📸 #عكس_نوشته| لزوم بهرهگيری از منابع متقن در روضهخوانی
💠 #امام_خامنه_ای: سيدبن طاووس - كه علیبن طاووس باشد - فقيه است، عارف است، بزرگ است، صدوق است، موثق است، مورد احترام همه است، استاد فقهای بسيار بزرگی است؛ خودش ادیب و شاعر و شخصيت خيلی برجستهای است.
🔹 ايشان اولين #مقتل بسيار معتبر و موجز را نوشت. البته قبل از ايشان مقاتل زيادی است. استادشان - ابننَما - مقتل دارد، «#شيخ_طوسی» مقتل دارد، ديگران هم دارند. مقتلهای زیادی قبل از ایشان نوشته شد؛ اما وقتی «#لهوف» آمد، تقريباً همه آن مقاتل، تحتالشعاع قرار گرفت. این مقتلِ بسیار خوبی است؛ چون عبارات، خيلی خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است.
🗓 18 ادريبهشت 1377
به مناسبت 15 محرم سالروز ولادت #سیدبن_طاووس
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش سیزدهم
🔰 #حمایت_از_دراویش
🔺 در زمستان سال ۹۶ عدهای از اراذل و اوباش در پوشش دراویش و به بهانه آزاد کردن فردی که به اتهام سرقت و با شاکی خصوصی دستگیرشده بود، با رفتاری داعش گونه ۴ تن از نیروهای انتظامی و بسیجی را به شهادت رسانده و بیش از ۳۰ مأمور پلیس را مجروح کردند.
🔺 این اراذل و اوباش همانند داعش با اتوبوس و خودرو، فرزندان این ملت را به زیر گرفته و با قمه و سنگ و چماق و پارهآجر و تفنگ ساچمهای به حافظان امنیت حملهور شده و آنان را مظلومانه به شهادت رساندند. این غائله درنهایت با دستگیری ۳۰۰ تن از اغتشاشگران پایان یافت.
🔺 این رفتار وحشیانه قلب هر انسان آزادهای را به درد میآورد؛ اما گویا به شهادت رسیدن مظلومانه حافظان امنیت کشور برای اصلاح طلبان اهمیتی نداشته است!
🔺 در همین رابطه برخی از #روزنامههای_اصلاح_طلب با سانسور رفتار وحشیانه اراذل و اوباش در پوشش دراویش، این اتفاق را صرفاً یک درگیری دوطرفه میان دراویش و نیروی انتظامی معرفی کرده و از به کار بردن عنوان «شهید» و «شهادت» نیز امتناع کردند.
🔺 متاسفانه یونسی نه تنها همانند بسیاری دیگر از اصلاح طلبان، جنایت این عده از دراویش در خیابان پاسداران را نادیده گرفت، بلکه برخورد با دراویش را اشتباه خواند و گفت:
🔸 «به نظر من، این یک اشتباهی است که از طرف بخشی از حکومت و حاکمیت صورت میگیرد. مثلا تا مدتی عدهای افراطی و تندرو، با آداب و آرایش ظاهر «اهل حق» مشکل پیدا کرده بودند و به هر بهانهای با آنان برخورد میکردند و بنابراین عدهای از این دراویش، در اعتراض، دست به حرکاتی زده و به خود آسیب رساندند.»
🔴 البته این نوع حمایت از دراویش توسط علی یونسی سابقه قبلی نیز دارد وی در جریان دستگیری برخی از این دراویش در سالهای گذشته گفته بود: «این دستگیریها خودسرانه بود.» این سخن یونسی از سوی نهادهای وابسته به غرب مستمسکی برای فشار #حقوق_بشری به نظام اسلامی شد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💢 احزاب و فريضه امر به معروف و نهی از منكر
🔺 شکی نیست که در فرهنگ دینی حق و باطل و حرام و حلال نسبی و دارای اندازه و حجم و مقدار نیست، بلکه مثلاً یک گام نهادن در میدان باطل قرار گرفتن در برابر حق تلقی میشود.
🔺 اما در میان منکرات و معروفات به گونههایی برمیخوریم که حتی در فرهنگ دینی از آنان به کلید و مادر منکرات دیگر و سرچشمه و آغازگر ورود به دیگر مشکلات یاد شده است.
🔺 اگر امروز #حفظ_نظام_اسلامی بزرگترین معروف سرچشمه و آغازگر معروفهای دیگر در کشور، منطقه و بین الملل به شمار آوریم، تخریب و تضعیف چنین نظامی را بزرگترین منکر و سرچشمه و آغازگر منکرات دیگر در گسترهای فراتر از داخل و منطقه میتوان به حساب آورد.
🔺 باید گفت #احزاب و گروهها و جناحهای سیاسی کشور نه تنها رسالت بزرگ تاریخی را نسبت به نظام و مردم بر دوش دارند بلکه در امتحان بزرگی قرار دارد که نسل آینده این سرزمین به ویژه مومنان درباره عملکرد و موضع گیریهای آنان به قضاوت خواهند نشست.
🔺 بر این اساس است که #امام_راحل (ره) حفظ نظام را از اوجب واجبات بر میشمردند و #رهبری_معظم_انقلاب بزرگترین معروف را حفظ نظام میخوانند.
🔺 رهبری فرمودند بزرگترین معروفها در درجه اول عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی نداريم.
🔺 بر اساس رهنمودهای رهبری معظم انقلاب هر #حزب و جریانی که در تضعیف و تخریب چهره نظام اسلامی گامی برخلاف پایههای اصلی نظام سلطه بردارد در دایره #منکر قرار دارد.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش هشتم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
5️⃣ پوشش رسانهای نشست اساتید
🔸 فريد مدرسی در توئیتر و کانال خود، اخبار «نشست دوره ای اساتید» را پوشش میدهد. او حتی پا را از پوشش رسانهای فراتر نهاده و در قامت ارگان رسانهای و روابط عمومی نشست عمل میکند.
🔸 وی انتقادات به نشست را پاسخ میدهد، عملکردها نسبت به نشست را به نقد و چالش میکشد، و هر اقدامی که موجب تقویت نشست میشود را در دستور کار خود قرار میدهد. کافی است هشتک #نشست_دوره_ای_اساتید را در رسانههای منسوب به وی جستجو کنید، آنگاه حجم پرداختن وی به این مسئله را در مییابیم.
🔸 به عنوان نمونه یکی از اعضای نشست اساتید گزارشی ناقص از جلسات بین اعضای جامعه مدرسین و نشست اساتید مطرح کرد. فرید مدرسی نیز بسیار ذوق زده از این گزارش یک طرفه و ناقص به بازتاب آن با ادبیاتی خاص پرداخت.
🔸 ادبیاتی که به مخاطب چنین القا میکند که نشست، مجموعهای مظلوم است که #جامعه_مدرسین به عنوان نهاد منتسب به جریان انقلابی در صدد خاموش کردن آن بوده است.
🔸 او نمیتواند علاقه بی حد خود به نشست را پنهان کند. جالب اینکه بسیاری از اخباری را که از نشست منتشر میکند، تحت عنوان «خبر اختصاصی» از آن ها یاد میکند. مگر چه نسبتی بین فرید مدرسی #اصلاح_طلب و نشست دورهای اساتید است که اخبار دسته اول و اختصاصی از آن را چنین فردی باید پوشش دهد؟
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
🎙 #امام_خامنه_ای| مراجع تقلید کنونی، تضعیف این نظام را حرام قطعی میدانند
🔺 این که یک آقائی در یک گوشهای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است.
🔺 #روحانی باید از وجود یک چنین نظامی که پرچمش اسلام است، قانونش #فقه_اسلامی است، با همهی وجود استقبال کند.
🔺 #مراجع_تقلید کنونی، مکرر متعددیشان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی حرام قطعی میدانیم. خیلیشان از روی لطف به من پیغام میدهند یا میگویند که ما تو را مرتباً دعا میکنیم. این نشاندهندهی قدرشناسی از نظام اسلامی است.
🔺 حالا یک معممی یک گوشهای بیاید خودش را از نظام کنار بگیرد؛ بهانه هم این است که ما فلان انتقاد را داریم. خیلی خوب، صد تا انتقاد داشته باش؛ دویست تایش به خود ما #عمامه_ای_ها وارد است. مگر به ما انتقاد وارد نیست؟
🔺 وجود انتقاد و عیب در یک مجموعه مگر موجب میشود که انسان این همه #محسنات و نقاط قوت را در آن مجموعه نبیند و ملاحظه نکند؟ در روحانیت هم همین جور است؛ عیوب الی ماشاءاللّه.
🔺 بنده آخوندم، طلبه هستم، از قبل از بلوغ طلبه بودم تا الان؛ بیائید برای شما همین جا یک فهرست از بر بنویسم. صد تا اشکال در ما هست؛ اما این صد تا اشکال موجب میشود ما از روحانیت اعراض کنیم؟ ابداً.
🔺 در مقابل این صد تا اشکال، هزار تا حُسن وجود دارد. در کسر و انکسار #مصالح و #مفاسد است که انسان میتواند خط مستقیم را پیدا کند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3899
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش سوم
💠 حمله #افغان_ها تا ظهور #قاجاریه
🔺 با حمله افغانها به اصفهان و نا امن شدن این شهر حوزه #اصفهان نیز رونق پیشین خود را از دست داد و بسیاری از علما یا در جریان محاصره شهر به دلائل مختلف به مرگ طبیعی فوت نمودند یا توسط سربازان افغان به شهادت رسیدند.
🔺 جمعی نیز که جان سالم به در بردند، مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر شدند. خاندان میر سید احمد عاملی، از حکمای بزرگ که سبط و شاگرد میرداماد بود، خاندان مولا محمد اکمل اصفهانی -پدر وحید بهبهانی -، خاندان میر ابوالمعالی طباطبایی، جد صاحب ریاض المسائل، سلسله جليل طباطبایی بروجرد، اعقاب میر سید محمد جد علامه بحر العلوم، شیخ محمد علی حزین از اعقاب شیخ زاهد گیلانی، خاندان ملا نعیما طالقانی، حکیم محقق و دانشمند جامع کم نظیر و ده ها خاندان علمی دیگر از این دسته علما هستند.
🔺 این بزرگان، با #فتنه غیرمنتظرهای روبرو شدند که در نتیجه آن آشیانه علمی آنان به هم خورد. از آن همه فقیه و فیلسوف و دانشمند که در اصفهان سکونت داشتند، عده کمی باقی ماندند که آنان نیز در گوشه انزوا و غربت به سر میبردند.
🔺 اگر چه دولت #افشاریه توانست آرامش را به اصفهان باز گرداند، اما در دوران #نادرشاه هم ایران صحنه جنگهای داخلی و خارجی بسیاری بود.
🔺 سرانجام در دوران کریم خان زند آرامش و امنیت نسبی در اصفهان پدیدار شد و باقیمانده دانشمندان اصفهان، توانستند به کارهای علمی و تدریس و تألیف بپردازند.
🔺 از جمله عالمان این دوره میتوان به شاگرد محمد باقر مجلسی محمد باقر بن حسن خلیفه سلطانی (زنده در ۱۱۴۸)، محمد تقی بن محمد کاظم الماسی شمس آبادی (۱۱۵۹)، دیگر شاگرد مجلسی، ملا اسماعيل بن محمد حسین خواجویی (۱۱۷۳)، سید قطب الدین نیریزی(۱۱۷۳)، آقامحمد بیدآّبادی(۱۱۹۸)، آقا باقر هزار جریبی (۱۲۰۵)، میرزا محمد على مظفر اصفهانی (۱۱۹۸)، ملامحمدمهدی نراقی (۱۲۰۹)، ابوالقاسم خاتون آبادی اصفهانی (۱۲۰۳) و ملامحراب گیلانی (۱۲۱۷) اشاره کرد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش دوم
🔰 #نظرات_غربپسند! 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش دوم
🔰#نظرات_غربپسند!
🔸موسوی بجنوردی سالها بعد از مسئولیت در تشکیلات قضایی جمهوری اسلامی در یک اظهار نظر عجیب میگوید: «دادگستری #زمان_شاه دادگستری خیلی سالمی بود. زمان شاه، #ساواک و دربار هرگز با دادگستری خوب نبودند، چرا که قضات دادگستری هرگز زیر بار اینها نمیرفتند. قضات دادگستری آدمهای خیلی سالمی بودند.
🔸مساله رشوه در #دادگستری زمان شاه به قدری کم بود که باور نمیکنید. قضات زمان شاه خیلی مستقل بودند. در یک سیستمی که حکومت پلیسی بود اما دادگستری، دادگستری سالمی بود. اکثر قضات، قضات سالمی بودند. قضات دیوان عالی کشور افرادی داشت که آدم از نشست و برخاست با آنها لذت میبرد و در دادسرای انتظامی قضات یا حتی در دادگاههای عمومی افراد باسواد و با تجربه زیادی وجود داشت».
🔸شاید این گونه اظهار نظرهای موسوی بجنوردی عضو شورای مرکزی #مجمع_روحانیون، به خاطر تغییر خط مشی و سیاستهای مجمع روحانیون مبارز و برخی انقلابیون سابق بود که بعد از رحلت حضرت امام، انتقاد و تخریب همهی نهادهای انقلابی را در دستور کار خود قرار داده و امام و آرمان های انقلاب اسلامی را آن گونه که خود می پسندیدند معرفی میکردند.
🔸وی در اظهار نظری دیگر برای مخالفت با مجازات اعدام مفسدین مدعی میشود امام خمینی(ره) مجازات شاه ظالم ایران را حبس ابد میدانست. پایگاه خبری جماران از او چنین نقل میکند: در ایام حضور امام در نوفل لوشاتو، هفته نامه عربی السفیر(چاپ پاریس) مصاحبه ای با امام انجام داده و از ایشان سوال میکند اگر شما پیروز شدید، عقوبت شاه چیست؟ امام هم پاسخ داده بودند: حبس ابد.
🔸بجنوردی میگوید من خیلی تعجب کرده بودم که کسی که اینقدر جنایت کرده چطور باید به حبس ابد محکوم شود؟ روز بعد خدمت امام رسیدم؛ در این مورد از ایشان سوال کردم، فرمودند: «ما که به چشم ندیدیم شاه کسی را کشته باشد؛ اما ایشان آمر به قتل بود». زیرا کیفر آمر به قتل، حبس ابد است.
🔸وی اضافه میکند: به نظر من امام رأفت زیادی داشت؛ تا جایی که حتی حکم شاه را اعدام نمی دانستند. ایشان انسان محتاطی بود و اینطور نبود که در مسائل قضایی به راحتی حکمی دهند. حتی من بعد از پیروزی انقلاب که عضو شورایعالی قضایی بودم، در مورد اعدام قاچاقچیان مواد مخدر که سوال کردم، گفتند اگر حمل اسلحه کنند و شرارت کنند حکم اعدام صادر شود.
🔸البته این ادعای موسوی بجنوردی با فرمایشات صریح #امام_خمینی (ره) که در صحیفه امام موجود است مغایرت دارد؛ حضرت امام در ۲۸بهمن ۱۳۵۷ با اشاره به این مطلب که محمدرضا هرجا برود کسی راهش نمیدهد و ممالک نمیتوانند او را حفظ کنند، میفرمایند: «ما خودمان راهش ميدهیم! بگذار بیاید و در یك محكمۀ عدلی محاكمه بشود و اموال مردم را بدهد. اول هم كه آمد نباید بكشند او را، باید اموال را از او بگیرند؛ اموال مردم را بدهد. بعد هم اگر مجازات قتل است، مجازاتش كنید. و هست حتماً!».
🔸در جای دیگر امام خمینی (ره) ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ در یک نطق انقلابی با اشاره به توطئه گروهک های مفسد از این که با این افراد، به صورت انقلابی برخورد نشده انتقاد کرده و تصریح میکنند ما اشتباه کردیم که با قشرهای فاسد برخورد انقلابی نکردیم.
🔸ایشان میفرمایند: «اگر ما از اول که رژیم فاسد را شکستیم و اینسد بسیار فاسد را خراب کردیم، به طور انقلابی عمل کرده بودیم، قلم تمام مطبوعات را شکسته بودیم و تمام مجلات فاسد و #مطبوعات فاسد را تعطیل کرده بودیم، و رؤسای آنها را به محاکمه کشیده بودیم و حزبهای فاسد را ممنوع اعلام کرده بودیم، و رؤسای آنها را به سزای خودشان رسانده بودیم، و چوبههای دار را در میدانهای بزرگ برپا کرده بودیم و مفسدین و فاسدین را درو کرده بودیم، این زحمتها پیش نمیآمد. من از پیشگاه خدای متعال و از پیشگاه ملت عزیز، عذر میخواهم... اگر ما انقلابی بودیم، اجازه نمیدادیم اینها اظهار وجود کنند».
🔸ظاهرا این گونه نظرات موسوی بجنوردی است که باعث شده وی به هر کشوری سفر میکند از #آمریکا و #اروپا تا کشورهای عربی، با روی باز از ایشان و نظراتشان استقبال مینمایند.
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 اندیشه #شیخ_فضل_الله در دوران مشروطه
🔹 درخصوص اندیشه شیخ فضل الله در دوران مشروطه، میتوان سه مرحله را برشمرد:
1️⃣ در مرحله نخست
🔹 شیخ فضل الله «مشروطه خواه» است و با مرحوم #بهبهانی و #طباطبایی در مهاجرت صغرا و کبرا شرکت میکند؛
2️⃣ مرحله دوم
🔹 ایشان به طرح «مشروطه مشروعه» میپردازد. این مسئله زمانی است که وی متوجه میشود که عدهای با شعار مشروطهخواهی، در پی مشروطه #سکولار هستند.
🔹 آنان با طرح جدایی دین از سیاست، دخالت دین را در عرصه سیاست نفی میکردند. شیخ فضل الله همچنین بحث حضور علمای تراز اول را در پارلمان مطرح و اصل دوم متمم قانون اساسی را تا مرحله تصویب پیگیری میکند؛
3️⃣ مرحله سوم
🔹 شیخ فضل الله مخالف مشروطه است. این در زمانی است که به نظر میرسد او از برقراری مشروطه مشروعه ناامید شده است؛ از این رو با مشروطه سکولارها مخالفت میکند.
🔺 تلف شدن دو میلیون ایرانی
🔹 اعدام شیخ فضل الله نشان داد که شیخ درست فهمیده بود.
🔹 به دلیل اینکه تا قبل از قرارداد ۱۹۰۷ م، روسیه و انگلیس با هم رقابت میکردند و انگلستان طرفدار مشروطهخواهان بود؛ اما در پی توافق روسیه با انگلیس و انعقاد قرارداد ۱۹۰۷م، آنان توافق کردند که مشروطه را به کنترل خود درآورند.
🔹 با چراغ سبز انگلیسیها، روسها مجلس را به توپ بستند؛ در واقع، با توجیه شاه مبنی بر اینکه انگلیسیها دیگر از مشروطه حمایت نمیکنند، او مجلس را به توپ بست و در پی آن، عدهای از مشروطهخواهان متواری و بعضی نیز تبعید و کشته شدند؛ اما با مقاومت عدهای از مشروطهخواهان، این حرکت در برخی شهرها، مثل تبریز و نجف، ادامه یافت.
🔹 محقق نائینی در چنین مقطعی به نگارش کتاب خود پرداخت. البته در ادامه، شیخ فضل الله دستگیر و اعدام شد.
🔹 در پی این وقایع، انحراف #مشروطیت بروز و ظهور یافت و به این ترتیب، «مشروطه» که قرار بود ایران را از استبداد و ستم نجات دهد، خود به مجمع ظلمها تبدیل شد.
🔹 از سال ۱۲۸۵ که مشروطه پیروز شد، تا سال ۱۲۹۹، که کودتای #رضاخان صورت گرفت بر اثر جنگ، قحطی، بیماری، دو میلیون نفر از جمعیت ده میلیونی ایرانی تلف شدند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش اول
🔺 شکلگیری باند تبهکار مهدی هاشمی قبل از پیروزی #انقلاب_اسلامی
🔸 مهدی هاشمى، در اصفهان و در خانواه اى روحانى متولد شد تحصیلات ابتدایى خود را در مدرسه «#جلالیه» به پایان رسانید و در مدرسه «جده بزرگ» به تحصیل علوم حوزوى مشغول شد. پس از ۶ سال به حوزه علمیه قم وارد شد و در «مدرسه حجتیه» به تحصیل خود در علوم دینیه ادامه داد.
🔸 با شروع نهضت امام (ره) در سال ۴۲ ایشان در حالی که از مبانى عقیدتى و مذهبى سستى برخوردار بود، به جرگه طلابى پیوست که در سیاست، تندروى ها و کجراهه ها را برگزیده بودند.
🔸 به موازات شکلگیری نهضت روحانیت به رهبری #امام_خمینی (ره) پس از خرداد ۴۲ جریانی به سرکردگی مهدی هاشمی در لباس روحانیت شکل گرفت که با تأثیرپذیری از مكاتب #الحادی ۔ #التقاطی در معرض بهرهبرداری اطلاعاتی ساواک قرار گرفت.
🔸 او ضمن همکاری با #ساواک و انتقال اطلاعات نهضت به دستگاه پلیس ستمشاهی، ایجاد اختلاف بین روحانیت شیعه را با ترور مرحوم #شمس_آبادی به اوج خود رسانید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904
🆔 @asbaat_ir