🔸 درس بیست و سوم #دین_فطری
🔻 پیش نیازهای حرکت به سوی بینهایت
▪️#استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
23. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
16.59M
✳️ درس بیست و سوم
🔻 پیش نیازهای حرکت به سوی بینهایت
حال که مسیر روشن شده باید بدانیم که چگونه حرکت کنیم تا به بینهایت برسیم؟
این مباحث نظری بودند و حال باید چگونگی مبارزه با موانع (نفس، شیطان و طاغوت) که همه عملیاتی هستند را بررسی کنیم.
🔹 چگونگی حرکت در مسیر صفت خدا
▫️ الف: مقدمات و شرایط حرکت
▫️ب: گامهای عملیاتی برای حرکت (در درس بعدی بررسی میشود)
🔹مقدمات و شرایط حرکت:
▫️۱_ رفع موانع روانی
▫️۲_ ایجاد انگیزه و تصمیم جدی برای حرکت
✅ موانع روانی حرکت در مسیر صفات خدا
🔸مانع اول_ ما هرگز به بینهایت نمیرسیم.
_ مصداق آن ناامیدی است.
_ برای رفع ناامیدی باید توجه داشته باشیم به رحمت بینهایت الهی
🔸مانع دوم_ راه رسیدن به صفات الهی و خدایی شدن سخت است ولی گناه و حرکت به سوی جهنم آسان است
_ مصداق آن راحت طلبیست.
_ برای رفع این مانع باید بدانیم انجام فضائل آسان است چون فطری است؛ اگر هم سخت شده باشد توجه به لذت بی نهایت و درک آن باعث قوی شدن انگیزه انسان می شود و آسان جلوه میکند
🔸 مانع سوم _ امکانات و وسایل برای حرکت ما وجود ندارد
_ مصداق آن ناشکری است.
_ برای رفع این مانع باید توجه به امکانات حرکت داشته باشیم
_ مواردی هستند که برای آسان شدن حرکت ما نقش آفرینی میکنند 👇👇
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
▪️نقش عوامل ماورایی ملائکه و نیروهای ملکوتی برای آسان شدن حرکت
▪️نقش توجه خداوند به ظرفیتهای متفاوت انسان برای آسان شدن حرکت ( لایکلف الله نفسا الا وسعها )
▪️نقش عوامل تربیتی و خانوادگی برای آسان شدن حرکت مانند نقش همسر، استاد و مربی
▪️ نقش عوامل محیطی برای آسان شدن حرکت مثل محل زندگی، مسجد، هجرت از محیط آلوده، و نقش تغذیه حلال برای آسان شدن حرکت
🔶 مانع چهارم _ کیفیت حرکت را نمیدانیم
_ مصداق آن جهل است.
_ برای رفع این مانع به امکانات و کیفیت حرکت توجه کنیم
✅ایجاد انگیزه و تصمیم جدی برای حرکت:
سیر ایجاد انگیزه تا رسیدن به معبود به این ترتیب است:
▪️شعور: باعث احساس خطر و خسران بزرگ از ناحیه محدودیتهای دنیا و فانی بودن آن میشود
▪️تعقل: باعث پیدا کردن راه نجات میشود
▪️تعبد: وحی راه نجات را نشان میدهد و عشق و انگیزه برای اتصال به بینهایت پیدا میشود. درنتیجه باعث همراهی و مودت با مقربان به بینهایت و آخر الأمر تعبد (پذیرفتن نقشه راه) را به ارمغان میآورد.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس بیست و چهارم#دین_فطری
🔸#گام_های_عملیاتی حرکت به سوی بی نهایت
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
24. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
17.27M
🔰 درس بیست و چهارم
🔻گامهای عملیاتی حرکت به سوی بینهایت
▪️۱_ انتخاب راه: در انتخاب راه انسان باید تلاش کند تا صفتی از صفات پسندیده را انتخاب و خودس را به درجه اعلای آن برساند مثل رحم و مهربانی، صداقت و راستگویی، احترام به والدین و بالاترین آن که شهادت است
▪️۲_ عهد و پیمان با خداوند پیامبر و ائمه عليهم السلام و تعيين جریمه برای تخلف
▪️۳_دعا و درخواست برای رسیدن به مراتب عالی در آن صفت
_ طلب توفیق از خدا برای اتصال به خودش
_ دعا باید از سر اضطرار باشد مثل انسانی که در حال غرق شدن است و تمام زندگی او در گرو یک نفس کشیدن است
▪️۴_ توسل به اولیاء الله و تمسک به سیره آنها
_ حکمت توسل و زیارت این است که باید برای رسیدن به مودت باشد
▪️۵_اهتمام به انجام مناسك با توجه به نقش آنها برای تکامل
▪️۶_خالص کردن نیت و تطهیر آن از شرك (منافع دنیوی)
▪️۷_ استفاده از تمام ظرفیت فرصتهای کوچک برای کاشت فضایل
یعنی اگر غذا میخوریم هدفمان این باشد که از انرژی آن برای خدمت استفاده کنیم
اگر ازدواج میکنیم هدفمان این باشد تا از فرصتهای آن برای تکامل بهره ببریم.
▪️۸_ تلاش برای ارتقاء درجه فضایل با درخواست و اسقبال از زمینههای سخت و دشوار
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
25. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
13.46M
🔰 درس بیست و پنجم
🔻تلاش برای ایجاد حاکمیت الهی
🔹ادامه گامهای عملی حرکت در مسیر بینهایت
▪️۹_ تلاش برای رشد فضایل در جامعه با ایجاد حاکمیت الهی
⬅️ایجاد حکومت دینی با هدف تحقق حکومت جهانی صالحان
⬅️رساندن همه آحاد بشر به آخرین درجه در تمام رشته های فضایل
🔹عرصههای تلاش برای رشد فضایل در جامعه و تحقق حاکمیت جهانی صالحان:
▪️۱- عرصه زندگی شخصی
_ تحصیل تقوی برای اثرگذاری بر جامعه و تسریع در تحقق حاکمیت جهان
_ تحصیل علم برای خدمت به ترویج دین و تحقق حاکمیت آن
_ تحصیل مال برای خدمت به دین و تحقق حاکمیت آن
▪️۲ _ عرصه خانواده :
_ احترام به والدین و اطاعت از آنها و پذیرش ولایت پدر بر فرزندان
_ حفظ جایگاه مرد و زن در خانواده و پذیرش ولایت مرد بر همسر در امور اقتصادی و اجتماعی
_ پذیرش نقش برتر زن در امور تربیت و مدیریت او در عرصه داخلی خانواده
_ تربیت فرزندان صالح
▪️۳_ عرصه اقوام و خویشاوندان:
_ صله رحم با انفاق و انذار نسبت به خطر انحراف (نهی از منکر)
_ حمایت از امامت عقلا و افراد متقی فامیل
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
▪️۴- عرصه محله
_ حفظ سنگر مساجد و حمایت از امام جماعت عادل مسجد و همکاری با او
_ تشکیل جلسات مذهبی و تبلیغی
_ ترویج معروف
▪️۵_ عرصه شهر
_ حفظ سنگر نماز جمعه و حمایت از امام جمعه صالح و عادل شهر با شرکت در نماز
_ مشارکت در فعالیت فرهنگی برای حفظ چهره اسلامی شهر
▪️۶_ عرصه کشور
_ حمایت از امامت و زعامت ولی فقیه در جامعه در عصر غیبت
_ شرکت در جهاد اقتصادی، سازندگی، نظامی و سیاسی
_ شرکت در راهپیمائیها،
_ شرکت انتخابات (با دقت در انتخاب فرد اصلح و مؤمن)
_ حمایت از تولید داخلی
▪️۷_ عرصه جهان
_ حمایت از امامت جهانی امام زمان (عج)
_ حمایت از ملتهای مظلوم جهان
_ اعتراض و فریاد علیه حاکمیت ظالمان (مشرکان، کافران و منافقان)
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس بیست و ششم #دین_فطری
🔸#استقامت در برابر موانع حاکمیت الهی و مبارزه با موانع
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
26. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.47M
✳️ درس بیست و ششم (درس آخر)
🔻استقامت در برابر موانع حاکمیت الهی و مبارزه با موانع
🔹ادامه گامهای عملی حرکت در مسیر بینهایت
🔸۱۰_استقامت در برابر موانع حاکمیت الهی و مبارزه با آنها
✅- خطر طاغوت
- جایگاه مبارزه با طاغوت در رسیدن به کمال
- ارزش جهاد
- نقش مبارزه با طاغوت در قوی شدن اراده برای مبارزه با نفس
- نقش مبارزه با طاغوت در جبران گناهان گذشته
- نقش طاغوت در ایجاد زمینه برای رشد همه انسانها و پیامد عدم مبارزه با طاغوت
🔷 چگونگی مبارزه
▪️۱_کفر به تفکر طاغوت (تخطئه و رد تفکر طاغوت)
▪️۲_ راضی نبودن به حکومت طاغوت و تلاش برای حاکمیت امام عادل
▪️۳_ راضی نبودن به حیات طاغوت
▪️۴_اعتراض به طاغوت
▪️۵_ مبارزه و جهاد علیه طاغوت
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
🔰 آشنایی با دین فطری
✅ اهمیت دین در زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست. کمال انسان در سایهی عمل به دستورات دینی محقق میشود و تمام ناهنجاریها و جنایتهای تاریخ بشر که موجب محرومیتها و مصیبتهای فراوان شده است، ناشی از بیدینی است.
⚠️ اما خطر بیدینی هرچه باشد، از خطر دینداری ناقص، بیشتر نیست؛ زیرا که اگر نتیجهی حالت نخست، گمراهی باشد، در وضع دینداری ناقص، هم گمراهی است و هم گمراه کننده دیگران؛ و مصداق «خسر الدنیا و الاخره».
❌ در وضعیت دینداری ناقص، هر چند هوای نفس سهم بهسزایی دارد، اما نباید از نقش جهالتی که در اثر آموزش غلط دین ایجاد می شود، غافل بود.
👈 چه بسیارند انسانهایی که اگر دین بهصورت صحیح و فطری به آنها آموزش داده شود، هرگز گمراه نمیشوند و یا کمتر دچار گمراهی میشوند؛ بنابراین اگر نقش آموزش دین از خود دین، بیشتر نباشد، کمتر نیست؛ خصوصاً در این زمانه که دشمنان از این خلأ برای افزایش هجمههای خود استفاده میبرند.
دین فطری 👉 آموزش دین براساس فطرت
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
🤔 آسیبشناسی وضعیت فعلی آموزش دین
⛔️ به نظر میرسد که آموزش دین به صورت فعلی به دلیل عدم انسجام و پراکندگی و تکیه بر روش های فلسفی و کلامی، آسیب های فراوانی دارد که باید هرچه سریعتر از این آسیبها جلوگیری شود.
💢 آنچه امروز به عنوان دین خصوصاً در کتب آموزش دین به نوجوانان و جوانان عرضه میشود، 👇
🔹 اولاً خودِ دین نیست، بلکه عمدتاً علم کلام اسلامی است. این علم، «علم دفاع از دین» است نه روش کاملی برای آموزش دین! و چون مشحون از استدلالهای عقلی است، فهم آن، سخت، پیچیده و دیریاب است و طبعاً نحوۀ آموزش آن هم خشک و بی روح است و موجب ملالت و بی انگیزگی متربّی میشود؛ علاوه بر این چون متربی ارتباطی بین مسائل و دغدغههای درونی خود با آنچه آموزش میبیند، نمییابد؛ نمیتواند همدلانه و از سرِ شوق مباحث آموزشی را پیگیری کند.
🔸 ثانیاً در فرآیند معمول آموزشهای دینی، موضوعات دینی در سه بخش اعتقادات، احکام و اخلاق ارائه می شود که این نیز آفتی بزرگ برای تعلیم و تربیت دینی است؛ زیرا متربی قادر به کشف و ارتباط دهی بین موضوعات اعتقادی با احکام و اخلاق نخواهد بود و همواره در یک سردرگمی به سر می برد و از این سردرگمی رنج می برد و یا تک بعدی رشد میکند؛ آن هم رشد علمی، نه رشد روحی و عقلی.
دین فطری 👉 آموزش دین براساس فطرت