آیت الله العظمی جوادی آملی:
«دعا كردن، برای انسان چه مشكل داشته باشد، چه مشكل نداشته باشد، نافع است. اگر مشكل نداشته باشد، دعا دفع مشكل ميكند، نمیگذارد، حادثه تلخی به وجود بيايد و اگر ـ خدای ناكرده ـ مشكلی داشت، رفع مشكل ميكند، نميگذارد، اين مشكل بماند؛ يا دفعاً يا رفعاً دعا نافع است.»
درس اخلاق ٩٣/٩/۶
«اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
💌همسر شهید جواد جهانی نقل میکنند:
من در تلفنم، نام همسرم را
با عنوان "شهیــــد زنــــده" ذخیره کرده بودم؛
یک روز اتفاقی آن را دید
و درباره علتش سوال کرد!🤔
به ایشان گفتم:
آنقدر جوانمردی و اخلاق در شما میبینم
و عشق شهادت داری که برای من شهید زندهای❤️
قبل از رفتنش برای آخرین بار صدایم زد
و گفت: شمارهاش را بگیرم☎️
وقتی این کار را کردم،دیدم
شماره مرا با عنوان
"شریک جهادم و مسافر بهشت "
ذخیره کرده بود🤍
گفت: از اول زندگی شریک هم بودهایم
و تا آخر خواهیم بود
و فکر نکنی دوری از شما برایم آسان است
اما من با ارزشترین داراییام را
به خدا میسپارم و میروم
آنقدر مرا با خانواده شهدا انس داده بود
که آمادگی پذیرفتن شهادت ایشان را داشتم💚
شام غریبان امام حسین علیهالسلام بود
که در خیمه محلهمان
شمع روشن کردیم🕯
ایشان به من گفت
دعا کنم تا بیبی زینب قبولش کند🙏
من هم وقتی شمع روشن میکردم،
دعا کردم اگر قسمت همسرم شهادت بود،
من نیز به شهدا خدمت کنم
و منزلم را بیتالشهدا قرار دهم✨
🔰نگاه معصومین به مسجد
🔹مسجد در لسان معصومین علیهم السلام از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است که نشان دهنده ارزش والای این مکان نورانی و تاثیر بسزایی است که بر نورانیت افراد و جامعه میگذارد. در روایتی از وجود نورانی رسول اکرم صلی الله علیه و آله میخوانیم : خداوند تبارک و تعالی فرمود: آگاه باشیدکه خانه های من در زمین،مساجدند که به سان درخشش ستارگان برای اهل زمین، برآسمانیان، نور افشانی می کنند.
🕌
آیه بامداد سه شنبه :
#قرآن
.
سوره احقاف : «35» فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ
وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ
كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ ما يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا ساعَةً مِنْ نَهارٍ
بَلاغٌ
فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفاسِقُونَ ؟
.
پس (اى پيامبر!) صبر كن همان گونه كه پيامبران #اولوا_العزم صبر كردند
و براى (عذاب) آنان شتاب نكن.
روزى كه آنچه را وعده داده شده اند بنگرند، گويى جز #ساعتى از روز (در دنيا) نمانده اند !
(اين) ابلاغى است (براى همگان)،
پس آيا جز گروه بدكار هلاك مىگردند؟
.
نكته ها:
«عزم»، هم به معناى اراده و تصميم است و هم به معناى عزيمة و شريعت
و مراد از «أُولُوا الْعَزْمِ»، پيامبران صاحب #شريعت است.
پيامبران اولواالعزم عبارتند از:
1. حضرت نوح 2. حضرت ابراهيم 3. حضرت موسى 4. حضرت عيسى 5. حضرت محمد
كه در آيه 7 سوره احزاب و 13 سوره شورى آمده است :
«شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ عِيسى»
.
قرآن درباره #صبر انبيا آيات فراوانى را ذكر فرموده است، از جمله:
«وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا» همانا پيامبران قبل از تو، مورد آزار و تكذيب واقع شدند، ولى صبر كردند تا نصرت الهى فرارسيد.
آيه اى ديگر، تمام پيامبران را از صابران مىداند. «كُلٌّ مِنَ الصَّابِرِينَ»
.
پيامها:
1- لجاجت و اذيّت و آزارِ كفار نسبت به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به قدرى بود كه پيامبر به دلدارى و تسلّى و سفارش خداوند نياز دارد.
فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ ...
2- توجّه به كيفر كفار، زمينه ساز صبر و استقامت مؤمنان است. «وَ يَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا ... فَاصْبِرْ»
3- انسان نياز به الگو دارد و الگوها در رشد و سازندگى او نقشى مؤثّر دارند.
«فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ»
4- همهى انبيا در يك درجه نيستند، «أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ»
و صبر همهى آنها يكسان نبوده است. «كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ»
5- پيامبر اسلام نيز از انبياى اولوا العزم است و گرنه تكليف به صبرى همچون صبر آن پيامبران، بر حضرت روا نبود.
«فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ»
6- #لجاجت و سرسختى كافران به قدرى بود كه صاحب «خُلُقٍ عَظِيمٍ» و «رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» را به درخواست عذاب وادار مىكرد.
(هر چند به اين درخواست تصريح نشده است.) «لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ»
7- رهبر بايد سعه صدر داشته باشد. فَاصْبِرْ ... وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ
8- سنّت خداوند بر #مهلت دادن به مردم است. «وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ»
9- عمر دنيا در مقايسه با #آخرت، همچون ساعتى از يك روز است. «لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا ساعَةً مِنْ نَهارٍ»
10- قرآن، بهترين وسيله تبليغ، بلكه عين بلاغ و اوج آن است. «بَلاغٌ»
11- فسق، سبب تباهى و مايه هلاكت فرد و جامعه است. «فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفاسِقُونَ»