*پیش از این به تاریخچه و معرفی دو خط از خطوط قطار شهری کرج اشاره کردیم.*
*اما خط سوم قطار شهری کرج*
*این خط یکی از مهمترین خطوی قطار شهری کرج است که پروژه ای مهم و آیندهنگرانه در حوزه حمل و نقل عمومی شهر است که قرار است تحولی عظیم در سیستم حمل و نقل این شهر ایجاد کند.*
*طبق برنامهریزیهای انجامشده، خط سه مترو کرج با طول تقریبی ۱۴.۵ کیلومتر، یکی از طولانیترین خط متروی این شهر خواهد بود.*
*این خط قرار است مناطق مختلفی از کرج را به یکدیگر متصل کند و دسترسی ساکنان به مراکز تجاری، اداری و تفریحی را تسهیل کند.*
*خط سه مترو در ایستگاه کرج (شهید سلطانی) با خطوط یک، دو و شش مترو تلاقی خواهد کرد و به این ترتیب دسترسی به سایر نقاط شهر را برای مسافران آسانتر میکند.*
*خط سه مترو از غرب کرج، از منطقه باغستان آغاز شده که محل پیش بینی فعلی ایستگاه آن در منطقه باغستان غربی است.*
*با طی مسیر طولانی در شرق کرج، این خط به ایستگاه شهید سلطانی ختم میشود.*
*خط چهار مترو رتبه سوم طولانی ترین خط مترو کرج را در اختیار دارد. خط سه قطار شهری بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است منطقه باغستان را به فرودگاه پیام متصل کند.*
*پیش بینی جابجایی مسافری که برای این خط در زمان مطالعه و تصویب آن انجام داده اند حدود 22500 مسافر در روز است.*
*خط پنجم قطار شهری کرج قرار است در آینده دانشگاه آزاد کرج را به محمدشهر متصل کند. مطالبه ای که مردم شهرهای جنوبی شهرستان کرج و استان البرز سالهای سال است که دارند، اما هنوز فقط مطالعه آن صورت گرفته است.*
*بر اساس پیش بینی ها این خط قرار است در زمانی که تکمیل و راه اندازی شد، بیش از 18600 نفر را در روز جابجا کند.*
*خط ششم و آخرین خط مصوب قطار شهری کرج قرار است بلوار استقلال را به به انستیتو پاستور متصل کند.*
*خطی که پیش از این بخشی از آن قرار بود که به عنوان منوریل در کرج احداث شود.*
*تب داغ احداث منوریل اما فقط در قم توانست به سرانجام برسد. دو شهر دیگری که در آن دوران بر اثر فشار رییس جمهور وقت، زمان و سرمایه بسیاری نیز صرف آن شد، در دو شهر تهران و کرج تنها به مطالعه، تجهیز کارگاه و احداث پایه ها رسید که در کرج حتی آنهم به نتیجه نرسید.*
*نمایندگان وقت مجلس آن دوره یعنی مجلس هفتم، تلاش زیادی کردند که خط منوریل در کرج احداث شود، و تصمیم گیران عاقل آن دوره، خطی را انتخاب کردند که جنبه گردشگری بتوانند برای آن ایجاد کنند.*
*منوریل کرج قرار بود در کنار بلوار شورا و به موازات رودخانه کرج احداث شود، که با تغییرات دولت و نمایندگان مجلس این طرح نیز به سرنوشتی همچون کندن پایه های منوریل تهران دچار شدو بعد از چند سال هر انچه که ساخته شده بود با بولدوزر خراب شد.*
*شش خط مصوب شورای عالی ترافیک کشور و یک خط مصوب دیگر در کنار اتوبان همت به سمت کرج، خطوطی هستند که اگر که از حدود 20 سال پیش که ساخت قطار شهری کرج آغاز شد، روزی یک متر آن حفاری شده بود، اکنون می توانستیم بگوییم کرج قطار شهری دارد.*
*هدفگذاری اشتباه شورای پنجم در افتتاح نزدیک ترین مسیر قابل افتتاح برای اقدام نمایشی سبب شده که بعد از حدود چهار سالی که از افتتاح اسمی قطارشهری کرج می گذرد اما هنوز یک مسافر سوار بر آن نشود.*
*مسیری که تنها دو روز در هفته و آنهم فقط دو ساعت در مرده ترین ساعاتهای ممکن به صورت اسمی به بهره برداری رسید، اما خبری از بهره برداری از آن نیست.*
*شما بگویید آیا پروژه قطار شهری کرج برای این شهر مفید است؟*
*در روزهای آینده بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.*
*آرمین رامبرزینی فعال در حوزه تحول اجتماعی و مدیریت شهری*
https://eitaa.com/armin_barzin12
*نگاهی به تامین اعتبار قطار شهری کرج*
*قطار شهری کرج که اکنون بعد از حدود 21 سال به عنوان ابرپروژه این شهر تعریف شده،یکی از پرچالش ترین پروژه های مدیریت شهری کرج است.*
*از یک سو، طولانی شدن زمان اجرای و مستهلک شدن بسیاری از بخش های اجرا شده که نیاز به استمهال و بازسازی دارند، است و دوم با طولانی شدن زمان اجرای این پروژه افزایش چندین برابری قیمت های پروژه خود عامل مضاعفی بر عدم اجرای به موقع آن شده است.*
*نمونه این طولانی شدن و از بین رفتن تجهیزات قطارشهری کرج را می توان در خرید دو دستگاه رام قطار شهری کرج دانست. در اواخر سال 90 بود که اولین رام قطار شهری کرج خریداری شد، اما به دلیل اینکه هنوز امکان استقرار این رام در قطار شهری کرج میسر نبود در محل دپوی قطار شهری تهران در فلکه صادقیه حدود دو سال خاک خورد.*
*بعد از این مدت، رام دوم قطار شهری کرج نیز تحویل این شهرداری شد، اما سرنوشت رام دوم هم به رام اول دچار شد.*
*در مجموع کرج در سال 93 دو رام قطار به ظرفیت 14 واگن را در محل دپوی قطارشهری تهران، استقرار داد. اما نتوانست از آنها سال گذشته استفاده کند.*
*قطار شهری تهران از این موضوع استفاده کرده و دو رام قطار را در خطوط قطار شهری تهران راه انداخت و از آن استفاده کرد.*
*اواخر دوره پنجم شوراها که بخش کوچکی از خط دو قطار شهری کرج نزدیک به بهره برداری رسید، تازه خبر استفاده قطار شهری تهران از واگن های کرج، رسانه ای شد و این موضوع سبب شد تا تهران واگن های قطار شهری کرج را بازسازی کرده و سپس در اختیار این شهر قرار دهد.*
*اما بازسازی واگن ها مدت زیادی طول کشید و شهرداری تهران تنها یک رام را تحویل قطار شهری کرج داد.*
*بعد از افتتاح رسمی قطار شهری کرج بود که واگن های دیگر قطارشهری کرج تحویل این شهرداری شد.*
*استفاده بیش از یک دهه از واگن های قطارشهری کرج، ضربه بزرگی را به کرج وارد کرده و خواهد کرج چرا که بعد از این علیرغم بازسازی صورت گرفته در قطارها، اما بازهم این واگن عمر مفید خود را از دست داده و یا سالهای کمتری می توانند برای این شهر مفید باشند.*
*این موضوع یکی از ضررهای سنگینی بود که شهرکرج به دلیل تاخیر در راه اندازی مترو، متحمل شده و می شود.*
*با طولانی شدن زمان اجرای پروژه قطار شهری کرج، این شهر ضرر بزرگتر دیگری نیز کرد و آن افزایش سرسام آور هزینه اجرا و ساخت قطارشهری کرج بود.*
*برآورد اولیه ساخت قطار شهری کرج در طول 5 سال زمان بندی اولیه از سال 1382 تا 1387 رقمی بالغ بر 1700 میلیارد تومان بود. یعنی هر کیلومتر از قطارشهری کرج بین 80 تا 100 میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده بود.*
*اما با طولانی شدن این پروژه و افزایش تورم در حاضر هر کیلومتر قطار شهری بی 1200 تا 1500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.*
*به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر کرج، اگر قرار باشد حدود 5 کیلومتر باقی مانده قطارشهری کرج تکمیل و راه اندازی شود، قریب به 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.*
*این یعنی شهروندان کرج می بایست خواب احداث و راه اندازی 5 خط دیگر قطارشهری کرج را ببینند!*
*تامین منابع لازم برای ساخت خط دو قطار شهری کرج از جمله مهمترین چالش های شورای اسلامی شهر در دوره های مختلف بوده است.*
*بر اساس قانون دولت موظف است که 50 درصد از اعتبار مورد نیاز ساخت قطارشهری در شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت را بپردازد و ما بقی از منابع محلی و شهرداری ها تامین شود.*
*اما همواره تامین اعتبار پروژه قطار شهری کرج چه از سوی دولت و چه از سوی مدیریت شهری با مشکلات جدی و چالش های بزرگی مواجه بوده است.*
*در مقاطعی این تامین اعتبار آنقدر چالش برانگیز بود که پیمانکار اصلی پروژه یعنی سابیر از پرداخت حقوق کارگران خودداری کرده و کارگران در حدود شش ماه اعتصاب و کم کاری ای که انجام دادند، بارها و بارها تجمعاتی را برای دریافت حقوق شان انجام دادند.*
*بزرگی و اعتبار بسیار زیاد این پروژه سبب شد که شرکت پیمانکار این پروژه در مقطعی، حاکم بلامنازع استان شده و اجازه هر گونه فعالیت به سایر بخش ها، منوط به همکاری با این پیمانکار شد.*
*این عوامل سبب شد تا مدیریت شهری کرج نتواند از حق و حقوق شهروندان دفاع کند. اما با تغییرات صورت گرفته در مدیریت شرکت و در نهایت حاکمیت قانون در روابط بین مدیریت شهری کرج، مدیران ارشد استان و شرکت پیمانکار قطارشهری کرج، اوضاع دریافت اعتبارات دولتی و واگذاری هم بهبود بخشیده شد.*
*در مقطعی مدیران ارشد استان و مدیریت شهری کرج برای تامین هزینه های ساخت قطارشهری، مجبور به بارگذاری بر روی اصلی ترین اراضی خود که می تواند نقش عمده ای به عنوان پشتوانه مالی شهرداری داشته باشد، شد.*
*شهرداری کرج با بارگذاری سنگین 240 هزار مترمربعی بر روی زمین ضلع شمالی میدان جمهوری و ضلع جنوبی این میدان و همچنین فرهنگسرای کوثر، قصد واگذاری این اراضی برای ساخت قطار شهری کرج داشت که خوشبختانه این توافق به نتیجه نرسید و این اراضی همچنان در اختیار شهرداری کرج باقی ماند.*
*هر چند که در سال گذشته با اجرای پل میدان جمهوری این دو قطعه زمین شهرداری کرج هم دچار افت و خیزهای فراوانی شده و خواهند شد.*
*مدیریت شهری کرج در ادوار گذشته و حتی اکنون اقدامات هزینه بردار بسیار برای شهر کرج انجام داده است، اقداماتی که برخی از اعضای کنونی شورای شهر را به سمت عدم اجرای این پروژه کشاند و بارها در مصاحبه هایشان از ناکارآمدی مترو کرج پس از راه اندازی آن سخن گفتند.*
*شهرداری کرج اقدام تامل برانگیز دیگری را نیز انجام داد و آن فروش اوراق مشارکت برای تکمیل و راه اندازی خط دو بود.*
*اما آیا به نظر شما قطار شهری کرج با هزینه سنگینی که برای اجرای آن انجام شده، می تواند منافع مردم این شهر را تامین کند؟*
*آرمین رامبرزینی*
*فعال در حوزه تحول اجتماعی و مدیریت شهری*
آیا میدانستید قطار شهری تهران،بیش از یک دهه از رام های قطار که متعلق به کرج بوده،استفاده کرده است؟!
اگر میخواهید در خصوص مسائل مرتبط با مدیریت شهری بیش تر بدانید لطفا وارد لینک زیر شوید.
https://eitaa.com/armin_barzin12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد پر سعادت امام حسین (ع) و روز پاسدار بر شما تبریک و تهنیت باد .
به هر طرف نگری جلوه جمال خداست
ادب کنید که میلاد سیدالشهداست
گرفته ختم رسل روی دست آینهای
که در صحیفه او صورت خدا پیداست
به مصحف رخ او با وضو نگاه کنید
که نقطه نقطه آن جای بوسه زهراست
*اوراق مشارکت قطار شهری بلای جان یا حلال مشکلات؟!*
*هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در سالهای اخیر و با توجه به افزایش سرسام اور هزینه ها، بخصوص قطار شهری که بخش عمده آن وابسته به دلار است، رشدی غیر قابل تصور کرده است.*
*در اوایل ساخت قطار شهری اگر هر کیلومتر ساخت قطار شهری در کرج بالغ بر 100 میلیارد تومان هزینه می برد، اکنون اما به گفته استاندار البرز حدود 2000 میلیارد تومان هزینه می برد.*
*با این حال اگر فقط قطار شهری کرج در دهه 90 تنها 6.5 کیلومتر مسیر چهار راه طالقانی تا 45 متری گلشهر را محاسبه کنیم، متوسط ساخت هزینه هر کیلومتر را بالغ بر 500 میلیارد تومان بگیریم* *تقریبا به طور متوسط همین چند کیلومتر تا رسیدن به افتتاح حدود 3500 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.*
*با این احتساب حداقل 10 کیلومتر مابقی افتتاح این خط با ارقام جدید حدود 20 هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.*
*یعنی اگر شهرداری کرج در طول سال آینده هیچ کاری انجام ندهد، می بایست تقریبا همه درآمد خود را برای ساخت تنها 10 کیلومتر باقی مانده خرج کند. که این موضوع به یقین شدنی نیست.*
*یکی از مهمترین منابع تامین اعتبار برای اجرای چنین پروژه هایی علاوه بر سرمایه گذاری بخش خصوصی که متاسفانه در کرج به هیچ عنوان به سمت آن نرفته و اگر هم رفته اند، تنها موارد خاص و اندکی بوده که به سرانجام نرسیده است، استفاده از فروش اوراق مشارکت است.*
*اوراق یکی از مهمترین روش های تامین مالی برای پروژه های بزرگی همچون قطار شهری کرج است.*
*کرج نیز به سمت استفاده از این روش تامین مالی رفته که با مشکلات و چالش هایی مواجه شده است.*
*البته بر اساس اطلاعات موجود تنها 900 میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز ساخت قطار شهری کرج به صورت اوراق مشارکت در اختیار پروژه قرار گرفته است.*
*اولین مرحله استفاده از اوراق مشارکت به سال 1394 باز می گردد. در آن سال شهرداری کرج مجوز فروش 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت را از بانک مرکزی گرفت و این اوراق مشارکت با سود 18 درصد و بازپرداخت 4 ساله به فروش رسید.*
*دومین مرحله از فروش اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری کرج باز می گردد به سال 1397 که مجوز 500 میلیارد تومان دیگر اخذ و بفروش رسید، این بار نیز با همان سود و بازپرداخت 18 درصد و 4 ساله. از سال 97 به بعد تا کنون هیچ تزریق دیگری به عنوان اوراق مشارکت به این پروژه انجام نشده است هر چند که در سال 99 قرار شد تا250 میلیارد تومان دیگر به صورت اوراق مشارکت در اختیار پروژه قرار گیرد که این موضوع اتفاق نیفتاد.*
*وظیفه تامین مالی پروژه قطار شهری کرج که بر اساس قانون می بایست 50 درصد اعتبار این پروژه از طریق دولت تامین شود، انجام نشد.*
*همین چند ماه پیش بود که خبر رسید دولت با فروش اوراق مشارکت 20 هزار میلیارد ریالی یعنی 2 هزار میلیارد تومانی برای این پروژه موافقت کرده است.*
*این میزان اوراق مشارکت نیز با 18 درصد سود و بازپرداخت 4 ساله قرار است به فروش برسد.*
*با این حساب شهرداری کرج می بایست در طول یک سال حدود 360 میلیارد تومان و در 4 سال حدود 1500 میلیارد تومان به عنوان سود به خریداران اوراق مشارکت پرداخت نماید.*
*به نظر شما شهرداری کرج تا کنون چه مبلغی بابت سود، دیرکرد سود و زیانی که بابت این اوراق پرداخته است؟*
*حال اعتبار مورد نیاز این پروژه را 20 هزار میلیارد را در کنار اعتبار 190 میلیارد تومانی ای که شورای اسلامی شهر کرج در سال 1403 در اختیار قطار شهری کرج قرار داده بگذارید به نظر شما چند سال طول می کشد که این پروژه به اتمام برسد؟*
*بر اساس پیش بینی های صورت گرفته قرار بود در صورت تکمیل این خط، حدود 22500 نفر روزانه بتوانند از این پروژه استفاده کنند.*
*در حالی که برای ساخت تنها یک خط قطارشهری کرج یعنی همان 17 کیلومتر نه 24 کیلومتر که تا سه راه اندیشه ادامه پیدا می کند فقط تا میدان شهید سلطانی که تونل ها تقریبا به صورت کامل حفر شده است، مبلغی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.*
*این را بگذارید کنار جابجایی روزانه 100 هزار نفری که از خط اتوبوس تندرو کرج استفاده می کنند، و اعتباری حدود 2 هزار و 200 میلیاردی این پروژه با احتساب خرید 40 دستگاه اتوبوس برقی برای کرج.*
*به نظر شما آیا ساخت پروژه ای مثل قطار شهری که هر روز نیز به دلیل وضعیت اقتصادی کشور، هزینه های ساخت آن سرسام آورتر از گذشته می شود، سود و زیانش به نفع مردم این شهر و استان است یا خیر؟*
*آرمین رام برزینی*
*فعال در حوزه تحول اجتماعی و مدیریت شهری*
https://eitaa.com/armin_barzin12
اوراق مشارکت قطار شهری کرج بلای جان یا حلال مشکلات؟!/آیا میدانید شهرداری کرج برای اتمام پروژه مترو میبایست تقریبا تمام بودجه سال ۱۴۰۴ خود را در این پروژه هزینه نماید؟!
در خصوص سوالات بالا یادداشتی را منتشر کرده ممنون میشم مطالعه کنید.
اگر علاقه دارید در خصوص مسائل مرتبط با مدیریت شهری کلانشهر کرج بیشتر بدانید لطفا وارد لینک زیر شوید.
https://eitaa.com/armin_barzin12