eitaa logo
نشریه فرهنگی تحلیلی آرمان گرا
119 دنبال‌کننده
965 عکس
155 ویدیو
26 فایل
به دنبال آرمانگرایی هستیم یکی از چیزهائی که ما از دانشجوها توقع داشتیم ؛ بنده هم اصرار داشتم که این حالت در دانشگاه زنده بماند ، مسئله‌ی آرمان‌گرائی است . امام خامنه ای -رمضان 1433 @arman_gera
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ درویشِ شورای شهر سالها پیش با او در دفتر محقرش دیدار کردیم. وارد اتاق که شدیم صمیمانه به استقبال آمد. از هر دری سوال کردیم. از سابقه مبارزاتی و روزهای زندان و شکنجه گرفته تا مسوولیت های بعد از انقلاب و نوع رابطه اش با فرزند و همسر و غیره. اما پاسخ به همه سوال های ما تنها دو یا سه کلمه مشابه ،همراه با لبخندی دوست داشتنی بود. "کاری نکردم" . " وظیفه بود". ❤️ عباس شیبانی حقا دیدنی بود. دوستان قدیمی دکتر وقتی دیدند سوالهای ما بی پاسخ مانده به کمک آمدند و خاطراتی از زندگی کاری و شخصی ایشان بازگو کردند، تا شاید به سخن بیاید. اما بازهم بی نتیجه بود. گویی قرار نداشت درباره خودش حرف بزند. پاسخش به همه سوال ها این بود؛ " فراموش کنید" . 🔹 جناب شیبانی در ۹۱ سالگی به رحمت خدا رفت. حقیقتا سیاستمداری خادم که زندگی اش در تراز یک مسوول راستین انقلاب اسلامی بود. سالها عضو شورای شهر تهران بود و رکورد بی غیبت و بی تاخیرترین عضو شورا را در جلسات داشت. در نهایت سادگی زندگی می کرد. پزشک بود و سابقه ریاست دانشگاه تهران و نماینده مجلس و شورای شهر و دهها مسئولیت دیگر داشت، اما تا پایان عمر بدون خانه شخصی و اخرین ماشینش پیکان ساده ای بود که با اصرار خانواده چند سال پیشتر تبدیل به پراید شده بود. سال ها در زندان طاغوت بود و در همان زندان هم مراسم خواستگاری از یک بانوی انقلابی و مبارز صورت می گیرد. بعد از انقلاب هم خانه اش محل رفت و آمد و جلسات بزرگان انقلاب و قدمگاه بهشتی و مطهری و طالقانی و باهنر ودیگر بزرگان بود؛ حقا «خانه انقلاب» بود. 🔸 به گفته دخترش دو دست کت و شلوار داشت که سالهاست تغییر نکرده بود. رابطه بس عاشقانه با همسر مرحومه شان داشت و اما آنقدر به کار اهمیت می داد که یک روز بعد از تدفین همسر در محل کار حاضر می شود و اجازه نمی دهد بیش از یک کاغذ معمولی از بیت المال برای اعلام تسلیت هزینه شود. 🔹 جهیزیه دخترش یخچال و گاز نداشت و فقط فرش و تعدادی ظروف بود و کمی هم خرت و پرت؛ به خانواده داماد هم گفته بود که اگر برای عروسی شام بدهند در مجلس حاضر نمی شود؛ فقط میوه و شیرینی. در مجلس عروسی هم صندوق کمک به خیریه گذاشته بود تا مردم بجای کمک به عروس و داماد به خیریه کمک کنند. 🔸 همه این حرف ها را هم از اطرافیان و همسایه هایش شنیدیم. خودش در پاسخ به همه این سوالها فقط سکوت می کرد و می خندید. وقتی گفتیم نصیحت مان کن یک جمله گفت: "تا می توانید به این مردم خدمت کنید." ❤️ اما جناب شیبانی عزیز یکبار در طول این جلسه به وجد آمد و سخن گفت. وقتی یکی از همراهان از خصوصیات حاجیه خانم فاطمه، مادر مرحوم شان گفت. نقل شد که مادرشان وقتی بیمارستان می رفتند بالای سر هر مریض می ایستادند و دعا می خوانند. جناب شیبانی اسم مادر که آمد با صلابت خاصی که دیگر همان خنده هم روی لبانش نبود و با بیانی پر از حرارت و حرمت گفت: "مادر ما یک درویش تمام عیار بود." 👈از مادر درویشی را آموخته بود، سادگی و زاهدی و کم سخنی و خدمت. میگفت من کمتر حرف میزنم و تلاش می کنم عمل کنم. و بیشتر اوقات سالهای پایان عمر نیز به سکوت گذشت... ✍ محسن مهدیان
میکنم که جمهوری اسلامی در این چهل و چندی سال فرصت و حکمرانی، چه میکرده که وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی جامعه این است؟ سران این کشور در اعتقاد و اهتمام چقدر فاصله با معصومین علیهم السلام داشته‌اند که این وضعیت تربیتی ماست بعد اینهمه سال؟ ⚜🌀⚜🌀⚜🌀 میکنم که مثل دیشبی، مدینه شاهد چه صحنه‌ای بود؟ پیکر دختر پیغمبر بر زمین علی بچه‌های بهت زده و آستین به دهان گرفته فاطمه مراسم تشییع و تدفین علی علیه‌السلام، از این جامعه مسلمان چند هزار نفری، حسنین را درب خانه چند نفر توانست بفرستد که "بیایید مرا در این مصیبت عظمی یاری دهید" ؟ علی علیه‌السلام جز سلمان رضی‌الله‌عنه چه کسی را داشت برای خبر کردن؟ اصلاً آن جامعه مسلمین را چه شده بود که وصیت زهرا سلام‌الله‌علیها، خبر نکردن مردم بود؟ آن هم نه سالها بعد از رحلت حاکم جامعه! بلکه به دو سه ماه نرسیده... آن هم نه حاکمی که دو سه سال مهمان آن ها بوده باشد! بلکه حاکمی با ۲۳ سال تمام کار شبانه روزی برای مردم آن هم نه یک حاکمی که آدم ها بخواهند و بتوانند هزار و برای نپذیرفتنش بیاورند! نه! *محمد* ! همان "و انک لعلی خلق عظیم" ! همان که مردم قبل از منطق گفتمانش، شیفته لبخند و حُسن و ملاحت و مهر و عطوفتش میشدند و قبل از خدایش، به زیبندگی و دلبرانگی رفتار و گفتارش شهادت میدادند! دختر این حاکم، دختر این پیغمبر، از دنیا رفت. بعد از اینهمه سال نان و نمکِ محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را خوردن، و از منش و درایت و عدالت و نیک‌خویی او ارتزاق کردن، چند نفر در این شهر، امین و ناصر علی شد؟ کاروان تشییع فاطمه چند نفر داشت؟ یادم میفتد به قرآن آنجا که فرستادگان خدا مهمان ابراهیم علیه‌السّلام میشوند. ابراهیم میپرسد ماموریت شما چیست؟ می‌گویند برای عذاب [قوم لوط] آمده‌ایم. اما قبل از عذاب، اول "همه مؤمنین" را از شهر خارج میکنیم. و بعد میگویند: "فَمَا وَجَدْنَا فِيهَا غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ" اما در آن شهر، جز یک خانه، از مسلمان و فرمانبر امر خدا، کسی نیافتیم... یک خانه! ... حاصل تمام عمر تبلیغی یک پیامبر... ⚜🌀⚜🌀⚜🌀 @hejrat_kon میکنم جمهوری اسلامی ایران این ی همه رنج‌های همه اولیاء و اوصیاء (بله میدانم این جمله چقدر برای برخی سنگین است 😊) این وام گرفته از منطق حکمرانی انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام، این تداوم حکومت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین، چقدر توفیق و دستاورد داشته است در همه این چهل سال! یک خانه؟! دیشب میلیون ها دل از میلیون ها خانه، همراه علی علیه‌السلام زیر تابوت دختر رسول خدا را گرفتند. امروز میلیون ها دل کنار زینَبین نشستند و به حَسنین تسلیت گفتند. میکنم جمهوری اسلامی چقدر فرزند خلَف تحویل خانه علی و فاطمه علیهماالسلام داده است! همین دیروز فقط، ده‌ها نفر از این فرزندان پاک به دست میلیون ها دلداه حکومت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله، تشییع شدند... میکنم چقدر گاهی نسبت به این حکومت بی انصاف می‌شویم. چقدر قیاس‌های غیرواقعی، توقع‌های غیرمنطقی، ایرادهای غیرمنصفانه، نقدهای غیرسازنده... علیرغم اینکه نسبت به کل تاریخ هرگز حتی ذره‌ای دشمنی‌ها کم نشده، اما امروز قدرت و صلابت حکومت اسلام در جهان قابل چشم‌پوشی و سرعت پیشرفت و اعتلای روزافزونش قابل انکار نیست. میکنم چه انسان‌هایی این حکومت چهل و چند ساله، زیر پرچم ولایت و تعالیم مکتب اهل بیت علیهم السلام، با معرفت و بصیرت تحویل دنیا داده، چه زنان و مردان مستحکم و بااراده‌ای، چه ذخیره‌های نابی، چه ناصران حقی، چه سابقین الی ارادتهمی، چه مسارعین الیهم فی قضاء حوائجهمی، چه مستشهدین بین یدیهمی... میکنم چقدر که با دعای مادرم فاطمه سلام‌الله‌علیها، از همه تاریخ، در این زمان متولد شده‌ام؛ در حکومتی که انقلاب و پی‌ریزی‌اش به دست روح الله بزرگ رقم خورد و پرچمش به دست نایب الامام به پسر فاطمه علیهماالسلام خواهدرسید ان‌شاء‌الله 🦋
🔴چرا دست و دلشان می لرزد؟ ⏪این روزها نقش کانال های تلگرامی در التهاب بازار ارز دوباره سر زبان ها افتاده ▪️سالها قبل سیف رئیس اسبق بانک مرکزی نیز درباره نقش کانال های تلگرامی در افزایش نرخ دلار سخن گفته بود. این یعنی در تلگرام، زخمی کهنه است. ▪️تلگرام، اینستاگرام، توییتر و واتس اپ، سلاح های جنگ ترکیبی هستند که فرهنگ و اقتصاد و امنیت کشور را مورد تهاجم همه جانبه قرار داده اند. این مطلبی واضح، عیان و همه فهم است با این وجود چرا مسئولان کشور نسبت به حذف کامل آنها از جغرافیای جمهوری اسلامی، دست و دلشان می لرزد؟
🔴چرا یک روز ملی است و چرا بزرگداشت آن لازم است؟! 1. ۹ دی یک مناسبت حزبی نیست بلکه حقیقتا یک یوم الله ملی است. در روز ۹ دی، حامیان یک نامزد به خیابان نیامدند، بلکه مردم با ذائقه‌های متفاوت فکری و به خیابان آمدند و پاییندی همگان به قانون را مطالبه کردند. 2. در ۹ دی مردم دیدند که پای خود را از حریم یک نامزد انتخاباتی فراتر گذاشته‌اند و گام در مرحله براندازی و عقده‌گشایی در برابر جمهوری اسلامی برداشته‌اند و در این مسیر از هتک حرمت به قانون اساسی، جایگاه ولی فقیه، عاشورای حسینی و خدشه به منافع ملی، امنیت ملی و وحدت ملی ابا ندارند. 3. در ۹ دی مردم هم چنگ و دندان و نیشخند دشمنان ایران اسلامی را از می‌دیدند، هم تلاش‌شان برای حمایت از فتنه‌گران با تحمیل تحریم‌ها و فشارهای بی‌سابقه را و هم بی‌تفاوتی و بی‌خیالی فتنه‌گران و اصرارشان به طی مسیر خائنانه فتنه و دیگر نمی‌توانستند بپذیرند این اقدام در جهت احقاق حق یا خدمت به مردم یا حتی خدمت به کسانی باشد که به ایشان رأی داده‌اند. 4. در مردم از ذائقه‌های سیاسی خود گذشتند و حول محور منافع ملی و قانون اساسی و بیرق امام حسین(ع) جمع شدند و این خروش پر شور باعث شد تا فتنه‌گران متوجه شوند که حنای‌شان دیگر حتی نزد حامیان‌شان رنگی ندارد و ساکتان نیز بفهمند که دیگر مهی برای پرسه در آن وجود ندارد. 5. آری! نه تنها برای فتنه‌گرانی که با بی‌ظرفیتی در برابر رأی مردم شورش کردند، پیامی قاطع داشت بلکه هشداری هم بود برای همه کسانی که در آینده بخواهند در برابر رأی مردم بایستند و از بدعت خطرناک تبعیت کنند. 6. البته در کشور جریانات بی‌ظرفیتی داریم که همواره به غیر از راه قانونی و صحیح، دوست دارند از گزینه‌های غیرقانونی و فتنه‌گرانه علیه حاکمیت و آرای مردم، در آنجا که به نفعشان نباشد، استفاده کنند و بدیهی است این جریانات می‌کوشند قباحت فتنه را بپوشانند و خیانت فتنه‌گران را یا در حد همان رقابت قبل از توجیه کنند! 7. آری! امروز اگرچه ١٢ سال از فتنه ۸۸ گذشته است اما "٩ دی" به عنوان نماد روزی که همه مردم در حمایت از قانون اساسی، مقدسات، منافع ملی و امنیت ملی و وحدت ملی ایستادند، در تاریخ ماندگار شد، و بزرگداشت این یوم الله باعث میشود تا هیچ شخص و جریانی، دیگر به فکر شورش در برابر آرای مردم و قانون اساسی نباشد. 8. ۹ دی روزی است که شورش عظیم فتنه گران علیه جمهوریت و اسلامیت نظام شکست خورد و شکست فتنه ۸۸ همانند تشکیل و در همان راستا امری فرخنده و مبارک است که اگر بزرگ داشته نشود چه بسا زحماتی که برای کشیده شده است و آثار و برکات آن را به راحتی فراموش کنیم و به حفظ آن اهتمام لازم را نداشته باشیم.
بنظرم هیچکس مانند او برای انقلاب، نظام و رهبری هزینه نداد، چه هزینه آبرویی، چه هزینه‌ علمی و هیچکس را مانند او تخریب نکردند، چه دشمنان، چه جناح‌های سیاسی داخلی و... وقتی در حدود سال‌های هشتاد و در دوره اصلاحات، عبدالکریم سروش‌ها و دیگران نظریه ولایت فقیه را زیر سوال بردند و حمله‌ها کردند و هیچکس هم حریف آنها نبود، هر هفته جمعه‌ها از قم به تهران می‌آمد و پیش از خطبه‌های نمازجمعه تمام شبهات علمی درباره ولایت فقیه را پاسخ می‌داد، پاسخ‌های متقنی که دهن‌ها را می‌بست یک‌تنه علیه هجمه‌ها سینه سپر می‌کرد. حالا میفهمم دلیل آن‌همه تخریب‌ها در آن دوره‌ها را.... او درسالرور شهادت حاج قاسم از دنیا رفت. آن روزها جایی ذیل عکس یزدی نوشتم، در سالگرد شهادت مالک، عمار از دنیا رفت و به مالک پیوست. عده‌ای نوشتند چرا مقایسه می‌کنی بین اصحاب خاص امیرالمؤمنین و پیامبر صلوات الله علیهم و دیگران. از نظر من میتوان بادلایل عقلی، منطقی، تاریخی، کلامی، اعتقادی و.... ثابت کرد، چه بسا مالک‌ها و عمارهای این زمان، بالاتر از عمارها و مالک‌های عصر امیرالمؤمنین باشند سلام بر مالک‌ها سلام بر عمارها
⭕️ ضرورت نظم و ها و اصلاح سبک زندگی =رشد اسلامی ⭕️مدیریت زمان ضروری است اینکار مانع تغییرات تخریبی فرهنگی و اخلاقی و بی برنامگی و بطالت اوقات می شود. ⭕️ در عرصه های علم و اخلاق با نظم و مدیریت زمان، به تعالی و درجات بالا رسیده اند. ⭕️ باید بدستور بزرگان علم و اخلاق، مثل مرحوم سید کاظم یزدی (توزيع الوقت توسیعه و تشتیته تفویته) حتما روزمان را زمان بندی و برنامه ریزی کنیم و برای هر ساعتی، و هدفمندی را در نظر بگیریم و تلاش کنیم حتی المقدور طبق آن عمل کنیم. این کار علامت است. به تعبیر مرحوم عبارت است شناخت، حفظ و استفاده بهینه از داشته ها و ظرفیت ها و امکانات. ⭕️ با برنامه ریزی و زمان بندی اوقاتمان نشان دهیم هستیم. ⭕️ خدای نکرده مصداق زیر نشویم: "من ساوی یوماه فهو مغبون" "هرکس دو روزش برابر باشد، زیان کرده است." ┈••✾•🌹🌿🌺🌿🌹•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تزریق واکسن نورا به دکتر عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی کرونا | عضو شوید: 👇👇👇 🆔 @sarvsepidedia
سرباز: 🍃شهید سیدمجتبی علمدار شهیدی که روز تولدس با روز شهادتش در یک روز،بود ۱۱ دی ماه💔 سیدمجتبی در یازدهم دیماه سال ۱۳۴۵ در شهرستان ساری چشم به جهان گشود. در سن ۱۷ سالگی به عضویت بسیج درآمد و برای گذراندن دوره آموزشی به پادگان منجیل رفت و پس از چندی با مسئولیت گروهان سلمان از گردان مسلم به کردستان، اهواز و هفت‌تپه منتقل شد.      سید با حضور در عملیات‌های کربلای ۱، کربلای ۵، کربلای ۸ و ۱۰، والفجر ۸ والفجر ۱۰ چندین بار مجروح شد. او در تاریخ ۱۷. ۴. ۱۳۶۶ ملبس به لباس مقدس سپاه شد و پس از پایان جنگ در واحد اطلاعات عملیات لشکر ۲۵ کربلای ساری مشغول خدمت شد. سیدمجتبی بیشتر عمرش را وقف مداحی کرد. او با عشق به امام حسین (علیه السلام) و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و ارادت به امام حسن مجتبی(علیه السلام) همیشه به ذکر مدح و مصیبت این بزرگواران می‌پرداخت.      او در طول دوران دفاع مقدس بر اثر مجروحیت‌های مختلف طحال، بخشی از روده خود را از دست داد و به دلیل میگرن عصبی و میکروبی که در گلویش وجود داشت، هرسال تقریباً از اوایل زمستان به شدت بیمار می‌شد. سرانجام سید مجتبی به دلیل جراحات شیمیایی در قسمت «ایزوله» بیمارستان بستری شد و در تاریخ ۱۱ دی۱۳۷۵ هنگام اذان مغرب بعد از یک هفته بیهوشی کامل چشم گشود و شهادتین را زمزمه کرد و بعد به شهادت رسید.
🔴 به سید حسن رأی بدید، از بن سلمان عقبه اسپوتنیک عربی نظرسنجی گذاشته از تاثیرگذارترین رهبر عرب، جالبه تو عکس‌ها عکس سید حسن نصرالله رو نگذاشتن و تو لیست، اسمش رو آخر گذاشتن. الان 56_41 عقبه، هم خودتون رأی بدید هم منتشرش کنید، سایت خیلی سنگینه، شاید همون اول باز نشه، مجدد تلاش کنید 👇 https://sputnikarabic.ae/20221228/صوّت-للزعيم-العربي-الأكثر-تأثيرا-في-عام-2022--1071700262.html @hosein_darabi
حسبی الله: 🇮🇷بسم رب الشهدا و الصدیقین🇮🇷 ◑شهیدی‌که‌برای‌آب‌نامه‌ می‌نوشت ● محل تولد : زنجان تاریخ تولد : ۱۳۴۵ تاریخ شهادت : ۱۳۶۵/۱۰/۱۹ نام عملیات: کربلای۵ منطقه عملیاتی: شلمچه – پاسگاه کوت سواری شهید غواص، یوسف قربانی در این دنیای فانی هیچکس را ندارد ۶ ماهش بود که پدرش را از دست داد در ۶ سالگی مادر و در ۸ سالگی مادر بزرگش را هم از دست داد برادرش را هم در سانحه رانندگی از دست داد... زمانی هم که شهید میشه ، غریبانه دفنش می کنند🖤🔗 چند دقیقه قبل از عملیات، یکی از همرزمان خبرنگارش از او پرسیده بود: آقا یوسف! غواص یعنی چی؟ او پاسخ داده بود: غواص یعنی مرغابی امام زمان عج‌الله نامه برای آب... همرزم یوسف می‌گوید هر روز می‌دیدم یوسف گوشه‌ای نشسته و نامه می‌نویسد با خودم می‌گفتم یوسف که کسی را ندارد برای چه کسی نامه می‌نویسد؟ آن هم هر روز. یک روز گفتم یوسف نامه‌ات را پست نمی‌کنی؟ دست مرا گرفت و قدم زنان کنار ساحل اروند برد نامه را از جیبش در آورد، پاره کرد و داخل آب ریخت چشمانش پر از اشک شد و آرام گفت: من برای آب نامه می‌نویسم ، کسی را ندارم که😔💔 بیاییم برایش ، پدری ، مادری ، برادری و خواهری کنیم و در گروه‌هایی که هستیم ارسال کنیم تا سیلی از فاتحه و صلوات به روح مطهرش هدیه کنیم . تا ابد مدیون شهداء هستیم...♥️
🔴ده راهبرد مهم غرب در تقابل با انقلاب اسلامی 🖊حجت الاسلام احمدحسین شریفی 1.سکتاريزاسيون (فرقه‌گرايي و قومیت‌گرایی و تحریک مذاهب و قومیت‌های موجود در ایران برای جدایی‌طلبی) 2.بالکانيزاسيون (تجزيه‌گرایی و تبدیل ایران به چندین کشور ضعیف و وابسته) 3.نورماليزاسيون (وادار کردن جمهوری اسلامی به تبعیت از نرم‌های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی غرب) 4.ليبراليزاسيون (در عرصه فرهنگ و اخلاق و اقتصاد) 5.واتيکانيزاسيون (محدودسازی نفوذ اجتماعی و سیاسی عالمان دین) 6.سکولاريزاسيون (محدودسازی دین در مسائل درونی و معنوی) 7.اينديويدوآليزاسيون (فردگرایی و تبعیت از امیال و خواسته‌های شخصی و فردی در حوزه تربيت و اخلاق و ارزش‌ها) 8.اومانيزاسيون (اومانیسم در عرصه باورها و زدودن تفکر توحیدی) 9.پرنوکراتيزاسيون (و عادی‌سازی روسپیگری و فاحشه‌‌گی در میان دختران و زنان) 10.اليناسيزاسيون (هویت‌زدایی ملی و اجتماعی به ویژه منقطع کردن نسل جوان و نوجوان از هویت ملی و دینی خودش) @gam_dovvom
امام صادق ع: أکثَرُ الخَیرِ فِی‌ النِّساء بیشتر خوبی‌ها در زنان است (من لا یحضره الفقیه، ج‌۳، ص۳۸۵) یونس بن یعقوب از فردى که او از امام صادق علیه السّلام شنیده بود نقل کرد که امام علیه السّلام میفرمود: بیشتر خیر و نیکى در زنها است. شرح: «خير بودن زنان به جهت ازدياد نسل و انس و آرامش مردان و همچنين تنظيم امور داخلي و زندگي خانواده است كه اساس نظام هر امّت و اجتماع است زيرا امّتها از خانواده‌ها تشكيل شده‌اند و قوام هر خانواده متكي و منوط‌به زن است و بدون. او خانواده مفهومی ندارد، چنانکه بدون خانواده‌ها اجتماع بشری مفهومی ندارد، پس اگر اجتماع و زندگی اجتماعى را خیر بدانیم باید آن كس را که اساس و ريشه اوست (زن) مظهر بالاترين خير بدانيم
💐آیت الله شهید بهشتی ❇️ استاد رحیم پور ازغدی شهید بهشتی معتقد بود که . وی برای حفظ وضع موجود نداشت. مدام دنبال تحول و تکامل بوده است. 📌با بر عدالت و حاکمیت رکود بر مخالف بود و مبارزه می کرد. در حکومت بود ولی حکومتی نبود. عنصری عدالت‌خواه و تحول خواه بود. اصول گرا بود اما نواندیش، شریعت خواه بود اما نه قشری و منجمد و سطحی. 📣 شهید بهشتی را همه مسئولان توجه کنند و درباره آن بیندیشند: ✅ما نیامدیم حکومت کنیم تا حکومت کرده باشیم. و تغییر حاکمان فقط کافی نیست. تغییر حکومت هم لازم است. ✅اسلام در آغاز یک انقلاب بود و باید همواره یک آئین انقلابی بماند. دین نباید به یک توجیه گر وضع موجود و خطاهای ما تبدیل شود. دین موتور اصلاح و تغییر و تکامل است. هر تفسیر غیر انقلابی از دین، خارج شدن از مسیر شریعت و تحریف دین است. ❇️این دو تا مطلب شهید بهشتی، دو جمله نیست برای حکومت است. جرأت،قدرت، دانش تغییر لازم است.
🔰 مسأله‌ی حجاب ؛ پازلی که قطعاتش گم شده است شاید همه‌ی ما به این سؤال فکر کرده‌ایم که بالاخره وضعیت حجاب چه خواهد شد؟ آیا جمهوری اسلامی تسلیم روند موجود شده است؟ قرار نیست اتفاق ویژه‌ای رخ دهد؟ برنامه‌ریزی برای بهبود اوضاع صورت گیرد؟ و در آخر به این پاسخ رسیدیم که این از علائم آخرالزمان است و کاری از ما نمی‌آید، باید صبر کنیم تا حضرت ظهور کنند و اوضاع را درست کنند! این پاسخ نه تنها رویکرد منفعلانه در برابر مفهوم ظهور و انتظار است، بلکه به مثابه‌ی پاک کردن صورت مسأله برای راحت کردن خودمان و فرار از مسئولیت است. اما واقعیت اینجاست که فقدان راه ‌حل، محصول فقدان فهم مسأله است. مسئله این است که ما به موضوع حجاب از منظر علت نگریسته‌ایم نه معلول. در صورتی که حجاب آخرین حلقه‌ از بروز و ظهور تربیت، جهان‌بینی و شالوده‌ی معرفتی یک زن است. به بیان ساده‌تر، حجاب معلول است نه علت. معلولی که تا قطعات پیشینی و زمینه‌ای آن حل نشود، نمی‌توان انتظار حضور حیامند یک زن در جامعه را داشت. 💠 این که یک زن چه فهمی از نسبت خود با بدنش دارد، چه نگاهی از خود و تصویر رسانه‌ای و استاندارد زیبایی موجود از زن دارد، رویکردش نسبت به پوشش از حیث مالکیت بر بدن است یا صرفا راحتی، پوشش را ابزار می‌داند برای ابراز هویت یا نماد ایدئولوژی، رویکردش به دین و احکام آن چیست، پوشش را محصول تحمیل و سلطه‌ی نگاه مذکر می‌داند یا بخشی از پازل عبودیت در نسبت میان خودش و خدا، همه مؤلفه‌هایی است که خروجی این دستگاه فکری، می‌شود نوع لباسی که یک زن برای حضور در جامعه انتخاب می‌کند. پوششی که می‌تواند ظاهر کننده‌ی وجه جنسی او باشد، یا بالعکس، مستور کننده‌ی آن. 💠 همچنین اگر در سطح گفتمان، حکمت حجاب را به جای تبیین چیستی و چگونگی آن و جایگاهی که زن در نظام آفرینش از جهت حریم و نقشی که برای حیات‌بخشی و ادامه‌ی زندگی دارد، صرفا منحصر کردیم در یکی از کارکردهای آن که حفظ مرد از گناه است و حجاب تبدیل شد به محدودیت برای زن و راحتی جنس مذکر، نه تنها در زمانه‌ی ما پاسخگوی نیاز زن نیست، بلکه فروکاست مفهوم حجاب نیز هست، چون مفهوم حجاب بیش و فراتر از این است و منحصر در یک کارکرد نیست‌. 💠 حالا فرض کنیم بدون توجه به این عوامل و بسترها و تغییر جهان معرفتی یک زن، صرفا بخواهیم او را از بیرون ملزم به حجاب کنیم، امری که ممکن نیست. اگر هم ممکن باشد در سطح دیسیپلین (نظم بیرونی) است نه اوردر (نظم درونی) و بدون توازن و تناسب این دو سطح از نظم‌بخشی به نظام اجتماعی، نمی‌توان انتظار کارامدی بالا از این راهکارها را داشت. از سوی دیگر زن نیاز به دیده شدن دارد، نیاز مشروعی که می‌تواند پاسخ صادق یا کاذب داشته باشد. اگر این نیاز به درستی در فضای حلال و بدون آسیب خانواده پاسخ داده شد، خودنمایی جنسی او در جامعه به حداقل خواهد رسید و اگر بالعکس نه تنها به نیاز او در بستر حلال خانواده توجه نشود، بلکه پاسخ کاذب برای این نیاز مهیا باشد، زن در جامعه میل به جلوه‌نمایی پیدا می‌کند. همین‌گونه است در مورد هر نیاز مشروعی که در بستر خود پاسخ داده نشود مثل تفریح حلال، که معماری سنتی ما در گذشته پاسخگوی آن بود و یک زن در حیاط خانه نیازش به آب و گیاه و نور بدون پوشش از نامحرم، تأمین می‌شد. فضایی که معماری مدرن که حیا و حریم‌زدایی جزء ویژگی‌های آن است، آن را از زن گرفت و روز به روز حریم امن او را برای حضور آزاد بدون حجاب، تنگ کرده است. 💠 همه‌ی این‌ها حلقه‌های مفقوده و قطعات پازلی است که ما از مسئله‌ی حجاب نفهمیده‌ایم و و برای حل مسأله صرفا به دم دستی‌‌ترین راهکارها روی آورده‌ایم. اگر می‌خواهیم مسئله‌ی حجاب حل شود، باید با نگاه کلان و همه‌جانبه‌نگر، علت‌ها و بسترهای حیازدا را بشناسیم و از ریشه مسأله را حل کنیم. ریشه‌هایی که زن بخشی از آن است نه تمام آن و او جزئی از سیستمی است که داشتن حجاب را برای او سخت کرده و حتی از وادی «حجاب اجباری» که عبارت مرسوم فضای مجازی است به تنگنای «بی‌حجابی اجباری» افتاده است و برای حفظ حجاب در همه جا باید هزینه بدهد. در این فضا و بستر، زنی که بخواهد حجاب را حفظ کند در سختی می‌افتد، از تفریح حلالی که نیست و بستر آن از جامعه حذف شده، تا پاسخ به نیاز مشروع برای دیده شدن در خانواده که رو به کاستی است و تجردی که روزافزون است و دختران محجوب و باحیایی که در رقابت با نمایشگاه عمومی خودنمایی جا می‌مانند، تا جهان معرفتی که حجاب را نه در نسبت با خدا و حق الله، بلکه صرفا محصور در یک کارکرد محدود کننده می‌بیند و خود را برخلاف نگاه الهی که انسان را مالک درجه دو می‌داند و جسم را امانتی که نیاز به حفظ دارد، مالک تن خود دانسته و تصرف بر اساس امیال نفسانی بر جسم خود را به عنوان حق انسانی تصور می‌کند. ✍مهدیه منافی