eitaa logo
اســــاس
96 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
MP3_بازنگری.aac
20.9M
🔺صوت چهاردهمین گفت وگوی زنده /بخش اول با موضوع: باز《نگری》 در قانون اساسی گام‌های طی نشده برای تحقق قانون اساسی 👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
MP3_legal changeing2.aac
23.15M
🔺صوت چهاردهمین گفت وگوی زنده /بخش دوم با موضوع: باز《نگری》 در قانون اساسی گام‌های طی نشده برای تحقق قانون اساسی 👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
💠 نظر سنجی 💠 از همه مخاطبان ارجمند خواهشمندیم که در نظر سنجی طراحی شده شرکت نموده و با نظرات ارزشمند خود اساس را یاری فرمایند. https://EitaaBot.ir/poll/4mxko1 همچنین در این رابطه ترجیح می‌دهید این نشست با حضور کدام اساتید برگزار شود؟ پیشنهادات خود را به شناسه زیر ارسال فرمایید @Asaas_mokhatab ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
📜⚖دومین مسابقه اساس⚖📜 💠مجموعه علمی اساس به مناسبت «۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی» در نظر دارد مسابقه‌ای با عنوان «آری ملت ایران به جمهوری اسلامی» برگزار نماید. 🔸علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب یادداشت کوتاه و بلند (تا 1000 واژه) عکس‌نوشته، فیلم کوتاه به @Asaas_mokhatab یا به شماره 09054390736 ارسال نمایند. ⏰ مهلت ارسال آثار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ 📊 اعلام نتایج: ۵ فروردین ۱۴۰۱ 🎁همراه با جوایز نفیس علمی🎁 ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
اســــاس
📜⚖دومین مسابقه اساس⚖📜 💠مجموعه علمی اساس به مناسبت «۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی» در نظر دارد مسابق
🔻مشروح محورهای دومین مسابقه اساس🔻 - جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی افغانستان - آثار حقوقی و سیاسی همه‌پرسی جمهوری اسلامی - ناگفته‌ها از رفراندوم جمهوری اسلامی - رفراندوم اساسی و تأسیسی در تاریخ حقوق اساسی - تجربیات رفراندوم در حقوق اساسی تطبیقی - اعتبار رفراندوم برای نسل‌ها - نسبت نظام جمهوری اسلامی با نظام امت و امامت - نقش مرجعیت در نظام جمهوری اسلامی ایران - نسبت جمهوریت و اسلامیت - نقش مکتب و ایدئولوژی اسلام در جمهوری اسلامی - مبانی و محتوای جمهوری اسلامی از منظر امام خمینی ره - جلوه‌های جمهوریت در قانون اساسی - جمهوری اسلامی، ابداع انقلاب یا انقلاب برای اجرا - تبیین دیدگاه‌های فقهی مخالف با تشکیل حکومت دینی 💠 از عموم فرهیختگان ارجمند جهت حضور در این مسابقه علمی دعوت به عمل می آید💠 ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔻نکاتی در خصوص دومین مسابقه اساس🔻 علاقه مندان و شرکت کنندگان ارجمند توجه فرمایند که: ✔️ یادداشت ارسالی متناظر با محور تعیین شده و به دور از سیاست زدگی باشد. ✔️ همچنین یادداشت در قالب word،دارای عنوان و نهایتا ۱۰۰۰ واژه باشد. ✔️ نیازی به چکیده،مقدمه و نتیجه گیری به معنای مرسوم در مقالات نیست اما بدیهی است که در یادداشت متناسب با محور تعیین شده،نتیجه ای حاصل شده باشد. ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔹 جوان تراز انقلاب، پیش گام مسیر پیشرفت 🔹 📌انتشار به مناسبت روز جوان پیشرفت هر جامعه و کشوری ارتباط مستقیم به درصد نیروی جوان آن کشور  و همت و تلاش و عزم آنان برای پیشرفت دارد به عبارتی، موتور محرکه هر جامعه ای نیروی جوان و آماده به کار آن جامعه است. رهبر معظم انقلاب در بیانات متعدد نیروی جوان را هدایای نفیس الهی میدانند و  نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی را  مهم ترین ظرفیت امید بخش کشور معرفی میکنند.[1] روحیه نشاط و شادابی، جرات و جسارت مطالبه گری، دوربودن از محافظه کاری و مصلحت اندیشی های نابجا، ارتباط و اتصال بیشتر به منبع پاکی و جذب بیشتر معنویت ، آمادگی روحی و جسمی بیشتر برای کار و تلاش و امید به آینده  از دلایل ارجحیت این قشر بر قشرهای دیگر برای مخاطب قرارگرفتن بسیاری از توصیه ها و نصایح رهبر انقلاب است و دقیقا در نقطه مقابل تمام هجمه ها و تلاش های بیگانگان در راستای بی مبالاتی و بی تعهدی این قشر و به عبارتی  هدررفتن این سرمایه عظیم تنظیم و طراحی می شود.[2] از منظر رهبر انقلاب « نسلی باید به وجود بیاید شجاع ، با سواد ، متدین ، دارای ابتکار، پیش گام ، خودباور، غیور،.... که انگیزه کافی برای حرکت داشته باشد، توان جسمی و فکری حرکت داشته باشد  هدف را در نظر بگیرد ، چشم را به اهداف دور متوجه کند و به تعبیر امیرالمومنین ( اعر الله جمجمتمک) زندگی خودش و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدیت حرکت کند»[3] امام خمینی تربیت جوان های این چنینی را فتح الفتوح انقلاب اسلامی خوانده اند.[4]  با توجه به توجهات خاص رهبر انقلاب به قشر جوان و پیشران و پیش قراول خواندن  آنان در مسیر رشد و پیشرفت ملت و موتور محرکه دانستن آنان در حرکت به سمت اهداف، لازم است تمام دستگاه های حکومتی در تنظیم قوانین و مقررات و نهاد سازی ها و ایجاد تسهیلات و هم چنین افزایش آگاهی و معنویت و رشد علمی و فکری بر طبق بسیاری از اصول قانون اساسی هم چون اصل 3، اصل 10 ، بند ا اصل 21، اصل 28 ، اصل 29 ، اصل 30 و اصل 31 این قشر را در اولویت و مرکز توجه قرار دهند و فضای آموزشی کشور  را در جهت شناسایی استعداد ها و به کارگیری آنان سامان دهند.  تنظیم قوانین و مقررات صحیح ذیل هریک از این اصول می تواند مسیر توجه به جوان و برداشتن موانع از پیش پای او را هموار سازد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درراستای تحقق اصل 10 از این دسته است اما  چرایی عدم اجرایی بسیاری از بند های قانون تسهیل ازدواج جوانان و یا عدم توجه لازم به طرح کاج( کارانه اشتغال جوانان) ( که از زمان تصویب و مطرح شدن، زمان زیادی میگذرد) محل سوال و ابهام است.  1. https://b2n.ir/y92911 2.https://b2n.ir/y26472   3.https://b2n.ir/z69027   4.https://b2n.ir/h67144 ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
4_5873154815621599427.pdf
541.1K
🔹مجموعه علمی اساس با دغدغه متروک ماندن اصول قانون اساسی و مغفول ماندن جایگاه حقیقی آن و نیز با توجه به تأثیری که این مسئله بر کارآمدی نظام سیاسی دارد، در صدد است زمینه‌ها و عوامل مؤثر در ایجاد این معضل را بررسی و راهکار نظری و عملی جهت بالفعل شدن ظرفیت‌های قانون اساسی را ارائه نماید. 🔹 ظرفیت‌هایی که در کنار هم معنا یافته، قدرت و امکان اجرا پیدا می‌کنند. 🔹 یادداشت پیش‌رو، گزارش تحلیلی از لایو در صفحه اینستاگرامی برگزار شده است. ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
حمایت از مستضعفان؛ افقی جهانی در دفاع از حق سعادت و تعیین سرنوشت 📌انتشار به مناسبت روز جهانی مستضعفین... در مقدمه قانون اساسي (ذیل عنوان «شیوه حکومت در اسلام») به‌روشنی مقرر شده است که انقلاب ايران، که از محتواي اسلامي برخوردار بود، حركتي براي پيروزي تمامي مستضعفان بر مستكبران بود. ازاین‌رو و باتوجه‌به این محتوا، قانون اساسی جمهوری اسلامی زمينه «تداوم اين انقلاب» را در ابعاد داخلی و خارج از كشور فراهم مي‌كند. در این راستا و بر اساس این اندیشه انقلابی و در بعد فراملی، جمهوری اسلامی در گسترش روابط بين‌المللي با ديگر جنبش‌هاي اسلامي و مردمي مي‌كوشد تا راه تشكيل امت واحد جهاني را هموار كند و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم و نه فقط مسلمانان، در تمامي جهان قوام يابد. ازاین‌رو درحالی‌که جنگ‌طلبی و سلطه‌گری و کشورگشایی هیچ مبنا و مشروعیتی در نظام جمهوری اسلامی ندارد، اما سیاست خارجی جمهوری اسلامی تنها منحصر به برقراری روابط دیپلماتیک دوستانه با دولت‏ها برای حفظ صلح و آشتی و یا حتی تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان جهان نیست، بلکه مستند به بند 16 از اصل 3 قانون اساسی حمايت بي‏دريغ از مستضعفان جهان جزء جدایی‌ناپذیر سیاست خارجی انقلابی است. اصل 154 قانون اساسی به «اتفاق آرا»ی نمایندگان مجلس بررسی نهایی قانون اساسی حاضر در جلسه بررسی این اصل به تصویب رسید. شهید بهشتی نایب‌رئیس مجلس در پی تصویب این اصل با این نصاب بالا چنین گفتند: «اين اتفاق آرا دليل و شاهد بر اصالت انقلاب ماست و نيز به جهاني بودن انقلاب و اين‏كه انقلاب آن‌طور هم كه بعضي‏ها مي‏گويند قرار نيست در داخل مرزها محصور بماند، البته به يك شرط، به‌شرط اين‏كه با فداكاري و گذشت و اتحاد و همبستگي و درايت و آگاهي و استقامت همگي بتوانيم آن جامعه نمونه را بسازيم.» (صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ج3: صص 1520-1521). برگرفته از چنین اندیشه انقلابی با محتوای اسلامی است که بر طبق اصل 154 جمهوري اسلامي ايران، سعادت انسان در كل جامعه بشري‏، و نه فقط «ایرانیان» یا «مسلمانان» یا «شیعیان»، را آرمان خود مي‏داند و استقلال و آزادي و حكومت حق و عدل را حق همه مردم جهان، و نه فقط ایرانیان یا مسلمانان، مي‏شناسد و بدین منظور از مبارزه حق‏طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران در هر نقطه از جهان حمايت مي‏كند. به‌موجب ماده 4 قانون وظایف وزارت امور خارجه مصوب 20/1/1364 مجلس شورای اسلامی نیز، وزارت امور خارجه بايد موجبات حمايت از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفان بالاخص مسلمانان عليه مستكبران را در هر نقطه جهان بدون دخالت در امور ملت‏هاي ديگر بر اساس اهداف و سياست‏هاي خارجي كشور با هماهنگي با ساير دستگاه‏هاي ذی‌ربط فراهم آورد. درحالی‌که این اصل از قانون اساسی تصریح دارد که جمهوری اسلامی از مبارزه حق‏طلبانه مستضعفين در برابر مستکبرین «در هر نقطه از جهان» حمايت مي‏كند و بند 16 از اصل 3 از حمایت «بی‏دریغ» از مستضعفان «جهان» به‌مثابه تکلیف قطعی دولت جمهوری اسلامی سخن به میان آورده است، برخی نویسندگان (سید محمد هاشمی، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج2: ص436)، با تضییق دایره شمول اصل چنین نوشته‏اند که جمهوری اسلامی در اِعمال سیاست خارجی و همکاری‏های بین‏المللی، تنها آن دسته از مستضعفان را که حقوق بین‏الملل با عنوان «نهضت‏های آزادی‏بخش» و در گروه‏های مبارز بر ضد حاکمیت استثمار، رژیم نژادپرست و اشغال خارجی به رسمیت می‏شناسد، حمایت می‏کند. روشن است که این برداشت محدودکننده، آشکارا مغایر نص صریح قانون اساسی، برخلاف قصد قانون‌گذار اساسی و نیز در تناقض با درون‌مایه اسلامی این تکلیف دولت است. ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
📍مبانی و محتوای جمهوری اسلامی 📌 مخاطبین ارجمند می توانند منابع مرتبط با محور ها را در هایلایت «منابع مسابقه» در صفحه اینستاگرام اساس مشاهده نموده ومنابع پیشنهادی خود را کامنت فرمایند «جمهوری اسلامی» در واقع نظریه‌ای سیاسی مبتنی بر اندیشه سیاسی اسلام و الگویی برای پیاده‌سازی حکومت اسلامی بود (۱). در خصوص مبانی و محتوای جمهوری اسلامی امام ره مکرراً تصریح و تأکید می‌کردند: «این جمهوری بر یک قانون اساسی‌ای متکی است که قانون اسلام است» (۲). بررسی سیره امام ره نشان می‌دهد ایشان درباره تأسیس نظام اسلامی، برای مردم نقش تعیین‌کنندگی قائل هستند. به‌طوری که ایشان پس از پیروزی انقلاب معتقدند هم درباره نوع نظام سیاسی و هم محتوای آن، یعنی قانون اساسی جدید، باید به آرای عمومی مراجعه کرد (۳). چرا که ایشان در مقطع پس از پیروزی انقلاب و ناظر به رفراندوم درباره نظام سیاسی جدید، ضمن دعوت مردم به رأی به جمهوری اسلامی، تصریح داشتند که رأی به جمهوری اسلامی، رأی به حکومت اسلام است و مردم را دعوت می‌کردند که در رفراندوم به جمهوری اسلامی رأی دهند (۴). بدین ترتیب، همه‌پرسی دهم و یازدهم فروردین‌ماه 1358 به‌عنوان اولین انتخابات آزاد در تاریخ ایران برگزار شد و آن‌گونه که رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور دولت موقت اعلام کرد، از مجموع 20 میلیون و 288 هزار و 21 شرکت‌کننده، 20 میلیون و 147 هزار و 55 نفر، یعنی 3/99 درصد به جمهوری اسلامی رأی آری دادند (۵). ------------------------------------------------------------------- ۱. جبرائیلی، سید یاسر. (1398)، روایت رهبری، مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی‌فقیه، تهران، انتشارات نسیم انقلاب. ۲. موسوی خمینی، سید روح‌الله. (1378)، صحیفه امام، جلد چهارم، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره. ۳. موسوی خمینی، سید روح‌الله. (1378)، صحیفه امام، جلد دوازدهم، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره. ۴. موسوی خمینی، سید روح‌الله. (1378)، صحیفه امام، جلد ششم، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره. ۵.روزنامه اطلاعات، 15/01/133. 58، گزارش ستاد برگزاری رفراندوم ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
♨️ ♨️ به اطلاع همراهان اساس می‌رساند 📍مهلت ارسال آثار دومین مسابقه اساس با عنوان «آری ملت ایران به جمهوری اسلامی» تا ۵ فروردین ۱۴۰۱ تمدید گردید. از همه مخاطبان و شرکت کنندگان ارجمند خواهشمندیم تا مهلت جدید نسبت به ارسال آثار خود اقدام فرمایند ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
مالکیت آب های داخلی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران 📌انتشار به مناسبت روز جهانی آب پویایی و رشد هر جامعه ای مستلزم به کارگیري منابع طبیعی بیشتر جهت افزایش تولید و درآمد سرانه میباشد که این امر با رشد جمعیت درنیم قرن اخیر شدت یافته است از جمله رسالت های هر نظام حقوقی تنظیم و تخصیص عادلانه منابع و امکانات موجود در جوامع می باشد. با افزایش جمعیت و تولید بیشتر استفاده از منابع طبیعی افزون تر گردیده است. آب نیز به عنوان مهمترین عامل شکل گیری تمدن ها از گذشته ای دور مورد توجه همگان بوده است مهمترین مبحث بعداز شناسایی ماهیت حقوقی آب این است که بدانیم مالکیت منابع آبی،متعلق به کیست و مالک این منابع چه میزان اختیار دارد.در کشورما به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و بیابانی اهمیت این مایع حیاتی مضاعف می باشد و تعارض منافع در این عرصه و رقابت بر سر تصاحب آن باعث می شود که بیش از پیش راجع به ماهیت حقوقی این نعمت حیاتی تامل داشته باشیم چرا که تاثیر شناسایی این ماهیت حقوقی بسیار حائز اهمیت بوده و ارتباط مستقیمی با تامین حقوق عامه دارد. به طور کلی پدیده مالکیت یک مبحث اعتباری می باشد.چرا که مطابق با دیدگاه اسلامی مالکیت حقیقی همه مخلوقات متعلق به ذات مقدس خداوند است.اگر بخواهیم اموال را تقسیم کنیم،با دو دسته عمده اموال خصوصی و عمومی روبرو هستیم.مطابق با ماده 27قانون مدنی آب ها ذیل دسته اموال خصوصی قرارگرفته و با توجه به صراحت این ماده در مباح خواندن آبها و امکان حیازت برای افراد،مالکیت افراد با عمل حیازت محقق میشود. نظام مالکیت آب ها که پیش تر ذیل حقوق خصوصی مطرح گشته بود وارد حوزه حقوق عمومی گشته است.مطابق با مواد 149و 148 قانون مدنی، این مایع حیاتی ذیل مبحث مباحات مطرح گشته است.نگاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطابق اصل 45قانون و قوانین مصوب بعد از آن ،آب را ثروت عمومی محسوب کرده است و از این حیث وظیفه حاکمیت به معنای عام تامین،تضمین و احیای این حقوق می باشد.هر چند که صرف نگاه اقتصادی به مبحث آب خالی از اشکال نیست و شناسایی آن به عنوان نیاز اولیه و اساسی شهروندان ورای ارزش اقتصادی، دیدگاه متعالی است. ماهیت حقوقی آب از حیث اینکه آن را جزو چه نوع اموالی بدانیم یا اساسا چه نوع مالکیتی را برای این مایع حیاتی مفروض بدانیم در تامین منفعت و مصلحت عمومی و در نتیجه آن احیای حقوق عامه، حائز اهمیت است.قانون اساسی توانسته به بهترین نحوه ممکن این منبع را شناسایی کرده و از مالکیت عده ای خاص خارج نماید و آن را متعلق به تمام ملت ایران بداند. ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse