eitaa logo
اســــاس
96 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
24.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷️آیا قوه مؤسس لزوماً دموکراتیک است؟ 🔷️قوه مؤسس در جمهوری اسلامی ایران چه کسی بود و چگونه تجلی یافت؟ اولین قوه‌های مؤسس که در تجربه سیاسی نظام‌های دنیا شکل گرفتند و آن نهاد بنیانگذاری که به نظم حقوقی_سیاسی جدید تن داد که متعاقب آن قانون اساسی تصویب شد، سلطان یا پادشاه بود نه مردم یا ملت. قوه مؤسس در جمهوری اسلامی در جریان نهضت انقلاب اسلامی شکل گرفت که فرایند این شکل گیری در مقدمه قانون اساسی روایت شده است. پاسخ تفصیلی دکتر حامد نیکونهاد را بشنوید. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔶️به مناسبت شهادت امام کاظم(علیه‌السلام)🔶️ زندگی امام موسی‌بن جعفر(علیه‌السلام)؛تلاشی جهت تحقق اسلام ناب در زندگینامه‌ی آن امام عالی‌مقام [امام موسی‌بن‌جعفر (علیه السّلام) ] ، سخن از حوادث گوناگون و بی‌ارتباط با یکدیگر و تأکید بر مقام علمی و معنوی و قدسی آن سلاله‌ی پیامبر (صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و نقل قضایای خاندان و اصحاب و شاگردان و مباحثات علمی و کلامی و امثال آن، بدون توجه به خط جهاد مستمری که همه‌ی عمر سی‌وپنج ساله‌ی امامت آن بزرگوار را فراگرفته بوده است، ناقص و ناتمام می‌ماند. تشریح و تبیین این خط است که همه‌ی اجزای این زندگی پرفیض را به یکدیگر مرتبط می‌سازد و تصویری واضح و متکامل و جهت‌دار که در آن هر پدیده‌یی و هر حادثه‌یی و هر حرکتی، دارای معنایی است، ارایه می‌کند.چرا حضرت امام صادق(علیه‌السّلام) به «مفضّل» می‌فرماید: امر امامت این جوانک را فقط به اشخاص مورد وثوق بگو؟ و به «عبدالرحمن بن حجاج» به جای تصریح به کنایه می‌گوید: زره بر تن او راست آمده است؟و به یاران نزدیک چون «صفوان جمّال» او را به علامت و نشانه معرفی می‌کند؟ و چرا بالاخره در وصیت‌نامه‌ی خود، نام فرزندش را به عنوان وصی پس از نام چهار تن دیگر می‌آورد که نخستین آنان «منصور عباسی» و سپس حاکم مدینه و سپس نام دو زن است؛ چنان‌که پس از ارتحال آن حضرت، جمعی از بزرگان شیعه نمی‌دانند جانشین آن بزرگوار، همین جوان بیست ساله است ؟ چرا در گفتگو با هارون که به او خطاب می‌کند: «خلیفتان یجبی الیهما الخراج»، زبان به سخن نرم و انکارآمیز می‌گشاید؛ اما ابتدائاً در خطاب به مرد زاهد نافذالکلمه‌یی به نام « حسن بن عبداللَّه » سخن را به معرفت امام می‌کشاند و آنگاه خود را امام مفترض‌الطّاعة، یعنی صاحب مقامی که آن روز خلیفه‌ی عباسی در آن متمکن بود، معرفی می‌کند؟ چرا به «علی‌بن‌یقطین» که صاحب منصب بلندپایه‌ی دستگاه هارون و از شیفتگان امام است، عملی تقیه آمیز را فرمان می‌دهد؛ اما «صفوان جمّال» را بر خدمت همان دستگاه شماتت می‌کند و او را به قطع رابطه با خلیفه فرا می‌خواند؟ چگونه و با چه وسیله‌یی آن همه پیوند و رابطه در قلمرو گسترده‌ی اسلام، میان دوستان و یاران خود پدید می‌آورد و شبکه‌یی که تا چین گسترده است، می‌سازد؟ چرا «منصور» و «مهدی» و «هارون» و «هادی»، هر کدام در برهه‌یی از دوران خود، کمر به قتل و حبس و تبعید او می‌بندند؟ و چرا چنان که از برخی روایات دانسته می‌شود، آن حضرت در برهه‌یی از دوران سی‌وپنج ساله، در اختفا بسر برده و در قرای شام یا مناطقی از طبرستان حضور یافته و از سوی خلیفه‌ی وقت، مورد تعقیب قرار گرفته و به یاران خود سفارش کرده که اگر خلیفه درباره‌ی من از شما پرسید، بگویید او را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم کجاست؟ چرا هارون در سفر حجی، آن حضرت را در حدّ اعلی تجلیل می‌کند و در سفر دیگری دستور حبس و تبعید او را می‌دهد و چرا آن حضرت در اوایل خلافت هارون که وی روش ملایمت و گذشت در پیش گرفته و علویان را از حبسها آزاد کرده بود، تعریفی از فدک می‌کند که بر همه‌ی کشور وسیع اسلامی منطبق است؛ تا آن‌جا که خلیفه به آن حضرت به تعریض می‌گوید: پس برخیز و در جای من بنشین؟ و چرا رفتار همان خلیفه‌ی ملایم، پس از چند سال، چندان خشن می‌شود که آن حضرت را به زندانی سخت می‌افکند و پس از سالها حبس، حتّی تحمل وجود زندانی او را نیز بر خود دشوار می‌یابد و او را جنایتکارانه مسموم و شهید می‌کند؟ اینها و صدها حادثه‌ی توجه برانگیز و پرمعنی و در عین‌ حال ظاهراً بی‌ارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگی موسی‌بن‌جعفر(علیهم‌السّلام) هنگامی معنی می‌شود و ربط می‌یابد که ما آن رشته‌ی مستمری را که از آغاز امامت آن بزرگوار تا لحظه‌ی شهادتش ادامه داشته، مشاهده کنیم . این رشته، همان خط جهاد و مبارزه‌ی ائمه(علیهم‌السّلام) است که در تمام دوران دویست‌وپنجاه ساله و در شکلهای گوناگون استمرار داشته و هدف از آن، اولاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارایه‌ی تصویری روشن از معرفت اسلامی است و ثانیاً، تبیین مسأله‌ی امامت و حاکمیت سیاسی در جامعه‌ی اسلامی و ثالثاً، تلاش و کوشش برای تشکیل آن جامعه و تحقق بخشیدن به هدف پیامبر معظّم اسلام(صلّی‌الله علیه‌ و اله) و همه‌ی پیامبران؛ یعنی اقامه‌ی قسط و عدل و زدودن انداداللَّه از صحنه‌ی حکومت و سپردن زمام اداره‌ی زندگی به خلفاءالله و بندگان صالح خداوند. https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1476 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ‌‌...⚖📜 @asaas_discourse
17.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷️اساساً کارکرد بازنگری در قانون اساسی چیست؟ 🔷️ بعد از رفراندوم ۱۳۵۸، اراده نسل جدید چگونه سنجیده می‌شود؟ پیش بینی نهاد بازنگری در قانون اساسی برای این است که با توجه به تحولات اجتماعی، راهکاری وجود داشته باشد که ایرادات و خلأهای موجود برطرف شود. کارکرد بازنگری در قانون اساسی را دکتر نیکونهاد توضیح می‌دهند. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
13.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶️مانع شکل گیری و قوام امت ایران چه بود؟ 🔶️این امت هنوز هم پابرجاست؟ امت ایران نه یک موجود مقطعی یا شخصیت مستقل از اجزای سازنده اش، بلکه یک شخصیت مستمر است که قبل از ۲۲ بهمن سال پنجاه و هفت شکل گرفته بود. توضیحات دکتر نیکونهاد در مورد امت ایران را بشنوید. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷️آیا قانون اساسی ۱۳۶۸ برای نسل های بعد نیز معتبر است؟ 🔷️اساساً ماهیت قانون اساسی چیست؟ قانون اساسی خصلت دوام و پایایی دارد. این قانون نه برای یک بازه زمانی مشخص بلکه برای «نسل‌ها» نوشته می‌شود. ادامه توضیحات دکتر نیکونهاد در مورد «اعتبار فرانسلی قانون اساسی» را بشنوید. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔶️چهاردهمین نشست علمی اساس با موضوع: باز《نگری》 در قانون اساسی گام‌های طی نشده برای تحقق قانون اساسی 👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد عضو هیئت علمی دانشگاه قم 🔻محورهای نشست: ▪️خواسته مردم در شکاف میان هست‌ها و بایدهای قانون اساسی ▪️فاصله میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، دال بر چیست؟ ▪️عرصه اجرا، نقطه عطف باز «نگری» به قانون اساسی ⏰ زمان: پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰_ ساعت ۱۶ لایو اینستاگرام پیج اساس به نشانی: @asaas_discourse1 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷️نسل چیست؟ 🔷️چرا از اعتبار نسلی برای قانون اساسی صحبت میکنیم؟ چنین طرح مسئله‌ای صحیح است؟ 🔷️چرا برای تغییر نگرش یا تغییر رای، متوسل به مفهوم نسل میشویم؟ 🔷️مگر یک نسل که به یک قانون اساسی رای مثبت داده است، بر اساس حق تعیین سرنوشت(که به عنوان مبنای اعتبار نسلی مطرح میشود) حق تغییر رای ندارند؟! 🔷️چرا این مسئله بنیادین را باید با مفهوم نسل گره زد؟ دکتر حامد نیکونهاد درباره چالش‌های جدی اعتبار نسلی انواع همه‌پرسی صحبت می‌کنند. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
48.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶️‌آیا قانون اساسی، ظرفیت عدول ملت از قانون اساسی را پیش بینی می‌کند؟ 🔶️آیا بازنگری بنیادین که قرار است اتفاق بیفتد حتما باید خشونت آمیز باشد یا میتواند مسالمت‌آمیز باشد؟ 🔶️آیا اساس، قانون اساسی است؟ دکتر حامد نیکونهاد به این سوالات پاسخ می‌دهند. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
MP3_بازنگری.aac
20.9M
🔺صوت چهاردهمین گفت وگوی زنده /بخش اول با موضوع: باز《نگری》 در قانون اساسی گام‌های طی نشده برای تحقق قانون اساسی 👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
MP3_legal changeing2.aac
23.15M
🔺صوت چهاردهمین گفت وگوی زنده /بخش دوم با موضوع: باز《نگری》 در قانون اساسی گام‌های طی نشده برای تحقق قانون اساسی 👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
💠 نظر سنجی 💠 از همه مخاطبان ارجمند خواهشمندیم که در نظر سنجی طراحی شده شرکت نموده و با نظرات ارزشمند خود اساس را یاری فرمایند. https://EitaaBot.ir/poll/4mxko1 همچنین در این رابطه ترجیح می‌دهید این نشست با حضور کدام اساتید برگزار شود؟ پیشنهادات خود را به شناسه زیر ارسال فرمایید @Asaas_mokhatab ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
📜⚖دومین مسابقه اساس⚖📜 💠مجموعه علمی اساس به مناسبت «۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی» در نظر دارد مسابقه‌ای با عنوان «آری ملت ایران به جمهوری اسلامی» برگزار نماید. 🔸علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب یادداشت کوتاه و بلند (تا 1000 واژه) عکس‌نوشته، فیلم کوتاه به @Asaas_mokhatab یا به شماره 09054390736 ارسال نمایند. ⏰ مهلت ارسال آثار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ 📊 اعلام نتایج: ۵ فروردین ۱۴۰۱ 🎁همراه با جوایز نفیس علمی🎁 ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse