eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
995 ویدیو
22 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (2) توجه توجه📣📣📣📣 نكته اي مهم پيرامون تقوا 👇 بعضا دوستان معناي منفي از تقوي در ذهن دارند به اين مضمون كه دوري و خود داري باشد ❌❌ اما معناي تقوا مثبت است نه منفي لذا دلايل اين امر رو مطرح ميكنم👇 تقوا به ‌صورت يك معناي مثبت ارائه شده است،نه به‌صورت يك معناي منفي كه پرهيز كردن و دوري جستن باشد. مثلاً به اين جمله دقّت فرماييد در نهج البلاغه 👇 (إِنَّ تَقْوَي اللهِ حَمَتْ أوْلِيَاءَ اللهِ مَحَارِمَهُ)؛ 👇👇👇 🔺«تقوا، دوستان خدا را در حمايت خود قرار داده و آن‌ها را از تجاوز به حريم محرّمات الهي بازداشته است». چنان كه مي‌بينيم، تقوا در اين جمله نيروي حامي و بازدارنده از گناه معرّفي شده است كه مانند حصاري بر دَور جان،به گناه و مانع از نفوذ گناه به حومه‌ي جان مي‌شود. و لازمه‌اش پرهيز از گناه است و پيدايش حالت ترس از خدا در دل، كه مي‌فرمايد: (وَ اَلْزَمَتْ قُلُوبَهُمْ مَخافَتَهُ)؛ 👈«تقوا حالت خوف از خدا را ملازم دل‌هاي آن‌ها ساخته.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 (3) لذا حضرت امير اينطور ميفرمايد👇 ✍اين جمله‌ي نوراني از امام امير المؤمنين‌ علیه السلام منقول است كه فرموده است:👇 🍥(لا يَرْجُوَنَّ أحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ وَ لا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ)؛ «احدي جز به خدا نبايد اميدوار باشد و از چيزي جز گناهش نبايد بترسد».✔ 📒نهج البلاغه حكمت ٧٩ تقوا خوف از خدا هست كه بعد از اينكه تقوا حاصل شد خود به خود شما ميلي به گناه نداري نه اينكه بخواي و ميل داشته باشي اما خودداري كنيد اين تقوا نيست ✍🏻در دعاي ابوحمزه‌ي ثمالي مي‌خوانيم: 🍥(مَولاي إِذا رَأَيْتُ ذُنُوبي فَزِعْتُ وَإِذا رَأَيْتُ كَرَمَكَ طَمِعْتُ)؛ «مولاي من، وقتي به گناهانم مي‌نگرم،وحشت مي‌كنم و وقتي به كرمت مي ‌نگرم، طمع مي‌كنم و اميدوار مي‌ شوم ». 👈منظور اصلي از بحث اين بود كه در معناي تقوا، پرهيز كردن از گناه يا ترسيدن از خدا اون طور كه دو ذهن هاست نيست كه گفته مي‌شود: اتّقواالله 👈يعني، از خدا بترسيد، بلكه پرهيز از گناه و ترس از خدا از لوازم و آثار حقيقت تقواست.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (4) ✍روايتي از امام اميرالمؤمنين‌ (ع) نقل شده كه فرموده‌اند: 🔺من درِ خانه‌ي دل نشستم؛ هر چه غير خدا بود، راهش ندادم. آنان منطقشان اين است كه: 🍥(اَلقَلْبُ حَرَمُ اللهِ لا تُسْكِنوُا فِي حَرَمِ اللهِ غَيْرَ اللهِ)؛ «دل حرم خداست. در حرم خدا، غير خدا را ننشانيد» 📒 سوره يوسف ايه ٢٣ مَعاذَ اللهِ إنَّهُ رَبِّي أحْسَنَ مَثْوايَ إنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ 💌.پناه بر خدا مي‌برم. خدا مقام مرا گرامي داشته است [چگونه ممكن است او را نافرماني كنم] هرگز ستمكاران رستگار نمي‌ شوند 📒سوره اعراف ايه ٢٠١👇 الَّذِينَ اتَّقَوْا إذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإذا هُمْ مُبْصِرُون 💌«انسان‌هاي متّقي هرگاه شيطان بخواهد دستبردي بزند [و با القاي وسوسه‌اي گمراهشان سازد] با ياد خدا بينا مي‌شوند [و او را از حريم قلبشان بيرون مي‌كنند]». 💌تقوا ميتواندمعناي خيلي ساده و واضح اين باشد كه خدا را فراموش نكنيم و هميشه ياد خدا باشيم.
🔸بسم الله الرحمن الرحيم🔸 (5) ✍ابوبصير مي‌گويد:از امام صادق عليه السلام در شرح آيه‌ي اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِه سوال كردم حضرت فرمودند: 👇 🍥 يُطَاعُ وَ لَا يُعْصَى وَ يُذْكَرُ فَلَا يُنْسَى وَ يُشْكَرُ فَلَا يُكْفَرُ 👈خدا را اطاعت كند در حاليكه عصيان نكند خدا را ياد كند در حاليكه او را فراموش نكند خدا را شكر گويد در حاليكه كفران نورزد. 👈ميبينيم كه از مصاديق تقوا ذكرالله يعني ياد خداست و از طرفي حضرت صادق فرمود 👇 🔺نحن ذكر الله ما ياد خدا هستيم پس تقوا همان در خانه اهل بيت بودن است و بس و جاي ديگري بدست نميايد از امام باقر عليه السلام امده است حضرت فرمودند 👈ما هدايت كنندگاني هستيم كه ديگران به ما هدايت مي‌شوند و اين مقام مخصوص آل محمد ص است 📒بحار ج ٣٩ ص ٢٦٣ وقتي ميفرمايد👈 مخصوص يعني ديگر هيچ تقوا و هدايتي نيست مگر با ال محمد صلواة الله عليهم اجمعين چرا كه حضرت 👈اين بيان را در تفسير كلام قران كه ميفرمايد 👇👇 وجعلنا للمتقين اماما 👈بيان كردند در توحید ص(477) از امیرالمومنین خطبه ای روایت شده که فرمود: 🔺انا عروة الله الوثقی و کلمة التقوی یعنی: من ریسمان محکم الهی و کلمه تقوی من هستم. بنابراين ائمه معصومین تنها پرچم ها ی تقوا وپرهیزگاری هستند.✋
️▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ 1⃣4⃣ 💎 ادامه........ 👈هنگام وفات هبة اللَّه كه رسيد فرزند خود قينان را وصى قرار داد صندوق و استخوانهاى آدم را باو سپرده، گفت اگر نبوت نوح را درك كردى از او پيروى نما و صندوق را با او در كشتى بگذار مبادا از او كناره‏گيرى كنى چون در نبوت او طوفان و غرق خواهد بود هر كه در كشتى نشيند نجات مى‏يابد و هر كه تخلف ورزد غرق مى‏شود. 👈قينان وصيت هبة اللَّه را در مورد برادران و فرزندان پدر خود بكار بست هنگام وفات او كه رسيد مهلائيل را وصى خود قرار داد و صندوق و محتويات آن را با وصيت باو سپرد مهلائيل نيز بدستور و روش او عمل كرد هنگام وفات مهلائيل كه رسيد پسرش بر در اوصى قرار داد صندوق محتويات و وصيت نامه را باو سپرد برد بفرزند خود اخنوخ كه همان ادريس است وصيت كرد و صندوق و تمام محتوياتش را با وصيت نامه باو داد اخنوخ وصيت برد را انجام داد هنگام مرگ، خدا باو وحى كرد كه من تو را بآسمان مى‏برم و در آسمان روحت را میگيرم. 🔺فرزندت حرقاسيل را وصى خود قرار ده. 📒بخش امامت ترجمه جلد 23 تا 27بحار الأنوار، ج‏1، ص: 37 ادامه دارد.........
️▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ 1⃣5⃣ 💎 ادامه........ 👈حرقاسيل وصيت اخنوخ را انجام داد هنگام وفات بفرزند خود نوح وصيت كرد👇 🔺صندوق و محتوياتش را با وصيت‏نامه باو سپرد و در نزد نوح بود تا با خود در كشتى نهاد. 🔺نوح بفرزند خود سام وصيت كرد و صندوق را باو سپرد با آنچه در آن بود باضافه وصيت نامه. 🔺حبيب سجستانى گفت: سخن حضرت ابو جعفر در اين جا قطع شد. 📒تفسير عياشى: ج 1 ص 309- 🔺ابو حمزه ثمالى از حضرت باقر عليه السّلام نقل كرد كه فرمود وقتى آدم از درخت ممنوع خورد بزمين فرود آمد. هابيل و خواهرش دو قلو براى او متولد شد بعد از آن دو قابيل و خواهرش دو قلو متولد شدند. 🔺آدم به هابيل و قابيل دستور داد قربانى كنند. هابيل گوسفند دار بود و قابيل زراعت كار هابيل يكى از بهترين گوسفندهاى خود را براى قربانى آورد. اما قابيل از زراعت خود مقدارى ناپاك آورد. 🔺قربانى هابيل قبول شد ولى از قابيل نپذيرفتند اين آيه قرآن اشاره به همين جريان است. 🍥وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ. 👈قربانى وقتى قبول می‏شد كه آتش میگرفت. از آن پس قابيل آتش خانه ‏اى بنا كرد و او اول كسى بود كه آتشكده ساخت. 🔺 گفت آنقدر اين آتش را ميپرستم تا قربانى مرا قبول كند 📒بخش امامت ترجمه جلد 23 تا 27بحار الأنوار، ج‏1، ص: 37 ادامه دارد.........
🔸بسم الله الرحمن الرحيم🔸 (1) سلام بر شما👈 اي صاحبان خرد ذوي👇 معنای صاحب و دارنده است .ونهي جمع نهيه از ترکیب این دو واژه 👈معنای جمله آن است که سلام بر صاحبان عقل و اندیشه. دقت وتوجه👇 💌عرب به آخرین میزان معرفت و شناخت عقل نهی می گوید همان عقلی که انسان را از کار زشت باز می دارد و مانع از فحشا و منکر می شود. همان عامل عصمت لذا خوبه كه متوجه چنين نكته اي باشيم👇 👈به کسی که در ابتدای بلوغ است اطلاق نهي نمي‌كند. 👈زیرا درک او از مطالب سطحی و جزئی و زودگذر است و هچنین کسی که عقل معاش دارد اما دروغ و غیبت را ضمیمه معاش خود می کند نیز نهی گفته نمی شود❌ 🔺صاحبان نهیه از بالاترین و متعالی ترین مرحله عقل برخوردارند. لذا مهم است كه بدانيم👇 💌صاحبان نهیه در حقیقت کسانی هستند که 👈سخن و نظرشان فصل الخطاب است و حجت است و هیچ گاه نظرشان مردود نمی شود و بی فایده نخواهد بود. مفهموم نتيجه اوليه اين ميشود كه منظور ازين فراز اينست كه در عالم امکان چه کسانی به غیر از حضرات معصومین نظراتشان فصل الخطاب تفکر بشریت است.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 (2) بدانیم 👈حضرات معصومین عقل کل عالمند و اگر به لطف حضرت حق از این نعمت الهی برخوردار نبودند اصلا نمی توانستند در جایگاه عصمت قرار گیرند. 💌چون تنها کسانی شایستگی معصوم بودن را دارند که به واسطه کمال عقل از هر گونه خطا و اشتباه در امان باشند. نگاه به معناي نهيه از زاويه اي ديگر👇 ✍در زبان عرب به (برکه‌ي آب) نیز منهيه گفته می شود، 👈برکه محلی است که آبها در آنجا جمع می‌شوند اگر با این معنا ذوی النهی را بررسی کنیم 💌باید بگوئیم منبع و مبداء همه تفکرات صحیح انسان, حضرات معصومین هستند و در نهایت عقل همه عقلا از یک فضا منشعب می شود و از یک دریا سیراب می‌شود. ائمه اطهار ذوی النهی هستند. قرآن در 📒آیه 128 سوره مبارکه طه می گوید: 🍥« إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِأُولِي النُّهى‏ » خداوند پس از یادآوری نعمتهای فراوان می فرماید: 👇 همانا در آن نشانه هایی برای صاحبان خرد است. لذا روايت زير رو ميخونيم 👇👇 ✍تفسیر لاهیجی و قمی آمده است که امام صادق فرموده است: 🍥 « فَنَحْنُ أُولُو النُّهَى » به خدا قسم ما اولی النهی هستیم.🎈
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (3) ✍ روایتی از امام باقر(ع) از قول پیامبر صلی الله علیه وآله آمده است که حضرت می فرمایند: 👇 💌«اولی النهی صاحبان اخلاق حسنه و درایتهای محکم هستند» 📒الكافي باب ايمان و كفر📣📣 مهم مهم مهم 📢📢📢 با اين اوصاف 👇 ✍عاقل کسی است که از عقل خویش برای بهره مند شدن از دریای بی کرانه عقل ائمه اطهار بهره کافی و لازم را برگیرد. ✍روايتي از امام صادق علیه السلام بيان ميكنيم تا ببينيم اين عقل و خرد چيست👇 شخصی خدمت امام صادق رسید و از 👈ایشان پرسید «ما العقل» عقل چیست❓ حضرت فرمودند: 👈« مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏ » 🔺عقل چیزی است که بنده به وسیله آن به خدای رحمان واصل می شود و به وسیله آن به بهشت دست می یابد. 📒بحار ج ١ ص ١١٦ به همين دليل عاقل كسي هست كه از عقل اهل بيت استفاده كند نه اينكه بگويد خدا به من عقل داده و مخالفت با حجت خدا كند عاقل كسي است كه مطيع حجت الله باشد.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 (4) توجه توجه📣📣📣📣📣 👈 اما هر زيركي عقل نيست ❌ همان طور كه عرض كرديم امام باقر علیه السلام فرمودند👇 صاحب نهيه كسي است كه اخلاق حسنه و درايت محكم دارد لذا اين روايت رو ميخونيم 👇👇 ✍شخصی از امام صادق (ع) می پرسد: آیا آنچه در معاویه👺 خودنمایی کرد عقل بود❓ حضرت فرمودند: « تِلْكَ النَّكْرَاءُ وَ تِلْكَ الشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِعَقْلٍ 👇 💌آن منکر بود آن شیطنت بود, شبیه به عقل بود اما عقل نبود.❌ 📒بحار ج ١ ص ١١٦ اين روايت معناي نهي رو میرسونه كاملا توسط رسول خدا تشريح ميشه و تنها مصاديقش اهل بيت هستند كه به كرات در سيره و تاريخ ان ها امده است 👇👇👇 شخصی از پیامبر صلی الله علیه وآله سؤال کرد، 👈اولی النُهی چه کسانی هستند؟ پیامبر فرمودند: 👇👇👇 آنها دارای اخلاق حسنه 🔺و عقل‏های پرُ وزن 🔺و صله رحم و نیکی به مادران و پدران 🔺و کمک‏ کننده به فقیران و همسایگان نیازمند و یتیمان هستند. آنها که گرسنگان را سیر می‏کنند و صلح در جهان می‏گسترانند. همان‏ها که نماز می‏خوانند در حالی که مردم در خواب غفلتند. ✔️ 📒بحار 60 ص 71
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (5) 📣اگر خاطر شما عزیزان باشه در فراز دعائم الاخيارعرض كرديم ايشان ستون و تكيه گاه خير و نيكي ها هستند به اين معنا كه جز با ايشان اين صفات ميسر نيست✔️ در ادامه مطالب از منظري ديگه به معناي صاحب نهي نگاه كنيم از لسان زیبای امام حضرت صادق عزیز👇 امام فرمود: 👈«به خدا قسم ما اولى النّهى هستيم»؛ 💌عرض كردم فدايت شوم معنى اولى النهى چيست؟ فرمود:👇 «خداوند پيامبرش را از آنچه پس از او رخ خواهد داد آگاه کرد: از اینکه اولی 👺و پس از او دومی 👺و پس از آن دو سومی 👺و بنی امیه 👹نسبت به خلات ادعا کرده، [به غصب] آن اقدام می نمایند. پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله اين جريان ها را به علي عليه السّلام اطّلاع داد و مطابق اخبار خدا و پيامبر و آنچه علي عليه السّلام به ما فرموده بود، 💌وقایع بعد از علی علیه السّلام -از پادشاهی بنی امیه ⛔️و غیر از آن- اتفاق افتاد. اين است تفسير همان آيه... ما اولى النهى هستيم که علم تمام اين جريان‏ها به ما منتهى شده، و ما به دستور خدا صبر كرديم... . 📒بحار ج ٢٤ ص ١١٨.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (6) از امام عزیزمان موسی بن جعفر علیه السلام اينطور دقيق ميفرمايند👇 👈«أولی النهی امامان از آل محمد عليهم السّلام هستند و هرچه مانند آن در قرآن وجود دارد»👈 (از قبيل اولى الالباب و ... درباره ی ائمه عليهم السّلام است). 📒بحار ج ٢٤ ص ١٤٩ خب حالا نكته بسيار مهم و ضروري اينست كه نتيجه اين فراز چيست❓ با اين توضيحات مقصود امام از بيان اين كلام چيست ❓ 💌گاهی گفته می شود که آدم نباید عقلش را به کسی بسپارد و خدا با دادن عقل به هر فرد، او را آزاد خلق کرده و همه در بهره وری عقل مساویند و لذا تبعیت از حدیث و... معنی ندارد. 👉 بعد هم امام زمان علیه السّلام که سخنی مخالف خرد جمعی مردم نمی زنند چرا که کسی گوش نمی کند و ظهور چه می شود و ...❌❌❌❌ حالا با استفاده از اين فراز نوراني ميتونيم جواب بديم لطفا دقت كنيد مهم است👇 💌اول اينكه امام، کمال عقل: 👈ما کسی را صاحب عقل می دانیم که هیچگاه خطا نکند و هر کس به هر میزان که خطا کند از عقل خود دوری کرده است. 🔺امّا امام علیه السّلام تنها کسی است که هوا و هوس در وی راه ندارد و لذا همیشه در کمال عقل قرار دارد، در صورتی که دیگران گاهی در مقام عقلانیت نیستند.❌
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (7) ادامه مطلب از پست قبل👇 💌دوم اينكه امام، صاحب عقل: 👈جایگاه واقعی عقل در این عالم، امام علیه السّلام است. پس بایسته است اگر بخواهیم کسی را صاحب نور عقل بدانیم،👇 اولا👈ً نام ایشان را ببریم و سپس دیگران را به واسطه ی آن جناب واجد عقلانیت بدانیم. همچنان که پیامبر خود را شهر علم و راه بهره مندی از این علم را امیرمؤمنان علیه السّلام معرفی فرمود لذا كلام پاياني 📣📣📣 ذوی النهی به این معنی نیست که شما اهل بيت هم عقل دارید ⛔️❌بلکه یعنی عقل از شماست؛ یعنی یک امتیاز ویژه برای اهل بیت علیهم السّلام!🎈🎈🎈 ودر نهایت ان شاءالله از توجهات حضرات معصومین علیهم السلام همه عزیزان برخوردار شوند✋✋
🔷بسم الله الرحمن الرحيم🔷 1⃣ 👈ورود امام رضا به ايران: با شكوه ترين لحظه ى اين سفر زمانى بود كه على بن موسى الرضا عليه السلام پا به خاك ايران گذاشت و الطاف زمين و آسمان را به اين سر زمين سرازير نمود . 🔺نخستين مكان براى استراحت ، روستاى اربق و پس از آن اهواز بود . 🔺 از آنجا به سوى شوش دانيال سفر نمود و مردم مشتاقانه به سوى حضرتش شتافتند . 🔺مرحله ى بعد گذر از كوه هاى اصفهان و آمدن به قم بود ، كه محل اقامت حضرت در قم👈 تا امروز به يادگارمانده است . ✍نوفلى مى گويد :هنگامى كه امام رضاعليه السلام به روستاى ما (اربق)-از توابع رامهُرمز در خوزستان -رسيد نزد حضرت رفتم و سوال كردم 👇 👈فدايت شوم ، بعضى از مردم گمان دارند پدر شما زنده است❗️ 👈امام رضا عليه السلام فرمودند :خدا لعنتشان كند ، دروغ مى گويند . 👈 اگر پدرم زنده بود ميراث او تقسيم نمى شد و همسرانش ازدواج نمى كردند . 👈 به خدا قسم همان گونه كه على بن ابى طالب عليه السلام رحلت كرد ، او نيز از دنيا رفت. عرض كردم 👈 شما چه دستورى به من مى دهيد❓آن حضرت فرمود: پس از من با پسرم محمد باش. 🔺 زيرا من عازم سفري هستم كه از آن باز نخواهم گشت.👉 🔺مبارک است قبري در طوس و دو قبر در بغداد❗️ پرسيدم: يكي از دو قبر بغداد را ميشناسيم(يعني قبر موسي بن جعفر عليه السلام)دومين قبر از آن کيست❓ فرمود:👈 به زودى خواهيد شناخت(که اشاره به قبر امام جواد عليه السلام بود) سپس فرمود:👇 قبر من و هارون اين چنين است) و دو انگشت خود را كنار هم قرار داد. 📒اعلام الورى:ج٢ص ٥٩ الثاقب في المناقب:ص٤٩١ ادامه دارد...
🔷بسم الله الرحمن الرحيم🔷 2⃣ ادامه..... 👈ابو هاشم جعفرى مى گويد :در سفر امام رضا عليه السلام به خراسان ، كاروان در اهواز توقف كرد. 🔺 آن هنگام من در سمت شرقى( ايذه ) بودم كه خبر آمدن حضرت را شنيدم و به اهواز آمدم. 🔺 وقتى خدمت ايشان رسيدم خود را معرفى كردم ، و در زمان كوتاهى كه با حضرت ملاقات داشتم سخنان پر بار بسيارى از آن حضرت شنيدم. 👈به دليل آنكه سفر امام رضا عليه السلام در تابستان و در هواى بسيارگرم اهواز بود ،حضرت بيمار شده بودند. 🔺 من عرض كردم : اى آقاى من و اى فرزند مواليانِ من ، اين تابستان بر شما چه سخت مى گذرد ❓ 👈فرمودند :اى ابو هاشم !اگر مى توانى طبيبى از طبيان اينجا را بياور ، تا براى او گياهى را توصيف كنم كه شايد بشناسند. 🔺من طبيب را آوردم و حضرت گياهى را براى او توصيف نمود. او با تعجب گفت :بر روى زمين كسى غير از تو نمى شناسم كه اين گياه را بشناسد ! از كجا نام آن را مى دانى ❓اين نوع گياه در اين فصل و زمان موجود نيست ❗️ حضرت فرمود :پس برايم نيشكر بياوريد . 👈 طبيب گفت :اين بهتر از مورد اول شد ،اما در اين فصل نيشكر يافت نمى شود چرا كه مخصوص زمستان است. 💋يك نفر كه حضرت را نمى شناخت گفت:او اعرابى است و نمى داند كه نيشكر در تابستان نيست . 🔺 همراهان عرض كردند :اى آقاى ما ، نيشكردر اين فصل يافت نمى شودچرا كه تابستان است. يكى از ارادتمندان حضرت گفت👈به خدا قسم ، مولاى من چيزى را نمى خواهد مگر آنكه موجود باشد. توجه،👆 اعتقاد صحيح در شناخت امام 📒بحار الانوار ج٤٩ص١١٦،١١٧ 📒الخرائج الجرائح:ج٢ص٦٦١ 📒الثاقب فى المناقب ص٤٨٨ 📒مدينه المعاجز ج٧ ص٢٢٠ 📒عيون الاخبار الرضاعليه السلام ج١ ص٢٢٢ ادامه دارد.......
🖍بياموزيم راه و روش علي را👇 حضرت امير عـلى عليه السلام فرمود: چه بسا سخنى كه پاسخ آن، سكوت است!❗️❗️❗️❗️❗️ 👈گاهي اگر سخن، نقره است، سكوت، طلا ست و اين اشاره به ارزش سكوت معنى دار و بجا و مصلحت انديشانه است كه به سود فرد و جامعه است. شايد براى بعضى ها، بهترين عبادت و خدمت به جامعه و خلق خدا، همان سكوت باشد، تا نه اختلافى پديد آيد، نه به منازعه اى دامن زده شود و نه آتش دشمنى و جبهه گيرى شعله ورتر گردد. جان به فداى آن سكوت هايى كه آتش فتنه ها را فرو مى نشاند!...✅
بايد همه بياموزيم 📢📢📢 برادري با كه❓❓❓❓ شيعه زمانيكه اگاه شد ضربه نميخورد قالَ الْحَسَن علیه السلام لِبَعْض وُلْدِهِ: یا بُنَىَّ لا تُواخِ أَحَدًا حَتّى تَعْرِفَ مَوارِدَهُ وَ مَصادِرَهُ فَإِذَا اسْتَنْبطْتَ الْخُبْرَةَ وَ رَضیتَ الْعِشْرَةَ فَآخِهِ عَلى إِقالَةِ الْعَثْرَةِ وَ الْمُواساةِ فِى الْعُسْرَةِ. امام حسن علیه السلام به یکى از فرزندانش فرمود: اى پسرم! با احدى برادرى مکن❌👈 تا بدانى کجاها مىرود و کجاها مىآید✋، و چون از حالش خوب آگاه شدى و معاشرتش را پسندیدى با او برادرى کن ✅به شرط این که معاشرت، بر اساس چشم پوشى از لغزش و همراهى در سختى باشد. 📑🖍تحف العقول، صفحه236
🔷بسم الله الرحمن الرحيم🔷 3⃣ ادامه..... 👈يك نفر كه حضرت را نمى شناخت گفت:او اعرابى است و نمى داند كه نيشكر در تابستان نيست . 🔺 همراهان عرض كردند👇 اى آقاى ما ، نيشكردر اين فصل يافت نمى شودچرا كه تابستان است. يكى از ارادتمندان حضرت گفت:( به خدا قسم ، مولاى من چيزى را نمى خواهد مگر آنكه موجود باشد) امام رضا عليه السلام به طبيب فرمود:بلكه نيشكر در اين مكان و در اين زمان هست . 🔺ابوهاشم با تو بيايد و كنار مسير آب را طى كنيد و از آن عبور كنيد.آنجا انبار جو خواهيد ديد نزديك آن برويد كه شخص سياه پوستى را مى بينيد و به او بگوييد ( محل روييدن نيشكر و آنگاه گياه را به ما نشان ده) سپس حضرت به من فرمود: اى ابوهاشم تو با او برو. 📒بحار الانوار ج٤٩ص١١٦،١١٧ 📒الخرائج الجرائح:ج٢ص٦٦١ 📒الثاقب فى المناقب ص٤٨٨ 📒مدينه المعاجز ج٧ ص٢٢٠ 📒عيون الاخبار الرضاعليه السلام ج١ ص٢٢٢ ادامه دارد.......
🔷بسم الله الرحمن الرحيم🔷 4⃣ ادامه..... 🔺ما طبق دستور حضرت رفتیم و انبار جو و مرد سیاه پوست را دیدیم و از او محل روییدن نیشکر را پرسیدیم. 👈او به پشت سر خود اشاره کرد و جایی را نشان داد که نیشکر و آن گیاه را در انجا دیدیم. 👈به آنجا رفتیم و به قدر نیاز برداشتیم و به سوی انبار جو آمدیم؛ اما مرد سیاه پوست را ندیدیم.👉 🔺لذا نزد امام رضا علیه السلام بازگشتیم و حضرت بسیار حمد پروردگار نمود. 👈 طبیب متوجه معجزهٔ حضرت شده بود که گیاه و هم نیشکر را به صورت تازه در آن فصل برایمان حاضر فرمود. 👈 لذا از من پرسید: این شخص فرزند کیست❓ پاسخ دادم: او فرزند سید پیامبران هست. گفت: آیا از ودایع انبیاء نزد او چیزی هست ❓ گفتم: بلی بعضی چیزها دیده ام ، اما او پیامبر نیست. سوال کرد: آیا وصی پیامبر هست ❓ جواب دادم بلی. 🔺 خبر اعجاز امام رضا علیه السلام به رجاءبن ابی ضحاک رسید. 👈او به یارانش گفت : اگر چه او را از مسیر کوفه و عراق نبردید ولی از این مسیر آوردید که مردم عجایب او را دیدند .👈 اگر لحظه ای درنگ کنید همه به سوی او جذب خواهند شد سپس کاروان را به سرعت از آنجا حرکت داد. 📒بحار النوار ج۴۹ص۱۱۶،۱۱۷. 📒الخرائج و الجرائح ج۲ص۶۶۱. 📒الثاقب فی المناقب، ص۴۸۸ 📒مدینه المعاجز ج۷ ص۲۲۰. 📒عیون الخبار الرضا، ج۱، ص۲۲۲. ادامه دارد.......
🔷بسم الله الرحمن الرحيم🔷 5⃣ ادامه ... 🔺در سفر امام رضا علیه السلام به خراسان، بعد از اهواز راهی شوش شدند و در آنجا شیعیان برای ملاقات امام رضا علیه السلام آمدند . 🔺علی بن اسباط نیز برای دیدار امام رضا علیه السلام هدایایی برداشت و از فارس به سوی شوش حرکت کرد. در مسیر راهزنان راه او را بستند و هدایا و سایر اموالش را گرفتند. 👈سپس وی را گروگان گرفتند و از او خواستند با مبالغ هنگفتی از سایر اموالش خود را آزاد کند اما او امتناع نمود. 👈آنان وی را شکنجه می کردند تا آنکه شخصی از ایشان گفت: دهان او را پر از سنگ کنید تا تسلیم شود و سخن ما را بپذیرد. 👈راهزنان دهانش را پر از سنگ کردند اما تسلیم نشد ولی در اثر شکنجهٔ آنان دندانهایش فرو ریخت. سپس وی را رها کردند و همراه با غنایم به دست آمده رفتند. 🔺علی بن اسباط پس از رفتن دزدان گریه کنان می گفت: به خدا قسم اندوه من برای مصیبت دهانم نیست بلکه برای هدایایی که برای مولایم علی بن موسی الرضا علیه السلام می بردم. زیبا و خواندنی👇👇👇 👈سپس از شدت درد به خواب رفت، در رویا امام رضا علیه السلام را دید که فرمود: «ناراحت مباش! هنگامی که به شوش بیایی هدایایت را نزد ما خواهی دید اما دربارهٔ دهان و دندانهایت به اولین شهری که رسیدی (س کوبیده‌) طلب کن و دهان خود را از آن پر کن. خداوند دندانهایت را به تو باز خواهد گرداند. 📒الهدایتة الکبری ص۲۷۹. 📒مدینة المعاجز ج۷ص۲۳۱،۲۵۲. ادامه دارد ...
🔷بسم الله الرحمن الرحیم🔷 {1} ✍️امام صادق( علیه السلام) در تفسیر آیه «و من یؤتی الحکمه فقد اوتی خیراً»[1] فرمودند: 👈ملاک طاعت امام و معرفت امام است.[2] 👈یکی از وظایف مردم نسبت به امام زمان (ارواحنا فداه) بدست آوردن شناخت صفات و آداب و ویژگی های آن جناب و علائم حتمیه ظهور اوست.[3] 👈امام صادق علیه السلام: «اعرف امامک»[4] 🔺درک مقام ومنزلت ومعرفت امام آمادگی بسیار نیاز دارد. ✍️امام صادق (علیه السلام): «ان حدیثنا صعب مصتصعب لا یحتمله الاصدور منیره او قلوب سلیمه او اخلاق حسنه» «شان وکار ما سخت وسنگین و دشوار است جز بر دلهای پاک روشن وسینه های صاف ونورانی واخلاق های نیکو.» [5] 🔺معرفت اخص از علم است : معرفت، آگاهی به اصل چیزی است به درجه ای که از غیر خود فرق گذاشته شود و به طور تفصیل بیان شود ولی علم،چیزی را هم به طور اجمال بیان می کند و هم به طور تفصیل لذا هر معرفتی علم باشد ولی هر علمی معرفت نباشد (فروغ اللغه ابو هلال عسکری) 📒1- 273 بقره 📒2-کافی باب شناسایی امام حدیث11 📒3-مکیال المکارم جلد 2 📒4-غیبت نعمانی باب 25 حدیث 1 📒5-کتاب الحجه کافی ص255 ح1046 ادامه دارد........
🔷بسم الله الرحمن الرحيم🔷 6⃣ ادامه ... 🔺علی بن اسباط با خوشحالی بیدار شد و گفت: «خدا را شکر بر آنچه دیدم و به راستی که رویای من راستین بود.» 👈سپس با سختی خود را به اولین شهری رساند و در پی «سُعدکوبیده» بود. تا آن را یافت و دهانش را پر کرد، خداوند تمام دندانهایش را به وی بازگرداند و او به سوی شوش حرکت کرد. 🔺با رسیدن به شوش به ملاقات امام رضا علیه السلام رفت. حضرت فرمودند: «ای علی، آنچه درباره «سُعد کوبیده» گفته بودیم یافتی؟ حال در آن اتاق نگاه کن و هدایای و آنچه برای ما می آوردی را ببین و هر کدام که از اموال شخصی توست بردار.» 🔺علی بن اسباط داخل اتاق شد و آنچه راهزنان از او برده بودند بدون کم و زیاد در آنجا دید و اموال شخصی خود را برداشت و خارج شد. 📒الهدایة الکبری ص۲۷۹. 📒مدینة المعاجز ج۷،ص۲۳۱،۲۵۲. ادامه دارد ...
🔹بسم الله الرحمن الرحيم🔷 7⃣ ادامه ... 🔺کاروان به مرکز تشیّع در ایران نزدیک شده بود. 👈 خبر سفر امام رضا علیه السلام به قم رسیده بود و با توجه به مسیر مسافرت، کاروان از نزدیکی قم عبور می کرد. 🔺فرستادگان مأمون که توانسته بودند کاروان را از کوفه عبور دهند بدون آنکه وارد آن شوند، در اینجا نیز امید این کار را داشتند. 🔺 اما با سرازیر شدن از کوه های اصفهان به سوی قم، این آرزوی آنها نقش بر آب شد و با استقبال مردم قم وارد این شهر شدند. 👈مردم با امام رضا علیه السلام دیدار کردند و بر سر اینکه آن حضرت مهمان چه کسی باشد سخن بالا گرفت و صداها بلند شد. زیبا و دلنشین👆👆👆 👈 حضرت فرمودند: «شتر من مأمور است بر در هر خانه ای می خواهد برود.» 👈شتر قدم بر میداشت تا آنکه بر در خانه ای زانو زد. صاحب آن منزل شب قبل در رؤیا دیده بود که امام رضا علیه السلام فردا مهمان او خواهد بود و همان گونه نیز اتفاق افتاد. 🔺چندی نگذشت که آن خانه مقام و مرتبهٔ عظیمی یافت و زیارتگاه مردم شد ، تا امروز که به نام «مدرسه رضویه» شناخته می شود. سپس امام رضا علیه السلام از قم به سوی «فریومد» حرکت نمود. 📒فرحة الغ ۱۳۱. 📒الانوار البهیة ص۲۲۴. ادامه دارد.......
🔷بسم الله الرحمن الرحیم🔷 {2} 1⃣شناخت امام شناخت خدا : 👈امام حسین علیه السلام آن گاه که از فلسفه آفرینش سخن می گوید معرفت خدا را غایت خلقت معرفی می کند و میفرماید 👈ای مردم همانا خداوند  بندگان را نیافرید مگر برای این که او را بشناسند و او را بپرستند و با بندگی او از بندگی هر آن چه غیر خداست بی نیاز شوند کسی پرسید جانم فدای شما معرفت خدا چیست حضرت فرمود 👈این که اهل هر زمانی امامی را که باید از او فرمان برد بشناسد. 📒فرهنگ سخنان امام حسین ع چاپ 6 ص604 🔺پس معرفت خدا حاصل نمی شود الا به معرفت امام: «و من عرفهم فقد عرف الله و من جَهِلَهُم فقد جهل الله» (دعای جامعه صغیره) 🔺درحدیث قدسی آمده است: «ان اعظم الطاعات توحیدی وتصدیق نبییی والتسلیم لمن ینصبه بعده و هو علی ابن ابی الطالب علیه السلام و الائمه الطاهرون من نسله علیهم السلام» «برترین بندگی اعتقاد به یگانگی خداست وقبول پیامبرش و تسلیم در برابر کسی که پیامبر او را من صوب کرده یعنی علی وپیشوایان معصوم از نسل او علیهم السلام» 📒بحارج27 ص96 ح59 👈پس بندگی خدا واطاعت او بستری جز ولایت اهل بیت واطاعت از ایشان و توجه به معرفت ایشان ندارد. ادامه دارد........