eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1هزار ویدیو
22 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
─┅═✰ ﷽ ✰═┅─ معرفی کانالهای تحت حمایت ما👇 «گلچین زیباترین نوحه و روضه های ترکی» https://eitaa.com/joinchat/2348744791Cd1e41b0233 ┄┅═══••↭••═══┅┄ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👇 اشعار پندیات، روضه، نوحه و...جهت دسترسی هرچه اسانتر شما ذاکرین گرامی https://eitaa.com/joinchat/1758134425Ca7138e05ff ┄┅═══••↭••═══┅┄ ارائه مطالب: احادیث، روایات صوت متن سخنرانی https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 ┄┅═══••↭••═══┅┄ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ « کانال مداحی عاشقان حضرت زینب(س) جهت دسترسی هرچه سریع تر شما ذاکرین ارجمند به متن وصوت نوحه،روضه،مرثیه و،،،، راه اندازی شده است» https://eitaa.com/joinchat/2115895304C4149e19122 ┄┅═══••↭••═══┅┄ کانال عاشقان حضرت زینب(س) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ با معرفی کانال های ما به دوستانتان در ثواب اهداف ما شریک باشید. ━━═━═━━━═━━━━═━═━═
🔴طراحی برای کانال رسمی لبیک یا حسین(ع) توسط هیئت گرافیک 💠 طراحی 🔴هیئت_گرافیک| رسانه ای است برای طرح های مذهبی و هیئتی آماده و رایگان و ساخت لوگو هیئت های مذهبی @heyat_grafik17
به نام الله🤲 زبانتان را به ذكر الله و صلوات بر بهترين پيامبرش ﷺ و تعجیل در فرج فرزندش مهدی موعود معطر كنيد 🌼🍃اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ عَلىٰ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيتَ عَلىٰ اِبْرَاهِيمَ وَ عَلىٰ آلِ اِبْرَاهِيمَ اِنَّکَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ 🌼🍃اَللَّهُمَّ بَارِكْ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ عَلىٰ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ عَلىٰ آلِ إِبْرَاهِيمَ اِنَّکَ حَمِيدٌ مَجِيد 🍃اَللَّھُـمَّ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِکَ الْـفَـرَج🍃
🍃🌹قَالَ علیه السلام ضَع فَخرَکَ وَ احطُط کِبرَکَ وَ اذکُر قَبرَکَ 🍃🌹خودخواهی و تکبر مرضی است خطرناک که انسان را هم از نظر مردم می اندازد هم از نظر خدا، زیرا غرور انسان را از فعالیت و آمادگی باز می دارد، لذا خدا رمز شکست مسلمانان را در جنگ صفین خودخواهی بیان فرمود و بر آنان منت گذاشته که نجاتشان داد. امام (علیه السلام) نجات از خودخواهی را بیاد قبر افتادن معرفی فرموده است. ابن ابی الحدید نقل می کند (وائل بن حجر) پیش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمد. حضرت زمینی به او بخشید و به معاویه (که نویسنده حضرت بود) سفارش کرد زمین را به او نشان بدهد و قباله اش را برای وی بنویسد. معاویه در ظهر گرمای بریان کننده دنبال وائل حرکت کرد و دنبال شتر وائل گام برمی داشت. گرمای هوا معاویه را سوزاند، به همین جهت به وائل گفت مرا پشت خودت روی شتر سوار کن! وائل گفت: تو لیاقت سوار شدن در ردیف سلاطین را نداری! معاویه: پس کفشهایت را به من بده که پا کنم! وائل: پسر ابی سفیان من بخیل نیستم ولی دوست ندارم که بگوش سلاطین یمن برسد که کفش مرا پوشیده ای، بلکه در سایه شتر من حرکت کن همین افتخار تو را بس! نقل شده که زنده ماند تا ریاست معاویه را دید و در کنارش روی تخت سلطانی اش نشست. این است وضع دنیا و این است غرور عرب. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص402
: ،،پس ازنمازظهرجمعه دورڪعت نماز گذارد و درهر رڪعت بعد از حمد ۷ توحید بخواند و بعد از نماز بگوید🔻 اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ، اَلَّتى حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ، وَ عُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ، مَعَ نَبيِّنا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّه ُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ اَبينا اِبْراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام.» ⭕️ تا جمعه ى آينده بلا و فتنه اى به او نرسد، و خداوند بين او و حضرت محمد صلى الله عليه و آله و ابراهيم عليه السلام جمع نمايد.⭕️ 🔺اگر اين دعا را غير سيد بخواند بجاي <و اَبينا> <و اَبيه> بگويد.🔺 📚 مفاتیح الجنان 🌼 🌻خدایا درود بفرست بر محمد و آل محمد 🌼اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ 🌻وَعَجِّل‌فَرَجَهُــم 🌼این ذڪر موجب عزیز شدن می‌شود... منتظرند ناقوس آمدنت به صدا درآید تا پخش شود نواے ظهورت درون دلها... مهدے جان بیا و صداے آمدنت را به گوش ما برسان! «»
🌿🌷توسل روز جمعه 🌷🌿 💠یا وَصِیَّ الحَسَنِ وَ الخَلَفَ الحُجَّةَ اَیُّهَا القائِمُ المُنتَظَرُ المَهدِیُّ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه 🤲حال از خدا هرچه میخواهی طلب کن و اگر به دعایی که خواندی ایمان قلبی داشته باشی یقین داشته , باش که دعایت اجابت میشود و سپس ادامه بده 💠یا سادَتی وَ مَوالِیَّ اِنی تَوَجَّهتُ بِکُم اَئِمَّتی وَ عُدَّتی لیَومِ فَقری وَ حاجَتی اِلَی اللّهِ وَتَوَسَّلتُ بِکُم اِلیَ اللّهِ وَاستَشفَعتُ بِکُم اِلَی اللّهِ فَاشفَعُوا لی عِندَاللّهِ وَاستَنقِذُنی مِن ذُنُوبی عِنداللّهِ فَاِنَّکُم وَسیلِتی اِلَی اللّهِ وَ بِحُبِّکُم وَ بِحُبِّکُم وَ بِقُربِکُم اَرجوُ نَجاةً مِنَ اللّهِ فَکُونُوا عِندَاللّه رَجائی یا سادَتی یا اَولِیاءَ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عََلَیهِم اِجمَعینَ وَ لَعَنَ اللّهُ اَعداءَ اللّهِ ظالِمیهِم مِن الاَوَّلینَ وَالاخِرینَ امینَ رَبَّ العالَمین💠َ  🦋 ان شاءالله فرج مولامون صاحب الزمان عج الله 🤲 🕊حاجت روایی و عاقبت بخیری همگی ان شاءالله🤲 💫❤💫❤
🌸🍃🌸🍃 روزی باران شدیدی می بارید. ملانصرالدین پنجره خانه را باز کرده بود و داشت بیرون را نگاه می کرد. در همین حین همسایه اش را دید که داشت به سرعت از کوچه می گذشت. ملا داد زد: آهای فلانی! کجا با این عجله؟ همسایه جواب داد: مگر نمی بینی چه بارانی دارد می بارد؟ ملا گفت: مردک خجالت نمی کشی از رحمت الهی فرار می کنی؟ همسایه خجالت کشید و آرام آرام راه خانه را در پیش گرفت. چند روزی گذشت و بر حسب اتفاق دوباره باران شروع به باریدن کرد و این دفعه همسایه ملا پنجره را باز کرده بود و داشت بیرون را تماشا می کرد که یکدفعه چشمش به ملا افتاد که قبایش را روی سر کشیده است و دارد به سمت خانه می دود. فریاد زد: آهای ملا! مگر حرفت یادت رفته؟ تو چرا از رحمت خداوند فرار می کنی؟ ملانصرالدین گفت: مرد حسابی، من دارم می دوم که کمتر نعمت خدا را زیر پایم له کنم!!!
🔴طراحی برای کانال رسمی لبیک یا حسین(ع) توسط هیئت گرافیک 💠 طراحی 🔴هیئت_گرافیک| رسانه ای است برای طرح های مذهبی و هیئتی آماده و رایگان و ساخت لوگو هیئت های مذهبی @heyat_grafik17
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت اول 📕در کتاب ‌″المحاسن- ج۱، ص۲۶۶″ از امام صادق (ع) سوال کردند ما چطور نسبت به کسی بدانیم که او هم ما را دوست دارد یانه؟ ایشان می گویند هر گاه کسی را دوست داشتی، دوستی خودت را به او اظهار کن. در بحث رابطه ی زن و شوهر هم گفتند اگر مردی زنش را دوست دارد و یا بر عکس حتما اظهار کند فقط اظهار قلبی فایده ندارد، اظهار زبانی هم باید انجام بشود. 👌این اظهار عشقی که ما نسبت به یک نفر داریم یا می تواند زبانی باشد یا می تواند قلبی باشد و یا می تواند عملی باشد. حالا این موضـوع را وصل به بحث ائمه می کنیم👇 💞ما نسبت به امام حسین (ع) عشقی داریم حالا می خواهیم این عشقمان را به امام ثابت بکنیم راه زبانی اش؛ خواندن زیارت عاشورا است یا همین سلام هایی که به محضر ایشان می دهیم. راه قلبی اش؛ خُب عشق امام حسین در دلهای ما هست. در روایت هم داریم که اگر می خواهید بدانید چقدر عشق امیرالمومنین (ع) در قلب شما هست، ببینید وقتی اسم حضرت علی برای شما برده می شود چه احساسی به شماها دست می دهد در این صورت می توانید نسبت خودتان به امیرالمومنین (ع) و سایر ائمه را احساس کنید. 📜ما در دعای معرفت دعایی که آخر مفاتیح است و با «اَﻟﻠّﻬُﻢَّ ﻋَﺮﱢﻓْﻨﻰ نَفْسَکَ» شروع می شود در این دعا یک قسمتی داریم که خیلی قشنگ است و شاید خیلی ها بخوانند و از کنارش رد بشوند اما به عمقش توجه نکنند. می گوید؛ «اَﻟﻠﻬُﻢَ لَیَّن قَلْبِی لِوَلی امِرِکْ» خدایا قلب من را نسبت به ولی امر امام زمان (عج) نرم کن. 💢در خیلی از مواقع پیش می آید انسان به خاطر گناهانی که در طول روز و یا در طول عمرش انجام می دهد این گناهان یک غباری را در دل او می اندازند و انسان با بحث استغفار کردن و توبه هایی که از گناهان خودش می کند آن گرد و غبار را از قلب می زداید. اما اگر این توبه انجام نشود قلب تیره و تیره تر می شود تا جایی که اسم امام زمان می آید، روضه اباعبدالله خوانده می شود اصلا طرف عین خیالش هم نیست.❌ 👈اظهار محبت قلبی هم همین طور است هر وقت اسم امام حسین شنیده می شود دلها به سمت ایشان میل پیدا بکند و انسان یاد ایشان را بکند. اظهار نظر عملی هم می توانیم بگوییم رفتن به هیئت ها، سینه زنی ها، نذری هایی که می دهند اظهار نظر عملی نسبت به امام حسین می شود و یا می توانیم بگوییم اظهار نظری که نسبت به یک فرد می کنیم می تواند در قالب هدیه دادن باشد همین قدر یک انسانی به یک انسان دیگر هدیه می دهد یعنی می خواهد بگوید من تو را دوست دارم این خودش یک اظهار نظر عملی است. ⚠️در بحث اظهار محبت نسبت به خدا و ائمه بالاترین درجه اش جان نثاری است که انسان جان خودش را در راه اهل بیت و خدا می دهد. زیارت عاشورا یک محبت دو نفر را نسبت به انسان و امام حسین (ع) یاد می دهد. از این طرف می خوانیم امام حسین با جهادی که در راه خدا کرد و با تمام خانواده اش و تمام جان و مالش در راه خدا قیام کرد و شهید شد تا راهی برای سیر و سلوک افراد باشد افرادی که از طریق توسل به امام حسین به درجات بالا برسند و از آن طرف هم به ما یاد می دهد که ما با خواندن این زیارت یک اظهار نظر زبانی و یا حتی قلبی را نسبت حضرت مهدی (عج) داشته باشیم. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 1 🔘
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت دوم 📖ما با خواندن زیارت عاشورا اظهار نظر زبانی خودمان را نسبت به محبت امام حسین (ع) می گوییم. حالا سوال؟ از کجا بفهمیم پیش امام حسین چه جایگاهی داریم و دیدگاه امام حسین و یا دیدگاه امام زمان (عج) نسبت به ما چگونه است؟ 📔در کتاب ″اصول کافی- ج۲، ص۶۵۲″ امام صادق (ع) در روایتی یک معیار خیلی عالی می دهد، اگر می خواهید بفهمید چه جایگاهی پیش امام حسین (ع) و بقیه اهل بیت و خدا دارید قلبتان را آزمایش کنید ببینید آن فرد پیش شما چه جایگاهی دارد. 📌و مثل همین حدیث را از امام رضا (ع) داریم که؛ طرف به امام رضا می گوید برای من دعا کن! امام می گوید فکر می کنید برای شما دعا نمی کنیم همواره داریم برای شما دعا می کنیم، بعد گفت آقا من را دوست دارید و چقدر برای من دعا می کنید؟ امام رضا گفت ببین من پیش تو چه جایگاهی دارم به همان میزان پیش من جایگاه دارید. ⚠️حالا اگر ما می خواهیم بدانیم در دید امام حسین (ع) و یا امام زمان (عج) چه جایگاهی داریم و امام زمان ما را چطور نگاه می کنند باید به قلب خودمان رجوع کنیم و ببینیم امام زمان در قلب ما چطوری است! آیا وقتی اسم حضرت می آید احترام می کنیم. 👤آیت الله صافی گلپایگانی مسن ترین مرجع تقلید است ایشان در عرصه مهدویت خیلی کار کردند و کتاب منتخب الاثر را نوشتند که همه احادیث مهدویت را در آن جمع کرده اند. ایشان در این سن و سال هر موقع هر کدام از اسامی امام زمان (عج) نه فقط قائم بلکه هر کدام از اسامی امام زمان می آید بلند می شود و احترام می کند. فردی با آن سن و کمر درد و پا درد وقتی این همه به حضرت احترام می کند شما ببینید حضرت چقدر این فرد را دوست دارد و به آن فرد لطف و محبت می کند. ⁉️اگر می خواهید ببینید جایگاه ما نسبت به امام زمان چطور است؟ باید ببینیم به امام زمان (عج) چه محبتی داریم. اگر امام زمان را ناظر بر اعمال می دانیم و به راحتی غیبت و.. گناه می کنیم پس نباید انتظار داشته باشیم که ما پیش امام زمان خیلی مقام بالایی داریم و مثل مالک اشتر هستیم برای حضرت علی و.. نه، نمی توانیم! چون ما آن حد محبت را کامل نکردیم‌. 📚کلمه ی زیارت در فرهنگ عربی از ریشه زَور می آید زور یعنی عدول کردن از همه چیز و میل کردن به یک چیزی، میل و رغبت پیدا کردن به سمت چیزی. یعنی ای انسان وقتی به زیارت امام رضا (ع) و اهل بیت می روی از همه چیز خودت، از مادیات دست بکش و میل و رغبت پیدا کن به سمت آن امامی که داری می روی. (عدول کردن یعنی دست کشیدن از همه چیز). 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت پنجم 🌟آیت الله بهجت (ره) در رابطه با زیارت عاشورا می گوید؛ زیارت عاشورا حدیثی قدسی است (حدیث قدسی یعنی از جانب خدا به پیغمبر و بعد به ائمه نازل شد) مطالب و مباحثی در این زیارت آمده که تمام استادان و علمای ما بر این زیارت مداومت داشتند (یعنی مرتب خواندن، هر روز خواندن، نه اینکه یک روز بخواند و چند روز نخواند) بزرگان ما مقید به خواندن زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام بودند. 🔹مرحوم عبدالله انصاری همدانی به دوستان و شاگردان خود تأکید زیادی داشت که زیارت عاشورا را به صورت مستمر بخوانند. از آیت الله بهجت نقل شده که فرمودند؛ استادم سید علی آقای قاضی را در خواب دیدم و از ایشان راجع به احوال خودشان سوال کردم، حرف تکان دهنده ای زدند گفتند من پشیمانم که چرا زیارت عاشورا را روزی یکبار می خواندم ای کاش روزی دوبار می خواندم! ♨️آیت الله بهجت در مورد شیخ انصاری (لقب او خاتم الفقها و المجتهدین، ایشان استاد بزرگ فقه بودند) می گوید ایشان هر روز بالای سر حرم امیرالمؤمنین (ع) می ایستاد و به صورت ایستاده نیم ساعت زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام می خواند. شیخ رجب علی خیاط هم می گفتند تا زنده هستید زیارت عاشورا را از دست ندهید چرا که در عالم معنا به من گفته اند که تا می توانی زیارت عاشورا بخوان. 👌توصیه ی دیگر از آیت الله بهجت به نقل از ملا فتحعلی سلطان آبادی می گوید ایشان بر سه امر مواظبت می کرد و دیگران را هم به این امرها دستور می داد؛ ۱-خواندن زیارت عاشورا در هر روز ۲-خواندن هر شب نماز وحشت (لیلة الدفن) ۳-خواندن نماز در اول ماه بود، نمازی که اول ماه توصیه شده. 💢آیت الله گل محمدی نامی در مشهد بود، بنده خدایی می گفت که در اواخر عمر او به دیدنش رفتم و گفتم نصیحتی به من بکن؛ برگشت به من گفت که فلانی من بچه دار نمی شدم پیش عالمی رفتم و به او گفتم راهکاری به من بده؟ گفت چهل روز زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام بخوان و هدیه کن به حضرت نرجس خاتون (س). 👈گفت چهل روز این زیارت عاشورا را با صد لعن و‌صد سلام خواندم و هدیه به حضرت نرجس کردم، شب روز آخر بین زمین و آسمان صدایی شنیدم که گل محمدی ما قرار نبود به تو بچه بدهیم ولی به خاطر زیارت عاشورا به تو بچه می دهیم (یعنی چله زیارت عاشورا قضای حتمی خداوند را برگرداند) چله ی زیارت عاشورا معجزات زیادی دارد خیلی از مریضی ها شفا داده شد، گرفتاری محالی که خیلی ها داشتند به برکت زیارت عاشورا حل شد.. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت ششم 👌این دعاهای زیر نسبت به بقیه ی زیارات و ادعیه از لحاظ سندی بسیار قوی و معتبر هستند که نمی شود بر اعتبار آنها خدشه ای وارد کرد مانند زیارت عاشورا، زیارت جامعه ی کبیره، زیارت امین الله، دعای کمیل.. زیارت عاشورا در کتاب مصابح شیخ طوسی و کتاب کامل الزیارات آمده، این دو سند در این کتاب ها بعضی الفاظشان با همدیگر فرق می کند، یعنی هر دو زیارت عاشورایشان یکی نیست یک خرده نه خیلی، اختلافاتی با همدیگر دارند. 🔹امام باقر به علقمه می گوید که وقتی می خواهی امام حسین (ع) را زیارت کنی به یک صحرا یا یک بلندی برو و اشاره به قبر امام حسین کن، سلام به امام حسین بده و لعنت بر دشمنان امام حسین کن، سپس دو رکعت نماز بخوان و پس از آن زیارت عاشورا را بخوان. 📜‌یک دعایی هست که علقمه از صفوان نقل می کند که معروف شد به دعای علقمه، که در اصل دعای صفوان هست نه دعای علقمه! چون صفوان این دعا را از امام صادق (ع) شنید و علقمه از صفوان نقل می کند پس این دعای صفوان می شود که اشتباهی دعای علقمه می نویسند. این دعایی که بعد از زیارت عاشورا هست جزء زیارت عاشورا نیست و اگر خوانده نشود اشکال خاصی ندارد یعنی اجبار نکردند که حتما آن دعا را هم بخوانید. ☝️شما اگر ثواب کامل زیارت عاشورا را می خواهید صد بار است یعنی با صد بار لعن و صد بار سلام است، یعنی بار یکبار خواندن شما یک درصد ثواب را می برید نه ثواب کامل! اما در کتاب ″مزار- ص۴۸۲″ یک زیارت عاشورای غیر معروفه آمده که در مفاتیح هم شیخ عباس قمی آورده. بعد از زیارت عاشورای اصلی دعای صفوان هست، بعد از دعای صفوان زیارت عاشورای غیر معروفه هست که متن آن با زیارت عاشورای اصلی فرق می کند. 📖خواندن این زیارت ثواب زیارت عاشورای اصلی را دارد ولی بدون صد بار، دیگر صد بار گفتن نیاز نیست. یعنی شما می توانی پنج دقیقه ای زیارت عاشورای غیر معروفه را بخوانید و ثواب کامل زیارت عاشورای صد بار را ببرید. 📕در کتاب ″کیمیای وصل- ج۲، ص۳۸۷″ آیت الله بهجت صراحتا می گویند اگر کسی نمی تواند زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام بخواند زیارت عاشورای غیر معروفه را بخواند که همان ثواب زیارت عاشورای کامل را خدا به او می دهد. فقط در زیارت عاشورای غیر معروفه دو رکعت نماز قبل از زیارت باید بخوانید. به نیت زیارت امام حسین دو رکعت نماز بخوانید و سپس زیارت عاشورای غیر معروفه را. ✅یک شیوه ی دیگر هم هست اگر زیارت عاشورا را در همان روز عاشورا می خوانید باید در یک مجلس یعنی یک مکان صد بار را بگویید و تمام شود. اما اگر در روزهای غیر از روز عاشورا می خواهید زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام بخوانید هیچ اشکالی ندارد شما در صبح، بعد از نماز هر زمانی که حال داشتید زیارت عاشورا را تا اول صد لعن بخوانید بعد صد لعن و صد سلام را تقسیم کنید و در طول روز بگویید. این شیوه ی بسیاری از بزرگان است. 🔅علامه طباطبایی می گوید: خوبی این کار این است که شما در طول روز به یاد امام حسین (ع) هستید و به این طریق تا غروب صد بار لعن و صد بار سلام را تمام می کنید و بعد سجده و بعد دو رکعت نماز را بخوانید. به این ترتیب زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام خوانید. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 6
تفسیر زیارت عاشورا قسمت7-8
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت هفتم یک نکته: 👇 🔹نکته ای که بعضی از عزیزان می گویند نظر بعضی بزرگان هم هست ولی بعضی هم این نظریه را قبول ندارند. در زیارت عاشورا چند جا می گوید «و هذا يَوْمٌ» یعنی این روز، روز عاشورا را می گوید. ولی شما در ۳۶۴ روز سال غیر روز عاشورا زیارت عاشورا را می خوانید پس «هذا يَوْمٌ» آنچنان معنی ندارد چون غیر روز عاشورا هست. بعضی می گویند به جای «هذا يَوْمٌ» بخوانید «اِنَّ يَوْمٌ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ» همانا روز قتل حسین (ع) یعنی می گویند جابه جا کنید. 👌اما بعضی از بزرگان این را به چند دلیل قانع کننده رد می کنند:👇 1⃣.در هیچ روایتی ما نداریم که گفته باشد اگر می خواهید غیر روز عاشورا این زیارت را بخوانید این لفظ «هذا يَوْمٌ» را تغییر دهید در هیچ روایتی چنین چیزی نداریم. 2⃣.حتی صفوان یا همان علقمه که این زیارت را نقل می کنند، صفوان در حرم امیرالمؤمنین (ع) در غیر روز عاشورا این زیارت را خواند جایی اشاره نکرد که من این لفظ را تغییر دادم یعنی به همین لفظ «هذا يَوْمٌ» خواند. همان چیزی که در زیارت عاشورا نوشته را به کار برد و تغییر نداد. 3⃣.دلیل سوم که این نظریه رد می شود دعاها و روایات به همان صورتی که وارد شده اند به همان صورت باید خوانده شوند و ما حتی حق تغییر یک کلمه را هم نداریم و اگر تغییر بدهیم خاصیت آن از بین می رود. یک چیزی هست در خواص حروف و اعداد، دقیقا این هم همین است. 📜مانند حدیث معروف که شخصی نزد امام صادق (ع) رفت و دعای غریق را یاد گرفت و گفت؛ «يا اَللَّهُ يا رَحْمنُ يا رَحِيمُ يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ والابصار» امام صادق به او گفت: "والابصار" را اضافه نکن دعا را همانطور که من به تو یاد دادم به همان صورت بخوان، چیزی کم و زیاد نخوان. یا در دعای «اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ» بعضی ها در آخرش «بِرَحْمتک یا أرْحَمَ الرّاحِمیَن» را می گویند اما دعای «اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ» در آخر دعا «بِرَحْمتک یا أرْحَمَ الرّاحِمیَن» ندارد. وقتی ندارد ما حق اضافه کردن چیزی به آن را نداریم. ⁉️بعضی ها می گویند چه اشکالی دارد؟ اشکالش این است که این کم کم باب می شود و بعد هر چیزی به قرآن و احادیث اضافه می کنند و می گویند چه اشکالی دارد، و اینطوری باب تحریف راحت آغاز می شود. پس چون زیارت عاشورای اصلی ″هذا يَوْمٌ" دارد و هیچ روایتی هم نداریم که در روزهای غیر عاشورا تغییر به «اِنَّ يَوْمٌ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ» بدهید، پس ما حق این تغيیر را نداریم. این سه نظری است که علامه تهرانی در کتاب شفاء الصدور خودش آورده این نظریات را نقل کردیم. 📃زیارت عاشورا، از زبان دو امام نقل شده است امام باقر (ع) و امام صادق (ع). علقمه از امام باقر نقل می کند صفوان از امام صادق نقل می کند. آن سندی که به صفوان می رسد یعنی از امام صادق نقل می کند در این سند اینطور ختم می شود که امام می گوید: ای صفوان! من این زیارت را یافتم با همین.. (چون امام صادق قبلش اینطور می گوید من ضامن هستم که هر کس زیارت عاشورا را به این شیوه بخواند خدا حاجتش را می دهد و دست خالی رد نمی کند و فردای قیامت شفاعتش می کند) 👈ضمانت از پدرم، پدرم از پدرش.. تا رسول الله، رسول الله از جبرئیل و او از خدا گرفت. و خدا قسم خورد به ذات خودش که هر کس حسین را با این زیارت از دور یا نزدیک زیارت کند قبول می کنم زیارت او را، مطلب و خواست هایش به هر اندازه که باشد برآورده می کنم و نمی گذارم هیچ کس نا امید از در خانه من بیرون رود. پس آن سندی که از صفوان به امام صادق می رسد آنجا بحث حدیث قدسی بودن زیارت عاشورا اشاره شده. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی
: 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت هشتم 📌بعضی اختلافاتی که در متن زیارت عاشورا در کتاب مصباح و کتاب کامل الزیارات هست فرق اساسی با همدیگر ندارند مثلا آن قسمت «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ وَابْنَ خِيَرَتِهِ» این سلام در کتاب مصباح شیخ طوسی نیست اما در کتاب کامل الزیارات شیخ صدوق هست. اینطور اختلافاتی دارند و آنچنان اختلافات اساسی با همدیگر ندارند. ✋ابتدای زیارت عاشورا با سلام شروع می شود که وقتی به امامی سلام می دهیم، سلام فقط به معنای سلام گفتن و درود گفتن و خوش آمد نیست. سلام به معنای دعای سلامتی کردن برای طرف مقابل هم هست. یعنی امام حسین (ع) من دعای سلامتی برای شما می کنم و این اطمینان را می دهم که از طرف من امن و سالم هستید و هیچ خطری شما را تهدید نمی کند. 💢نکته ی مهم: 👈اینکه می گوییم امام حسین از جانب من هیچ آسیبی به شما نمی رسد، ما دو نوع آسیب داریم آسیب جسمی و آسیب روحی. بله آسیب جسمی ما هیچ گاه به اهل بیت نخواهد رسید. ما هیچ گاه به روی آنها شمشیر نمی کشیم و آسیب نمی رسانیم. اما در بحث آسیب روحی متأسفانه خیلی از ماها درگیرش هستیم. این گناهانی که انجام می دهیم باعث رنجش روح امام می شود. 📜خود امام زمان (عج) در نامه ای که به شیخ مفید می نویسد می فرماید؛ هیچ چیزی ما را از شما شیعیان دور نمی کند مگر آنچه از بدی های شما به دست ما می رسد. بعد به شیخ مفید می فرمایند؛ گویی آنانی که با ما عهد بستند و عهد خود را شکستند از شکستن عهد خود خبر ندارند، ما بر همه ی اینها آگاهیم و همه ی اینها را می دانیم. ممکن است خیلی از ما در طول زندگی عهد و پیمانی با امام زمان بسته باشیم ولی به هر دلیل و بهانه ای این عهد را شکسته باشیم. امام زمان می فرمایند ما از همه اینها خبر داریم. ⚠️پس وقتی می گوییم «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ...» باید واقعا حواسمان جمع باشد این سلام از ته دل هست؟! یعنی واقعا هیچ آسیبی از طرف ما به امام حسین (ع) نمی رسد؟ یا نه با گناهان و کارهایی که می کنیم به امام حسین ظلم می کنیم و اهل بیت را ناراحت می کنیم!! 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 8
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت نهم 📖«اَلسّلامُ ﻋَﻠَﯿْﮏَ ﯾﺎ اَﺑﺎ عَبْدِﷲِ» به این کلمه ی (یا) اگر دقت کنید در فرهنگ عرب برای صدا زدن هر چیز دور و نزدیکی به کار می رود. وقتی می خواهیم برای امام حسین (ع) بکار ببریم اگر بگوییم برای یک چیز دور است یعنی تقریبا شبیه سوره ی بقره؛ «اﻟﻢ، ذَٰﻟِﻚَ اﻟْﻜِﺘَﺎبُ ﻻَ رَﻳْﺐ..» چرا «ذَٰلِكَ» می گوید؟! در زبان عربی «ذَٰلِكَ» یعنی آن، «تِلكَ» یعنی این. ⚠️اینجا یک نکته ای پیش می آید؛ قرآن که در دست من و کنار من است یعنی دارم می خوانم، پس چرا با اینکه نزدیک و پیش من است اینجا خدا صفت «ذَٰلِكَ» دور را برای قرآن بکار می برد؟ مفسرین اینطور نقل می کنند قرآن آن قدر از لحاظ معنوی و از لحاظ روحانی در درجه ی بسیار بالایی است که عقل و درک ما به فهم آن نمی رسد یعنی خیلی از لحاظ معرفتی ما نسبت به قرآن دور هستیم از این لحاظ تعبیر «ذَٰلِكَ» را برای قرآن بکار می برد. 👌همین طور برای کلمه ی «یا اَبا عَبْدِالله» اگر بخواهیم صفت دور بکار ببریم می توانیم از این تفسیر استفاده کنیم که امام حسین (ع) به عنوان خلیفه ی خدا به عنوان حجت خدا، کسی که انسان کاملی است آن قدر از لحاظ معنوی و از لحاظ روحانی در درجه ی بالایی قرار دارد که فهم و درک ما برای اینکه بتوانیم به معرفت امام حسین برسیم نخواهد رسید و خیلی از این لحاظ دور و عقب هستیم به همین خاطر صفت (یا) به معنی دور را می گیریم. 🔹اما اگر معنی نزدیک را هم بگیریم باز هم می شود یعنی در آداب زیارت اهل بیت فرق نمی کند زیارت هر امامی باشد آیت الله بهجت می فرمایند؛ در باب آداب زیارت، اهم (مهمترین) آداب این است که شما بدانید بین حیات معصومین (زنده بودن) و مرگ آنها هیچ تفاوتی نیست. وقتی به حرم امام رضا (ع) می روید آن اذن دخولی که می خوانید می گویید یا امام رضا شهادت می دهم که کلام من را می شنوید و سلام من را جواب می دهید و ناظر هستید. 👈اینجا هم همان است ای زائر «اَباعَبْدِالله» وقتی می خواهید امام حسین (ع) را زیارت بکنید حواستان جمع باشد که امام حسین شهید شده اش با زنده اش هیچ فرقی ندارد و هر دو یکی هستند و حاضر و ناظر بر عمل هستند. پس اگر (یا) را معنی نزدیک هم بگیریم همین تفسیر را می توانیم بگوییم که امام حسین به ما نزدیک است. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 9 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت دهم ☝️چرا به امام حسین «یا اَبا عَبْدِالله» می گویند دلیلش چیست؟! کنیه در فرهنگ عرب پوشاننده ی اسم است یعنی بیشتر از کنیه استفاده می کنند اگر بخواهند کسی را مدح و ستایش بکنند و یا بر عکس کسی را مذمت بکنند بیشتر از این بحث کنیه استفاده می کنند. مثلا در رابطه با اینکه چرا کنیه ی رسول الله (ص) ابوالقاسم بوده و طبق برخی از روایات کنیه امام زمان هم است.. (اهل بیت وقتی پیش آنها می رفتند و سوالی که از ایشان می شد را می خواستند جواب بدهند در حد فهم آن طرف جواب می دادند مثلا یک چیز معرفتی مهم را به یک آدم ساده نمی گفتند). 💢طرف پیش امام رضا رفت و گفت برای چه به پیغمبر ابوالقاسم می گویند؟ امام رضا (ع) در حد فهم طرف جواب داد که پیغمبر فرزند کوچکی به نام قاسم داشت و از دنیا رفت به همین خاطر ابوالقاسم می گفتند. گفت آقا از این بیشتر هم بلد هستی بگویی من یک چیز بالاتر و بیشتر می خواهم جواب را برای من بازتر کن؟ گفت بله. طبق روایات.. ″کتاب زیارت امیرالمومنین- ج۴، ص۵۷۰″ 👈به امیرالمومنین (ع) که می رسد، می گوید «السَّلامُ عَلَیْكَ یَا قَسِیمَ الجَنَّةِ وَ النَّار» سلام بر تو ای کسی که تقسیم کننده ی بهشت و جهنم هستی. پس حضرت علی قاسم است یعنی تقسیم کننده. چون طبق روایات ما پیغمبر (ص) پدر تمام امت است و از طرفی امیرالمومنین (ع) هم عضوی از این امت است یا به تعبیر دیگر پیغمبر از کودکی امیرالمومنین را بزرگ کرد پس در حقیقت پدر معنوی امیرالمومنین می شود. این ابوالقاسم می شود پدر معنوی حضرت علی (این تفسیر کامل تر). 📌یکی از بزرگان نکته ای را می گوید راویی خیلی هم زرنگ نبود که به همین تفسیر امام رضا (ع) راضی شد اگر باز اصرار می کرد و ادامه می داد امام رضا حتی چیزهای بالاتر را هم به این او راجع به لقب ابوالقاسم می گفت. 👌در رابطه با زیارت عاشورا گفتیم که حدیث قدسی است یعنی از ناحیه ی خدا صادر شده. الفاظش را هم خود خدا گفته است «اَبا عَبْدِالله» را هم خداوند متعال به امام حسین (ع) گفته است. برای چه خداوند چنین لقبی به حضرت داده است؟ ″کتاب بحار - ج۴۴، ص۲۵۰″ اسماء می گوید پیغمبر (ص) وقتی که امام حسین هفت روزه بود خواست ایشان را پیش شان ببرم. وقتی نوزاد را نزد ایشان بردم پیغمبر نوزاد هفت روزه را به کنیه ی اباعبدالله صدا زد. ⚠️اما دلایلی که چرا امام حسین را اباعبدالله می گوییم؟ برخی از مفسرین چند دلیل را مطرح کرده اند که ۳ دلیل عمده تر و کامل تر است:👇 1⃣-امام حسین فرزندی به نام عبدالله داشت که به علی اصغر (ع) معروف بود. این را از زیارت ناحیه ی مقدسه می گوییم (زیارت ناحیه ی مقدسه از طرف امام زمان (عج) در وصف امام حسین گفته شده است) در ناحیه ی مقدسه امام زمان درباره ی حضرت علی اصغر اینطور می گوید «السَّلامُ عَلی عَبدِالله بنِ الحُسَین الطِّفلِ الرَّضیع» طبق این قرینه طفل شیرخوار امام حسین در کربلا فقط علی اصغر بود و طبق این تعبیر از ناحیه ی مقدسه عبدالله اسم علی اصغر بود که به علی اصغر معروف تر است. (این تفسیر ساده و ابتدایی است) 2⃣-عبدالله یعنی بنده ی خدا، این تفسیر دوم ناشی از شدت عبودیت و بندگی امام حسین (ع) است. می گویند در روز عاشور این قدر امام حسین زیبا عبادت می کرد که همه به او غبطه می خوردند. عباداتی که امام حسین داشت بعد از جدش و پدرش و برادرش امام حسن (ع) هیچ امام دیگری نداشت. در عرب رسم است کنیه هم می خواهند بدهند به آن صفت مشهور طرف کنیه می دهند. 👈مثلا طرف اسمش یک چیز دیگر است ولی آدم خیلی بخشنده ای است به همین خاطر به او ابوالجواد می گویند چون خیلی بخشنده است. یا لقب ابوتراب (پدر خاک) که پیغمبر (ص) به حضرت علی داد، پیغمبر به دیدن حضرت علی رفته بود، حضرت علی را دید که زیر درختی روی خاک نشسته است پیغمبر ایشان را بیدار کردند و خاکش را تکان داد و گفت برخیز که تو ابوتراب هستی. این کنیه ها اینطوری است. 🔰مثلا اباصالح که به امام زمان (عج) می گویند، گفتیم لفظ اباصالح را در هیچ روایتی خشک و خالی به عنوان لقب حضرت نگفته اند، همه جا اباصالح المهدی گفته اند یعنی اباصالح به تنهایی جایی به عنوان صفت امام زمان گفته نشده است. یقینا امام زمان فرزندی به نام صالح ندارند اما چون پدر همه صلح ها، صمیمیت ها و آرامش ها و نیکی هاست از این لحاظ اباصالح می گویند. پس یعنی امام حسین این قدر غرق در خدا هستید این قدر بندگی خدا را به زیبایی می کنید که این کنیه ی ابا عبدالله را خدا به تو داده است. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 10 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
تفسیر زیارت عاشورا 9-10
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت یازدهم 3⃣-این تفسیر نسبت به ۲ دلیل دیگر کامل تر است. عبدالله یعنی بنده ی خدا. پس اباعبدالله یعنی پدر بنده ی خدا. یعنی امام حسین (ع) پدر همه است؟ منظور پدر روحانی و پدر معنوی کسانی است که راه خدا را طی می کنند و اگر قیام امام حسین نبود اسلامی هم نبود. تمام کسانی که سیر و سلوک می کنند و به قول معروف عارف هستند پدر معنوی و روحانی یشان امام حسین است و مدیون ایشان هستند. 🔹علامه طباطبایی می فرماید؛ توسل به امام حسین (ع) برای کسانی که می خواهند به مسیر سیر و سلوک برسند بسیار نافع هست. سید علی آقای قاضی هم چنین چیزی مطرح می کند و حتی گفته اگر به خاطر حضور در مجلس اباعبدالله تا صبح بیدار بودید و نتوانستید نماز شب تان را بخوانید اشکالی ندارد. (نماز شب، نه نماز صبح) پس در این تفسیر سوم اباعبدالله یعنی امام حسین پدر معنوی و پدر تربیتی و معرفتی تمام کسانی است که راه خدا را طی می کنند. ✌️دو اباعبدالله داریم:👇 💢امام صادق و امام حسین. امام صادق (ع) فرزندی به نام عبدالله داشت که عبدالله افطح به ایشان می گفتند و بزرگتر از امام کاظم (ع) بود و این تفسیری که فرزند بزرگتر حتما باید امام بشود، نه چنین چیزی نداریم چون با اینکه عبدالله افطح بزرگتر از امام کاظم بود ولی امام کاظم امام شد. بعضی ها می گفتند حضرت علی اکبر (ع) باید بعد از امام حسین امام می شد چون علی اکبر شهید شد بداء صورت گرفت و حضرت سجاد (ع) امام شد که این تفسیر غلطی است. بعضی قبول دارند ولی اکثریت بزرگان این تفسیر را قبول ندارند و چنین چیزی نیست. 📚نکته برای آنهایی که اهل تحقیق هستند: هر جا روایت دیدید که به عربی نوشته «قالَ اَبا عَبْدالله» منظور امام صادق (ع) است و منظور امام حسین (ع) نیست. چون در روایات به امام حسین «قالَ الحُسَیْنِ بن علی علیه السلام» می گویند. 📝تفسیر کلمه ی سلام: گفتیم در «السَّلام عَلَیک..» سلام به معنای سلامتی است و معادل واژه ی سلام درود، زنده باشید و.. عرب های جاهلیت به هم که می رسیدند می گفتند «حیاک الله، خدا تو را زنده بدارد» در فارسی هم درود می گویند. ولی سلام ویژگی هایی دارد که کلمه های دیگر ندارد سلام هم تحیت و هم احوال پرسی و هم دعاست. 📌سلام علیکم یعنی خدا تو را سالم نگه دارد یا به معنی سلم، سلامتی یعنی از طرف من به تو هیچ آسیبی نمی رسد. و ‌باز هم تکرار می کنیم وقتی به امامی «السَّلام عَلَیْک یا..» می گوییم باید بدانیم که این سلام گفتن های ما باید واقعی باشد. یعنی خدای نکرده سلامی بگویید ولی از آن طرف با گناهان خودتان حضرات معصومین را اذیت بکنید. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 11 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 =============
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت دوازدهم 🔹«اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَابْنَ رَسُولِ اللهِ..» سلام بر تو ای فرزند رسول خدا 🔹«اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَابْنَ سَیِّدِ الوَصِیِّینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْك یَا ابْنَ فاطِمَةَ الزّهراءِ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ..» 👌این فرازها اشاره به اصل و نسب امام حسین (ع) می کند. چرا این قدر مهم است؟؟ چون اگر کسی اصالت خانوادگی اش بالا باشد و از خاندان پاکی باشد دیگر این تهمت های شدید را نمی توان به ایشان زد که نعوذبالله امام حسین خارجی است، از دین برگشته و بر علیه خلیفه وقت قیام کرده.. دارد به نقش تربیتی خانواده و بحث نطفه و.. اشاره می کند. ⁉️اما چرا امام حسین را به رسول الله انتساب می کنند؟ امام حسین که فرزند واقعی پیغمبر (ص) نبود پس چرا به ایشان «یَابْنَ رَسُولِ اللهِ» می گویند؟ ۱- برای نشان دادن انحطاط و فرو پاشی جامعه (که کارش به کجا می رسد؟) که فرزند رسول خدا (ص) را به شدیدترین وجه می کُشند و زن و فرزندش را به اسیری می گیرند. می خواهد این را نشان بدهد که این جامعه ممکن است به یک حدی برسد که فرزند رسول خدا را هم به مقتل و قتلگاه بکشاند. 📖خدا در قرآن با انحطاط کشیدن جامعه دونکته می گوید که اگر دو چیز در جامعه رواج پیدا کند آن جامعه از بین می رود؛👇 1⃣-«أَضَاعُوا الصَّلاةَ» ضایع کردن نماز 2⃣-«وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ» پیروی از شهوات. خدا می گوید این دو صفت را یک جامعه ای داشته باشد آن جامعه به انحطاط و فرو پاشی می رود. ❌ضایع کردن نماز یعنی؛ انسان می تواند نماز را اول وقت بخواند اما با بهانه های بسیار واهی مثل خرید دارد و فیلم نگاه کند و از این جور بهانه ها به تأخیر می اندازد یا صدای اذان را می شنود انگار نه انگار که اذان می دهد. ❌شهوات هم هر شهوتی می تواند باشد مالی، قدرت و شهوات دیگر. حتی درد به جایی می رسد که طرف می داند این قرضی که دارد می دهد و از طرف بیشتر طلب می کند ربا است. اگر یک ریال هم بیشتر از طرف بگیرید بعد از قرض دادن، حتی ده سال هم بگذارد و یک ریال هم بیشتر بگیرید ربا می شود. طرف می داند رباست اما توجیه می کند و با توجیهات غلط این گناه را انجام می دهد. این دو صفت جامعه را از بین می برد. 🔹ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 12 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
تفسیر زیارت عاشورا قسمت 11-12
علی عرب: : 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت سیزدهم 👌ادامه چرا به امام حسین (ع) «یَابْنَ رَسُولِ الله» می گویند؟ ۲- ریشه و رمز لعن های فرازهای بعدی است. چون صراحتا خداوند متعال در آیه [۵۷] سوره ی احزاب می گوید آنانی که خدا و رسولش (کنار هم آورده) را آزار می دهند هم در این دنیا و هم در آن دنیا خوار و ذلیل می شوند.❌ ♨️می گوید آن کسانی که بنیان گذاران حادثه کربلا بودند و آن کسانی که ظلم حادثه کربلا را پایه گذاری کردند از مصداق های بزرگ این افراد آزار دهنده هستند که به پیغمبر (ص) ظلم رساندند. چون پیغمبر را آزار رساندن در درجه بالا خدا را هم آزار رساندند. می خواهد این را بگوید که در لعن های بعدی کاملا مشخص بشود چرا افراد بعدی را لعن می کنیم. 🔹در فراز سوم می خواهد پرده از چهره ی نفاق برخی از مسلمین بر دارد، یعنی برداشتن پرده ی نفاق از چهره ی مسلمین. کدام مسلمین؟ آن مسلمین به ظاهر مسلمانی که مقابل امام حسین ایستادند. اما اینجا سوالی پیش می آید امام حسین (ع) که فرزند بلا فصل پیغمبر نبود، فرزند مستقیم پیغمبر (ص) نبود، تازه فرزند دختری هم بود! چرا شیعیان امام حسین را «یَابْنَ رَسُولِ الله» می نامند؟🤔 ☑️مهمترین توجیه بحث قرآنی است. مهمترین دلیلی که ما در این زمینه داریم همان آیه ی مباهله است. 👈آنجا که مسیحیان نجران به پیغمبر گفتند و پیغمبر هم به آنها گفت خودتان و همسرانتان و فرزندانتان را بیاورید. فردا دیدند که پیغمبر حضرت علی (ع) را آورد یعنی هم نفس و جان خودش است، حضرت زهرا را آورد و بعد حسن (ع) و حسین (ع) که اینجا، جای فرزندان حضرت بودند. از این آیه می توانیم استفاده بکنیم و بگوییم به این دلیل بقیه ی اهل بیت هم به طریق اولی فرزندان پیغمبر حساب می شوند. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 13 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۲) ⬅️قسمت چهاردهم 💭در اینجا که می گویید «یَابْنَ امیرالْمُؤْمِنینَ وَابْن سَیِد الْوَصِیّین» را چطور تفسیر کنیم؟ یابن امیرالمومنین که مشخص است فرزند حضرت علی (ع) است و بحثی هم در آن نیست. اما روی این دو صفت «امیرالْمُؤْمِنینَ» و صفت «سَیِد الْوَصِیّین» می خواهیم کار کنیم؛ 👈لقب امیرالمومنین طبق تمام روایات، مخصوصا از راویان شیعه فقط مختص حضرت علی است و ما به هیچ احد و ناس دیگری امیرالمومنین نمی گوییم. حتی اهل بیت دیگر حرام می دانستند که این لقب را به خودشان بدهند و حتی روایت داریم که طرف به امام صادق (ع) می گوید شما امیرالمومنین هستی؟ امام صادق گفت ساکت باش ما امیر المومنین نیستیم و آن فقط جد ما علی (ع) بود.⚠️ 📜 در روایتی در کتاب ″الدُر المنثور- نوشته سیوطی از علمای بزرگ اهل سنت، ج۱، ص۱۰۴″ و یک منبع شیعه ″تفسیر المیزان- ج۱، ص۲۴۹″ ابن عباس نقل می کند.. (کسی است که هم شیعه و هم سنی روایت هایش را قبول دارد، یک احترام خاصی هر دو گروه برایش قائل هستند و روایاتش را می پذیرند) 📖می گوید؛ هیچ آیه ای در قرآن نازل نشد که اولش «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا..» باشد (یعنی خطاب به مومنین است) مگر آنکه علی بن ابی طالب در رأس این گروه مؤمنان قرار گرفته باشد و در رأس همه ی مومنین خطاب به ایشان بوده باشد.👌 🔰این روایت قبلی خیلی جالب بود چون طرف اهل سنت است (سیوطی) ولی خودش اعتراف می کند که مقام امیرالمومنین (ع) بالا و سر دسته ی تمام مؤمنان است و متأسفانه می بینید که خودشان، به خلیفه اول و دوم لقب امیرالمومنین را دادند حتی به معاویه و یزید هم این لقب را می دهند. 📜روایت دیگر در کتاب ″بحار الانوار- ج۳۷، ص۲۹۰″ پیغمبر (ص) می گوید؛ خداوند در شب معراج به من گفت علی بن ابی طالب را امیرالمومنین صدا کن، که من قبل از علی و بعد از علی هیچ کس را با این لقب خطاب نکردم و نخواهم کرد. یعنی لقب امیرالمومنین فقط برای حضرت علی (ع) و برای کس دیگری نیست. ✅در اینجا در زیارت عاشورا به جای اینکه بگوید یابن ابی طالب می گوید «یابنَ امیرالْمُؤْمِنینَ» که به این صفت هم اشاره ی وافی را داشته باشیم. این جریان یمانی احمد الحسن که ادعا می کنند ما یمانی موعود هستیم و وصی پیغمبر هستیم ولقب امیرالمومنین را به احمد الحسن هم می دهند، در حالی است که ما این همه روایت داریم این لقب فقط برای حضرت علی (ع) است و کس دیگری حق استفاده از این لقب را ندارد. 👌صفت بعدی که به حضرت علی (ع) داد «سَیِد الْوَصِیّین» یعنی آقا و بزرگ وصیت شده ها. پیغمبر خدا بعد از خودش دوازده وصی را قرار داد که اول آنها علی و آخر آنها مهدی (عج) است. می گوید حضرت علی علمدار تمام دوازده وصی است که پیغمبر هم به ایشان وصیت را کرد. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 14 شرح و تفسیر زیارت عاشورا 13-14
علی عرب: 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت پانزدهم 🔹در فراز بعدی به «یَابْنَ فاطِمَةَ» اشاره می کند. سِر نامگذاری اسم فاطمه را که خدا به حضرت زهرا (س) داده به چه علتی بوده است خوب است بدانید؛ 📃منبع روایت کتاب ″بحار- ج۴۳، ص۱۴″ امام باقر (ع) می فرمایند؛ در روز قیامت برای حضرت فاطمه (س) در مقابل جهنم یک توقف گاهی است (یعنی در روز قیامت در کنار جهنم یک جایی است که حضرت زهرا می ایستد) وقتی قیامت و حشر می شود و همه ی مردم هم می آیند، بین دو چشم آنها نوشته شده مؤمن یا کافر است.. 👈آن وقت یکی از گروه مؤمنان، درست است که مؤمن هستند ولی گنهکار هم هستند و گناهانشان هم زیاد است. مؤمن است مسلمان است اهل نماز و روزه است ولی گناهانش این وسط زیاد است.. خداوند قبل از قیامت در چند جا کفاره گناهان مؤمن را می گیرد یکی بلاهای دنیایی است مشکلات زندگی، تصادف، هر مشکلی که شما فکرش را بکنید یا اگر پاک نشد دم مرگ یا عذاب قبر و یا عذاب برزخ. حالا در این چهار مرحله باز گناهان طرف پاک نشد، مؤمن است ولی باز گناهانش پاک نشد به ملائکه امر می شود که این بنده را به سمت جهنم ببرید.😔 🔆می گوید حضرت زهرا (س) بین دو چشم طرف را می خواند و می بیند نوشته مؤمن و دوستدار اهل بیت. بعد به پیشگاه خداوند متعال عرض می کند و می گوید؛ ای خدای من و ای آقای من، سیدی مولای من!! مرا فاطمه نامیدی و وعده فرمودی به وسیله ی من دوستداران و محبان ما اهل بیت از آتش جهنم نجات پیدا کنند و این وعده که تو دادی وعده ات تخلف ناپذیر است و وعده ی حقی است! 💠بعد خدای متعال می فرماید؛ (فاطمه- یعنی جداکننده) من تو را فاطمه نامیدم که به واسطه ی تو هر کسی که تو را دوست داشته باشد و ولایت تو را دوست داشته باشد از آتش جهنم جدا کنم. پس هر کسی که در میان دو چشمش خوانده ای مؤمن (مؤمن به درجه ی واقعی) او را به داخل بهشت نما و شفاعت کن. ⚠️یک وقتی سوء استفاده نشود برای اینکه ما هر گناهی دلمان خواست بکنیم و بعد حضرت زهرا (س) و اهل بیت بیایند و ما را شفاعت بکنند چنین چیزی نداریم. شفاعت قوانین خاص خودش را دارد. بله اگر انسان واقعا در طول زندگی بندگی خدا را کرد و خدا ترس بود و اگر گناهانی هم داشت شفاعت می شود وگرنه آدم هر کاری دلش بخواهد بکند و بعد بگوید شفاعت می شود، اینطور نیست.❌ 📜روایت مشهوری داریم که امام صادق (ع) هنگام وفاتشان دادی کشیدن و همه ی اهل خانه سر بالین ایشان رفتند. حضرت حرفی زدند و سپس چشم هایشان را بستند و از دنیا رفتند. ایشان آنجا صراحتا فرمودند؛ فردای قیامت شفاعت ما اهل بیت به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد. ⚠️جالب اینجاست نمی گوید نخواند چون کسی که نمی خواند جایگاهش معلوم است. کسی که نمازش را بخواند ولی سبک بشمارد اهمیتی برای نمازش قائل نشود و بگوید بعدا یا فردا می خوانم، قضا می خوانم. متأسفانه خیلی در جامعه ی ما زیاد شده است. اینقدر تا آخر شب بیدار نمان نماز صبح خواب می مانی، می گوید اشکال ندارد قضایش را می خوانم. برایش مهم نیست. اینها مصداق ضایع شدن و سبک شمردن نماز است. ⭕️در سوره مدثر صراحتا ذکر می کند، بهشتی ها از جهنمیان سوال می کنند چرا جهنمی شدید؟ جهنمیان ۴ دلیل برای جهنمی شدنشان می آورند👇 1⃣- «قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ» از نماز گزاران نبودیم. متأسفانه عده ای در جامعه می گویند ما نماز نمی خوانیم، فلانی نمی خواند اما کار خیر انجام می دهد. کار خیر فرع بر نماز است، تو اصل را رها کردی به فرع چسبیده ای. هم کار خیر صورت بگیرد و هم نماز. هر دو در کنار هم. نه نماز خوان خشک و خالی به درد می خورد، نه کار خیر کن خشک و خالی! 2⃣- دلیل دوم را کمک نکردن به فقرا ذکر می کنند. می گویند به فقرا کمکی نمی کردیم. 3⃣- تکذیب روز قیامت معرفی می کند که ما روز قیامت را تکذیب می کردیم. 4⃣- همرنگ جماعت شدن. یعنی جماعت یک کاری انجام می دهد می گویند اگر من بخواهم ساز مخالف بزنم و آن کار را انجام ندهم من را مسخره می کنند و.. با اهل باطل می کشتیم. این جمله هم که در جامعه می گویند خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو. ضرب المثل بسیار غلطی است، قرآن صراحتا می گوید جهنمی ها دلیل جهنم رفتن شان همین است که با اهل باطل می کشتند. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 15 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت شانزدهم 🔹«السَّلامُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳﺎ ﺛﺎرَ اﻟﻠّﻪِ وَ اﺑْﻦَ ﺛﺎرِهِ وَ اﻟﻮِﺗْﺮَ اﻟﻤَﻮْﺗُﻮر..» یعنی سلام بر تو ای خون خدا و پسر خون خدا و آن کسی که تنها ماندی.. این معنی تحت اللفظی اش می شود.‌ 💠اما اینجا یک بحثی پیش می آید که این خون خدا یعنی چه؟؟ ثار را به دو معنا گفتند:👇👇 1⃣. یک معنا خون است که همان خون خدا و پسر خون خدا معنی آن می شود. یعنی هم امام حسین (ع) و هم حضرت علی (ع) خون خداست. به هر دو ثار الله می گویند.
‼️شاید بعضی ها بگویند چطور ممکن است خون خدا باشند، مگر خدا خون دارد و اینطور مباحثی که مطرح می شود؟ یک حدیثی است به نام قرب فرائض و قرب نوافل. قرب یعنی نزدیکی، نزدیک شدن به خدا توسط فرائض (یعنی واجبات) و نوافل (یعنی مستحبات). ✍خلاصه حدیث: خدای متعال می گوید هیچ بنده ای به چیزی دوست داشتنی تر و محبوب تر از آنچه بر او واجب کردم به من نزدیکی پیدا نکرد. (یعنی هیچ بنده ای به اندازه ی انجام دادن واجبات به من نزدیکی پیدا نکرد، به من نزدیک نشد. یعنی انجام واجبات باعث نزدیک شدن به خدای متعال می شود‌). 🔰و در ادامه خدا می گوید: به درستی که بنده، یک انسان با نافله و اعمال مستحبی به سمت من نزدیک می شود. (چون بعد از واجبات نوافل هستند که ما را به سمت خدا نزدیک می کنند) این نزدیک شدن به وسیله ی مستحبات تا جایی است که من او را دوست می دارم و هنگامی که او را دوست داشتم گوش او می شوم، چشم او می شوم، زبان او می شوم، دست او می شوم. ⚠️اینکه حضرت علی (ع) ید الله بود منظور این است؛ یعنی اعضای جوارحش کارهای خدایی انجام می دهند، به اذن خدا کار انجام می دهند. از این طریق می توانیم بگوییم ثارالله هم یعنی اینکه امام حسین (ع) اینقدر نزدیک به خدا شد با انجام واجبات و انجام نوافل همانطور که گوشش شد اُذن اللّه، دستش شد یداللّه، خونش هم ثاراللّه می شود از این واژه هست. چون تمام وجود امام حسین غرق در خدا شده بود و از این لحاظ خون خدا می گفتند. و الا خداوند متعال خونی ندارد که روی آن بحث بشود. 2⃣. معنی دوم ثاراللّه به معنای خونی است که به ناحق ریخته شده و هنوز آن صاحبان دم طلب خون را نکرده اند، یعنی انتقامش هنوز گرفته نشده. 💢یعنی امام حسین (ع) آن خون به ناحق ریخته ای است که خدای متعال صاحب دم و خونش است. اولیای دم که می گویند یعنی خدای متعال اولیای دم خون امام حسین است و خود خدا انتقام خون امام حسین را از قاتلانش خواهد گرفت. امام زمان (عج) به همین خاطر مأمور است که بیاید انتقام خون ابا عبدالله را از دشمنان و ظالمان بگیرد. 👈اما اینکه امام زمان بیاید از ظالمان انتقال می گیرد، یکی از مصادیق ظالمین که خدای متعال در قرآن بکار می برد بیعت شکنندگان هستند. یعنی کسانی که با خدای متعال با امام زمانشان بیعتی می بندند که من فلان کار را انجام می دهم، فلان کار گناه را ترک می کنم.. و سپس بیعت خودش را می شکند. یکی از مصادیق ظالمین بیعت شکسته گان هستند، آنهایی که بیعت را می شکنند. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 16 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 تفسیر زیارت عاشورا قسمت 15-16
علی عرب: 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا) ⬅️قسمت هفدهم 💢کسی مثل امام حسین (ع) یقینا خونبهایش خیلی باید بالا باشد که خدای متعال بخواهد صاحب دم امام حسین باشد. خونبهای امام حسین از لحاظ ظاهری، همانطور مثل بقیه ی مردم قصاص می شوند قاتلش هم شبیه آنهاست و از نظر مالی همان دیه است که برای بقیه هم هست. اما خونبهای باطنی شهادت امام حسین برقراری کامل قسط و عدل است. 👈یعنی عدالت جهانی برقرار بشود که همه ی ظالمان از بین بروند و همه ی جهان در دست مستضعفین و بندگان صالح خدا بیفتد. به همین خاطر کسی هم که بخواهد این خونبها را بگیرد باید حکومت جهانی داشته باشد که خود شخص حضرت مهدی (عج) است. تمام این مباحثی که راجع به ثارالله برای امام حسین گفتیم برای حضرت امیرالمومنین هم صدق می کند چون می گوید «وَ اﺑْﻦَ ﺛﺎرِهِ» پسر خون خدا، پس حضرت امیرالمومنین هم خون خدا می شود. 🔹«وَ اﻟﻮِﺗْﺮَ اﻟﻤَﻮْﺗُﻮر..» هم سه معنی دارد:👇👇 1⃣-به معنی خون است که طلب دمش هنوز انجام نشده است و در حقیقت تأکیدی بر همان ثارالله است. 2⃣-معنی مشهور «وَ اﻟﻮِﺗْﺮَ اﻟﻤَﻮْﺗُﻮر..» فرد است، تنها شدن. معنی دوم را اینطور می گویند تنها شدن امام حسین (ع) تنها شدن حضرت، بعد از شهادت یارانش در کربلا که تنها شد و کسی در اطرافش نبود. 3⃣-به معنای دُردانه است. یعنی مثل امام حسین (ع) در عالم هستی وجود ندارد (دردانه و تک). امام رضا (ع) می فرمایند: همه ی ما کشتی نجات هستیم ولی کشتی امام حسین سریع تر به مقصد می رسد. ⚠️انسان اینها را یاد بگیرد خیلی خوب است، بفهمد این زیارت عاشورای که می خواند معنی آن چیست و چرا این تعابیر بکار برده شده، برای همین شرح ادعیه خیلی خوب است. 🔹فراز بعدی «السَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَی الاَرْواح الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِك عَلَیْکُمْ مِنِّی جَمیعاً سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِی اللَّیْلُ وَ النَّهار..» ♨️«السَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَی الاَرْواح» (و) که بکار برده شده واو عطف می گویند یعنی جدا می کند. «عَلَیْکَ» یعنی سلام بر تو! به امام حسین دارد می گوید «وَ عَلَی الاَرْواح الَّتی» و بر ارواح پاکی که با تو.. این (و) را آورد تا مقام امام حسین را از مقام سایر اصحابش جدا بکند. می خواهد بگوید مقام امام بالاتر از اصحابش هست تفاوت مرتبه را می خواهد بگوید. ☝️اما از آنجا که هر کسی در جبهه ی حق حضور داشته باشد و در جبهه ی امامی باشد و تمام میل و خواسته های خودش را فدای میل و خواسته ی امامش بکند، هر چه امامش بگوید، چشم بگوید یعنی اطاعت پذیری محض از امامش داشته باشد در حقیقت با آن یکی می شود. به همین خاطر در جلوتر می گوید «عَلَیْکُمْ مِنِّی جَمیعاً» دیگر در ادامه امام حسین را از اصحاب جدا نکرد و خدا با هم آورد. 💠گفتیم زیارت عاشورا حدیث قدسی و از جانب خدا نازل شده. در ادامه خدا هم امام حسین (ع) و هم یارانش را با یک صفت «جَمیعاً» بکار می برد یعنی تمام اصحاب امام حسین اطاعت پذیر محض امام بودند و به همین خاطر در زمره ی خود حضرت قرار گرفتند و تحت ولایت حضرت رفتند. ⚠️منتظر امام زمان (عج) هم در حقیقت باید همین طور باشد و در تمام سکنات و رفتار زندگی خودش همیشه میل امام زمان را بر میل خودش مقدم بداند و آن چیزی که حضرت می خواهند را انجام بدهد نه آن چیزی که دل خودش می خواهد. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 17 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت هجدهم 🔹«حَلَّتْ بِفِنائِكَ..» 👈ما یک فَنا داریم و یک فِنا داریم این خیلی مهم است، چون در بعضی جاها اشتباه ترجمه کردند. وقتی فَنا بگوییم یعنی نابودی و هلاکت، طرف به فَنا رفت اما فِنا که اینجا هم فِنا است. یعنی آستان و درگاه، یعنی آن ارواحی که حل شده باشند در آستان امام حسین (ع)، نه اینکه در خود امام حل شده باشد. در آستان ولایت آقا ابا عبدالله اصحاب حل شدند. پس این «بِفِنائِكَ» هلاکت و نابودی نیست، منظور آستان و درگاه امام حسین است. ⚜همانطور که مقام امام حسین با اصحاب فرق می کرد و خدا در اول زیارتنامه جدا آورد. خود اصحاب هم مقامشان با همدیگر فرق می کرد، یقینا همه ی شهدای کربلا در بهشت در یک مقام نیستند کسی مثل حبیب بن مظاهر مقامش بسیار بالاتر است یا افراد دیگری که از حبیب پایین تر بودند مقامشان پایین تر است. ولی چون همه ی آنها خودشان را به امام حسین پیوند زدند و حسینی شدند اگر اینطور بگوییم، خدا همه یشان را با صفت «جَمِعیاً» با هم آورد و برای آنها تفاوت قائل نشد. 🔹«اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهار» یعنی همیشه تا زمانی که روزها و شب ها باشد من این سلامم را به امام حسین می دهم و جالب این است می گوید «سَلامُ الله» یعنی سلام خدا، یعنی زائر حتی خودش را شاید لایق این نداند که به امام حسین سلام کند، سلام را از جانب خدا به امام حسین می دهد.