eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
26 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت شصت و یکم 🔆«وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّماءَ ..» به شماست که خدا آسمان را نگه داشته🌔 «أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِه» که بر زمین نیفتد. خدا در قرآن می گوید آسمانها را نگه داشتیم با ستونهایی که شما نمی بینید، این واسطه ی فیض امام را نشان می دهد.✨ 🔆«ِوَ بِكُمْ يُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ يَكْشِفُ الضُّر» ☝️خدا به شما هست که هم و اندوه انسان را برطرف می کند و ناراحتی ها را می دهد. برای همین است که به اهل بیت می گوییم «يا كاشِفَ الضَرّ..» ای کسانی💚 که ناراحتی ها را خاتمه می‌دهید. پس هم و اندوهی هم که در ما قرار می گیرد به واسطه امام✨ دارد برطرف می شود. پس بفهمیم هر وقت مشکلات و غم و اندوه ما زیاد شد برویم خودمان را به امام بیندازیم.🌸 📄در روایت از آقا رسول الله (ص) داریم که به زودی پاره تن من در زمین خراسان دفن می شود (منظور امام ) که هیچ آدم غصه داری او را زیارت🕌 نمی‌کند مگر اینکه خدا اندوه و غصه ی آن فرد را برطرف می کند. 👌روایت فوق العاده از امام صادق (ع) است که مردی از ایشان سوال می کند آیا این حدیث که شنیدم صحیح است، روایتی که می گوید شیعه ی و محب امیرالمؤمنین خوش ترین حالتش وقتی است که جان می دهد و دیگران به حالش می خورند⁉️ 🌸امام فرمود بله حدیث صحیح هست. چنین شخصی وقتی به حال مرگ می افتد رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع)✨ و جبرئیل و عزرائیل نزد او می آیند و عزرائیل از امیرالمؤمنین (ع) می پرسد که آیا این شخص به شما داشته و از دشمنان شما اعلام برائت می کرد؟ 🔹امیرالمومنین (ع)✨ در آن زمان می‌فرمایند بله این شخص من بود و دشمن دشمنان من بود. 💭آنگاه رسول خدا خطاب به جبرئیل می‌گویند ای جبرئیل! شاهد باش و این جریان را به حضور گزارش بده که این شخص 💕محب امیرالمؤمنین بود و علی هم محب بودن او را کرده است. در این موقع عزرائیل به آسانی او را قبض روح می کند که خوش ترین حالات محب علی (ع)😊 در آن موقع است. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست‌و بیست و هشتم ⭕️چهار شرط برای دعا👇 1⃣- «الْأَوَّلُ إِحْضَارُ النِّیَّهِ» یعنی اولا واقعا نیت داشته باشی و با خدا جدی جدی حرف بزنی، فقط لقلقه ی زبان نباشد. 💬به قول آن شعر ″ایاک نعبد بر زبان، دل در خیال این و آن″ حواست کجاست؟ «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» خدایا فقط تو ‌را می پرستیم فقط از تو یاری می جوییم💐، بعد دلت پیش هزار نفر است، اینکه نشد! اینجا هم همین است حواسمان به خدا باشد، جدی جدی از خدا بخواهیم. لقلقه ی زبان نباشد. 2⃣- «الثَّانِی إِخْلَاصُ السَّرِیرَهِ» یعنی خلوص باطن. خلوص در دعا غیر از خلوص در عبادت است و با هم فرق دارند، در جلسات📚 اول بحثش را گفتیم، باید این را هم داشته باشی. 3⃣- «الثَّالِثُ مَعْرِفَهُ الْمَسْئُول» یعنی شناخت نسبت به درخواست شونده داشته باشید و او را بشناسید، اینها را هم در مباحث عقلی دعا در جلسات اول گفتیم‌. یعنی بدانید این خدایی که در ذهن شما هست، در وجود شما هست، همه کاره هست گره ها 🤲 به دست او باز می شود، بخیل نیست، خیلی با شما رفیق است خیلی با شما مهربان🌹 است، منتظر است سمتش بروید یا رب، یا رب، یارب بکنید. 4⃣- «الرَّابِعُ الْإِنْصَافُ فِی الْمَسْأَلَه» بحث ما اینجاست. در این روایتی که از امیرالمؤمنین (ع)✨ گفتیم طرف رفت پیش حضرت علی گفت من حاجت نگرفتم، پس معلوم می شود دعایش دعای مادی بود🛍، چون اگر دعای اخروی بود باید فردای قیامت می فهمید دعایش مستجاب شده یا نه. 👆این معنای انصافی که اینجا مطرح می‌شود بحث تعادل است. در مورد حاجات دنیایی می گویند بی انصافی به خرج ندهید و این حالت در شما نباشد که بخواهید دیگران 👥 را محروم کنید. مثلا بگویید پیش از مقدرات شما به شما بدهند، بعد یکی دیگر بی حساب و کتاب باشد. ✖️بی انصافی در دعا، دعاهایمان دعاهای جهانی نیست!🌏 دعاهایمان دعاهای کلی نیست، گاهی ما دعاهایمان را دعاهای شخصی می کنیم، این خیلی بد است بی انصافی نکن، دعاهای کلی بکن، سطح دعاهایت را بالا ببر. هم سطح دعا را بالا ببر هم بی انصافی در دعا را مطرح نکن. باب انصاف بیشتر در مباحث دنیوی هست. آن فضل خدا را که گفتیم بیشتر در مباحث اخروی⚡️ هست. البته فضل را می شود در مادیات هم بکار برد ولی بیشتر بُعدش در مباحث معنوی است. 👌یک بحث دیگری هم که در دعاها داریم ما برای خدا گاهی تعیین و تکلیف می کنیم که خدایا این گره کار من را اینطوری باز کن، این شکلی باز کن. این را دوستان توجه بکنند این هم اشتباه❌ هست. ما حق نداریم برای خدا تعیین و تکلیف بکنیم که مثلا اینطوری.. نه خدا خودش درست می‌کند، تو از خدا بخواه که گره کار تو را باز بکند، بقیه را دست خدای متعال بسپار‌. برای خدا تعیین و تکلیف کردن ممنوع⛔️‌. اگر از فضل خدا بخواهیم هیچ ‌وقت دست خالی نمی مانیم. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (62) 🎤استاد احسان عبادی 228 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت شصت و دوم 🔆«آتاکمُ اللّهُ مَا لَمْ یؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمِینَ ..» من شهادت می دهم خدا به شما خاندان اهل بیت ✨ چیزهایی عنایت کرده که به احدی از جهانیان نداده. 💚شناخت امام یعنی شما صفات امام را بشناسی و بکنی که امام ویژگی هایی دارد که هیچ کسی ندارد، علم به همه‌ی زبانها، علم کامل، عصمت، معجزاتی که امام می تواند ...📚 🔆«وَ بَخَعَ کُلُّ مُتَکَبِّرِ لِطاعَتِکُم ..» 👥 هر انسان متکبری در برابر شما به در می‌آید. «وَ خَضَعَ کُلُ جَبَّارِ لِفَضلِکُم وَ ذَلَّ کُلُّشَیءٍ لَکُم» هر انسان جبار و مغروری در برابر فضل شما می‌شود و کل چیزها🌿🌹 در برابر شما ذلیل می‌شود. 🔆«فَازَ الْفَائِزُونَ بِوِلاَيَتِكُمْ‏ بِكُمْ يُسْلَكُ إِلَی الرِّضْوَانِ ..» سعادتمند است آن کسی که با شما و با تمسک به شما به سمت بهشت می رود.😊 «وَ عَلَی مَنْ جَحَدَ وِلاَيَتَكُمْ غَضَبُ الرَّحْمنِ» آن کسانی که با شما جحد می کنند می کنند به غضب☄ خدا دچار می شوند، که گفتیم عامل رستگاری توسل به اهل بیت✨ است، عامل این است که خودمان را به اهل بیت وصل بکنیم.🍃 🔆«ذِكْرُكُمْ فِی الذَّاكِرِينَ وَ أَسْمَاؤُكُمْ فِی الْأَسْمَاءِ ..» 👌ذکر شما در میان هست و اسم های شما در میان اسم ها. می خواهد بگوید شما همه جا هست، در هر سخنی، در هر سخنرانی🎙 و مداحی یاد شما هست. در تمام حالات زندگی مردم وجود🕓 دارید. هر چند این ذکرها شاید معرفتی نباشد اما ظاهریش حضور هست. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست‌و بیست و نهم 🎞در ادامه بحث های مربوط به دعا می‌رسیم به یکی از مباحث مهم، آموزش آداب دعا از طریق ادعیه. 👌یکی از موضوعاتی که شیوه دعا کردن و چطور دعا کردن را به ما یاد داده همان دعای معروف ماه رجب است «يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْر»✨ 📄 در این دعا ما از خدا می خواهیم «أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ ..» از تو در خواست می‌کنیم هر چه خیر دنیا و آخرت هست به ما بده. ⚠️(نکته: برای خیر دنیا و آخرت برای هر دو می گوید جمیع، «جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ».🤲 ولی برای شر می‌گوید «جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا» اما برای آخرت جمیع بکار نمی برد «وَشَرِّ الْآخِرَةِ»؛ یکی از اساتید اینطور تفسیر می کرد به نظرم تفسیر جالبی باشد می گفت «شَرِّ الْآخِرَةِ» جمیع اش به ما نمی رسد. براساس گناهانی که کردیم😔 شر آخرت گریبانگیر ما هست. ✔️بله «جَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ» ممکن است به ما برسد، خدا مهربان است ممکن است بیشتر از آن چیزی که استحقاق آن هستیم به من و شما فردای قیامت لطف بکند💐. اما شر آخرت و عذاب ما اینطوری نیست، اینطور نیست که ما بیشتر از گناهانمان عذاب بشویم💥. به میزان گناهانمان عذاب می شویم.) 👤حاج آقا مجتبی تهرانی بحث را ادامه می دهند: ایشان می گویند ما از خدا می‌خواهیم هر چه خیر دنیا و آخرت است به ما بده، چرا⁉️ «فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ» چون آنچه که تو می دهی کاستنی نیست «وَزِدْنِى مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ» دست هم بر نمی دارد یعنی ادامه می‌دهیم، دست برنمی داریم و می گوییم خدایا از فضلت افزون تر به من بده ای صاحب کرامت✨، ای صاحب کرم. ⚠️پس اگر دقت بکنید اولا هم علو همت، بلند نظری که جلسات قبل گفتیم در این دنیا خیلی روشن مطرح📗 می شود، هم در این دنیا به مسائل فعلی که مورد احتیاج هست بسنده نکرد اصلا این حرف ها نیست بلکه می گوید همه چیز، بعد هم فقط امور دنیایی🌐 نیست هم دنیایی هم اخروی، و بعد دست روی فضل الهی گذاشت 🗣 نه گفت خدایا آن چیزی که صلاح من است بده خیر دنیا و آخرتی که تو خیر میدانی، ☝️نه نه می گوید همه را به من بده یعنی علو همت. یعنی خواسته های کوچک و محدود از خدا نکنیم، خواسته هایمان را بالاتر ببریم، درجات را بالاتر ببریم که ما از خدای متعال خیر مطلق بخواهیم. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (63) 🎤استاد احسان عبادی 229 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت شصت و سوم 🔆«وَ أَجْسَادُكُمْ فِی الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِی الْأَرْوَاحِ ..» جسدهای شما در میان است و ارواح🍃 شما در میان ارواح دیگر. 🔸«فَمَا أَحْلَی أَسْمَاءَ‌كُمْ وَ أَكْرَمَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَعْظَمَ شَأْنَكُمْ» برحسب ظاهر اسم های شما در میان اسم ها و بدن های شما در میان بدن ها و شما 🌸 در میان ارواح و قبرهای شما در میان قبور است، اما بر حسب معنی و باطن نه فاصله ی شما و دیگران بیش از فاصله اعماق زمین تا عرش خداست 🌟 و ما باید سعی کنیم با کردن خودمان به شما این فاصله را کمتر کنیم. ⚠️این عبارات این را می گوید درست است شما در ظاهر نزدیک هستید به مردم اما در باطن امام فوق اینهاست. 🔆« وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی ..» 👈👈وصیت و سفارش شما تقوا و رعایت تقواست. حد اول تقوا انجام واجبات و ترک محرمات است‌. 🔹«وَ فِعلِکَم الخَیر» و عمل شما نیکی است. «وَ عَادَتِکُم الاِحسان وَ سَجیَّتِکُمُ الکَرَم» عادت شما اهل بیت احساس کردن به مردم و بودن✨ است. وقتی ما می دانیم امام اینطوری هست چرا به سراغش نمی‌رویم..⁉️ چرا نمی‌رویم تا از اماممان خوبی ها را دریافت بکنیم؟ عادتشان احسان کردن و خوبی کردن است پس می توانیم به آنها رجوع کنیم. این عدم رجوع ❌ ماست‌، نه اهل بیت! 🔆«وَ قَوْلُکمْ حُکمٌ ..» 💬گفتار شما فرمان قاطع است. یعنی حرف شما را باید کرد. «وَ حَتْمٌ وَ رَاْیکمْ عِلْمٌ وَ حِلْمٌ وَ حَزْمٌ» فرمان شما قاطع است، حتمی است تخلف ناپذیر است و رأی و نظر شما علم است و همراه با هوشیاری🍃 و عاقبت نگری است. ⚠️یعنی بفهم امام می گوید راست برو، چپ نرو کار تو را در نظر گرفته. بفهم دستور امام پشت سرش یک خیری و منفعتی 🎁 هست. همین یک تکه را ما عمل بکنیم دنیا و آخرتمان تأمین است که بفهمیم دستور ائمه قطعی است باید انجام بشود و از آن طرف هم بدانیم این دستور پشت سرش یک 🌸 است. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست ‌و سی 📜روایتی از امام زین العابدین (ع) هست که از پدر بزرگوارشان امام حسین (ع) نقل می کنند و ایشان هم از برادرشان امام حسن (ع) نقل می کنند و ایشان هم از امام علی (ع) نقل می کنند، در این روایت هست که امیرالمومنین می فرمایند؛👇 🔸«قالَ اللّهُ عزوجل لِعِبادِه» خدا به بندگانش فرمود؛ «أيُّهَا الفُقَراءُ إلى رَحمَتی‏» ای نیازمندانی که به سمت رحمت من فقیر هستید «إنّی قَد ألزَمتُكُمُ الحاجَةَ إلَیَّ فی كُلِّ حال» من شما 👥 را در هر حالی نیازمند به خودم کردم و در هر آن شما به من احتیاج دارید. 👌بحث معروفی که آقا رسول الله (ص) می فرمودند «اللَّهُمَّ لَا تَكِلْنِی إِلَى نَفْسِی طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً» هر لحظه ای ما را به خودمان وامگذار، دقیقا همین است. خدا می گوید هر ⏳لحظه من شما را محتاج خودم قرار دادم، به من محتاج هستید. پس اصلا حرف اینکه ما بگوییم یک پیشامد و حادثه ای برای ما پیش بیاید بعد سراغ خدا برویم نه ❌این حرف غلطی است. سر و پای ما نیاز است. 🔹«و ذِلَّةَ العُبودِيَّةِ فی كُلِّ وَقت» نشان بندگی در هر وقتی را من در شما قرار دادم. بنابراین شما در هر کاری به من روی بیاورید. هر کاری که می خواهید وارد آن بشوید و انجامش بدهید هر کاری که می‌خواهید آغاز بکنید⏱ و امیدوار هستید که آن را به پایان برسانید باید به من خدا متوسل بشوید و از من خدا کمک بخواهید‌. ☝️اگر من بخواهم به شما بدهم هیچ کس نمی تواند مانع شود. خدا بخواهد شما را به جایگاهی برساند هیچ احدالناسی نمی‌تواند مانع شود پس حواسمان جمع باشد نترسیم از حسودی ها و از موانع راه. 🔸«و إن أرَدتُ أن أمنَعَكُم لَم يَقدِر غَيری عَلى إعطائِكُم» اگر بخواهم به شما ندهم هیچ احدالناسی نمی تواند جلوی من را بگیرد. بنابراین «فَأَنَا أحَقُّ مَن سُئِلَ و أولى مَن تُضُرِّعَ إلَيه» من از هر کسی که شما چیزی از او بخواهید برای خواستن سزاوارتر هستم❣و شایسته ترین کسی هستم که شما بخواهید از او درخواست بکنید. ↖️تمام این موارد را ببینید می گوید شما سر و پا احتیاج هستید به من خدا رو بیاورید، همیشه و در همه حال. وقتی ما اصرار در دعا داشته باشیم.. (هم کثرت در دعا یعنی زیاد دعا بکنیم زیاد از خدا چیز بخواهیم ‌🤲. اصرار هم مشخص است اصرار داشته باشیم یکبار، دوبار نه! در روایات جلسات قبل عرض کردیم حداقل سه بار است) وقتی کثرت در دعا داشته باشیم عرض کردیم ملائکه می‌گویند🕊 این صدا آشناست، قبلا هم دعا می کرد بعد می گویند ما دعایت را مستجاب می کنیم و حاجتت را می دهیم البته از طرف خدا. ✅پس یکی از عواملی که موجب می شود دعای ما مستجاب بشود زیاد دعا کردن است. عکس مسئله خالق و مخلوق در باب تقاضاست. یعنی چه⁉️ خدا به ما دستور داده زیاد از من بخواهید، اما راجع به مردم احتیاج پیدا کردید نه اینقدر اصرار نکن و خودت را ذلیل نکن، بله خواسته ات را مطرح بکن 🗣 مردم هم وسیله اند، واسطه هستند ولی اینکه هی بروی خودت را ذلیل بکنی و چیزی بخواهی این با عزت نفس توی انسان قابل قبول نیست❌. در مقابل خدا تا می توانی اصرار بکن، در مقابل بنده خدا اگر چیزی می‌خواهی یکی دوبار به او بگو، دیدی که نمی دهد خودت را اینقدر ذلیل نکن. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (63) 🎤استاد احسان عبادی 230 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت شصت و چهارم 🔆«كَيفَ أصِفُ حُسْنَ ثَنائِكُمْ ..» چگونه می ‌توانم و ثنای شما را آنطوری که هست به خوبی بیان کنم؟ ✌️دو معنا دارد 🔰 1⃣- نمی توانم ستایش و ثنای شما را انجام بدهم که شما نسبت به دارید. آنطور حمدی که شما نسبت به خدا می‌کنید نمی توانم انجام بدهم. 2⃣- نمی توانم آن ستایش و را که خدا نسبت به شما دارد من بیان بکنم. (دو طرفه است). ☝️«وَ اُحْصى جَميلَ بَلائِكُمْ ..» چطور می توانم زیبایی های بلاهای شما را احصی بکنم⁉️ این بلا اینجا به معنای متعدد است؛ هم رنج است، هم ناز و نعمت است، هم و اختباری است که خدا ما را انجام می دهد، که هر سه معنا اگر باشد زیبایی داخلش هست. حتی همان رنج هم داخلش 🌱 است، چون کفاره گناهان ما می شود. 🔆«وَ بِكُمْ أخْرَجَنَا اللّه مِنَ الذُلِّ ..» 🔹به وسیله شما و شما بود که خدا ما را از خواری و ذلت نجات داد. ببینید جامعه هایی که حکومت شیعی ندارد چقدر ذلیل هستند‌! 🔅«وَ فَرَّجَ عَنّا غَمَراتِ الْكُروبِ» پرده های ضخیم و نگرانی نسبت به آینده را خدا به وسیله شما از چشم ما برداشت و‌ درهای را به سمت ما گشود‌.😊 🔆«وَ أنْقَذَنا مِنْ شَفا جُرُفِ الْهَلَكاتِ وَ مِنَ النّارِ..» ما را از لبه هلاکت ها و محرومیت های ابدی به وسیله شما ✨ کنار کشید. اگر شما اهل بیت نبودید ما جهنمی💥 می شدیم، ما به راه کج می رفتیم در تاریکی می افتادیم، هر چه که هست از شما اهل بیت است ولی حیف که درک نمی کنیم و نمی‌فهمیم. 🎤استاد احسان عبادی
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت شصت و پنجم 🔆«بِمُوالاتِكُمْ عَلّمنا اللّهُ مَعالِمُ دينِنا» خدا به وسیله موالات و شما معالم دین ما را به ما یاد داد. «أصْلَحَ ما كانَ فَسَدَ مِنْ دُنْيانا» و دنیای فاسد ما را اصلاح کرد. خیلی نكته مهمی است. 💢معالم دین یعنی🌟 و نشانه های دین. یعنی خدا به وسیله شما به ما ياد داد که در راه دین کجا راست برویم، کجا چپ برویم، کجا توقف بکنیم. تمام اینها و سعادتمندی در گرو دین است که خدا به وسیله ی شما 🌹 به ما نشان داد و دنیای ما را اصلاح کرد. 🔅«وَ لَكُمُ الْمَوَدَّةُ الْواجِبَةُ ..» 🔸آن مودت و که از جانب خدا واجب است برای شماست. یعنی واجب است که من محبت شما را در داشته باشم💚. چرا بعضی ها از مسیر اهل بیت دارند دور می‌شوند؟ غير از مسیر اهل بیت می‌خواهی به کجا برسی⁉️ 🔅«وَ بمُوالاتِكُمْ تَمّتِ الْكِلمَةُ ..» به برکت شما کلمه تمام شد. حالا این کلمه چی هست؟ در بعضی از روایات به بحث اشاره کردند توحيد و خداپرستی، که اگر شما نبودید توحيد و خداپرستی هم معنا نداشت. 👈«وَ عَظُمَتِ النِّعْمَةُ ..» و به شما بود که نعمت عظمتش آشکار شد. کدام نعمت⁉️ نعمت ولایت. 🔆«وَ ائْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُ ..» و تفرقه با وجود شما به رسید اما یک عده نامرد نگذاشتند. 💢«وَ بمُوالاتِكُمْ تُقْبَلُ الطّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ» و با ولایت شما است که خدا اعمال واجب ما را می پذیرد. اعمال ما به وسيله ولایت اهل بیت است، پس هر کس می‌خواهد مقامش پیش خدا بالاتر برود باید ولایت و محبتش به ✨اهل بیت را بیشتر بکند، هم قلبی هم عملی. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست ‌و سی و‌یکم 👌.. یک نکته هم این است در دعا کردن در بحث ربوبیت خدا تأکید بکنید. ♨️«رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إذا سَأَلَ أحَدُكُم فَليُكثِر فَإِنَّهُ يَسأَلُ رَبَّهُ» ″نهج الدعا، ج1، ص204″ می گوید هر کدام از شما چیزی از خدا می خواهد از بُعد ربوبیت خدا بخواهد. ⬅️چرا ...⁉️ چون ″ربوبیت″ خداست که ما را رشد می دهد. تمام چیزهایی که شخص برای بقای خودش و رشد دهندگی خودش به آن احتیاج دارد.. ما برای رشد به چه کسی نیاز داریم؟ یک مربی. یک ورزشکار بخواهد رشد ⛹‍♂ کند به چه کسی نیاز دارد؟ به مربی. رب هم همین است رشد دهنده یعنی خدا را با صفت رب خودش بخوانی یا رب یا رب، یا رب. به همین خاطر اکثر دعاهای قرآنی📖 را شما می بینید با رب شروع شده، نمی گویم همه ولی اکثر دعاهای قرآنی با رب است. ✨«رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْيا حَسَنَةً ..» ✨«رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ ..» ✨«رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ ..» 🗂در جلسات قبل عرض کردیم در هر دعایی خدا را به آن اسم بخوانید. پول می‌خواهی بگو «یا رزاق». مریضی می‌خواهی شفا🤒 پیدا کند بگو «یا شافی». خدا را در هر موضوعی به اسم خودش صدا بزنید. اسم های خاص خدا، در هر موضوعی متناسب با آن اسم.. اما این روایت دارد تأکید می کند رب را هم بگویید خدا را به بُعد ربوبیتش بگویید. یارب یارب را در دعاهای خودتان زیاد مطرح بکنید.📿 👌نکته بعدی بحث قاطعیت در دعاست. یعنی شل و ول دعا نکن. خدایا اگر خواستی به من بده.. نه با قاطعیت به خدا بگو، اگر صلاحت هم نباشد خدای متعال مستجاب نمی کند چیز بهتر به تو می دهد حالا در دنیا یا آخرت. 💠پیامبر می فرمایند؛ «إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَعْزِمْ فِی الدُّعَاءِ» هر گاه یکی از شما می‌خواهد دعا بکند قاطعانه بگوید «وَلاَ يَقُلِ اللَّهُمَّ إِنْ شِئْتَ فَأَعْطِنِی» نگویید خدایا اگر دوست داری بده.. 🤲 اینطوری نگویید. قاطعانه درخواست بکنید بگویید خدایا بده. البته شیوه مشخص نکنید که به این شیوه بدهد که این بی ادبی هست، بگو خدایا 💶پول بده، زندگی بده، ماشین بده، معرفت به امام زمان (عج)🌟 بده، هم مادی هم معنویت. راه را مشخص نکن، اما قاطعانه، شل و ول دعا نکنیم. 🔸پیامبر می گوید «لا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمُ ..» ″يَقُولَنَّ″ این (ن) نون تأکید است می گوید هیچ وقت، هرگز کسی از شما نگوید «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی إِنْ شِئْتَ اللَّهُمَّ ارْحَمْنِی إِنْ شِئْتَ» اگر دوست داری من را ببخش، اگر دوست داری من را ترحم کن. ❌نه!! قاطعانه بگو من را ببخش. «اللَّهُمَّ ارْحَمْنِی» خدایا به ترحم کن. ✅خدای متعال هم وقتی جدیت ما را ببیند ان شاءالله مستجاب می کند. اگر کسی با اعتقاد دعا بکند قطعا دعایش رد خور ندارد و دعایش هم ان شاءالله به منصه ظهور و استجابت هم می رسد. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (63) 🎤استاد احسان عبادی 231 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت شصت و ششم 🔆«رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ» 🌹خدایا این شهادت های من و اعتقاداتی که من نسبت به و اهل بیت دارم را شاهد باش. یعنی خدا را داری شاهد می‌گیری که من در این📗 زیارت جامعه شهادت دادم و آوردم به آن چیزی که تو بر نبی خودت و بر ائمه بعد از نبی نازل کردی.💫 👈«رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا» و از خدا می خواهیم بعد از این شهادتی که به همه ی اینها دادیم و در این مسیر درست قرار گرفتیم، یک وقتی نشویم با اصرار بر گناه و زیادی گناه..❌ 🔆«يا وَلِيَّ الله إِنَّ بَيْنِي وَبَيْنَ الله عَزَّوَجَلَّ ذُنُوباً لا يَأْتِي عَلَيْها إِلاّ رِضاكُمْ» 🌿ای ولی خدا، ای امام زمان (عج)، ای اولیای خدا، بين من و خدا است خدا از آنها نمی گذرد😔 مگر رضایت شما! راضی باشید از من و از من بگذرید تا هم از من بگذرد. 🔆«فَبِحَقِّ مَنْ ائْتَمَنَكُمْ عَلى سِرِّهِ» ❣شما را قسم می دهم به حق آن خدایی که شما را خودش قرار داد «وَاسْتَرْعاكُمْ أمْرَ خَلْقِه ..» و کار بندگان خودش را به شما کرد. (همان بحث واسطه ی فیض). اهل بیت را قسم می‌دهی که چی⁉️ 👌«لَمَّا اسْتَوْهَبْتُمْ ذُنُوبِی وَ كُنْتُمْ شُفَعَائِی» که نزد خدا من باشید و آمرزش گناهان من را از خدا بخواهید. چرا؟ چون من مطيع شما هستم و در این زیارت جامعه کبیره به شما شهادت دادم. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست ‌و سی و‌ دوم 👌ادامه مباحثی که می خواهیم خدمت شما عزیزان داشته باشیم در بحث های دعا، می رسیم به بحث مهمی که سه مانع هست برای ارتباط ما با خدا از زبان امام سجاد (ع)✨. در دعای مهم امام سجاد در صحیفه سجادیه 📑 دعای دوازدهم، ایشان می فرمایند؛ «اللَّهُمَّ إِنَّهُ یحْجُبُنِی عَنْ مَسْأَلَتِک خِلَالٌ ثَلَاثٌ..» سه چیز هست خدای متعال که مانع از این می‌شود من امام سجاد با تو حرف بزنم و از تو چیزی بخواهم. اینها باعث می شود زبانم لال بشود و بند بیاید.🍁 ⚠️سه مانعی که امام سجاد (ع) نام می‌برد چی هست؟👇 1⃣ «یحْجُبُنِی أَمْرٌ أَمَرْتَ بِهِ فَأَبْطَأْتُ عَنْهُ» اولین چیزی که من را از اینکه با تو حرف بزنم باز می دارد امری است که به آن فرمان دادی و در اجابت کردن آن درنگ کردم. 🔹یعنی خدایا تو‌ دستوراتی به من دادی به من گفتی فلان کار را بکن.. ولی من این دستورات را انجام ندادم، الان شرمنده هستم با چه رویی پیش تو بیایم. من بگویم فلان😞 چیز را به من بده، خدا می‌گوید آن چیزهایی که به تو گفتم انجام دادی؟؟ 2⃣ «وَ نَهْی نَهَیتَنِی عَنْهُ فَأَسْرَعْتُ إِلَیهِ» نهی است که از آن جلوگیری کردی ولی من به سمت آن شتافتم. گفتی نکن ولی من انجامش دادم.❌ حالا در درجات بالاتر مکروهات هم هست یعنی فقط گناه نیست، حتی بعضی مکروهات هم حجاب می آورد باعث می شود انسان نتواند به درجات بالا برسد و دعا بکند. 3⃣ «وَ نِعْمَةٌ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَی فَقَصَّرْتُ فِی شُکرِهَا» نعمتی به من دادی ولی من از سپاسگزاری آن کوتاهی کردم شکرش را نکردم. 👤انسانیت اقتضا می کند وقتی به انسان نعمتی داد؛ 👈اولا از نظر درونی بفهمیم چه کسی این نعمت را به من داده، که ما به ذهنمان نمی‌آید اینطور مواقع این نعمت ها از خداست. گاهی می گوییم تلاش کردیم به ما دادند، خدا را فراموش می کنیم. 👈ثانیا از نظر زبانی سپاسگزاری کنیم. خدایا متشکریم، الحمدلله.💐 👈ثالثا بدترین از این نعمتی که به من دادی، من چکار می کردم؟ در راه خشم تو، در راه گناه تو، در راه غیر رضای تو، مصرف کردم. ↩️پس سه مانع ارتباط با خداست، یعنی خدایا من می خواهم با تو صحبت کنم سه تا مانع وجود دارد، اول گفتی واجب را انجام بده ندادم، گفتی گناه نکن کردم، سوم اینکه نعمت ها را در جای خودش استفاده نکردم. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (64) 🎤استاد احسان عبادی 232 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت شصت و هفتم 🔆«اللَّهُمَّ إِنِّی لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ إِلَیک مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیتِهِ الأَخْیارِ الأَئِمَّةِ الأَبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعَائِی» 🤲خدایا اگر من ☘ و واسطه‌هایی در نزد تو مقرب تر از پیغمبر و آل او سراغ داشتم به طور حتم آنها را شفيع قرار می دادم، ولی کسی نیست جز .💞 🔆«فَبِحَقِّهِمُ الَّذِی أَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَيْكَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَةِ الْعَارِفِينَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِی زُمْرَةِ الْمَرْحُومِينَ بِشَفَاعَتِهِمْ» 👌خدایا تو را قسم می دهم به حق آنها، همان حقی که خودت از باب آنها به آنها دادی و ادای آن را بر خودت لازم دانستی، من را در جمله عارفان به حق آنها (یعنی از جمله کسانی 👥 باشم که حق اهل بیت را بفهمم و پیدا بکنم) و در زمره رحمت شدگان به شفاعت آنها دربیاوری. 🌸هم از اهل بیت می خواهیم ما را شفاعت بکند، هم از خدا می خواهیم که شفاعت آنها را قبول بکند. 🎈 پـــایـــان 🎤استاد احسان عبادی