به صدق کوش که خورشید زاید از نَفَسَت
که از دروغ، سیهروی گشت صبح نخست
" حافظ "
# وزن عروضی و اختیارات شاعری
وزن : مفاعل فعلاتن مفاعلن فعلن
اختیارات شاعری : اختیار زبانی حذف همزه در هجای دوازدهم مصراع اوّل - اختیار وزنی بلند بودن هجای پایانی در مصراع دوم
# آرایههای ادبی
صدق - دروغ : تضاد
سیهروی گشتن : کنایه از روسیاهی، شرمندگی و سرافکندگی
سیهرو : ایهام دارد. ( ۱. روسیاه، شرمنده ۲. تاریک )
بیت : حُسن تعلیل دارد. ( شاعر سیهرویی صبح نخستین را به سبب دروغگویی او می داند که دلیل واقعی نیست. علتی ادبی و ادعایی است.)
# معنی و مفهوم بیت
صبح نخست همان صبح کاذب است که قبل از سپیدهدم واقعی در افق نمودار می گردد و بلافاصله به دنبالش اندکی تاریکی عالم را فرا می گیرد و سپس صبح صادق طلوع مینماید.
شاعر می گوید: به راستی، درستی و حقیقت روی بیاور؛ در آن صورت هر سخنی که از زبانت خارج می گردد، چون خورشید به همه کس تأثیر خواهد کرد. شاعر دلیل روسیاهی و شرمندگی صبح نخست ( صبح کاذب ) را نتیجهی دروغگویی او میشمارد.
به عبارت دیگر شاعر از ما می خواهد که در مسیر صداقت و راستی قدم برداریم، زیرا که سرانجام آن، سعادت و رستگاری است و دروغ جز سیهرویی و سرافکندگی حاصلی ندارد.
🍁🍂
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟♥️❃─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═
*
در دفتر زمانه فتد نامش از قلم
هر ملّتی که مردم صاحبقلم نداشت
" فرخی یزدی "
# وزن عروضی و اختیارات شاعری
وزن : مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فَعَل
( مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلن )
اختیارات شاعری : اختیار زبانی بلند تلفظ کردن مصوّت کوتاه در هجای چهارم مصراع اوّل - اختیار زبانی حذف همزه در هجای دوازدهم مصراع اوّل - اختیار وزنی بلند بودن هجای پایانی در مصراع دوم
# آرایههای ادبی
دفتر زمانه : اضافه تشبیهی ( زمانه و روزگار به دفتری تشبیه شده است که ورق می خورد.)
افتادن نام از قلم در دفتر زمانه : کنایه از فراموش شدن، از یاد رفتن
قلم : مجاز از اندیشه
قلم : تکرار ( واژهآرایی)
مردم صاحب قلم : مقصود شاعران و نویسندگان آگاه و اهلاندیشه
دفتر - قلم - صاحبقلم : مراعاتنظیر
تکرار صامت " م " در بیت : واجآرایی
# معنی و مفهوم بیت
شاعرِ اهل قلم، سرمایه و اعتبار هر ملّتی را در وجود صاحبان قلم و خرد و اندیشه میداند و اعتقاد دارد جامعهای که از خردمندان و اندیشمندان تهی باشد، از صفحهی روزگار به فراموشی سپرده میشود.
به عبارت دیگر او ضمن ارزشگذاری به تعقّل و تفکّر و اهالی اندیشه و خرد، گِله خود را از جامعهی خود به دلیل ارزش قائل نشدن به صاحبانقلم ابراز میدارد.
🍁🍂
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟♥️❃─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═
15.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سره نویسی و عربی مآبی و فرنگی مآبی هر سه تا نادرست و دور از عقل و اعتدال است. اگر قرار باشد در این روزگار، تمام و کمال به شیوهی استاد کزازی حرف بزنیم و بنویسیم و ذخیرهی واژگان دخیل تاریخی را از زبان و فرهنگ و ادبیات خود طرد و حذف کنیم، باید هزار سال پیشینه و سرمایه و گنجینهی معنوی و مادی خود در شعر و ادبیات و تاریخ و علوم و دین و فرهنگ و عرفان و ...را با دست خود به زبالهدانِ فنا و نابودی بسپاریم. با این خودزنیِ متعصبانه و ناشی از خصومت (و نه از سر علاقه و دلسوزی)، آنچه برای ما میماند، جملات و واژگانی محدود و معدود و نامفهوم و ناتراشیده و بدون معادلهای روزگار است که ناچار ما را دوباره به اشتباهی دیگر وادار خواهد کرد تا مثل قرون اولیهی اسلامی، این بار باز هم داشتههای خود را نفی و نابود و لگدکوب کنیم و بیش از پیش به دامان التقاط و این بار با واژگان فرنگی بیفتیم.
بله اگر در آن اوایل، متولیان و صاحبان علم و ادب و فرهیختگان و سیاستورزان و نویسندگان و شاعران، خطرِ از دست رفتن واژگان فارسی و محو و استحالهی آنها یا فراموشی و کمرنگ شدن کلمات و ترکیبات خودی را متوجه بودند یا با افتخار، گردن بر عربیدانی و عربی نویسی نمیافراشتند، اکنون این وضعیت برقرار نبود، لیکن امروزه که آن واژهها و اصطلاحات، جزئی جدا نشدنی از ادبیات و زبان ما شدهاند، سخن گفتن از حذف و جانشینی و خالصگویی، نه معقول است و نه ممکن. البته که میتوان به ترجیح در استفاده از کلمات فارسی موجود در کنار سایر کلمات دخیل از عربی و انگلیسی و فرانسوی و مغولی و اردو و ترکی و سنسکریت و روسی و یونانی و غیره که دستِ کم صد سال از حضور و ورودشان به زبان ما میگذرد، توصیه کرد و از ورود واژههای جدید بیگانه به زبان خودمان ممانعت نمود.
#حسین_عارفی
@arayehha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای گُل تو دوش داغِ صَبوحی کشیدهای
ما آن شقایقیم که با داغ زادهایم
#حافظ
#غزل
#داغ_ازلی
#اوزان_ناهمسان
مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل)>> بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف
آرایهها:
#تشخیص
#کنایه
#تشبیه
#نماد
#مجاز
#تناسب
داغِ عشق ما ازلی است و امروزی نیست ...
°•~🍃❤️🔥
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش عروض سماعی
با بمب عروض استاد زنده دل👌👍☺️
@arayehha
♻️چگونه واژه های فارسی را از غیرفارسی تشخیص دهیم
زبانها معمولاً کلماتی را از هم دیگر قرض میگیرند و به هم دیگر قرض میدهند. در این بین زبان عربی در طول قرون گذشته و زبانهای اروپایی در یکصد سال گذشته بیشترین واژگان قرضی را در زبان فارسی وارد کردهاند. بر همین اساس با توجّه به ویژگیهای زیر شما میتوانید واژگان اصیل فارسی را از واژگان عربی تشخیص دهید.
❇️کلماتی که حروف «ث، ح، ص، ض، ط، ظ، ع، ق» در آنها دیده میشود معمولاً از عربی (و برخی ترکی) وارد فارسی شدهاند و این حروف در کلمات اصیل و خالص فارسی وجود ندارد.
مثال: اثر، محترم، مخصوص، مضارع، طلبه، ظاهر، علم، تقریر
❇️در مقایسهی واژگان عربی و فارسی، کلماتی که حروف «گ، چ، پ، ژ» در آنها استفاده شود فارسی هستند، چون این حروف در زبان عربی استفاده نمیشود.
مثال: تپش، ژاله، چراغ، گرگ
❇️همزه (أ- ؤ- ئ – ء) از حروف زبان عربی است و معمولاً در کلمات فارسی از این حروف استفاده نمیشود.
مثال: مؤمن، مسئول، قرآن، تأکید
❇️در بعضی از کلمات فارسی نیز به جای «ی» از «ئـ» استفاده میشود که صحیح نیست.
مثال: پائین، پائیز، آئینه، راهنمائی
❇️در پایان بعضی از کلمات عربی نیز تنوین «اً» به کار میرود که به صورت «ن» تلفّظ میشود.
مثال: مثلاً (مثلن)- لطفاً (لطفن)
❇️به کارگیری کلمات فارسی و غیرعربی با علامت تنوین توصیه نمیشود.
مثال: خواهشاً، گاهاً، زباناً، تلفناً، جاناً، ناچاراً، سوماً
❇️بعضی از کلمات عربی که وارد زبان فارسی شدهاند در پایان خود «یٰ» دارند که به صورت «ا» تلفّظ میشود.
مثال: عیسی (عیسا)- کبری (کبرا)- عظمی (عظما)- هوی (هوا)
❇️تشدید « ّ» از ویژگیهای زبان عربی است و معمولاً در کلمات عربی استفاده میشود.
مثال: معلّم، مؤدّب، محرّم، مقدّس.
❇️در بعضی از کلمات فارسی به خاطر تغییر در تلفّظ و تأکید بر روی یک حرف به اشتباه از تشدید استفاده میشود:
تپّه (پ: در عربی کاربرد ندارد)
غرّش (بن مضارع غریدن + = ش)
❇️و کلماتی مثل دوّم و سوّم و امیّدوار و برّان که کلمات اصیل فارسی هستند. به اشتباه با تشدید نوشته میشود.
❇️یکی از ویژگیهای کلمات عربی وجود کلمات هم خانوادهی واژگان براساس سه حرف اصلی است که در فارسی این قاعده کاربرد ندارد.
مثال: رحیم، مرحوم، رحمت، مراحم، (ر ح م)
شرکت، مشترک، شریک، اشتراک، (ش ر ک)
❇️وجود بن ماضی یا مضارع در ساختمان کلمه میتواند دلیلی بر فارسی بودن آن باشد
@arayehha
#آرایههای_ادبی
#کنایه
کنایه در لغت به معنی پوشیده سخن گفتن است.
و در اصطلاح:
1. کنایه سخنی است که دو معنا دارد یکی ظاهر جمله یا معنای نزدیک است و دوم مفهوم اصلی جمله یا معنای دور است.
وقتی شما میگویید دهانت بوی شیر میدهد معنای نزدیک آن یعنی تو شیر خوردی و دهانت بوی شیر میدهد.
اما معنای دور آن یعنی تو بچه هستی.
2. کنایه به دو دسته تقسیم میشود:
الف: جمله کنایی: یعنی عبارتهایی که میتوان آنها را به شکل مصدر در آورد.
اینقدر آب غوره نگیر. آبغوره گرفتن کنایه از گریه کردن.
نقش بود بر دیوار. نقش بر دیوار بودن: بدون احساس و درک بودن
ب: صفت کنایی: صفتهای مرکب که غیر معنای ظاهری لغت معنای دیگری دارند. مثل: دلشکسته: ناراحت و غمگین.
بیچشم و رو: بیحیا
چند نکته درباره کنایه:
۱. کنایه در اصل نقاشی کلام است. به جای اینکه بگوییم تسلیم شد. میگوییم: سپر انداخت
به جای اینکه بگوییم نپذیرفت. بگوییم روی برگرداند.
۲. بیشتر تشبیههایی که وجه شبه در جمله نیست کنایه هستند و به آنها تشبیه کنایی میگویند. مانند:
مثل فنر از جا پریدم: کنایه از سریع بودن
۳. برخی از ضربالمثل ها کنایه هستند. جوجه را آخر پاییز میشمارند. کنایه از اینکه نتیجه پایان کار مشخص میشود.
مرغ همسایه غازه : دارایی همسایه با ارزش تر است
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟─🦋🎶═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی خلاقانه بود
فاعلات فاعلن👌☺️😅
@arayehha
.
«زیل» به گفتهٔ دهخدا تحریفی است از لفظ «زیر» که صفت صداهای نازک است و دچار ابدال «ر» به «ل» شده است که در زبان عامیانه بسیار رواج دارد مانند: دیفال= دیوار، سولاخ= سوراخ.
ذیل . [ ذَ ] (ع اِ) دامان . دامان جامه . دامن . دامن هر چیزی .دامنه.آخر هر چیزی . سپس هر چیزی.
#واژه_شناسی
@arayehha
.
ضرس قاطع یک اصطلاح عربیه
ضرس یعنی دندان
قاطع یعنی بُرنده
ضرس قاطع: دندان برنده.
این اصطلاح زمانی بهکار میره که گوینده از چیزی که میگه اطمینان داشته باشه یعنی با ضرسِ قاطع حرفش رو میگه.
#واژه_شناسی
@arayehha
.
#آبان
آبان را فرشته نگهبان و نظارتگر بر پُرسِمان های آب در دوران ایران باستان می دانستند.
آبان هشتمین ماه سال خورشیدی است. در اوستا با نام های نپات آپام ، آپام نپات و آپانم نپات آمده است. در زبان پهلوی به نام های آبان ناف، آپان و بورزیزد آمده است. که به معنای آرامش گرفتن نباتات است یعنی در این ماه گیاهان با ریختن برگ های سبزشان به استراحت میپردازند.
#واژهشناسی_
@arayehha
.
قایمموشکبازی از کجا آمده؟
چشم میگذاریم و قایم میشویم، اما نه موشی داریم و نه موشکی هوا میکنیم. فقط باید قایم شویم تا پیدایمان کنند. نام این بازی دراصل قایمباشک است؛ قایم + باش + پسوند اسمسازِ «ک». طی فرايندی به نام همگونی (به دلیل سهولت تلفظ)، حرف «ب» باشک در کنار «م» قایم تبدیل به ماشک شده است. در زبان گفتار، تبدیل الف به واو بسیار رایج است، مانند خانه و خونه. ازاینرو، ماشک هم تبدیل به موشک شده است.
#واژهشناسی_
@arayehha
.
#چطور_کلمات_شفا_دهنده_میشوند
برای تولید محتوا، نوشتن داستان، شعر و حتی متنهای کوتاهتر اول باید کلمه را بشناسیم و بدانیم از آنها چگونه استفاده کنیم.
#واژهشناسی_
@arayehha
4_6043953183808553157.mp3
586K
#عروض_شنیداری
#فايل_صوتی_4⃣
✅گروه ۱ / وزن ۲:
فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
🛑مدرس : اصغر بهرامی
@arayehha
⬅️آموزش تقطیع :
دارم از زلف سیاهش گله چندان که مپرس
که چنان زو شده ام بی سر وسامان که مپرس
دا ر مَز زل
فِ سِ یا هش
گِ لِ چن دا
کِ م َ پرس
کِ چُ نا زو
شُ دِ ام بی
س َ رُ سا ما
ک ِمَ پرس
فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعَلن
بحر رمل مثمن مخبون محذوف
یک نکته در مورد تقطیع بیت بالا میخواستم عرض کنم و آن اینکه
همانطور که میدانید نون ساکن اگر بعد از مصوتهای بلند ( آ _ او _ ای ) قرار بگیرد در تقطیع حذف میشود
در بیت بالا در کلمه های ( چندان و چنان و سامان ) این حالت اتفاق افتاده است.
@arayehha
آرایه های ادبی
⬅️آموزش تقطیع : دارم از زلف سیاهش گله چندان که مپرس که چنان زو شده ام بی سر وسامان که مپرس دا
یک نکته در مورد تقطیع بیت بالا میخواستم عرض کنم و آن اینکه
همانطور که میدانید نون ساکن اگر بعد از مصوتهای بلند ( آ _ او _ ای ) قرار بگیرد در تقطیع حذف میشود
در بیت بالا در کلمه های ( چندان و چنان و سامان ) این حالت اتفاق افتاده است
@arayehha
**
منعم مکن از دیدن قد و رخ و چشمش
من انس به سرو و گل و بادام گرفتم
" شاطر عباس صبوحی" - دورهی قاجار
# وزن عروضی و اختیارات شاعری این بیت
وزن : مستفعلُ مستفعلُ مستفعلُ مستف
( مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ فعولن )
اختیارات شاعری : اختیار زبانی حذف همزه در هجای پنجم مصراع اوّل - اختیار زبانی بلند تلفظ کردن مصوّت کوتاه در هجای دهم مصراع اوّل و هجای ششم مصراع دوم
َ# آرایههای ادبی
بیت لف و نشر مرتب دارد. ( واژههای سرو، گُل و بادام در مصراع دوم به ترتیب به قد، رخ و چشم در مصراع اوّل برمیگردند.)
قد - رخ - چشم : مراعاتنظیر
تکرار صامت " م " در بیت : واجآرایی
بیت تشبیه مضمر دارد. ( قد به سرو، رخ به گل و چشم به بادام تشبیه شده است.)
# معنی و مفهوم بیت
شاعر چنان به دیدار قد رعنا، چهرهی زیبا و چشم جذّاب معشوق الفت و خو گرفته است که فراق این همه زیبایی برایش امکانپذیر نیست.
او از ملامتگران میخواهد که او را برای دیدن این همه زیبایی منع نکنند؛ چرا که شاعر چنان به مشاهدهی آنها انس پیدا کرده است که بدون یار زنده نیست و مُرده متحرک است.
زنده بودن و طراوت و شادابی او تنها با دیدن معشوق مقدور است.
سعدی میگوید:
از دَر درآمدی و من از خود بِه در شدم
گویی کَز این جهان بِه جهان دِگر شدم
گفتم ببینمش مَگَرم دردِ اشتیاق
ساکن شود، بدیدم و مشتاقتر شدم
🍁🍂
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟
مهم ترين ارکان عروضي فارسي ‼️
⭕ ارکان آغاز و ميان و پايان مصراع :
1) فاعلاتن — U — —
2) فاعلن — U —
3) مفاعيلن U — — —
4) فعولن U — —
5) مستفعلن — — U —
6) مفعولن — — —
7) فعلاتن U U — —
8) فعلن U U —
9) مفاعلن U — U —
10) مفتعلن — U U —
11) فع لن — — ( = فاعل )
⭕ارکان غير پاياني که در آخر مصراع قرار نمي گيرند:
1) فاعلاتُ — U — U
2) مفاعيلُ U — — U
3) مستفعلُ — — U U
4) مفعولُ — — U
⭕ارکان پاياني که فقط در آخر مصراع مي آيند:
1) فَعَل U —
2) فع —
👇👇👇👇
@arayehha
اوزان پرکاربرد ، 35 وزن.pdf
821.7K
💥💥 ۳۵ وزن پرکاربرد به همراه تقطیع ، نام اوزان ، بحر و مثال برای هر کدام 💥💥
#عروض
#وزن_همسان
#وزن_ناهمسان
#همسان_دولختی
🌻 پرینت در قطع A3 بگیرید ، دیوار اتاق یا هر کجا که جلوی چشمتان است نصب کنید 🌻
@arayehha
🔴
نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت
متحیّرم چه نامم شه ملک لافتی را
⭕️ ➖ این بیت ، یکی از بیتهای میانی شعر معروف " همای رحمت " از شهریار است که با مطلع زیر شروع می شود :
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ماسوا فکندی همه سایه هما را
⭕️ ➖ وزن این شعر " فعلات فاعلاتن ، فعلات فاعلاتن " است
⭕️ ➖ وزن بیت " نه خدا توانمش خواند ... " نیز " فعلات فاعلاتن ، فعلات فاعلاتن " است ولی چون وزن " دوری " است شاعر در هجای پایانی پارهی اوّل ( هجای پایانی نیم مصراع اوّل ) یعنی در هجای " خواند = خاند " بر اساس اختیار شاعری ، هجای کشیده به جای هجای بلند آورده است
نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت
متحیّرم چه نامم شه ملک لافتی را
نَ خُ دا تَ وا نَ مَش خاند = فعلات فاعلاتن
نَ بَ شَر تَ وا نَ مَش گُفت = فعلات فاعلاتن
مُ تَ حَی یِ رَم چِ نا مَم = فعلات فاعلاتن
شَ هِ مُل کِ لا فَ تا را = فعلات فاعلاتن
☆ ➖ اوزان دوری ، اختصاص به ارکان یا اوزانی ندارد که هر نیم مصراع آن پنج یا هفت هجا داشته باشد
☆ ➖ تدوین از : #جهانگیر_عظیمی
🌴🌴🌴
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟♥️❃─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═
👌
لطفا قبل از اینکه بنویسید، بیاموزید!
قبل از اینکه کپی کنید، مطالعه کنید!
@arayehha🫧
✳️اوزان رایج در موسیقی شعر 👇👇👇
۱-فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فعلن
- ن- - / - ن- - / - ن- - /--
۲-فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
- ن- - / - ن- - / - ن-
🌺 نازنین با قلب من حرفی بزن
درد دل با غیر گفتن خوب نیست
# علی ابراهیمی
۳-فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
ن ن _ _ /ن ن _ _ / ن ن _ _ /_ _
۴-فعلاتُ فاعلاتن فعلات ُ فاعلاتن
ن ن- ن/ - ن - -/ ن ن - ن/ -ن- -
🌺 چه حماقت بزرگی که به گرگ توبه کرده
به چه سادگی سپردم تن میش ، بچه ها را
# علی ابراهیمی
۵-فعلاتن فعلاتن فعلن
ن ن _ _ / ن ن _ _/ _ _
۶-فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن
_ن_ _ /_ن_ _/ _ن_ _/ _ن_ _
🌺 جای آن دارد که چندی هم ره صحرا بگیرم
سنگ خارا را گواه این دل شیدا بگیرم
۷-مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل (فعولن)
ن_ _ _ / ن_ _ _ / ن_ _
🌺 شبی که با تو بودم یاد از آن شب
شبی که بی تو بودم داد از آن شب
شبی که لیلی از مجنون جدا شد
فغان و ناله و فریاد از آن شب
# فائز دشتی
۸-مفعولُ مفاعیلن مفعولُ مفاعیلن
_ _ ن /ن _ _ _/ _ _ ن/ ن_ _ _
🌺 گر غالیه خوشبو شد در گیسوی تو پیچید
ور وسمه کمانکش گشت در ابروی او پیوست
# حافظ
۹-مفعول ُ مفاعلن فعولن
_ _ ن / ن_ن_ / ن_ _
🌺 با ما منشین اگر نداری
در قلب و جگر توان ایوب
# علی ابراهیمی
۱۰-مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ مفاعیل
_ _ن/ ن_ _ ن/ن_ _ ن / ن_ _
🌺 ای قصر دل افروز که منزلگه انسی
یا رب مگشاد آفت ایام ، خرابت
# حافظ
۱۱-مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
ن_ _ _ /ن_ _ _/ن_ _ _ /ن_ _ _
🌺 به صخره خورده تنها خوب میفهمد چه میگویم
۱۲-مفعولُ مفاعیل ُ مفاعیل ُ فَعَل
_ _ ن / ن _ _ ن/ ن _ _ن / ن _
۱۳-مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلن فع
🌺 گفتم که ز عشق تو خجل گشتم دی
ازبس که زدم به تیشه ی تقوا سنگ
_ _ن / ن_ _ ن/ ن_ _ _ / _
۱۴-مفعولُ مفاعلن مفاعیلن
_ _ ن/ ن _ ن_/ ن_ _ _
۱۵-مفعول مفاعلن مفاعیلن فع
_ _ ن/ ن _ ن _/ ن_ _ _/ _
🌺 گفتم که ز عشق تو خجل گشتم دی
از بس که زدم به تیشه ی تقوا سنگ
۱۶-مستفعلن مستفعلن مستفعلن
مستفعلن
_ _ ن _/_ _ ن _/ _ _ ن _/ _ _ ن _
🌺 چشم سیه مستش بخود نگشود از هم دیده را
فریاد من بیدار کرد این فتنه خوابیده را
# یغمای جندقی
۱۷-مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن
_ن ن _ / ن_ن_/ _ن ن _/ ن_ن_
🌺 پنجره ها که باز شد پر بگشا رها شوی
در دل آسمان من عشق در انتظار توست
# علی ابراهیمی
۱۸-مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن
_ن ن _/ _ن_ / _ن ن_/ _ن_
۱۹-مستفعلن مستفعلن مستفعلن فعلن
_ _ن_/ _ _ن_/ _ _ن_/ _ _
🌺 ابر حجابت را بگیر ای نازنین بگذار
تا کاشف موهای زیر روسری باشم
# علی ابراهیمی
۲۰-مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع
_ _ن_/ _ _ن_/_ _ن_/ _
۲۱-فعولن فعولن فعولن فعولن
ن_ _ / ن_ _/ ن_ _/ ن_ _
🌺 کجا میشود ، تا بگویم دلم را
به جز در کنارت که همدم ترینی
۲۲-فعولن فعولن فعولن فَعَل
ن_ _/ ن_ _/ ن_ _/ ن _
۲۳-فع لن فعولن فع لن فعولن
_ _/ن_ _/ _ _/ ن_ _
۲۴-مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن
ن_ ن _/ ن ن_ _/ ن _ن_/ ن ن_ _
🌺 گذشت آرزو از حد به پای بوس تو ما را
سلام مردم چشمم که گوید آن کف پا را
۲۵-مفاعیلن فاعلاتن مفاعیلن فاعلاتن
ن_ _ _/ _ن_ _/ن_ _ _/ _ن_ _
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟♥️❃─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═
❇️ اوزان رایج در موسیقی شعر: 👇👇👇
۲۶-مفعولُ فاعلاتن مفعولُ فاعلاتن
_ _ن/ _ن_ _/ _ _ ن / _ن_ _
۲۷-مفعولُ فاعلاتُ مفاعیل ُ فاعلن
_ _ن/ _ن_ن/ ن_ _ن/ _ن _
۲۸-مفعول مفاعیل ُ مفاعیل ُ فعولن
_ _ ن/ ن_ _ن/ ن_ _ن/ ن_ _
🌺 یک زمزمه از عشق تو با چنگ بگفتیم
صد ناله ی زار از دل هر تار بر آمد
۲۹-مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فَعَل
_ _ن_/ ن_ ن ن/ _ _ ن_ / ن _
۳۰-مستفعل فاعلات ُ مفعولن فع
_ _ن ن/ _ن_ن/ _ _ _/ _
🌺 گفتم که ز عشق تو خجل گشتم دی
از بس که زدم به تیشه ی تقوا سنگ
۳۱-مستفعل مستفعل مستفعل فعلن
_ _ن ن/ _ _ ن ن/ _ _ ن ن / _ _
🌺 یک زمزمه از عشق تو با چنگ بگفتیم
صد ناله ی زار از دل هر تار بر آمد
۳۲-مستفعل مفعول ُ مفاعیلن فع
_ _ ن ن / _ _ ن/ ن_ _ _ / _
۳۳-فعولن مفاعیلن فعولن مفاعلن
ن_ _ / ن_ _ _/ ن_ _/ ن_ _ _
۳۴-مفاعلن فعلاتن فع مفاعلن فعلاتن فع
ن_ن_/ن ن _ _/ _/ ن_ن_/ ن ن _ _/ _/
🌺 چنان به ماهی قلب من زلال تنگ لبش جا داد
که کل آبی دریایش در اختیار لبانم هست
# علی ابراهیمی
۳۵-فاعلاتن مستفعلن فاعلن
_ن_ _/ _ _ ن_/ _ن_
۳۶-فاعلاتن مفاعلن فَعَِلُن
_ن_ _/ ن_ن_/ ن ن _
۳۷-فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
_ ن_ _/ _ ن_ _/_ ن_ _/_ن_
🌺 یا رب از دل مشرق نور هدایت کن مرا
از فروغ چشم خورشید قیامت کن مرا
# صائب تبریزی
۳۸-مستفعلن مفعولات مستفعلن مفعولات
_ _ ن_/_ _ _ _/ _ _ ن_/_ _ _ _
۳۹-مفتعلن فاعلن مفتعلن فع
_ ن ن_/ _ن_ / _ن ن _ / _
۴۰-فاعلاتن فاعلن فاعلاتن فاعلن
_ن _ _ /_ن_/_ن _ _ /_ن_
🌺 من کجا بودم عجب بیتو این چندین زمان
در پی تو همچو تیر در کف تو چون کمان
# مولانا
۴۱-فاعلن مفاعلن فاعلن مفاعلن
_ن _/ ن_ ن _/_ن _/ ن_ ن _
۴۲-مستفعل ُ مفعولن مستفعلُ مفعولن
_ _ن ن / _ _ _/ _ _ن ن / _ _ _
۴۳-مستفعلن فاعلن مستفعلن فاعلن
_ _ ن_/ _ن _/ _ _ ن_/ _ن _
۴۴-مستفعلن فعولن مستفعلن فعولن
_ _ن _/ ن_ _/_ _ن _/ ن_ _
۴۵-مستفعلن مستفعلن مفعولات
_ _ ن _/ _ _ ن _/ _ _ _
۴۶-مفتعلن مفتعلن فاعلن
_ ن ن _ / _ ن ن _/ _ ن _
🌺 وای که دیوانه شدم میروی
بی سر و سامانه شدم میروی
۴۷-فاعلن مفاعلن فعلن
_ ن _ / ن _ ن _/ _ _
🌺 دیگر از بهار لبهایم غنچه ای شکفته پیدا نیست
بی جهت تلاش خواهی کرد حاصل کویر دریا نیست
# علی ابراهیمی
۴۸-فاعلاتن مفاعلن فعلن
_ ن _ _/ ن_ ن _/ _ _
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟♥️❃─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═
❇️ اوزان رایج در موسیقی شعر: 👇👇👇
۲۶-مفعولُ فاعلاتن مفعولُ فاعلاتن
_ _ن/ _ن_ _/ _ _ ن / _ن_ _
۲۷-مفعولُ فاعلاتُ مفاعیل ُ فاعلن
_ _ن/ _ن_ن/ ن_ _ن/ _ن _
۲۸-مفعول مفاعیل ُ مفاعیل ُ فعولن
_ _ ن/ ن_ _ن/ ن_ _ن/ ن_ _
🌺 یک زمزمه از عشق تو با چنگ بگفتیم
صد ناله ی زار از دل هر تار بر آمد
۲۹-مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فَعَل
_ _ن_/ ن_ ن ن/ _ _ ن_ / ن _
۳۰-مستفعل فاعلات ُ مفعولن فع
_ _ن ن/ _ن_ن/ _ _ _/ _
🌺 گفتم که ز عشق تو خجل گشتم دی
از بس که زدم به تیشه ی تقوا سنگ
۳۱-مستفعل مستفعل مستفعل فعلن
_ _ن ن/ _ _ ن ن/ _ _ ن ن / _ _
🌺 یک زمزمه از عشق تو با چنگ بگفتیم
صد ناله ی زار از دل هر تار بر آمد
۳۲-مستفعل مفعول ُ مفاعیلن فع
_ _ ن ن / _ _ ن/ ن_ _ _ / _
۳۳-فعولن مفاعیلن فعولن مفاعلن
ن_ _ / ن_ _ _/ ن_ _/ ن_ _ _
۳۴-مفاعلن فعلاتن فع مفاعلن فعلاتن فع
ن_ن_/ن ن _ _/ _/ ن_ن_/ ن ن _ _/ _/
🌺 چنان به ماهی قلب من زلال تنگ لبش جا داد
که کل آبی دریایش در اختیار لبانم هست
# علی ابراهیمی
۳۵-فاعلاتن مستفعلن فاعلن
_ن_ _/ _ _ ن_/ _ن_
۳۶-فاعلاتن مفاعلن فَعَِلُن
_ن_ _/ ن_ن_/ ن ن _
۳۷-فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
_ ن_ _/ _ ن_ _/_ ن_ _/_ن_
🌺 یا رب از دل مشرق نور هدایت کن مرا
از فروغ چشم خورشید قیامت کن مرا
# صائب تبریزی
۳۸-مستفعلن مفعولات مستفعلن مفعولات
_ _ ن_/_ _ _ _/ _ _ ن_/_ _ _ _
۳۹-مفتعلن فاعلن مفتعلن فع
_ ن ن_/ _ن_ / _ن ن _ / _
۴۰-فاعلاتن فاعلن فاعلاتن فاعلن
_ن _ _ /_ن_/_ن _ _ /_ن_
🌺 من کجا بودم عجب بیتو این چندین زمان
در پی تو همچو تیر در کف تو چون کمان
# مولانا
۴۱-فاعلن مفاعلن فاعلن مفاعلن
_ن _/ ن_ ن _/_ن _/ ن_ ن _
۴۲-مستفعل ُ مفعولن مستفعلُ مفعولن
_ _ن ن / _ _ _/ _ _ن ن / _ _ _
۴۳-مستفعلن فاعلن مستفعلن فاعلن
_ _ ن_/ _ن _/ _ _ ن_/ _ن _
۴۴-مستفعلن فعولن مستفعلن فعولن
_ _ن _/ ن_ _/_ _ن _/ ن_ _
۴۵-مستفعلن مستفعلن مفعولات
_ _ ن _/ _ _ ن _/ _ _ _
۴۶-مفتعلن مفتعلن فاعلن
_ ن ن _ / _ ن ن _/ _ ن _
🌺 وای که دیوانه شدم میروی
بی سر و سامانه شدم میروی
۴۷-فاعلن مفاعلن فعلن
_ ن _ / ن _ ن _/ _ _
🌺 دیگر از بهار لبهایم غنچه ای شکفته پیدا نیست
بی جهت تلاش خواهی کرد حاصل کویر دریا نیست
# علی ابراهیمی
۴۸-فاعلاتن مفاعلن فعلن
_ ن _ _/ ن_ ن _/ _ _
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟♥️❃─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═