اســــاس
🔸رمز و راز اسلحه مباهله: بر هم زدن نقشهی حریف (ملاهای_کلیسا)
🔹#مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند. پیامبر با #تاکتیک مباهله، زمینه بحث منطقی را فراهم کرد.
🔹شیوه مبارزه با #تبلیغات_اغفالگرانه_احساسی
با مردمى كه نمیشود با #منطق با ايشان حرف زد و اسير يك سلسله تلقينات متكى بر احساسات گذشته هستند، بايد با #شيوههاى_احساسى روبرو شد.
🔹 شيوه احساسى چيست؟ #بيم_و_اميد. اينها را به ميدان بيم و اميد بياور. اگر آنها دنبال مطلب را رها كردند كه هيچ؛ اما اگر با اين همه دنبال مطلب را رها نكردند آنها را به نفرين دعوت كن. ... اگر پيروانِ پروپاقرص اينكه #مسيح_پسر_خداست و خدا متجسد شد و تبديل به گوشت شد (تعبير تبديل شدن به گوشت در متن عبارات امروزى مسيحيت هم وجود دارد) بر اين مطلب پافشارى كردند، بگو بسيار خوب، حالا كه كُميت شما در ميدان منطق و استدلال لنگ است، به ميدان دعا و نفرين درآييد.
🔹بياييد #نزديكترين_كسانى را كه دوست داريم #نفرين كنيم. خودمان، پسرانمان، زنانمان، و كسانى كه #وابسته_مستقيم ما هستند، جمع شويم و بگوييم بارالها، لعنت تو، دورى از رحمت تو، عذاب تو، بر آن گروهى باد كه در اين داستان راه دروغ مىروند.
🔹پيغمبر، آنها را به اين كار دعوت كرد و آنها هم، كه بيشتر #اسير_احساس بودند تا دنبالهرو منطق، سنگر را خالى كردند و عقبنشينى كردند. گفتند: نه، ما جرأت نمىكنيم.
🔹 اين#تاكتيك بسيار مناسب بود، براى اينكه #تبليغات_مسيحيت قبل از شروع اسلام آرامآرام در شبه جزيره شروع شده بود و پايگاههاى كوچك مسيحى در اين طرف و آن طرف به وجود آمده بود و مسيحيت داشت مشركين را از شركِ #بتپرستى به يك نوع شرك #سهگانهپرستى سوق میداد.
🔹 اسلام آمد تا اين مردم را به سوى #يكتاپرستى واقعى دعوت كند، اما مسيحيت بر سر راهش قرار داشت. تبليغات #مسيحى، گيرايىهاى خاصى دارد. بايد بر سر اين گيراييها ايستاد. اول با منطق، و اگر منطق كارگر نيفتاد با چنين تاكتيكى.
🔹به محض اينكه #مسيحت در برابر چنين دعوتى عقبنشينى مىكرد، همان عقبنشينى افكار ديگران را براى توجه بيشتر به منطق اسلام آماده مىكرد. همينطور هم شد. گروه مبلّغان ورزيده مسيحيت كه به مدينه آمده بودند تا با پيامبر مباحثه كنند و او را در زمينه اعتقاد مذهبىِ صحيح در نظر ديگران محكوم كنند و گسترش اسلام را از طريق اين #مباحثههای_جدالآميز متزلزل كنند، در برابر چنين صحنه احساسانگيزى به ناچار عقبنشينى كرد. و اين عقبنشينى پيروزى بسيار ارزندهاى براى نهضت اسلام بود.
🔹شما دوستان در همين عصر خودمان ببينيد، چند درصد از مردم در بحثها دنبالهرو #حرف_حسابى و منطقى هستند؟ به خصوص در زمينه مسائلى كه مىشود با الفاظ كمى به آن آب و رنگ داد و احساسات را برانگيخت، كُميت منطق واقعاً لنگ مى شود و حربه منطق واقعا از كار مىافتد… در اينگونه شرايط مگر میشود با منطق سخن گفت؟ گوش كسى به منطق بدهكار نيست! فكرش براى تحليل آماده نيست. در اينجا جز استفاده از تاكتيكهاى تبليغى احساسى در مقابل آن تاكتيكهاى اغفالگرانه احساسى هيچ راه ديگرى وجود ندارد.
🔹پيغمبر در برابر رهبران مسيحيت بخشى از عربستانِ زمان خودش (#ملاهاى_كليسا) در وضعى قرار مىگيرد كه هرچه با منطق با آنها روبرو مىشود، آنها بر احساسات مخالف انگشت مىگذارند و تحريك مىكنند. پيامبر بايد كارى می كرد كه اينها در يك ميدان احساسى جا خالى كنند.
🔹پيامبر به فرمان خدا، با قاطعيت آنها را به ميدان لعن و لعنت دعوت مى كند: نفرين خدا بر آنها باد كه به راه دروغ مى روند! آنوقت اينها مىترسند و جا خالى مىكنند. توجه داريد كه جا خالى كردن ناشى از ترس در چنين صحنهاى چه تأثيرى دارد. وضع حريف را بر هم مىزند. او را شكست مىدهد و زمينه را براى منطق آماده مىسازد.
🔹مكرر از من سؤال شده است كه مگر، پيغمبر اسلام و قرآن هم براى اثبات حق و باطل خواسته از دعا و نفرين استفاده كند؟ هرگز! شما ببينيد سابقه اين صحنه چيست. ببينيد قرآن و پيغمبر، اول با چه زبانى به ميدان آمده و پيامبر چرا و تحت تأثير چه شرايطى سراغ اين#اسلحه رفته است.
🔹 در شرايطى كه حريف، يا #ناجوانمردانه يا #جاهلانه، زمينههاى فكرى را براى كاربرد منطق از بين برده است. در چنين شرايطى شما چه توصيهاى مى فرماييد؟ ... #مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند .
داستان مباهله براى آن است كه نقشه حريف را به هم بزند و استعدادهاى انسانى را از دام حريف برهاند و آزاد كند و به ميدان تأثير منطق بياورد و البته همين طور هم شد.
منبع: #شهید_بهشتی/ ولایت رهبری روحانیت: (۱۳۹۰) صص۵۶-۶۰
➖🔹➖🔹➖🔹
@asaas_discourse
زمان:
حجم:
42.9M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش اول
با موضوع
«بررسی ابعاد حقوقی #طرح_صیانت_از_حقوق_کاربران_در_فضای_مجازی»
با حضور
🔸دکتر جواد جاویدنیا
معاون سابق #فضای_مجازی دادستانی کل کشور
دبیر نشست:
🔸زهرا روشندل
کارشناس #حقوق_رسانه
اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید:
http://Instagram.com/asaas_discourse1
____________
@asaas_discourse
زمان:
حجم:
43.69M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش دوم
با موضوع
«بررسی ابعاد حقوقی #طرح_صیانت_از_حقوق_کاربران_در_فضای_مجازی»
با حضور
🔸دکتر جواد جاویدنیا
معاون سابق #فضای_مجازی دادستانی کل کشور
دبیر نشست:
🔸زهرا روشندل
کارشناس #حقوق_رسانه
اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید:
http://Instagram.com/asaas_discourse1
____________
@asaas_discourse
زمان:
حجم:
39.16M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش سوم
با موضوع
«بررسی ابعاد حقوقی #طرح_صیانت_از_حقوق_کاربران_در_فضای_مجازی»
با حضور
🔸دکتر جواد جاویدنیا
معاون سابق #فضای_مجازی دادستانی کل کشور
دبیر نشست:
🔸زهرا روشندل
کارشناس #حقوق_رسانه
اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید:
http://Instagram.com/asaas_discourse1
____________
@asaas_discourse
✍️تحقق عدالت اسلامی در پرتو تحول عدلیه
📌در تاریخ سیزدهم مرداد 1358، شهید دکتر بهشتی طی مصاحبه ای اعلام کرد: «کلیه قوانین و آیین نامه های قضایی باید تغییر کند».
⚖️ مفهوم تحول دارای طیف وسیعی از شاخص ها است که مبتنی بر نوآوری به وجود می آید سند تحول قوه قضاییه نشان دهنده سیر تغییر مفهوم تحول از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است. توقف در مرحله تحول اگر به تکامل نینجامد و تکامل منجر به رشد نشود پویایی حکومت اسلامی را محقق نکرده است.
@asaas_discourse
اســــاس
✍️تحقق عدالت اسلامی در پرتو تحول عدلیه 📌در تاریخ سیزدهم مرداد 1358، شهید دکتر بهشتی طی مصاحبه ای اع
✍️تحقق عدالت اسلامی در پرتو تحول عدلیه
🔺با تغییر نظام سیاسی ایران، هماهنگی دستگاههای مختلف با نظام سیاسی جدید به مفهوم «نظام ارزش ها» معنی جدیدی داد. تحول در #عدلیه جمهوری اسلامی می بایست بر اساس نظام ارزش های جدید شکل می گرفت لذا اولین اقدام تحول آفرین،تدوین نظام ارزش ها و پس از آن تدوین نظام مسائل #قوه_قضاییه بود.
🔺هر چند ابتنای بخش مهمی از قوانین نظیر قانون مدنی بر اساس نظرات فقهی بود لیکن تغییر آن بخش از قوانین که بر #شرع مقدس منطبق نبود با سازکار پیش بینی شده در قانون اساسی زمان بر بود به همین دلیل پی ریزی نظام قضای اسلامی و مکتبی با دستورات و مصوبات ابلاغی رئیس عدلیه آغاز شد و تحول در #قوانین_و_مقررات_قضایی آغاز شد.
🔺تحول در نیروی انسانی نیز با استخدام نیروی انسانی به خصوص #قضات_مکتبی یکی دیگر از چرخش های تحول آفرین نظام قضایی است که در اصل ۱۵۸ قانون اساسی نیز ظاهر شده است.
🔺تحول در دستگاه قضایی یک مفهوم #باینری نیست بلکه تغییرات در عدلیه را باید یک فرآیند زمان بر، پیچیده و #فازی دانست که دارای ابعاد مختلفی است. برای تحقق سنجش میزان تحول در #قوه_قضاییه از استقرار نظام جمهوری اسلامی تاکنون، باید مجموعه ای از عوامل و چالش ها را با توجه به مقاطع مختلف حیات سیاسی ایران مورد بررسی قرار داد.
🔺 در برخی دوره ها اقداماتی با تصور تحول آفرینی در قوه قضاییه انجام شده که کاملا #ضد_تحول، #غیر_خلاقانه و #مانع_رشد بوه است اما ابلاغ #سند_تحول و تفکر سیستماتیک تحول آفرین را باید یک اقدام مثبت ارزیابی کرد.
🔺 ابلاغ #سند_تحول_قضایی در سال ۱۳۹۹ از سوی ریاست وقت قوه قضاییه نشان دهنده استمرار این تحول است. اما توقف در مرحله تحول اگر به تکامل نینجامد و تکامل منجر به رشد نشود پویایی حکومت اسلامی را محقق نکرده است.
🔺 سنجش مستمر عملکرد عدلیه در اجرای چگونگی تحول آفرینی وفق سند تحول با استفاده از تجارب مکتسبه در اصلاح مسیر پیش رو به منظور نیل به تکامل منظور است.
🔺 در همین مقدار باید اذعان کرد مطالعه مفاهیم این سند نشان دهنده تغییر مفهوم تحول از ابتدای پیروزی #انقلاب_اسلامی تاکنون است که این امید وجود دارد با توجه به ابتنای مفهوم تحول بر نوآوری، این تحول تا #انقلاب_جهانی حضرت حجت (عج) مستمر و رو به کمال باشد.
_________
@asaas_discourse
اســــاس
#باز_نشر به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت
🖋️ اولین اساس ایرانی
نگاهی به مبنای مشروطه در دستگاه
فکری علامه نائینی به مناسبت سالروز
امضای قانون اساسی مشروطه
🔹صد و چهارده سال پیش در چنین روزی مظفرالدین شاه قاجار تنها ده روز پیش از پایان حیاتش اولین قانون اساسی ایران را امضا نمود.
🔹این قانون اساسی با عنوان «نظامنامه سیاسی» مشتمل بر 51 اصل به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود.
🔹این قانون نتیجه مدت ها مجاهدت #مشروطه_خواهان بود؛ هرچند نواقص متعددی داشت و بعد از تصویب آن، متمم قانون اساسی ضمن جرح و تعدیل اصول اولیه به متن قانون افزوده شد.
🔹 مرحوم #نائینی از نامدارترین علمای طرفدار #مشروطه در کتاب گرانسنگ تنبیه الامه و تنزیه المله دلایل حمایت خود از نظام مشروطه و اساس #مجلس_شورای_ملی را توضیح می دهد.
🔹جالب آنجا است که علامه نایینی هرگز حکومت مشروطه را حکومتی ذاتاً #مشروع نمی داند بلکه تاثیر آن در کم شدن شدت ظلم و جور حاکمیت و حفظ بیضه اسلام را، علت طرفداری خود از مشروطه عنوان می کند.
🔹او در تنبیه الامه یازده شک در خصوص نظام مشروطه را طرح نموده و پاسخ می گوید. مرحوم نایینی در دهمین شک در خصوص مبنای مشروطه عنوان میدارد:
⬅️«سلطنتی که در شریعت حقه اطاعت او واجب و مخالف او حرام است، آن است که از جانب خدا باشد و اگر از جانب او یا منصوبین از قبل او نشد، سلطنت جور و ولایت طاغوت است چه به رضای خلق و اختیار آنها باشد یا نه و چه مشروطه باشد یا مطلقه.»
🔹علامه در جواب این شک صریحاً پاسخ می گوید:
⬅️ «هیچ احمقی ادعا نکرده و نکند که وکلاء شرعاً در امر سلطنت به سبب این توکیل ذی حق خواهند شد. مثل این که از جانب معصوم #وکیل باشند و کسی نگفته که وجوب مساعدت و همراهی با وکلا از این باب است تا تو بگویی که موکلین آنها را این مرتبه نیست تا چه رسد به وکیل آنها، بلکه فهم کج تو از این طرف رفته و از سلوک طریق مستقیم کناره گرفته و الا بر صاحب سلیقه مستقیمه پوشیده نیست که حکم به وجوب تقویت وکلا و حرمت تضعیف آنها چنان که مکرر دانسته شد از جهت آن است که عمل آنها تحدید لاحدی جور و تقیید اطلاق ظلم است به حدود و قیودی که موجب #انتظام مملکت و حفظ آنها از تهاجم کفار است. پس تقویت آنها در حقیقت تقویت خواهد بود در حفظ اساس اسلام و تضعیف آنها راجع خواهد شد به تقویت کفر و اعانت کفره و در هجوم کردن به مسلمین»
🔹 ایشان در ادامه در تبیین تفاوت جور معمول در ممالک کفر(دولت های مدرن غربی) و ظلم و جور پادشاهی مطلقه ایران می نویسد:
⬅️«آنچه در ممالک کفریه نوعاً معمول است جوری است که به عدل و انصاف اقرب است چرا که روسای جور که زمام امور مردم به دست آنها است، سکنه مملکت را در اموری که راجع است به تمدن و استعمار ملکی ذیحق دانند و به نظارت امنا آنها در آن امور ملتزمند و تمام ادارات دولتی خود را تابع قانونی که از روی تعدیل در مقتضیات سیاسیات جعل شده قرار دهند. و پر واضح است که این نحو از جور، باعث آبادی ملک و ملت آنها گردیده. به عکس ما مسلمان ها که آن نحو از جور خانه های ما را خراب، و ایران ما را ویران کرده. حالا دسته ای از مسلمین اجتماع کرده اند که آن جوری که فساد محض است و موجب خرابی دیار است تبدیل کنند به قسم دیگر که اگر چه فی نفسه فساد است چون که جور است لکن از جهت خصوصیتی که در او ملاحظه می شود باعث صلاح خلق و موجب آبادی ممکلت و حفظ علم اسلام است. »
🔹دقت نظر و ابتکار علامه نایینی در جمع میان اصول #مکتب_شیعه و ضروریات عصر و زمان خود کم نظیر و شگفت آور است. او به سبب درجه بالای علمی خود هرگز دچار التقاط نشد و توانست بنای نظریه خود را بر شالوده محکم کلام و فقه اسلامی بنا کند و نه دچار تناقض گویی و نه دچار تصلب گردد.
📌منبع: تنبیه الامه و تنزیه المله، محمدحسین نایینی، چاپ شده در رسائل مشروطیت، غلامحسین زرگری نژاد، تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، 1387، صص245-250
↙️اساس را دنبال بفرمایید
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
انتخاب قانونی رهبر انقلاب تا اتمام فرایند بازنگری.pdf
حجم:
346.2K
✒ انتخاب قانونی رهبر انقلاب تا اتمام فرایند بازنگری
با بازنگری که در قانون اساسی انجام شده بود، شرایط و صفات جدیدی برای تعیین رهبر مقرر شده بود. بعد از همه پرسی و رسمیت یافتن قانون اساسی جدید، خبرگان رهبری برای تعیین تکلیف رهبری آینده نظام جمهوری اسلامی بر اساس قانون مذکور، در تاریخ ۱۵ مرداد ۶۸ اجلاسیه فوق العاده تشکیل دادند.
در این اجلاسیه سه مولفه قانونیت، شرعیت و اجتهاد آیت الله خامنه ای مورد بررسی مجدد خبرگان قرار گرفت.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ... ⚖📜
@asaas_discourse
اســــاس
✍🏻بررسی اهداف قیام سیدالشهدا(ع) از دیدگاه رهبر انقلاب
🏴قیام #عاشورا و #نهضت_حسینی پیوسته مورد توجه اندیشمندان و صاحبان اندیشه بوده است که این توجه حکایت از عظمت این قیام و نهضت دارد. نهضتی بزرگ و درسآموز و عبرتانگیز که ضمن اینکه الگوی بسیاری از قیامها و جنبشهای پس از خود بوده، همچنان میتواند برای ملتهای جهان، الهامبخش باشد. اندیشهوران برای این قیام علل و اهداف مختلفی بیان کردهاند.
🏴برخی هدف قیام را برقراری #حکومت و برخی دیگر #شهادت_طلبی را هدف قیام ذکر کردهاند. رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله خامنهای در این خصوص با نقد و تبیین دو هدف ذکر شده معتقدند که هدف قیام سیدالشهدا علیهالسلام #حاکمیت_دین و #اقامه_عدل است.
🏴معتقدان به دیدگاه تشکیل حکومت، بر این باورند که امام حسین علیهالسلام قبل از تشکیل #حکومت_یزید در مواجهه با #معاویه، هنگامی که برای گرفتن بیعت از اهل مدینه به این شهر آمده بود، با توجه به شناختی که از جامعه و شخص یزید داشت، در مقابل این تصمیم معاویه مقاومت کرد و به صراحت برتری خود را نسبت به یزید برای حکومت اعلام کرد.
▪️مقام معظم رهبری در نقد این دیدگاه به زیارت «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ» در #اربعین اشاره و عقیده دارند فلسفه فداکاری حسین بن علی در این جمله گنجانده شده است.
▪️در توضیح این زیارت عقیده دارند آن کسی میتواند بشر را #نجات دهد که دارای گذشت باشد، بتواند ایثار کند و از شهوات بگذرد و شمعی فرا راه بشر روشن کند.
▪️در واقع هدف از قیام سیدالشهدا علیهالسلام، نجات بندگان خدواند از جهالت است؛ به این معنا که برای نجات مردم از نادانی و گمراهی، باید اقدام عملی کرد که شامل #اصلاح، امر به معروف و نهی از منکر و #روشنگری است حتی اگر به بهای #شهادت امام و یارانش انجام شود.
▪️بنابراین هدف، صرفاً حکومت نیست که اگر این هدف واقع نشد امام از هدف خود دست بکشد بلکه هدف نجات بشریت است که شخص نجات دهنده از جان خود مایه بگذارد و در این راه به شهادت برسد. پس الزاماً برقراری حکومت نمیتواند هدف شخص منجی باشد.
🏴صاحبان دیدگاه شهادتطلبی، تنها هدف قیام سیدالشهدا را شهادت آن حضرت میدانند و قائلند که امام درحالیکه از مدینه خارج میشدند که ضمن آگاه بودن از خطرات پیشرو، شهادت در راه خدا را میطلبیدند. در واقع امام با شهادتطلبی خود قصد #رسوایی دشمنان دین و #افشاگری تزویر بنیامیه را داشتند تا بدین ترتیب حساب #اسلام_ناب_محمدی را از #اسلام_اموی جدا کنند.
▪️مقام معظم رهبری در نقد این دیدگاه عقیده دارند در اسلام اسناد و مدارکی بر مرگ انتخابی وجود ندارد و آنچه بهعنوان شهادت در شرع مقدس شناخته شده به این معناست که انسان بهخاطر هدف مقدسی که واجب یا ارجح است تن به کشتن بدهد.
▪️ایشان عقیده دارند کسانی که هدف قیام را برقراری حکومت یا شهادت در راه خدا دانستهاند، میان #هدف_قیام و #نتیجه_قیام خلط کردهاند. بدی معنا که نتیجه حرکت امام حسین از مکه به کربلا، یکی از این دو مورد بوده اما هدف امام حسین نبوده است.
ادامه دارد....
➖➖➖➖➖➖➖➖
▪️منابع
- علل و اهداف قیام امام حسین از منظر مقام معظم رهبری، حجتالاسلاموالمسلمین سعید عطاریان، نشریه رهتوشه راهیان نور، محرم 1397.
- بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نمازجمعه تهران، 26/01/1379، در خصوص قیام امام حسین علیهالسلام برای نجات بندگان خداوند از جهل و گمراهی، قابلدسترسی در https://farsi.khamenei.ir
- کتاب آفتاب در مصاف، علل و ابعاد حادثه عاشورا، برگرفته از بیانات حضرت آیتالله العظمی خامنهای، چاپ دوم، انتشارات انقلاب اسلامی، پاییز 1392.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@asaas_discourse