🔰 امام حسین علیه السلام:
🔅مَن حاوَلَ اَمراً بِمَعصِیَةِ اللهِ
کانَ اَفوَتُ لِما یَرجو و اَسرَعُ لِما یَحذَرُ
💠 کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی
برسد، دیرتر به آرزویش می رسد و زودتر به
آنچه می ترسد گرفتار می شود.
📚 تحف العقول، ص248
آیه بامداد دوشنبه :
#قرآن
.
سوره شورى : وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ ، لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ
وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ
إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ «27»
.
و اگر خداوند براى بندگانش رزق را توسعه مىداد در زمين #طغيان مىكردند
و لكن آنچه را مى خواهد به #اندازه اى (معيّن) نازل مىكند.
زيرا كه او به بندگانش آگاه و بيناست.
نكته ها:
در آيه قبل خداوند وعده استجابت به مؤمنان داد، حال اين سؤال مطرح مىشود كه چرا برخى دعاهاى مؤمنان براى توسعه رزق مستجاب نمىشود؟
در پاسخ بايد گفت: استجابت دعا در چارچوب حكمت الهى است.
گاهى توسعه رزق عامل غفلت از خدا و موجب طغيان و تجاوز است
و چه بسيارند كسانى كه ثروت سبب هلاكت آنان شده است.
سؤال ديگر اينكه:
اگر توسعه رزق سبب طغيان است، پس چرا به گروهى توسعه داد و طغيان هم كردند؟
در پاسخ مىگوييم:
برنامه ها و سنّتهاى الهى متعدّد و داراى مراحلى است.
همان گونه كه كنترل رزق براى جلوگيرى از فساد يك سنّت عمومى است،
توسعه رزق و مهلت دادن به مرفّهان نيز يك سنّت است كه براى آزمايش بكار مىرود.
پس قانون عمومى و كلى، كنترل رزق است ولى گاهى براى آزمايش مردم توسعهاى داده مىشود.
ناگفته نماند كه گاهى كمبود رزق بدليل تن پرورى انسان است كه حسابش جداگانه است.
پيامها:
1- همان گونه كه عطاهاى الهى لطف است، گاهى محروميّتها نيز لطف است.
«لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا»
2- فضل الهى بر اساس مصلحت و حكمت تقسيم مىشود
نه بر اساس تمايلات انسان. وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ ...
3- روابط اجتماعى سالم در گرو زندگى معتدل و در حدّ نياز است. لَوْ بَسَطَ ...
لَبَغَوْا
4- مؤمنان نبايد به خاطر تنگناى #معيشت به خداوند سوءظن داشته باشند. «وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ»
5- رفاه بيش از حد زمينهى طغيان است. لَوْ بَسَطَ ... لَبَغَوْا
6- مشيّت الهى بر اساس حكمت است. «ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ»
7- #رزق مردم حساب و كتاب دارد. «يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ»
🌸امام حسین (علیه السلام):
🍃کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت
بحار الانوار، ج 44، ص 192
🍃دائم الذکر
🌻 سبک زندگی به شیوه آیت الله بهجت(ره):
🌸 زمان را با ذکر شکار میکرد،با ذکر نفس میکشید.در خانه بیشتر ذکر «یا هادی» و «یا الله» را میگفت.گاهی با چشمان بسته، ذکر «یا ستّار» بر لب داشت.
🌸 میخواست به جایی برود،هنگامی که از منزل خارج می شد،زمانی که برای دیدن کسی به اتاق بیرونی میرفت، ذکر «یا ستّار» را میگفت.همیشه ذکر میگفت.
🌸 میرفت کتاب بردارد، در همین زمان کوتاه ذکر میگفت.بعد از ذکرِ رکوع و سجود نمازش، «یٰا اَرْحَمَ الرّٰاحِمٖینَ» را زمزمه میکرد.
📚 این بهشت، آن بهشت، ص٢۶؛
👌تلنگر
🍃ارزش تفکر
🌸 قرآن خطاب به اينهايى كه بى فكر كار مى كنند مى فرمايد: «فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ»كجا میرويد؟
▪ آدم با يك فكر صد و هشتاد درجه تغییر مى كند حرّ طرفدار بنى اميه بود. کمی قبل از ظهر عاشورا فكر كرد، و یک باره عوض شد.
▪ مى خواهيم کاری انجام بدهیم فكر كنيم چه چیزی مى دهيم و چه چیزی مى گيريم، آنچه مى دهیم جوانى است. ابر و باد و مه و خورشيد براى تو انسان هستند. اگر بی هدف و پوچ باشید اين سرمایه ها را هدر داده اید.
👤 استاد قرائتی
❖ علامه طباطبایی: در این ایام و لیالی (ماه محرم) بهترین چیز، همان توجه و توسل به سیدالشهداء ‹ع› است. مرحوم استاد قاضی میفرمودند: «حضور در مجالس سیدالشهداء ‹ع› و توسل به سیدالشهداء در این ایام، اهمّ از همه مستحبات است که اگر موجب ترک نماز شب هم بشود، باز عزاداری اهمّ است». و میفرمودند: «از راه سیدالشهداء ‹ع› می توان به مقصد رسید و توسل به حضرت ابوالفضل ‹ع› باب و کلیدِ این در است.» مرحوم استاد قاضی [هم] از این راه، به مقصد نائل گشته بودند.
• ثمرات الحیات، جلد ۳، ص ۹۸
آیات بامداد سه شنبه :
#قرآن
.
سوره شورى : وَ هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا
وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ «28»
.
و اوست كه پس از نا اميدى مردم #باران مى فرستد
و رحمت خويش را گسترش مىدهد و اوست سَرور ستوده.
سوره شورى : وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ
وَ هُوَ عَلى جَمْعِهِمْ إِذا يَشاءُ قَدِيرٌ «29»
.
و از نشانه هاى قدرت او آفرينش آسمانها و زمين است و جنبندگانى كه در آن دو پراكنده اند
و او هرگاه بخواهد بر گردآورى آنها تواناست.
نكته ها:
« #غيث» به باران مفيد گفته مىشود.
امّا « #مطر» به هر نوع باران گفته مىشود (خواه مفيد و خواه مضرّ).
چنانكه مىفرمايد: «أُمْطِرَتْ مَطَرَ السَّوْءِ»
«قَنُوطٌ» به معناى يأس
و «بَثَّ» به معناى پراكنده كردن است.
.
پيامها:
1- در نوميدى بسى اميد است، پايان شب سيه سپيد است. «يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا»
2- تنها پناهگاه انسان در مشكلات و نااميدى ها خداست. وَ هُوَ الَّذِي ... مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا
3- باران، نمودى از رحمت الهى است. يُنَزِّلُ الْغَيْثَ ... وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ
4- كمى باران در مواردى براى جلوگيرى از طغيان انسانهاست.
وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا ... يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا
5- ولايت پسنديده و دائمى، تنها به خداوند اختصاص دارد. «وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ»
6- آفرينش آسمانها و زمين و جنبندهها، گوشهاى از آيات الهى است. «مِنْ آياتِهِ»
7- قدرت خداوند در آفرينش ابتدايى، نشانه قدرت او بر برپايى قيامت است.
خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... وَ هُوَ عَلى جَمْعِهِمْ ... قَدِيرٌ
8- در آسمانها نيز موجودات زنده است. «بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ»
9- پراكندگى حيوانات در مناطق مختلف زمين، يكى از نعمتهاست.
(اگر همه گوسفندها در يك منطقه و همه گاوها در جاى ديگر بودند زندگى براى انسان بسيار سخت و گران بود.)
«بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ»
10- تعيين زمان قيامت تنها در اختيار اوست. «إِذا يَشاءُ»
💚امام سجاد عليه السلام:
🍃زمين کربلا، در روز رستاخيز، چون ستاره مـرواريدى مى درخشد و ندا درمىدهد كه من زمين مقدّس خدايم، زمين پاک و مباركى كه پيشواى شهیدان و سالار جوانان بهشت را در برگرفـته اسـت.
❣قـالَ عَـلِىُّ بنُ الحُسَينِ عليهماالسلام:
🍃تَزْهَرُ أَرْضُ كَرْبَلا يَوْمَ الْقيامَةِ كَالْكَوْكَبِ الدُّرّىّ وَتُنادِى أَنَا أَرْضُ الْمُقَدَّسَةُ الطَّيّبَةُ الْمُبارَكَةُ الَّتى تَضَمَّنَتْ سَيِّدَالشَّهَداءِ وَ سَيِّدَ شَبابِ أَهْلِ الجَنَّةِ.
📗ادب الطف، ج۱، ص۲۳۶، به نقل از كامل الزيارات، ص۲۶۸
آیات بامداد چهارشنبه :
#قرآن
.
سوره شورى : وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ
وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ «30»
.
و آنچه از #مصيبت به شما رسد پس به خاطر دست آورد خودتان است
و او از بسيارى (گناهانتان) در مى گذرد.
.
سوره شورى : وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ
وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ «31»
.
و شما نمى توانيد (خدا) را در زمين به عجز آوريد (و از سلطه او خارج شويد)
و براى شما از غير خداوند هيچ سرپرست و ياورى نيست.
.
نكته ها:
سؤال: اگر مصيبتها به خاطر عملكرد خود ماست، پس مصائب اولياى خداوند چه توجيهى دارد؟
.
پاسخ: برنامه ها و سنّتهاى الهى متعدّد است،
يكى از سنّتها چشاندن مزه تلخ عملكرد به انسان گناهكار است
كه در اين آيه آمده است
ولى يكى ديگر از سنّتهاى الهى رشد مردم در لابلاى حوادث و آزمايشهاى پى در پى است.
لذا حوادث تلخ كه براى معصومين رخ مىدهد براى رشد معنوى و دريافت درجه و الگو بودن آنان براى ديگران است.
در حديث مىخوانيم: «البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للاولياء درجه»
حوادث تلخ براى ظالم وسيله ادب
و براى مؤمن وسيله آزمايش
و براى اولياى الهى وسيله قرب بيشتر است.
.
مشابه اين آيه، آيه 41 سوره روم است كه مىفرمايد:
«ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»
به خاطر عملكرد مردم، در دريا و خشكى فساد پديد آمد كه گوشه اى از عملكردشان را بچشند.
.
پيامها:
1- ميان رفتار انسان و حوادث تلخ و شيرين زندگى رابطه است. ما أَصابَكُمْ ... فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ
2- مشكلات انسان، تنها عكسالعمل بخشى از خلافهاى اوست، نه تمام آن.
زيرا خداوند از بسيارى خطاهاى انسان در مىگذرد. «وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ»
3- مصيبتها جنبه هشدارى دارد و اگر انتقامى بود ، #عفو در كار نبود. «وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ»
4- دود جنايات بشر به چشم خودش مىرود و به خداوند ضربه اى نمى زند. «وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ»
5- انسانها نمىتوانند همه عوامل را تحت سلطه خود بگيرند و از آثار گناهانشان بگريزند. «وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ»
6- انگيزه بسيارى خلافها بدست آوردن ياور و حامى است،
در حالى كه ياور حقيقى خداست.
«وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ»