eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
995 ویدیو
22 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷بسم الله الرحمن الرحیم🔷 {3} ✍امیر کلام علی علیه السلام خود را برای سلمان و ابوذر این گونه معرفی می کند: می فرماید: «شناخت من از روی حقیقت ونورانیت، 👈شناخت خدای عزوجل است. و شناخت خدای عزوجل از روی نورانیت و حقیقت شناخت من است و این همان دین خالصی است که خدای تعالی می فرماید 👈آن چیزی جز پرستش خالصانه خدا ،وبر پاداشتن نماز وپرداخت زکات امر نشده اند و این دین دین مستقیم وپایدار است.» 📒فرات تا فرات ج 1 ص147 👈در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «اسئلک ان تدخلنی فی جملـة العارفین بهم وبحقهم» 🔺درخواست می کنیم که ما راعارف به اهل بیت و عارف به حقوق آنها قرار بده   🔺ابی حمزه می گوید امام صادق علیه السلام به من فرمودند👇 همانا کسی خدا را می پرستد که خدا را بشناسدولی کسی که خدا را نمیشناسد او را همینطور که ملاحظه میکنی میپرستد،عرض کردم قربانت معرفت خدا چیست❓ 🔺فرمود: تصدیق خدای عزوجل وتصدیق رسول خدا ودوست داشتن علی علیه السلام وپیروی از امامان بر حق او وبیزاری جستن به خدا از دشمن آنها همچنین شناخته میشود خدای عزوجل. 📒کافی باب الحجه شناسایی امام ح1 ادامه دارد........
🔸بسم الله الرحمن الرحيم🔸 8⃣ 🔺در مسیر حرکت امام رضا علیه السلام نیشابور ویژگی خاصی داشت ودر قلمرو خراسان شهری بزرگی بود.👈این شهر مرکز محدثین و علما بود و از نظر فرهنگی در سطح بالایی قرار داشت. 👈توقف چند روزه حضرت در این شهر و آثار معجزه نمایی که از خود به یادگار گذاشتند و نیز مشایعت ده ها هزار نفری مردم هنگام عزیمت امام رضا علیه السلام حاکی از اهمیت خاص این شهر در مسیر حضرت است .
🔸بسم الله الرحمن الرحيم 🔸 9⃣ 🔺وقتی امام رضا علیه السلام وارد نیشابور شد در غرب شهر به محلهٔ «بلاش آباد» رفت و 👈 در منزل بانویی به نام «پسندیده» اقامت نمود . بسار جالب و خواندنی👇👇👇 🔺حضرت در گوشه ای از حیاط خانه بادامی کاشت و آن بادام در طول یک سال رویید و درختی شد و میوه داد. مردم این کرامت امام رضا علیه السلام را شنیدند و از بادام آن درخت برای شفا استفاده می کردند. 🔺هر کس بیمار بود با خوردن بادام آن درخت بیماری ازاو رخت بر می بست و هر کس چشم درد داشت بادام را بر روی چشم خود قرار می داد و شفا می یافت. 👈 اگر بر زن حامله ای زایمان سخت می شد از آن بادام می خورد و وضع حمل بر او آسان می گشت. 👈اگر چار پایی دچار قولنج می شد از برگ آن درخت بر شکم او می کشیدند و فورا بیماری آن برطرف می شد ، همه این معجزات به برکت امام رضا علیه السلام بود. 🔺روزی حمدان پسر پسندیده شاخه های درخت را قطع کردو چشمانش کور شد. ابوعمر پسر حمدان تنهٔ درخت را برید و دراثر این کار آنچه ثروت داشت که بالغ بر هفتاد هزار درهم بود از دست داد. 👈 دو پسر ابو عمر برای شخصی کتابت می کردند .اسم یکی ابوالقاسم و دیگری ابو صادق بود. آن دو تصمیم گرفتند خانهٔ پسندیده را خراب کنند و دوباره بسازند. لذا بیست هزار درهم خرج کردند و ریشه ٔهمان درخت را از بیخ بن کندند حال آنکه نمی دانستند چه بر سرشان خواهد آمد. 🔺پس از چندی یکی از آنها به دستور امیر خراسان حاکم یکی از آبادی ها شد! 👈هنگامی که او را در محملی به سوی محل آبادی می بردند پای راستش سیاه شد و گوشتش فرو ریخت و بعد از یک ماه مرد. 🔺برادر بزرگتر در دیوان حاکم نیشابور به کتابت مشغول شد !روزی مشغول نوشتن بود که ناگهان دستش لرزید و قلم افتاد و در دستانش زگیل پدیدار شد .او به منزل بازگشت و عده ای از کاتبان نزد وی آمدند و گفتند : این مریضی از حرارت است و باید رگ بزنی. 👈طبیبی برای او رگ زد و فردای آن روز کاتبان بار دیگر به عیادتش امدند و گفتند:امروز نیز باید رگ بزنی!او دوباره رگ زد و دستش سیاه شد و گوشتش فرو ریخت و مُرد. 👈مرگ حمدان و ابو عمر و ابو صادق و ابوالقاسم در طول یک سال به خاطر از بین بردن آثار امام رضا علیه السلام اتفاق افتاد. 🔺هم اکنون قبر «پسندیده» در نیشابور در خیابانی کنار قبر «شطیطه» واقع شده است. 📒بحار الانوار ج۴۹ص۱۲۱ 📒مدینة المعاجز :‌ج۷ص۱۳۰ 📒مناقب آل ابی طالب ج۳ص۴۵۵ 📒الثاقب فی المناقب۴۹۶
🔸بسم الله الرحمن الرحيم🔸 🔟 ¹ 🔺 روزی امام رضا علیه السلام در نیشابور به محلهٔ پروینی² رفت که در آنجا حمامی بود. چشمهٔ آن محل آب کمی داشت، و حضرت شخصی را مأمور کرد که چشمه را لایروبی کند تا آب آن بیشتر شود. 👈 با بازسازی چشمه در بیرون از آن حوضی ساختند که با نردبان پایین می رفتند و از آب آن استفاده می کردند. 👈امام رضا علیه السلام از آب چشمه در حوض آن غسل نمود، سپس بر بالای آن محل نماز خواند. مردم از آن زمان تا حال به آن چشمه می روند و غسل می کنند و از آب آن برای تبرک می نوشند و بر بالای آن محل نماز می خوانند. 🔺آن حوض و آن محل به نام «گرمابه رضا» و «آب رضا» و «حوض کهلان» نامیده شد و هم اکنون «قدمگاه» نامیده می شوند که در نزدیکی نیشابور به سمت مشهد قرار دارد. 📒1-بحار الانوار ج۴۹ص۱۲۳. 📒 -مناقب آل ابی طالب،ج۳ص۴۵۹، 📒 -مدینة المعاجز ج۷ص۲۲۹، 📒2-«فروینی» ، معرب «پروینی» است که در بعضی احادیث «فوزاء» نیز گفته می شود.
🔹بسم الله الرحمن الرحيم🔹 1⃣1⃣ ¹ (۱) 🔺کاروان امام رضا علیه السلام پس از چندین روز اقامت در نیشابور آمادهٔ حرکت به سوی مرو شد. 🔺مأموران برای آنکه از یک سو حضرت را از چشم مردم مخفی کنند و از سوی دیگر احترام ظاهری را حفظ کنند، آن حضرت را بر محملی سوار کردند که از نقرهٔ خالص بود و با پارچه ای از خز پوشانده شده بود که داخل آن دیده نمی شد و بر روی قاطری سیاه و سفید گذاشته شده بود. 🔺مسیر کاروان از داخل بازار نیشابور بود و سیل جمعیت از مرد و زن از خانه ها بیرون آمده بودند و حضرت را مشایعت می کردند . 👈 هنگامی که محمل به وسط بازار رسید دو نفر از سرشانس ترین علمای نیشابور -که از بزرگان و حافظان احادیث بودند- به نامهای «ابـوزرعه» و «محمد بن اسلم طوسی» در حالی که عدهٔ بیشماری از علماء و مردم گرد آنان بودند ، کنار قاطر آمدند و افسار آن را گرفتند و به حضرت عرض کردند: 👈ای مولا و ای پسر موالیان ، ای امام و ای پسر امامان ، ای سلالهٔ پاک منتخب ، ای چکیده طهارت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به حق پدران طاهرینت و گذشتگان کریمت، صورت مبارک خود را به ما نشان ده و حدیثی از پدرانت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل کن تا از تو به یادگار بماند. ادامه دارد.... 📒1-ثواب العمال ص۶ 📒 -فتح الملک العلی ص۱۳۰ 📒 -تأویل الایات ج۱ص۹۳ 📒 -روضة الواعظین ص ۴۲ 📒 -بشارة المصطفی علیه السلام ص۴۱۳ 📒 -نور البراهین ج۱ص۷۷،۷۶،۷۳ 📒 -الجواهر السنیه ص۲۲۳ ،۲۲۲ ،۱۵۶ ،۱۵۱ ،۱۴۷. 📒 -تفسیر نور الثقلین ج۵، ص۳۹. 📒 -مستدرک الوسائل ج۲، ص۴۸۵، ج۵، ص۳۶۰. 📒 -عیون الاخبار الرضا علیه السلام ج۱، ص۱۴۴،۱۴۳. 📒 -معانی الاخبار ص۳۷۰. 📒 -ینابیع المودة ج۳ص۱۶۸،۱۲۳،۱۲۲. 📒 -عوالی اللثانی ج۴ص ۹۶،۹۴. 📒 -التوحید ص۲۵،۲۴. 📒 -کشف الغمة ج۳ص۱۹۸،۱۰۱. 📒 -امالی طوسی ص۵۸۸. 📒 -فیض الغدیر شرح جامعه الصغیر ج۴، ص ۶۴۱. 📒 -بحارالانوار ج۳، ص۱۴،۱۳،۱۰،۷،۶،۵، ج۲۷، ص۱۳۴، ج۴۹، ص۱۲۶،۱۲۳،۱۲۲،۱۲۰ 📒 -امالی صدوق ص۳۰۵‌. 📒 -تذکرة الخواصص۱۹۸.
🔹بسم الله الرحمن الرحيم🔹 1⃣2⃣ (۲) ادامه... 🔺با در خواست آن دو نفر که ده ها هزار نفر شاهد سخنانشان بودند مرکب را متوقف کردند. 👈گرداگرد کاروان مملو از جمعیت منتظر بود و چشم ها به محمل دوخته شده بود ،تا آنکه غلامان پرده ٔخزی را که بر محمل بود کنار زدند و دیدگان مردم به جمال نورانی علی بن موسی الرضا علیه السلام روشن شد. زیبا و خواندنی👇👇👇 👈با دیدن آن جمال آسمانی صدای گریهٔ مردم بلند شد عده ای اشک شوق می ریختند و بعضی از خوشحالی پیراهن خود را پاره می کردند و عده ای خود را بر خاک می کشیدند! 🔺همه برای بوسیدن افسار مرکب امام رضا علیه السلام از یکدیگر سبقت می گرفتند ؛و عده ای بر روی انگشتان پا بلند می شدند و به سوی محمل گردن می کشیدند تا آن حضرت را خوب ببینند. 🔺این منظره قابل کنترل نبود و همچنان تا ظهر ادامه یافت و اشک شوق از دیده ها جاری بود. بزرگان و علما برای سکوت جمعیت فریاد زدند: ای مردم! گوش فرا دهید و بفهمید . 👈پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را دربارهٔ اهلبیتش ناراحت نکنید . ساکت باشید و با فریادهای خود امام رضا علیه السلام را اذیت نکنید. 👈برای اینکه سخن حضرت را همگان بشنوند «ابو زرعه»و «محمد بن اسلم طوسی» کلمه به کلمه حدیث را با صدای بلند برای مردم تکرار می کردند ؛ 👈 بیش از ۲۴۰۰۰ نفر 👉 حدیثی را که از حضرت می شنیدند بر کاغذ می نگاشتند. ادامه دارد...
🔹بسم الله الرحمن الرحيم🔹 1⃣3⃣ ¹ (۳) 🔺امام رضا علیه السلام پس از سکوت مردم حدیثی را از پدران بزرگوارشان نقل کرد ڪه به خاطر اسنادش بعد ها «سلسلة الذهب» یعنی اسناد طلایی نام گرفت . 💌حضرت سخن خود را چنین آغاز کرد: «برایم نقل کرد پدرم موسی بن جعفر الکاظم که فرمود: برایم نقل کرد پدرم جعفر بن محمد الصادق که فرمود: برایم نقل کردم پدرم محمد بن علی الباقر که فرمودند: برایم نقل کرد پدرم علی بن حسین زین العابدین که فرمود: برایم نقل کرد پدرم حسین بن علی شهید کربلا که فرمود: برایم نقل کرد پدرم علی بن ابی طالب امیر المؤمنین که فرمود: برایم نقل کرد برادرم و پسر عمویم پیامبر که فرمودند: برایم نقل کرد جبرئیل روح الامین که فرمودند: شنیدم پروردگار عزوجل چنین می فرمایند: «کَلِمةُ لا الاّ اللهُ حِصني، فَمَن قالها دَخَل حِصني، فَمَن دَخَلَ حِصْني مِن عَذابي.» 👈 «کلمهٔ لا اله الا الله قلعهٔ محکم من است. هر کس آن را بگوید وارد قلعه من شده، هر کس وارد قلعهٔ من شود از عذابم در امان است.» راست گفته اند خداوند سبحان و جبرئیل و پیامبر و امامان.»¹ 👈گویا مأموران بیش از این نتوانستند تحمل کنند و با تمام شدن حدیثِ حضرت فوراً پرده را انداختند و قاطر حرکت کرد. مهم👇👇👇 👈چند قدم جلوتر امام رضا علیه السلام پرده را کنار زد و سر از محمل بیرون آورد و فرمودند : «البته با شرط هایی که دارد و من یکی از شروط آنم»! 🔺در روایتی دیگر حضرت پس از ذکر اسناد حدیث چنین فرمود: «خداوند تبارک و تعالی می فرمایند: من خداوند یکتا و یگانه و تنها هستم. ای بندگانم مرا عبادت کنید؛ و بدانید هر کس از شما که مرا با شهادت مخلصانهٔ «لا اله الا الله» ملاقات کند وارد قلعهٔ من شده است و هر کس به قلعهٔ من در آید از عذابم در امان خواهد بود.» پرسیدند : یا بن رسول الله اخلاص در شهادت «لا اله الله» چیست❓ 👈فرمودند: «اطاعت خدا و پیامبر صلی الله علیه واله وسلم و ولایت اهل بیت علیه.» نکته مهم👆👆👆 📒1-ثواب العمال ص۶ 📒 -فتح الملک العلی ص۱۳۰ 📒 -تأویل الایات ج۱ص۹۳ 📒 -روضة الواعظین ص ۴۲ 📒 -بشارة المصطفی علیه السلام ص۴۱۳ 📒 -نور البراهین ج۱ص۷۷،۷۶،۷۳ 📒 -الجواهر السنیه ص۲۲۳ ،۲۲۲ ،۱۵۶ ،۱۵۱ ،۱۴۷. 📒 -تفسیر نور الثقلین ج۵، ص۳۹. 📒 -مستدرک الوسائل ج۲، ص۴۸۵، ج۵، ص۳۶۰. 📒 -عیون الاخبار الرضا علیه السلام ج۱، ص۱۴۴،۱۴۳. 📒 -معانی الاخبار ص۳۷۰. 📒 -ینابیع المودة ج۳ص۱۶۸،۱۲۳،۱۲۲. 📒 -عوالی اللثانی ج۴ص ۹۶،۹۴. 📒 -التوحید ص۲۵،۲۴. 📒 -کشف الغمة ج۳ص۱۹۸،۱۰۱. 📒 -امالی طوسی ص۵۸۸. 📒 -فیض الغدیر شرح جامعه الصغیر ج۴، ص ۶۴۱. 📒 -بحارالانوار ج۳، ص۱۴،۱۳،۱۰،۷،۶،۵، ج۲۷، ص۱۳۴، ج۴۹، ص۱۲۶،۱۲۳،۱۲۲،۱۲۰ 📒 -امالی صدوق ص۳۰۵‌. 📒 -تذکرة الخواصص۱۹۸.
گروه مداحی (مجمع الذاکرین) https://eitaa.com/joinchat/3464298690C2efb4a55b4 ─┅─⊱✤ ⃟ ⃟ ‌✤⊰─┅─ با مدریت:شعبانپور ↶ @Haram75 ─┅⊱✤✤✤⊰┅─
8163077821.mp3
14.01M
📣جلسه هجدهم * معنا در حقیقت است نه لفظ * طنین درب بهشت * متفاوت بودن شیوه شنیدن و دیدن در برزخ * حاضر بودن کل زندگی انسان * زنده و حاضر بودن خود اعمال با نیات موجود در آنها * صورت محبت، نیت، حسد و علاقه... * همه چیز در عالم بالا اثیری و توصیف ناپذیرند. * سرگردان و غمناک در بین اعمال * حس تنهایی در جهنم * تشبیه جهنمیان به هزاران میخ روی دیوار * نسبت نداشتن جهنمیان و ضیق بودن جایگاه شون * در برزخ مرگ دست نیافتنی است. * حکایت از افرادی که توانایی ارتباط با ارواح دارند. * حال آدم در برزخ مثل بودن در سونای بخار * صدقات مانند راه نفوذ هوا در حین خفگی ⏰ مدت زمان: ۵۲:۱۸
8163077817.mp3
12.8M
📣جلسه نوزدهم * در برزخ مرگ و فراری نیست. * جلوه ی کار زشت در برزخ * درگیری در برزخ بخاطر جدی نگرفتن گناهان * پاک نشدن حق الناس با هیچ چیزحتی با شهادت * ماجرای بی آبرو کردن دبیر ریاضی * فقط به خاطر یک غیبت * همیشه در برزخ، گاهی در دنیا * حق الناس در فضای مجازی * جلوه ی حسادت به مادیات * ماجرای شوخی دکتر با مقاله همکارش * قضاوت ها حق الناس است‌. * قضاوت امام حسن برای نقاشی دو کودک * دنیا زندان مومن و بهشت کافر است. ⏰ مدت زمان: ۳۵:۴۳
8163077818.mp3
10.1M
📣جلسه بیستم * ادامه بحث حق الناس و ارائه راهکار * روایت پیامبر در مورد بزرگترین جهاد * اعضای بدن در دایره حق الناس * خاطره آیت الله جعفری تهرانی در باب حق الناس * ماجرای عجیب سید عبدالله جعفری * حساب ظلم های بزرگ را در برزخ میکشند * عالم آخرت مانند لایه های هوا مراتبی دارد * بررسی جبران حق الناس به صورت نموداری * طریقه حلالیت مطلق * شرط امام صادق برای بخشش فرد گناهکار * حق الناس هایی که بر گردن دکتر بود * هر وعده ای حقی ایجاد می‌کند *در قیامت حق ضایع شده باید برگرداننده شود ⏰مدت زمان ۲۴:۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐ فرمایشی از آیت الله بهجت (ره) درباره یاران امام زمان (عج) 🌺 نشر پیام صدقه جاریه است 🌺 ❤ ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈
Ta`life Gholoob(1401-08-26) Karaj.mp3
22.14M
🔊 📣 جلسه اول / بخش اول دور همی تعالی پژوهان کرج * علامه طباطبایی، از ارکان هویتی و معرفتی شیعه * خدا چگونه پیامبر را تایید نمود ؟ * نعمت تالیف قلوب مومنین در قرآن * فرآیند پیچیده وصل شدن دل ها * اتحاد و همکاری به سبب تالیف قلوب * با مادیات دل ها به هم وصل نمی شود * ایجاد کننده الفت فقط خداست * دلایل وابستگی انسان به برخی نعمت ها * حب انسان به دارا بودن و بغض او از فقدان * حب و بغض، دو عامل اداره زندگی * تامین نیاز انسان در بستر روابط و اجتماع * محور تشکیل دهنده ارتباطات ؟! * دلایل اولیه ایجاد بخل و دشمنی * سرمایه گذاری جوامع طاغوت بر بخل * بهره مندی فقط از زندگی مادی، هدفی نابود کننده * مال و جاه، تکیه گاه غربی ها * زدودن بخل از دل مومنین، عطیه الهی * همدلی، محصول آشنایی با معارف * اجتماع قلوب، آخرین رکن ظهور نعمتی مشکل گشا * تالیف قلوب بر محور منافع اخروی و الهی * امر به معروف و نهی از منکر، ابزار و عنصر اجتماع قلوب * جایگاه علاقه، در مبحث امر به معروف... * ابعاد وسیع رابطه های ایمانی * تاکید بر ارتباط با همسو * لزوم صبر و مرحمت در روابط * طراحی شیطان بر مبنای اختلافات * تفرقه ، بزرگترین منکر ⏰مدت زمان: ۵۳:۱۳
03_2 Chaleshe Pishfarzha (1401-08-25) Tehran.mp3
19.05M
🔊 جلسه پرسش و پاسخ 📣 جلسه سوم / بخش دوم * عدم استفاده پیامبر از علم غیب در قضاوت و انتصابات حکومتی * آیا از قانون حق هم سوء استفاده می شود ؟ * شهادت امام حسین علیه السلام، به بهانه حفظ وحدت جامعه * نسبت مشکلات اعتقادی جامعه به رهبری ؟ * توبیخ حضرت موسی بر هارون در انحراف بنی اسرائیل * تعریف حکم و موضوع * سطح علم اهل بیت * شنیدن کی بود مانند دیدن... * تفاوت علم حصولی و علم حضوری * تورات کتاب قانون * تعریف طاغوت در قرآن * عزاداری اهل بیت برای شهید فخ * پرچم غیر از پرچم اهل بیت، طاغوت است؟ * حکم خدا برای حجاب در قرآن * پازل دشمن برای ایجاد تنش بین باحجاب و بی حجاب * عفت و حیا، فطرت و باطن زن * چگونگی دعوت علنی * عمل به حرفت بها می دهد * در پازل دشمن بازی نکنیم ⏰ مدت زمان : ۴۵:۵۹ 📆 1401/08/25
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8163077830.mp3
13.4M
📣جلسه بیست و دوم * منظره حقیقی وادی حق الناس * در برزخ بو در اثر تغییرات ماده نیست * زمان مربوط به ماده و ماده مربوط به حرکت * جایگاه عالم دنیا مهم و ویژه است * عالم مثال متصل و منفصل * ملکوت اعمال همه با هم یک جا هست * مشاهده اعمال به صورت فیلم نیست * در برزخ اعمال با آثارشان حاضرند * یک لحظه می‌تواند آثار صدسال ملکوت را پاک کند * همه اعمال و کارهای ما شکل ملکوتی دارند * حقیقت یکی است اما صورت متفاوت است * کتاب آنسوی مرگ دارای اتقان علمی است * صورت خود عمل به انسان برمیگردد * نسبت حواس پنجگانه در دنیا و آخرت * در برزخ اصلا دنیا به حساب نمی آید * در آخرت اعمال بوی دائمی دارند * آتش دنیا یک هفتادم آتش جهنم است * دنیا شبیه آخرت است نه بالعکس * هم گرما هم سایه از اعمال خودمان است * سرگردانی برزخ باطن خود اعمال است نه جزای آن * صورت گروهی از ارواح مانند حیوانات بود * کمالات و نواقص پایین تر در مراتب بالاتر فعال می‌شود * انسان می تواند به شکل همه حیوانات باشد * نمیتوان از چهره برزخی خود فرار کرد ⏰مدت زمان ۳۲:۱۴
بیست وسه
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (1) سلام بر شما 👈اي دارندگان خرد و هوشياري اولوا/ اولی👇 🔺 به معنای صاحب و مالک است که مفردی از ریشه ی خود ندارد، بلکه برای مفرد آن از «ذو» استفاده می شود. حجی👇 💌در کتاب های لغت به معنای عقل آمده است. اصل این واژه به دو معناست:👇 اول💌 🔺چرخیدن یک چیز به دور چیز دیگر و همراهی با آن؛ 👈مثلاً حدقه ی چشم را «حجوه» گویند زیرا کره ی چشم را احاطه کرده است و یا به اطراف یک سرزمین (که آن را احاطه کرده)، «اَحجاء» گفته می شود. دوم💌 قصد و توجّه؛ 👈مثلاً «حَجی بالمکان» یعنی قصد آن مکان کرد و در آنجا اقامت گزید. اين معاني هر دو با عقل كه منطبق است 👇👇👇 👈در معناي اول يعني همه چيز دور محور علم و عقل اهل بيت ميگردد در معناي دوم👈 يعني همه چيز در هدف و مقصود خرد است كه صاحبش جز اهل بيت نيستند.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (2) 🔺در واقع ميتوان تفاوت بين حجي و نهي كه هر دو عقل معنا ميشوند رو اينطور بيان كرد كه 👇 👈عقل، آنگاه که در مقام امر به معروف است و انسان را به نیکی ها فرمان می دهد، «حِجی» نامیده می شود. و آنگاه که نهی از منکر می کند و از ناپسندی ها باز می دارد، «نُهی» نامیده می شود. 💌پس اينكه ميگوييم امام عقل كل است به اين خاطر است كه امام از هردو سو صاحب و مالك عقل است. لذا 👈حِجی جنبه ای از عقل است که حکایت از صیانت و حفظ می کند، یعنی عقلی تدبیرمی کند و بر همه جیز سیطره دارد، بررسی می کند که هر کاری صواب است یا ناصواب. 👈ذوی النهی یعنی اشخاصی که علم و عقل تمام مخلوقات به ایشان منتهی می شود. توجه توجه📣📣📣📣 💌💌بدین ترتیب در این دو فراز به یکی از برجسته ترین کمالات ائمّه ی اطهار علیهم السّلام یعنی برخورداری از عقلی ویژه تذکّر داده شده است.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (3) پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمودند👇 ✍خدا به بندگانش چيزى بهتر از عقل نبخشيده است، ✋ زيرا خوابيدن عاقل از شب بيدارى جاهل بهتر است. عجب نکته ای👆👆 💌در منزل بودن عاقل از مسافرت جاهل (به سوى حج و جهاد) بهتر است . و خدا پيغمبر و رسول را تا عقلش را كامل نكند مبعوث نسازد و عقل او برتر از عقول تمام امتش باشد 📣📣📣 آنچه پيغمبر در خاطر دارد، از اجتهاد مجتهدين بالاتر است ✋و تا بنده‏ با استفاده از عقل درنیابد که خداوند انجام یک واجبی را (از طریق وحی یا ...) از وی خواسته، به آن عمل نکند. 👈همه عابدان در فضيلت عبادتشان بپاى عاقل نرسند. ❌عقلا همان صاحبان خردند كه درباره ايشان فرموده: تنها صاحبان خرد اندرز مي گيرند.👌 و فرمود صاحبان خرد كسي جز ما نيست ✋✋✋ 📒كافي ج ١ ص ١٣ خيلي با دقت بخونيد 👆👆👆 نكات دقيقي درين روايت است كه اشاره ميكنم 👇 💌اول اينكه عرض كرديم هركس مطيع تر اهل بيت باشد عاقل و هركس نباشد جاهل است و اثبات كرديم پس اينكه روايت ميفرمايد خواب عاقل از جهاد جاهل بهتر است برميگردد به همين معنا لذا حضرت فرمودند سنيان نماز و زنايشان يكيست. 🎈
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (4) 💌دوم اينكه ميفرمايد عقل پيامبرش كامل است بدين معناست كه👇 اولا❗️ تنها عقل كل ايشان و اهل بيت هستند پس اطاعت محض واجب است. دوما❗️ معناي نفي عقل كل بودن رو نسبت به هركسي جز ايشان ميدهد. سوما❗️ ميفرمايد انچه پيامبر در خاطر دارد از اجتهاد مجتهدين برتر است يعني اينكه 👇 🔺وقتي پيامبر نص و صراحت بر حكم و مطلبي دارد كسي حق تعويض ان نظر و حكم شخصي ندارد . لذا فرمود👈 حرام ما حرام و حلال ما حلال تا قيامت است. لذا كسي حق ندارد مثلا شطرنجي كه حرام است را حلال اعلام كند اين انحراف است. مهم مهم مهم 📢📢📢 حالا ميفهميم كه اين كلام حضرت رضا علیه السلام رو هميشه شنيديم و ساده گذشتيم معناي عميقش چيست 👇👇 امام رضا علیه السّلام فرمودند: 💌💌 دوست هر فردی عقل اوست و دشمنش جهل اواست.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (5) عقل👈 پيروي از ثقلين جهل👈 دوري از ثقلين 🔺از طرفي هم روايات بيان ميدارد كسي اهل نجات نيست مگر انكه محبت ما اهل بيت را داشته باشد. 🔺و كسي اهل اتش نيست مگر انكه كينه مارا داشته باشد. 💌پس براي همينس كه حضرت رضا علیه السلام ميفرمايد دوست هركس عقل اوست. لذا يكي از شاهد هاي عرضم روايت زير است 👇 با دقت بخونيد 📣📣📣📣 ✍ابن سکّیت از امام رضا علیه السّلام پرسید: حجت خدا بر خلق در این زمان چیست❓ امام فرمود:👈 🔺«عقل است كه به وسيله آن کسی که به راستی به خدا دعوت می‌کند شناخته مى‏شود و تصديق ميگردد و کسی که بر خدا دروغ می‌بندد نيز شناخته می گردد و تكذيب میى‏شود.» 👈ابن سكيت گفت به خدا قسم اينست جواب.✋ 📒بحارج75، ص344.
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 (6) 🔺يكي ديگر از شاهد هاي عرضم ايه زير است 👇 پس از آنکه کافران👺 به گناهشان اعتراف می کنند، می گویند:👇 💌«اگر می شنیدیم و می پذیرفتیم‏ يا تعقّل می كردیم، اکنون در ميان‏ دوزخيان نبوديم.» 📒سوره ملك ايه ١٠ هركس مطيع و محب اهل بيت نباشد (تعقل نكند) جايش اتش است. يكي ديگر از شاهد هاي عرضم اين روايت است👇 امام صادق عليه السّلام می فرماید: «ميان ايمان و كفر فاصله‏اى جز كم عقلى نيست.» 🔺مگر جز اينست كه پيامبر فرمود هر كس علي را انكار كند كافر است. لذا دوري👈 از اهل بيت همان كم عقلي است پس عقل پيروي از اهل بيت است. ودرانتهای کلام فقط وفقط باید لحظه ای دور نشیم که حتی ثانيه دور بودن هم عواقب خودش وداره. 🎈🎈🎈
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 👇 امام رضا عليه السلام ـ وقتى به ايشان عرض شد:از 🗡🗡شمشيرها خون مى چكد و شما چنين سخن مى گوييد❓ـ فرمود : إنّ للّه ِ وادِيا مِن ذهبٍ حَماهُ بأضْعَفِ خَلْقِه النَّمْلِ ، فلَو رامَتْهُ البَخاتيُّ لم تَصِلْ إلَيهِ . 👈خداوند وادى اى از طلا دارد كه به وسيله نا توانترين مخلوقاتش، مورچه، از آن پاسدارى مى كند و اگر شتر خراسانى آهنگ آن كند ، به آن نمى رسد.✋ ميزان الحكمه👆