یامهدی ادرکنی:
معنی ترس از خداوند این است که اگر قدر این نعمت ولایت وسرپرستی راندانند وقدر این نعمت را ندانند گرفتا عذاب وزحمت خواهند شد
سوره الأنفال آیه 53
ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْۙ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
اين (كيفرها) بدان سبب است كه خدا، هيچ نعمتي را كه به گروهي داده، تغيير نمي دهد، تا اينكه آنچه را در خودشان است تغيير دهند؛ و اينكه خدا، شنواي داناست.
👆
وباید درمورد اکمال دین واتمام آن هم باید گفت که مجموعه ی احکام ولوازم دین قبلا بیان شده بود بلکه تنها یک مورد بود که اگر بیان نمیشد باعث نقصان دین بود
مثل نماز که از تکبیر شروع میشود اجزایی دارد مثل قرائت رکوع سجود و...وتا سلام پایان نماز نباشد نماز ناقص خواهد بود وسلام نماز همچون استمرار ولایت اهل بیت برای دین است که تکمیل دین میکند
یامهدی ادرکنی:
دوستان فقط یک شبهه ماند وآن هم اینکه سیاق آیه با مطلبی که شیعه میگوید سازگار نیست
حنیفه زاده:
میتونه به عنوان جمله معترضه باشه؟
یامهدی ادرکنی:
اگه اینو بگیم باز میریم تو وادی اینکه آیا آیات قرآن توسط صحابه جابجا شده؟که همه میگویند چینش آیات توقیفی بوده وبرخی میگویند بعیر از مواردی استثنا من جمله این آیه
اما ما مثل جلسه ی قبل به این شبهه ی سیاقی پاسخ سیاقی میدهیم
مقدمتا بیان میکنیم که خداوند متعال حکیم است
واوردن هر کلام در جایی بر اساس حکمت است
ابتدا وانتهای آیه در مورد تحریم برخی موارد به یهود واهل کتاب است وانتهای آیه
روایتی از نبی اکرم داریم که میفرمایند اینکه در قرآن از بنی اسرائیل زیاد یادشده این است که برخی از امت من جا جای پای آنها خواهند گذاشت پس خداوند در قالب بنی اسرائیل به امت مسلمان هشدار میدهد
ودیدید که برخی همچون یهود که ولایت هارون را قبول نکردند در اسلام هم گروهی ولایت علی را نپذیرفتند
جالب است بدانید که حکم حرمت این موارد قبلا۳بار بر پیامبر نازل شده بود
۲بار در مکه دردوسوره
یامهدی ادرکنی:
سوره الأنعام آیه 145
قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
بگو:» در آنچه به سوي من وحي شده، هيچ (غذاي) حرامي بر خورنده اي كه آن را مي خورد، نمي يابم! جز اينكه مرداري باشد يا خونِ ريخته شده، يا گوشت خوك، چرا كه اين (ها) پليد است، يا (حيواني كه) از روي نافرماني، [به هنگام سر بريدن، نامِ غير خدا بر آن بانگ زده شده است. «و [لي كسي كه ناچار شود، در صورتي كه ستمگر و متجاوز نباشد، پس (گناهي بر او نيست)؛ چرا كه پروردگارت، بسيار آمرزنده [و] مهرورز است.
سوره الأنعام آیه 146
وَ عَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍۖ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍۚ ذَٰلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْۖ وَ إِنَّا لَصَادِقُونَ
و بر كساني كه يهودي شدند، هر (حيوان) ناخن داري را حرام كرديم؛ و از گاو و گوسفند، پيه آن دو را بر آنان حرام كرديم؛ مگر آنچه بر پشت آن دو و يا بر روده هاست، يا آنچه با استخوان درآميخته است؛ اين را به سزاي ستم كردنشان به آنان كيفر داديم؛ و قطعاً ما راستگوييم.
و درسوره نحل
سوره النحل آیه 115
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
[خدا]، تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوك و آنچه را كه [به هنگام سر بريدن نام ] غير خدا بر آن بانگ زده شده، بر شما حرام كرده است؛ و [لى ] كسى كه ناچار شود، در صورتى كه ستمگر و متجاوز نباشد، پس (گناهى بر او نيست؛ چرا) كه خدا بسيار آمرزنده [و] مهرورز است.
ویک با رهم در مدینه
سوره ی بقره
سوره البقرة آیه 173
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
[خدا]، تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوك و آنچه را كه [به هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن بانگ زده شده، بر شما حرام كرده است. و [لي كسي كه ناچار شود، در صورتي كه ستمگر و متجاوز نباشد، پس گناهي بر او نيست؛ [چرا] كه خدا بسيار آمرزنده مهرورز است.
در این سه مورد که قبلا نازل شده بود یهودیان ولایت خدا رانپذیرفته وبخلاف نهی او عمل کرده که در ادامه ی آیات دچار توبیخاتی شدند ومسمانان از این عدم ولایت پذیری یهود آگاه بودند
یامهدی ادرکنی:
وبرای بار چهارم در اواخر عمر نبی اکرم لازم بود تا یک بار دیگر مسئله ی مهم ولایت وولایت پذیری در بین نافرمانی یهود بیان شود تا بر همگان عدم ولایت پذیری وعواقب آن روشن شود
یامهدی ادرکنی:
مضافابر اینکه در اول آیه عبارت اوفو بالعقود است که عقد ولایت را باید گفت بهترین مصداق وفای به عهد بحث ولایت است
یامهدی ادرکنی:
مطالب بنده بیان شد بنطرم طول کشید برای اینکه خستا کننده نشه همینجا ختم میکنیم
برای روشن شدن بهتر مطلب توصیه میشه حتما مقاله ای که میفرستم را اونایی که طالب درک دقیق مطلب هستند مطالعه کنند پاسخ سیاقی دقیق داده
آرشیو پرسمان
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت جلسه: 2⃣ مورخ: پنجشنبه 1400/12/19 ارائه دهنده: حجت الاسلام مومنی موضوع: د
پایان جلسه دوم پاسخ به شبهات وهابیت
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
آرشیو پرسمان
چالش طب اسلامی چهارشنبه ها ساعت ۱۶ با حضور حجت الاسلام محمدعلی تبریزیان گروه پرسمان https://eitaa
امروز جلسه دوم: اسناد روایات طبی
#طب_اسلامی
جلسه 2⃣
مورخ: چهارشنبه ۱۴٠٠/۱۲/۲۵
با حضور: حجة الاسلام تبریزیان
موضوع:
🔷️جلسه دوم: اسناد روایات طبی
👇👇👇