💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت صد و هفتاد و نهم
🔸در ادامه بحث های اخلاق مهدوی در بحث دعا می خواهیم به بحثی برسیم در رابطه با چگونگی نام بردن خدا در دعا.
📚در روایات متعددی که بالغ بر دهها روایت هست ما داریم که وقتی خدا را میخوانید و دعا می کنید اسماء و صفات خاصی را مطرح بکنید که بکار بیاید، یعنی در آن مورد باشد.
🔰این غیر از آن حالت حمد و ستایشی هست که قبلا گفتیم🗣، یعنی آن الفاظی که برای حمد و ستایش خدا بکار می بری آنها را نمی خواهیم در اینجا بحث بکنیم. خدا را حمد کردی، خدا را ستایش کردی، اعتراف به گناه کردی حالا می خواهی خدا را صدا بزنی، خدا را با چه اسمی صدا میزنی⁉️
👌خدا نام های متعددی به حسب صفات خودشان دارند به همین خاطر می گوییم خداوند اسماء الله دارند، اسماء الهی دارند. به چند روایت اشاره می کنیم که ما خدا را چطور صدا بزنیم👇
💠آقا رسول الله میفرمایند:
👈«مَنْ رَفَعَ يَدَيْهِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى وَ يَقُولُ مُتَضَرِّعاً يَا رَبِّ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مَلَأَ اللَّهُ تَعَالَى يَدَيْهِ مِنَ الرَّحْمَةِ» هر کس دست هایش را به سمت خدا بلند بکند 🤲 و با حالت تضرع و التماس سه بار بگوید یارب، یارب، یارب خداوند دست های او را از رحمت پر می کند.
✅خُب ما این کار را انجام بدهیم، میخواهیم دعا کنیم محضر خدای متعال، سه بار بگوییم یارب، یارب، یارب. خدا جواب می دهد.
💠یا آقا رسول الله میفرمایند:
👈«إنَّ لِلَّهِ تعالى مَلَکاً مُوَکَّلاً بِمَنْ یَقُولُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینٍ» برای خداوند فرشته ای است که مأمور است به کسی که «یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینٍ»🔆 بگوید و سه بار آن را تکرار بکند (آن فرشته به آن عبد) بگوید «إنَّ أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ قَدْ أَقْبَلَ عَلَیْکَ فَاسْأَلْ» ای بنده خدا همان ارحم الراحمینی که صدایش می زنی به تو آورده حالا درخواستت را بگو، دعایت را بگو، حاجتت را بخواه.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (44)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 179
💠☀️💠☀️💠☀️💠
________________
✏️📘✏️📕✏️
#متن_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
⬅️قسمت هجدهم
🔆«السَّلامُ عَلَی.. وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى ..»
🔅«وَ الْأُولَى ...» یعنی در ابتدا. #ابتدا را اینجا بعضی ها دو تفسیر کرده اند:
⬅️بعضی ها گفته اند💬 منظور از
#انبیای گذشته است. یعنی ائمه مقامشان بالاست حتی بر آنها هم #حجت هستند.
⬅️یا بحث رجعت است که #رجعت نسبت به قیامت یک ابتدائیتی دارد. در دو حالت #ائمه می آیند رجعت💢 می کنند، حجت خدا بر مردم هستند.
🔆«وَ مَعَادِنِ حِكْمَة اللَّهِ.. »
👈خدا #حکیم است خدا کار غیر حکیمانه انجام نمی دهد. می گوید ائمه هم همین هستند، ائمه هم اگر می خواهند #کاری انجام بدهند حکمت دارد.
❌نرو به امام حسن مجتبی (ع) اعتراض نکن که چرا صلح کردی! چرا برادرت امام حسین قیام کرد تو صلح کردی؟
🗣به امام زمان اعتراض نکن..
کار امام #حکیمانه🌀 است بهتر از من و شما می داند چه کاری باید بکند.
🔆«وَ حَمَلَةِ كِتابِ اللّهِ... »
سلام بر شما ای کسانی که #حاملان کتاب خدا هستید.
📚حامل کتاب خدا فقط به معنای حمل عادی نیست! یکی از معانی «وَ حَمَلَةِ كِتابِ اللّهِ» عمل به دستورات #قرآن✨ است، باطن #حقیقی قرآن را جز اهل بیت کسی نمی داند.
❌بیندازید دور این شیادهایی که می آیند می گویند ما باطن قرآن را می دانیم و امثال اینها.. حرف #مفت می زنند.
🌟باطن قرآن را کسی جز #اهل_بیت نمیداند، اهل بیت هم باطن قرآن را بهتر می توانند 🔍تشخیص بدهند و هم کامل کامل به قرآن #عمل می کنند، به همین خاطر می شوند «حَمَلَةِ كِتابِ اللّهِ».
🔮در عصر حاضر هم وجود مقدس آقا #امام_عصر (عج) آگاه از ✨حقایق قرآن هست همانطور که در زیارت آل یس میگوییم «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا تَالِیَ كِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَه».
🎤استاد احسان عبادی
#حدیث
⬅️امام حسين عليه السلام:
🔸«لایحِلُّ لِعَینٍ مُؤْمِنَةٍ تَری اللَّهَ یعْصی فَتَطْرِفَ حَتَّی تُغَیرَهُ»؛
🔸شایسته نیست که انسان با ایمان نافرمانی خدا را مشاهده کند و با بی تفاوتی از آن چشم بپوشد، بلکه او وظیفه دارد در جلوگیری از منکر اقدامی بکند.
📚وسائل الشيعه، ج16، ص125
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت صد و هشتاد
📑..روایتی داریم که آقا رسول الله به یک بنده خدایی برخورد کرد، آن بنده خدا وقتی دعا می کرد می گفت «یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرام»✨ خدا را اینطور صدا می کرد. پیامبر به او فرمود خدا جواب تو را میدهد از او بخواه.
👈یا روایت داریم وقتی خود پیامبر دعا می فرمودند، می گفتند «يا حَیُّ يا قَيّوم».
📚روایات متعدد را آقای مجتبی تهرانی آوردند تا انسان ببیند با کدام می تواند دعا بکند، هر کدام را انسان حال داشت یا همه را انسان استفاده بکند. به قول حافظ:
🔸از هر کرانه تیر دعا کردهام روان
🔸باشد کز آنمیانه یکیکارگر شود
ما همه را انجام بدهیم یکی ان شاءالله کارگر بشود.
👌اما نکته بعدی که راجع به خواندن و صدا زدن خدای متعال هست تناسب است. یک وقت حاجت خاصی را در نظر داریم باید متناسب با حاجت، نام خدا را انتخاب بکنیم👇
📌مثلا کسی نعوذبالله خطا و معصیتی کرده حالا پشیمان شده می خواهد توبه کند، اگر می خواهد خدا را خطاب کند باید یک نام مناسب با درخواست خودش انتخاب بکند. یعنی اینجا جایش نیست بگوید یا رزاق من را ببخش. نه اینجا باید بگوید یاغفار! غفاریت خدا اینجا برای ما نیاز است، نه رزاقیتش.
📌یک وقت حاجت مادی داری، تنگی معیشت پیدا کردی آن وقت بگو یا رزاق.
⚠️این تناسب خیلی مهم است. البته نه اینکه ما اسماء دیگر خدا را صدا بزنیم خدا ما را جواب نمی دهد منظور این نیست! ولی هر تناسبی حفظ بشود قطعا بهتر است.
📖اما در قرآن اسماء الحسنی هم داریم «لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنی». ایشان می گویند یک بحث مفصلی دارد خیلی خودشان هم باز نمی کنند ولی در آخر روایتی را می آورند که اهل بیت می فرمایند «نَحْنُ وَ اللَّهِ اَلْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى»✨ به خدا ما آن اسماء حسنی الهی هستیم که خدا در قرآن میفرماید من را با آن اسماء الهی بخوانید.
⬅️این به ما یاد می دهد وقتی می خواهی دعا بکنی، وقتی می خواهی در محضر خدای متعال عبادت بکنی و خدا را صدا بزنی هم اسماء متناسب با حاجتت را بگو و هم اهل بیت بزرگوار را به عنوان وسیله انتخاب کن.
✅«وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيـلَةَ ...»
طلب وسیله بکنید در راه حاجاتتان، این یعنی توسل به محضر اهل بیت، توسل به محضر اهل بیت در دعاها که شرک نیست. توسل یعنی چی⁉️
🤲توسل یعنی من کار خودم را کردم، دعای خودم را کردم ولی از آنجایی که اهل بیت بزرگوار مقامشان بالاتر است به این نیت و به این جهت که 🌟مقام این عزیزان بالاتر است من از این بزرگواران درخواست می کنم که شما حاجت من را در محضر خدای متعال مطرح بکنید و حاجتم را شما از خدا بخواهید. اینکه دیگر اشکال ندارد به این توسل میگویند.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (44)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 180
💠☀️💠☀️💠☀️💠
________________
✏️📘✏️📕✏️
#متن_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
⬅️قسمت نوزدهم
🔆«حَفَظَةِ سِرِّ اللَّهِ ..»
👌شما خاندان پیامبر #نگهبـان رازهای خدا هستید. یعنی همان بحث ستارالعیوب بودنی که خدا دارد. امام هم گناهان ما را میبیند اما #ستارالعیوب است رازداری می کند.⭐️
⁉️حال اینکه معنای دقیق #راز چه هست؟ نمی توانیم تشخیص بدهیم. چون اگر قرار بود تشخیص بدهیم دیگر راز نمی شد. اینقدر #مقام امام⚜ بالاست که مخزن اسرار خدای متعال می شود.
🔆«وَ أَوْصِیاءِ نَبِی اللَّهِ.. »
☝️به اهل بیت می گوید شما #وصی نبی خدایید، کلمه اوصیا جمع وصی است، وصی هم به کسی گفته می شود که کارهای کسی که به او #وصیت کرده📝 انجام می دهد. مثلا پدر به پسر وصیت می کند پسر موظف است وصیت پدر را انجام بدهد.👨🏻
💭می گوید امام های دوازده گانه وصی پیغمبر (ص) هستند یعنی #کارهای پیغمبر را بعد رحلت پیغمبر انجام می دهند، البته غیر از بحث نازل شدن وحی.
♦️به ائمه هم وحی #نازل🕊
می شود نوعش فرق می کند. به پیغمبر وحی تشریعی نازل می شد یعنی وحی برای اینکه احکام بیاورد. احکام جدید زمان امام نازل نمی شود، #احکام برای زمان پیغمبر (ص)✨ بود و تمام شد، امام وظیفه ی اجرای احکام دارد.
👈پس آن وحی که به #امام نازل میشود ... آیت الله جوادی آملی در کتاب تفسیر جامعه کبیره می فرمایند ″وحی #تسدیدی″ است یعنی وحی که امام را در اجرای دین و اجرای احکام📚 و تفسیر قرآن و امثال اینها.. کمک می کند.
🎤استاد احسان عبادی
#حدیث
🔹امام حسين عليه السلام:
💢«اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ»
💢به راستى كه مردم بنده دنيا
هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند دينداران كم مى شوند.
📚تحف العقول، ص245
:.شیطان و حرف حساب.:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
اين طور نيست كه شيطان هميشه حرف ناحساب بزند. گاهى اوقات هم به دوستان و حتى دشمنان خود هم سفارش درست مى كند و حرف حساب مى زند. گاهى اوقات با همان حرفهاى حساب شده ، دوستان و طرفداران خود را رنجانده ، آنها را به رسوايى مى كشاند و از غرورشان پايين مى آورد.
روزى فرعون - همان كسى كه مدت ها ادعاى خدايى كرد و مردم هم خدايى او را پذيرا گشتند و از پيروانشان شدند. در حالى كه خوشه انگورى را به دست گرفته و آن را مى خورد، شيطان به صورت مرد ناشناس داخل مجلس شد و گوشه اى نشست .
فرعون رو به جمعيت كرد و گفت : آيا كسى هست كه خوشه انگور را مرواريد كند؟ شيطان گفت : بلى ، خوشه انگور را گرفت و اسمى ((از اسماءالله )) را بر آن خواند، فورا مرواريد شد. آن را به دست او داد.
فرعون هم آن را گرفت ، نگاهى كرد و از روى تعجب گفت : عجب استاد ماهر و زبردست هستى ! آيا تو ابليس نيستى ؟ گفت : چرا. بعد گفت : اى فرعون ! از اين عجيب تر آن كه ، با اين علم و كمال و استادى و مهارتى كه من دارم ، نه خدا و نه بندگان او، مرا حتى به بندگى قبول ندارند. - هميشه به من ناسزا مى گويند - ولى همين مردم تو را با اين خريت و بى وجدانى ، به خدايى گرفته و از تو پيروى مى نمايند. اين حرف را گفت و از ميان جمعيت ناپديد شد
اسم اعظم چه بر آنها بدميد
خوشه ها گشت همه مرواريد
گفت فرعون : زهى فصل و كمال
كه عديل تو بود فرض محال
زين سخن شد متبس شيطان
پاسخش داد چنين گريه كنان
من بدين فضل و كمال اى مجهول !
نزد حق بندگيم نيست قبول
مى كنم چون تو بدين رسوائى
دعوى ربكم الاعلائى
بلى ، اينجا آن ملعون حرف حق و حسابى را به ملعون تر از خود گفت . به او فهماند كه كار و روشش غلط است . او فقط يك دستور خدا را عمل نكرد. با آن همه عبادت و سابقه هاى طولانى كه در ميان فرشتگان داشت بيرونش كردند و ملعون دو جهان گشت . اما فرعون با اين كه نه خدا را عبادت كرده و نه در ميان ملائكه بوده و نه علم و كمال داشته و به خدا مشرك بود و ادعاى خدايى داشت خدا با او چه خواهد داشت ؟!
:. شيطان او را از دعا كردن خاموش كرد .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
نقل شده است كه : كسى همواره در دل شب با سوز و گداز خدا را مى خواند. كامش با لفظ ((الله الله )) شيرين بود. اين حالت روحانى بر شيطان سخت آمد. پيش وى رفت و گفت : اى پررو! تو كه مى بينى خداوند، در برابر دعاها و اصرار تو لبيكى نمى گويد، چرا اين قدر لجاجت مى كنى ؟ بس است ، دعا كردن را رها كن و پى كار خود برو.
آن مرد بى چاره از القاى شيطان ، افسرده گشت و دعا را رها كرد. او در خواب ((خضر)) را در باغى سبز و خرم ديد. خضر به او گفت : چه شد؟ چرا ديگر ((الله الله )) نمى گويى ؟ در جواب گفت : من هر چه خدا را بيشتر مى خوانم جوابم را نمى دهد.
حضرت خضر گفت : خداوند، به من فرمود: به تو بگويم : مگر بايد جواب خدا را از در و ديوار بشنوى ؟ همين كه ((الله ، الله )) مى گويى ، جذبه خدايى تو را به سوى خود مى خواند و همين ، لبيك گفتن خدا به تو است .
نيز گفت : اى بنده خدا! خداوند متعال به فرعون جاه و جلال داد تا او دست به دعا بر ندارد و خداوند ناله او را نشنود.
پس از عزيز و اى مؤمن ! بدان كه همان سوز و گداز تو، دليل بر راه يابى و پذيرش توبه تو است
مولانا اين داستان را چه زيبا سروده :
آن يكى ((الله )) مى گفتى شبى
تا كه شيرين مى شد از ذكرش لبی
گفت : شيطان آخر اى بسيار گو
اين همه ((الله )) را لبيك کو
گفت : شيطانش خمش اى سخت رو
چند گويى آخر اى بسيار گو
مى نيايد يك جواب از پيش تخت
چند ((الله )) مى زنى با روى سخت
او شكسته دل شد و بنهاد سر
ديده او در خواب خضر را در خضر
گفت : همين از ذكر چون وامانده
چون پشيمانى از آن گش خوانده
گفت : لبيكم نمى آيد جواب
زآن همى ترسم كه باشم رد باب
گفت : او را كه خدا اين گفت به من
كه برو با او بگو ممتحن
گفت ، آن ((الله )) تو لبيك ماست
و آن نياز درد سوزت پيك ماست
حيله ها و چاره جوييهاى تو
جذب ما بود و گشاد اين پاى تو
ترس عشق تو كمند لطف ماست
زير هر يارب گفتنش دستور نيست
جان جاهل زين دعا جز دور نيست
زآن كه يا رب گفتنش دستور نيست
بر دهان و بر لبش قفلست و بند
تا ننالد با خدا وقت گزند
داد مر فرعون را صد ملك و مال
تا بكرد او دعوى عز و جلال
در همه عمرش نديد او درد سر
تا ننالد سوى حق آن دهان
داد او را جمله ملك اين جهان
حق ندادش درد و رنج و آن دهان
درد آمد بهتر از ملك جهان
تا به خوانى مر خدا را در نهان
خواندن بى درد از افسرد گيست
خواندن با درد از دل برد گيست
شیعه ما نیست کسی که …
💠 عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ کَثِیراً مَا کُنْتُ أَسْمَعُ أَبِی یَقُولُ
لَیْسَ مِنْ شِیعَتِنَا مَنْ لَا تَتَحَدَّثُ الْمُخَدَّرَاتُ بِوَرَعِهِ فِی خُدُورِهِنَّ …
امام موسى بن جعفر علیهما السّلام فرمود: بسیارى از مواقع از پدرم مى شنیدم که مىفرمود:
شیعه ما نیست کسى که سخن گفتنش با زنان پرده نشین از روى پارسایى (یعنى همراه با اجتناب از گناه) نباشد …
✅ این نکته بسیار مهم است، که رئیس مذهب تشیع ، می فرماید شیعه ما نیست کسی که در صحبت با نامحرم دقت نداشته باشد
ایشان در جای دیگری می فرمایند:
وَ نَهَى أَنْ تَتَکَلَّمَ الْمَرْأَهُ عِنْدَ غَیْرِ زَوْجِهَا أَوْ غَیْرِ ذِی مَحْرَمٍ مِنْهَا أَکْثَرَ مِنْ خَمْسِ کَلِمَاتٍ مِمَّا لَا بُدَّ لَهَا مِنْه
[من لا یحضره الفقیه؛جلد ۴ ؛صفحه ۶ ]
🔆پیامبر نهى فرمود که زن نزد غیر همسرش یا خویشان محرمش بیش از پنج کلمه صحبت کند ، آن هم در صورت ضرورت
این روایت برای صحبت کردن معمولی بود ، خدا نکند کسی با نا محرم شوخی کند که در روایتی از پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم آمده است :
هر کس با نامحرم شوخى کند، براى هر کلمها ى که در دنیا با او سخن گفته است هزار سال او را در دوزخ زندانى مىکنند.
[ثواب الاعمال وعقاب الاعمال -ترجمه انصارى،صفحه ۵۶۷ ]
داستانک:
🌸 یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم،
امام باقر (علیهالسلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهرهام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن.
[منبع:بحار الأنوار ، جلد ۴۶، صفحه: ۲۴۷]
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنجشنبه است
بیاد عزیزان خفته در وادی خاموشان
کسانی که روزی زینت بخش
محفلمان بودند و حالا نیازمند
یاد و خیرات و مبرات شما
⇝✿🕯°•°🍃🥀🍃°•°🕯✿⇜
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
【اَلسَّـلامُ عَـلىٰ اَهْـلِ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ
مِـنْ أَهْـلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
یـا أَهْـلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
بِحَـقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
کَیْفَ وَجَدْتُـمْ قَـوْلَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
مِـنْ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ، یا لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
بِحَـقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
اِغْفِـرْ لِمَـنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
وَحْشُرْنا فی زُمْـرَةِ مَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ
مُحَمَّـدٌ رَسُـولُ اللهِ عَـلیٌّ وَلِیٌّ الله】
〖اَللّهُـمَّ اغْفِـرْ لِلمُؤمِنیـنَ وَالمُؤمِنَاتِ
وَالمُسلِمیـنَ وَالمُسلِمَـاتِ
اَلاَحیَـاءِ مِنهُـم وَالاَمـوَاتِ
تَابِـع بَینَنَا وَ بَینَهُـم بِالخَیـراتِ
اِنَّکَ مُجیـبُ الدَعَـوَاتِ
اِنَّکَ غافِـرَ الذَنـبِ وَالخَطیئَاتِ
وَ اِنَّکَ عَـلىٰ کُلِّ شَـیءٍ قَدیـرٌ
بِحُرمَـةِ الفَاتِحـةِ مَـعَ الصَّلَـوَاتِ〗
🌷اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ🌷
پنج اثر نیکوکاری در روایات
✨خداوند در قرآن می فرماید :
الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ:
آنان که در توانگری و تنگدستی، انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد. ۱
🔰برخی از آثار احسان و نیکوکاری عبارتند از:
1⃣ آرامش روحی:
از آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، آرامش روحی است. این کلام الهی است که می فرماید: «الذین ینفقون امولهم بالیل و النهار سرا و علانیه فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم ولا هم یحزنون؛ آنها که اموال خود را شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق می کنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.»
2⃣ جذب دل ها:
امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: هر که احسان و نیکی کند، دل ها به سوی وی گرایش یابند. ۲
3⃣ آمرزش گناهان:
اکثرانسان ها گناهان کوچک و بزرگی را مرتکب می شوند. از جمله ابزاری که باعث می شود انسان آثار گناه و خطاهایش از بین برود و حتی آن را تبدیل به حسنات نماید، احسان و نیکوکاری در حق بندگان خدا و خدمت به مخلوقات الهی است. خدای سبحان می فرماید: ان الحسنات یذهبن السیئات.
4⃣ جلوگیری از مرگ بد:
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نیکوکاری از مرگ بد پیشگیری می کند. ۳
5⃣ تعدیل اقتصادی:
بخش زیادی از جرم و جنایت، ناشی از فقر و تنگدستی است؛ چرا که:
🔸 فقر و تنگ دستی، به دین و ایمان انسان لطمه می زند.
🔹عقل را از کار می اندازد.
🔸قوت و قدرت تشخیص درست را از او می گیرد.
🔹 و باعث کدورت و دشمنی می شود.
🔺 احسان و نیکوکاری، اگر به صورت یک فرهنگ، جلوه نموده و در بین اقشار مختلف جامعه، توسعه و گسترش پیدا کند، به طور قطع، بخش عمده ای از مشکلات جامعه را که زاییده فقر و محرومیت است، از بین برده و ریشه کن می سازد.
📚منابع
1⃣ آیه 134 آل عمران
2⃣ غرر الحکم، ص۴۴۹
3⃣ دعائم الاسلام، ج۲، ص۳۳۱
گروه، ادعیه خوانی، ختم دعاهاوختم قرآن
حدیث وروایات چهارده معصوم
گروه ارتباط با خدا
گروه بانوان
قوانین گروه تبلیغ لینک گروه یا کانال ممنوع می باشد⛔⛔⛔
https://eitaa.com/joinchat/1031667916C34ff984ad7
ورود آقایان اگیدا ممنوع می باشد⛔️