eitaa logo
مسجدالرسول(ص) میدان راهنمایی
151 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
321 ویدیو
2 فایل
این کانال بمنظور اطلاع رسانی کلیه فعالیتهای فرهنگی ، تربیتی ،آموزشی ،اردویی و .. مسجدالرسول(ص) تشکیل گردیده است. یاعلی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 امام حسین علیه السلام: 🔅مَن حاوَلَ اَمراً بِمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتُ لِما یَرجو و اَسرَعُ لِما یَحذَرُ 💠 کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، دیرتر به آرزویش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود. 📚 تحف العقول، ص248
آیه بامداد دوشنبه : . سوره شورى : وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ ، لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ «27» . و اگر خداوند براى بندگانش رزق را توسعه مى‏داد در زمين مى‏كردند و لكن آنچه را مى‏ خواهد به ‏اى (معيّن) نازل مى‏كند. زيرا كه او به بندگانش آگاه و بيناست. نكته ‏ها: در آيه قبل خداوند وعده استجابت به مؤمنان داد، حال اين سؤال مطرح مى‏شود كه چرا برخى دعاهاى مؤمنان براى توسعه رزق مستجاب نمى‏شود؟ در پاسخ بايد گفت: استجابت دعا در چارچوب حكمت الهى است. گاهى توسعه رزق عامل غفلت از خدا و موجب طغيان و تجاوز است و چه بسيارند كسانى كه ثروت سبب هلاكت آنان شده است. سؤال ديگر اينكه: اگر توسعه رزق سبب طغيان است، پس چرا به گروهى توسعه داد و طغيان هم كردند؟ در پاسخ مى‏گوييم: برنامه ‏ها و سنّت‏هاى الهى متعدّد و داراى مراحلى است. همان گونه كه كنترل رزق براى جلوگيرى از فساد يك سنّت عمومى است، توسعه رزق و مهلت دادن به مرفّهان نيز يك سنّت است كه براى آزمايش بكار مى‏رود. پس قانون عمومى و كلى، كنترل رزق است ولى گاهى براى آزمايش مردم توسعه‏اى داده مى‏شود. ناگفته نماند كه گاهى كمبود رزق بدليل تن پرورى انسان است كه حسابش جداگانه است. پيام‏ها: 1- همان گونه كه عطاهاى الهى لطف است، گاهى محروميّت‏ها نيز لطف است. «لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا» 2- فضل الهى بر اساس مصلحت و حكمت تقسيم مى‏شود نه بر اساس تمايلات انسان. وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ‏ ... 3- روابط اجتماعى سالم در گرو زندگى معتدل و در حدّ نياز است. لَوْ بَسَطَ ... لَبَغَوْا 4- مؤمنان نبايد به خاطر تنگناى به خداوند سوءظن داشته باشند. «وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ» 5- رفاه بيش از حد زمينه‏ى طغيان است. لَوْ بَسَطَ ... لَبَغَوْا 6- مشيّت الهى بر اساس حكمت است. «ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ» 7- مردم حساب و كتاب دارد. «يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸امام حسین (علیه السلام): 🍃کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت بحار الانوار، ج 44، ص 192
🍃دائم الذکر 🌻 سبک زندگی به شیوه آیت الله بهجت(ره): 🌸 زمان را با ذکر شکار می‌کرد،با ذکر نفس می‌کشید.در خانه بیشتر ذکر «یا هادی» و «یا الله» را می‌گفت.گاهی با چشمان بسته، ذکر «یا ستّار» بر لب داشت. 🌸 می‌خواست به جایی برود،هنگامی که از منزل خارج می شد،زمانی که برای دیدن کسی به اتاق بیرونی می‌رفت، ذکر «یا ستّار»  را می‌گفت.همیشه ذکر می‌گفت. 🌸 می‌رفت کتاب بردارد، در همین زمان کوتاه ذکر می‌گفت.بعد از ذکرِ رکوع و سجود نمازش، «یٰا اَرْحَمَ الرّٰاحِمٖینَ» را زمزمه  می‌کرد. 📚 این بهشت، آن بهشت، ص٢۶؛
👌تلنگر 🍃ارزش تفکر 🌸 قرآن خطاب به اينهايى كه بى فكر كار مى‏ كنند مى‏ فرمايد: «فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ»كجا می‌رويد؟ ▪ آدم با يك فكر صد و هشتاد درجه تغییر مى‏ كند حرّ طرفدار بنى اميه بود. کمی قبل از ظهر عاشورا فكر كرد، و یک باره عوض شد. ▪ مى‏ خواهيم کاری انجام بدهیم فكر كنيم چه چیزی مى‏ دهيم و چه چیزی مى‏ گيريم، آنچه مى‏ دهیم جوانى است.  ابر و باد و مه و خورشيد براى تو انسان هستند. اگر بی‌ هدف و پوچ باشید اين سرمایه‌ ها را هدر داده‌ اید. 👤 استاد قرائتی
❖ علامه طباطبایی: در این ایام و لیالی (ماه محرم) بهترین چیز، همان توجه و توسل به سیدالشهداء ‹ع› است. مرحوم استاد قاضی می‌فرمودند: «حضور در مجالس سیدالشهداء ‹ع› و توسل به سیدالشهداء در این ایام، اهمّ از همه مستحبات است که اگر موجب ترک نماز شب هم بشود، باز عزاداری اهمّ است». و می‌فرمودند: «از راه سیدالشهداء ‹ع› می توان به مقصد رسید و توسل به حضرت ابوالفضل ‹ع› باب و کلیدِ این در است.» مرحوم استاد قاضی [هم] از این راه، به مقصد نائل گشته بودند. ‌ • ثمرات‌ الحیات، جلد ۳، ص ۹۸ ‌‌
آیات بامداد سه شنبه : . سوره شورى : وَ هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ «28» . و اوست كه پس از نا اميدى مردم مى‏ فرستد و رحمت خويش را گسترش مى‏دهد و اوست سَرور ستوده. سوره شورى : وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ وَ هُوَ عَلى‏ جَمْعِهِمْ إِذا يَشاءُ قَدِيرٌ «29» . و از نشانه‏ هاى قدرت او آفرينش آسمان‏ها و زمين است و جنبندگانى كه در آن دو پراكنده ‏اند و او هرگاه بخواهد بر گردآورى آنها تواناست. نكته‏ ها: « » به باران مفيد گفته مى‏شود. امّا « » به هر نوع باران گفته مى‏شود (خواه مفيد و خواه مضرّ). چنانكه مى‏فرمايد: «أُمْطِرَتْ مَطَرَ السَّوْءِ» «قَنُوطٌ» به معناى يأس و «بَثَّ» به معناى پراكنده كردن است. . پيام‏ها: 1- در نوميدى بسى اميد است، پايان شب سيه سپيد است. «يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا» 2- تنها پناهگاه انسان در مشكلات و نااميدى‏ ها خداست. وَ هُوَ الَّذِي‏ ... مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا 3- باران، نمودى از رحمت الهى است. يُنَزِّلُ الْغَيْثَ‏ ... وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ‏ 4- كمى باران در مواردى براى جلوگيرى از طغيان انسان‏هاست. وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا ... يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا 5- ولايت پسنديده و دائمى، تنها به خداوند اختصاص دارد. «وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ» 6- آفرينش آسمان‏ها و زمين و جنبنده‏ها، گوشه‏اى از آيات الهى است. «مِنْ آياتِهِ» 7- قدرت خداوند در آفرينش ابتدايى، نشانه قدرت او بر برپايى قيامت است. خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏ ... وَ هُوَ عَلى‏ جَمْعِهِمْ‏ ... قَدِيرٌ 8- در آسمان‏ها نيز موجودات زنده است. «بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ» 9- پراكندگى حيوانات در مناطق مختلف زمين، يكى از نعمت‏هاست. (اگر همه گوسفندها در يك منطقه و همه گاوها در جاى ديگر بودند زندگى براى انسان بسيار سخت و گران بود.) «بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ» 10- تعيين زمان قيامت تنها در اختيار اوست. «إِذا يَشاءُ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚امام سجاد عليه السلام: ‌ 🍃زمين کربلا، در روز رستاخيز، چون ستاره مـرواريدى مى درخشد و ندا درمى‌دهد كه من زمين مقدّس خدايم، زمين پاک و مباركى كه پيشواى شهیدان و سالار جوانان بهشت را در برگرفـته اسـت. ‌ ❣قـالَ عَـلِىُّ بنُ الحُسَينِ عليهماالسلام: ‌ 🍃تَزْهَرُ أَرْضُ كَرْبَلا يَوْمَ الْقيامَةِ كَالْكَوْكَبِ الدُّرّىّ وَتُنادِى أَنَا أَرْضُ الْمُقَدَّسَةُ الطَّيّبَةُ الْمُبارَكَةُ الَّتى تَضَمَّنَتْ سَيِّدَالشَّهَداءِ وَ سَيِّدَ شَبابِ أَهْلِ الجَنَّةِ. ‌ 📗ادب الطف، ج۱، ص۲۳۶، به نقل از كامل الزيارات، ص۲۶۸
آیات بامداد چهارشنبه : . سوره شورى : وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ «30» . و آنچه از به شما رسد پس به خاطر دست آورد خودتان است و او از بسيارى (گناهانتان) در مى‏ گذرد. . سوره شورى : وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ «31» . و شما نمى توانيد (خدا) را در زمين به عجز آوريد (و از سلطه او خارج شويد) و براى شما از غير خداوند هيچ سرپرست و ياورى نيست. . نكته ‏ها: سؤال: اگر مصيبت‏ها به خاطر عملكرد خود ماست، پس مصائب اولياى خداوند چه توجيهى دارد؟ . پاسخ: برنامه‏ ها و سنّت‏هاى الهى متعدّد است، يكى از سنّت‏ها چشاندن مزه تلخ عملكرد به انسان گناهكار است كه در اين آيه آمده است ولى يكى ديگر از سنّت‏هاى الهى رشد مردم در لابلاى حوادث و آزمايش‏هاى پى در پى است. لذا حوادث تلخ كه براى معصومين رخ مى‏دهد براى رشد معنوى و دريافت درجه و الگو بودن آنان براى ديگران است. در حديث مى‏خوانيم: «البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للاولياء درجه» حوادث تلخ براى ظالم وسيله ادب و براى مؤمن وسيله آزمايش و براى اولياى الهى وسيله قرب بيشتر است. . مشابه اين آيه، آيه 41 سوره روم است كه مى‏فرمايد: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» به خاطر عملكرد مردم، در دريا و خشكى فساد پديد آمد كه گوشه ‏اى از عملكردشان را بچشند. . پيام‏ها: 1- ميان رفتار انسان و حوادث تلخ و شيرين زندگى رابطه است. ما أَصابَكُمْ‏ ... فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ‏ 2- مشكلات انسان، تنها عكس‏العمل بخشى از خلاف‏هاى اوست، نه تمام آن. زيرا خداوند از بسيارى خطاهاى انسان در مى‏گذرد. «وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ» 3- مصيبت‏ها جنبه هشدارى دارد و اگر انتقامى بود ، در كار نبود. «وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ» 4- دود جنايات بشر به چشم خودش مى‏رود و به خداوند ضربه ‏اى نمى ‏زند. «وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ» 5- انسان‏ها نمى‏توانند همه عوامل را تحت سلطه خود بگيرند و از آثار گناهانشان بگريزند. «وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ» 6- انگيزه بسيارى خلاف‏ها بدست آوردن ياور و حامى است، در حالى كه ياور حقيقى خداست. «وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا