💠خصوصیات منافق
🔘امام سجاد (علیه السلام) فرمودند:
🔰إنَّ المُنافِقُ یَنهی وَ لایَنتَهی وَ یَأمُرُ بِما لا یَأتی وَ إذا قامَ إلَی الصَّلاةِ إعتَرَضَ
🔹همانا منافق، (از بدی) نهی می کند ولی خودش دست نمی کشد و دستور به چیزی می دهد که خودش عمل نمی کند و چون به نماز می ایستد، رو به این سو و آن سو می گرداند.
📗کافی، ج ۲، ص ۳۹۶
🔻شرح حدیث
🔸«نفاق»، دوگانگی در ظاهر و باطن و گفتار و کردار است.
🔸آن که چیزی می گوید که به آن عقیده ندارد، یا بر خلاف عقیده اش کاری را انجام می دهد، یا در اعمالش ریا و تظاهر است، «منافق» است.
🔸تاریخ اسلام، همیشه از نفاق پیشگان ضربه خورده و منافقان دشمنان سرسخت اسلام و مسلمانان بوده و هستند و مسلمانان باید هوشیار باشند و منافقان را بشناسند، تا از سوی آنان از پشت خنجر نخورند.
🔸در قرآن، یک سوره به نام «منافقون» است.
🔸در آیات فراوان دیگری (از جمله در سوره ی توبه و نساء) به معرفی آنان و ترسیم ویژگیهای اخلاقی و رفتاری و گفتاری آنان پرداخته است.
🔸در این حدیث، سه نشانه برای منافق مطرح شده است:
1️⃣ این که از کارهایی که ناپسند است نهی می کند، ولی خودش از انجام آن کارها پرهیز نمی کند.
2️⃣ این که به کارهای خوب دستور می دهد، ولی خودش انجام نمی دهد.
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند (حافظ.)
3️⃣ وقتی نماز می خوانند، فکر و توجهشان به جای دیگر است و در واقع، نماز را نه از روی عقیده و به عنوان یک تکلیف دینی، بلکه برای این که خود را مسلمان معرفی کنند و مردم را فریب دهند، می خوانند، از این رو هنگام نماز، حضور قلب و خشوع ندارند و به این طرف و آن طرف نگاه می کنند.
🔸آنچه مایه ی ارزش عملی است، اخلاص است.
🔸و آنچه اعمال را بی ارزش می کند، نفاق است.
📗منبع: #حکمت_های_سجادی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث_سجادی
5.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠موشن گرافیک احکام: موقع وضو یادت باشه !
🔸احکامی که باید بدانیم
💠مذمت عیب جویی
🔘امام سجاد (علیه السلام) فرمودند:
🔰کَفی بِالمَرءِ عَیباً اَن یَنظُرَ فی عُیوبِ غَیرِه ما یَعمی عَلَیهِ مِن عَیبِ نَفسِهِ
🔹در عیب انسان همین بس که در عیوب دیگران بنگرد و از دیدن همان عیب در خودش نابینا باشد.
📗کافی، ج ۲، ص ۴۶۰
🔻شرح حدیث
🔸این نکته، با تعبیرهای مختلف، از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم و ائمه معصومین علیه السّلام نقل شده است:
🔸تأکید پیشوایان بر این نکته، نشانه ی اهمیت آن است و غفلت از آن، موجب انحطاط اخلاقی و ماندن در باتلاق عیوب و نقصانها می شود.
🔸انسان معمولاً «خودخواه» است و صفت «حبّ نفس» دارد.
🔸این صفت ناپسند، سبب می شود نتواند عیوب خود را ببیند و بشناسد، در عوض، پیوسته از این و آن عیب می گیرد، غیبت می کند، آبرو می برد، در حالی که همان عیبها در خود او هست.
🔸در توصیه های اخلاقی بزرگان آمده است که با دوستانتان قرار بگذارید عیبهایتان را صمیمانه به شما بگویند و شما هم بپذیرید و اصلاح کنید. آنچه این برنامه را موفق و کارساز می کند، «نقدپذیری» است. اگر کسی بنا نداشته باشد تذکرات دوستانه ی دیگران را بپذیرد، هیچ وقت عیوبش اصلاح و برطرف نخواهد شد. اگر کسی عیبهای خود را ببیند، به عیبجویی از دیگران نمی پردازد.
🔸در ادبیات ما، اشعاری وجود دارد که می گوید: طاووس، با آن همه زیبایی که در بال و پرخویش دارد و مغرورانه راه می رود، همین که چشمش به پاهای زشت خویش می افتد، خجل می شود. صائب تبریزی گوید:
دیدن پا بهتر است از بال و پر طاووس را عیب خود را در نظر بیش از هنر داریم ما
🔸و این درس اخلاق برای همه ماست. باز هم از شعرهای اوست:
با وجود صد هنر، بر عیب خود دارم نظر بال طاووسی نمی گرداند از پا، فارغم
(کلیات صائب تبریزی، ص۸۵۷.)
🔸عیبجویی از دیگران برای کسی که خودش عیب دارد، زیبنده نیست.
📗منبع: #حکمت_های_سجادی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث_سجادی
🔹اتَّبِعُوا مَنْ لَا يَسْأَلُكُمْ أَجْرًا وَهُمْ مُهْتَدُونَ
🔸از کسانی پیروی کنید که پاداشی از شما نمیخواهند و خود راه یافتهاند
📗سوره يس، آیه 21
16.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نکته ها و حکمت ها: راه رسیدن به عبودیت
🔸استاد محمدعلی انصاری
22.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سپر یوسف برابر زلیخا
🔸وقتی همه درها بسته میشود، مومن راهی تازه پیدا میکند…
🔹حضرت یوسف(ع) در برابر فشار شدید، قدرت و وسوسهای که میتوانست هر انسانی را در هم بشکند، ایستاد. نه سال در زندان فرعون دستوپا زد، چون حاضر نشد به یک خواستهی نامشروع تن بدهد. قرآن میگوید: إنّه کان من المخلصین؛ او حتی هوس گناه هم نکرد.
🔹ایمان او تشریفات روانی نبود، باور زندهای بود که در عمل خودش را نشان میداد. همین ایمان واقعی، یوسف را «ضد ضربه» کرد. آیا ما هم در برابر امتحانها، چنین استواری داریم؟
🎙حجت الاسلام انصاریان
✅ دغدغه های اقتصادی یک رهبر الهی چیست؟ مخالفان در مقابل او چه موضعی می گیرند؟
🌹 سخن خدا در قرآن:
ما به سوی مردم شهر مدین، شعیب را که همشهری خودشان بود، به عنوان پیامبرمان فرستادیم. او به قومش گفت: «ای مردم! اوّلاً عبد خدا و مطیع او شوید؛ چون غیر از او در جهان هستی، هیچ فرمانروایی ندارید.
ثانیاً در هنگام فروش، پیمانه و وزن را کم نکنید؛ چون من شما را در شرایط اقتصادی خوبی میبینم و میترسم در صورت تمرّد از این دستور، گرفتار عذاب روزی فراگیر شوید.
ای مردم! تأکید میکنم که هنگام پیمانه کردن و وزن نمودن، پیمانه و کفهی ترازو را کامل پر کنید و از کالای مردم کم نگذارید و با ارتکاب حرامهای اقتصادی، در زمین فساد نکنید.
اگر واقعاً خدا را قبول دارید، سود حلالی که همان خدا برایتان باقی میگذارد، برای شما بهتر از مال حرام است. ضمناً من هرگز مسئول و نگهبان شما نیستم که مکلّف باشم حتماً شما را مؤمن کنم. وقتی قدرت ندارم، تکلیفم فقط ابلاغ است.»
قوم شعیب در جوابش با تمسخر گفتند:
«ای شعیب! آیا نمازت به تو دستور میدهد که چیزهایی را که پدرانمان میپرستیدهاند، رها کنیم و مطیع خدای تو شویم؟ یا اموالمان را آن طور که خودمان میخواهیم، خرج نکنیم؟ شک نداریم که تو صبور و فهمیدهای؛ پس این حرفها چیست که میزنی؟»
شعیب گفت:
«اوّلاً بگویید ببینم اگر ادّعای من بر اساس دلیل واضحی از طرف خدا باشد و خود او رسالتش را روزیِ من کرده باشد، آیا عاقلانه است که پیامبریِ مرا نپذیرید؟
ثانیاً من که نمیخواهم آنچه را که شما را از آن نهی میکنم، خودم انجام دهم و مخالف شما عمل کنم. قصد من فقط اصلاح جامعه است در حد توانم.
ثالثاً موفقیت من در اصلاح جامعه، صرفاً با اطاعت از دستورات خدا محقق میشود. من از طریق اطاعت از دستورات واجب و حرامِ او، تدبیر همهی امورم را فقط به او سپردهام و در تمام امور فقط به او مراجعه میکنم و از او دستور میگیرم.
📕وَ إِلى مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِكْيالَ وَ الْميزانَ إِنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ وَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ مُحيطٍ (84)
وَ يا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيالَ وَ الْميزانَ بِالْقِسْطِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ (85)
بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفيظٍ (86)
قالُوا يا شُعَيْبُ أَ صَلاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ ما يَعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ في أَمْوالِنا ما نَشؤُا إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَليمُ الرَّشيدُ (87)
قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ رَزَقَني مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ ما أُريدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ إِلى ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُريدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفيقي إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنيبُ (هود، 88)
آیه شماره 587
📣 داستان کوتاه (94)
✅ خصلتهای خوب، دلیل عفو اعدامی
🌹 چند اسير مجرم را نزد پيغمبر آوردند. پيغمبر دستور اعدام آنان را صادر کرد؛ اما مردى از ميان آنان را آزاد کرد.
آن مرد به پیامبر اکرم عرض كرد: اى پيغمبر خدا! براى چه مرا از ميان اينها آزاد کردی؟
پیغمبر فرمود: جبرئيل از جانب خدا به من خبر داد كه تو پنج خصلت داری. خصلتهائى كه خدا و رسولش آنها را دوست دارند:
1️⃣ تو نسبت به خانواده ات، بسیار غيرت داری
2️⃣ با سخاوت هستی
3️⃣ خوش اخلاق هستی
4️⃣ راستگویى
5️⃣ و شجاع هستی.
وقتی آن مرد، اين سخنان را شنيد، اسلام آورد و مسلمان خوبی شد و در ركاب رسول خدا با دشمنان جنگ کرد تا به درجه شهادت رسيد.
📖 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ أُتِيَ النَّبِيُّ ص بِأُسَارَى فَأَمَرَ بِقَتْلِهِمْ وَ خَلَّى رَجُلًا مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ الرَّجُلُ يَا نَبِيَّ اللَّهِ كَيْفَ أَطْلَقْتَ عَنِّي مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَنِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ أَنَّ فِيكَ خَمْسَ خِصَالٍ يُحِبُّهَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ الْغَيْرَةَ الشَّدِيدَةَ عَلَى حَرَمِكَ وَ السَّخَاءَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ صِدْقَ اللِّسَانِ وَ الشَّجَاعَةَ فَلَمَّا سَمِعَهَا الرَّجُلُ أَسْلَمَ وَ حَسُنَ إِسْلَامُهُ وَ قَاتَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص قِتَالًا شَدِيداً حَتَّى اسْتُشْهِدَ.
📚 وسائل الشیعة, جلد۲۰ , صفحه۱۵۵