eitaa logo
اســــاس
93 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸هفتمین نشست زنده اساس با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی طرح صیانت ازحقوق کاربران در فضای مجازی» با حضور 🔸دکتر جواد جاویدنیا معاون سابق فضای مجازی دادستانی کل کشور دبیر نشست: 🔸زهرا روشندل کارشناس حقوق رسانه 🗓️سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ 🕔ساعت ۱۷ 📌نشست در اسکای روم برگزار خواهد شد https://www.skyroom.online/ch/asaas1/-1400- 📌لینک مستقیم در بیو پیج در دسترس خواهد بود 📌فیلم نشست به صورت همزمان از طریق لایو به اشتراک گذاشته می‌شود. http://Instagram.com/asaas_discourse1 ____________ @asaas_discourse
✍️تنفیذ رئیس جمهور؛ صیانت از تداوم صلاحیت‌ها به بهانه سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رجائی. 📌تنفیذ ریاست‌جمهوری را باید از سطح یک امر تشریفاتی فراتر و به مثابه یک امر واقعی و دارای آثار حقوقی - شرعی در نظر گرفت. در این نقطه سرنوشت‌ساز است که اساس نظام، به یک بازوی نظارتی مجهز می‌شود و آن نظارت دیدبانی است که با ابزار مشروعیت‌زدایی، مانع از آن می‌شود که رئیس‌جمهور فاقد ‌کفایت، سبب خروج قطار حرکت ملت از ریل آرمان‌های مردم انقلابی شود.
اســــاس
✍️تنفیذ رئیس جمهور؛ صیانت از تداوم صلاحیت‌ها به بهانه سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رجائی. 📌ت
✍️تنفیذ رئیس‌جمهور، صیانت از تداوم صلاحیت‌ها 🔰تابستان ۱۳۶۰ با روزهای پر از اندوه و امید آن، به میانه راه رسیده است. هنوز سال دومِ ریاست‌جمهوری به اتمام نرسیده که مجلس با رای قاطع ۱۷۷ رأی موافق، مقابل یک رأی مخالف، با استناد به دلایلی چون هم‌بستگی با نیروهای ضدانقلابِ وابسته به شرق و غرب، موضع‌گیری علیه نظام، دخالت صریح در قوه قضائیه و افشای اسرار اقتصادی کشور، رأی بنی‌‌صدر را اعلام کرد. 🔰 بدین ترتیب، نهال نظام جمهوری اسلامی در مسیر تندباد حوادثی قرار گرفت که با برکناری بنی‌صدر شروع شد اما با مصائبی چون ترور نافرجام آیت‌الله خامنه‌ای، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، تحرکات تجزیه‌طلبانه برخی گروهک‌ها در نقاط مرزی و اردوکشی‌های خیابانی منافقین تمام نشد... . این هنوز آغاز ماجرا بود. 🔰پس از اعلام عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر، شورای موقت ریاست‌جمهوری بر اساس اصل ۱۳۱ تشکیل شد تا ضمن رسیدگی به امور جاری کشور، مقدمات برگزاری دومین انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم کند. امام در جایگاه رهبر روشن‌ضمیر ملت -در حالی‌که از زخم بنی‌صدر بر پیکر انقلاب آزرده است- هم‌چون همیشه، مردم را با ارائه معیار‌های روشنگرانه، امیدوار و رهنمایی می‌کند: 📌 «ما یک‌ سیلی‌ خوردیم‌ از اشتباه‌، همه‌ این‌ نابسامانی‌ها را که‌ الان‌ داریم‌ برای‌ این‌که‌ اشتباه‌کردیم‌، نباید اشتباه‌ تکرار بشود. دنبال‌ این‌ باشید که‌ یک‌ نفر صددرصد ، ، در خط‌ اسلام‌ برای‌ ریاست‌جمهوری‌ انتخاب‌ کنید.» 🔰دومین انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی به پایان رسید. مراسم در حالی برگزار شد که مردم، با عبرت گرفتن از روزهای اندوه‌بار اما بصیرت‌افزای ماه‌های گذشته، منتظرند امام در «»، مسیر پیش روی ملت را روشن کند. 🔰در این حکم، پدر مهربان ملت، خداوند را به خاطر حضور همیشگی مردم شکر می‌کند و تاکید می‌کند که هر چه می‌گذرد مشکلات بیشتر می‌شود اما در مقابل، حضور مردم در صحنه نیز پررنگ‌تر می‌شود. 🔰امام پس از این، به بیان شاه‌کلید تفاوت نظام ریاست‌جمهوری اسلامی با سایر نظام‌ها می‌پردازد و تبیین می‌کند که «» رئیس‌جمهور با «نصب ولی‌فقیه» مسلم و محقق می‌شود و مادام که منتخب ملت در مسیر رسیدن به اهداف اسلامی حرکت کند، پیرو احکام و فرامین الهی باشد، از قانون اساسی تبعیت کند و در راه مصالح ملت گام بردارد، این تنفیذ پابرجاست و «هر زمان» از این امور تخطی شود، امام امت، را از فرد منتخب خواهد گرفت و بدین ترتیب، علاوه بر لزوم مشروعیت‌بخشی ولی‌فقیه در آغاز دوره ریاست‌جمهوری، به «استمرار» این سازوکار تصریح می‌کند. 🔰در حقیقت، از آن‌جا که امور اجرایی از شئون ولایت است، رئیس‌جمهور باید یا از جانب او باشد و بدین شکل، امضای حکم ریاست‌جمهوری، «ثبوتا» از اختیارات ولی‌فقیه است. 🔰در این حالت، تنفیذ از سطح یک امر تشریفاتی فراتر رفته و به یک «امر واقعی و دارای آثار تکوینیِ شرعی و حقوقی» بدل می‌شود. 🔰درست در این نقطه است که اساس نظام، به بازوی نظارتی دیگری مجهز می‌شود. نظارت دیدبانی که با ابزار مشروعیت‌زدایی، مانع از آن می‌شود که رئیس‌جمهور فاقد ‌کفایت، سبب خروج قطار حرکت ملت از ریل آرمان‌های مردم انقلابی شود. 🔰 در این نقطه سرنوشت‌ساز، حکم ریاست‌جمهوری نه تنها در مقابل اراده مردم قرار نمی‌گیرد، بلکه به بهترین شکل، «آرمان سیاسی ملت هم‌کیش و هم‌فکر» است. ________ @asaas_discourse
اســــاس
🔸رمز و راز اسلحه مباهله: بر هم زدن نقشه‌ی حریف (ملاهای_کلیسا) 🔹 براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند. پیامبر با مباهله، زمینه بحث منطقی را فراهم کرد. 🔹شیوه مبارزه با با مردمى كه نمی‌شود با با ايشان حرف زد و اسير يك سلسله تلقينات متكى بر احساسات گذشته هستند، بايد با روبرو شد. 🔹 شيوه احساسى چيست؟ . اينها را به ميدان بيم و اميد بياور. اگر آنها دنبال مطلب را رها كردند كه هيچ؛ اما اگر با اين همه دنبال مطلب را رها نكردند آنها را به نفرين دعوت كن. ... اگر پيروانِ پروپاقرص اينكه و خدا متجسد شد و تبديل به گوشت شد (تعبير تبديل شدن به گوشت در متن عبارات امروزى مسيحيت هم وجود دارد) بر اين مطلب پافشارى كردند، بگو بسيار خوب، حالا كه كُميت شما در ميدان منطق و استدلال لنگ است، به ميدان دعا و نفرين درآييد. 🔹بياييد را كه دوست داريم كنيم. خودمان، پسرانمان، زنانمان، و كسانى كه ما هستند، جمع شويم و بگوييم بارالها، لعنت تو، دورى از رحمت تو، عذاب تو، بر آن گروهى باد كه در اين داستان راه دروغ مى‌روند. 🔹پيغمبر، آنها را به اين كار دعوت كرد و آنها هم، كه بيشتر بودند تا دنباله‌رو منطق، سنگر را خالى كردند و عقب‌نشينى كردند. گفتند: نه، ما جرأت نمى‌كنيم. 🔹 اين بسيار مناسب بود، براى اينكه قبل از شروع اسلام آرام‌آرام در شبه جزيره شروع شده بود و پايگاه‌هاى كوچك مسيحى در اين طرف و آن طرف به وجود آمده بود و مسيحيت داشت مشركين را از شركِ به يك نوع شرك سوق می‌داد. 🔹 اسلام آمد تا اين مردم را به سوى واقعى دعوت كند، اما مسيحيت بر سر راهش قرار داشت. تبليغات ، گيرايى‌هاى خاصى دارد. بايد بر سر اين گيرايي‌ها ايستاد. اول با منطق، و اگر منطق كارگر نيفتاد با چنين تاكتيكى. 🔹به محض اينكه در برابر چنين دعوتى عقب‌نشينى مى‌كرد، همان عقب‌نشينى افكار ديگران را براى توجه بيشتر به منطق اسلام آماده مى‌كرد. همينطور هم شد. گروه مبلّغان ورزيده مسيحيت كه به مدينه آمده بودند تا با پيامبر مباحثه كنند و او را در زمينه اعتقاد مذهبىِ صحيح در نظر ديگران محكوم كنند و گسترش اسلام را از طريق اين متزلزل كنند، در برابر چنين صحنه احساس‌انگيزى به ناچار عقب‌نشينى كرد. و اين عقب‌نشينى پيروزى بسيار ارزنده‌اى براى نهضت اسلام بود. 🔹شما دوستان در همين عصر خودمان ببينيد، چند درصد از مردم در بحث‌ها دنباله‌رو و منطقى هستند؟ به خصوص در زمينه مسائلى كه مى‌شود با الفاظ كمى به آن آب و رنگ داد و احساسات را برانگيخت، كُميت منطق واقعاً لنگ مى شود و حربه منطق واقعا از كار مى‌افتد… در اينگونه شرايط مگر می‌شود با منطق سخن گفت؟ گوش كسى به منطق بدهكار نيست! فكرش براى تحليل آماده نيست. در اينجا جز استفاده از تاكتيك‌هاى تبليغى احساسى در مقابل آن تاكتيكهاى اغفالگرانه احساسى هيچ راه ديگرى وجود ندارد. 🔹پيغمبر در برابر رهبران مسيحيت بخشى از عربستانِ زمان خودش () در وضعى قرار مى‌گيرد كه هرچه با منطق با آنها روبرو مى‌شود، آنها بر احساسات مخالف انگشت مى‌گذارند و تحريك مى‌كنند. پيامبر بايد كارى می كرد كه اينها در يك ميدان احساسى جا خالى كنند. 🔹پيامبر به فرمان خدا، با قاطعيت آنها را به ميدان لعن و لعنت دعوت مى كند: نفرين خدا بر آنها باد كه به راه دروغ مى روند! آنوقت اينها مى‌ترسند و جا خالى مى‌كنند. توجه داريد كه جا خالى كردن ناشى از ترس در چنين صحنه‌اى چه تأثيرى دارد. وضع حريف را بر هم مى‌زند. او را شكست مى‌دهد و زمينه را براى منطق آماده مى‌سازد. 🔹مكرر از من سؤال شده است كه مگر، پيغمبر اسلام و قرآن هم براى اثبات حق و باطل خواسته از دعا و نفرين استفاده كند؟ هرگز! شما ببينيد سابقه اين صحنه چيست. ببينيد قرآن و پيغمبر، اول با چه زبانى به ميدان آمده و پيامبر چرا و تحت تأثير چه شرايطى سراغ اين رفته است. 🔹 در شرايطى كه حريف، يا يا ، زمينه‌هاى فكرى را براى كاربرد منطق از بين برده است. در چنين شرايطى شما چه توصيه‌اى مى فرماييد؟ ... براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند . داستان مباهله براى آن است كه نقشه حريف را به هم بزند و استعدادهاى انسانى را از دام حريف برهاند و آزاد كند و به ميدان تأثير منطق بياورد و البته همين طور هم شد. منبع: / ولایت رهبری روحانیت: (۱۳۹۰) صص۵۶-۶۰ ➖🔹➖🔹➖🔹 @asaas_discourse
بخش اول بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی.mp3
زمان: حجم: 42.9M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش اول با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی » با حضور 🔸دکتر جواد جاویدنیا معاون سابق دادستانی کل کشور دبیر نشست: 🔸زهرا روشندل کارشناس اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید: http://Instagram.com/asaas_discourse1 ____________ @asaas_discourse
بخش دوم بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی.mp3
زمان: حجم: 43.69M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش دوم با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی » با حضور 🔸دکتر جواد جاویدنیا معاون سابق دادستانی کل کشور دبیر نشست: 🔸زهرا روشندل کارشناس اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید: http://Instagram.com/asaas_discourse1 ____________ @asaas_discourse
بخش سوم بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی.mp3
زمان: حجم: 39.16M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش سوم با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی » با حضور 🔸دکتر جواد جاویدنیا معاون سابق دادستانی کل کشور دبیر نشست: 🔸زهرا روشندل کارشناس اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید: http://Instagram.com/asaas_discourse1 ____________ @asaas_discourse
✍️تحقق عدالت اسلامی در پرتو تحول عدلیه 📌در تاریخ سیزدهم مرداد 1358، شهید دکتر بهشتی طی مصاحبه ای اعلام کرد: «کلیه قوانین و آیین نامه های قضایی باید تغییر کند». ⚖️ مفهوم تحول دارای طیف وسیعی از شاخص ها است که مبتنی بر نوآوری به وجود می آید سند تحول قوه قضاییه نشان دهنده سیر تغییر مفهوم تحول از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است. توقف در مرحله تحول اگر به تکامل نینجامد و تکامل منجر به رشد نشود پویایی حکومت اسلامی را محقق نکرده است. @asaas_discourse
اســــاس
✍️تحقق عدالت اسلامی در پرتو تحول عدلیه 📌در تاریخ سیزدهم مرداد 1358، شهید دکتر بهشتی طی مصاحبه ای اع
✍️تحقق عدالت اسلامی در پرتو تحول عدلیه 🔺با تغییر نظام سیاسی ایران، هماهنگی دستگاههای مختلف با نظام سیاسی جدید به مفهوم «نظام ارزش ها» معنی جدیدی داد. تحول در جمهوری اسلامی می بایست بر اساس نظام ارزش های جدید شکل می گرفت لذا اولین اقدام تحول آفرین،تدوین نظام ارزش ها و پس از آن تدوین نظام مسائل بود. 🔺هر چند ابتنای بخش مهمی از قوانین نظیر قانون مدنی بر اساس نظرات فقهی بود لیکن تغییر آن بخش از قوانین که بر مقدس منطبق نبود با سازکار پیش بینی شده در قانون اساسی زمان بر بود به همین دلیل پی ریزی نظام قضای اسلامی و مکتبی با دستورات و مصوبات ابلاغی رئیس عدلیه آغاز شد و تحول در آغاز شد. 🔺تحول در نیروی انسانی نیز با استخدام نیروی انسانی به خصوص یکی دیگر از چرخش های تحول آفرین نظام قضایی است که در اصل ۱۵۸ قانون اساسی نیز ظاهر شده است. 🔺تحول در دستگاه قضایی یک مفهوم نیست بلکه تغییرات در عدلیه را باید یک فرآیند زمان بر، پیچیده و دانست که دارای ابعاد مختلفی است. برای تحقق سنجش میزان تحول در از استقرار نظام جمهوری اسلامی تاکنون، باید مجموعه ای از عوامل و چالش ها را با توجه به مقاطع مختلف حیات سیاسی ایران مورد بررسی قرار داد. 🔺 در برخی دوره ها اقداماتی با تصور تحول آفرینی در قوه قضاییه انجام شده که کاملا ، و بوه است اما ابلاغ و تفکر سیستماتیک تحول آفرین را باید یک اقدام مثبت ارزیابی کرد. 🔺 ابلاغ در سال ۱۳۹۹ از سوی ریاست وقت قوه قضاییه نشان دهنده استمرار این تحول است. اما توقف در مرحله تحول اگر به تکامل نینجامد و تکامل منجر به رشد نشود پویایی حکومت اسلامی را محقق نکرده است. 🔺 سنجش مستمر عملکرد عدلیه در اجرای چگونگی تحول آفرینی وفق سند تحول با استفاده از تجارب مکتسبه در اصلاح مسیر پیش رو به منظور نیل به تکامل منظور است. 🔺 در همین مقدار باید اذعان کرد مطالعه مفاهیم این سند نشان دهنده تغییر مفهوم تحول از ابتدای پیروزی تاکنون است که این امید وجود دارد با توجه به ابتنای مفهوم تحول بر نوآوری، این تحول تا حضرت حجت (عج) مستمر و رو به کمال باشد. _________ @asaas_discourse