eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
995 ویدیو
22 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
🛠تولیدی وسایل گرمایشی وسرمایشی 💁‍♂نیروآقا💁‍♂ 💸حقوق از 13/500الی ۱۵میلیون 💸 ✅شرایط سنی:از۱۹الی ۲۸سال ⏰ساعت کاری: 8 صبح الی 1۶:00⏰اضافه کاری با حقوق 💵 🎁 پاداش کاری 🎁 🛌خوابگاه 🛌 🍱وعده‌های غذایی مناسب 🍱 📈بیمه تامین اجتماعی 📈📱۰۹۳۳۵۰۰۷۷۳۶امیری لطفا تماس بگیرین شهرک صنعتی عباس اباد
💠 بسیاری می پرسند بعداز مرگ ما چه کارهایی انجام گیرد، مفید است. 🔆 در حدیث ذیل به شش مورد اشاره شده است که بعد از مرگ انسان بسیار مفید است و درآمد آن، مرتّب به حساب جاری انسان واریز می شود: 🌸 امام صادق(ع) فرمود: «سِتُّ خِصَالٍ یَنْتَفِعُ بِهَا الْمُؤْمِنُ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِ وَلَدٌ صَالِحٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُقْرَأُ مِنْهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ صَدَقَةُ مَاءٍ یُجْرِیهِ وَ سُنَّةٌ حَسَنَةٌ یُؤْخَذُ بِهَا بَعْدَهُ؛ 🍃 ترجمه: مؤمن از شش [عمل و] خصلت، بعد از مرگش سود می برد: 1⃣ فرزند صالح که برای او اسغفار کند؛ 2⃣ قرآنی که از طرف او خوانده می شود؛ 3⃣ چاهی را که حفر کرده است؛ 4⃣ درختی را که کاشته است [و مردم از آن و میوة آن استفاده می برند]؛ 5⃣ [وقف کردن] و صدقه قرار دادن آبی که جاری ساخته است؛ 6⃣ سنّت نیکویی که [پایه گذاری کرده است و] مردم بدان پس از او عمل می کنند.» 💎 حدیث فوق می رساند که با وجود خصلتهای مذکور، دفتر اعمال انسان پس از مرگ مفتوح است و صدقات جاریه فوق هر روز به حساب اعمال او واریز می شود. •┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
🔹امام حسين عليه السلام: 💢«اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ» 💢به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند دينداران كم مى شوند. 📚تحف العقول، ص245
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هشتاد و یکم ⚠️... اما نکته این است، قبل از اینکه خدای متعال در این آیه به ما دستور بدهد شما وسیله انتخاب کنید، می فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ» 👌یعنی اول تقوای الهی را پیشه بکن، بعد وسیله انتخاب بکن. پس این خیلی موضوع مهمی است در بحث استجابت دعا، ″ حفظ تقوا ″ را هم خدا اینجا گفته.⚠️ 🤔اما یک سوالی پیش می آید که ایشان مطرح می کند، می فرمایند ما شنیدیم خدا را با اسم اعظم صدا بزنی دعایت مستجاب است، این اسم اعظم یعنی چه⁉️ 🌟اسم اعظم این نیست که صفت خاصی از صفات خداست و من حتما همان صفت را بکار ببرم. اینطوری نیست. 📑 آقا رسول الله (ص) در یک روایت بسیار زیبایی می فرمایند: «کلُّ اسمٍ مِن أسماءِ الله..» یعنی تمامی اسامی خدا اسم اعظم است. یعنی اسم اعظم یک لغت، یک واژه، چه می دانم یک کلمه ی خاصی نیست که 💭فکر بکنی من بروم آن یکی را یاد بگیرم بعد آن را انجام بدهم مثلا بشود اسم اعظم. نه نه ‌..! این نیست همه اسم‌های خدا اسم اعظم است. ✅«فَفَرِّغ قَلبَک عَن کلِّ ما سِواهُ..» (حضرت می گوید) قلبت را از غیر خدا تخلیه بکن، فقط توجهت💕 به خدا باشد «وَادعُهُ بِأَی اسمٍ..» حالا خدا را به هر اسمی که می خواهی صدا بزن. (اینجا کلی است، خدا را به هر اسمی که می خواهی صدا بزن) 🔰پس معلوم می شود اسم اعظم یک کلمه ی خاص نیست، آن حالات انسان در آن دخیل است. اینکه ما در چه حالتی داریم دعا می کنیم دلمان با خداست یا بی خداست، دلمان محضر اهل بیت است یا محضر اهل دنیا؟ 💠پس اسم اعظم را یاد بگیریم، یک چیز درونی است ما باید از درون به آن برسیم، اینکه بروم دنبال اسم اعظم ببینم چی هست؟ نه همین اسمای الهی.. حتی گفتن ✨«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» اسم اعظم خداست‌. «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»✨ اسم اعظم خداست. مهم این است چطور می خواهی بگویی!! 👥بعضی از عرفای ما بسم الله.. می‌گفتند و روی آب می رفتند، این یعنی چه؟ آیا من و تو هم بگوییم می رویم⁉️ نه، او به آن درک و فهم رسید و رفت. پس مهم بحث درونی اسم اعظم است. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (44) 🎤استاد احسان عبادی 181 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ______________
✨امام حسین علیه السلام: 🔷🔸«مَنْ ارادَ اللَّهَ تَبارَک وَ تَعالی بِالصَّنیعَةِ الی اخیهِ کافاهُ بِها فی وَقْتِ حاجَتِهِ وَ صَرَفَ عَنْهُ مِنْ بَلاءِ الدُّنْیا ما هُوَ اکثَرُ مِنْهُ وَ مَنْ نَفَّسَ کرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ کرَبَ الدُّنْیا وَ الْاخِرَةِ وَ مَنْ احْسَنَ احْسَنَ اللَّهُ الَیهِ وَ اللَّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنینَ»؛ 🔷🔸هر کس برای رضای خدا به برادر دینی اش خدمت کند، خداوند در هنگام نیازش او را عوض خواهد داد و از گرفتاری های دنیا بیشتر از خدمت وی از او رفع خواهد کرد و هر کس غمی را از دل مؤمنی بزداید، خداوند غصه های دنیا و آخرتش را بر طرف می کند و هر کس نیکی کند، خداوند به او نیکی می کند و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد. 📚بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۲۱
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت بیستم 🔆ادامه «وَ أَوْصِیاءِ نَبِی اللَّهِ ..» ✅ که قرار است بیـاید وصی پیغمبر (ص) بشود، اقامه دین بکند و حکومت داری بکند.. یک سنگینی دارد. 🔹حالا این وصی پیغمبر با این وظیفه‌ی به این سنگینی را چه کسی قرار است کند⁉️ یقینا خدای متعال و یقینا من و شما نمی توانیم مشخص بکنیم، چون باید انسانی ✨ باشد. پس ما از این فراز حتی می توانیم امام را اثبات کنیم که امام را باید خدای متعال تعیین کند. 🔆«السَّلَامُ عَلَى الدُّعَاةِ إِلَى اللَّهِ» سلام بر شما ای کسانی که دعوت کننده به سوی هستید. 🔅«وَالْأَدِلَّاءِ عَلَى مَرْضَاةِ اللَّهِ» و راهنمایان به سمت خدا هستید. 🔅«وَالتَّامِّينَ فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ ..» و در آن اعلی درجه محبت خدا هستید. 👈یعنی شما هستید دعوت کننده به سمت خدا هستید (در فرازهای قبلی این فرازها را عرض کردیم📝) شما راهنما و دعوت کننده آن کسانی هستید که قصد دارند به سمت خدای متعال دعوت بکنند. 💠کسی که می خواهد به خدای متعال کند باید👇 1⃣- داشته باشد. 📖سوره یوسف آیه [108] «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ ..» دعوت به سمت خدا باید همراه با بصیرت باشد و کسانی👥 که در زندگی بصیرت نداشته باشند یقینا نمی توانند در زندگی 💢 داشته باشند حتی تصمیم گیری های دینی. 2⃣- دعوت به سمت خدا باید به اذن باشد. «يا أَيُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً» ما تو را فرستادیم.. پس این دعوت به سمت خدا باید اذن الهی داشته باشد و اگر اذن الهی نباشد یقینا ❌ و گمراهی است. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هشتاد و دوم 💢در ادامه بحث های مربوط به دعا، یکی از مباحثی که حاج آقا مجتبی تهرانی مطرح می کنند این نکته است، قبول دعا را به عنوان یکی از شرایط امام مطرح می‌کنند. یعنی یکی از ویژگی های امام این است که دعاهایش قبول است. 📑روایتی را هم می آورند (اینکه کدام امام گفته، از بعد امام رضا علیه السلام) می فرماید «لِلْإِمَامِ عَلاَمَاتٌ» برای امام علاماتی است🌟 «يَكُونُ أَعْلَمَ اَلنَّاسِ..» امام باسوادترین مردم هست .... (ادامه می‌دهد تا می رسد به اینجا که می‌فرماید) «وَ يَكُونُ دُعَاؤُهُ مُسْتَجَاباً حَتَّى لَوْ أَنَّهُ دَعَا عَلَى صَخْرَةٍ لاَنْشَقَّتْ نِصْفَيْنِ» امام اینقدر مستجاب الدعوه🤲 هست که هر درخواستی از خدا بکند مستجاب است، حتی اگر بخواهد خدا یک تخته سنگی را به دو نصف تقسیم بکند، خدا اینکار را می‌کند. 📗یک روایت دیگری هم هست.. 📌یک بحثی داریم به نام «دعاء علی قِسمین» یعنی یک دعاهایی داریم که به اصطلاح دعا به نفع یک فرد یا یک چیزی هست، یک موقع هست دعا بر علیه. «دعاء علی قِسمین» یعنی دعا بر ✌️دو قسم هست یک موقع به نفع و یک موقع بر علیه. که تعبیر به نفرین می کنیم. 💠امام صادق (ع) می فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ عزّوجلّ لَمْ یَکِلْنَا إِلَی أَنْفُسِنَا وَ لَوْ وَکَلَنَا إِلَی أَنْفُسِنَا لَکُنَّا کَبَعْضِ النَّاسِ وَ لَکِنْ نَحْنُ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ عزّوجلّ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»🔸 خدا ما را به خودمان وانگذاشته، اگر ما را به خودمان وامی‌گذاشت که مثل بقیه مردم بودیم (امام صادق اهل بیت را می گوید) معلوم می شود با بقیه مردم👥 فرق داریم، فرق ما با مردم در اینجاست و این آیه شریفه را می گویند «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» یعنی ما کسی هستیم که یک فرق با شما مردم داریم ما اگر دعا بکنیم قطعا مستجاب است. ✍این همان بحثی هست که در جلسات قبل براساس محوریت دعا عرض کردیم، گفتیم این اولیای خدا، این معصومین (البته در درجه ی بالا معصوم، در درجه پایین تر اولیاء الله، افراد عالم، افراد عارف ...) چرا مستجاب الدعوه می‌شوند⁉️ چون هر چه خدا گفته، گفتند چشم! خدای متعال حتی مکروهات را هم گفته اینها گفتند چشم! به این خاطر که همیشه حرف خدا را رفتند و حرف خدا را عمل کردند به این دلیل هم خدا حرف اینها را گوش می دهد و هر وقت دعا بکنند دعای اینها مستجاب است. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (45) 🎤استاد احسان عبادی 182 💠☀️💠☀️💠☀️💠 _______________
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هشتاد و سوم 📘حضرت امیر در نهج البلاغه مردم را دو دسته تقسیم می کنند، می گویند: 👈یک دسته کسانی هستند که در دنیا کار می کنند «امِلٌ عَمِلَ فی الدُّنيا لِلدُّنيا» یعنی در دنیا کار می ‌کند اما برای دنیا کار می‌کند. 💢(البته اینطور افراد را بگوییم کسی که برای دنیا کار می ‌کند خدا دنیا را به او می‌دهد. خدا اینطوری نیست که ببیند یک نفر چون برای دنیا کار می کند، پس مثلا بگوید تو برای دنیا کار می کنی و برای آخرت کار نمی کنی به تو هیچی نمی دهم.. نه اینطوری نیست. هر کسی را براساس تلاشش خدا پاداش🎁 می ‌دهد. هر کسی تلاشش دنیا باشد خدا دنیا را به او می‌دهد چون تلاش کرده.) 👈و دسته دیگر «و عامِلٌ عَمِلَ فی الدُّنيا لِما بَعدَها» آنهایی که در دنیا کار می کنند کار دنیایی اما آن را برای آخرت انجام می‌دهند. 📃(به این قسمت ها کاری نداریم) ادامه روایت ... حضرت توضیحاتی راجع به این دو گروه می دهد، آخر سر راجع به گروهی که برای آخرت کار می کنند، حضرت علی (ع) می فرمایند: «فأصبَحَ وَجيها عِندَ الله»✨ یعنی وجهه پیدا می‌کند پیش خدا، یک آبرویی پیش خدا پیدا می‌کند. در عرف خودمان می گوییم فلانی موجه هست. «وَجِيهاً عِنْدَ اللهِ» در دعای توسل محضر ائمه✨ می گوییم یعنی ای امام رضا، ای امام علی، امام حسن.. شما آبرودار در خانه ی خدا هستید، یعنی شما پیش خدا موجه هستید.. ⤴️حضرت علی همین را می گوید اگر شما برای آخرت کار بکنید می شوید «وَجيها عِندَ الله» نزد خدا آبرومند می‌شوی. پس معلوم است ما هم می توانیم به مقام «وَجيها عِندَ الله» برسیم. بله آن مقام بالاتر و صددرصدی که ائمه معصوم هستند، که هیچی! ولی ما می توانیم به هرحال سی درصد، چهل درصدش را برسیم و صفر نباشیم. 💠و بعد «لا يَسألُ الله حاجَةً فيَمنَعُهُ» هر حاجتی از خدا بخواهد خدا به او می دهد و خدا از او منع نمی کند. چرا..⁉️ چون عمل خدا را انجام داد، اطاعت خدا را انجام داد. اطاعت کرد و خدا او را به این مقام رساند. وجاهت پیدا می کند، قرب معنوی پیدا می کند. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (45) 🎤استاد احسان عبادی 183 💠☀️💠☀️💠☀️
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت بیست و یکم 🔆«وَ التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّه‏ ..» 👈سلام بر شما ای کسانی که در مرتبه تام محبت خدا هستید. 👌تام خدا آن کسی است که در معرفت و شناخت خدا🌸 در مرتبه تام و تمام باشد. یعنی هیچ کس مثل اهل بیت بزرگوار محبت و خدا در دلش نیست، به همین خاطر است که می گوییم اگر کسی می خواهد به خدا نزدیک بشود باید از 🌟طریق اهل بیت نزدیک شود. چون اینها به اعلی محبت خدا رسیدند، این راه را رفتند، وقتی این راه را رفتند من باید از او راهنمایی بخواهم. 👥مثل بچه‌هایی که می روند در کنکور از رتبه های کنکور📄 مشاوره می‌گیرند چون می گویند اینها به آن درجه رسیدند، پس خوب است که از اینها بگیریم. اهل بیت هم همین هستند به درجه اعلی محبت خدا رسیدند، حالا تو که می‌خواهی به 💐محبت و معرفت خدا برسی پس بیـا و‌ از اهل بیت به این محبت برس و ان شاءالله این محبت لحظه مرگ به درد ما بخورد. 🔆«وَ الْمُخْلِصِينَ فِی تَوْحِيد الله..» 🔸سلام بر شمایی که در درجه عالی هستید. ⚠️اساس دین است. «أوَّلُ الدِّينِ مَعرِفَتُهُ» نخستین اساس دین معرفت و شناختن خداست‌.⚠️ 👤من اگر نتوانم خوب را بشناسم یقینا نمی توانم خوب دین اسلام را، پیغمبر و امثال این را بشناسیم. پس باید در دین شناسی یمان خوب 📚 کنیم. وقتی من خوب خدا را شناختم متوجه می‌شوم که تمام و رفتار من باید برای خدا باشد یعنی توحید ذاتی، توحید صفاتی و‌ توحید افعالی! یعنی تمام مراتب کارهای 👌باید برای توحید و برای خدا باشد. 💠وقتی من می خواهم داشته باشم در رابطه با توحیدی که نسبت به خدای متعال دارم، این اخلاص را باید از سر سفره ی 🌸 بگیرم چون آنها به درجه ی آخر اخلاص رسیدن و‌ من هم اگر می خواهم خدا پرست باشم باید به اهل بیت بکنم. همانطور که اهل بیت بزرگوار ما اینقدر اخلاص داشتند که خدا را برای و جهنم نمی‌پرسیدند خدا✨ را برای خودش می‌پرسیدند. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هشتاد و چهارم ⁉️..چه افرادی دعاهایشان مستجاب است؟ این افرادی که دعایشان مستجاب است چطور افرادی می توانند باشند؟ 📚ما اگر در منابع نگاه بکنیم افراد زیادی نام برده شده که دعایشان مستجاب است تحت عناوین مختلف. آقای مجتبی تهرانی می گویند می خواهیم چندتا را جمع بندی کنیم و راجع به آنها یک مقدار توضیح بدهیم:👇 🔹مثلا ما روایت داریم مجاهد فی سبیل الله دعایش مستجاب است. کسی که در راه خدا کار می کند، تلاش می کند، زحمت می‌کشد و جهاد می کند. هر نوع جهادی.. بحث جنگ، همین الان عزیزان پزشک ما دارند💉 در راه ریشه کن کردن این بیماری زحمت می کشند نوعی جهاد است. 🔰یا روایت داریم؛ 🔹«لِلمُؤمِنِ فی كُلِّ يَومٍ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ» هر مؤمنی در هر روزی یک دعای مستجاب دارد. روایت در ″نهج الدعاء، ج1، ص 584″. شما مؤمن هستید خدا این لطف را به تو داده🌹 می گوید امروز من به شما یک دعای مستجاب می دهم. ⚜امام صادق (ع) می فرمایند؛ این دعا فقط مربوط به خودش نیست، بلکه اگر برای دیگران هم دعا🤲 بکند مستجاب می‌شود. تا جایی که حضرت می فرمایند تا می توانید با برادران ایمانی یتان بیشتر ارتباط برقرار بکنید. «فَإِنَّ لِكُلِّ مُؤمِنٍ دَعوَةً مُستَجابَةً» برای اینکه دعای مستجاب دارید، برای همدیگر دعا بکنید. انسان برای دیگران 👥 دعا بکند، برای خودش هم دعا بکند. 🔹عنوان دیگر از کسانی که مستجاب الدعا هستند برای شیعیان است. آقا رسول الله (ص) می فرمایند: همیشه در امت من گروهی هستند که هرگاه شیعیان بخواهند دعا بکنند و از خدا✨ موضوعی را بخواهند خدا دعایشان را به اجابت می‌رساند. حضرت 📑در ادامه روایت می‌فرماید به واسطه ی آنها بیایید و ‌یاری بطلبید. به واسطه ی آنها خدا لطف می کند و باران نازل می کند. ✅ببینید چقدر مقام یک انسان مؤمن بالاست، توجه کنید. چقدر مقام شیعه واقعی بالاست که پیغمبر می فرمایند خدا به واسطه اینهاست که باران را می آورد. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (45) 🎤استاد احسان عبادی 184 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت بیست و دوم 🔆«وَ الْقَادَةِ الْهُدَاةِ ..» 🔹سلام بر زمامداران و رهبرانی که و راهبر مردم هستید. 👌قادة جمع قائد است یعنی . 👌هداة هم جمع است، یعنی راهنما. ⤴️یعنی خطاب به این بزرگواران می‌گوییم ما شما را به این عنوان می شناسیم که هم رهبر هستید هم هادی. یعنی زمامدارانی که 🌟 هستید و از اوضاع و احوال راه به سمت خدا کاملا آگاهی دارید و حتی دست طرف را می گیرید تا به مقصد برسانید. 🔆 «وَ السّادَةِ الْوَلاةِ ..» 👈سادة جمع سید است‌. 👈ولاة هم یعنی والی. ⤴️یعنی ما شما را سید و می‌ دانیم، یعنی بزرگ و محترم شما را می شناسیم، نه به معنای لفظی! بلکه واقعا شما از لحاظ و مادی و از همه لحاظ بالا هستید. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هشتاد و پنجم 📑..روایت داریم «مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً قَبِلَ اَللَّهُ تَعَالَى مِنْهُ صَلاَتَهُ وَ صِيَامَهُ وَ قِيَامَهُ» هر کس امیرالمومنین (ع)✨ را دوست داشته باشد، خدا نماز و روزه و شب زنده داری او را می پذیرد. حالا متوجه می شویم این شیعه یعنی پیروان خالص، دوستدار واقعی. البته همه اهل بیت همین هستند. 🔹فرد دیگری که دعایش مستجاب است عالم است، دعای عالم. غنیمت بشمرید دعای عالم را، چرا که خدا دعای یک فرد عالم را مستجاب می کند. حالا عالم چه کسی هست⁉️👇 🌟امام باقر (ع) می فرمایند؛ ⏪«إِنَّ اَلرَّجُلَ اَلْعَالِمَ مِنْ شِيعَتِنَا إِذَا حَفِظَ لِسَانَهُ وَ طَابَ نَفْساً بِطَاعَةِ أَوْلِيَائِهِ» عالم از شیعیان ماست، آن هم عالمی که زبانش در کنترل احکام الهی باشد و از اولیای خداوند صادقانه و با طیب خاطر اطاعت بکند، (اولیای خدا می شود معصومین) مطیع اولیای خدا باشد، حالا چنین کسی اگر درخواستی🤲 از خدا بکند خدا آن را اطاعت می کند و اگر دعا بکند به اجابت می رسد، اگر چیزی بخواهد خدا به او می‌دهد، هر گاه بخواهد مظلومی را هم یاری بکند خدا یاریش می کند. ✅ببینید چقدر مقامش بالا می‌ رود، همه اینها در سایه ی اطاعت بود. واقعا اگر کسی به مقام اطاعت خدا برسد و‌ مطیع محض خدا بشود ببینید که چقدر خدای متعال او را بالا می برد دعا بکند دعایش مستجاب می شود. ارتباط با خدا. جلسات اول چی گفتم؟ هر چه ارتباط انسان با خدا بـالاتر باشد، استجابت دعا هم بیشتر.⚠️ 🔹از کسانی که دعایشان به اجابت می‌رسد مظلوم است. 💭پیامبر می فرمایند؛ «اتَّقِ دَعْوَةَ المَظْلُومِ فَإِنَّهَا لَيْسَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ اللَّهِ حِجَابٌ» از دعای آدم مظلوم و ستمدیده بترسید چون بین دعای او و خدا هیچ حجابی نیست. یعنی دعایش ردخور ندارد و مستجاب می شود. بترسیم از دعای مظلوم..‼️ ⚠️همه اینها را اگر نگاه کنید برمی گردد به اطاعت خدا و معرفت به خدا. شاید بگویید آن مظلوم ممکن است خیلی خدا را نشناسد پس چطور می گویند دعایش مستجاب است⁉️ آن مظلوم هم اتفاقا خدا را شناخته، وقتی به او ظلم می‌شود از ته جگرش که آه می کشد می‌فهمد خدا دعایش را مستجاب می کند، می‌فهمد که خدا پشت و پناهش هست، این معرفت را پیدا می کند و برای ما دعا می‌کند. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (45) 🎤استاد احسان عبادی 185 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت بیست و سوم 🔆«وَ الذَّادَةِ الْحُمَاة ِ ..» 🔸الذادة جمع ذائد است به معنای دفع کننده. 🔸حُماة هم یعنی حامی. 👈یعنی امام معصوم است دفع از شیعیان می کند. می‌گوید ای امام تو ‌آن مدافعی هستی که بلا را از 👥 دفع می کنی. شما صفت از این بالاتر سراغ دارید، بسیاری از بلایی که قرار است سر من و شمای شیعه بیاید به این امام است که دارد رفع می‌شود. 📑در روایت شریف در بحارالانوار داریم که امام زمان (عج) می گوید؛ ✨من مایه‌ی برای اهل زمین هستم 🌍 و به وسیله ی من است که دفع می‌شود. 🔆«وَ أَهْلِ الذِّكْرِ ..» اهل بیت اهل ذکر هستند، اهل یعنی ، بستگان هر کسی اهل او هستند. *⃣ائمه اهل ذکر و بستگان ذکر هستند، اینجا ذکر چند معنا دارد:👇 🔹هم می توانیم بگوییم ذکر خدا. ولی در قرآن خود به معنای ذکر اشاره شده یعنی یادآوری کننده است، را یادآوری💥 می کند، غافلان را تنبه می دهد، پس یکی از معانی ذکر قرآن است. یعنی اهل بیت اهل و انیس قرآن هستند📖، با قرآن هستند‌. 🔹معنای دیگر ذکر وجود مقدس است. چرا که در آیه [10] و [‌11] سوره طلاق صراحتا این بحث رسول را عطف بیان می کند برای ذکر.. ✨«فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ الَّذِينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً • رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْكُمْ ..» 👆از لحاظ ادبی می گویند رسول اینجا عطف بیان است، یعنی دارد برای ذکر می دهد. پس اینجا طبق نظر برخی از مفسرین📝 رسول خدا هم ذکر است. خُب، هم که اهل ذکرند یعنی همان اهل بیت پیغمبر هستند. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هشتاد و ششم 😔.. عزیزان یادمان نرود که مظلوم ترین فرد عالم امام عصر (عج) است. ⤵️آن داستان حاج علی فشندی.. حضرت به او می گویند شیعیان به اندازه این لیوان آب هم ما را نمی خواهند و تشنه ما نیستند، اگر می‌خواستند دعا می کردند ما می آمدیم. 😞ببینید چقدر حضرت مظلوم است؟ 👤شلمغانی یکی از وکلای امام زمان بود، (وکیل درجه اش پایین تر از آن نایبان اربعه بود) ولی بعدا ادعاهایی کرد و از طرف امام لعنت❌ برایش صادر شد.. امام زمان نکند یک وقتی ما را لعنت کند! امام زمان .. شما مظلوم هستید دعایتان می گیرد، شما امام✨ هم هستید دعایتان می گیرد، عالم هم هستید دعایتان می‌گیرد.. نکند ما را نفرین بکنی آقا! ما دوستت داریم، گناه اگر می کنیم بخاطر دشمنی با شما نیست،😥 بخاطر جهالتمان است‌. 😢آقا شما مظلوترین فرد عالم هستید، اجداد شما چندین امام معصوم این روایت را گفتند «صاحِبُ هَذا الاَمْرِ هُوَ الطَّریدُ الشَّریدُ ...» و صاحب این امر طرد شده و آواره و غریب است..🍁 😔سید ما، مولای ما دعا بکن برای ما. امام زمان کمکمان بکن ما این مسیر را ادامه بدهیم، کمکمان بکن در مسیر شما بیاییم، از انقلاب دفاع بکنیم، از اسلام دفاع بکنیم، از شما در مقابل تهاجم دشمنان دفاع بکنیم. کسی جز شما نداریم! 🔹به ذره‌ گر نظر لطف بوتراب کند 🔹به آسمان رود و کار آفتاب کند 🌟امام زمان یک نگاهی به ما بکن، کمکمان کن، ای مظلوم عالم!😞 شما مظلوم هستی و دعایت مستجاب است، برای ما دعا بکن که سخت محتاج دعای شماییم. 🔸کاش در نافله ات نام مرا هم ببری 🔸که دعای تو کجا عبد گنهکار کجا! 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (45) 🎤استاد احسان عبادی 186 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت بیست و چهارم 🔆«أُولِی الْأَمْرِ ..» 👈یعنی شما صاحب هستید. در آیه ی قرآن گفته «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ » از اولی الامر اینجا مطلق است. ❌یعنی ما نمی توانیم بگوییم طبق نظر اینجا اولی الامر یعنی پادشاه زمانه و حاکم زمانه‼️ نه چون «أُولِی الْأَمْرِ» را کنار خدا و رسول آورد یعنی اولی الامر یک کسی است مثل خدا✨ و ‌رسول. حاکم زمانه که مثل خدا و رسول نیست! 🔰در ضمن همانطور که می گوید «أَطِيعُوا» مطلقا از خدا و رسول اطاعت بکنید برای اولی الامر هم «أَطِيعُوا» مطلق است یعنی قطعا و همیشه از اولی الامر شما ✨ بکنید. پس یقینا باید اینجا اولی الامر یک انسان باشد. 🔆«بَقِيَّةُ اللَّهِ ..» 🔹یعنی باقی مانده از خدا که برای هدایت آدمیان👥 آمده، آن آخرین حجت خدایی که می خواهد کارش را انجام بدهد. 👌امام با که با خدا دارد و وحی تبیینی و وحی تسدیدی این کارش را انجام می دهد. مصداق اعلی «بَقِيَّةُ اللَّهِ» امام عصر (عج)✨ هست. 🔆«الرَّاشِدُونَ ..» ✅راشد مشتق شده است یعنی گرفته شده از است. رشد هم یعنی بصیرت🌟 و روشن بینی خاصی که در انسان پیدا می شود و انسان در اثر آن می تواند مصالح خودش را متوجه بشود💢 و بفهمد. پس وقتی می‌گوییم ائمه راشد یعنی ائمه ای که دارای بصیرت هستند و تدبیر کار را می‌دانند. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هشتاد و هفتم 👤در ادامه مباحث حاج آقا مجتبی تهرانی بحث دعاهای مأثوره را مطرح می کنند. ادعیه ای که از ائمه معصومین رسیده به این دعاها دعاهای مأثوره می گویند. در ایام متعدد، 🌙در شب های متعدد یا در جاهای متعدد این دعاها را داریم. ☝️بحثی را که شیعیان در بحث ادعیه و دعا دارند، سنی ها ندارند. به هر حال سنی ها خودشان را محدود کردن به کلمات آقا رسول الله، اما شیعه ائمه✨ هم دارد و ائمه بزرگوار دعاهای متعددی برای ما گفتند. 📚ایشان می فرمایند ادعیه مأثوره را باید دقیقا طبق آنچه که وارد شده بخوانیم، به تعبیری باید بگوییم این دعاها توفیقی است یعنی از جانب اهل بیت آمده و ما حق تصرف در اینها را نداریم❌، همانطور که حق تصرف در قرآن را نداریم. این قرآنی که دست ما هست چه زیاد و چه کم حق تصرف در آن را نداریم این تحریف است، چیزی به قرآن اضافه کنیم. 👌نسبت به دعا هم حق تصرف نداریم. فرض کنید ما دعای روزانه داریم در آن نباید دست ببریم و همانی که هست را باید بخوانیم. پس ما حق تغییر در دعا را نداریم. ⁉️چرا نباید اینکار را بکنیم👇 *⃣ایشان می گوید یک بحث معرفتی است (و می گوید مناسب این جلسه عمومی نیست که من بخواهم بازش بکنم) اما اگر دعا را تصرف بکنیم و کم و زیاد، اثری که بخواهیم از آن دعا نمی گیریم. آن چیزی که دعا گفته آن اثر را نمی گیریم. پس حواسمان جمع⚠️ باشد وقتی می گویند این ذکر را به این شکل بگو و این چند بار را بگو مثلا 30 بار یا 33 بار بگو حتما یک اثری هست که می فرمایند. 🔸عبدالله بن سنان (یکی از یاران بسیار قوی در علم روایت است) محضر امام صادق علیه السلام✨ می رود. امام به او فرمود؛ هر وقت بلاها و شبهات به تو‌ هجوم آورد (حالا هر نوع شبهه دینی‌ و بلاهایی) دعای غریق را بخوان «یا اَللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلی دِینِکَ».🤲 🌀عبدالله بن سنان وقتی حضرت این را گفت، آمد دعا را تکرار بکند گفت «یا اَللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیم یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْاَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ» یعنی یک تعبیر «وَ الْاَبْصَارِ» را اضافه کرد. 🌟حضرت فرمودند من «الْاَبْصَارِ» را نگفتم، تو چرا اینجا گفتی..⁉️ چون این شبهات و هجوم ها شبهاتی است که مربوط به چشم نیست مربوط به قلوب است. پس حق نداشتی چیزی اضافه بکنی. ما از این روایت👆 درس می‌ گیریم و یاد می گیریم چیزی را به دعا اضافه نکنیم. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (46) 🎤استاد احسان عبادی 187 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت بیست و پنجم 🔆«الْمَهْدِیُّونَِ ..» ⏪یعنی شما هم هدایت شده هستید و‌ هم هستید. 🔆«الْمَعْصُومُونَ ..» ⏪شما از و اشتباه معصوم هستید. ⚠️کسانی که می خواهند مردم را به سمت خدای متعال بکنند یقینا باید باشند چون اگر معصوم نباشند ممکن است در این راه خطا❌ کنند. 👌تمام ائمه مهدی هستند. اما لقب اصلی ، چون امام زمان (عج) نحوه ی هدایت خاصی دارد که بدون هیچ است، در زمان ظهور بعد از اینکه تشکیل می شود موانع از بین می‌رود و یک نوع 🌟هدایت و شرایط خاصی پیش می آید، برای امام زمان خاص شده. 🔆«الْمَعْصُومُونَ الْمُكَرَّمُونَ ..» 👥من زائر می دهم شما اهل بیت نبوت دارای صفت عصمت✨ هستید و مورد خدای متعال می باشید. خُب ما شیعیان داریم که همه ی انبیاء و همه ی ائمه معصوم هستند، هم از گناه❌ هم از اشتباه! یعنی نه گناه می‌کنند نه اشتباه می کنند. ☝️این را بدانیم معصوم می تواند گناه بکند اما نمی کند. اگر باشد ما بگوییم خدا اراده را هم از معصوم گرفته است این فایده ای ندارد. 🔹 چرا گنـاه نمی کند ..⁉️ 👈چون گناه را می داند، الان من و شما لجن نمی خوریم چون می دانیم لجن است، می فهمد که گناه مثل لجن است می فهمد که اگر گناه بکند انگار شبیه لجن خوردن است پس این کار را نمی کند چون باطن را می فهمد. ⭕️ من و شما هم نسبت به بعضی گناه ها‌ اینطوری هستیم مثل شراب، مثل ربا.. هیچ وقت اینها نمی رویم، ممکن است گناهانی مثل غیبت❌ و دروغ را انجام بدهیم نعوذبالله! اما گناهی مثل شراب و ربا را انجام نمی دهیم چون به رسیدیم که اینها گناه هست، ولی نسبت به گناهان دیگر آن یقین را 😔 نداریم یک موقع باعث می‌شود آن گناه را انجام بدهیم. ولی اهل بیت چون به این باطن رسیدند گناه نمی‌کنند. 🔆«الْمُكَرَّمُونَ ..» ⏪یعنی من شهادت می دهم شما اهل بیت مورد تکریم ✨خدای متعال هستید. ⁉️چطور انسان مورد تکریم خدای متعال قرار می گیرد؟ 📖آن آیه ی معروف «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ..» یعنی ملاک تکریم خدای متعال من و ‌شماست. هر کسی تقوایش بیشتر باشد خدای متعال آن فرد را بیشتر تکریم🌺 و می کند. پس ملاک تقواست نه پارتی بازی! چون اهل بیت حد اعلی تقوا را دارند پس بیشتر از بقیه مورد تکریم متعال هستند‌. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هشتاد و هشتم 👌.. مسئله دیگری هم که مطرح هست، جنبه عمومی دارد. مثلا در باب هر دعایی به طور مطلق دستور دادن اگر خواستید دعا بکنید یعنی در بعضی امورات هر طوری خواستید 🗣دعا بکنید. حالا چه می‌خواهد از ادعیه مأثوره باشد، یا دعای شخصی باشد. ⁉️دعای شخصی یعنی چی؟ یعنی هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو. 📚در روایات داریم اول که می خواهی شروع کنی «بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» بگو، نسبت به هر دعایی آمده، حتی دعای شخصی خودمان هم که ربطی به دعای ائمه ندارد. مثلا حاجتی در مورد فرزندمان داریم 🧒🏻 و شخصی است و از طرف ائمه هم این دعا نیامده، خودمان این دعا را می‌کنیم، خدایا بچه من را هدایت کن، از جایی نگرفتیم از دل خودمان می آید، این هم اولش بِسْمِ اللّه را بگو. 💠چون آقا رسول الله فرمودند: ✨«لا يُرَدُّ دُعاءٌ أَوَّلُهُ بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ»✨ دعایی که اولش بسم الله الرحمن الرحیم باشد رد نمی شود. ✅اما در دعاهای شخصی آن رعایت آداب مهم است، همان آدابی که در جلسات قبل گفتیم، حمد خدا، بسم الله الرحمن الرحیم گفتن، صلوات بفرستیم، به گناهان خودمان اعتراف بکنیم.. 📝بعد ایشان یک بحث بسیار زیبایی را مطرح می کند راجع به دعا کردن که ما علنی دعا بکنیم، یا مخفیانه، یکسری آیات و روایات را ایشان می آورد. 🔸«ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً..» [55/ اعراف] ‌خدا را بخوانید اما پنهانی، خفی. یکسری روایات را هم در همین زمینه می ‌آورد. و یکسری روایاتی را هم می آورد که دعا را علنی بکنید یعنی چند نفری با هم دعا بکنید. ⁉️می گوید الان بین این دو دسته روایت تناقض است یک دسته روایت می گوید بنشین مخفیانه دعا بکن⤴️، یک دسته روایت می گوید بنشینید علنی دعا بکنید. چند نفری با هم جمع بشوید و دعا بکنید، این قضیه اش چطوری هست؟ 📑 این را اصطلاحا در علم حدیث جمع بین روایات می گویند. یعنی ما بین دو دسته روایتی که در ظاهر با هم مشکل دارند و مخالف هم هستند، بین آنها جمع بکنیم ببینیم آخرش قضیه چی هست. 👤 ایشان می فرمایند؛ آن دعاهایی که جنبه شخصی دارد اینها را مخفیانه انجام بده، اما دعاهایی که جنبه عمومی دارد اینها را علنی انجام بده. مثلا می خواهی دعا برای فرزندت بکنی این جنبه شخصی دارد مخفیانه انجام بده🤲. یک موقع هست می‌خواهی دعا برای ظهور امام زمان (ع) بکنی خُب علنی انجام بده. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (46) 🎤استاد احسان عبادی 188 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت بیست و ششم 🔆«وَ ارْتَضاكُمْ لِغَيبِهِ ..» 👈یعنی خدا شما را برای خودش پسندید. ↙️طبق آیه قرآن، آیه [26 و 27] سوره جن، عالم غیب مخصوص خداست اما به که مورد رضایت او هست آن را می دهد. اینجا صراحتا می گوید شما مورد رضای ✨ هستید تا خدا آن علم غیبش را به شما بدهد. البته چه محدوده‌ای از را خدا به امام می دهد، مورد بحث تفاسیر و ‌مفسرین📚 هست. 🔅«‌وَ اخْتارَكُمْ لِسِرِّهِ ..» 👌یعنی خدا شما اهل بیت را راز مشخص کرد و راز خودش و اسرار الهی را به شما می گوید. 🔆«وَ اجْتَباكُمْ بِقُدْرَتِهِ ..» 🔸شما را با قدرت خاص به خودش کرد یا می توانیم بگوییم شما را دوباره انتخاب✅ کرد، به سمت خودش جلب کرد با قدرتی که داشت، برای اینکه شما بیایید مردم را کنید. به همین خاطر در فراز بعدی می گوید «وَ اَعَزَّكُمْ بِهُداهُ» خدا شما را به هدایت بخشید. یعنی خدا شما را هدایت کرد که شما هم دیگران👥 را هدایت بکنید. 🔅«وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهانِهِ ..» ⬅️یعنی خدا شما را مختص خودش کرد که طبق بعضی🖋 از مفسرین مراد از برهان اینجا است که خدا دلیل نبوت✨ و قرآن را به شما یاد داد. علم به حقایق آسمانی را به شما یاد داد. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هشتاد و نهم 📗در ادامه بحث های دعا حاج آقا مجتبی تهرانی بحثی را مطرح می کنند در رابطه با اینکه دعا با صدای بلند باشد یا آهسته⁉️ آیات و روایاتی را مطرح می‌کند. 📖آیه [186] سوره بقره؛ «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» نزدیک هستم به بندگان خودم اگر دعایی 🗣 بکنند من صدای آنها را می‌شنوم و دعوت آنها را مستجاب می‌کنم. 📖آیه [205] سوره اعراف؛ «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِی نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ» پروردگارت را در حال خفا و نه جهر بخوان. جهر یعنی بلند، ولی این آیه می گوید کوتاه بخوان، یعنی در حالت خفا بخوان.🌀 ✏️ایشان ابتدا مقدمه ای را مطرح می ‌کنند، بحثی در باب این هست که ما ادب مکالمه با خدا را رعایت بکنیم. ربطی به حاجت و دعا ندارد‌، بحث ادب مکالمه با خداست. بعضی از روایاتی که مطرح می‌شود این ادب مکالمه و صحبت با خدا را توضیح دادند. اینکه در این آیه می‌فرمایند روز و ‌شب خدای خودت را ذکر بگو تضرع کن، التماس بکن، زاری بکن.. این بحث همانی است که ما بتوانیم دعا را انجام بدهیم اما نه با صدای فوق العاده بلند. ایشان این بحث را در ذیل آداب دعا می‌آید مطرح می کند. 👈در رابطه با آیه [186] سوره بقره که در ابتدای بحث گفتم، از پیامبر سوال می کنند که آیا ⁉️ خدا به ما نزدیک است که آهسته صحبت بکنیم یا دور است که فریاد بزنیم؟ پیامبر می فرمایند نیاز نیست فریاد بزنی خدا نزدیک است. 🔰قرآن می گوید «وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا» [110] سوره اسراء. یعنی وقتی بخواهی نماز بخوانی نه فریاد بکش نه در دلت بخوان. فقط لب تکان بخورد و هیچ صدایی از تو نیاید، اینجوری نه! اعتدال داشته باش. این دیگر آیه قرآن است، اینجا هم خدا دارد ادب را به ما یاد می‌دهد، نه اینقدر در دلت که بی احترامی بشود و نه خیلی بلند که انگار با خدا داد و بیداد داری و دعوا داری. بحث اعتدال است. 👆دعا هم همین است نهی کردن ما را از بلند دعا کردن و ‌داد زدن حالا یک موقع هست آدم خیلی مضطر💔 می شود، ممکن است خیلی با داد صدا بزند.. آن موارد استثناست. (به آن هم خواهیم رسید) ولی در حالت عادی خیلی نیاز نیست انسان داد بزند، ادب را باید رعایت بکند. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (47) 🎤استاد احسان عبادی 189 💠☀️💠☀️💠☀️💠 _______________
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت بیست و هفتم 🔆«وَانْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ ..» 💠یعنی خدای متعال را به خاطر آن نجابتی که در مظهر خودشان دارند برای نور خودش برگزید تا با افکار و اخلاق و ‌🌸 خود آن اهل بیت بتواند مردم را هدایت کند و‌ مردم هم به میزانی که از اهل بیت استفاده می کنند نورانی✨ می شوند. شنیدید می‌گویند فلانی نورانی است قضیه همین است! یعنی از هدایت اهل بیت استفاده کرد و خودش را نورانی کرد. 🔆«وَ اَيَّدَكُمْ بِرُوحِهِ ..» 👌خدا شما را با خودش در جنبه های نورانیت و معنویت تأیید کرد. حالا این قضیه روح چه هست؛ -بعضی ها می گویند هستند. -بعضی ها می گویند جبرئیل است. خلاصه بحث تفسیری 📚 فراوانی خود این بحث روح دارد به همین خاطر ما نمی‌خواهیم تفسیری خیلی وارد بشویم. اهل بیت✨ را یک هدایت ویژه ای کرده و کمک ویژه هم به آنها می کند، به این خاطر که آنها نیز را کمک کنند. 🔆«وَ رَضِيَكُمْ خُلَفاءَ فى أَرْضِهِ ..» 🔸یعنی خدا شما را به عنوان در زمین پسندید. یعنی همان بحث جانشین، که شما بعد از پیغمبر خدا جانشین او در روی زمین🌎 هستید. یعنی انسان می‌تواند به خلیفة اللهی برسد. ☝️خدا استعدادهـایی به داده؛ «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ..» [احزاب/72] 📖 ما امانت خودمان را به آسمان و ‌زمین و کوه ها دادیم نتوانستند تحمل⛰ بکنند ولی انسان آن را حمل کرد. انسان اگر بتواند از این امانت به خوبی استفاده بکند به مقامی می‌رسد که حتی از هم بالاتر برود. به همین خاطر می گوییم شما اهل بیت از این 🌟 به نحوه احسن استفاده کردید و توانستید موجب بشوید که صفتی برای شما پیش بیاید به نام «خُلَفاءَ فى أَرْضِهِ». 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و نود 👌...در باب دعا ما راجع به بلند کردن صوت روایت داریم که آن را نهی کردن. پیامبر فرمودند «إنَّ اللّهَ تَعالى كَرِهَ لَكُم ثَلاثا» خدا سه چیز را کراهت می داند (یعنی انجام ندهید بهتر است)؛👇 1⃣۰ «اللَّغوَ عِندَ قِراءَةِ القُرآنِ» بیهوده گویی هنگام قرائت قرآن. 2⃣۰ «وَالتَّخَصُّرَ فِی الصَّلاةِ» انسان باید ایستاده نماز بخواند. یعنی این بی ادبی هست که انسان موقع نماز خواندن دستش را به روی کمرش بگذارد، حالت بی اعتنایی و.. کسی نگفت گناه هست و باطل می کند، کسی که مریض هست به کنار، اما آدم عادی بهتر است بایستد و.. 3⃣۰ «ورَفعَ الأَصواتِ بِالدُّعاءِ وعِندَ الدُّعاءِ» وقتی که دعا می خواهی بکنی فریاد بکشی. می گوید خدا از این کراهت دارد خوشش نمی آید. 📚(کتاب نهج الدعا،ج1،ص170) 📝یا در روایت شریفی آمده.. «سَمِعَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله أقواما يُجاهِرونَ بِالدُّعاءِ» پیامبر شنیدن گروهی دارند در دعا فریاد🗣 می کشند، داد می زنند «فَقالَ لا تَرفَعوا بِأَصواتِكُم» حضرت فرمود جیغ نزنید، فریاد نکشید «فَإِنَّ رَبَّكُم لَيسَ بِأَصَمَّ» پروردگار شما که کر نیست!! صدای شما را می شنود. 🌀آقا رسول الله در روایت دیگری می‌فرمایند؛ «اِربَعوا عَلى أنفُسِكُم  إنَّكُم لا تَدعونَ أصَمَّ ولا غائِبا» صوت های خودتان را بلند نکنید، صدایتان🔇 را بلند نکنید، چون خدا کر و یا غایب نیست «إنَّكُم تَدعونَ سَميعا قَريبا وهُوَ مَعَكُم» خدا کسی است که می شنود، نزدیک شماست، با شماست. ✅پس می بینید در ادعیه📑 ما را نهی کردند که داد و فریاد بکنیم، این ادب هست، ادب این را اقتضاء می کند. انسان وقتی با خدا مکالمه می کند و حتی با اشخاص مختلف، شخصی را مخاطب قرار می دهد، سعی کند با یک‌ صدای متعادل صحبت بکند. 👤در رابطه با حضرت زکریا هم داشتیم در سوره مبارکه مریم، آیه [3] «..نِدَاءً خَفِيًّا» یعنی با صوت بلند خدا را عبادت نمی کرد. چرا خدا اینجا «..نِدَاءً خَفِيًّا» را آورد⁉️ می‌توانست صفت «.. خَفِيًّا» را اصلا نیاورد و بگوید خدا را عبادت می‌کرد..؟ کلمه کلمه ی قرآن بی حساب و کتاب نیست این را یادمان باشد، خدا این را آورد تا به ما یاد بدهد دعا کردن نیازی نیست با صدای بلند باشد‌. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (47) 🎤استاد احسان عبادی 190 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ________________
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت بیست و هشتم 🔆«حُجَجاً عَلی بَرِيَّتِهِ ..» می گوید شما را بر مخلوقاتش قرار داد.❣ 👈یعنی نه فقط عالم انسان، در کل مخلوقات خدا شما را برای آنها حجت قرار داد. یعنی فردای کسی نمی تواند بگوید ما امام نداشتیم. امام بود ما ندیدیم! ما کور باطن بودیم که نتوانستیم امام را بشناسیم❌. اقرار می کنیم شما خاندان حجت بر همه ی مخلوقات هستید و آگاه بر همه چیز هستید. 🔅«وَ اَنْصاراً لِدينِهِ ..» 🔹خدا شما اهل بیت را کنندگان دین قرار داد. 👌شما کسانی هستید که خدا را یاری می کنید، از تحریف های دین جلوگیری می کنید. اگر اهل بیت🍃 و امامت ما نبود می دانید چقدر از احادیث پیغمبر به دست ما نمی رسید⁉️ ❌چون بعد از پیغمبر خلیفه اول و دوم دستور منع را صادر کردند، گفتند احادیث نباید ذکر بشود، احادیث نباید در جامعه پخش بشود، کتاب خدا برای ما کافیست. شما می دانید اگر ما نبودند چه تعداد از احادیث پیغمبر (ص) زیر سوال می رفت و محو می شد؟ 🔆«وَ أَرْكَانا لِتَوْحِيدِهِ وَ شُهَدَاءَ عَلَى خَلْقِهِ ..» 🗣ما اعتراف داریم شما اهل بیت ارکان هستید و گواهان بر خلق هستید. 🤔یعنی چه؟ یعنی شما اگر توحید خدا را قبول داشته باشید بدون بحث فایده ندارد. می دانید چرا❓ببخشید این چه خدایی هست که خدای عاقل حکیم هست اما بعد از پیغمبر امت را رها کرده! تو قبول داری خدا 🍃 است، این چه عادلی است که بعد از پیغمبر امت را رها کرده⁉️ پس باید امام بفرستد. به همین خاطر می گوییم شناخت امام به منتهی می شود. 📜مگر حدیث سلسلة الذهب نبود که امام رضا (ع) گفت؛ ✨«کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها»✨ من آن شرطی هستم که کلمه «لا إلهَ إلّا اللّه» می تواند شما را بدهد. شما بدون امامت نمی توانید به حقیقت برسید. 🔅«وَ شُهَداءَ عَلَی خَلْقِهِ ..» شما اهل بیت شاهد بر خلق خدا هستید. ⁉️یعنی چه؟ یعنی امام ناظر بر ماست، اعمال من و شما را می‌بیند. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و نود و یکم 💭آقا مجتبی تهرانی یک بحثی را مطرح می کنند و می گویند اینکه میگن دعاها رو با صدای آرام بخوانید خیلی از مواردش برای دعاهای شخصی است، تو دعای شخصی را بخواهی بلند بگویی ممکن است بقیه بشنوند و ممکن است برای تو بد بشود. ⬅️ایشان دو✌️حاجت شخصی را مطرح می کنند: 🔹یک وقت حاجت شخصی را برای خودمان می خواهیم، این حاجت درست است که برای خودمان می خواهیم اما مبتلا به همگان هست. 📌وقتی می گوییم «اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِماتِ الْأَحْياءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْواتِ» خُب این همگانی است.‌ 📌وقتی می گوییم «اللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ» همگانی است و بلند گفتن در اینجا مسئله ای ندارد. (بلند گفتن، به معنای داد زدن نه، بلند عادی) و از جمله حاجاتی است که هم جنبه شخصی و هم جنبه عمومی دارد، اینجا مشکلی نیست حتی تحسین هم کردند، و چه بسا در جمعی هر چقدر جمع👨‍👩‍👧‍👦 بیشتر باشد و آمین بگویند به اجابت نزدیکتر است. 🔹اما یکی از حاجات شخصی، مطرح کردن و بلند گفتنش موجب آبروریزی می‌شود، آدم آبروی خودش را می برد مخصوصا آنجاهایی که می خواهد استغفار کند نباید بنشیند گناهان خودش را برای مردم بگوید. اینجا را گفتن آرام بگویید. 👌اما ایشان رازی را اینجا مطرح می‌فرمایند، اینکه می گویند چرا دعاهای خودمان، آن دعاهای جنبه اول، عمومی را با صدای بلند بگوییم!؟ 🔰می گوید این نوعی یادآوری است،، یعنی در جمعی نشستی می گویی «اللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ» بقیه آمین می گویند، به بقیه یادآوری می کنی شما هم برای مریض‌ها🤒 دعا کن. اینجا به همین خاطر خدا می گوید بلند دعا بکنید، صدایتان را بقیه 👂🏻بشنوند که یادآوری بشود برای آنها، که آنها هم برای مریض ها و امثال اینها.. دعا بکنند. گاهی اتفاقا کار خوبی است تذکر است پند و اندرز است، در قالب دعا دارید طرف را آگاه می کنید که این احتیاج را داری و از خدا بخواه.🤲 📑در روایتی عبدالرحمن بن حجاج که از اصحاب امام صادق (ع) بود می گوید «كَانَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ إِذَا قَامَ آخِرَ اللَّيْلِ يَرْفَعُ صَوْتَهُ حَتَّى يُسْمِعَ أَهْلَ الدَّارِ» امام صادق در آخرای شب🌙 وقتی بلند می شد و می‌خواست دعا بکند صدایش را بلند می‌کرد همه ی اهل خانه می شنیدند. «يَقُولُ» می گفت «اللَّهُمَّ أَعِنِّی عَلَى هَوْلِ الْمُطَّلَعِ» خدایا من را نسبت به هراس و ترس ایستگـاه و روز قیامت کمکم کن. (حالا اینجا بحث قیامت💥 هم پیش می‌آید و آن سختی های روز قیامت ...) چرا این را امام صادق بلند می گویند که بقیه بشنوند⁉️ 👥دارد اهل خانه را نسبت به قیامت آگاه می کند «وَ وَسِّعْ عَلَیَّ ضِيقَ الْمَضْجَعِ..» در بحث برزخ است می گوید تنگی قبر.. اینها را برای من وسیع کن. «وَ ارْزُقْنِی خَيْرَ مَا قَبْلَ الْمَوْتِ» بهترین چیزی را که قبل از مُردن، خدا از نظر خودت خوب است برای من روزی کن. ⚠️این چون مبتلا به هست امام صادق دارد علنی می گوید که همه بشنوند. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (47) 🎤استاد احسان عبادی 191 💠☀️💠☀️💠☀️💠 _________________
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و نود و دوم 🔰.. ایشان بحثی را مطرح می کنند که البته در جلسات قبل گفتیم، همان صلوات قبل از دعا است. گاها بین ما و خدا به خاطر گناهان❌ حجاب هایی هست و این صلوات هایی که بر پیامبر و آل او می‌فرستیم باعث می شود این حجاب های ظلمانی برداشته شود. 👌ایشان یک چیز دیگری را هم مطرح می‌کند حجاب ظلمانی خُب با استغفار برطرف می شود، اما یک حجاب نورانی هم داریم. اولیای خدا🔅 وقتی می خواهند دعا بکنند آنها که حجاب ظلمانی و گناه ندارند، می گوید آنها حجاب نورانی دارند که این باید کنار برود تا بتوانند اوج بگیرند. 🗣می گوید همه ی این مقامات معنوی برای اولیای خدا حجاب نورانی است و این حجاب های نورانی را به وسیله پیامبر سعی می کنند کنار بزنند. ⁉️حجاب های نورانی یعنی چه؟👇 👈ممکن است خود همین مقام معنوی انسان (مقام کسی بالا باشد) برای آن فرد احساسی ایجاد بکند.. به این حجاب نورانی می‌گویند، گناه که نیست ولی سعی می کنند با صلوات📿 همین را هم کنار ببرند. ایشان می گوید این حرفی که می‌زنم مسئله ی خیلی بزرگی است شاید جایی هم آن را نشنیده باشید، عظمت رسول الله اینجا مشخص می شود. 📝ایشان برای بحث حجاب نورانی آدرس می دهد: 👌می گوید به صحیفه سجادیه رجوع بکنید، می بینید که امام سجاد در دعاهایش📕 فصل به فصل صلوات می‌فرستد. می‌گوید این صلوات ها همانی است که امام حسین (ع) می فرمایند «حَتّى تَخْرِقَ اَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ» حجاب های نورانی خرق بشود، پاره بشود، از بین برود. همه ائمه مناجات شعبانیه را می خواندند. ابتدای مناجات شعبانیه چه می گوید⁉️ «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» یعنی باز هم صلوات، بعد می‌گوید «وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُك وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیتُك»✨ یعنی با صلوات بحثش را شروع می کند. ✅پس معلوم می شود بحث حجاب ظلمانی نیست چون ائمه که دیگر حجاب ظلمانی و گناه ندارند، اینها همان بحث حجاب نورانی است. مقام های معنوی پله پله است📊، از این پله سوم می خواهی به پله چهارم بروی، مثلا از مقام توکل می‌خواهی به مقام رضا بروی، از مقام رضا به خدا می‌ خواهی به مقام تسلیم برسی که مقام بالاتری🕊 است، از مقام تقوا به مقام ورع برسی که خیلی بالاتر است (تقوا یعنی انجام ندادن گناه، ورع یعنی حتی مشتبهات و مکروهات هم انجام ندهی) می‌گوید همه ی اینها پروانه عبور و مجوز عبور🔐 می خواهد که همین صلوات است. پس حالا فهمیدید حجاب نورانی یعنی چه! یعنی می خواهم از این مقام معنوی به درجه بالاتر برسم.‌ 💭فرض کنید یک فردی کامل اهل نماز شب شد حالا می خواهد نماز شبهایش را سطح بالاتر برود دعاهای 📖 بیشتر بخواند، اینجا می شود حجاب نورانی، از این پله به پله بالاتر برود. شما می خواهی از پله پنجم به پله ششم بروی، به هر حال یک فاصله ای این وسط هست این فاصله را با صرف کردن نیرو پر می کنیم. اهل بیت هم در 🔆مقامات معنوی می خواهند درجات بالاتر بروند با همین صلوات ها حجاب های نورانی را از بین می برند. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (47) 🎤استاد احسان عبادی 192 💠☀️💠☀️💠☀️💠 _______________