#ریز_برنامه_ها | مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
▫️گروه شهید محمد بهشتی
▫️گروه شهید بنت الهدی صدر
▫️گروه شهید مرتضی مطهری
🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی
🔹 یکشنبه/۲۵آذر/ساعت ۲۰/۳۰_۲۱/۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#آموزش_عمومی | #امتداد_حکمت | #علوم_اجتماعی
❖ آثار فقدان آموزش عمومی علوم انسانی اسلامی
❖ سعید کریم داداشی
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• یکی از نقدهای وارد بر فعالیتهای سید جمال «ره» ، بیتوجهی به جایگاه و نقش عموم مردم در تحول جامعه و تمرکز بر روابط با سران حکومت ها و نخبگان سیاسی در بسیاری از مقاطع است، که موجب ابتر ماندن و ناکامی بخش زیادی از تلاشهای وی گردید.
• کسروی در کتاب تاریخ مشروطه ایران شجاعت و مبارزه او با خودکامگی را ستوده اما می گوید که او راه را به درستی نمیشناخت و بهجای کوشش برای «بیدار ساختن مردم و پیراستن اندیشهها»، از این دربار به آن دربار میرفتهاست.
• خودِ سید جمال نیز بر این امر در اواخر عمر چنین اعتراف می کند: «افسوس میخورم از اینکه کِشتههای خود را ندرویدم. ای کاش من تمام افکار خود را در مزرعه مستعد افکار ملت کاشته بودم. چه خوش بود تخمهای بارور و مفید خود را در زمین شوره زار سلطنت فاسد نمینمودم. آنچه در آن مزرعه [مردم] کاشتم به ثمر رسید و هر چه در این کویر [سلاطین و نخبگان] غرس نمودم فاسد گردید.»
• امام خمینی«ره» نیز همین آسیب را در کار سید جمال گوشزد می کنند: «جمال الدین مرد لایقی بوده است، لکن نقاط ضعفی هم داشته است؛ و چون پایگاه ملی و مذهبی در بین مردم نداشته، از آن جهت زحمات او با همه کوششها، به نتیجه نرسید؛ و دلیل بر اینکه پایگاه مذهبی نداشته است، اینکه شاه وقت، او را گرفت و با وضع فجیع، تبعید کرد؛ عکس العملی نشان داده نشد؛ و زحمات او، چون این پایگاه را فاقد بود، به نتیجه نرسید».
▫️ آنچه در باب سید جمال بیان شد امروز پیش روی ماست و باید از آن عبرت بگیریم و از درس های این تجربه بیاموزیم.
• جریان تحول علوم انسانی از حالت طفولیت خود خارج شده و دوران جوانی را طی می کند؛ این گفتمان برای بسط خود در جامعه به قوام نیاز دارد و آن تشکیل پایگاه اجتماعی است. مردم برای رفع نیاز خود مجبور هستند از آموزش عمومی شروع کنند و بدانند چه علوم می تواند در عرصه آموزش عالی برای آنها مشکل گشا باشد و آن ها را مصرف نمایند، حائز اهمیت است بدانیم که حس نیاز عموم به یک علم باعث استحکام آن در آموزش تخصصی می شود لذا علوم انسانی اسلامی به عنوان یک گفتمان علمی باید در عرصه آموزش عمومی _ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان _ حتی حل مسائل و کنش گری های کف اجتماع به مثابه کنش خرد و کلان ظهور و بروز پیدا کند.
• فقدان طرح برای بسط علوم انسانی اسلامی در قالب آموزش عمومی باعث شده امروز این جریان علمی نتواند بعد از چند دهه جایگاه در خوری برای خود در جامعه ایجاد کند و در کنش های خرد و کلان سرریز شود. برخلاف این گفتمان ، رقیب آن همه عرصه های آموزش عمومی را فرا گرفته و از این ظرفیت برای بسط بهره می برد و هر روز مردم را در عرصه کنش های مختلف به خود نیازمند می سازد.
• نقدی که بر سید جمال در روند اصلاح اجتماعی منقش شد بر بانیان گفتمان علمی مندرج نیز وارد است. اگر چه بعضی از اساتید بزرگوار_ استاد حمید پارسانیا و شمس الله مریجی _ سعی کرده اند اندکی از این مباحث را در کتب علوم انسانی دبیرستان سرریز کنند ولکن به نظر کافی نیست بلکه باید تمام علوم موجود انسانی و غیر آن از این گفتمان بهره ای ببرند. بر دل های سالم و آزاد اندیش پنهان نیست که این گفته ها به معنای این نیست که یافته های غرب را کنار بگذاریم بلکه غرض ایجاد یک رقابت علمی بین دو سنت متفاوت است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
19.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
❖ امتداد فلسفه اسلامی
❖ مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ تقلیل انسان یا نقد علم دینی!
• اگر کسی فقط الفبای فلسفه را بداند، مجوزی برای تقلیل معنای علم و ساحت کنش های انسان به آزمون و مشاهده را ندارد!
▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید
📱https://virasty.com/AyeSchool/1734456910154452199
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#معرفی_کتاب | #عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی
❖ آثار منتخب متفکر انقلاب اسلامی
❖ شهید محمد مفتح «ره»
https://eitaa.com/AyeSchool
#معرفی_کتاب | #عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی
❖ معرفی منتخب آثار متفکر انقلاب اسلامی
❖ شهید محمد مفتح«ره»
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی_تراث | #تراث_انقلاب_اسلامی
❖ شهید مفتح ، روحانی متجدد
❖ مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ریز_برنامه_ها | مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
▫️گروه شهید محمد بهشتی
▫️گروه شهید بنت الهدی صدر
▫️گروه شهید مرتضی مطهری
🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی
🔹 یکشنبه/۲دی/ساعت ۲۰/۳۰_۲۱/۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه | #انقلاب_اسلامی
❖ تاثیر دانشمندان در پیشرفت جامعه
❖ شهید محمد مفتح«ره»
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
14-vahdat-3.mp3
481.7K
❖ تاثیر دانشمندان در پیشرفت جامعه
❖ شهید محمد مفتح «ره»
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه | #انقلاب_اسلامی
❖ لزوم وحدت حوزه و دانشگاه
❖ شهید محمد مفتح«ره»
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b