eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه|بخش هفتم🔸 🔴جریان مخالف دخالت دین در سیاست(بخش چهارم )🔴 🔻با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس نخستین حکومت دینی مشروع در عصر غیبت بر مبنای ولایت فقیه، جریان مخالف دخالت دین در سیاست همچنان به عنوان یکی از جریان‌های مطرح در حوزه نمود روشن‌تری یافته است. جریانی که در لفافه دین و به نام دفاع از آن به مخالفت دخالت دین در عرصه سیاست برخاسته است. این جریان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مشخص می‌توان در شاخه‌هایی از گفتمان موسوم به اصلاحات مورد مطالعه و بررسی قرار داد. طیف اصلاح طلب خود دارای جریانها و شاخه‌های متعددی با عقاید و دیدگاه‌های متفاوت است که بعضا خود را در دایره ولایت تعریف نموده و سیطره دین بر تمام ابعاد زندگی بشر را نیز پذیرفته است اما نوشتار حاضر معطوف به شاخه‌های افراطی از این جریان است که تاکنون ولایت مطلقه فقیه را زیر سوال برده و با تمسک به رویکرد عقل‌گرایانه محض بر جمهوریت نظام به جای اسلامیت آن تاکید ورزیده‌ است؛ در اصل این گفتمان به دین حداقلی و جدایی آن از سیاست متمایل شده‌ است. و در نهایت مهم‌ترین ویژگی این طیف را می‌توان در نفی یا تضعیف مرجعیت دینی و حاکمیت سیاسی علما و فقهاء شیعه در عصر غیبت توصیف نمود. 🔺 🖊نگارنده:محمدملک زاده ✔️لینک مطلب 🌐 http://yon.ir/4QQZy 🆔 @asbat_ir
🔸«درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه» 🔸 ♦️بخش چهارم| بررسی مؤلفه‌های جریان سنتی♦️ 🔻هنگامی که در فرهنگ دنیای مدرن به سنت نظاره می‌کینم، موجی از آلام و درد‌ها در ذهن ما تداعی می‌شود. این نگاه با فضای کلیسا و حوزه دینی مسیحیت تا حدودی دارای مطابقت است؛ ولی نمی‌توان آن را بر تاریخ حوزه‌های شیعی تطبیق نمود. حوزه را اگر به معنای مدرن سنتی بدانیم، حوزه سنتی مفهومی بسیار ناگوار و ناخوشایند خواهد بود؛ ولی ما از حوزه سنتی معنایی به‌مراتب رقیق‌تر اراده می‌کنیم؛ هرچند وجوه منفی آن را از نظر دور نمی‌داریم. تاریخ هزار ساله حوزه‌های شیعی مملو از افتخارات و دستاورد‌های بی‌نظیری است که همین دنیای مدرن نیز برخی از پیشرفت‌های خود را مدیون ترجمه تولیدات علمی آن حوزه‌ها می‌داند.🔻 🔺اما حوزه سنتی، حوزه‌ای است که نسبتی خاص با مسائل و تحولات اجتماعی دارد. این رویکرد شامل تمام حوزه و همه تاریخ پرافتخار آن نمی‌شود؛ بلکه بخشی از حوزویان همواره مشی و نگرشی خاص داشته‌اند. این مشی و نگرش اختصاص به دوران کنونی ندارد، اما موج نیازمندی‌های این عصر و بی‌پاسخ ماندن بسیاری از پرسش‌ها، موجب شده حوزه و بخش‌های کم نمود آن در کانون توجه و مطالبه اجتماعی و حتی بین‌المللی قرار گیرند.🔺 🖋نگارنده: حسین ایزدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2108 🆔 @asbat_ir
🔸درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه» 🔸 ♦️بخش سوم| انواع طبقه بندی جریان‌ها♦️ 🔻جریان‌های حوزوی را می‌توان بر اساس معیار‌ها و ملاک‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. البته این معیار‌ها موجب انحصار نمی‌شود؛ یعنی بر اساس یک معیار گاه فردی داخل در یک جریان شمرده می‌شود و بر اساس معیاری دیگر، داخل در جریانی دیگر. معیار طبقه‌بندی جریان فکری باید دارای توان همسو نمودن عده‌ای با یکدیگر در راستای اندیشه‌ای واحد و برای نیل به هدفی واحد و معین باشد. صرف هر نوع اختلاف سلیقه که از آبشخور اختلاف مبانی تغذیه نمی‌شود را نمی‌توان عامل و معیار تفکیک جریانات از همدیگر شمرد. همان‌گونه که در ابتدای سخن گذشت برای جریان نامیدن عده‌ای که متمسک به روش و اندیشه‌ای هستند، لوازم و شرایط خاصی لازم است. عدم اثرگذاری و فقدان مخاطب در جامعه حوزوی و به تبع آن عدم نقش‌آفرینی همه اموری است که مانع جریان نامیدن یک جمع دارای اندیشه واحد می‌گردد.🔻 🖋نگارنده: حسین ایزدی 🌐https://www.asbaat.ir/?p=2057 🆔 @asbat_ir
🔸گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه «بخش پنجم»🔸 ♦️جریان مخالف دخالت دین در سیاست|بخش دوم♦️ 🔺همان‌گونه که پیش از این اشاره شد، در بررسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه، نمی‌توان به جریان مخالف دخالت دین در سیاست توجه نداشت. در شماره قبل ضمن تفکیک سیاست به دو قسم الهی و غیر الهی، اشاره شد که سیاست واقعی همان سیاست الهی است و تاکید اسلام از دخالت دین در سیاست نیز دخالت در همان سیاست الهی و دینی می‌باشد. در ادامه این بحث، ضمن تبیین سیاست غیر الهی، این موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد.🔺 🖊نگارنده: محمد ملک‌زاده 🌐http://www.asbaat.ir/?p=2043 🆔 @asbat_ir
🔸دارالتبلیغ در یک نگاه«بخش ششم»🔸 ♦️علت مخالفت با دارالتبلیغ، مبارزه با تحجر یا همراهی با ساواک«بخش دوم»♦️ 🔻آنچه در بخش اول این گفت‌وگو مطرح شد حکم‌فرمایی تحجر و فضای بسته دهه چهل در حوزه علمیه ، دلایل مخالفت حضرت امام با دارالتبلیغ بود؛ علاوه بر این آیت‌الله بطحایی مبارزه با تحجر را علت اصلی مخالفت برخی حوزویان با دارالتبلیغ برشمرد؛🔻 🔻اما در بخش دوم پژوهشگر اسباط با این سؤال که اگر صرف داشتن ایده اصلاح‌گری علت مخالفت با دارالتبلیغ بوده، چرا مراکز دیگری مانند مدرسه حقانی که در همان دوره با رویکرد اصلاحی در نظام آموزشی حوزه تأسیس شدند مورد مخالفت جدی حوزویان قرار نگرفتند، پای صحبت‌های آیت‌الله بطحایی نشسته است. 🔻 🖋نگارنده: علیرضا فلاحی 🌐https://www.asbaat.ir/?p=2051 🆔 @asbat_ir
🔸با عرض پوزش از مخاطبان گرامی، به دلیل بروز برخی مشکلات برای مشاهده مطالب پایگاه تخصصی جریان‌شناسی اسباط از طریق لینک زیر اقدام نمایید.🔸 🌐http://www.asbaat.ir/
🔸بخش دوم🔸 ♦️نظام‌سازی در حوزه نجات از مرگ یا انزوای آن♦️ 🔺رهبر معظم انقلاب در سال ۸۶ فرمودند که حوزه اگر به همین منوال بخواهد ادامه دهد اگر نمیرد به انزوا کشیده خواهد شد، یکی از ابعاد و جوارح حوزه هم همین نظام تبلیغی است. گروه‌های اقماری به همین دلیل تشکیل می‌شود که حوزه رسالت خود را به درستی انجام نداده است، گروه‌های خودجوش برای جبران ضعف‌ها و نواقص تشکیل می‌شوند، روی‌گردانی از نظام های تبلیغی بسیار جدی است اگر نظام تبلیغی حوزه بخواهد با همین روال ادامه بدهد در مسابقه موجودیت خود بازنده است و می توانیم پیش بینی کنیم که در سال های آینده فلان نظام تبلیغی اعزام مبلغ وجود نخواهد داشت، اینده نظام‌های تبلیغی موجود هم همان اینده حوزه است که اگر تکان نخورند اگر نمیرند به انزوا کشیده خواهند شد.🔺 📖 مطالعه مطلب از طریق لینک ذیل: 🌐http://www.asbat.ir/?p=2026 🆔 @asbat_ir
🔸دارالتبلیغ در یک نگاه«بخش چهارم»🔸 ♦️دارالتبلیغ، حزب خلق مسلمان و شرکت در کودتای نوژه♦️ 🔻سیر فکری مرحوم شریعتمداری قبل و بعد از انقلاب اسلامی تفاوتی نداشت و فقط روش ایشان متفاوت بوده است. شیوه‌ای که ایشان قبل از انقلاب در پیش گرفته بود، انحراف و انصراف حوزه از مسیر مبارزه با سلطنت طاغوتی با تأسیس دارالتبلیغ بود که به فرمایش رهبر معظم انقلاب حکم ترمز برای جوانان انقلابی را ایفا میکرد و پس از انقلاب و به فاصله کمتر از یک ماه در اسفند ۵۷ با راه اندازی حزب خلق مسلمان در حرکتی سیاسی به مقابله مستقیم با نظام اسلامی برخاست.🔺 🖋نگارنده: علیرضا فلاحی 🔹لینک مطلب: 🌐 http://www.asbat.ir/?p=2017 🆔 @asbat_ir
🔹نقد و بررسی کتاب جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران|کلیپ🔹 ♦️جلسه نقد و بررسی کتاب درسنامه جریان‌نشاسی احزاب و گروه های زاویه‌دار، به قلم مصطفی اسکندری با حضور اساتید حوزه علمیه، دکتر حسن ابراهیم زاده، حجت‌الاسلام عالمیان، حجت‌الاسلام ملک‌زاده، حجت‌الاسلام لیالی، حجت‌الاسلام غفاری‌فر ، حجت‌الاسلام نعیمیان، ححجت‌الاسلام رهبری، حجت الاسلام مؤمنی و حجت‌الاسلام رضایی در محل موسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت برگزار گردید.♦️ 🎥مشاهده فیلم از طریق لینک ذیل👇 🌐http://www.asbat.ir/?p=1990 🆔 @asbat_ir 💳ا از طریق لینک زیر اقدام به خرید کتاب نمایید: 🌐http://yon.ir/l0jqc
🔸بخش دوم🔸 ♦️معیارهای جریان به شمار آمدن یک تفکر و انواع نفش آفرینی جریان‌ها♦️ ⭕️معیار‌های جریان به‌شمارآمدن یک نوع تفکر: ✔️برخورداری از اندیشه‌ای منسجم و مبتنی بر مبانی خاص ✔️دارای اثرگذاری و نقش‌آفرینی اجتماعی ✔️برخورداری از بدنه اجتماعی و همراهان فکری ⭕️انواع نقش‌آفرینی جریان‌های فکری در نسبت با مخاطبان خود: ✔️هدف‌گذاری کلان و آرمان‌سازی برای مخاطبان ✔️ایجاد نظام ارزشی و سبک زندگی حوزوی و اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های جریان ✔️طراحی نظام آموزشی و علمی ویژه برای رسیدن به آرمان مد نظر ✔️ایجاد نظام مشاوره، متناسب با رویکرد‌های کلان جریان 🖊نگارنده: حسین ایزدی 🌐http://www.asbat.ir/?p=1959 🆔 @asbat_ir
🔸بخش اول🔸 ♦️تکان بدنه تبلیغ، نجات از مرگ یا انزوا♦️ 🔺چالش‌ها و آسیب‌های تبلیغ، وجود سازمان‌های موازی در حوزه تبلیغ و عدم اتخاذ رویکرد تخصصی در آن امروز تبلیغ دینی را در کشور به سمت‌وسویی کشانده که اثرگذاری آن با شک و ابهام بسیاری همراه است و علاوه بر این ارزیابی دقیقی هم از نتایج تبلیغ در سراسر کشور وجود ندارد، این ضعف و آسیب در عرصه تبلیغ روی کار آمدن گروه‌های جهادی تبلیغی را به همراه داشته که خود این مسأله هم گاهی با چالش‌هایی همراه شده است.🔺 🔺در این رابطه پژوهشگر پایگاه تخصصی جریان‌شناسی اسباط گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سید محمد مطلبی‌پور، مدیر مؤسسه تبلیغی جهادی میقات ترتیب داده‌ است.🔺 📖 مطالعه مطلب از طریق لینک ذیل: 🌐http://www.asbat.ir/?p=1942 🆔 @asbat_ir
🔸«بخش چهارم»🔸 ♦️احزاب و گروه های متاثر از لیبرالیسم|جبهه مشارکت ايران اسلامي♦️ 🔺اين حزب که در دوره حکومت اصلاح‌طلبان شکل گرفت، به شدت حامي ‌دولت خاتمي بوده و در مقابل نيز از حمايت‌هاي سياسي، مالي و تشکيلاتي دولت اصلاحات برخوردار بود و همراه با عناصر سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، اکثريت مناصب دولتي را در اختيار داشتند.🔺 🌐http://www.asbat.ir/?p=1899 🆔 @asbat_ir
♦️مروری بر سیر تبلیغ از دوره پهلوی تا عصر انقلاب اسلامی♦️ 🔺دفتر تبلیغات ابتدا یک ارگان انقلابی بود؛ اما آرام آرام به ارگانی با رنگ روشن فکری تبدیل شد که از هدف اصلی خود بازماند اما امروز این وضعیت را ندارد و تغییراتی به وجود آمده لیکن هنوز رسوباتی از آن تفکرات باقی مانده که تا کاملاً جمع نشود کار به درستی انجام نخواهد شد.🔺 🔺 در بیان اهمیت تبلیغ و شناخت جریانات تبلیغی از دوره پهلوی تا کنون پژوهشگر پایگاه تخصصی جریان‌شناسی اسباط در بخش اول این سلسله گفت‌وگوها با آیت‌الله مهدی طائب گفت‌وگویی ترتیب داده بود که وی بر ضرورت بازنگری حوزه بر مقوله تبیلغ تأکید ورزید و مهمترین ضعف نهادهای تبلیغی را عدم داشتن هماهنگی، برنامه‌ریزی و چشم‌انداز دقیق برشمرد؛ اما در بخش دوم، پژوهشگر ما گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی اسکندری استاد حوزه علمیه قم ترتیب داده است.🔺 🌐http://www.asbat.ir/?p=1888 🆔 @asbat_ir
🎥درآمدی بر جریان‌شناسی انجمن حجتیه (کلیپ) 🎥 🔺انجمن حجتیه یکی از مهمترین نهاد های دینی قبل از انقلاب بود. نهادی که در لباس دین خود را معرفی می‌نمود اما در باطن تنها وظیفه‌اش خدمت به شاه و ایادی وی بود.🔺 🔻دانلود فیلم از طریق لینک زیر🔻 🌐http://www.asbat.ir/?p=1848 🆔 @asbat_ir
♦️اصلی‌ترین چالش پیش روی حوزه «انقلاب زدایی» از پیکره آن♦️ 🔺رهبر معظم انقلاب: مسأله‌ انقلابی‌گری در حوزه‌ قم در معرض خطر است؛ این را باید توجّه کنید؛ باید جزو مسائل اصلی شما باشد.🔺 🖋 نگارنده: علی‌اکبر عالمیان 🌐http://www.asbat.ir/?p=1811 🆔 @asbat_ir
🔴گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه🔴 🔻هر چه اهمیت نقش عالمان انقلابی در انقلاب اسلامی ایران آشکارتر گردید، تلاش و برنامه ریزی دشمنان برای انقلاب‌زدائی از حوزه علمیه و تقویت بعد غیر انقلابی آن نیز افزایش یافت و لذا بنیانگذار جمهوری اسلامی با هشدار نسبت به کم‌اهمیت دانستن نقش دشمنان در این موضوع می‌فرمایند: «راستی اگر کسی فکر کند که استعمار، روحانیت را با این همه مجد و عظمت و نفوذ تعقیب نکرده و نمی‌کند، ساده‌اندیشی نیست؟🔺 🖋 نگارنده: محمد ملک زاده 🌐 http://www.asbat.ir/?p=1662 🆔 @asbat_ir
🔴بیانیه محکومیت نامه یکصد نفر از طرفداران غرب پیرامون مذاکره با آمریکا🔴 بسم الله الرحمن الرحیم «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»(توبه 67) مردان و زنان منافق همانند و مشابه یکدیگرند، به کار بد فرمان می‌دهند و از کار نیک نهی می‌کنند نامه سخیف و خفت بار 100 نفر از مدعیان اصلاحات و منحرفین از مسیر انقلاب و اپوزوسیون خارج نشین برای مذاکره مستقیم و بدون قید و شرط با آمریکا، این روزها انزجار عمومی را برانگیخته است. چرا که بدعهدی و نقض تعهدات بین‌المللی توسط آمریکایی‌ها تبدیل به رویه‌ای معمول شده و نه فقط ملت ایران بلکه سایر ملت‌های دنیا نیز طعم تلخ این پیمان‌شکنی را تجربه کرده‌اند. پرسش افکار عمومی بعد از شکست برجام این است که هدف از نوشتن نامه‌ای با تِمِ تسلیم توسط چند مهره سوخته در فضای کنونی چیست و برای ملت چه خوابی دیده‌اند؟ این در حالی‌ است که اصرارکنندگان دیروز برای مذاکره با آمریکا امروز خود به یکی از جدی‌ترین منتقدان و دلواپسان تبدیل شده‌اند بطوری‌که مقامات دولتی نیز این اقدام را بی‌عقلی سیاسی محض دانسته و بر مقاومت و استقلال کشور تأکید می‌ورزند؛ چرا که طشت مذاکره از بام افتاده و رسوایی آن برای همگان روشن گردیده است. از یاد نبرده‌ایم نامه جام زهر برخی نمایندگان خودفروخته مجلس ششم و همچنین زمانی را که ملت ایران بعد از فتنه آمریکایی صهیونیستی سال 88 با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کرد، افرادی از همین قماش با التماس از کنگره آمریکا و پارلمان اروپا خواستار افزایش تحریم‌ها برای فشار به ملت ایران شدند. آیا غیر از این است که نامه کنونی آنها نیز تکمیل برنامه‌ای از قبل طراحی شده و محصول یک پروژه توافقی میان بازیگران داخلی و خارجی است؟ در حالیکه ایران در تجربه نافرجام برجام بارها با آمریکا مذاکرات مستقیم کرد، تنها نتیجه آن بی‌شرمانه‌ترین نقض عهد از سوی آن شد. حال این جریان در صدد بزرگ‌نمایی تهدیدات آمریکا، خالی بودن دست ایران و در نهایت بازگشت به میز مذاکره است. ما امضا کنندگان این بیانیه انزجار و تنفر خود را از این خائنان شبه روشنفکر اعلام داشته و از قوای سه گانه و مسئولان مربوطه میخواهیم که : 1- در حالی که مسائل اقتصادی و معیشتی مردم دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان اتاق جنگ آمریکا را وزارت خزانه‌داری آن می‌دانند، با اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و با تکیه بر توان داخلی به تقویت اقتصاد کشور پرداخته و راه نفوذ و توطئه دشمن را سد نمایند. 2- در شرایطی که ملت ایران با مشکلات فراوان اقتصادی روبروست، نامه خائنانه عده‌ای وطن فروش بر خلاف مصالح ملی و مبانی نظام اسلامی بوده و تکمیل کننده نقشه های دشمنان انقلاب می‌باشد و قابل چشم‌پوشی نیست، از مسئولان قضایی خواستار رسیدگی سریع و صریح به این موضوع هستیم. 3- اکنون که مسئولان ما در آزمون بزرگ حفظ عزت و اقتدار ملی قرار گرفته‌اند شایسته است تا با حفظ روحیه انقلابی از دستاوردهای امام و شهدا و پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی صیانت کرده و تمام تلاش خود را در اعتلای استقلال و پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار گیرند. در پایان دشمنان بدانند ملت بصیر ایران در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب، هرگز در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌های آنان تسلیم نشده و پشتیبانی خود را از امام خامنه‌ای و مسئولان دلسوز نظام اعلام می‌دارد. ✔️ به منظور امضای این بیانیه بر روی لینک زیر کلیک نمایید: 👇👇👇 🌐 http://yon.ir/dFPWA 👆👆👆 امضای افراد شاخص را جهت انتشار اطلاع رسانی نمایید. ایتا : 👇 🆔 https://eitaa.com/asbatir آی گپ : 👇 🆔 https://igap.net/asbatir تلگرام: 👇 🆔 http://telegram.me/asbatadmin سروش: 👇 🆔 https://sapp.ir/asbatir
🔸جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها 🔸 ♦️کتاب جریان شناسی ضدفرهنگ‌ها به قلم دکتر عبدالحسین خسروپناه نگارش و توسط مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی چاپ شده است. کتاب مذکور در پنج نوبت منتشر شد که سال 1390 نوبت پنجم چاپش است. جریان شناسی ضدفرهنگ‌ها در قالب یک پیشگفتار و سیزده گفتار دیگر به رشته تحریر در آمده است. کتاب حاضر اثر دوم نویسنده در حوزه جریان شناسی ایران معاصر است. در این نوشته شاهد تحلیل‌هایی در زمینه جریان‌های فرهنگی معاصر با رویکردی دینی هستیم.♦️ 🖋 نگارنده: علی اصغر سایحت هویدا 🌐 http://l.asbat.ir/bKqHN 🆔 @asbat_ir
🔸احزاب و گروه‌های کمونیسم در ایران🔸 ♦️ حزب توده يک حزب مارکسيستي ـ لنينيستي بود و در شرايطي تشکيل شد که کشور شوروي و متحدان غربي آن، ايران را به اشغال نظامي درآورده بودند. چون شوروي و انگليس با هم متحد شده بودند، حزب توده نيز از حمله جدي به انگلستان خودداري کرد و حتي در دوستي با انگلستان تا جايي پيش رفت که در نشريه خود نوشت: «ملت ايران به دوستي و حسن نظر انگلستان که صد درصد به نفع کشور ماست، دلبستگي شديد دارد.» انتخاب عنوان «حزب توده» به‌جاي «حزب کمونيست» نيز بدان‌جهت بود که نمي‌خواستند رابطه متفقين را در برابر آلمان نازي مخدوش نمايند♦️ 🖋 نگارنده: مصطفی اسکندری 🌐 http://l.asbat.ir/gszaG 🆔 @asbat_ir
◀️ معرفی کتاب 🔸گونه‌شناسی جریان‌های فکری حوزه و نسبت آن‌ها با اندیشه انقلاب اسلامی🔸 ♦️ این کتاب در برگیرنده یک پیش‌گفتار، چهار بخش اصلی و یک خاتمه است. گردآورنده این متون، در پیشگفتار کلیتی از کتاب را ترسیم می‌کند: «این نوشتار در مقام توصیف وضعیت فکری حوزه معاصر قم و درصدد پاسخ به پرسش‌های گذشته که در پیشگفتار کتاب و انتهای همین متن ذکر شده برآمده است. بر این اساس، در بخش اول، ذیل عنوان «چارچوب نظری» به تمهیدات نظری این پژوهش، از قبیل مفاهیم، ادبیات موضوعی و روش تحقیق می‌پردازیم.♦️ 🖋 نگارنده: علی اصغر سیاحت 🌐 http://l.asbat.ir/5VfxN 🆔 @asbat_ir
🔸مارکسیسم و کمونیسم 🔸 ♦️ «مارکسيسم» به مکتبي گفته مي‌شود که توسط کارل مارکس (1818-1883)، دانشمند يهودي آلماني و نيز دوست و همکارش، فردريش انگلس (1820-1895) پايه گذاشته شد. مهم‌ترين مؤلفه‌هاي مارکسيسم عبارتند از: 1. ماترياليسم (ماده‌گرايي) 2. ماترياليسم تاريخي 3. دترمينيسم (جبرگرايي) 4.اقتصاد 5.مشي مسلحانه♦️ 🖋 نگارنده: مصطفی اسکندری 🌐 http://l.asbat.ir/11QuX 🆔 @asbat_ir
🔸آشنایی با جریان شناسی 🔸 ♦️انقلاب اسلامي ايران، نقطه عطفي در دين‌گرايي و بيداري ديني در پايان قرن بيستم بود. دو مکتب غربي حاکم بر شرق و غرب، يکي کمونيسم بود که دين را افيون توده‌ها معرفي مي‌کرد و ديگري ليبراليسم بود که دين را پديده‌اي از مد افتاده که دوران آن به سر آمده، قلمداد مي‌کرد. لذا دين در معادلات و محاسبات سياسي و اجتماعي جايگاهي نداشت و براي نوع دينداران نيز دين، امري صرفاً فردي بود که نبايد در زندگي سياسي و اجتماعي دخالت نمايد. اين مشکل نسبت به مذهب تشيع مضاعف بود؛ تا قبل از انقلاب اسلامي، تشيع در دنيا چندان شناخته‌شده نبود، تا آن‌که انقلاب اسلامي بر پايه دين اسلام و مکتب اهل‌بيت شکل گرفت. وقوع انقلاب اسلامی، علاوه بر آن‌که تشيع را در سطح جهاني مطرح نمود، به جهانيان ثابت کرد که دين نه‌تنها نمرده، بلکه عاملي فوق‌العاده قدرتمند در بسيج توده‌هاي مردم و مبارزه با ظلم و استکبار است. پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و مشاهده برخي تأثيرات ابتدايي آن در منطقه و امت اسلامي، علاوه بر آن‌که زنگ خطري براي تهديد منافع استکباري آنان محسوب مي‌شد، به‌يک‌باره همه رشته‌هاي دين‌ستيزان، دين‌گريزان و مستکبرين را پنبه کرد. به همين دلايل دين‌ستيزي که مدت‌ها در دستور کار مستکبران قرار داشت، شدت بيشتري يافت و دين‌ستيزان شرقي و غربي، بدين نتيجه رسيدند که مبارزه با انقلاب، تنها از طريق مبارزه فکري با دين، به‌عنوان بن‌مايه اصلي انقلاب، ممکن خواهد بود. بدون شک مبارزه با دين، فرهنگ و انقلاب اسلامي، از طريق جريان‌هاي فکري زاويه‌دار با اسلام و انقلاب اسلامي صورت مي‌گيرد و بدون اطلاع از تفکرات آن‌ها نمي‌توان با دشمنان مقابله کرد♦️ 🖋 نگارنده: مصطفی اسکندری 🌐 http://l.asbat.ir/Zsq2J 🆔 @asbat_ir
🔸عرفان های نو ظهور در ایران🔸 👈 کانال تخصصی جریان شناسی اسباط 👉 🆔 @asbat_ir