📝💠📝💠📝💠📝
📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
1⃣7⃣قسمت هفتاد و یکم
⁉️وقتی امام عصر (عج) تشریف فرما شدند چه تغییراتی در دین و دینداری ما و جامعه ایجاد می شود، ایشان چه کارهایی قرار است انجام بدهند؟
1⃣کار اول←«وَجَدِّدْ، تجدید می کند.. بِهِ مَاامْتَحیٰ مِنْ دینِکَ» (این ″مَاامْتَحیٰ″ از محو شدن می آید) یعنی امام زمان (عج) تجدید می کند، دوباره می آورد آن احکامی از دین که از بین رفت.
⛔️متأسفانه عده ای از افراد چیزهایی را وارد دین کرده اند که باعث شده اینطور جلوه کند که دین اسلام نقص دارد، مثلا گفته اند 🔰اسلام فقط به درد نماز و روزه میخورد و برای امورات جاری جامعه مثل سیاست و امثال این.. هیچ حرفی ندارد.
❌دینداری برخی از دیندارهای ما مشکل دیگریست. مثلا آن جایی که به نفع شان است خوب عمل می کنند، آن جایی که به نفع شان نیست عمل نمی کنند. این افراد از منظر قرآن افراد واقعی نیستند! حتی طبق آیات قرآن 🔥مستحق آتش هستند، شاید ما هم مصداقش باشیم.⚠️
🚫دینداری که مقداری از دین را عمل می کند، مقداری را عمل نمی کند؛ اسم مسلمان دارد، نمازش را اول وقت می خواند، به مسجد🕌 می رود.. اما غیبت هم می کند، تهمت هم می زند و قس علی هذا، این جور افراد دینداریشان به درد نمی خورد!
👈این برداشت های نادرست از دین باعث شده مردم👥 نسبت به اسلام و احکام آن بدبین بشوند! امام عصر (عج) وقتی تشریف بیاورند دین را زنده می کنند. آن احکام دین که محو شده، دوباره می آورند و دین اسلام که کامل هست را کامل تر میکنند.
🔹ادامه دارد ...
💽برگرفته از فایل شماره (۷)
شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
🎤استاد احسان عبادی
#متن_شرح_و_تفسیر_دعای_عصر_غیبت
💠💠💠
🎞سلسله مباحث #آیات_مهدوی
📖جزء [29]سوره ملک، آیه30
💠«قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ»
💠بگو چه تصوری می کنید اگر آب که مایه ی زندگانی شماست همه به زمین فرود برود💧. جز خدا کیست که باز برای شما آب روان و گوارا پدید بیاورد.
⚔در جنگ بدر عمار خودش را به
رسول الله (ص) رساند و از مجاهدت های بی مانند و بی مثال ✨امیرالمؤمنین (ع) خدمت حضرت گفت. پیامبر بزرگوار به عمار فرمود: «آری! او از من است و من از او هستم، او جانشین من است، ائمه از نسل او هستند و مهدی امت از جمله ی آنهاست»🍃
عمار پرسید: مهدی کیست⁉️
پیامبر بزرگوار فرمود: «او نهمین فرزند حسین (ع) است که غائب می شود و این قول ✨خداوند است که می فرماید «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا» و در ادامه، پس از اشاره به آیه فرمودند:
«او غیبت طولانی🌤 خواهد داشت و عده ای از ولایت او باز می گردند و عده ای ثابت قدم می مانند، درود خدا بر آنها باد. او هم نام و شبیه ترین افراد به من است.»🍃
📃این روایت در کتاب ″بحار، ج33، ص18″ ذکر شده است.
🌀در روایت دیگری از آقـا امام باقر (ع) که در کتاب کمال الدین آمده، امام میفرماید: «معنای آیه این است که بگو بیاندیشید اگر امامتان غائب شد به گونه ای که ندانید او کجاست،😔 پس چه کسی امامی ظاهری برایتان خواهد آورد که اخبار آسمان ها و زمین و حلال و حرام خدا را برای شما بیان کند⁉️»
⚠️نکاتی که از این آیه می شود
بدست آورد:👇👇
◀️- نکته ی اول، درباره ی نعمت
بی بدیل آب💧، که اگر همه چیز داشته باشیم اما خداوند نعمت آب را از ما بگیرد، چه اتفاقی می افتد؟
👈«ماء معین» که در اینجا اشاره شده تأویل برده شده است، یعنی منظور امام زمان خودمان است. روایات زیادی از معنای عمیق تری📚 پرده برمی دارد و آن اینکه در روزی که امام زمانمان غائب میشود چه خواهیم کرد⁉️
🍃الان امام زمان ما غائب است، ما در دوران غیبت امام قرار داریم، چه باید بکنیم؟ آیا شدنی است که این امام را به دست بیاوریم⁉
واقعا چه قدر عاشق💞 امام زمان (ع) هستیم؟ مگر او پدر مهربان ما نیست؟ اگر پدر ما در زندان قرار بگیرد، ما به در و دیوار می زنیم که پدر خودمان را از زندان آزاد کنیم. امام زمان دوازده قرن است که در زندان غیبت است! 🕦 این هشداری است برای همه ی ما، آیا تلاش میکنیم این نعمت بزرگ، این پدر مهربان را از زندان غیبت آزاد کنیم⁉️
⚠️دلیل غائب شدن امام (ع) خود ما هستیم، مردم در غیبت امام مقصر ولی در ظهور مؤثر هستند.👥 اگر خداوند بدون اینکه مردم نقشی در اینباره داشته باشند حجت خودش را غائب کند این سؤال ها معنایی ندارد. 👈بنابراین تا حقیقتا قدرشناس حجت خدا نشویم، خبری از ظهور نیست.
⚠️با همان نگاهی که وقتی تشنه
میشویم به دنبال آب می رویم، باید تشنگی نسبت به امام را هم در وجود خودمان 👥 ایجاد کنیم، حالت اضطرار را برای خودمان ایجـاد کنیم 💔. مضطر شویم به سراغش می رویم.
◀️- نکته بعدی، در خصوص معنای این سؤال است که اگر امامتان غائب شد چه خواهید کرد؟
👈اگر یک لیتر آب💧داریم را از دست بدهیم، شدنی است که دوباره همان یک لیتر آب را به دست بیاوریم اما خیلی فرآیند باید طی شود تا دوباره همان یک لیتر آب را بدست بیاوریم. امام غائب است. 🍃ایـن نعمت بـزرگ💎، این آب گوارا را میشود دوباره به دست آورد اما باید برای آن زحمت بکشیم.
❌یک گوشه ای ننشینیم و فقط بگوییم یابن الحسن فدایت شوم چرا نمی آیی، یک گوشه ای ننشینیم و فقط مشغول ذکر و دعا و مناجات باشیم! 🤲دعا طلب و خواستن است، بخشی از کار است، همه آن نیست! این است که ما با غیبت امام دچار خسران و ضرر جبران ناپذیری😔 خواهیم شد. گرچه امام غائب همچون خورشید پنهان دارای آثار و برکاتی برای ما و هستی هست🌤 اما با این وجود بخش زیادی از فوائد امام به عدم غیبت او وابسته است که با غیبت او از آن محروم خواهیم شد.
💔اگر این خسارت بزرگ را درک میکردیم، به اضطرار می رسیدیم.
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت صد و چهل و پنجم
⚠️یکی از نکات بسیار مهم در بحث مانع های استجابت دعا ″ریا و دورویی″ هست، ریا در دعا کردن.❌
🔹پیامبر خدا می فرمایند؛ «سَیأتی عَلی النَّاسِ زَمانٌ تَخبُثُ فیهِ سَرائِر..»⏱ زمانی بر مردم می آید که باطن پلیدی پیدا میکنند. ظاهرشان را نگاه می کنیم ظواهر را رعایت می کند، شرعی های ظاهری را رعایت می کند، اما تمام اینها برای این است که به دنیا طمع🌾 دارد.
❌می خواهد سر من و تو را کلاه بگذارد، سینه می زند، نماز جماعت صف اول میایستد.. (اینها مثالهایش هست) ولی این چنین فردی دورو است،
👈خوف از خدا ندارد💥، خوف از مردم دارد، در چنین فضایی دعای این فرد مستجاب نمیشود. دعا می کنند، دعای غریق هم انجام می دهند، اما به استجابت نمیرسد.
✅روایت جالبی هست..
آقای مجتبی تهرانی می گوید من ندیدم کسی از آقایان این را بحث بکند. چرا؟ چون می گوید حتی دعای غریق هم بخوانند 🗣 در چنین جامعه ای که ″ریاکاری″ این فضا و این جامعه را بگیرد باز هم دعای این فرد ریاکار مستجاب نمیشود.
📄با آنکه ما در روایات مهدویت قبلا گفتیم، که عبدالله بن سنان محضر امام صادق (ع) می رود و می گوید اگر فتنه ها به ما رخ داد، بین حق و باطل گیر کردیم چکار کنیم⁉️ امام صادق به او می گوید دعای غریق بخوان. «يا اَللَّهُ يا رَحْمنُ يا رَحِيمُ يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلی دِينِکَ»✨
☝️اما اینجا دارد چه می گوید؟
می گوید اگر فضای تو فضای ریاکاری بشود، فضایی بشود که دورویی در تو حاصل بشود حتی دعای غریق هم در تو اثر نمی کند.🚫 ببینید چقدر مهم است! به همین خاطر باز متوجه می شویم اهمیت استغفار را، استغفار، استغفار.. قبل از دعا کردن به مراتب مهم است.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (32)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 145
🌀از #شناخت_خداوند تا #شناخت_امام_زمان (علیه السلام)🌀
⬅️قسمت 1⃣ از 2⃣
✅شناخت خداوند متعال و
صفات و اسمای او راهی برای شناخت اولیاء الهی و امامان معصوم (علیهم السلام) است، زیرا آنان آینه تمام نماى صفات جمال و جلال حضرت حقاند و در تسمیه به اسماى الهى، از تمامى موجودات عالم امکان برترند. بر این اساس، با شناخت خدا و صفات او، مىتوان به اوصاف و ویژگىهاى ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز واقف گشت. در نوشتار حاضر به این موضوع پرداخته شده است.👇
⚠️از وظایف مهم انسان
👈هدف از آفرینش، بندگی
خداوند متعال است[1] و اساس و پایه بندگی، شناخت او است.[2] عالیترین تبلور این معرفت، شناخت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و اوصیای اوست. بیگمان یکی از وظایف مهم بندگان در مقابل پروردگار، شناخت آن وجود مقدس است. این معرفت زمانی به کمال میرسد که پیامبران خداوند -به ویژه پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) را به خوبی شناخته باشند. این مهم نیز حاصل نمی گردد، مگر با شناخت اوصیای او -به خصوص آخرین حجّت الهی.
🌟امام حسین بن علی (علیهما السلام) به اصحاب خود فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلا لِیعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ»؛ ای مردم! همانا خداوند متعال بندگان را نیافرید، مگر برای آنکه او را بشناسند. پس در آن هنگام که او را شناختند، بندگی او را خواهند کرد. و آن هنگام که او را بندگی کردند، با عبادت او از عبادت غیر او بینیاز میگردند.
🗣شخصی پرسید: «ای پسر رسول خدا! پدر و مادرم به فدایت، معنای شناخت خدا چیست؟ سالار شهیدان (علیه السلام) در پاسخ فرمود: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کلِّ زَمَانٍ إِمَامهم الَّذِی یجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ»؛[3] معرفت خدا عبارت است از اینکه اهل هر زمان، امامی را که اطاعتش بر آنان واجب است، بشناسد.
👌بنابراین به روشنی معلوم میشود که شناخت امام، از معرفت خداوند جدا نیست؛ بلکه یکی از ابعاد آن است. در دعایی صادر شده از ناحیه مقدسه آمده است:
💠«اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَک فَإِنَّک إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَک لَمْ أَعْرِفْ نَبِیک اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَک فَإِنَّک إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَک لَمْ أَعْرِفْ حجّتک اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حجّتک فَإِنَّک إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حجَّتَک ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی»؛[4]
👈خدایا! خودت را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی، پیامبرت را نمیشناسم. خدایا! رسول خود را به من بشناسان که اگر رسول خود را به من نشناسانی، حجّت تو را نمی شناسم. خدایا! حجّتت را به من بشناسان که اگر حجّت خود را به من نشناسانی، از دین خود گمراه میشوم.
✍پینوشتها:
[1]. {وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ}. (ذاریات (15):56).
[2]. {أَوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ}. (شیخ صدوق: توحید، ص34؛ شیخ طوسی: امالی، ص22).
[3]. شیخ صدوق: علل الشرایع، ج1، ص9.
[4]. شیخ کلینی: کافی، ج1، ص342 .
📡مرکز مجازی مهدویت
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت صد و چهل و ششم
📑 در ادامه بحث های مربوط به دعـا، یکی از چیزهایی که حاج آقا مجتبی تهرانی مطرح می کنند این بحث هست
⭕️آن امری که دعا کننده طلب می کند جزء محالات عقلی نباشد و امتناع عقلی نداشته باشد.
💭 مثلا می گوید؛ من از خدا می خواهم دو به اضافه دو را بکند هشت، اینکه اصلا امتناع عقلی دارد! یا اینکه از خدا میخواهم یک قفلی🔐 بسازد که خودش هم نتواند آن را باز کند. چیزهایی که کمونیست ها اوایل انقلاب🇮🇷 زیاد مطرح می کردند. اینها امتناع عقلی دارد، از لحاظ عقلی اینها امتناع داخلش وجود دارد و نمی شود.
⭕️نکته بعدی اینکه انجام ندادن یک کار دلیل بر ناتوانی در انجام آن کار نیست، به هیچ عنوان.
👈مثلا شما می توانی و این قدرت را داری که یک چاقو بگیری و به چشمت بزنی. قدرت را داری یانه⁉️ قطعا این قدرت را داری اما هیچ وقت این کار را نمیکنی، چون یک کار عاقلانه و منطقی و حکیمانه نیست❌. در بحث خدای متعال هم همین است بعضی از کارها حکیمانه نیست که خدا بخواهد آنها را انجام بدهد، به همین خاطر انجام نمی دهد.
⭕️نکته بعدی آن چیزی هم که انسان از خدا می خواهد حلال باشد، یعنی چیز حرام را از خدا نخواهد. که ما چیز حرام هم از خدا بخواهیم مانع هست.
🔅امیرالمومنین (ع) می فرمایند ای کسی که دعا و طلب از خدای متعال می کنی دو چیز را توجه داشته باش؛
👈یکی آن چیز را که طلب می کنی امتناع عقلی نداشته باشد.
👈دوم اینکه آن چیزی که می خواهی حرام نباشد. در دعاهای خودت چیز حرام را از خدا نخواه.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (33)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 146
💠☀️💠☀️💠☀️💠
_______________
🔥 شیطان 🔥
⚡️بعد از آن كه شيطان از سجده كردن بر آدم سرپيچى كرد و از بهشت بيرون شد گفت:
🌹پروردگارا! حالا كه مرا بيرون و از رحمت خود دور مى كنى ، عبادات من چه مى شود، هزاران سال عبادتت كرده علاوه بر آن خودت فرمودى ، عمل عمل كنندگان را ضايع نمى كنم ! آيا سزاوار است كه با يك اشتباه ، مزد عمل چندين هزار ساله من به كلى از بين برود؟
❤️خطاب از مصدر جلال رسيد كه مزد هيچ كس در پيش من ضايع نمى شود؛ ولى كسى كه قابليت نداشته باشدکه پاداش كارش را در آخرت دهم، در دنيا هر چه بخواهد، مى دهم.
🖤شيطان عرض كرد: من هم مزد عمل خود را در دنيا از تو طلب مى كنم . چون به واسطه آدم جهنمى شدم حاجات خود را درباره آدم و فرزندان او قرار مى دهم !
❤️خطاب شد: حاجات خود را بگو تا به تو ببخشم !
🖤شيطان در جواب گفت :
1⃣اول آن كه ، اجازه دهى تا روز قيامت زنده باشم .
❤️خدا در جوابش فرمود: اگر مى خواهى از صدمه مرگ و جان كندن نجات يابى اراده من بر اين است كه هر كس به دنيا آيد مزه مرگ را بچشد و كسى نیست که مرگ سراغش نيايد ودرقیامت هم همه زنده مى شوند، مؤمنان در ناز و نعمت بهشت و مشركان در عذاب و نقمت جهنم خواهند بود.
چون نجات از مرگ براى كسى نيست ؛ تو را مهلت مى دهم تا روزى كه معلوم است .
( شايد مراد روز ظهور امام عصر - عجل الله تعالى فرجه الشريف - باشد كه به دست لشكر آن حضرت كشته مى شود و شايد هم روز آخر دنيا باشد )
2⃣دوم اين كه ، خدايا! از تو مى طلبم كه در مقابل هر يك از فرزندان آدم ، دو فرزند به من عطا كنى !
🌱از اين رو، در اخبار وارد شده : برابر هر يك نفر از اولاد آدم كه متولد مى شود، دو شيطان بر او مسلط است و او را اغوا مى كنند.
3⃣سوم ، گفت : خدايا! از تو مى خواهم كه مرا در بدن اولاد آدم مانند خون جريان دهى كه از هر جاى بدن او بخواهم ، بتوانم او را به معصيت بكشانم .
4⃣چهارم . از تو مى خواهم كه فرزندان آدم ما را نبينند، ولى ما آنها را ببينيم(آیه 27 اعراف)
5⃣پنجم ، از تو مى خواهم اين قدرت را به من بدهى كه به هر صورت بخواهم بتوانم در آيم . بنابر اين (در بعضی جاها و هر شكلى كه خداونداجازه دهدمی توانددر آيد تا شايد مردم را فريب دهد). همان طور كه در روز سقيفه بنى ساعده ، مجلس شوراى مكه كه عليه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم تشكيل شده بود، خود را به صورت پيرمردى نجدى در آورده و كار را براى آنان آسان كرد (كه در داستان شيطان و مجلس شوراى مكه بيان شده است )
6⃣ششم . پروردگار! از تو مى خواهم تا روح در بدن اولاد آدم است بر آن مسلط باشم !
7⃣هفتم ، عرض كرد: خدايا! از تو مى خواهم مرا مخصوصا در سينه آدم و اولاد او مسلط گردانى تا او را وسوسه كنم . چنان چه در قرآن مى فرمايد:
🌱من شرالوسواس الخناس الذى يوسوس فى صدور الناس من الجنه و الناس ؛
((شيطانى كه وسوسه و انديشه بد در دل مردم مى افكند، وسوسه او، هم در دل جن باشد و هم در دل انسان ))
❤️خداوند هم در پايان هر يك از خواسته هاى او فرمود، راضى شدم . وقتى شيطان اين حاجات را از خداوند گرفت ، عرض كرد:
🌱فبعزتك لاغوينهم اجمعين 🌱
اى خدا! به عزت و بزرگوارى خودت ، همه آنها را گمراه و از راه راست منحرف مى كنم.(آیه 39 سوره حجر)
🖤سپس شيطان گفت :
🌱من آنها را از پيش رو (آنها كه آخرت را در پيش دارند در نظرشان كوچك و ساده جلوه مى دهم ) و از پشت سر (آنها را كه به جمع آورى اموال و ثروت مشغول هستند به بخل و نپرداختن حقوق واجب دستور مى دهم ) و از طرف راست (امور معنوى را به وسيله شبهه و شك و ترديد ضايع مى سازم )، و از طرف چپ (لذت مادى و شهوات را در نظر آنها جلوه مى دهم .) و سراغشان مى روم و تو اكثر آنها را شكر گزار نخواهى يافت.(اعراف17)🌱
قابل تامل👌
🌹اهل بیت (ع) رو خرج دنیا نکنیم!🌹
🌱ما هر وقت دچار مشکل میشیم سراغ اهل بیت ع میریم و جالبه که خیلیها عظمت اهل بیت (ع)رو به شفا دادن و کمک کردن مالی و... میشناسن و در کل اونها رو برای دنیای خودشون خرج میکنن،
👈در حالی که در روایات منفعت اهل بیت (ع) برای این دنیا نیست
👌یعنی نفعی که اهل بیت در این دنیا به ما میرسانند در مقابل آنچیزی که بعد از مرگ به ما میرسد چیزی نیست.
🔳امام صادق ع میفرمایند:
محبّت ما اهل بیت در هفت جا ثمر میبخشد:
⭕️ در نزد خداوند
⭕️ و در وقت مرگ
⭕️ و در قبر
⭕️ و در روز رستاخیز
⭕️ و در کنار حوض کوثر
⭕️ و در وقت میزان
⭕️ و در هنگام عبور از صراط
📚محاسن ج 1، کتاب الصَّفوة و النّور و الرّحمة، ص 152، حدیث 75
👈 اگر دقت کنید در این روایت هیچ اشاره ای به دنیا نشده است...
❈❈❈ ‹🧡🍂༄›❈❈❈
💠 جايگاه همّت:
توجّه داشته باشید كه همّت، عزم و اراده از جانب انسانها است، ولي امر، حكم و تقدير از آن خداوند متعال است چنانکه فرمود: «يَمْحُواللّهُ مَا يَشَاء وَيُثْبِتُ» هرچه را او بخواهد محو و نابود سازد و هر چه را که بخواهد ثابت و پابرجا قرار می دهد. البته بايد دانست كه اراده او بر همه اراده خلق حاكم و غالب است.
💠 خواستگاه همّت:
خواستگاه همّت باید از خویشتن انسان باشد وعزم و اراده نفس بر اصلاح خودش باشد. این که برخی به بهانه انسان دوستی و دیگر دوستی، همّت خود را بر دیگران و غیره ابراز می دارند، خطائی روشن و واضح است.
از این نیرو بر خود بیش از دیگران بهره ببر! که امام همام حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) نیکو فرمود: «إنَّ سَمتَ هِمَّتکَ لإصلاحِ النّاس، فَابدَء بِنَفسِک، فَإن تُعاطِیک صَلاحُ غَیرِک و أَنتَ فاسِدٌ أکبَر العَیبِ.» اگر همت والای اصلاح مردم را در سرداری، از خودت آغاز کن، زیرا پرداختن تو به اصلاح دیگران، در حالی که خود فاسد باشی، بزرگترین عیب است.
💠 آثار همّت:
برای همّت آثار و برکاتی را می توان بر شمرد که برخی عبارت اند از:
🔆 پوشانیدن گناه: از نبیّ مکرّم اسلام (صلوات الله علیه وآله) گزارش گردیده که فرموده اند: «إنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لایُكَفِّرُها صَلاهٌ وَ لاصَدَقَهٌ، قِیلَ یا رسولَ اللهِ فَما یُكَفِّرُها؟ قالَ: الهُمُومُ فی طَلَبِ المَعِیشَهِ» بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سؤال شد یا رسول الله! پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود: جدیّت و تلاش در طلب معیشت. آری، که ارباب و اصحاب همت ها که طالب معیشت و روزی حلالند بدانند که آراستگی به همُت و عزم راستین، آنها را خود کفران برخی گناهانی خواهد شد که هیچ پوششی بر آنها برتر از این نخواهد بود.
بزرگواری و شرافت: کرامت و بزرگواری زائیده و نتیجه همّتی بلند است. چنانکه حضرت مولی على (عليهالسلام) به آن اشاره ای بلیغ کرده و فرمود: «الكَرَمُ نَتيجَةُ عُلُوِّ الهِمَّه.» كَرَم داشتن، زاييده بلندى همّت است. افرادی که از همّت والا برخوردارند در جامعه انسان های شریف و گرامی خواهند بود، که دیگران آن ها را ارج می نهند.
جوانمردی: مروّت و جوانمردی از برکات همّت است. حضرت امام مجتبی (علیه السلام) فرموده اند: «لامُرُوَّة لِمَن لاهِمَّة لَه.» كسي كه همت ندارد مروّت ندارد.
💠 ارزش مثبت همّتها:
انسان عاقل هر که را دارای عزم و همّت ببیند، او را دارای ارزشی مثبت تلقّی می کند و اولیاء اسلام نیز همه را به آن ارزش والا، فرا خوانده اند. حضرت امام علی (علیه¬السلام) فرموده اند: «كُن بَعيدَالهِمَمِ إذا طَلَبتَ، كَريمَ الظَّفَرِ إذا غَلَبتَ.» هرگاه در پىچيزى هستى، بلند همّت باش!
💠 آسیب همّت ها:
همّت چون نوعی برندگی کار و یا پر انرژی بودن است، باید دید دست چه کسی داده شده و از آن چگونه استفاده می گردد. اگر آن را به دست شخص عاقل دهند و یا ابلهی بر آن مسلّط گردد، هرگز یکسان نخواهد بود.
🍃 واستان از دست دیوانه سلاح تا که بازآید به تو عقل و فلاح
بی ادب را علم و فن آموختن دادن تیغ است دست راهزن
🔆 نباید نیروی همّت را هرکجا به کار گرفت که سکّوی پرش آن باید مواردی ارزشمند و ارزشی باشد تا که به بار نشیند و بتواند از خسران به دور بوده و تأمین آخرت نماید و گرنه انسان را به مهلکه انداخته و دردرّه سقوط می اندازد. امام علی (علیه السلام) فرموده اند: «اِقصِر هِمَّتَک عَلی مَا یلزمُک و لاتخُض فِیما لایعنِیک» همّت خود را صرف چیزهایی کن که به آن نیاز داری! و آنچه را که به کار تو نمی آید پی گیری مکن!
پس این نیروی ارزشمند را به کار بیهوده مینداز! که ضایع کردنِ فرصت ، و تباهی در عمر گرانمایه است. در این جاست که معرفت و شناخت ارزش خود را نشان میدهد و هر کس بتواند بر مبنای عقل و تدبیر، انتخاب مورد و موضوع کند و سپس کارش را با همّتی قوی ادامه دهد؛ او بار را به سلامت به سر منزل مقصود خواهد رسانید وگرنه باشتاب هر چه بیشتر به قهقرا سیر کرده و خود را به نابودی سریعتر خواهد رسانید.
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
https://eitaa.com/archive_mataleb_sokhanrani
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
🔰 به بهانه قتل عام #بیمارستان_المعمدانی" !
﴿وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ﴾ (الشعراء: ۲۲۷)
⚫️ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ وقتی به شب رسید یکی از سخت ترین رخدادها، آنچنان ، رخ آتشین خود را نشان داد که جان هر کسی که بویی از انسانیت برده بود را سوزاند !!
☑️گرچه در بخشهایی از دنیا اسلام شبانه مردم به خیابانها و میدان های اصلی آمدند و با گریه های آن کودکان خونین در کنار مادرهای بی جان همنوا شدند...
📛 اما ! غربِ فریبکار در شعاری که سالها گوش فلک را پر کرده بود به عنوان دفاع از حقوق بشر ، آبروی خود را بُرد ! و بدتر از همه ی غربی ها آلمان بود که پا از حدودِ انسانیت بیرون گذاشت و قتل عام بیمارستان را حقِ اسرائیل دانست!
📛 و اما ! در گوشه ای هم عده ای روشنفکرنمائی و حق طلبی شان گل کرد و همه را به گردن حماس انداختند که او شروع کننده بود و چرا عده ای برای حمله اولیه او جشن گرفتند!!
به جشن گرفتن نمیپردازم شاید محل مناقشه باشد از نگاه عده ای (هرچند نیست و اسیر توهمی شده اند که خواسته ی دشمنان است) ، اما چرا اسرائیل جنایتکار را از سفاکی و خونریزی تطهیر میکنید؟!
☑️شگفتی ندارد ، وقتی برای معاویه گفتند ؛
در صفین ((عمار)) کشته شده و پیامبر (ص) کشته شدن عمار را در یک فتنه و بدست گروهک باطل خبر داده و فرموده :
"يا عَمّارُ، تَقتُلُكَ الفِئَةُ الباغِيَةُ، وأنتَ إذ ذاكَ مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَكَ .. ؛ اى عمّار! تو را گروهك متجاوز خواهند كشت و در آن هنگام، تو با حق هستى و حق با توست.."
[تاریخ بغداد، ج ۱۳ ص ۱۸۷]
از همین جهت ، كشته شدن عمّار، سپاهيان شام را آشفته کرد که ما گروهک تجاوزکاریم؟!
از اين رو، معاويه گفت: جز اين نيست كه عمّار را كسى كشت كه او را به ميدان جنگ كشاند و در معرض كشته شدن قرار داد!
امير مؤمنان (ع) گفت: «پس قاتل حمزه هم باید پيامبر خداست! ؛ - فَرَسولُ اللّهِ (ص) إذَن قاتِلُ حَمزَةَ!!».
[شرح نهج البلاغة: ج ۲۰ ص ۳۳۴]
☑️چرا چنین است؟ ما چه شده ایم ؟ و با ما چه کرده اند؟
شهید استاد مطهری جواب میدهد و میگوید: "چرا خدا مسلمانان را عزّت نمی دهد؟ چرا قوانین طبیعت را به نفع مسلمین نمی چرخاند؟ عصبانی میشویم شب از غصه بیخواب میمانیم رنج میبریم و ناله میکنیم دعا و استغاثه میکنیم ولی مستجاب نمیشود پاسخی که قرآن به ما میدهد يك جمله است؛ " إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم" . خدا قانون خود را عوض نمیکند ما باید خودمان را عوض کنیم. ما غرق در جهالتهم، در فساد اخلاق غوطه وریم هیچگونه وحدت و اتفاق نداریم و در عین حال توقع داریم که خدا ناصر ما و یاور ما باشد!"
‼️در پایان به نکته ای اشاره کنم که چه بسا بررسی زوایای آن در آینده از مسئولیت های مهم سیاستمدارانِ دینی و روانشناسان و اساتید است که چرا بخشی از مردم ما به "رخوت" رفته اند و بخشی هم به "لجاجت" در آمده اند؟
اینجا وظیفه هر یک از ما این است که از حداقل ترین توانایی خود بهره ببریم..
که همانا شرکت در تجمعات و اعلام انزجار است.
#غزه_تنها_نیست
#انتخاب_های_من
✨﷽✨
#خودباختگی_فرهنگ
✍استاد شهید مطهری: امثال من گاهی با سؤالاتی مواجه میشویم که با لحن تحقیر و مسخره آمیزی میپرسند: آقا سواره (ایستاده) غذا خوردن شرعاً چه صورتی دارد؟! با قاشق و چنگال خوردن چطور؟! آیا کلاه لگنی به سر گذاشتن حرام است؟! آیا استعمال لغت بیگانه حرام است؟! ...
در جواب اینها میگوییم: اسلام دستور خاصی در این موارد نیاورده است. اسلام نه گفته با دست غذا بخور و نه گفته با قاشق بخور؛ گفته به هر حال نظافت را رعایت کن. از نظر کفش و کلاه و لباس نیز اسلام مد مخصوصی نیاورده است. از نظر اسلام زبان انگلیسی و ژاپنی و فارسی یکی است.
اما اسلام یک چیز دیگر گفته است؛ گفته شخصیت باختن حرام است، مرعوب دیگران شدن حرام است، تقلید کورکورانه کردن حرام است، هضم شدن و محو شدن در دیگران حرام است، طفیلیگری حرام است، افسون شدن در مقابل بیگانه (مانند خرگوشی که در مقابل مار افسون میشود) حرام است، الاغ مرده بیگانه را قاطر پنداشتن حرام است، انحرافات و بدبختیهای آنها را به نام «پدیده قرن» جذب کردن حرام است، اعتقاد به اینکه ایرانی باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی بشود حرام است، چهار صباح به پاریس رفتن و مخرج «را» را به مخرج «غین» تبدیل کردن و به جای «رفتم»، «غفتم» گفتن حرام است.
📙 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص107
✅
┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅