هدایت شده از درگاه ارتباطی دانشگاه حضرت معصومه (س)
جشنوارهی ملی رسا (نهجالبلاغهی دانشگاهیان)
بخشهای جشنواره شامل:
🔸سرودهها و اشعار فرهیختگان از مضامین حکمتها و خطبهها و نامههای نهجالبلاغه
🔸نوشتن داستانهایی زیبا و جذاب براساس حکایات صدور نامههای نهجالبلاغه، و تحریر نمایشنامه و فیلمنامه از این حکایات
🔸خوشنویسی یکی از حکمتهای ۱۳۷ تا ۱۴۴
🔸مسابقهی مفاهیم زیبای نهجالبلاغه از نامهی ۳۱ نهجالبلاغه و خطبهی همام (صفات متقین)
🔸و بخشهای متنوع دیگر...
[۲۱ رشتهی ادبی، هنری، معارفی، پژوهشی و... برای سلیقهها و توانمندیهای مختلف]
مهلت شرکت در جشنواره: از بهمن 1402 تا بهمن 1403
سایت جشنواره: http://rasanahad.ir/
کانال جشنواره: @rasanahad
#رسا
#نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان
#جشنواره_ملی_نهج_البلاغه
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
📣کانال اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه(س)
@hmu_ac_ir_eitaa
🌐آدرس سایت:
www.hmu.ac.ir
پایان نامه های ارشد علوم قرآن و حدیث
جشنوارهی ملی رسا (نهجالبلاغهی دانشگاهیان) بخشهای جشنواره شامل: 🔸سرودهها و اشعار فرهیختگان ا
باسلام و وقت بخیر
کمیته نهج البلاغه دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها از تمام دانشجویان ارشد دانشگاه دعوت میکند تا
تحقیقات کلاسی و پژوهشهای علمی خود در حوزه نهج البلاغه را برای جشنواره مزبور ارسال فرمایید.
این جشنواره هم محتوای قابل توجهی دارد و هم دارای جوایز ارزندهای است.
چکیده
انقلاب اسلامی ایران بر مبنای اصول حق و عدالت شکل گرفته است. با این وجود، از همان ابتدا، دشمنان این انقلاب با تحریف واقعیتها، ایجاد شبهات و فتنهانگیزی در پی خدشهدار کردن ماهیت آن و ایجاد گسست بین مردم و انقلاب بودهاند. آن¬ها با فتنهانگیزی و دروغپراکنی سعی دارند تا نه تنها در مسیر انقلاب اسلامی انحراف ایجاد کنند، بلکه علاقهمندان به این نهضت را نیز از آرمانهای خود سرد کنند. در این میان، نقش رهبری انقلاب اسلامی به عنوان عنصر هدایتگر و بصیرت بخش امت، اهمیتی ویژه دارد. این پژوهش با هدف بررسی و تبیین شاخصهای بصیرت در ابعاد مختلف (فرهنگی، اقتصادی و سیاسی) از دیدگاه آیتالله خامنهای و ریشهیابی این شاخصهها در کلام و سیره امام علی علیه¬السلام انجام شده است. از این رو، این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی، به بررسی این موضوع پرداخته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بصیرت، به عنوان یک مفهوم کلیدی، در ادبیات حکمرانی آیتالله خامنهای جایگاه ویژهای دارد. این مفهوم دارای ابعاد گوناگون است که مهمترین آنها عبارتند از: فرهنگ، سیاست و اقتصاد. هر یک از این ابعاد نیز دارای شاخصههای فرعی نظیر معنویت، عقلانیت و عدالت هستند که در تعامل و ارتباط متقابل با یکدیگر قرار دارند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که این شاخصههای اصلی و فرعی بصیرت، ریشه در سخنان و سیره امام علی علیه¬السلام دارند و این امر بر اهمیت و جایگاه این مفهوم در نظریهپردازی تمدن نوین اسلامی تأکید میکند. در واقع، این پژوهش نشان میدهد که رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه بصیرت، برگرفته از آموزههای دینی و اندیشه والای امام علی علیه¬السلام است و میتواند راهگشای جامعه اسلامی در مواجهه با چالشهای داخلی و خارجی باشد.
کلید واژه¬ها: بصیرت، آیت¬الله خامنه¬ای، امام علی علیه¬السلام، سیره، ریشه¬یابی.
توجه به سلامت جسم نقش مهمی را در تکامل و نیل به سعادت ایفا می¬کند. اعتقادات، صفات نفسانی و رفتارها در ابعاد وجودی انسان اثر می¬گذارد و با شکوفایی فطرت توحیدی سلامت جسم را به دنبال دارد. این شکوفایی بر اثر تقویت باورهای توحیدی، دوری از ناهنجاری¬های اخلاقی، رفتاری و برقراری روابط استوار با خدا حاصل می¬شود. این پژوهش با روش تطبیقی و جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه¬ای به بررسی تطبیقی تاثیر باور، اخلاق و رفتار توحیدی بر سلامت جسم در آموزه¬های علوی و علوم سلامت می¬پردازد. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد در آموزه¬های علوی و علوم سلامت؛ باورهای توحیدی از جهت معرفتی و تاثیر بر رفتارهای سلامت محور، اخلاق توحیدی با تاثیر در اصلاح بینش و اصلاح رفتار و رفتارهای توحیدی از طریق تاثیر بر رفتارهای فردی و اجتماعی بر سلامت جسم اثرگذار هستند. از اشتراکات میان این دو حوزه اهمیت ایمان در کاهش فشارهای روانی و تاکید بر سبک زندگی سالم، اهمیت نقش معنویت در اخلاق و بروز رفتارهای مناسب، اهمیت رعایت اعتدال در احساسات و هیجانات و تاثیر فضایل و رذایل در سلامتی جسم، اهمیت کنترل خشم و حمایت¬های اجتماعی در ارتقای سلامت تاکید شده است. از افتراقات می¬توان به تفاوت در نوع نگرش و بیان، مبانی، اهداف، تفاوت در شیوه¬های درمانی، تفاوت در مؤلفه¬های رفتاری و تفاوت در اصول کلی سلامت را برشمرد. رویکرد علوم سلامت جزءنگر و در آن به تمام ابعاد سلامت نیز توجه نشده است. اما آموزه¬های علوی به دلیل سازگاری با فطرت و تاکید بر آینده¬نگری و پیشگیری یک الگوی کامل برای دستیابی به سلامت پایدار می¬دهد. با توجه به این یافته¬ها می¬توان نتیجه گرفت که تقویت باورهای دینی و اخلاقی می¬تواند به عنوان یک مکمل مؤثر در ارتقای سلامت جسم مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه¬ها: باور توحیدی، اخلاق توحیدی، رفتار توحیدی، سلامت جسم، آموزه¬های علوی، سلامت معنوی، دین و سلامت
چکیده
معناشناسی روش جدیدی است که مطالعات دینی را نظاممند و تحلیل بهتر و قابل قبولی از متون ارائه میدهد. در معناشناسی روابط «همنشینی و جانشینی» مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر به تحلیل معنایی واژگان قبض و بسط در قرآن با محوریت هم نشینی و جانشینی می پردازدمعناشناسی واژگان «قبض» و «بسط» از آن جهت که واژگانی پرکاربرد در دایره لغات قرآن هستند، دارای اهمیت است. همچنین این واژگان در حوزههای مختلف قرآنی، عرفانی و فقهی به کار رفته است که گاه به قرآن برای آگاهی از معنای آنها استناد شده است از همین رو فهم دقیق این دو واژه، نه تنها در فهم آیات قرآن لازم است؛ بلکه ملاکی برای صحت سنجی این مفاهیم در حوزههای دیگر به دست میدهد،روش جمع آوری این تحقیق به روش کتابخانهای و روش نگارش به شیوه تحلیلی، توصیفی آیات قرآن است. اگرچه هر دو واژه به قدرت الهی اشاره دارند، «بسط» بیشتر به گسترهی رحمت و نعمتهای الهی و «قبض» به قدرت امساک و کنترل او دلالت میکند. تحلیل همنشینی نشان میدهد که خداوند فاعل اصلی هر دو فعل است و متعلقات آنها عمدتا «رزق» و «ید» میباشند که به ترتیب به روزی و اعمال انسانی اشاره دارند. جانشینی واژگانی مانند «وسع»، «مدّ» و «زاد» برای «بسط» و «مسک»، «قدر» و «اخذ» برای «قبض»، ابعاد مختلف این دو مفهوم را روشنتر میسازد. تقابل قبض و بسط در قرآن تنها در یک آیه و در آیات بیشتر تقابل بسط و قدر مفهوم مهم تری از قبض را مطرح می سازد به همین علت معادلی برای آن ارائه شده (یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر) به معنای انبساطی اندازه و معدل دار که با حکمت همراه است. همچنین عدم صفت «باسط» برای خداوند، در قرآن بر خلاف فراوانی کاربرد «بسط»، هشداری است مبنی بر عدم اتکا به نعمتها و یادآوریِ دایمی قدرت الهی در قبض و بسط. در مجموع، این پژوهش نشان میدهد که فراوانی «بسط» بر «قبض»، بر سبقت رحمت الهی بر غضب او دلالت دارد، اما هر دو واژه، نمایانگر قدرت مطلق و حکمت بیانتهای خداوند هستند.
کلیدواژهها: معناشناسی قبض، معناشناسی بسط، رابطه همنشینی، رابطه جانشینی، حوزه معنایی
پایان نامه های ارشد علوم قرآن و حدیث
اطلاعیه دفاع پایان نامه سرکارخانم مهدیه یارعلی عنوان: معناشناسی واژگان قبض و بسط در قرآن کریم اسات
⭕️ قابل توجه فرهیختگان گرامی⭕️
جلسه ی دفاع امروز برگزار میشود.
اطلاعیه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه افراز
عنوان:
گونهشناسی مردم بر اساس معیارهای علوی
استاد راهنما:
حجة الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا سروریان
استاد داور:
حجة الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر علیرضا رستمی
جناب آقای دکتر محسن رفعت
تاریخ دفاع: سه شنبه هشتم اسفند ماه ساعت ۱۲:۳۰
مکان: دانشکده علوم انسانی، اتاق دفاع
پایان نامه های ارشد علوم قرآن و حدیث
اطلاعیه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه افراز عنوان: گونهشناسی مردم بر اساس معیارهای علوی استاد
چکیده
انسان موجودی ذو ابعاد است و این اصل در آیات قرآن مجید کاملاٌ مشهود است. در مواجهه با انسان باید به همه ابعاد وی توجه شود. هدف انبیاء، هدایت انسان به مسیر درست و استفاده از استعدادهای متفاوت در جایگاه خود برای رسیدن به هدف مشخص است. انسانها در مواجهه با موهبتهای درونی و بیرونی خداوند از جهت اطاعت و طغیان خداوند متعال، شخصیت خود را شکل میدهند.
پس از تشکیل شخصیت انسانی آنها براساس معیارهای مشترک گرد هم جمع میشوند و دستههایی که گاه کاملا با یکدیگر متفاوت هستند را تشکیل میدهند. بنابراین ما با یک طیف و یک دسته از انسانها مواجه نیستیم. آنچه در این پژوهش دنبال میشود پاسخ به این سؤال است که امام علی علیهالسلام براساس چه معیارهایی طیفهای مختلف مردم را تقسیم کرده است و براساس تقسیم امام، گونهشناسی مردم چگونه است؟
هدف از این تحقیق نشاندادن اقسام مردم به صورت نظاممند برای استفاده در مطالعات مردمشناسی و برنامهریزی در امور است و اهمیت آن در سطح کلان برای برنامه ریزیهای کلان در حوزه های مختلف ودر سطح دیگر آگاهی برای رفتار مناسب در مواجهه با مردم است، روش این تحقیق توصیفی¬-تحلیلی با استفاده از مستندات سخنام امام علی علیهالسلام است، که بر اساس آن با توجه به سه معیار کلی معرفتی و گرایشی، اخلاقی و رفتاری مردم تقسیم می شوند؛ در بعد معرفتی و گرایشی، معیار تقسیم شناخت، علم و ایمان است که خود این معیار ها به معیارهای فرعیتر مانند شناخت خداوند و امام، تقسیم می شوند ودر بعد اخلاقی معیار کلی تقسیم، رعایت اخلاق و عدم رعایت آن است که خود این معیارها به معیارهای فرعیتر مانند مانند: اخلاق تعلیم و تعلم، جدال و ستیز، انتقام، مردان و زنان، شایستهنبودن برای مشورت تقسیم می شوند و در بعد رفتاری که بیشترین معیارهای تقیسم امام علی علیهالسلام را شکل میدهد، براساس رفتار هایی همانند اطاعت، عبادت، رفتار حاکمان در ابعاد مختلف، نیکوکاری و رفتار در اجتماع، افراط و تفریط در محبت امام، سعی و تلاش در راه حق، کسب قدرت، عملکرد در دنیا، واکنش نسبت به دنیا و آخرت، بهرهمندی از خیر دنیا، وابستگی به دنبا، واکنش نسبت به امور دنیوی، اطاعت، اطاعت از خداوند، راغبان الی الله، اطاعت از امام، پذیرش دعوت به جهاد، عدم اطاعت از امام، عبادت، ایمان، وارثان، رسیدن مصیبت، رفتار اجتماعی، کسب علم الهی، طبقات اجتماعی، انواع قاضیان از نظر نوع عملکرد، انواع بازرگانان از نظر سودرساندن، حفظ و امانتداری در نقل حدیث، واکنش نسبت به تصمیم اتخاذ شده، تصاحب حق خلافت، واکنش نسبت به حکومت ظلم، انجام واجب امر به معروف و نهی از منکر، پیروی از هوای نفس، محرومیت از بهشت، نیکوکار و بدکار تقسیم می شود.
فراوانی این عناوین در بعد رفتاری در مقایسه با ابعاد دیگر شاید بهآن علت است که رفتار ناشی از شناخت و گرایش و بروز اخلاق است و در واقع تمام معیار های بررسی شده غیر رفتاری، می تواند مقدمه معیار های رفتاری باشد.
کلیدواژهها: گونهشناسی، مردم، آموزه، امام علی علیهالسلام.