eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
664 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی 📝| اصول‌ فکری جریان مدعی اصلاحات ✍️ قدرت‌طلبی مدعیان اصلاحات آنان را به سمت مواضع متناقض در دوره‌های مختلف کشاند بطوری‌که امروز رسانه‌های خود این جریان اذعان و اعتراف دارند که دیگر نمی‌شود با این فضاسازی و شعارها مردم را فریب داد و نتیجه دوباره گرفت! جریان مدعی اصلاح‌طلبی به رهبری خاتمی دارای اصول فکری خاصی است که بدون توجه به آنها نمی‌توان این جریان را شناخت. ✍️ یکی از اعتقادات شاخص جریان اصلاح‌طلب و از جمله آقای خاتمی، پذیرش نظریه پلورالیسم و اعتقاد به قرائت‌های مختلف از دین است این جریان به شدت را ترویج می‌کرد و ادعا می‌نمود ما نباید به دنبال یک نظر به عنوان نظر نهایی باشیم و به آن ملتزم شویم. ✍️ نگاه نسبی‌گرایانه و پلورالیستی جریان اصلاح‌طلب از تساهل و تسامح، تفکر و گرایشی را در جامعه گسترش داد که رنگ و بوی گذر از مرزهای عقیدتی و مقدسات نظام اسلامی را داشت. ✍️ در سایه ترویج تسامح و تساهل، حمله به احکام اسلامی و ایجاد تردید و تشکیک در آن‌ها توسط مطبوعات زنجیره‌ای دوم خردادی بدون هیچ محدودیتی، احکام قطعی دینی چون «قصاص» به عنوان مجازاتی خشن، غیر انسانی و موهن معرفی شد. ادامه یادداشت حجت الاسلام ملک‌زاده را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3209 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی 🎙 مصاحبه| توجیهات و برداشت‌های نادرست جریان نواندیشی التقاطی از منابع دینی حجت الاسلام والمسلمین لونی: 🔹 جریانات حوزه علمیه به دو دسته تقسیم می‌شود: 1️⃣ جریان اول موجود در حوزه، جریان سنتی است که فراتر از تحجر را هم فرا می‌گیرد. 2️⃣ گروه دوم هم جریان نواندیشان هستند و این گروه خود به دو دسته تقسیم می‌شود: 🔺 یک گروه از جریان نواندیش، کسانی هستند که فرایند نواندیشی آنها منطبق با مبانی و اصول و روش های اصیل دینی که از قرآن و سنت و عقل گرفته شده است، می‌باشد. 🔺 گروه دوم از جریان نواندیشی، جریانی است که نواندیشی التقاطی را ارائه می‌کند. این گروه، مطالبی را از اسلام و مطالبی را هم از غرب مادی‌گرا می‌گیرند. به عبارت دیگر این گروه توجیه‌گر آنچه که غرب، متناسب با نیاز امروزی خود و مبتنی بر مکتب خود ارائه کرده است می‌باشند و سعی کرده‌اند به نحوی دستاوردهای غرب را با اسلام وفق دهند. 🔸 این‌ جریان نواندیش تسلیم دستاوردهای عقل ابزاری غرب هستند. عقل ابزاری غربی، عقلی است که شهودی و متصل به وحی و آسمان نیست. 🔸 جریان فکری نواندیشی التقاطی به مانند اهل استحسان و قیاس، عقل خود را محور قرار می‌دهند. یعنی به جای این که متعبد محض منابع دینی باشند، دستاوردهای غرب را پذیرفته‌‌اند و هرجایی که عقل ابزاری آنها مخالف با منابع دینی باشد، عقل ابزاری خود را بر منابع دینی، مقدم می‌دارند. این مسئله به ویژه در مباحث کلان اجتماعی، نمود بیشتری دارد. متن کامل این مصاحبه را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2903 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط 📝 #مصاحبه| جریان‌های مخالف عرفان در حوزه حجت الاسلام مظاهری سیف: ✍️ عرفان نظری یکی از شاخه‌های علوم حکمی اسلامی و از نوع فلسفه است. اگرچه در عرفان نظری درباره دستاوردها و رهاوردهای روش شهودی صحبت می‌کنیم و تجربه‌های عارفانه، منبع سازه‌های ما برای تجزیه و تحلیل است، اما در حقیقت از روش عقلی برای این مطالعات استفاده می‌شود. ✍️ انجمن حجتیه جدید رسالت خود را این می‌داند که با شخصیت‌های برجسته حوزوی و دینی مقابله کند. آنها می‌گویند آسیبی که در حوزه باشد از آسیب بیرون حوزه خطرناک‌تر است و حالا شروع کردند در این فضا کار می‌کنند و به شدت شخصیت‌های عرفانی را زیر سؤال می‌برند، تکفیر می‌کنند و جوسازی‌های شدیدی انجام می‌دهند. ✍️ مخالفان عرفان در مشهد ریشه‌دارتر و گسترده‌تر هستند و جوّ عمومی مشهد بیشتر از قم در دستشان است. در قم به سبب وجود شخصیت‌های برجسته‌ای که از شاگردان علامه و #حضرت_امام هستند، درس‌های فلسفه و عرفان قوی ارائه می‌شود، یک مقدار برای مخالفان محدودیت وجود دارد و چندان پذیرشی نسبت به افکار آنها وجود ندارد، اما فعالیت‌‌ آنها بسیار است و بودجه‌های بسیاری هم دارند؛ هزینه می‌کنند. ✍️ من در مواردی مطلع هستم که افرادی با پیشینه خارج از کشور، سرمایه‌گذاری و نظارت می‌کنند و اگر پولی به دفتر مرجعی می‌دهند تأکید دارند که بخشی از آن در موضوع مبارزه با تصوف با تأکید بر کوبیدن شخصیت‌های برجسته علمی انجام شود. برای مشاهده کامل متن می توانید از لینک زیر وارد شوید: 👇 #عرفان #فلسفه #انجمن_حجتیه #تصوف 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2882 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی 🔺 چند روز پیش آیت الله سید احمد خاتمی، در خطبه‌های نماز جمعه بیان کرده بود: «ما افتخار می‌کنیم سرباز نائب امام زمان(عج) و آخوند حکومتی هستیم.» 🔸 این موضوع بهانه‌ای شد تا فاضل میبدی، روحانی اصلاح‌طلب و عنصر فعال در فتنه 88 در گفتگو با یک روزنامه اصلاح‌طلب در پوشش دلسوزی برای علما به اظهارات آیت الله خاتمی حمله کند. 🔸 وی در بخشی از این مصاحبه گفته است: اینکه یک آخوند وابسته به حکومت باشد یا خودش را به نوعی وامدار حکومت بداند، با هیچ‌ دلیل و توجیهی نمی‌تواند اتفاقی مثبت و‌ تاثیرگذار باشد. 📚 این سخنان فاضل میبدی در حالی مطرح شد که حضرت امام(ره) در منشور روحانیت می‌فرمایند: 🔹 روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشسته‌اند بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شده‌اند. 🔹 اگر طلبه‌ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت درامور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانۀ درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می‌شود و هرگز عذر او موجه نیست. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی / به مناسبت سالروز رحلت آیت الله العظمی بروجردی(ره): ✅ آیت الله العظمی بروجردی(ره) در قامت یک مرجع مبارز 🔺 اگرچه تصور ابتدایی از مبنای فکری آیت الله بروجردی (ره) این بود که ایشان اعتقادی به مبارزه با خاندان پهلوی و محمدرضا شاه ندارد، اما هنگامی که به منش سیاسی ایشان و نحوه برخورد با محمدرضا شاه مواجه می شویم این نکته روشن می شود که ایشان در قالب یک مرجع مبارز به پاسداری از حریم تشیع و مکتب امام صادق می کوشید و در این راه زحمات زیادی را متقبل شد. 🔺 برای نمونه می توان به مسأله کشف حجاب و رژه دختران دبیرستانی در مدارس با شورت و بلوز سفید در روز ۱۷ دی (روز آزادی زنان ایران) اشاره کرد که ایشان در واکنش به این مسأله با عصبانیت فرمودند: «مملکت را برای این می‌خواهند که دختران مردم را به زور در هوای سرد به خیابان‌ها بکشانند و آنها را آن‌طور نشان دهند و بگویند این‌ها از قید اسارت چادر آزاد شده‌اند. چه اسارتی؟ چه آزادی‌ای؟ چرا دست برنمی‌دارید؟ من هم به دولت و شخص شاه چیزی نمی‌گویم، پدر و مادر اینها مسلمان هستند اینها به من شکایت کرده‌اند که به داد ما آبرودارها برسید. تکلیف چیست؟ این مملکت می‌خواهد چه بکند؟» 🔺 این موضع انقلابی و دینی باعث شد شب آن روز جراید نوشتند: «به واسطه سردی هوا رژه دختران در روز ۱۷ دی لغو شده است.»!!! 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | دارالتبلیغ در نقش انجمن حجتیه حجت الاسلام والمسلمین اسکندری: 🔹 انجمن حجتیه، مشغولیتی برای عده‌ای از مردم بود که به دنبال انقلاب و مخالفت با رژیم نباشند؛ دارالتبلیغ هم در حوزه علمیه قم می‌توانست این نقش را بازی کند؛ به نوعی برای رژیم قابل قبول بود که دارالتبلیغ اینجا تأسیس شود تا طلبه‌ها از مسیر انقلاب منحرف شوند؛ اگر دارالتبلیغ می‌توانست در این زمینه موفق باشد، طبیعی است که رژیم به آن کمک می‌کرد. 🔹 امام خمینی (ره) این حرکت را نوعی انحراف از مسیر انقلاب می‌دانستند هرچند ناخواسته باشد؛ آقای شریعتمداری تیپ فکری دیگری داشت؛ او اصلاً انقلابی نبود، هیچ وقت اهل انقلاب نبود و از اساس انقلاب را قبول نداشت؛ آقای شریعتمداری می‌گفت شاه بماند و طبق قانون اساسی سلطنت کند؛ از این رو انقلاب را راهکار خوبی نمی‌دانست؛ بر همین اساس رابطه خوبی با شاه داشت. 🔹 آقای شریعتمداری در مسائل انقلاب هماهنگی لازم را با سه نفر دیگر(حضرت امام، آیت الله گلپایگانی و آیت الله نجفی مرعشی) نداشت، یعنی آن سه نفر خیلی در این مسائل هماهنگ‌تر بودند؛ به یاد دارم که اگر گاهی آقای شریعتمداری در مجالس انقلاب حضور پیدا می‌کرد به خاطر این بود که وجهه‌ای حفظ کند و می‌دانست اگر در این مجالس شرکت نکند برایش بد می‌شود و در جامعه زشت است وگرنه آقای شریعتمداری به انقلاب معتقد نبود؛ او به هیچ وجه به دنبال براندازی رژیم نبود. متن کامل این مصاحبه را می‌توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2893 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙مصاحبه| قصه پر غصه از رازهای دفتر تبلیغات آیت الله فهیم کرمانی: 🔺به خوبی به یاد می آورم که روزی در دفتر تبلیغات، جلسه ای منعقد شده بود و ما هم در آن شرکت کرده بودیم. زمانی که ظهر شد و ما قصد داشتیم تا نماز را اقامه کنیم، متوجه شدیم که آقای ری شهری نماز نمی خواند. وقتی از ایشان دلیل کارش را پرسیدیم گفت که من احتیاط می کنم و در این مکان نماز نمی خوانم. از همین جهت و نیز کارهایی سیاسی که دفتر تبلیغات و مخصوصا آقای عبایی و آقای جعفری انجام می‌دادند که به نظر من تا حدی خلاف شرع هم بود، خود را کنار کشیدیم. 🔺یکی از کارهایی که در دفتر تبلیغات انجام شد و من مخالف بودم این بود که نیمی از شرکتی در تهران که مربوط به ماشین‌های سنگین بود، به دفتر تبلیغات اختصاص پیدا کرد. این مصادره توسط برادر موسوی انجام شده بود. علت مخالفت هم این بود که دفتر تبلیغات از روز اول تاسیس شده است تا اسلام را تبلیغ کند و نباید خود را آلوده به این مسائل کند. بعد به آن‌ها هم گفتم که شما هم در آینده دچار مشکل خواهید شد. 🔺دفتر تبلیغات در آن دوره‌ای که ما در آن فعالیت می‌کردیم به اهداف اولیه خودش دست پیدا نکرد؛ چون از ابتدا هدف ما این بود که دفتر تبلیغات، مرکز تبلیغات اسلامی باشد، نه تبلیغات گروهی و جناحی. برخی از آقایان بعد از مدتی مسائل گروهی و جناحی را وارد دفتر تبلیغات کردند. دفتر تبلیغات با جامعه مدرسین اختلافاتی پیدا کرد. متن کامل این مصاحبه را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2956 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : ✅ روشنفکری در نگاه حضرت امام به سه قسم تقسیم می‌شود: 1️⃣ روشنفکران متعهد: از منظر روشنفکران متعهد خودباوری فرهنگی دارند؛ فعالیت آنان در راستای منافع اسلام و ملت اسلامی انجام میپذیرد و هدف و جهت‌گیری این گروه، اسلام و ارزش‌های اسلامی و رواج شریعت و پاسداری از هویت ملی است. 🔹 اين گروه به هویت ملی بها می‌دهند و با گفتار و نوشتار از کم رنگ شدن و یا از بین رفتن آن جلوگیری می‌کنند كه نمونه بارز روشنفکر متعهد در نگاه حضرت امام، شهید مطهری است. 2️⃣ روشنفکران خودباخته که این نیز به دو قسم غافل و فریب خورده، و مزدور و ستیزه‌گر تقسیم می‌شوند: 🔺 الف- روشنفکران غافل و فریب خورده: این عده، ساده باورانی بودند که دل در تمدن و جلوه‌های مادی غرب بستند و راه برون رفت از اوضاع نابسامان را در تقلید کورکورانه از غرب می‌پنداشتند. 🔺 ب- روشنفکران مزدور و ستیزه‌گر: بیشترین انتقادات حضرت امام متوجه این دسته از روشنفکران خودباخته غرب و بعضا شرق بود که تمام هویت را در نقش و نگار غرب می‌دیدند و با این نوع نگاه، غالبا در ستیز با دین و آرمان‌های دینی بر می‌آمدند. 3️⃣ روشنفکران بی‌تفاوت: این دسته همواره خارج از گود مبارزات بودند و فقط ایام برداشت حضور آنان احساس می‌شد و با ادعای وطن پرستی و میهن دوستی می‌خواهند نظراتشان مقبول افتد. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی / به مناسبت سالروز رحلت فقیه برجسته و عالم مجاهد آیت الله سید احمد خسروشاهی؛ 📝 صدور اعلامیه در اعتراض به دستگیری پس از کشتار ۱۵ خرداد؛ ✍️ در بخشی از این اعلامیه آمده است: اکنون جای بسی خوشوقتی است که قسمت اول این هدف(استخلاص عموم بازداشت شدگان این حادثه از آیات عظام و مبلغین و سایر طبقات) تا حدی (نه بطور کامل) صورت عمل به خود گرفته است و حتی دیروز خبر آزاد شدن حضرت آیت‌الله العظمی خمینی ـ دامت برکاته ـ در سراسر کشور با شور و اشتیاق عجیب عموم مردم مسلمان روبرو گردید. ✍️ البته جامعه روحانیت و علمای بزرگ به همین مقدار اکتفا نکرده و هدف‌های مقدس دینی خود را تعقیب خواهد کرد و نهضتی را که با پشتیبانی عموم طبقات به وجود آمد ادامه خواهد داد یعنی با تمام قوا حداکثر کوشش خود را به کار خواهد گرفت تا در محیط آرام و از طریق مسالمت آمیز مشکلات دینی و اجتماعی خواسته‌های مردم غیور و مسلمان را اصلاح نماید و در این راه از ارواح طیبه ائمه اطهار و از حضرت ولی عصر استمداد و از پشتیبانی همه جانبه ملت مسلمان برخوردار خواهد بود. 🗓 14 ربیع الاول الاحقر سید احمد خسروشاهی 🆔 @asbaat_ir
🔸 هجوم تکنوکرات‌ها به آرمان‌های انقلاب 📝 حجت الاسلام محمد ملک‌زاده:👇👇👇
📌 اختصاصی 📝 | هجوم تکنوکرات‌ها به آرمان‌های انقلاب ✍️ در چهار دهه از عمر انقلاب، تکنوکرات‌ها حاکمان اصلی و دولت در سایه ایران بوده و هستند. بدون آنکه هزینه‌ای به پای آرمان‌های انقلاب بدهند همیشه بهره و سود سرشار از انقلاب برده و هزاران بار بیش از سهم خود از انقلاب بردند؛ اختلاس‌ها، دزدی‌ها، زدوبندها، رانت خواری‌ها، حقوق‌های نجومی، فسادهای مالی در بانک‌ها ، بیمه‌ها، گمرک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و ... در نهایت به این گروه ختم می‌شود. ✍️ تذکر جدی و تاریخی رهبر انقلاب انقلاب از رویکرد خالی از روحِ انقلاب اسلامی در دوران سازندگی هم نتوانست برخی از مسئولان اجرایی کشور را از پیگیری آن رویکرد اشتباه، باز دارد؛ تا جایی که حتی برخی از همین افراد به صراحت خود را یک تکنوکرات مسلمان نامیدند و این مساله را یکی از افتخارات خود عنوان کردند. ✍️ در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی، عدالت فدای توسعه غربی گردید و بیشترین آسیب‌های فرهنگی و اقتصادی متوجه جامعه اسلامی ایران شد. در این دوره بر اساس اصل محوری نظام لیبرالیستی و سرمایه‌داری، سودگرایی و فردمحوری اصالت یافت. ✍️ طرح کنترل جمعیت یکی از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی بود که دولت آقای هاشمی از آن پیروی کرد تا همانند جوامع غربی و سرمایه‌داری، نهاد خانواده و جایگاه آن را از محوریت زندگی اجتماعی خارج ساخته و زنان را هر چه بیشتر وارد بازار کار نماید. ✍️ روی دیگر مدل توسعه غربی دولت آقای هاشمی، نحوه تعامل با جهان توسعه یافته از طریق کوتاه آمدن از برخی اصول و ارزش‌های فرهنگی و اسلامی در عرصه روابط بین‌الملل بود تا بتوان کمک‌های بیشتر اقتصادی از آنان دریافت کرد. پیامد این اتفاق علاوه بر گسترش بی‌عدالتی ناشی از تن دادن به اجرای خواسته‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در ایران، در مواردی حتی زمینه تضعیف استقلال سیاسی کشور را نیز فراهم می‌ساخت. ✍️ همین خوش‌بینی به الگوی توسعه غربی در دولت اعتدالی آقای روحانی و همفکران ایشان نیز مشاهده می‌شود که این دولت را به مذاکره با نظام سرمایه‌داری و قدرتهای غربی واداشت. اما نتایج این رویکرد در گفتگوی ایران با گروه پنج بعلاوه یک در پرونده هسته‌ای و امضای قرارداد برجام آشکار گردید که چیزی جز اجرای تعهدات یک جانبه از سوی ایران و نقض عهدهای مکرر از سوی کشورهای غربی و اروپایی نبود. متن کامل یادداشت حجت الاسلام محمد ملک‌زاده را می‌توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2908 🆔 @asbaat_ir