🍚عجیب ترین ومفیدترین چاشنی غذا چیست!؟
پيامبر (صلى الله عليه و آله):
يا عَلىُّ اِفْتَتِحْ طَعامَكَ بِالْمِلْحِ،
فَاِنَّ فيهِ شِفاءً مِنْ سَبْعينَ داءً مِنهَا: الجُنونُ وَ الْجُذامُ وَ الْبَرَصُ وَ وَجَعُ الْحَلْقِ وَ الاْضراسِ وَ وَجَعُ الْبَطْنِ ؛
اى على! غذاى خود را با نمک آغاز كن، چرا كه در نمک درمان هفتاد درد است؛ ديوانگى، خوره، پيسى، گلودرد، دندان درد و دل_درد، از جمله اين دردهاست.
📕 *وسائل الشيعة*
جلد ۲۴ *صفحه 406* حدیث 30906
مجله طب اسلامی
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
گفتار #پيامبر (صلی الله علیه وآله ): #فاطمه پاره #تن من است
ليث فرزند سعد مى گويد: در سال ۱۱۳ حج رفتم بيت را طواف كرده و بين صفا و مروه سعى نموده و بكوه ابو قبيس رفتم مردى را در آنجا پيدا كردم دعا مى كرد و مى گفت (اى خدا اى خدا): تا نفسش بند آمد.
سپس گفت:
«يا ذا الجلال و الاكرام»
اى صاحب جلالت و بزرگى تا نفسش قطع شد سپس گفت: اى خدا اى خدا تا نفس او قطع گرديد سپس گفت: پروردگارا اين دو لباس من كهنه شده مرا بپوشان و من گرسنه هستم بمن طعام برسان پس آگاه نشدم مگر بسبدى از انگور كه بى دانه بود و دو برد يمانى كه در او بود بسوى آن شخص در آمده و نشستم تا با او بخورم بمن گفت: آرام باش، گفتم من در اين نيكى و احسان با تو شريكم گفت به چه دليل؟ گفتم: تو دعا مى كردى من هم آمين مى گفتم.
بمن گفت بخور ولى چيزى ذخيره مكن، خورديم و آن زمان انگورى در شهر نبود سپس بعد از سير شدن دست كشيديم در حالى كه از سبد چيزى كم نشده بود و
بعد بمن فرمود يكى از اين بردها را بردار گفتم من نيازى بآنها ندارم، بمن فرمود خودت را از من پنهان كن تا اينها را بپوشم، پنهان شدم و او پوشيد و آن لباسهاى كهنه اش را در دست گرفته و از كوه پائين آمد و من هم بدنبال او آمدم فقيرى او را ديد و گفت: خدا ترا بپوشاند اى پسر پيامبر خدا مرا بپوشان لباسهاى كهنه را باو داد بدنبال سائل آمدم و پرسيدم اين كيست؟ گفت: اين جعفر بن محمد الصادق است.
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۹۵
(۱) ۴۴۵- خبر داد بما احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب فرزند طاوان ابو بكر بما نقل كرد قاضى ابو فرج احمد فرزند على فرزند جعفر فرزند محمد فرزند معلى خيوطى حافظ و خبر داد بما قاضى ابو على اسماعيل فرزند محمد فرزند احمد فرزند طيب فرزند كمارى فقيه حنفى نقل كرد بما ابو بكر احمد فرزند عبيد فرزند فضل فرزند سهل فرزند بيرى و خبر داد بما ابو غالب محمد فرزند احمد فرزند سهل نحوى نقل كرد بما ابو حسن على فرزند حسن جاذرى طحان گفتند: خبر داد بما ابو بكر محمد فرزند عثمان فرزند سمعان معدل (كسى كه تعديل شده) حافظ كه نقل كرد بما ابو حسن اسلم فرزند سهل فرزند اسلم فرزند حبيب رزاز حافظ كه نقل كرد بما احمد فرزند زكريا فرزند سفيان نقل نمود بما سعيد فرزند طهمان فقرائى گفت: شنيدم كه هشيم كه همان ابو معاويه هشيم فرزند بشير واسطى است مى گفت خطباء شام را در واسط در زمان بنى اميه درك كردم هنگامى كه كسى از آنها مى مرد خطيب آنها بپا
مى خواست و بر خدا شكر و ثنا مى گفت.
سپس يادى از على بن ابى طالب مى كرد و او را سب مى نمود روزى كه كسى از آنها مرده بود در مجلسشان حاضر شدم خطيب آنها بلند شده خدا را شكر و ثنا گفت و از على ذكرى بميان آورد و او را سب نمود ناگاه گاوى آمد و دو شاخش را روى پستانهاى خطيب قرار داد و او را بديوار فشار داد تا بقتل رسانيد و سپس برگشت از ميان انبوه مردم راه خود را از راست و چپ باز كرد و رفت و احدى را سواى آن خطيب آزارى نرساند.
اسلم گفت: و نقل كرد بما ابراهيم فرزند منصور فرزند قادم خباز خطيب اعور (كسى كه يكى را دو مى بيند) گفت: نقل كرد بما سعيد فرزند طهمان فقرائى گفت:
شنيدم هشيم اين حديث را نقل مى كرد.
خبر داد بما ابو على اسماعيل فرزند محمد فرزند احمد فرزند طيب فقيه ضفى خبر داد بما ابو بكر احمد فرزند عبيد فرزند فضل فرزند سهل فرزند بيرى، و خبر داد بما ابو بكر احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب فرزند طاوان خبر داد بما قاضى ابو فرج احمد فرزند على فرزند جعفر فرزند محمد فرزند معلى خيوطى و خبر داد بما
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۹۶
ابو غالب محمد فرزند احمد فرزند سهل نحوى خبر داد بما ابو حسن على فرزند حسن جاذرى طحان گفتند: بما نقل كرد ابو بكر محمد فرزند سمعان معدل نقل كرد بما اسلم نقل نمود بما حرمى فرزند يونس نقل كرد بما يحيى فرزند ايوب گفت:
شنيدم نصر فرزند بسام گفت: بمعروف يعنى (كرخ) (محلى از بغداد است) آمدم شنيدم
مى گفت: رسول خدا را در خواب ديدم مى فرمود خدا از امت من بهشيم جزاى خير بدهد. گفت: نقل كرد بما اسلم كه نقل كرد بما عبد اللَّه فرزند احمد فرزند ابو ميسرة گفت: شنيدم سعيد فرزند منصور مى گفت رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) را در خواب ديدم و باو گفتم: ملازم هشيم باشم يا ابو يوسف؟ فرمود: ملازم هيثم باش.
گفت نقل كرد بما اسلم كه نقل نمود بما زكريا فرزند يحيى فرزند صبيح گفت:
از عمران فرزند آبان شنيدم مى گفت: شنيدم شعبه مى گفت اگر هشيم از عيسى بن مريم به شما حديث نقل كند تصديقش كنيد.
اين مبالغه در راستگوئى و صحت حديث اوست.
گفت بما نقل نمود اسلم كه نقل كرد...... #ادامه_دارد
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
#فضولی_موقوف
مرد دهاتی پیوسته خدمت امام صادق علیه السلام رفت و آمد میکرد. مدتی امام علیه السلام او را ندید. حضرت از حال او جویا شد.
شخصی محضر امام بود خواست از مرد دهاتی عیب جویی کند و به این وسیله از ارزش او نزد امام بکاهد گفت:
آقا آن مرد دهاتی و بی سواد است، چندان آدم مهمی نیست. امام علیه السلام فرمود:
شخصیت انسان در عقل اوست و شرافتش در دین او و بزرگواریش در تقوای اوست، ارزش آدمی بسته به این سه صفت است.
زیرا مردم از لحاظ نسل یکسانند و همه از آدم هستند و مزایای مادی ارزش آفرین نمی باشند.
آن مرد از فرمایش امام علیه السلام شرمنده شد و دیگر چیزی نگفت. [۱]
#حمل بار بر دوش #شیران 🍃🍂
ابوحازم میگوید:
در زمان حکومت منصور دوانیقی من و ابراهیم پسر ادهم وارد کوفه شدیم. امام صادق علیه السلام نیز از مدینه به کوفه آمده بود.
وقتی که خواست از کوفه به مدینه بازگردد، علما و فضلای کوفه ایشان را بدرقه کردند.
صفیان ثوری و ابراهیم پسر ادهم (از پیشوایان صوفی) از جمله بدرقه کنندگان بودند و بدرقه کنندگان کمی از امام جلوتر رفته بودند. ناگهان در بین راه با شیر درنده ای برخورد نمودند. ابراهیم بن ادهم گفت:
بایستید تا امام صادق علیه السلام بیاید و ببنیم با این شیر چه رفتاری میکند.
هنگامی که حضرت رسید، جریان شیر را به حضرت گفتند.
امام نزدیک شیر رفته گوش شیر را گرفت و از راه کنار زد.
آنگاه فرمود:
اگر مردم از فرمان خداوند اطاعت کنند، میتوانند بارهای خود را با این شیران حمل کنند. [۱]
#در گرمای #آفتاب 🍂🍃
شیبانی میگوید:
روزی امام صادق علیه السلام را دیدم، بیلی به دست داشت و لباس زبر کارگری پوشیده، در باغ خود چنان کار میکرد که عرق از پشت مبارکش سرازیر بود.
گفتم:
فدایت شوم! بیل را بدهید من این کار را انجام دهم.
امام فرمود:
نه، من دوست دارم که مرد برای به دست آوردن روزی زحمت بکشد و از گرمای آفتاب رنج ببرد. [۱]
----------
[۱]: بحار، ج ۷۸، ص ۲۰۲
[۱]: بحار: ج ۴۷، ص ۱۳۹ و ج ۷۱، ص ۱۹۱.
[۱]: بحار: ج ۴۷، ص ۵۷.
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
#راه یافتن امام #زمان علیه السلام به سرزمینهای #هفتگانه
درباره راه یافتن حضرت به سرزمینهای هفتگانه عالم احادیث و نشانه های
فراوانی وجود دارد و گویاترین آنها حدیثی است که قبلا از امام محمد باقر علیه السلام نقل
کردیم:
" ذو القرنین در انتخاب دو ابر رام و سرکش آزاد گذاشته شد و او ابر رام را برگزید و ابر سرکش را برای
مولای شما (امام زمان) ذخیره کرد. راوی پرسید: ابر سرکش چیست؟ فرمود: ابری که در آن رعد و
صاعقه یا برق وجود دارد و مولایتان بر آن سوار شود، آگاه باشید که او بر ابرها سوار میشود و با وسایل بالا
میرود. وسایل آسمانها و سرزمینهای هفتگانه که پنج منطقه آن آباد و دو منطقه آن ویران است " [۱]
و در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود:
" خداوند ذو القرنین را در انتخاب دو ابر رام و سرکش آزاد گذشت و او ابر رام را انتخاب کرد که رعد و
برقی در آن نبود و اگر ابر سرکش را برمیگزید به او داده نمیشد زیرا خداوند آن را برای قائم ذخیره کرده
است " [۱]
این روایت به روشنی بیان میکند که آن حضرت از وسیلههای گوناگون و
ابزارهای ویژه در بالا رفتن و حرکت بین ستارگان آسمانها و جهان بالا استفاده
میکند. ابرهائی که دارای صاعقه و رعد و برق اند در اختیار اوست و با این وسائل
بالا میرود، وسایلی برای سفر به آسمانها و زمین. آسمانهای هفتگانه و زمین های
ششگانه ای غیر از کره زمین
معنی روایت این نیست که فقط آن حضرت از ابزارهای فضاپیما و سفینه
آسمانی استفاده کند بلکه چه بسا در عصر آن حضرت پیشرفت علوم بگونه ای گردد
که سفر به کرات آسمانی و سرزمینهای دیگر، همچون مسافرت در عصر ما از
قاره ای به قاره دیگر باشد.
همچنین کلام امام به این نکته اشاره میکند که پنج کره زمین و یا پنج سرزمین و
آسمان آباد و مسکونی وجود دارد و ارتباط با جوامع آنها به زودی انجام خواهد
گرفت. بر اساس روایات متعدد، کرات زیادی در آسمانها وجود دارد که آباد و
دارای جوامعی از مخلوقاتی غیر از انسان، فرشته و یا جن هستند. علامه مجلسی
مجموعه ای از این روایات را در بحار الانوار آورده است، همچنانکه شماری از
آیات قرآن نیز بر امکان حیات در کرات دیگر دلالت دارد از آن جمله آیه شریفه ای
است که میفرماید:
" ای گروه جن و انس، اگر میتوانید به اعماق آسمانها و زمین راه یابید، پس اقدام کنید ولی موفق به
این نفوذ نمیشوید مگر با قدرت " [۲]
آری به زودی زندگی روی زمین در دوران حضرت مهدی علیه السلام وارد مرحله جدیدی
میشود که به کلی با گذشتهها متفاوت است. و در اینجا فرصت توضیح بیشتر
پیرامون آن وجود ندارد.
----------
[۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۳۲۱.
[۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۳۲۱.
[۲]: ۲. رحمان / ۲۳ - ۲۴.
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
❌اثر وضعی عدم اقرار به شهادت ثالثه...!
محشور شدن به صورت یهودی!
امام باقر علیهالسلام به نقل از جابربن عبداللّه انصارى فرمود: رسول خدا صلیاللّهعلیهوآله تشریف آورد و بر منبر رفت و مهاجران و انصار براى نماز جمع شدند. حضرت علیهالسلام فرمود: اى مردم! هر که ما اهلبیت (علیهمالسلام) را دشمن بدارد، خداوند او را یهودى محشور کند. جابر میگوید: من برخاستم و عرض کردم: اى رسول خدا! اگر چه شهادت به «لَا إِلَٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ» و به پیامبرى شما دهد؟ فرمود: آرى، اگر چه شهادت دهد. او با شهادت دادن به یگانگى خدا و رسالت من فقط سبب میشود که خونش ریخته نشود و یا با دست خود ذلیلانه جزیه ندهد. سپس فرمود: اى مردم! هرکس ما اهلبیت را دشمن بدارد خداوند در روز قیامت او را یهودى محشور کند و اگر به زمان دجّال برسد؛ به او ایمان آورد و اگر آن زمان را درک نکند، از گورش برانگیخته گردد، تا به او ایمان بیاورد. همانا پروردگارم عزوجل، در ابتداى خلقت که گل آدمیان را میسرشت، امّت مرا برایم مجسّم نمود و نامهاى همه افراد امّت مرا به من آموخت، همانگونه که تمام اسماء را به آدم تعلیم داد. پس پرچمداران از برابر من گذشتند و من براى علی علیهالسلام و شیعیان او آمرزش طلبیدم. حنان (بن سدیر راوى این خبر) گوید: پدرم به من گفت: این حدیث را بنویس و من نوشتم... .
📗شهادت ثالثه:العبد حسین رزاقی،باب بیست وهفتم،ص۳۱۱
📗أمالي الطوسي، ص649؛
📗راجع أمالي المفيد، ج4، ص126.
#شهادت_ثالثه
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
#سیزدهم_رجب_ولادت_امیرالمؤمنین علیه السلام
.
در روز سیزدهم رجب مطابق با بیست وششم خرداد ۱۰سال قبل ازبعثت پیامبر و ۲۳سال قبل ازهجرت برادر، وزير وداماد پیامبر أميرالمؤمنين على بن ابیطالب عليهم السلام در بيت الله الحرام، داخل كعبه معظمه بدنيا آمدند، كه قبل وبعد ازاو مولودى درآنجا بدنيا نيامده ونخواهد آمد. وبه شهادت شیعه واهل خلاف اخبارولادت مولا درکعبه متواترست.
امیرالمؤمنین عليه السلام بیش از هزار اسم و لقب دارند ومشهورترين كنيه آن حضرت ابوالحسن عليه السلام است.
اسامی آن حضرت نزداهل آسمان معروف به #شمساطيل است. درزمين #جمحائيل درلوح #قنسوم درقلم #منصوم درعرش #معين ونزد رضوان #امين است. نزد حورالعين #اصب درصحف ابراهيم #حزبيل درعبرانيه #بلقياطيس درسريانيه #شروحيل درتورات #ايليا درزبور #اريا درصحف #حجرعين درقرآن #على و درنزد مادرش #حیدر است.
پدرشان حضرت ابوطالب ومادرشان حضرت فاطمه بنت اسد علیهماالسلام است. و #چهاردهم_رجب سالروز بزرگداشت این بانوعظیم الشان میباشد.
وقتی جناب فاطمه بنت اسد احساس دردفرمود، جناب ابوطالب عليه السلام خواستند زنانى ازقريش رابراى كمک بياوردند اماازگوشه خانه ندائى رسيد: "اى ابوطالب، صبركن چراكه دست نجس نبايد ولى خدارا لمس كند"
هنگام صبح ندا آمد: "اى فاطمه بخانه مابيا" حضرت ابوطالب وپيامبرعلیهماالسلام آن حضرت
رابه #مسجدالحرام آوردند.
#عباس_بن_عبدالمطلب که کافربود همراه جماعتى درمسجد بودندکه ديدند فاطمه عليهاالسلام درمقابل كعبه ايستاد وفرمود: "پروردگارا، من بتو وبه پيامبران وكتابهائى كه ازجانب توآمده ايمان دارم... توراقسم میدهم... بحق فرزندى كه درشكم من است وبامن سخن میگويد... ويكى ازنشانه هاى توست، اين ولادت را برمن آسان گردان"
ناگهان #ديوارکعبه شكافته شد وحضرت داخل شدند. وکفار هرچه كردند قفل دررا بازكنند ممكن نشد.
جناب حوا،ساره، آسيه،مریم ومادرموسى به کعبه آمده وصدا زدند: "السلام عليکِ ياوليةالله" وآنچه درولادت پیامبرانجام دادند اینجا نیزهمان کردند.
روزجمعه امیرالمؤمنین علیه السلام همچون #خورشيد برروى سنگ سرخ درگوشه راست كعبه #طلوع فرمود. درهمان لحظه به سجده رفته وفرمودند: "أشهدأن لااله الاالله وأن محمدارسول الله وأشهدأن علياولى محمدرسول الله بمحمديختم الله النبوة وبى يختم الوصيةوأنا أميرالمؤمنين جاءالحق وزهق الباطل"
به محمدنبوت ختم میشود وبمن وصايت کامل میشود ومن أميرالمؤمنين هستم، حق آمد وباطل رفت.
بت های بزمين افتاد وآسمانها نورانى شد وشيطان نعره زد.
ارشاد ج۱ص۵
مناقب ج۳ص۳۱۹
بحارالانوار ج۳۵ص۸
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
ببینید 💎حضرت امام جعفر الصادق علیه السلام، از مجالس اهل بیت و بیان احادیث چه تعبیری فرمودهاند
... بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْبَصْرِیِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ تَقْعُدُونَ فِی الْمَکَانِ فَتُحَدِّثُونَ وَ تَقُولُونَ مَا شِئْتُمْ وَ تَتَبَرَّءُونَ مِمَّنْ شِئْتُمْ وَ تَوَلَّوْنَ مَنْ شِئْتُمْ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ وَ هَلِ الْعَیْشُ إِلَّا هَکَذَا.
✍🏻 اسماعيل بصرى گويد: حضرت امام جعفر الصادق عليه السّلام فرمودند: آیا ميتوانيد در مجلسى بنشينيد و حديث بگوئيد و آنچه را خواهيد اظهار كنيد و از هرکس خواهيد بيزارى جوئيد و به هرکس خواهيد اظهار دوستى نمائيد؟ گفتم: آرى، فرمودند: آيا زندگی جز اين است؟
📕 الکافی، ج ٨ ص ٢٢٩
با توجه به روايات دیگر، ظاهرا مقصود حضرت امام جعفر الصادق علیه السلام این است که مجالس خصوصی خود را ترک مکنید، زیرا آنجا برای ابراز ولایت و برائت و معارف دین آزادید و میتوانید بدون ملاحظه، بحث و گفتگو کنید. روشن است که چنین فضایی در رشد فکری و عقیدتی و فقاهتیِ ما بسیار مؤثر است. زیرا به امر اهل بیت علیهم السلام در مجالس عمومی #تقیه و ملاحظه باید نمود و نمیتوان هر مطلبی را بیان کرد. اما مجالس خصوصی چنین منعی ندارد. حالا این مجالس خصوصی یا با شیعیان است، یا با اهل خانه و بیان معارف دين برای آنها؛ این است که امام درباره چنین محافلی آن تعبیر اعجابانگیز را بیان فرمودند.
براستی چنین است، چرا که تغذیه روح و جان هر شیعه، ولایت و برائت است، و حیات ما متوقف بر این دو مهم میباشد. آری زندگی برای هر شیعه، یعنی تقویت ولایت و برائت و #طلب_علم و تفقه برای احیای دین و مذهبش.
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
😭تَخافُونَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ
😭😭😭
فَقَالَ (امیرالمومنین صلوات الله علیه) يَا بُنَيَّةِ الْحَدِيثُ كَمَا حَدَّثَتْكَ أُمُّ أَيْمَنَ وَ كَأَنِّي بِكِ وَ بِبَنَاتِ أَهْلِكِ سَبَايَا بِهَذَا الْبَلَدِ أَذِلَّاءَ خَاشِعِينَ تَخافُونَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ
فَصَبْراً صَبْراً
◼️حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه به حضرت زینب صلوات الله علیها فرمود:
دختر عزیزم! حدیث همان است که امّ ایمن برایت شرح داده است؛ گویا تو را به همراه زنان خاندانت می بینم که به اسارت و خواری به این سرزمین آورده می شوید و هراس آن دارید که مردم شما را بربایند پس صبر پیشه کن؛ صبر...
📓کامل الزیارات باب 88 ح 1
📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج28، ص: 60
📓العوالم ص 365
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️هرگاه شمشیر به گلویمان…!
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «و أما الحجة فإذا بلغ منك السيف المذبح - و أومأ بيده إلى الحلق - فاستغث به فإنه يغيثك ،وهو غياث وكهف لمن استغاثبه»
هرگاه شمشیر به گلویت رسید تا تو را ذبح کند (و با دست خویش به گلوی خود اشاره فرمودند) پس به حضرت حجّت (عجل الله فرجه) استغاثه بنما که او بفریادت میرسد؛ او برای هر که به او پناه ببرد ، فریادرس و حصنِ حصین و کهفِ نجات است.
منابع: سلوۀ الحزین [الدعوات]: صفحه ١٩۱.
الدعوات ، قطب الدین راوندی: صفحه ۱۹۲.
بحارالأنوار ، علامه مجلسی: ج ٩١ ، ص ٣٥.
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
خودسازی:
خودسازی(عادت بد)
امام علی علیه السلام:
عادت بد، دشمنی است که با قدرت بر صاحبش حکومت می کند.غررالحکم/ص33
یکی از روشهای تربیت نفس و خودسازی عادت است. اگر کاری چه خوب و چه بد برای انسان عادت شود، ترک آن برایش سخت می شود؛ به همین دلیل می گویند: ترک عادت موجب مرض است.
#احادیث_روزانه
خودسازی(آموختن)
امام علی علیه السلام:
کسی که چیزی را نمی داند، حیا نکند از این که آن را بیاموزد. نهج البلاغه فیض/ص1114
تربیت نفس بدون دانستن احکام و معارف دینی ممکن نیست. در آموزش احکام دین حیا نیست و حیا در این مسائل گاهی منجر به بد عاقبتی می شود.
#احادیث_روزانه
خودسازی(غذای روح)
امام حسن مجتبی علیه السلام:
عجب دارم از آنها که به غذاى جسم خود مى اندیشند، اما به غذاى روح خود نمى اندیشند، خوراک ناراحت کننده از شکم دور مى دارند، اما قلب خود را با مطالب هلاکت زا آکنده مى کنند. تحف العقول/ص267
چه گوش کنیم؟ چگونه گوش کنیم؟ چه ببینیم؟ چگونه ببینیم؟ چه بگوییم؟ چگونه بگوییم؟ و...
#احادیث_روزانه
خودسازی(نگران)
امام صادق(ع):
انسان با ایمان همواره از دو چیز نگران است، از گناهان گذشته خود که نمى داند خدا با او چگونه رفتار مى کند، و از عمر باقیمانده که نمى داند چه خواهد کرد. اصول کافى/ج2/ص7.
آن کسى که این دو احساس را دارد همواره به فکر جبران کوتاهى هاى گذشته و پیدا کردن بهترین راه ممکن براى استفاده از فرصت هاى باقیمانده است.
#احادیث_روزانه
خودسازی(هدایت)
امام علی علیه السلام:
هر کس هدایت را از کسى که اهل آن نیست بخواهد، گمراه شود.غرر الحکم/ح8501.
علت اصلی تفرقه مسلمانان و رشد قارچ گونه فرقه های نوظهور همین است. کسانی که منبع اصلی را رها می کنند به دام شیطان پرستها و کابالیستها و ...می افتند.
مرکز فرهنگی هاتف
#احادیث_روزانه
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
بانوي كربلا، #حضرت_رباب_عليهاالسلام
1️⃣
✍️حضرت رباب، دختر «امرءالقیس»(1) و جزو یکی از قبایل شامی است.
پدر در زمان خلیفه دوم، اسلام آورده و در مدینه، سه فرزند خود را از فرط علاقه و ارادت به حضرت علی علیه السلام؛ به عقد ازدواج امیرالمؤمنین علیه السلام و امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام درآورد.(2)
👈حضرت رباب به عقد امام حسین علیه السلام درآمد و تا آخرین لحظات زندگی آن حضرت در کنار وی می ماند.
در برخی از نقلها پدر او را انیف کلبی معرفی کرده اند(3)، اما نقل نخست، فراوان روایت شده است. علاوه بر این، شاید مراد دسته دوم، رباب دیگری باشد که دختر انیف و همسر زبیر بن عوام و مادر مصعب بن زبیر بوده است.(4)
حضرت رباب دو فرزند از امام حسین علیه السلام داشت، یکی حضرت سکینه و دیگری حضرت عبداللّه .
👈عبداللّه در روز عاشورا در حالی که کودکی بیش نبود، در جلوی چشم پدر و مادرش به شهادت رسید.(5) سکینه نیز، بعدها در شمار زنان بزرگ عالم اسلام درآمده، به ویژه در ادب، شخصیت شناخته شده ای یافت.
ادامه دارد...
📓1ـ همان شاعر معروف عرب.
📓2ـ الاغانی، ج16، ص140 ـ 141، قاهره، انساب الاشراف، ج1، ص195، انتشارات محمودی.
📓3ـ مجله تراثنا، ش10، 187، مؤسسه آل البیت.
📓4ـ طبقات الکبری، ج3، ص100 و ج5، ص182، 186، بیروت.
📓5ـ الاغانی، 16، ص141 ـ جمهرة انساب العرب، ص457.
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
بانوي كربلا، #حضرت_رباب_عليهاالسلام
2️⃣
✍️حضرت رباب علیها السلام بر اساس شواهدی در کربلا حضور داشته است. این مطلب را برخی از مورخان آورده اند.(6)
از اخبار محدودی که در زمینه روابط امام حسین علیه السلام و همسرش حضرت رباب به دستمان رسیده، چنین برمی آید که روابط آن دو بسیار صمیمی بوده است، آن قدر که هم امام علیه السلام و هم حضرت رباب از اظهار این روابط صمیمی میانِ خود، خودداری نمی کرده اند، همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله نیز از نشان دادن صمیمیتی که نسبت به برخی از همسران خود داشت، خودداری نمی کرد. به دلیل وجود همین شواهد است که ابن کثیر می گوید:
امام حسین علیه السلام همسرش رباب را بسیار دوست می داشته و از روی علاقه مندی به وی، در باره اش شعر می گفت.(7)
👈نسابه معروف «المجدی» نیز تأکید دارد که:
امام حسین علیه السلام سکینه و مادرش رباب را دوست می داشت(8).
این دوستی به دلیل بزرگواری حضرت رباب بود، چنان که از هشام کلبی، مورخ مشهور نقل شده که:
«من خیار النساء و افضلهنَّ(9)»
رباب از بهترین زنان و از برترین آنها بود.
ادامه دارد...
📓7ـ البدایة و النهایة، ج8، ص212.
📓8ـ المجدی، ص92، قم.
📓9ـ الاغانی، ج16، ص141.
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
بانوي كربلا، #حضرت_رباب_عليهاالسلام
3️⃣
✍️در زمینه این دوستی، دو بیت شعر از امام حسین علیه السلام در باره حضرت سکینه و حضرت رباب نقل شده، و در برخی از منابع، بیتی دیگر نیز به آن افزوده شده است.
لَعَمْرُک اِنِّنی لَاُحِبُّ دارا
تَحُلُّ بها سکینةُ و الربابُ
اُحبِّهما وَ اَبْدُلُ جُلَّ حالی
وَ لَیْسَ لِلاَئمی فیها عِتابُ(10)
بسيار ارزشمند👇👇👇
💌《به جان تو سوگند! من خانه ای را دوست دارم که سکینه و رباب در آن باشند.
آنها را دوست دارم و تمامی دارایی ام را به پای آنها می ریزم و هیچ کس نباید در این باره با من سخنی بگوید.»
ادامه دارد...
📓10ـ مجله تراثنا، ش10، ص128 ـ الاغانی، ج16، ص136 ـ انساب الاشراف، ج1، ص195 ـ 196 ـ البدایه و النهایه، ج8، ص211 ـ المعارف، ص93، بیروت ـ الفصلو المهمة، ص183 ـ المجدی، ص92 ـ مقاتل الطالبین، ص94، بیروت ـ اعلام النساء المؤمنات. ص346. در برخی از نقلها به جای «تحلّ بها»، «تکون بها» آمده و در روایتی دیگر به جای آن «تُصیَّفُها».
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
بانوي كربلا، #حضرت_رباب_عليهاالسلام
4️⃣
✍️ادامه:
در نقلی از حضرت سکینه علیها السلام آمده است که امام حسن مجتبی علیه السلام درباره انتساب این شعر به امام حسین علیه السلام تأملی کرد و گویا تعجب کرده بود سپس، امام بیتی دیگر بر آن افزود:
وَ لَسْتُ لَهُمْ وَ اِنْ عَتَبُوا مُطیعا
حَیاتی اَوْ یُغَیِّبُنی الترابُ(11)
«حتی اگر کسانی در این باره به من اعتراض کنند، آنها را در زندگی و نیز وقتی مرا در خاک پنهان می کنند، پیروی نخواهم کرد.»
این شعر به طور مستقیم از طرف امام حسین علیه السلام نقل شده و تا آنجا که ما می دانیم هیچ کس آن را به عنوان زبان حال، ندانسته و نسبت آن را به امام تکذیب نکرده است.
قابل توجه👆👆
شعر مزبور، نشانگر ارتباط صمیمی امام با همسرش رباب و فرزندش سکینه سلام الله علیهم است. توجه داریم که سرودن این شعر، همراه با انتشار آن در میان مردم بوده است، بدین جهت، این شعر در بیشتر کتابهای تاریخی آمده است.
ادامه دارد...
📓11- الاغانی، ج16، ص140 ـ اعیان الشیعه، ج6، ص449 (طبع جدید) ـ تراثنا، ش10، ص128 ـ البدایه و النهایة، ص211، شرح الاخبار، الجزء الثالث عشر، ص14. در نقلی به جای «مطیعا»، «مضیعا» آمده و برخی دیگر به جای «یُغَیِّبُنی»، «یعلینی» ذکر شده است.
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
بانوي كربلا، #حضرت_رباب_عليهاالسلام
5️⃣
✍️شعر دیگری نیز از امام حسین علیه السلام در باره حضرت رباب نقل شده است:
اُحبُّ لِحُبِّهَآ جمیعا
وَ نَثْلَةَ کُلَّها و بَنیِ الرُّباب
وَ اخْوالاً لَهَا مِن آلِ لامَ
اُحِبُّهُم وَ طَرَّبَنی جنابُ(12)
«من به خاطر دوستی او زید، نثل و تمام «بنور رباب» را دوست دارم.
و همچنین داییهای او را از خاندان [بنی] لام، همه را دوست دارم و «جناب» را که مرا به شادی آورده است».
گویا اینها افراد وابسته به رباب هستند که از آنان یاد شده است.
رباب نیز علاقه وافری به امام حسین علیه السلام السلام داشت. او در سفر کربلا همراه امام علیه السلام بود و پس از شهادت آن حضرت علیه السلام نیز وفاداری اش را به زبان شعر، و نیز در عمل، نشان داد.
ادامه دارد...
📓12ـ تاج العروس، ج1، ص263 ـ اعیان الشیعه، ج6، ص449. ابوالفرج از قول ابن عبده آورده است که رباب، فرزند حارثه، فرزند اوس بن حارثه بن لام الطایی بوده است (مقاتل الطالبین، ص94). ظاهرا مقصود از آل لام، همین خانواده است.
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
بانوي كربلا، #حضرت_رباب_عليهاالسلام
6⃣
✍️ترجمه مرثیه حضرت رباب علیهاالسلام:
«آن پرتوی که دیگران از درخشش آن بهره می بردند، در کربلا کشته شده و غیر مدفون رها شده است.
ای فرزند پیامبر! خدا از طرف ما تو را پاداش نیکو داده و در وقت «میزان» تو را از هر زیانی به دور دارد.
تو آن چنان کوه محکمی بوده که من بدان پناه می بردم و تو با رحمت و از سر دینداری با ما همنشینی داشتی.
دیگر چه کسی برای یتیمان و فقیران، مانده؟ و چه کسی است که مسکینان بدو پناه برده و او بی نیازشان سازد؟
به خدا قسم! دیگر سایه ای بعد از تو بر سرم نخواهم پذیرفت تا در میان خاک، پنهان شوم.»
حضرت رباب علیها السلام در بیت سوم، ارتباط عمیق خود را با امام حسین علیه السلام تصویر می کند؛ امام چون کوهی است که پناهگاه آرام بخش رباب بوده و آن حضرت نیز با کمال ملاطفت و از سر دینداری با وی برخورد داشته است. حضرت رباب در بیت آخر، عزم راسخ خود را در عدم ازدواج با دیگری تا پایان عمر بیان می کند.
ادامه دارد...
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
بانوي كربلا، #حضرت_رباب_عليهاالسلام
7⃣
✍️شخصیت والای حضرت رباب علیهاالسلام، باعث شد تا عده ای از اشراف قریش، پس از شهادت امام، از وی خواستگاری کنند، امام به نوشته مورخان نپذیرت و گفت: من پس از آنکه رسول خدا پدرشوهرم بوده، شخص دیگری را به عنوان پدرشوهر نمی پذیرم.(14)
شعر دیگری از حضرت رباب در مرثیه اباعبداللّه علیه السلام روایت شده است.
حضرت رباب، زمانی که در محفل ابن زیاد، سر امام حسین علیه السلام را در دامن نهاده، بر آن بوسه می زد، چنین سرود:
وا حُسینَا فَلا نسیتُ حسینا
اقصَدَتْهُ اُسِنَةُ الاعداء
غادَروُهُ بِکربلاء صریعا
لا سقی اللّه ُ جانبی کربلاء(15)
«من هرگز حسین را فراموش نخواهم کرد، حسینی که نیزه های دشمن او را هدف قرار دادند.
او را در حالی که در کربلا افتاده بود، کشتند؛ خداوند سرزمین کربلا را سیراب نکند.》
روشن است که چنین شعری، در محفل زیاد، کمال مظلومیت امام حسین علیه السلام را آشکار نموده، خاطره سخت شهادت را زنده کرده است.
به نقل از سبط ابن جوزی و همان گونه که از «ابن اثیر» نقل شده، اشراف قریش و نیز یزید، خواستار رباب بودند اما شدت علاقه رباب به اباعبداللّه علیه السلام سبب شد که نه تنها خواسته آنان را رد کند، بلکه از فرط غصه و گریه، بیش از یک سال زنده نماند، او در این یک سال حتی زیر سایه ننشست. ابن اثیر تصریح کرده که همین امر، باعث رحلت او گردید.(16)
ادامه دارد...
📓15-تذکرة الخواص، ص260، انتشارات نینوی الحدیثة ـ ادب الطف ـ ج1، ص61، به نقل از: تاریخ القرمانی، ص4 ـ منتهی الآمال، ج1، ص463 ـ اعیان الشیعه، ج6، ص449 ـ اعلام النساء المؤمنات، ص347.
📓16ـ تذکرة الخواص، ص265 ـ الکامل، ج4، ص88.
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
بانوي كربلا، #حضرت_رباب_عليهاالسلام
8⃣
✍️بر اساس برخی از نقلها، حضرت رباب یک سال نزد قبر امام حسین علیه السلام باقی مانده و بعد از آن به مدینه رفت.
ابن کثیر با نقل این مطلب، شعری را نیز از زبان او آورده است:
اِلی الحول ثمَ اَسْمُ السلامَ علیکما وَ مَنْ یَبْکِ حَوْلاً کَامِلاً فَقَد اعْتَذَر
«تا یک سال، پس از آن بر شما درود می فرستم و [وداع می کنم] کسی که یک سال کامل بگرید پس از آن معذور است.»(17)
این شعر ممکن است پس از یک سال گریه در مدینه سروده شده باشد، اما اقامت یکساله حضرت رباب بر سر قبر امام، نباید درست باشد، به ویژه که سپاه ابن زیاد، تمام اسرا را با اجبار به کوفه و پس از آن به شام فرستادند، بعضی از مورخان، تصریح کرده آند که رباب علیهاالسلام به شام رفته است. اگر آنها به کربلا بازگشته باشند، می توان پذیرفت که او پس از بازگشت، مدتی بر سر قبر آن حضرت، باقی مانده است، اما این امر نیز چندان ثابت شده نیست، و گزارشی که در آن، سفر حضرت رباب به شام ذکر شده است رفتن او را پس از آن به مدینه یادآور شده است.(18) ابن اثیر با نقل این مطلب، این نظر را که حضرت یک سال بر سر قبر امام مانده و بعد از آن به مدینه آمده، بر اثر غم و غصه در گذشته، نقل کرده است.
بر اساس اخباری که بیان شد، می توان شدت علاقه و پیوند میان امام حسین علیه السلام و حضرت رباب را به دست آورد؛ پیوندی که امام، آشکارا آن را بیان کرد و رباب علیهاالسلام نیز با شعر و عمل خود، آن را به اثبات رسانده است.
📓17ـ البدایة و النهایة، ج8، ص212.
📓18ـ الکامل، ج4، ص88
📌 حضرت مهدی در سن پنج سالگی برای بشر به امامت مامور شد همانطور که سلیمان، یحیی در کودکی با علماء بنی اسرائیل با براهین و دلائل نبوت احتجاج میکردند:
امامان از وقتی به دنیا می آید از لحظه تولد امام معصوم و واجب الطاعة است مانند عیسی ابن مریم علیهما السلام که به نص قرآن کریم وقتی به دنیا آمد پیمبر الهی و معصوم و صاحب کتاب و معجزات بود:
📌 دلیلی قرآنی از امام رضا علیه السلام در عصمت و امامت حضرات معصومین از لحظه تولد:
به سند صحیح: ابی نصر بَزَنْطی فقیه ایرانی و ثقه و عالم جلیل القدر کوفی - و از خواص اصحاب امام کاظم و جواد علیهما السلام که در نزد امام رضا علیه السلام از منزلتی بلند و شأنی رفیع برخوردار بود - میگیوید:
من و صفوان به محضر مولایمان امام رضا عليه السلام مشرف شدیم و امام جواد علیه السلام در کنار حضرت ایستاد بود در حالیکه سه سال👉 داشتند،
📌پس به حضرت عرض کردیم:
فدای شما بشوم، پناه به خدا میبریم از این سخنی که میگویم اما اگر برای شما اتفاقی بیفتند ما چه کنیم و امام بعد از شما چه کسی است.
📌حضرت فرمودند: این فرزندم که در کنار من ایستاده
پس گفتیم:
به او رجوع کنیم در حالیکه او 👈سه سال👉 دارد
📌حضرت فرمودند:
نعم وهو في هذا السن، إن الله تبارك وتعالى احتج بعيسى بن مريم عليه السلام وهو ابن سنتين:
بله به فرزند سه ساله ام رجوع کنید که او 👈امام شما👉 از طرف خداوند متعال است، چنانکه خداوند متعال - در قرآن به نبوت و - احتجاج کردن عیسی بن مريم عليه السلام اشاره میکند در حالیکه 👈دو سال👉 بیشتر نداشت.
📚كفاية الأثر خزاز القمي ص ٢٧٩.
📚بحار الأنوار - العلامة المجلسي ج ٥٠ ص ٣٥
▪️▪️موسی بن جعفر علیها السلام
✍ وقتی امام را بازداشت کردند، برای پیش گیری از هر نوع شورش و بحران، شب هنگام، خلیفه دستور داد تا دو خانه را به عنوان بازداشتگاه آماده کردند و بر هر دو مأمورانی گماشتند و امام در یکی از آن دو خانه محبوس و نگاهبانی اش به حسان سروی سپرده شد.
سپس دو مرکب همراه با تعدادی مأمور از شهر بیرون رفتند که یکی به سمت کوفه و دیگری به سمت بصره حرکت کرد، تا مردم ندانند امام را به کجا بردند.
در واقع امام را به بصره بردند و به دست عیسی بن جعفر سپردند. او امام را در اتاقی زندانی کرد و در آن را قفل زد و تنها هنگام نیازهای ضروری درِ اتاق باز می شد. امام نزدیک به یک سال بدین گونه در بصره زندانی بود. عیسی بن جعفر که نور چشم هارون و محبوب خلیفه بود، به هارون نوشت:
من در این مدت، این زندانی را در اختیار و زیر نظر داشتم و خلافی از او ندیدم. حتی مخفیانه گوش می دادم. در دعاهایش حتی نفرینی به تو یا به من هم نداشت. بهانه و دلیلی برای ادامه حبس او نمی بینم. یا کسی را بفرست و او را از من تحویل بگیر، یا آزادش خواهم کرد.[iii]
هر کس دیگری چنین نامه ای می نوشت، قطعاً اعدامش می کردند، ولی عیسی بن جعفر به دلیل جایگاه والایی که نزد هارون الرشید داشت، جرأت نوشتن این نامه را به خود داد.
▪️▪️انتقال از بصره به بغداد
پس از یک سال امام کاظم (علیه السلام ) را از زندان بصره به بغداد بردند. به ظاهر با احترام، ولی در حقیقت به قصد کشتن امام. هارون چند بار نقشه قتل امام را کشید، ولی هر بار به دلیلی اجرایی نشد و موانعی پیش آمد. چند سالی که امام در بغداد حضور داشت، ابتدا در بازداشت بود، ولی بعدها به ظاهر آزادش گذاشتند، امّا اقامت اجباری در بغداد و الزام به حضور در جلسه روزهای پنجشنبه خلیفه در دربار و نظارت دقیق بر آن حضرت و رفتارهایش، چیزی کم از زندان نداشت.
🗯 مردم چهار گروه هستند.
امام كاظم عليه السلام:
🔸اَلنّاسُ عَلى اَرْبَعَةِ اَصْنافٍ: جاهِلٌ مُتَرَدّى مُعانِقٌ لِهَواهُ وَ عابِدٌ مُتَقَوّىكُلَّما اَزْدادَ عِبادَةً اَزْدادَ كِبْرا وَ عالِمٌ يُريدُ اَنْ يوطَاَ عُقْباهُ وَ يُحِبُّ مَحْمِدَةَ النّاسِ وَعارِفٌ عَلى طَريقِ الحَقِّ يُحِبُّ القيامَ بِهِ فَهُوَ عاجِزٌ اَوْ مَغْلوبٌ فَهذا اَمْثَلُ اَهْلِ زَمانِكَ وَاَرْجَحُهُمْ عَقْلاً؛
🔸مردم چهار گروهند:
🔻جاهلى كه غرق در هوا و هوس و در معرض هلاكت است،
🔻عابدی که تظاهر به تقوا مى كند و هر چه بيشتر عبادت مى نمايد، تكبرش بيشتر مى شود،
🔻 عالمى كه مى خواهد پشت سرش حركت كنند و دوست دارد از او تعريف نمايند،
🔻 وحق شناسِ حق پويى كه دوست دارد حق را به پادارد، اما يا ناتوان است و يا زير سلطه.
🔸 چنين فردى بهترين نمونه روزگار و عاقل ترين مردم دوران است.
📚 خصال، ص ۲۶۲
#امام_کاظم
🗯 علم، از آموختن تا انتشار
🔸عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ الْقَدَّاحِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعِلْمُ قَالَ الْإِنْصَاتُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الِاسْتِمَاعُ لَهُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْحِفْظُ لَهُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْعَمَلُ بِهِ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ ثُمَّ نَشْرُهُ.
🔻امام صادق علیه السلام فرمودند: مردی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: يا رسول الله علم چيست؟ فرمود: سكوت كردن؛ گفت: سپس چه؟ فرمودند: گوش فرا دادن؛ گفت: سپس چه؟ فرمودند: حفظ كردن؛ گفت:سپس چه؟ فرمودند: به آن عمل كردن؛ گفت: سپس چه؟ فرمودند: انتشارش دادن.
📚 الكافی، جلد۱ ، صفحه ۴۸
✖️ نکته: بعضی ها از پله آخر شروع می کنند!
#آموختن_علم
🗯 کل عوالم همانند گردو در دست مبارک امام
🔸قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): إِنَّ الدُّنْيَا تُمَثَّلُ لِلْإِمَامِ فِي فِلْقَةِ الْجَوْزِ فَمَا تَعَرَّضَ لِشَيْءٍ مِنْهَا وَ إِنَّهُ لَيَتَنَاوَلُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا كَمَا يَتَنَاوَلُ أَحَدُكُمْ مِنْ فَوْقِ مَائِدَتِهِ مَا يَشَاءُ فَلَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِنْهَا شَيْءٌ.
🔻امام صادق علیه السلام میفرمایند:
دنیا برای امام مانند نیمی از گردو تصوّر می شود ، هیچ چیزی از آن از نظر امام پنهان نیست ، و همانا او بر همه اطراف آن احاطه دارد و هر گونه بخواهد می تواند در آن تصرّف کند ، همانطور که یکی از شما آنچه می خواهد از بالای سفره برمی دارد ، و بر آن احاطه دارد و هیچ چیزی از آن از نظر او پنهان نمی ماند .
📚بحارالانوار-ج۲۵، ص ۳۶۷
#امامت
27.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استادتقوی
🛑وقتی میشنویم گناه زیاد شده ، امیدوار بشیم یا مأیوس ⁉️
(نه تنها دیدن این کلیپ به شما توصیه میشه بلکه نشرش برای شما از واجباته)
908_4296286579448.mp3
17.15M
#خود_پاکداری
📣جلسه اول
* ماه شعبان، ماه شعبه شعبه شدن رحمت خدا
* زیاتنامهها گنجینههایی قابل تأمل
* کامل الزیارات از معتبرترین کتب شیعه
* درک بهتر از جایگاه امام با توجه به آداب زیارت
* آثار متفاوت مکانها و زمانها
* آثار زیارت اباعبدالله در اوقات مختلف
* امام، روح کعبه است
* امام با دلها، حرف میزند
* طهارت از بیماریهای روحی و جسمی با خاک کربلا
* شیطانی که با نام اباعبدالله به دیوار کوبیده شد...
* توجه به امام حسین، مرکز طهارت است.
* طهارت جان و ایجاد عشق به خداوند و اهل بیت با صلوات
* صلوات، کفاره گناهان
* از نقاط کلیدی جاهلیت چیست؟
* طهارت حقیقی چگونه حاصل می شود؟
⏰مدت زمان:۴۷:٣١
📆1401/12/05
#شعبان
#طهارت
#زائر
#شیطان