📨 عجائب و غرائبی در حدیث کساست
خدا می داند کسی بشمارد که چقدر معجزه در آن است خیلی کار بزرگی کرده است
خیلی دیده شده و گفته اند که حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف را در مجالس توسل یا حدیث کساء حاضر دیده اند.
💬 محمد تقی#بهجت_ره
ثواب الاكثار من سبحانه الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اكبر
ثواب زياد گفتن تسبيحات اربعه
حديث : 1
حدثنى الحسين بن احمد رضى الله عنه قا حدثنى ابى عن محمدبن احمد عن ابراهيم بن اسحاق عن عبدالله بن حماد عن ابى بصير عن ابى عبدالله عليه السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله اكثروا من قول سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله اكبر فانهن ياتين يوم القيامه لهن مقدمات و موخرات و معقبات و هن الباقيات الصالحات .
ترجمه :
1. امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: زياد بگوييد (سبحان الله ، و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اكبر) (7). زيرا اين ذكرها در روز قيامت در حالى مى آيند كه عده اى (از فرشتگان ) در جلو و عده اى ديگر در پشت سر آنها و عده اى در پشت سر اين گروه (با شكوه و عظمت خاصى ) حركت مى كنند و اينها باقيات صالحات مى باشند.
◾️اسماء، همسر جعفر طیّار نقل میکند که :
در لحظههای پایانی عمر حضرت زهرا علیها السلام ...
دیدم آن حضرت دستها را به سوی آسمان برآورده، چنین دعا میکند:
«اِلهی وَ سَیِّدی اَسْئَلُکَ بِالذَّیِنَ اصْطَفَیْتَهُمْ
وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فی مُفارَقَتِی اَنْ تَغْفِرَ لِعُصَاةِ شیعَتِی وَ شیعَةِ ذُرِّیَتِی»
🤲 «پروردگارا! بزرگوارا! به حق پیامبرانی که آنها را برگزیدی و به گریههای حسن و حسین در فراق من، از تو میخواهم گناهکاران از شیعیان من و شیعیان فرزندان من را ببخشائی...»
📚 الموسوعة الکبری ج۱۵ ص۱۱۷.
📚 (مشابه در عوالم العلوم ج ۱۱ ص ۸۹۱).
حضرت زهرا سلام الله علیها💔
1 : اخلاق
قال الله الحكيم : (انك لعلى خلق عظيم .
در حقيقت تو اى پيامبر صلى الله عليه و آله بر نيكو خلقى عظيم آراسته اى ) (6)
قال رسول الله صلى الله عليه و آله بعثت لاتمم مكارم الاخلاق .
من براى تكميل اخلاق نيك مبعوث شده ام (7)
شرح كوتاه :
اخلاق خوب در دنيا جمال انسان است و موجب گشايش و سرور در آخرت است . بوسيله آن دين صاحبش كامل ، و موجب قرب بحق مى شود هر نبى و ولى و برگزيده خدا داراى اخلاق نيك بودند، و هر مؤ منى بايد براى اينكه ميزان اعمالش سنگين تر باشد، به حسن اخلاق مزين شود.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: (حاتم (خاتم ) زمان ما كسى است كه خوش اخلاق باشد، و سوء اخلاق صاحبش را به فشار قبر و جهنم مبتلا مى كند و در دنيا هم دوست داران كمى دارد.)
ميزان شناخت افراد فقط علم يا پول يا رياست نيست ، بلكه صفات پسنديده ايست كه دارنده آن نزد حق مقبول و نزد خلق ممدوح و ممتاز مى باشد(8)
1- پيامبر صلى الله عليه و آله اسلام و نعيمان
(نعيمان بن عمرو انصارى ) از قدماى صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله و مردى مزاح و شوخ بوده است نوشته اند: روزى عربى از عشاير به مدينه آمد و شتر خود را پشت مسجد خوابانيد و به مسجد وارد شد و به حضور پيامبر صلى الله عليه و آله رسيد.
بعضى از اصحاب به نعيمان گفتند: اگر اين شتر را بكشى ، گوشت آن را تقسيم مى كنيم و بعد قيمتش را پيامبر صلى الله عليه و آله به اعرابى خواهد داد.
نعيمان شتر را كه كشت ،: صاحبش سر رسيد و فرياد بر آورد و پيامبر صلى الله عليه و آله را به داد خواهى خواست .
نعيمان فرار كرد؛ و رسول الله صلى الله عليه و آله از مسجد بيرون آمد و شتر اعرابى را كشته ديد، پرسيد: چه كسى اين كار را كرده است ؟ گفتند: نعيمان پيامبر صلى الله عليه و آله كسى را فرستاد تا او بياورند او را در خانه (ضباعة بنت زبير) (9) يافتند كه نزديك مسجد بود. فرستاده را به محل مخفى گاه اشاره كردند كه درون گودالى با مقدارى علف تازه خود را پوشانده بود.
فرستاده به نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و همره پيامبر صلى الله عليه و آله با جمعى از اصحاب به منزل (ضباعه ) آمدند، و جاى مخفى شدن نعيمان را نشان داد.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: علفها را از او دور كنيد، و آنها چنان كردند، نعيمان از مخفيگاه بيرون آمد.
پيشانى و رخسار او از آن علفهاى تازه ، رنگين شده بود فرمود: اى نعيمان اين چه كارى بود انجام دادى ؟
عرض كرد: يا رسول الله قسم به خدا آن كسانى كه شما را به محل مخفى من راهنمائى كردند به اين كار وادارم نمودند.
پيامبر صلى الله عليه و آله تبسم كنان رنگ علف را با دست مبارك خود از پيشانى و رخسار او دور كردند و قيمت شتر را به مرد اعرابى دادند.(10)
2- خزيمة و پادشاه روم
(خزيمة ابرش ) پادشاه عرب بدون مشورت پادشاه روم كه از دوستان صميمى وى بود كارى انجام نمى داد رسول را به نزد او فرستاد، و از او درباره فرزندانش مشورت و نظر خواست او در نامه اش نوشت : من براى هر يك از دختران و پسران خويش مالى زياد و ثروتى فراوان قرار دادم كه بعد از من درمانده و مستمند نشوند. صلاح شما در اين كار چيست ؟
پادشاه روم جواب فرستاد كه : ثروت ، معشوق بى وفاست و دوام ندارد، بهترين خدمت به فرزندان اين است كه ، آنان را از مكارم اخلاق و خويهاى پسنديده برخوردار كنيد، تا در دنيا سبب دوام دولت و در آخرت سبب غفران باشد.(11)
3- سيره امام سجاد عليه السلام
يكى از اقوام امام سجاد عليه السلام ، نزد حضرتش آمد و شروع به ناسزا گفتن كرد. حضرت در جواب او چيزى نفرمودند چون از مجلس آن شخص برفت ، حضرت به اهل مجلس خود فرمود: شنيديد آنچه را كه اين شخص گفت الان دوست دارم كه با من بياييد و برويم نزد او تا جواب مرا از دشنام او بشنويد.
آنان گفتند: ما همراه شما مى آييم و دوست داشتيم كه جواب او را مى دادى . حضرت حركت كردند و اين آيه شريفه را مى خواندند: (آنان كه خشم خود را فرو نشانند و از بدى مردم در گذرند (نيكو كارند) و خدا دوستدار نكوكاران است .) (12)
راوى اين قضيه گفت : ما از خواند اين آيه فهميديم كه حضرت به او خوبى خواهد كرد.
پس حضرت آمدند تا منزل آن شخص و او را صدا زدند و فرمودند كه به او بگويند على بن الحسين عليه السلام است .
چون آن شخص شنيد كه حضرت آمده ، گمان كرد حضرت براى جواب گوئى دشنام آمده است !
حضرت تا او را ديدند فرمودند: اى برادر تو نزدم آمدى و مطالبى ناگوار و بد گفتى ، اگر آنچه گفتى از بدى در من است از خداوند مى خواهم كه مرا بيامرزد، و اگر آنچه گفتى در من نيست ، خداوند ترا بيامرزد.
آن شخص چون چنين شنيد ميان ديدگان حضرت را بوسيد و گفت : آنچه من گفتم در تو نيست ، و من به اين بدى ها سزاوارترم . (13)
4- على عليه السلام و كاسب بى ادب
در ايامى كه اميرالمؤ منين عليه السلام زمامدار كشور اسلام بود، اغلب ب
ه سركشى بازارها مى رفت و گاهى به مردم تذكراتى مى داد.
روزى از بازار خرمافروشان گذر مى كرد، دختر بچه اى را ديد كه گريه مى كند، ايستاد و علت گريه اش را پرسش كرد. او در جواب گفت : آقاى من يك درهم داد خرما بخرم ، از اين كاسب خريدم به منزل بردم اما نپسنديدند، حال آورده ام كه پس بدهم كاسب قبول نمى كند.
حضرت به كاسب فرمود: اين دختر بچه خدمتكار است و از خود اختيار ندارد، شما خرما را بگير و پولش را برگردان .
كاسب از جا حركت كرد و در مقابل كسبه و رهگذرها با دستش به سينه على عليه السلام زد كه او را از جلوى دكانش رد كند.
كسانى كه ناظر جريان بودند آمدند و به او گفتند، چه مى كنى اين على بن ابيطالب عليه السلام است !!
كاسب خود را باخت و رنگش زرد شد، و فورا خرماى دختربچه را گرفت و پولش را داد.
سپس به حضرت عرض كرد: اى اميرالمؤ منين عليه السلام از من راضى باش و مرا ببخش .
حضرت فرمود: چيزى كه مرا از تو راضى مى كند اين است كه : روش خود را اصلاح كنى و رعايت اخلاق و ادب را بنمايى . (14)
5- مالك اشتر
(مالك اشتر) روزى از بازار كوفه مى گذشت با لباسى از كرباس خام و به جاى عمامه از همان كرباس بر سر داشت و به شيوه فقراء عبور مى كرد. يكى از بازاريان بر در دكانش نشسته بود، چون مالك را بديد به نظرش خوار و كوچك جلوه كرد و از روى استخفاف كلوخى (15) را به سوى او انداخت .
مالك به او التفات ننمود و برفت . كسى مالك را مى شناخت و اين واقعه را ديد، به آن بازارى گفت : واى بر تو هيچ دانستى كه آن چه كس بود كه به او اهانت كردى ؟
گفت : نه ، گفت : او مالك اشتر يار على عليه السلام بود. آن مرد از كار بدى كه كرده بود لرزه به اندامش آمد و دنبال مالك روانه شد كه از او عذر خواهى كند. ديد به مسجدى آمده و مشغول نماز است صبر كرد تا نمازش تمام شد، خود را بر دست و پاى او انداخت و پاى او را مى بوسيد مالك سر او را بلند كرد و گفت : اين چه كارى است مى كنى ؟ گفت : عذر گناهى است كه از من صادر شده است كه ترا نشناخته بودم .
مالك گفت : بر تو هيچ گناهى نيست ، به خدا سوگند كه به مسجد نيامدم مگر براى تو استغفار كنم و طلب آمرزش نمايم (16)
─┅═✰ ﷽ ✰═┅─
معرفی کانالهای تحت حمایت ما👇
#کانال_مداحی_ترکی_با_سبک
«گلچین زیباترین نوحه و روضه های ترکی»
https://eitaa.com/joinchat/2348744791Cd1e41b0233
┄┅═══••↭••═══┅┄
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#کانال_ختم_ترحیم_خوانی👇
اشعار پندیات، روضه، نوحه و...جهت دسترسی هرچه اسانتر شما ذاکرین گرامی
https://eitaa.com/joinchat/1758134425Ca7138e05ff
┄┅═══••↭••═══┅┄
#کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی
ارائه مطالب: احادیث، روایات صوت متن سخنرانی
https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93
┄┅═══••↭••═══┅┄
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#کانال_مداحی
#عاشقان_حضرت_زینب_س
« کانال مداحی عاشقان حضرت زینب(س) جهت دسترسی هرچه سریع تر شما ذاکرین ارجمند به متن وصوت نوحه،روضه،مرثیه و،،،، راه اندازی شده است»
https://eitaa.com/joinchat/2115895304C4149e19122
┄┅═══••↭••═══┅┄
کانال عاشقان حضرت زینب(س)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با معرفی کانال های ما به دوستانتان در ثواب اهداف ما شریک باشید.
━━═━═━━━═━━━━═━═━═
مداحی_آنلاین_شرح_حال_علیع_بعد_از_دفن_حضرت_زهراس.mp3
2.06M
🏴 #ایام_فاطمیه
♨️شرح حال علی(ع) بعد از دفن حضرت زهرا(س)
👌 #سخنرانی بسیار سوزناک
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
3
ثواب من قال لا اله الا الله
ثواب گفتن (لا اله الا الله )
حديث : 1
محمد بن على بن الحسين بن موسى بن بابويه القمى الفقيه مصنف هذا الكتاب قال حدثنى ابى رحمه الله قال حدثنى سعد عبدالله قال حدثنى احمد بن هلال عن احمد بن صالح عن عيسى بن عبدالله من ولده عمر بن على عن آبائه عن ابى سعديد الخدرى عن النبى صلى الله عليه و آله قال قال الله عزوجل لموسى بن عمران يا موسى لو آن السماوات و عامريهن عدى و الارضين السبع فى كفه و لا اله الا الله فى كفه مالت بهن لا اله الا الله .
ترجمه :
1.... پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: خداى عزوجل به موسى به عمران فرمودند: اى موسى ! براستى كه اگر آسمانها و ساكنان آن كه نزد من هستند و زمينهاى هفتگانه را در يك كفه گذاشته و (لا اله الا الله ) (2) را در كفه ديگرى بگذارند. (لا اله الا الله ) سنگينتر از آنها خواهد بود.
حديث :2
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن محمد بن عيسى عن الحسين بن سيف عن اخيه على عن ابيه قال حدثنى الحجاج بن ارطاه قال حدثنى ابوالزبير عن جابر بن عبدالله عن النبى صلى الله عليه و آله قال الموجبتان من مات يشهد آن لا اله الا الله دخل الجنه و من مات يشرك بالله دخل النار.
ترجمه :
2.... پيامبر صلى الله عليه و آله فر مودند: دو چيز عامل دو چيز است : كسى كه بميرد در حالى كه گواهى مى دهد كه خدايى جز خداى يگانه نيست ، واردبهشت مى شود و كه بميرد در حالى كه شريكى براى خداوند مى داند، وارد جهنم مى شود.
حديث : 3
و بهذاالاسناد عن الحسين بن سيف عن ابيه عن عمرو بن شمر عن جابر عن ابى جعفر عليه السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله لقنوا موتاكم لا اله الا الله فانها تهدم الذنوب فقالوا يا رسول الله فمن قال فى صحته فقال ذاك اهدم و اهدم و اهدم . آن لا اله الا الله انس المومن فى حياته و عن موته و حين يبعث و قال رسول الله صلى الله عليه و آله قال جبرئيل يا محمد لو تراهم حين يبعثون هذا مبيض وجهه ينادى لا اله الا الله و الله اكبر و هذا مسود وجهه ينادى يا ويلاه يا ثبوراه .
ترجمه :
3. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: (لا اله الا الله ) را به مردگان خود تلقين كند، زيرا كگناهان را از بين مى برد گفتند: اى رسول خدا! كسى ككه آن را در حال سلامتى بگويد، چه حكمى دارد؟ فرمودند: اين (ذكر) گناهان را در هر حال از بين مى برد و از ين مى برد و از بين مى برد. براستى كه (لا اله الا الله ) انس مؤ من در زندگى ، مرگ و بر انگيختن اوست . نيز رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه جبرييل گفت : اى محمد! كاش آنها را به هنگامى كه بر انگيخته مى شوند، مى ديدى كه يكى با روى سفيد مى گويد: (لا اله الا الله ) و ديگرى با روى سياه مى گويد: (واى بر ما كه نابود شديم .)
حديث : 4
و بهذاالاسناد عن الحسين بن سيف عن ابيه عن عمروبن جميع رفعه الى النبى صلى الله عليه و آله قال ثمن الجنه لا اله الا الله .
ترجمه :
4... پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: بهاى بهشت (لا اله الا الله ) است .
حديث : 5
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن هلال عن الفضيل بن عبدالوهاب عن اسحاق بن عبدالله عن عبيدالله بن الوليد رفعه قال قال النبى صلى الله عليه و آله من قال الا اله الا الله غرست له شجره فى الجنه من ياقوته حمراء منبتها فى مسك ابيض احلى من العسل و اشد بياضا من الثلج و اطيب ريحا من المسك فيها ثمار امثال اثداء الابكار تفلق عن سبعين حله .
ترجمه :
5.... پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند : كسى كه (لا اله الا الله ) بگويد، در بهشت در زمينى كه از مشك سفيد است ، درختى از ياقوت سرخ براى او كاشته مى شود كه شيرينتر از عسل ، سفيدتر از برف و خوشبوتر از مشك است . ميوه هاى آن همانند پستانهاى دخترآن باكره بوده و (آن قدر درخشنده است كه ) از پشت هفتاد پرده نمايان است .
حديث : 6
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله قال حثنا احمد بن محمد بن عيسى و ابراهيم بن هاشم و الحسن بن على الكوفى عن عمرو بن شمر عن جابر بن يزيد الجعفى عن ابى جعفر عليه السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله ليس شى الا و له شى يعدله الا الله عزوجل فانه لا يعدله شى و لا اله الا الله فانه لا يعدلها شى و دمعه من خوف الله فانه ليس لها مثقال فان سالت على وجهه لم ير هقه قتر و لا ذله بعدها ابدا. ترجمه :
6. ... امام محمد باقر عليه السلام فر مود كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: هر چيزى هموزنى دارد، مگر خداوند. (لا اله الا الله ) كه هموزنى ندارند و قطره اشكى از ترس خدا كه با هيچ وزنى قابل اندازه گيرى نيست و اگر اين اشك بر صورت او جارى شود، هيچ گاه ندارى و خوارى را نخواهد ديد.
حديث : 7
. و بهذاالاسناد عن جابر عن ابى الطفيل عن على صلوات الله عليه قال ما من عبد مسلم يقول لا اله الا الله الا صعدت تخرق كل سقف لا تمر بشى من سيئاته الا طلسته
ا حتى تنتهى الى مثلها من الحسنات فتقف .
ترجمه :
7. اميرالمؤ منين عليه السلام فرمودند: هيچ بنده مسلمانى نيست كه بگويد (لا اله الا الله )، مگر اين كه بالا رفته و هر سقفى را مى شكافد و به هيچ كدام از گناهان او بر نمى خورد، مگر اين كه آن را پاك مى كند تا اين كه به خوبيهايى همانند خود برسد و بايستد.
حديث : 8
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن هلال عن ابن فضال عن ابى حمزه الثمالى قال سمعت ابا جعفر عليه السلام يقول ما من شى اعظم ثوابا من شهاده آن لا اله الا الله لان الله تعالى لا يعدله شى و لا يشركه فى الامر احد.
ترجمه :
8. ... امام باقر عليه السلام فرمودند: ثواب هيچ چيزى بيشتر از گواهى به ( لا اله الا الله ) نيست . زيرا خداوند همتايى نداشته و در امر خود هيچ كسى با او شريك نيست .
حديث : 9
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن ابى عبدالله قال حدثنى ابو عمران العجلى قال حدثنا محمد بن سنان قال حدثنا ابوالعلا ء الخفاف قال حدثنا عطيه العوفى عن ابى سعيد الخرى قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله ما قلت و لا قال القائلون قبلى مثل لا اله الا الله .
ترجمه :
9-.. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: نه من و نه گويندگان قبل از من ، همانند (لا اله الا الله ) نگفته ايم .
حديث : 10
حدثنى محمد بن على ماجيلويه رضى الله عنه عن على بن ابراهيم عن ابيه عن النوفلى عن السكونى عن ابى عبدالله عليه السلام عن آبائه عليه السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله خير العباده قول لا الا الا الله .
ترجمه :
10-... امام صادق عليه السلام از پدرانش روايت كرده كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: بهترين عبادت گفتن (لا اله الا الله ) است .
حديث : 11
حدثنى محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنى على بن الحسين السعد ابادى عن احمد بن ابى عبدالله قال حدثنى ابو عمران العجلى رفعه قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله ما من مؤ من يقول لا اله الا الله الا محيت ما فى صحيفته من سيئات حتى تنتهى الى مثلها من حسنات .
ترجمه :
11-... رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: مومنى نيست كه بگويد (لا اله الا الله ) مگر اين كه گناهان كارنامه اش پاك شده و اين عمل در كنار خوبيهاى همانند خود قرار مى گيرد.
حديث : 12
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن البرقى عن الحسين بن سيف عن اخيه على عن المفضل بن صالح عن عبيد بن زراره قال قال ابو عبدالله عليه السلام قول لا اله الا الله ثمن الجنه .
ترجمه :
12... امام صادق عليه السلام فرمودند: گفتن (لا اله الا الله ) بهاى بهشت است .
حديث : 13
. و بهذاالاسناد عن احمد عن الحسن بن على بن يقطين عن محمد به سنان عن حماد بن عثمان و خلف بن حماد جميعا عن ربعى عن فضيل قال سمعته يقول اكثروا من التهليل و التكبير فانه ليس شى احب الى الله من التكبير و التهليل .
ترجمه :
13. امام صادق عليه السلام فرمودند: زياد بگوييد (لا اله الا الله ) و (الله اكبر) (3). زيرا خداوند هيچ چيزى را بيش از گفتن (الله اكبر) و (لا اله الا الله ) دوست ندارد.
🌱امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
وَ رُوِيَ أَنَّهُ (علیه السلام) لَمَّا وَرَدَ الْكُوفَةَ قَادِماً مِنْ صِفِّينَ مَرَّ بِالشِّبَامِيِّينَ، فَسَمِعَ بُكَاءَ النِّسَاءِ عَلَى قَتْلَى صِفِّينَ. وَ خَرَجَ إِلَيْهِ حَرْبُ بْنُ شُرَحْبِيلَ الشِّبَامِيِّ وَ كَانَ مِنْ وُجُوهِ قَوْمِهِ، فَقَالَ (علیه السلام) لَهُ: أَ تَغْلِبُكُمْ نِسَاؤُكُمْ عَلَى مَا أَسْمَعُ؟ أَ لَا تَنْهَوْنَهُنَّ عَنْ هَذَا الرَّنِينِ؟
وَ أَقْبَلَ حَرْبٌ يَمْشِي مَعَهُ وَ هُوَ (علیه السلام) رَاكِبٌ، فَقَالَ (علیه السلام): ارْجِعْ، فَإِنَّ مَشْيَ مِثْلِكَ مَعَ مِثْلِي فِتْنَةٌ لِلْوَالِي وَ مَذَلَّةٌ لِلْمُؤْمِنِ.
روايت شده است امام عليه السلام هنگامى كه از «صفين» بازمى گشت به «كوفه» وارد شد و از محله قبيله «شباميان» گذشت مشاهده فرمود كه زنان آن قبيله بر كشتگانشان در صفين گريه مى كنند. (امام عليه السلام ناراحت شد) در اين هنگام «حرب بن شرحبيل شبامى» كه از شخصيت هاى آن قبيله بود خدمت آن حضرت رسيد. امام عليه السلام به او فرمود:
آيا زنان شما آنگونه كه مى شنوم بر شما چيره شده اند؟ آيا آنها را از اين ناله هاى بلند بازنمى داريد؟
در اين هنگام «حرب بن شرحبيل» پياده همراه امام عليه السلام حركت مى كرد در حالى كه امام عليه السلام سوار بر مركب بود. امام عليه السلام به او فرمود: باز گرد، زيرا پياده حركت كردن شخصى مانند تو در ركاب مثل من، مايه فتنه وغرور بر والى و ذلت و خوارى براى مؤمن است.
✍️نهجالبلاغه، حکمت۳۲۲
#حکمت_های_نهج_البلاغه
#حدیث
❤️عنه عليه السلام :
🔸اتَّقُوا ظُنُونَ المُؤمِنِينَ؛
🔸فإنَّ اللّه َ تعالى جَعَلَ الحَقَّ على ألسِنَتِهم
❤️امیرالمؤمنین على عليه السلام :
🔸از حدس و گمانهاى مؤمنان بترسيد؛
🔸زيرا خداوند تعالى حق را بر زبانهاى
🔸آنان قرار داده است
📕البلاغة : الحكمة 30
🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷
*فرزندان شیطان چه کسانی هستند؟*
🔥در باب یاوران و همراهان شیطان رجیم در سفینة البحار آمده است که شیطان یارانی دارد که برای وسوسه انسانها به او یاری میرسانند. این شیاطین در هر موقعیت زمانی و مکانی، در خدمت ابلیس هستند تا او را به اهدافش برسانند. اسامی آنان از این قرار است:
🔥۱_ ولهان؛ انسان را در طهارت و نماز وسوسه میکند و به شک میاندازد که این نماز باطل است
🔥۲_هفاف؛ ماموریت دارد که در بیابانها و صحراها انسان را اذیت کند و برای ترسانیدن او را به وهم و خیال اندازد یا به شکل حیوانات گوناگون به نظر انسان درآید
🔥۳_ زلنبور؛ موکل بازاری هاست. لغویات و دروغ، قسم دروغ و مدح کردن متاع را نزد آنها زینت میدهد.
🔥۴_ ثبر؛ در وقتی که مصیبتی به انسان وارد میشود، صورت خراشیدن، سیلی به خود زدن، یقه و لباس پاره کردن را برای انسان پسندیده جلوه میدهد.
🔥۵_ابیض؛ انبیا را وسوسه میکند - یا ماءمور به خشم در آوردن انسان است و غضب را پیش او موجه جلوه میدهد و به وسیله آن خونها ریخته میشود.
🔥۶_اعور؛ کارش تحریک شهوات در مردان و زنها است و آنها را به حرکت میآورد! و انسان را وادار به زنا میکند
(اعور، همان شیطانی است که بر صیصای عابد را وسوسه کرد تا با دختری زنا کند.)
🔥۷_داسم؛ همواره مراقب خانه هاست. وقتی انسان داخل خانه شد و سلام نکرد و نام خدا را بر زبان نیاورد، با او داخل خانه میشود و آن قدر وسوسه میکند تا شر و فتنه ایجاد نماید
🔥۸_مطرش؛ کار او پراکندن اخبار دروغ یا دروغهایی است که خود جعل کرده؛ در حالی که حقیقت ندارند.
🔥۹_قنذر؛ او نظارت بر زندگی افراد میکند. هر کس چهل روز در خانه خود طنبور داشته باشد؛ غیرت را از او بر میدارد، به طوری که انسان در برابر ناموس خود بی تفاوت میشود.
🔥۱۰_دهار؛ ماءموریت او آزار مؤمنان در خواب است. به طوری که انسان خوابهای وحشتناک میبیند، یا در خواب به شکل زنان نامحرم در میآید و انسان را وسوسه میکند تا او را محتلم کند.
🔥۱۱_قبض؛ وظیفه او تخم گذاری ست. روزی سی عدد تخم میگذارد. ده عدد در مشرق و ده عدد در مغرب و ده عدد زمین، از هر تخمی عدهای از شیاطین و عفریتها و غولها و جن بیرون میآیند که تمام آنها دشمن انسان اند.)
🔥۱۲_تمریح؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: برای ابلیس - در گمراه ساختن افراد - کمک کنندهای به نام (تمریح) وی در آغاز شب بین مغرب و مشرق به وسوسه کردن، وقت مردم را پر میکند.
🔥۱۳_قزح؛ ابن کوا از امیرالمؤمنین علیه السلام از قوس و قزح پرسید، حضرت فرمود: قوس قزح مگو؟! زیرا نام شیطان (قزح) است بلکه بگو قوس اله و قوس الرحمن
🔥۱۴_زوال؛ مرحوم کلینی از عطیة بن المعزام روایت کرده که وی گفت: در خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم و از مردانی که دارای مرض (ابنه) بوده و هستند یاد کردم. حضرت فرمود: (زوال) پسر ابلیس با آنها مشارکت میکند ایشان مبتلا به آن مرض میشوند.
🔥۱۵_لاقیس؛ او یکی از دختران شیطان و کارش وادار کردن زنان به هم جنس بازی است او مساحقه را به زنان قوم لوط یاد داد.
🔥۱۶_متکون؛ شکل خود را تغییر میدهد و خود را به صورت بزرگ و کوچک در میآورد و مردم را گول میزند و این وسیله آنان را وادار به گناه میکند..
🔥 ۱۷_مذهب؛ خود را به صورتهای مختلف در میآورد، مگر به صورت پیغمبر و یا وصی او. مردم را با هر وسیله که بتواند گمراه میکند.
🔥۱۸_خنزب؛ بین نمازگزار نمازش حایل میشود؛ یعنی توجه قلب را از وی برطرف میکند. در خبر است که: عثمان بن ابی العاص بن بشر در خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله عرض کرد: شیطان بین نماز و قرائت من حایل میشود - یعنی حضور قلب را از من میگیرد - حضرت جواب داد: نامش شیطان (خنزب) است. پس هر زمان از او ترسیدی به خدا پناه ببر.
🔥۱۹_مقلاص؛ موکل قمار است. قمار بازها همه به دستور او رفتار میکنند. به وسیله قمار و برد و باخت اختلاف و دشمنی در میان آنان به وجود میآورد.
🔥۲۰_طرطبه؛ از دختران آن ملعون است. کار او وادار کردن زنان به زنا است و هم جنس بازی را هم به آنان تلقین میکند.
🎋مهم ترین و اساسی ترین شیوه ای كه برای فریب و گمراهی مردم از آن بهره میبرد، وسوسهگری است. انسان به طور كلی در برابر وسوسه ها عاجز و ناتوان است و واكنش خوبی نسبت به آن انجام نمیدهد تا از آن برهد. ابلیس هم برای دستیابی به اهداف خود از هر روش و شیوهای استفاده میكند و چیزی را فرو نمیگذارد، از این رو سوگند خورده است كه در راه دشمنی با آدم و فرزندانش از همه روش ها استفاده خواهد كرد.
🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷
*🔥سبک شمردن نماز*
*و اما آن سه تا که در وقت مرگش به او ميرسد:*
🎋1-« فاولاهن انه يموت ذليلا »، اولش اين است که مرگش به صورت خفتبــار ميشود.
🎋2- « والثانية يموت جائعا »، گـرسنه ميشود موقــع مرگ، اين گرسنگي يک گرسنگي بسيــــار اسرار آميز است که غيــرظاهري و دنيوي است و انسانها از آن وقتي که از اينجا به بــرزخ منتقل ميشوند و از اول انتقــال به برزخ اين گرسنگي و تشنگي شــروع ميشود و بعدش هم در قيــامت مخصوصا هست، اين يک چيزي غيــر از گرسنگي دنياست.
🎋3- « والثالثة يموت عطشانا »، سومي هم اين است که در حال تشنــگي است فلو سقي من انهار الدنيا لم يرو عطشه.
🔸« و اما اللواتي تصيبه في قبره »،
*اما سه تــاي ديگر که در قبر و* *بــرزخ به او ميرسد اين است که:*
🎋1-« فاولاهن يوکل الله به مَلکا يزعجه في قبره »، حالا ما فکر ميکنيم اين سستيها که در استخفاف به نمــاز داشته ايم زياد مهــم نبوده، آخرش اين است که خـدا ميبخشد؛ زياد مهـم نبوده؛ خيلي چيز مهمي بوده، حالا اين قسمتي از بيانات است که در اينجا وارد شده دقت کنيد. اولش اين است که خــدا مَلَکي را موکل ميکند که در قبرش به او عذاب ميکند در بـــرزخ.
🎋2- « و الثانية يضيق عليه قبره » ، و دومين چيز که خدا براي او پيش ميآورد اين است که عــالم قبرش براي او تنگ ميشود؛ اين را ديگر نميفهميم که چگونه تنــگ ميشود.
🎋3- « الثالثة تکون الظلمة في قبره »، و سومي اش اين است که عالــم قبرش براي او ظلمــاني ميشود.
« و اما اللواتي تصيبه يوم القيامة »،
اما آن سه تاي ديگـــر که در روز قيــامت برايش پيش ميآيد
وقتي که از قبرش خــارج ميشود و به قيامت و محشــر قـدم ميگذارد؛ « اذا خرج من قبره فاولاهن ان يُوکل الله به ملکا يَسحَبه علي وجهه و الخلائق ينظرون اليه »، اولش اين است که خدا ملکي را موکل ميکند که او را بـه "رو ميبرند" توجــه ميکنيد نماز خوان است مردم هم نگاه ميکنند؛ غيـــر عـادي ميبرند.
« و الثانية يُحاسب حسابا شديدا »، دومي اش هم اين است که در مقـــــــام حساب، حساب شديدي از او ميکشند.
« و الثالثة لاينظرالله اليه و لا يُزکيه و له عذاب اليم »، و از همه اينها بــالاتر، خدا به او نظـر نميکند و او را تزکيــه نميکند و عذاب اليـم هم برايش هست. اينها براي کســي است که تهاون بصلاته."
📚منابع:
آزادي معنوي. مرتضي مطهري
بيانات آيت الله استاد محمد شجاعي
🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷
*پایان کار شیطان چه زمانی است؟*
🎋بر اساس آیه «و نفخ فی الصور فصعق من فی السماوات و من فی الارض» (زمر/۶۸) در پی نفخ صور همگان خواهند مرد. اما آیا تا پیش از آن گستره حیات شیطان تا کجاست از این آیه به دست نمیآید. بر پایه برخی روایات، ابلیس در میان نفخه نخست و دوم میمیرد.
📚(التفسیر الکبیر، ج. ۵۴، ص. ۳۶۷ – ج. ۱۱، ص. ۱۰۸)
🎋علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، پایان کار شیطان را برپایی حکومت حضرت مهدی (عج) دانسته (المیزان، ج. ۱۲، ص. ۱۶۱-۱۶۰) که بر اساس برخی روایات، ابلیس به دست مبارک آن حضرت یا طبق روایات رجعت، پس از جنگ با لشکر امیرالمومنین، علی (علیه السلام)، در حوالی کوفه میگریزد و به دست پیامبر (صلی الله و علیه وآله) بر صخره بیت المقدس (بحارالانوار، ج. ۵۳، ص. ۴۲) کشته میشود. (همان، ج. ۶، ص. ۲۵۴) برخی پایان حیات ابلیس را مقارن با پایان حیات انسان بر روی کره خاکی دانسته اند. (المیزان، ج. ۸، ص. ۲۸-۲۷)
🎋همچنین علامه جوادی آملی (حفظه الله) در باب پایان کار شیطان فرموده اند: تا آخرین انسان است، او (ابلیس) هم وجود دارد. برای اینکه آخرین انسان را هم اغوا میکند، وسوسه میکند. این چنین نیست که شیطان قبل از یک عدهای بمیرد. آن وقت آن عده، هیچ وسوسهای ندارند. اگر وسوسه نداشتند که به کمال نمیرسند. انسان وقتی به کمال میرسد که جهاد اکبر داشته باشد. اگر هیچ گرایشی به طرف رذیلت نبود، انسان که طبعاً به طرف رذیلت و گناه میل ندارد. شهوت میخواهد، لباس میخواهد، غذا میخواهد نه حرام، و همه اینها از سنخ حلالش هست... آنکه انسان را به طرف حرام تشویق میکند، ابلیس است و الا انسان فطرتا به دنبال حلال میرود. (دروس تفسیر سوره اعراف، آیت الله جوادی آملی، جزوه نهم، ص. ۱۱)
🎋خداوند در همان گفتگوی آغازین، جایگاه نهایی ابلیس و پیروانش را فرو افتادن در دوزخ خشم خود اعلام کرد(11) و جهنم را سزای آنان دانست.(12) براساس آیات قرآن، در روز حشر، پس از داوری خداوند، ابلیس(13) در سخنانی درس آموز با اعلام بیزاری از پیروان خویش، مسؤولیت انحراف آنان را بر عهده خود ایشان دانسته، میگوید: خداوند به شما وعده داد، وعدهای راست؛ ولی من به شما وعده دادم و تخلّف کردم. مرا بر شما تسلّطی نبود، جز آن که شما را خواندم و شما اجابت کردید.(14)
📚11.«قَالَ فَالحقُّ وَالحَقَّ أَقولُ لاَملأنَّ جَهنّمَ مِنکَ و مِمَّن تَبِعَکَ مِنهُم أَجمعین» ص،۸۴و ۸۵
12. «قالَ اذهَبْ فمَن تَبِعکَ مِنهُم فَإِنَّ جَهنَّم جَزاؤُکُم جَزاءً مَوفوراً.» اسراء،۶۳
13. مجمع البیان، ج ۶، ص ۴۷۸.
14. «و قالَ الشَّیطَنُ لَمّا قُضِی الأَمرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدکُم وَعدَالحَقِّ و وَعدتُّکُم فَأَخلَفتُکُم و مَا کَانَ لِی عَلیکُم مِن سُلطن إلاَّ أَن دَعوتُکُم فَاستَجبتُم لِی فَلاَتَلومونِی و لوموا أَنفسَکُم مَا أَنَا بِمُصرِخِکُم و مَا أَنتُم بِمُصرِخِی إِنِّی کَفرتُ بِمَا أَشرکتُمونِ مِن قَبلُ إِنَّ الظَّلِمینَ لَهُم عَذابٌ أَلیمٌ». خداوند به شما وعده داد، وعدهای راست؛ ولی من به شما وعده دادم و تخلّف کردم. مرا بر شما تسلّطی نبود، جز آن که شما را خواندم و شما اجابت کردید؛ پس مرا سرزنش نکنید و به ملامت خویشتن بپردازید. اکنون من فریادرس شما نیستم و شما نیز نمیتوانید فریادرس من باشید. من کفر میورزم به این که شما مرا پیش از این شریک (پروردگار) کردید. ابراهیم، ۲۲.
صله رحم،در کنار آثار مثبت فراوان ممکن است آثار منفی هم داشته باشد که به دو مورد اشاره می شود؛
⚫️🔴مجالس گناه آلود
ممکن است، روابط فامیل، زمینهای برای نافرمانی خدا و از بین بردن حقوق مردم و آبروی آنها شود. مسخرهکردن، عیبجویی، غیبت، سخنچینی، تحقیرنمودن و غیره از جملة این آسیبها است.
باید طوری تدبیر کرد که زمینه امر به معروف و نهی از منکر، مشورت، برگزاری مجالس دینی و استفاده از تجارب بزرگان فامیل فراهم گردد تا فرصتی برای گناهان یادشده، پیش نیاید.
خداوندمیفرماید:
«إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا في حَديثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُم؛ هر گاه بشنويد افرادى آيات خدا را انكار و استهزا مىكنند، با آنها ننشينيد تا به سخن ديگرى بپردازند! و گر نه، شما هم مثل آنان خواهيد بود.»
همچنین فرمود:
«وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذينَ يَخُوضُونَ في آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا في حَديثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمين؛ هر گاه كسانى را ديدى كه آيات ما را استهزا مىكنند، از آنها روى بگردان تا به سخن ديگرى بپردازند! و اگر شيطان از ياد تو ببرد، هرگز پس از ياد آمدن با اين جمعيّت ستمگر منشين!»
⚫️🔴رقابت در تجمّلات
از آفتهای دیگر روابط خویشاوندان، رقابت و چشم و همچشمی در تجمّلات و امور دنیوی است که به نظر میرسد میتواند زمینة بسیاری از رذایل اخلاقی را فراهم سازد. در این مورد، توجّه به توصیههای اسلام در دوری از تجمّلگرایی و تشویق به مسابقه در کارهای خیر و معنوی میتواند تا اندازهای این آفت را کاهش دهد. با این حال در این مورد، باید به ناروایی«چشم و همچشمی» توجّه ویژه کنیم.
کلمه ای که «چشم دوختن» را میرساند، واژة «مَدّ عین» است که خداوند به پیامبر اسلام سفارش میکند:
« وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ» و هرگز چشمان خود را به آنچه گروههايى از آنان (کافران) را بدان برخوردار ساختیم، مدوز!
علامه طباطبایی در تفسیر آیه فوق میفرماید: "مَدّ عَين" به معناى مَدّ ديد، يعنى نگاه را طولانى كردن. در اين تعبير، مجاز عقلى به كار رفته و نگاه طولانى به هر چيز كنايه از شدّت علاقه و محبّت به آن است.
نتیجه اینکه «چشم دوختن»، یک نوع شیفتگی به دنبال می آورد که «مقایسه» را در پی خواهد داشت، چون انسان برای شناسایی تفاوتها، نقصها و کمبودهای خود مایل است خود را ارزیابی کند. اینجاست که دست به مقایسة اجتماعی میزند و خود را با همنوعان خود مقایسه میکند.
👈 ره آورد این مقایسه، و «ناچیز شماری داشته ها » پیامدهای ویرانگری را به دنبال میآورد که عبارتند از: اندوه، افسردگی، حسرت، حسادت، ناسپاسی، بیتابی، ناامیدی، ناتوانی و نیز محرومیت از چشیدن حلاوت ایمان و در یک عبارت نارضایتی از زندگی و احساس ناکامی است قرآن کریم به این مطلب اشاره دارد :
«فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ في زينَتِهِ قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيمٍ» [روزى قارون] با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها كه خواهان زندگى دنيا بودند گفتند: «اى كاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم! به راستى كه او بهره عظيمى دارد!»
💠داستان
حضرت سلیمان (ع) در مسیرش که با لشکریانش طی طریق میکرد به سرزمین مورچه ها رسید؛
حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِی النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا یَحْطِمَنَّكُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ; تا آنگاه كه به وادى مورچگان رسیدند مورچه اى [به زبان خویش] گفت اى مورچگان به خانه هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده و ندانسته شما را پایمال كنند.
از حضرت رضا نقل شده كه فرمودند: سلیمان (ع) به آن مورچه فرمود: آیا نمى دانى كه من پیامبر خدا هستم و به هیچكس ظلم نمى كنم؟
مورچه عرض كرد: آرى، این را مى دانم.
سلیمان (ع) فرمود: پس چرا مورچگان را از ظلم من هشدار دادى؟
مورچه عرض كرد: ترسیدم مورچگان حشمت و شكوه تو را بنگرند و مرعوب و شیفته زرق و برق دنیا شوند و در نتیجه از خداوند دور گردند، خواستم آنها به لانه هایشان بروند و شكوه تو را مشاهده نكنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. الكافي،ج۳، ص۱۵۲
۲.من لا يحضره الفقيه،ج۴، ص۳۹۵.
۳.همان، باب النوادر، ص۳۶۰.
۴.الزهد،ص۴۱
۵.الكافي، ج۲،ص۱۵۲
۶.نهجالبلاغه، خطبه ۲۳
۷.همان، نامه ۳۱
مداحی آنلاین - بخشش از خطای دیگران - استاد هاشمی نژاد.mp3
1.36M
♨️بخشش از خطای دیگران!
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙حجت الاسلام #هاشمی_نژاد
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠
https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93
─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ✤༅═┅─
#کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی
#احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی
#حضرت_ام_البنین_علیهاالسلام
🩸خواهش دارم که مرا «فاطمه» صدا نزنید ...
در نقلی آمده است:
وقتی که حضرت ام البنین علیهاالسلام به خانه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام آمد، مشاهده نمود که فرزندان حضرت زهرا سلاماللهعلیها تعلق خاطر زیادی به مادرشان دارند.
🥀 هرگاه امیرالمؤمنین علیهالسلام، امالبنین علیهاالسلام را به نام "فاطمه" صدا میزدند، حضرت ام البنین مشاهده مینمود که حسنین و زینبین "علیهمالسلام" به یاد مادرشان فاطمه زهرا سلاماللهعلیها میافتند.
🥀 به همین جهت، روزی حضرت امالبنین علیهاالسلام به محضر امیرالمؤمنین علیه السلام عرضه داشتند: خواهشی به محضر شما دارم؟ مولا علی علیهالسلام فرمودند: حاجتت چیست؟
امالبنین علیهاالسلام عرضه داشت:
📋 حَاجَتی أَنْ لَا تُسَمّنی فَاطِمَةَ!
▪️خواهش من این است که مرا به نام "فاطمه" صدا نزنید.
🥀 امیرالمومنین علیهالسلام سرّ این مطلب را فهمید و تبسّمی بر روی لب مبارکش نشست و فرمود: برای چه این درخواست را داری؟ ام البنین علیهاالسلام عرضه داشت: وقتی که مرا به اسم "فاطمه" صدا میزنید، آثار حزن و تأثّر را در روی حسنین و زینبین علیهمالسلام میبینم و این برای من سخت است.
🥀 مولا علی علیه السلام فرمودند: چه اسمی را دوست داری؟ ام البنین علیهاالسلام عرضه داشت: "ام البنین". و از آن به بعد همه او را به این اسم صدا می زدند.
📚 المجالس الشجیة، ص ۱۴۵
✍ من گردِ راه حضرت زهرا نمیشوم
هرگز به جای ام ابیها نمیشوم
او دختر پیمبر و همتای حیدر است
من جز کنیز دختر زهرا نمیشوم
او روح امتحان شدهی قبل خلقت است
بی امتحان عشق، که حورا نمیشوم
ضربه نخوردهام که کنم سینه را سپر
دیوار و در ندیده مهیّا نمیشوم
هر خدمتی کنم به یتیمان فاطمه
مادر برای زینب کبری نمیشوم
چون بوسه میزنم به قدم های زینبین
بی اذن زینب از قدمش پا نمیشوم
آقا بیا و نام مرا فاطمه مخوان
با اسم گل شبیه مسمّا نمیشوم
عباس من غلام عزیزان فاطمه ست
بی دست او که حامی طاها نمی شوم
#حضرت_عباس_علیه_السلام
#حضرت_ام_البنین_علیهاالسلام
🩸کاش میدانستم که با دستان ابالفضلم چه کردند ...
از جمله مرثیههای حضرت ام البنین علیهاالسلام این بود که میفرمود:
📋 یا لَیْت شِعْری اَکَما اَخبَروا
بِاَنَّ عبَّاسا مَقْطُوعَ الیَدَیْنِ
▪️ای کاش! میدانستم آیا این خبر درست است که دستهای فرزندم عباس علیهالسلام را از تن جدا کردند یا نه؟!
📚ابصار العین، ص ۶۴
📚معالی السبطین، ص ۴۳۳
✍ آه یا امّ البنین...
همین را فقط عرض کنم که این «دستانِمبارک» نه فقط اشک تمام عالم را جاری نمود؛ بلکه پُشت اباعبدالله الحسین علیهالسلام را هم شکست...
در همان ساعتی که مقاتل نوشتهاند:
🥀 سیدالشهداء علیهالسلام پا در رکاب گذاشت و رو به میدان نمود تا بر بالین برادر حاضر شود؛ که ناگاه ذوالجناح ایستاد و قدم از قدم بر نداشت و سر خود را به جانب حضرت اباعبداللّه علیهالسلام بلند کرد و شروع نمود به گریه و نوحه و زاری کردن و اشاره به جانب زمین مینمود.
🥀 حضرت سیدالشهداء علیهالسلام فهمیدند مطلبی دارد، فرمودند: چه میگویی ای ذوالجناح؟ که ناگاه به قدرت کامله الهی قفل خاموشی از زبان آن حیوان برداشته شد؛ عرض کرد:
📋 یا سَیِّدی اَما تَنْظُرُ اِلَی الأرْضِ؟
▪️ای آقایمن! آیا نگاه نمیکنید به سوی زمین!؟
📋 فَلَمّا نَظَرَ الْحُسَیْنُ علیهالسلام اِلَی الأرْضِ رَأی اَیْدی اَخیهِ الْعَبّاسَ مَقْطُوعَةً وَ فِی التُّرابِ مَوْضُوعَة
▪️همین که حضرت نگاه کرد، دید دستان برادرش عباس قطع شده و بر روی خاک افتاده است.
🥀 حضرت خم شد و آن را برداشت و به سینه خود چسبانید و فرمود:
📋اَلاْنَ اِنْکَسَرَ ظَهْری وَ قَلَّتْ حیلَتی
▪️الان است که دیگر پشتم شکست و بیچاره شدم.
📚 انوار الشهادة،یزدی،ص۱۲۹
📝 شد وقت آنکه در غمِ شَه نوحه سر کنم
از سوزِ آهِ خویش، جهان پُر شرر کنم
چون شاه دید پیکر عباس روی خاک
گفت: ای خدا! چه چاره از این غم دگر کنم؟
خوش گفت آن که گفت چنین این زبانحال
آن را بگویم و غم دل تازه تر کنم:
از من دو دست بر كمر و از تو بر زمين
دست دگر کجاست که خاکی به سر کنم؟!
قامت ز من شكسته و از تو به روی خاك
كو قامتی كه خواهر خود را خبر كنم؟!
عباس! خوش بخواب شدی راحت از جهان
اما بگو چه چاره منِ خون جگر كنم؟!
مداحی_آنلاین_سه_محور_زندگی_حضرت_ام_البنین_استاد_رفیعی.mp3
7.17M
🏴 #وفات_حضرت_ام_البنین(س)
♨️سه محور زندگی حضرت ام البنین
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙حجت الاسلام #رفیعی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
#حضرت_ام_البنین_علیهاالسلام
🩸من نیامدهام تا جای مادرتان فاطمه زهرا سلاماللهعلیها باشم؛ بلکه آمدهام تا «خادمهٔ» شما شوَم ...
در برخی از نقلها آمده است:
شب اول عروسی حضرت امالبنین عليهاالسلام بود که وارد خانه امیرالمؤمنین عليهالسلام شد و مشاهده نمود که حسنین و زینبین علیهمالسلام گرداگرد هم نشستهاند. ام البنین عليهاالسلام پیش آمد و عرضه داشت:
📋أَنَا ما جِئتُ هُنا لِأُحِلَّ مَحلَّ أُمِّكُما فَاطِمة سلاماللهعلیها
▪️من نیامدهام اینجا تا جای مادرتان فاطمه زهرا "سلاماللهعلیها" برای شما باشم!
📋 ثُمَّ اِختَنَقَتْ بِعَبرتِها وقالَتْ:
▪️ام البنین علیهاالسلام این جمله را گفت و بغض، راه گلویش را بست و اشکش جاری شد و فرمود:
📋 أََنَا هُنا خادِمَةٌ لَكُم جِئتُ لِخِدمَتِكُم فَهَلْ تَقبلونَ بِهٰذا و إلّا فَإنّي راجِعَةٌ إلَىٰ داري
▪️من خادم شما هستم و آمدهام تا به شما خدمت کنم؛ آیا مرا به اين خدمت گذاری میپذیرید؟ و اگر مرا نپذیرید به خانهام برمیگردم!
🥀 حسنین و زینبین علیهمالسلام به او خوشآمد گفتند و فرمودند:
📋 أنتِ عَزيزَةٌ كَريمَةٌ و هٰذا بَيتُكِ
▪️تو بزرگواری و کریم... و این خانه، خانه توست!
✍ ای روشنای خانهی حیدر پس از زهرا
کاملترین و بهترین همسر پس از زهرا
هر چند در عالَم علی را کفو و همتا نیست
هر چند همتایی برایش غیر زهرا نیست
اما علی گمگشتهاش را در تو پیدا کرد
آری خدا پای تو را در خانهاش وا کرد
دست تو لبریز از کرم، سرشار از بذل است
هر کس گدایت هست کارش با ابالفضل است
بانو خدا خیرت دهد خیرآفرین بودی
عمری تسلّای امیرالمؤمنین بودی
روزی که سوی خانهی مولا سفر کردی
آن روز که رخت عروسی را به بر کردی
قبل از ورودت لحظهای در پشت در ماندی
با یاد زهرا گریه کردی فاتحه خواندی
بُردی به سمت آسمان دست دعایت را
گفتی خدایا من کجا و خانهی زهرا؟
گفتی خدا لبریز از عشق و امیدم کن
جان علی در پیش زهرا روسپیدم کن
اول، کلامی با حسین و با حسن گفتی
زانو زدی در محضر زینب سخن گفتی
گفتی که اینجا آمدم قصدم عزیزی نیست
باور بفرما نیتم غیر از کنیزی نیست
من آمدم اینجا برایت خادمه باشم
عمری کنیز بچههای فاطمه باشم
بانو همه دیدند بر عهدت وفا کردی
الحق که در بیت علی حق را ادا کردی...
📚 أُم البنين علیهاالسلام سیرتها و کراماتها،زهيري، ص۶۷
📚 المجالس الشجیه،تاجالدین، ص۱۴۰
#حضرت_عباس_علیه_السلام
#حضرت_ام_البنین_علیهاالسلام
🩸وقتی که مولا امیرالمومنین علیهالسلام برای حضرت امُّالبنین علیهاالسلام، روضهٔ دستانِ ابالفضل علیهالسلام را میخواند...
مرحوم علامه مُقرّم در کتاب شریف «العباس علیهالسلام» نقل میکند:
روزی حضرت ام البنین علیهاالسلام وارد بر امیرالمؤمنین علیهالسلام شدند و مشاهده نمودند که،
📋 أجلَسَ أباالفضلَ علیهالسلام عَلَى فَخِذِه، و شَمَّرَ عَن ساعدَيه،و قَبَّلَهُما و بَكىٰ
▪️آن حضرت، أباالفضل العباس علیهالسلام را بر روی زانو مبارکش نشانده؛ آستین از دستان پسرش بالا زده و آن دو دست را میبوسد و گریه میکند.
🥀 حال امالبنین علیهاالسلام با مشاهده این صحنه دگرگون شد؛ چون تا به حال ندیده بود که امیرالمؤمنین علیهالسلام طفلی را بگیرد و بیسبب دستان او را ببوسد و گریه کند.
🥀 چون امیرالمؤمنین علیهالسلام حال امّالبنین علیهاالسلام را دید، او را بر مصائبی که بر سر این «دستانمبارک» میآید، آگاه نمود.
📋 و بَكَتْ و أعوَلَتْ ، و شارَكَها مَن فِي الدّار فِي الزَّفرةِ و الحَسرَة
▪️حضرت امالبنین علیهماالسلام با شنیدن این مصائب، گریه کرد و هر آن کس که در خانه بود، با گریههای و نالههای آن حضرت همراهی کرد...
📚العباس علیهالسلام، مُقرّم، ص۱۳۰
✍ قیام میکنم و میدهم سلام به دستت
که مثل واجبِ عینیست احترام به دستت
به ما نمیرسد افسوس غیرِ حسرتِ پابوس
مقامِ توست پُر از بوسهی امام به دستت
شفای اهلِ قبور از تو نیست کارِ بعیدی
که داده است خدا اختیارِ تام به دستت
میان نیزه و شمشیر و مشک بود رقابت
که ظهر روز دَهُم میرسد کدام به دستت
حسین، لب تَر کرد و به مشکِتشنه، نظر کرد
سپرده شد غمِ یک کارِ ناتمام به دستت
در آن طواف که بودند جمع آب و ملائک
رسید قرعه به تیری در استلام به دستت
قیامِ رایتِ حق را نوشتهاند به پایت
حسین داده عَلم را عَلیَالدوام به دستت
💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مَن رأی اولادی ولم یَقمُ بین یَدَیه فقد جَفانی و من جفانی فَهُوَ مُنافق؛
هر کس یکی از اولاد مرا ببیند و به احترام او از جای برنخیزد، هر آینه به من جفا کرده است و هر که به من جفا کند، منافق است
و در کلام دیگری فرمود: من رأیَ اولادی و لایَقوم قیاماً تاماً إبتلاهُ الله تعالی ببلاءٍ لا دواءَ لَه؛
هر که اولاد مرا ببیند و تمام قامت به پیش پایش برنخیزد، خداوند او را به درد بی درمانی گرفتار سازد
منبع ۲ روایت:کتاب فضائل السادات،تالیف:علامه سید محمد اشرف؛فرزند آیه الله محقق داماد؛صفحه ۴۱
داستانک ۱:
از آیت الله سیبویه سؤال کردند به چه علت با کهولت سن ، چشم و گوش شما ضعیف نشده است؟
ایشان در جواب گفتند : در اعوان جوانی حدیثی در خصوص اکرام و احترام به سادات و ذراری حضرت فاطمه ( س ) خواندم که در آن حدیث از قول رسول اکرم ( ص ) آمده بود که هر کس فرزندی از فرزندان مرا دید تمام قد پیش روی او بایستد و صلوات بفرستد ، من هم از آن زمان تا به حال با دیدن یکی از ذراری آن حضرت و سادات تمام قامت در پیش روی او می ایستم و صلوات می فرستم . به این علت است که به ضعف چشم و گوش دچار نگشته ام .
داستانک ۲:
در احوالات مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا تهرا نی آمده است:
همسر ایشان از سادات علویه بود علاوه بر احترام زیادی که آقا برای ایشان قائل بودند، هر وقت که در خانه فرصت یاری مینمود، یار و کمک کار ایشان بودند؛ اساساً ایشان به کسی زحمت نمیداد مخصوصا امور شخصی خویش را تا آنجایی که میتوانستند و قدرت و توان داشتند خودشان انجام میدادند، تا آنجا که از همسر خود نمیخواستند که مثلا لباسهایشان را بشویند، بلکه این همسرشان بودند که با توجه به اخلاق مرحوم آقا از ایشان میخواستند که لباسهایشان را برای شستن در اختیار ایشان بگذارند و باز هم به سادگی حاضر نمی شدند گاه نیز دیده می شد که جارو به دست گرفته و حیاط منزل را جارو می زنند و این در حالی بود که حتی راه رفتن با عصا برایشان مشکل بود
و نیز نقل شده ایشان هیچگاه در طول عمرشان، پایشان را در هنگام خوابیدن به طرف همسر سیده شان دراز نکرده بودند؛ البته ایشان آنقدر کمال اخلاق و ادب و لطافت روحی داشتند و مؤدب بودند که پایشان را جلوی کسی ولو از اهل خانه، دراز نمی کردند
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
🔴🔴 چرا ۹ دی ماندگار شد؟
♦️ ایران در طول سالهای پس از انقلاب روزهای حساس و باشکوه زیادی به خود دیده ولی جنس بعضی از این ایام متفاوت و ماندگارتر است.نمونه بیبدیل آن یومالله ۹ دی است که راز ماندگاری آن در کلام امام خامنهای این گونه بیان شده است:
1⃣ حماسه نهم دی نشانگر حاکمیت روح دیانت بر دل مردم بود.
یعنی همان روحی که حاکم بر اصل انقلاب ما و حضور عظیم بینظیر تاریخی در سال ۵۷بود، در ۹ دی این روح به شکل بارزی نشان داده شد.
2⃣ نهم دی حاصل احساس وظیفه دینی و انجام عمل صالح بود.
ایمان دینی آن معجزهگری است که قادر است همه مردم را بسیج کند و آنها را در صحنه نگه دارد و سختی ها را برای آنها آسان کند. هیچ ایمان دیگری این خصوصیت را ندارد. ۹ دی این را نشان داد.
3⃣ رد پای عاشورای ۵۷ در نهم دی ۸۸
در قضیه ۹دی هم؛باز پای امام حسین(ع) و عاشورا درمیان بود. اگر آن حرکات سخیف و گریهآور از سوی فتنهگران، در عاشورا پیش نمیآمد، این حرکت عظیم معلوم نبود به این شکل بوجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در میان بود.
4⃣ حضوری بیسابقه برای خنثیسازی چالشهای فتنهانگیز دشمنان
دشمنان امیدوار بودند که بتوانند با این فتنه، نظام را شکست بدهند؛ اما به عکس شد. در فتنه ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیه عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند،گفتند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود.
5⃣ نهم دی نماد اعتماد مردم به نظام
کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که اعتمادی را که مردم ایران نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند، نسبت به نظام حکومتی خود داشته باشند. اعتماد به نظام، از این بهتر و روشنتر نمی شود. این حضور، حضور بسیار پرمعنایی است.
6⃣حضور در نهم دی هنر مردم بود.
بعد از آنکه باطن ها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که اینها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواستههاشان تا کجاست، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسهی ۹ دی را به راه انداختند.این،هنر مردم است. درود به مردم ایران.
7⃣ نهم دی به معنای واقعی ایام الله بود.
۹ دی ایاماللَّه - به معنی حقیقی کلمه - بود. دلها دست خداست. خدای متعال این دلها را آورد وسط صحنه، ملت ایران عظمت خودش را نشان داد.
8⃣ ۹ دی تجلی احساس مسئولیت مردم
همه باید این احساس مسئولیت دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را داشته باشیم. حالا یک نمونه واضحش همین 9 دی بود.
9⃣ نهم دی اعلام حضور در صحنه بود.
معنای حرکت ۹ دی این است که امروز جوانان ما که اکثریت قاطع ملت ما هستند و عموم ملت ما در همان جهت حرکت انقلاب اسلامی دارند پیش می روند.
🔟حماسه نهم دی قوی ترین و آخرین ضربه به دشمن.
قویترین و آخرین ضربه را ملت در روز نهم دی وارد کرد. یکپارچگی ملت آشکار شد. همه کسانی که در عرصه سیاسی به هر نامزدی رأی داده بودند، وقتی دیدند دشمن در صحنه است، وقتی فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانی که قبلاً به آنها خوشبین هم بودند، تجدید نظر کردند.
1⃣1⃣حماسه نهم دی برخاسته از بصیرت مردم
حماسه نهم دی برخاسته از بصیرت است، برگرفته از دشمنشناسی و وقتشناسی و حضور در عرصه مجاهدانه است.
2⃣1⃣ حماسه نهم دی نشانه قدرت الهی و روزی ماندگار
حماسه مردم در ۹ دی کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (علیه السّلام) را میبیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است.
🔶〖 بررسی گناهان کبیره 〗🔶
⬅️ فصلاول ⇦ تبیین گناهان کبیره۳
⇦ چرا تعداد گناهان کبیره مشخص نیست؟
موضوعی که در بعضی از اذهان میآید
این است که چرا قرآن مجید
تعداد گناهان کبیره را تعیین نفرموده
و دیگر اینکه چرا در اخبار در این مسئله
اختلاف است؟
در بعضی اخبار تعداد گناهان کبیره پنج
در برخی هفت و در پاره ای نُه
و در بعضی بیست و یک
و در پاره ای سی و یک عدد برشمردهاند
در ابهام گناهان کبیره و تعیین نکردن آن
در قرآن مجید حکمتی عظیم و لطفی بزرگ
از جانب پروردگار عالم به بندگانش میباشد
زیرا اگر تعیین میگردید مردم سعی میکردند
که فقط از آنها اجتناب کنند
و از روی جهالت و هوای نفس بر اقدام به
سایر گناهان جرأت مینمودند به خیال اینکه
سایر گناهان به ایشان صدمهای نمیزند
آنگاه به مفاسد کثیره ای دست میزدند
که از آن جمله جرأت نمودن بر مخالفت
نواهی الهی است
چه بد بندهای است کسی که بر مولای خود
جَری شود و اموری را که امر به ترک آن
فرموده مخالفت کند
بلکه این جرأت و بی حیایی سبب میشود
که جرأت بر کبائر هم بنماید
زیرا کسی که نسبت به نواهی پروردگارش
به صغائر بی پروا باشد کم کم
نسبت به گناهان کبیره هم بی باک میگردد
↲ بررسی گناهان کبیره
در مواعظ و کلام حضرت آیت الله
مجتهدی تهرانی ره، صفحه ۱۶ و ۱۷
🔶〖 بررسی گناهان کبیره 〗🔶
⬅️ فصلاول ⇦ تبیین گناهان کبیره
◽️⇦ گناه دو قسم است ✺
↫◄ بدان که شریعت مقدسه
گناه را به دو قسم کرده است
«کبیـره» و «صغیـره»
و حکم فرموده که اجتناب از
گناهان کبیره کفاره گناهان صغیره است
↫◄ چنانکه خدای تعالی فرموده:
《اِنْ تَجْتَنِبوُا کَبائِرَ مًا تَنْهَوْنَ عَنْهُ
نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ》
اگر از کبائر آنچه بر شما حرام شده است
اجتناب کنید آن را کفاره سایر گناهان
شما میکنیم
اجتناب کبیره وقتی کفاره صغیره میشود
که به قدرت و اراده آن را برای خدا ترک کنی
نه اینکه قدرت بر انجامش نداشته باشی
یا بخاطر ترس از مردم، یا حفظ آبرو
یا عدم شوق و رغبت آن را انجام ندهی
که چنین اجتنابی کفاره صغایر نمیشود
↲ بررسی گناهان کبیره
در مواعظ و کلام حضرت آیت الله
مجتهدی تهرانی ره، صفحه ۱۵