eitaa logo
آرشیو پرسمان
111 دنبال‌کننده
300 عکس
69 ویدیو
68 فایل
با سلام بحث های اساتید گروه به صورت گلچین شده در این کانال قرار میگیرد :↓↓↓ لینک کانال آرشیو پرسمان @arshiveporseman لینک گروه پرسمان ( گفت و گو مساله محور ) ← https://eitaa.com/joinchat/649592896Cc336bcb271
مشاهده در ایتا
دانلود
یامهدی ادرکنی: سوره الأنعام آیه 145 قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ بگو:» در آنچه به سوي من وحي شده، هيچ (غذاي) حرامي بر خورنده اي كه آن را مي خورد، نمي يابم! جز اينكه مرداري باشد يا خونِ ريخته شده، يا گوشت خوك، چرا كه اين (ها) پليد است، يا (حيواني كه) از روي نافرماني، [به هنگام سر بريدن، نامِ غير خدا بر آن بانگ زده شده است. «و [لي كسي كه ناچار شود، در صورتي كه ستمگر و متجاوز نباشد، پس (گناهي بر او نيست)؛ چرا كه پروردگارت، بسيار آمرزنده [و] مهرورز است. سوره الأنعام آیه 146 وَ عَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍۖ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍۚ ذَٰلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْۖ وَ إِنَّا لَصَادِقُونَ و بر كساني كه يهودي شدند، هر (حيوان) ناخن داري را حرام كرديم؛ و از گاو و گوسفند، پيه آن دو را بر آنان حرام كرديم؛ مگر آنچه بر پشت آن دو و يا بر روده هاست، يا آنچه با استخوان درآميخته است؛ اين را به سزاي ستم كردنشان به آنان كيفر داديم؛ و قطعاً ما راستگوييم. و درسوره نحل سوره النحل آیه 115 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ [خدا]، تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوك و آنچه را كه [به هنگام سر بريدن نام ] غير خدا بر آن بانگ زده شده، بر شما حرام كرده است؛ و [لى ] كسى كه ناچار شود، در صورتى كه ستمگر و متجاوز نباشد، پس (گناهى بر او نيست؛ چرا) كه خدا بسيار آمرزنده [و] مهرورز است. ویک با رهم در مدینه سوره ی بقره سوره البقرة آیه 173 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ [خدا]، تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوك و آنچه را كه [به هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن بانگ زده شده، بر شما حرام كرده است. و [لي كسي كه ناچار شود، در صورتي كه ستمگر و متجاوز نباشد، پس گناهي بر او نيست؛ [چرا] كه خدا بسيار آمرزنده مهرورز است. در این سه مورد که قبلا نازل شده بود یهودیان ولایت خدا رانپذیرفته وبخلاف نهی او عمل کرده که در ادامه ی آیات دچار توبیخاتی شدند ومسمانان از این عدم ولایت پذیری یهود آگاه بودند
یامهدی ادرکنی: وبرای بار چهارم در اواخر عمر نبی اکرم لازم بود تا یک بار دیگر مسئله ی مهم ولایت وولایت پذیری در بین نافرمانی یهود بیان شود تا بر همگان عدم ولایت پذیری وعواقب آن روشن شود
یامهدی ادرکنی: مضافابر اینکه در اول آیه عبارت اوفو بالعقود است که عقد ولایت را باید گفت بهترین مصداق وفای به عهد بحث ولایت است
یامهدی ادرکنی: مطالب بنده بیان شد بنطرم طول کشید برای اینکه خستا کننده نشه همینجا ختم میکنیم برای روشن شدن بهتر مطلب توصیه میشه حتما مقاله ای که میفرستم را اونایی که طالب درک دقیق مطلب هستند مطالعه کنند پاسخ سیاقی دقیق داده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
جلسه 2⃣ مورخ: چهارشنبه ۱۴٠٠/۱۲/۲۵ با حضور: حجة الاسلام تبریزیان موضوع: 🔷️جلسه دوم: اسناد روایات طبی 👇👇👇
هدایت شده از محمد علی تبریزیان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 هفته دوم ✍موضوع : سند روایات طبی 🔺مقدمه : اعجاز قرآن جامعیت ان در تمام ابعاد یک نکته و روش خاصی در تعالیم قرآن و اهل بیت باید بدانیم این است که قران وکلام معصوم در هر گزاره ای که دارد جوانب وحقایق مختلفی رعایت شده مثلا قران و کلام امام مثلا نهج البلاغه را ادیب نگاه کند در نهایت فصاحت می یابد و عالم بخواند سراسر حقایق علمی در ان پیدا می کند فقیه از ان فقه پیدا میکند ویک عالم اخلاق از همان ایه نکته اخلاقی را متوجه میشود ویک علاقه مند به امور طبیعت از توحید مفضل و قران به شگفتی های جهان پی می برد ویک عالم اعتقادی از همان گزاره های مورد استفاده قبلی اعتقاد حق وراه استدلال می آموزد. همین معارف سراسر علمی در عبن حال یک انسان بی سواد وجاهل هم که میخواند بسیار درس می گیرد ولذت میبرد وبرای او شیوا ومفهوم است هم هدایت هم دانش به همه انواعش هم زیبایی وبلاغت هم شیوایی و.... درحالی که داده های بشر یا یک کتاب علمی پیچیده غیر قابل بهره گیری برای جاهل است ان هم در حیطه یک یا دو علم مورد استفاده است یا صرفا ادبی است وعلمی نیست یا صرفا لغو مورد لذت جاهل ودانش پژوه را سودی نمی بخشد. در واقع این اعجاز قرآن وکلام وحی است که کسی مثل ان نمی تواند بیاورد که برای هم دانشمند وهم بی سواد وهم انسان دقیق وهم ظاهر بین وهم کوچک وهم بزرگ وهم ادیب وهم غیر ادیب و همه وهمه می توانند از ان بهره ببرند. و هر ایه وجمله ان ابعاد گوناگون را در خود جای داده وچنین چیزی را بشر از اوردنش عاجز است. 🔺نتیجه بنابراین طبیب یا هر فردی که در مورد سلامت پژوهش می کند ومی خواهد از قرآن و عترت بهره مند شود پژوهش او منحصر در یک کتاب حدیثی اختصاصی طب نیست یا یک سوره مخصوص طب نیست . در هفته اول ضمن ارايه نوع گزاره های طبی و تعریف طب مشخص شد که گزاره طبی لزوما یک فرمول دارو فقط نیست بلکه هرروایتی که که حقیقت یا راهبردی را در سلامت ودرمان وپیشگیری در بر داشته باشد طبی است . بنابر این رفرنس منابع طبی صرفا طب الایمه ابن بسطام یا طب الصادقین تلعکبری یا رساله ذهبیه یا کتب دیگری که اختصاصا در طب نگاشته شده نمی باشد.