eitaa logo
آرشیو پرسمان
113 دنبال‌کننده
300 عکس
69 ویدیو
68 فایل
با سلام بحث های اساتید گروه به صورت گلچین شده در این کانال قرار میگیرد :↓↓↓ لینک کانال آرشیو پرسمان @arshiveporseman لینک گروه پرسمان ( گفت و گو مساله محور ) ← https://eitaa.com/joinchat/649592896Cc336bcb271
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گلچین 9⃣2⃣ مورخ 1400/12/17 ارائه دهنده: حجت الاسلام ورسئی🌺🌺🌺 موضوع: آیه 1 سوره توبه(براءة) 👇👇👇
ورسیی: بسم الله الرحمن الرحیم باعرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان وهم گروهی های عزیز در خدمتتون هستیم با بحث قران دوستان قبل از اینکه شروع کنیم یک بحثی هست میخوام مطرح کنم دوستان لطفا مشارکت کنن دوستان قبل از اینکه بگم پیشنهادی انتقادی ندارن نسبت به بحث هایی که داشتیم...؟ منتظر هستم ....! برای بهتر شدن وپویا شدن بحث و گفتگوهامون نظر بدید چشم اما منتظر .... هستم بابت. انتقاد وپیشنهاد دوستان چیزی که میخواستم بگم این بود اولا ما از اول سوره بقره شروع کردیم میخواهم تغییر بده بریم سراغ سوره برائت واز انجا ادامه بدیم دوما دوست دارم یکم سبک پرسش پاسخ باشه التوبة بَرَاءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ۱ دوستان معنی میکنم ببینیم چی میشه معنی: براعت جستنی است از خدا ورسولش به سوی مشرکان که عهد بستید راجب معنی که کردم دقت کنید 🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃: معنی غلطه که ورسیی: چرا ظاهرا این معنی رو. میده ودرسته .: بله معنی اشتباه هست. 🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃: برائت از طرف خدا و رسولش نسبت به مشرکان حنیفه زاده: بله براءة مبتداست یعنی اسمه نه فعل ورسیی: اشکال نداره ایرادی به این نیست مصدر است میتونیم به معنای فعلی معنی کنیم که روان بشود حنیفه زاده: عهد بستیم هم صیغه 14 اما عاهدتم صیغه 9 اما شما متکلم وحده ترجمه کردید، فاعلش رو از کجا آوردید ورسیی: خوب بود اصلاح میکنم 👌 🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃: با ضمایر نمیخونه دیگه ورسیی: چه ضمایری؟ 🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃: انا اُبرّیُ معنی کردید. جمله فعلیه نیست ورسیی: بله درسته انتظار نداشتم دوستان تا این حد دقت داشته باشن خیلی خوبه حالا بحث رو نمیخواستم بکشم به این سمت اما کشیده شد ...... یه ایراد کلی به معنا هست وان چیه؟ 🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃: جمله انشایی خداوند خطاب می‌کند مومنان را ورسیی: اره اما براعت از خدا میجوییم؟ حنیفه زاده: خیر از جانب خدا و رسول اعلام براءة هست ورسیی: چطور باید این معنا رو بکنیم نمیشه؟ ظاهرا از خدا است. نگفته از جانب خدا حنیفه زاده: چرا ورسیی: من بمعنی از نیست مگه؟ حنیفه زاده: معنای مِن در اینجا چی هست؟ 🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃: براءه الی الذین عاهدتم من المشرکین ورسیی: درسته این معنا در میاد اما ایه میگه من الله.....🤔 حنیفه زاده: معانی مختلفی داره اینجا چه معنی داره؟ جار و مجرور متعلق به براعت هست ورسیی: درست (من) معانی دیگه ای داره به معنی (الی) است با معنای (از )که غالبی (من ) معنا غلط میشود درست است . با معنای الی یه نکته دیگه برا پایان بحث بگم این سوره «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» ندارد دلیل شیعه این است که به عقيده ى ما كه از اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله گرفته ايم، اين سوره، مستقّل است و نداشتن بِسْمِ اللَّهِ به خاطر لحن قهرآميز آن نسبت به مشركان است، زيرا كلمه ى بِسْمِ اللَّهِ نشان رحمت و امان است و اين سوره با اعلام تنفّر از مشركانِ پيمان شكن آغاز شده است. انشاله بحث های بعدی عمومی تره وچالش ها رو در ادبیات نمیزاریم سعی میکنم نکات ادبی را دقیق بگم بدون چالش باشن حامد: معنی درست ایه چی شد؟ ورسیی: التوبة بَرَاءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ۱ معنی: این اعلامیه براعت جستنی است از ناحیه خداوند و رسولش به سوی مشرکان که عهد بستید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه: 2⃣ مورخ: پنجشنبه 1400/12/19 ارائه دهنده: حجت الاسلام مومنی موضوع: دلالت آیه 3 سوره مائده بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر 👇👇👇
یامهدی ادرکنی: سلام علیکم ورحمه الله خدمت اعضای محترم وتبریک اعیاد شعبانیه با بحث شبهات پیرامون آیات اثبات امامت و ولایت در خدمت بزرگواران بودیم قرار شد این جلسه آیه ی ۳ سوره ی مائده یا آیه ی اکمال را بررسی کنیم سوره المائدة آیه 3 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ مَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًاۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ بر شما حرام شده است: (خوردن) مردار، و خون، و گوشت خوك، و آنچه را كه [به هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن بانگ زده شده، و (حيوانات) خفه شده، و بر اثر زدن، (يا بيماري) مرده، و از بلندي افتاده و جان سپرده و به ضرب شاخ كشته شده، و آنچه درّنده (از آن) خورده- مگر آنچه را (زنده در يابيد و) سر بِبُريد- و آنچه بر (آستان) بت هاي سنگي سر بريده شده است، و (نيز) تقسيم كردن (گوشت حيوان) بوسيله چوب هاي شرط بندي؛ اين (كارها همگي) نافرماني است.- امروز، كساني كه كفر ورزيدند، از (زوال) دين شما نااميد شدند؛ پس، از آنها نهراسيد؛ و (از مخالفت من) بهراسيد! امروز، دين شما را برايتان كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را براي شما [بعنوان دين پذيرفتم.- و هر كس به اضطرار افتد، در حالي كه گرسنه، [و] غير متمايل به گناه باشد، پس (مانعي ندارد كه از آنها بخورد، چرا) كه خدا، بسيار آمرزنده [و] مهرورز است. سوره المائدة آیه 3 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ مَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًاۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ بر شما حرام شده است: (خوردن) مردار، و خون، و گوشت خوك، و آنچه را كه [به هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن بانگ زده شده، و (حيوانات) خفه شده، و بر اثر زدن، (يا بيماري) مرده، و از بلندي افتاده و جان سپرده و به ضرب شاخ كشته شده، و آنچه درّنده (از آن) خورده- مگر آنچه را (زنده در يابيد و) سر بِبُريد- و آنچه بر (آستان) بت هاي سنگي سر بريده شده است، و (نيز) تقسيم كردن (گوشت حيوان) بوسيله چوب هاي شرط بندي؛ اين (كارها همگي) نافرماني است.- امروز، كساني كه كفر ورزيدند، از (زوال) دين شما نااميد شدند؛ پس، از آنها نهراسيد؛ و (از مخالفت من) بهراسيد! امروز، دين شما را برايتان كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را براي شما [بعنوان دين پذيرفتم.- و هر كس به اضطرار افتد، در حالي كه گرسنه، [و] غير متمايل به گناه باشد، پس (مانعي ندارد كه از آنها بخورد، چرا) كه خدا، بسيار آمرزنده [و] مهرورز است. نظر شیعه براین است که مصداق این آیه روز غدیر خم یعنی۱۸ذی الحجه سال دهم یاهمان حجه الوداع وجریان اعلام ولایت امیر مومنان است روایات فراوانی هم از خود شیعه در این زمینه داریم وروایاتی هم از اهل سنت لکن بزرگان اهل سنت روایاتی که میگوید آیه درمورد واقعه ی غدیر خم است را ضعیف میدانند اکابر اهل سنت بر این باوراند که این آیه در بین حکم حرمت وحلیت خوراکی ها آمده ودر این بین اصلا معنا ندارد که بحث ولایت بیان شود المائده حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ *** فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(3) برخی از مفسرین شیعه هم گفته اند این قسمت از آیه به سیاق آیه مربوط نمیشود درصورتی که واقعه ی غدیر خم بدانیم پس جمله معترضه است! ضمنا جلسه ی پیش
بیان کردیم که سیاق از اسباب ولوازم فهم آیه وتفسیر آن است در مورد واژه ی الیوم اهل سنت گفته اند نمیتواند غدیر خم و ولایت علی باشدبلکه مراد از یوم روز عرفه است برخی هم گفته اند مراد از یوم روز بعثت نبی اکرم است برخی از اهل سنت گفته اند یوم روز خاصی مدنطر نبوده بلکه مجموع یه زمان است مثل فی سته ایام ونظر مهم اهل سنت که با توجه به سیاق مخالف قول شیعه است به ظاهر این است که چون خداوند نهی از اکل محرمات کرده وکافران امید داشتند که مسلمانان مانند آنان از محرمات بخورند پس کافران بعد این حکم نهی ناامید شدند حنیفه زاده: درباره مایوس شدن شاید قابل قبول باشه اما اکمال دین واتمام نعمت چطور جواب میدن روز بعثت نیست چون که روز اور بعثت که دین کامل نمیشه یامهدی ادرکنی: برای این روز خصوصیاتی مهم بیان شده 1-الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ 2- فَلَا تَخْشَوْهُمْ 3- وَاخْشَوْنِ 4-الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ 5- وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي 6-وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا حنیفه زاده: با وجود ویژگی ها در آن روز و مراجعه به تاریخ با هیچ کدام از مواردی که اهل سنت بیان کردم قابل تطبیق نیست یامهدی ادرکنی: احسنت درسته.چون در اول بعثت دینی نبوده تا بخواد با این واقعه کامل بشه و هنوز اسلامی نبوده چه برسه قدرتی داشته باشن تا کافران ناامید بشن بله اما باید برایشان ادله بیاوریم تا بپذیرند.گفتیم روایات شیعه را که قبول ندارند که در مورد غدیر خم است وروایات خود سنی ها هم که میگویند مربود به غدیر است میگویند ضعیف است حنیفه زاده: درباره اکل محرمات هم یاس همه کفار معنا نداره یامهدی ادرکنی: بله دقیقا اما روز بعثت که نبود به دلیلی که گفتیم حنیفه زاده: روزهای دیگه ای رو هم که مطرح کردن ارزششان این قدر نبود که شامل اين چهار صفت مهم مطرح شده در اين آيه بشن یامهدی ادرکنی: اما درمورد روز عرفه باید گفت در روزعرفه فقط احکام حج توسط پیامبر انجام شد در حضور مسلمانان وان هم حج تمتع نه حج واجب که حج تمتع هم بعدا وجوبش برداشته شد چطور ممکن است بیان یک حکم مستحبی در روزعرفه باعث اکمال دین یاس کفار و...شود بله پاسخ کلی ماهمینه اما با جزئیات مطرح میکنیم انشاالله حنیفه زاده: حج خودش جزئی از دین هست یامهدی ادرکنی: اما آنهایی که میگویند الیوم یک روز خاص نیست مادر بالا آیه را شماره گذاری کردیم وخصوصیات رامعلوم کردیم ومشخص شد قطعا روز خاص مد نظر است وباتوجه به گزارشات تاریخی ۲روز احتمال آن بیشتر میرود یکی روز عرفه که رد کردیم ومیماند روز غدیر که وقتی بررسی کنیم متوجه میشویم تمام این خصوصیات با این روز سازگار است بله حج از فروعات است
یامهدی ادرکنی: اما به فراز اول میپردازیم الیوم یئس الذین کفرو باید ببینیم کفار امید به چه داشتند که بعد این واقعه ناامید شدند رهبری نبی اکرم که دارای صفات عالیه بودند مسلمانان ترس داشتند که با رحلت ایشان چه بر سر دین خواهد امد باتوجه به ایه ای که میگویت انک میت و انهم میتون زیرا تداوم سرپرستی دین با بحث ائمه ی اطهار امید کافران را ناامید کرد پس اینکه میگوید فلا تخشوهم یعنی از کافران نترسید که بعد از نبی دین بدون متولی بماند وانها بر شما حاکم شوند بلکه در ادامه میگوید واخشون یعنی از من خدا بترسید منطور از واخشون چیست؟؟
یامهدی ادرکنی: معنی ترس از خداوند این است که اگر قدر این نعمت ولایت وسرپرستی راندانند وقدر این نعمت را ندانند گرفتا عذاب وزحمت خواهند شد سوره الأنفال آیه 53 ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْۙ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ اين (كيفرها) بدان سبب است كه خدا، هيچ نعمتي را كه به گروهي داده، تغيير نمي دهد، تا اينكه آنچه را در خودشان است تغيير دهند؛ و اينكه خدا، شنواي داناست. 👆 وباید درمورد اکمال دین واتمام آن هم باید گفت که مجموعه ی احکام ولوازم دین قبلا بیان شده بود بلکه تنها یک مورد بود که اگر بیان نمیشد باعث نقصان دین بود مثل نماز که از تکبیر شروع میشود اجزایی دارد مثل قرائت رکوع سجود و...وتا سلام پایان نماز نباشد نماز ناقص خواهد بود وسلام نماز همچون استمرار ولایت اهل بیت برای دین است که تکمیل دین میکند
یامهدی ادرکنی: دوستان فقط یک شبهه ماند وآن هم اینکه سیاق آیه با مطلبی که شیعه میگوید سازگار نیست حنیفه زاده: میتونه به عنوان جمله معترضه باشه؟ یامهدی ادرکنی: اگه اینو بگیم باز میریم تو وادی اینکه آیا آیات قرآن توسط صحابه جابجا شده؟که همه میگویند چینش آیات توقیفی بوده وبرخی میگویند بعیر از مواردی استثنا من جمله این آیه اما ما مثل جلسه ی قبل به این شبهه ی سیاقی پاسخ سیاقی میدهیم مقدمتا بیان میکنیم که خداوند متعال حکیم است واوردن هر کلام در جایی بر اساس حکمت است ابتدا وانتهای آیه در مورد تحریم برخی موارد به یهود واهل کتاب است وانتهای آیه روایتی از نبی اکرم داریم که میفرمایند اینکه در قرآن از بنی اسرائیل زیاد یادشده این است که برخی از امت من جا جای پای آنها خواهند گذاشت پس خداوند در قالب بنی اسرائیل به امت مسلمان هشدار میدهد ودیدید که برخی همچون یهود که ولایت هارون را قبول نکردند در اسلام هم گروهی ولایت علی را نپذیرفتند جالب است بدانید که حکم حرمت این موارد قبلا۳بار بر پیامبر نازل شده بود ۲بار در مکه دردوسوره
یامهدی ادرکنی: سوره الأنعام آیه 145 قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ بگو:» در آنچه به سوي من وحي شده، هيچ (غذاي) حرامي بر خورنده اي كه آن را مي خورد، نمي يابم! جز اينكه مرداري باشد يا خونِ ريخته شده، يا گوشت خوك، چرا كه اين (ها) پليد است، يا (حيواني كه) از روي نافرماني، [به هنگام سر بريدن، نامِ غير خدا بر آن بانگ زده شده است. «و [لي كسي كه ناچار شود، در صورتي كه ستمگر و متجاوز نباشد، پس (گناهي بر او نيست)؛ چرا كه پروردگارت، بسيار آمرزنده [و] مهرورز است. سوره الأنعام آیه 146 وَ عَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍۖ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍۚ ذَٰلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْۖ وَ إِنَّا لَصَادِقُونَ و بر كساني كه يهودي شدند، هر (حيوان) ناخن داري را حرام كرديم؛ و از گاو و گوسفند، پيه آن دو را بر آنان حرام كرديم؛ مگر آنچه بر پشت آن دو و يا بر روده هاست، يا آنچه با استخوان درآميخته است؛ اين را به سزاي ستم كردنشان به آنان كيفر داديم؛ و قطعاً ما راستگوييم. و درسوره نحل سوره النحل آیه 115 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ [خدا]، تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوك و آنچه را كه [به هنگام سر بريدن نام ] غير خدا بر آن بانگ زده شده، بر شما حرام كرده است؛ و [لى ] كسى كه ناچار شود، در صورتى كه ستمگر و متجاوز نباشد، پس (گناهى بر او نيست؛ چرا) كه خدا بسيار آمرزنده [و] مهرورز است. ویک با رهم در مدینه سوره ی بقره سوره البقرة آیه 173 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ [خدا]، تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوك و آنچه را كه [به هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن بانگ زده شده، بر شما حرام كرده است. و [لي كسي كه ناچار شود، در صورتي كه ستمگر و متجاوز نباشد، پس گناهي بر او نيست؛ [چرا] كه خدا بسيار آمرزنده مهرورز است. در این سه مورد که قبلا نازل شده بود یهودیان ولایت خدا رانپذیرفته وبخلاف نهی او عمل کرده که در ادامه ی آیات دچار توبیخاتی شدند ومسمانان از این عدم ولایت پذیری یهود آگاه بودند
یامهدی ادرکنی: وبرای بار چهارم در اواخر عمر نبی اکرم لازم بود تا یک بار دیگر مسئله ی مهم ولایت وولایت پذیری در بین نافرمانی یهود بیان شود تا بر همگان عدم ولایت پذیری وعواقب آن روشن شود
یامهدی ادرکنی: مضافابر اینکه در اول آیه عبارت اوفو بالعقود است که عقد ولایت را باید گفت بهترین مصداق وفای به عهد بحث ولایت است
یامهدی ادرکنی: مطالب بنده بیان شد بنطرم طول کشید برای اینکه خستا کننده نشه همینجا ختم میکنیم برای روشن شدن بهتر مطلب توصیه میشه حتما مقاله ای که میفرستم را اونایی که طالب درک دقیق مطلب هستند مطالعه کنند پاسخ سیاقی دقیق داده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
جلسه 2⃣ مورخ: چهارشنبه ۱۴٠٠/۱۲/۲۵ با حضور: حجة الاسلام تبریزیان موضوع: 🔷️جلسه دوم: اسناد روایات طبی 👇👇👇
هدایت شده از محمد علی تبریزیان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 هفته دوم ✍موضوع : سند روایات طبی 🔺مقدمه : اعجاز قرآن جامعیت ان در تمام ابعاد یک نکته و روش خاصی در تعالیم قرآن و اهل بیت باید بدانیم این است که قران وکلام معصوم در هر گزاره ای که دارد جوانب وحقایق مختلفی رعایت شده مثلا قران و کلام امام مثلا نهج البلاغه را ادیب نگاه کند در نهایت فصاحت می یابد و عالم بخواند سراسر حقایق علمی در ان پیدا می کند فقیه از ان فقه پیدا میکند ویک عالم اخلاق از همان ایه نکته اخلاقی را متوجه میشود ویک علاقه مند به امور طبیعت از توحید مفضل و قران به شگفتی های جهان پی می برد ویک عالم اعتقادی از همان گزاره های مورد استفاده قبلی اعتقاد حق وراه استدلال می آموزد. همین معارف سراسر علمی در عبن حال یک انسان بی سواد وجاهل هم که میخواند بسیار درس می گیرد ولذت میبرد وبرای او شیوا ومفهوم است هم هدایت هم دانش به همه انواعش هم زیبایی وبلاغت هم شیوایی و.... درحالی که داده های بشر یا یک کتاب علمی پیچیده غیر قابل بهره گیری برای جاهل است ان هم در حیطه یک یا دو علم مورد استفاده است یا صرفا ادبی است وعلمی نیست یا صرفا لغو مورد لذت جاهل ودانش پژوه را سودی نمی بخشد. در واقع این اعجاز قرآن وکلام وحی است که کسی مثل ان نمی تواند بیاورد که برای هم دانشمند وهم بی سواد وهم انسان دقیق وهم ظاهر بین وهم کوچک وهم بزرگ وهم ادیب وهم غیر ادیب و همه وهمه می توانند از ان بهره ببرند. و هر ایه وجمله ان ابعاد گوناگون را در خود جای داده وچنین چیزی را بشر از اوردنش عاجز است. 🔺نتیجه بنابراین طبیب یا هر فردی که در مورد سلامت پژوهش می کند ومی خواهد از قرآن و عترت بهره مند شود پژوهش او منحصر در یک کتاب حدیثی اختصاصی طب نیست یا یک سوره مخصوص طب نیست . در هفته اول ضمن ارايه نوع گزاره های طبی و تعریف طب مشخص شد که گزاره طبی لزوما یک فرمول دارو فقط نیست بلکه هرروایتی که که حقیقت یا راهبردی را در سلامت ودرمان وپیشگیری در بر داشته باشد طبی است . بنابر این رفرنس منابع طبی صرفا طب الایمه ابن بسطام یا طب الصادقین تلعکبری یا رساله ذهبیه یا کتب دیگری که اختصاصا در طب نگاشته شده نمی باشد.