🖊 نگاه تکساحتی به حجاب!
"برای موضوعی که مخصوص زنان است، نباید مردها قانون بنویسند!"
این گزاره اگر برای احکام حیض و نفاس بود شاید کمی منطقی بود و حتی اگر همان را با ابعاد اجتماعی بررسی میکردیم، شاید با کمی تسامح میتوانستیم آن را درست قلمداد کنیم!...
ولی متاسفانه این گزاره در خصوص حجاب و از سوی یکی از دانشجویان دختر در دانشگاه تهران، مقابل رئیس مجلس بیان شد!
حجابی که نه فردی است و نه مختص به زنان است.
حجابی که کاملا ارتباط مستقیم با تربیت جامعه دارد. تربیتی که زن را نه به عنوان یک جسم، بلکه به عنوان تکیهگاه هویتی یک جامعه، شناخته و میشناساند.
حجاب هر چند قاعدهی خاصی را برای بانوان تعریف کرده است؛ اما تأثير این قاعده لزوما برای زنان نبوده و مردان را هم شامل میشود.
خاصیت غریزی در مرد و زن، و نگاه فطری به انسان، اقتضائاتی دارد که دربرگیرندهی مسائل مختلف تمدنی و اجتماعی است. حجاب نیز یکی از آن اقتضائات است. پس با این وجود، نمیتوان آن را فردی و مرتبط با یک قشر و جنسیت خاص دید.
خواهر عزیزی که امروز آن گزارهی غلط اول یادداشت را گفت، یا هنوز نمیداند که اهمیت دختر و زن در جامعه انسانی و اسلامی چیست، یا به فوائد و آثار اجتماعی حجاب آشنایی ندارد، که البته کاهلی در علم به هر دو، نتیجهی آموختن فلسفهی نسبیانگارانه به حقایق است.
همین اندیشه سبب میشود که ابعاد حقیقی یک قانون و حکم به درستی دیده نشود و برعکس تک بعدی و جنسیتزده بررسی و تحلیل گردد.
🖊علی عسگری
#حجاب
#قانون
#زنانِعفیف_هوای_پاک_جامعه
@araf11
هدایت شده از رحا مدیا
🔸افکار عمومی قربانی دولتهای شبه مدرن🔸
☑️ دولتهای شبه مدرن پس از انقلاب، که پیشرفت کشور را در راستای توسعهی مادی قلمداد میکردند، با القای کارآمدی مدرنیزم و افزایش بسترهایی مثل مالها، کافهها، مدارس غیر انتفاعی و عدم برقراری عدالت آموزشی و از همه مهمتر پولی شدن خدمات عمومی، عملاً از اجرای بخش مهمی از فقه شیعه در حکمرانی اجتماعی جلوگیری کردند.
✍ علیعسگری
📎 متن کامل این مطلب را در سایت رحا مدیا بخوانید.
#دول_شبه_مدرن
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از روشنگری
تو سوریه حجاب قانونی نبود و زنها با هر لباسی میتونستن بیرون بیان؛ اینترنت مطلقا فیلتر نبود؛ آمریکا هم اونجا هم سفارت داشت هم پایگاه نظامی!
√ @Roshangari_ir | روشنگری
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
نگرانی اصلی برای ماه های آینده، نه موفقیت ترکیه و نه شکست حزب الله است، بلکه #هرج_و_مرج_در_ایران است و آنچه این هرج و مرج را ممکن میکند، بحران شناختی است که فضای مجازی ایجاد کرده!
آموزش سیاست در فکر عمومی ایران چنان فانتزی است که مردم ایران همسایه خود را سویس و آلمان و دانمارک می پندارند!
یک قرن است که کسی #روایت_ایران واقعی را اصلا نشنیده.
ما در این چند ماه باید برای روایت ایران #قیام کنیم. مخصوصا در سرزمینهای مرزی که برخی از آنها خیال میکنند گزینه تجزیه شدن از ایران راه حل دم دستی برای مشکلات معیشتی و اجتماعی است!
🆔 @social_theory
اعراف
نگرانی اصلی برای ماه های آینده، نه موفقیت ترکیه و نه شکست حزب الله است، بلکه #هرج_و_مرج_در_ایران است
این حرف فوقالعاده مهم است!
چرا؟
چون روایت ایران واقعی، بیانگر مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی، یعنی استقلال سیاسی و حفظ تمامیت ارضی است.
آنهم نه در آفریقا یا آمریکای جنوبی؛ بلکه در منطقهای جنگآلود و فتنه خیز به نام غرب آسیا!
اینجاست که یک ایرانی باید بپرسد علت این جنگها برای چه بوده؟
این سؤال، آغاز رسیدن به فهم مشترک میان مردم است. مردمی که خاک کشورشان مهمترین سرمایهی معنوی و مادیشان میباشد.
#فتنه
#انقلاب_اسلامی
@araf11
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
11.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خبر خوب: عیدی مجلس به دانشجویان
همزمان با ایام روز دانشجو و به دنبال نطق موافقت دکتر منان رئیسی، نمایندگان مجلس با ۲۱۴ رای موافق، به دانشگاهها اجازه دادند برای احداث ۲۰۰ هزار خوابگاه متاهلی، از شرایط و تسهیلات نهضت ملی مسکن بهرهمند شوند.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
اعراف
خبر خوب: عیدی مجلس به دانشجویان همزمان با ایام روز دانشجو و به دنبال نطق موافقت دکتر منان رئیسی، نم
بماند به یادگار...
وقتی نمایندهی اصیل و انقلابی میفرستی مجلس، ثمره میده!
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای پزشکیان!
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران!
سلام علیکم
اخیرا در جلسهای فرمودهاید:
«با امر و نهی و دستور و مجازات نمیشود کسی را هدایت کرد.»
در رابطه با این فرمایش جنابعالی نکاتی به ذهن میرسد که آنها را بهشکل صریح و خلاصه عرض میکنم:
۱. خوشحالم که ولو بهطور ضمنی اصل «ضرورت هدایت» را پذیرفتهاید، نهادینهشدن ارزشهای دینی در جامعه را مصداق هدایتشدگی میدانید و مثل بخش قابل توجهی از بدنه نخبگانی طرفدار خود، آشکارا در پی ترویج «لیبرالیسم فرهنگی» نیستید؛ هرچند که خروجی منطق جنابعالی نیز ولو بهشکل ناخواسته چیزی جز «اباحهگری» و «ولنگاری» نیست.
۲. به حکم «عقل»، «شرع» و «تجربه»، قطعا ابزار «قانون» - بهمعنای «امر» و «نهی» همراه با «مجازات متخلف» - در فرایند «هدایت» مؤثر است. به بیان دیگر هرچند «الزامات قانونی» برای ایجاد «تغییرات فرهنگی» کافی نیستند، اما لازمند؛ و این اصلی پذیرفتهشده در همهجای دنیاست.
۳. کارکرد اصلی قانون، نه «هدایتگری حداکثری» بلکه «کنترلگری حداقلی» بهمنظور تضمین «نظم اجتماعی» و جلوگیری از هرجومرجهای ویرانگر عمومی است؛ چیزی که اگر انجام نگیرد، نه تنها اساسا امکان فعالیتهای فرهنگی و بهکارگیری ابزارهای فرهنگساز از بین میرود بلکه جامعه گرفتار «آنارشیسم» خواهد شد؛ همان پدیده شومی که به فرموده امیرالمؤمنین علیهالسلام حتی از حکمرانی عاری از عدالت و دیانت مخربتر است: «لابدّ للنٌاس من أمیر برّ أو فاجر.»
۴. اگر سخن شما را بپذیریم، علاوه بر آنکه باید «مرجعیت دین در امر قانونگذاری» و «ضرورت اتکاء نظامات حقوقی بر شریعت» را انکار کنیم، باید تمام «قوانین جاری ناظر به فرهنگ» مثل: قانون راهنمایی و رانندگی، قانون خانواده، قانون آموزش و پرورش، قانون سربازی، قانون کار و ... را نیز ملغی نماییم؛ حال آنکه هیچ عاقلی به چنین چیزی تن نخواهد داد.
۵. طبق مبنای شما هرگز نباید به موافقان قانون حجاب و عفاف دستور داد و آنها را از مقابله قانونی با بیحجابی باز داشت. بلکه فقط باید به کار فرهنگی روی آنان پرداخت و تلاش برای تغییرشان را از دبستان شروع کرد. قبول است؟
۶. اینکه امیرالمؤمنین علیهالسلام به مالک اشتر فرمودند: «و لا تقولنّ إنّی مؤمّر آمر فأطاع» هرگز بهمعنای نفی «ضرورت قانون در حکمرانی فرهنگی» نیست؛ بلکه تأکیدی است بر اهمیت مسئولیتپذیری، پاسخگوبودن در قبال وعدهها و خودداری از خودرأیی در مواجهه با آحاد مردم. ای کاش در حوزه فهم دین و تفسیر نهجالبلاغه نیز به شعار پُرتکرار خود، یعنی «ضرورت مراجعه به کارشناسان» عمل میکردید.
۷. اصلا فرض میکنیم سخن شما درست! بسم الله! پیشنهاد مشخص شما برای گذر از «چالش تحمیلی حجاب» چیست و کجاست؟ ای کاش به جای این همه «کلیگویی» و تکرار ملالانگیز «فهرست بایدها»، از طرح تفصیلی خود برای «مواجهه فرهنگی با بیحجابی» و «تربیت دینی کودکان و نوجوانان در مدرسه» رونمایی میکردید.
در پایان امیدوارم که تا انتهای دوران مسئولیت خویش، توفیق پایبندی به سوگندی که برای «پاسداری از مذهب رسمی کشور» و «ترویج دین و اخلاق» خوردهاید را داشته باشید.
با احترام
سید محمدحسین دعائی
🆔 @Smh_Doaei
هدایت شده از روشنگری
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ایلینا سعد، هنرپیشه سوری:
من و دوستانم در داخل ماشین و در دمشق در حال تردد بودیم که نیروهای تحریرالشام در یک ایست و بازرسی ماشین متوقف کردند و به من گفتن:
«خانم شما خیلی باز (ولنگ و واز) اومدی بیرون، ما الان تو حکومت اسلامی هستیم! زنان نمیتونن بدون محرم از منزل خارج بشن!»
اینو بفرست برای دوست اصلاح طلبت و بهش بگو خب دیگه چه خبر؟ 🙂↔️
√ @Roshangari_ir | روشنگری
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
🔹 باید #توحش نهفته در هر دو جریان را نیز بر این نوشته افزود. همه بدون استثناء داعش را به توحش می شناسیم ولی باید این را هم بدانیم در پس چهره های اتو کشیده متجددین هم این توحش نهفته است و شاهد آن شهادت مظلومانه #روح_الله_عجمیان و #آرمان_علی_وردی و سایر شهیدان است.
https://eitaa.com/AyeSchool