eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
716 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️اصلی‌ترین چالش پیش روی حوزه «انقلاب زدایی» از پیکره آن♦️ 🔺رهبر معظم انقلاب: مسأله‌ انقلابی‌گری در حوزه‌ قم در معرض خطر است؛ این را باید توجّه کنید؛ باید جزو مسائل اصلی شما باشد.🔺 🖋 نگارنده: علی‌اکبر عالمیان 🌐http://www.asbat.ir/?p=1811 🆔 @asbat_ir
🎥درآمدی بر جریان‌شناسی انجمن حجتیه (کلیپ) 🎥 🔺انجمن حجتیه یکی از مهمترین نهاد های دینی قبل از انقلاب بود. نهادی که در لباس دین خود را معرفی می‌نمود اما در باطن تنها وظیفه‌اش خدمت به شاه و ایادی وی بود.🔺 🔻دانلود فیلم از طریق لینک زیر🔻 🌐http://www.asbat.ir/?p=1848 🆔 @asbat_ir
♦️مروری بر سیر تبلیغ از دوره پهلوی تا عصر انقلاب اسلامی♦️ 🔺دفتر تبلیغات ابتدا یک ارگان انقلابی بود؛ اما آرام آرام به ارگانی با رنگ روشن فکری تبدیل شد که از هدف اصلی خود بازماند اما امروز این وضعیت را ندارد و تغییراتی به وجود آمده لیکن هنوز رسوباتی از آن تفکرات باقی مانده که تا کاملاً جمع نشود کار به درستی انجام نخواهد شد.🔺 🔺 در بیان اهمیت تبلیغ و شناخت جریانات تبلیغی از دوره پهلوی تا کنون پژوهشگر پایگاه تخصصی جریان‌شناسی اسباط در بخش اول این سلسله گفت‌وگوها با آیت‌الله مهدی طائب گفت‌وگویی ترتیب داده بود که وی بر ضرورت بازنگری حوزه بر مقوله تبیلغ تأکید ورزید و مهمترین ضعف نهادهای تبلیغی را عدم داشتن هماهنگی، برنامه‌ریزی و چشم‌انداز دقیق برشمرد؛ اما در بخش دوم، پژوهشگر ما گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی اسکندری استاد حوزه علمیه قم ترتیب داده است.🔺 🌐http://www.asbat.ir/?p=1888 🆔 @asbat_ir
🔸«بخش چهارم»🔸 ♦️احزاب و گروه های متاثر از لیبرالیسم|جبهه مشارکت ايران اسلامي♦️ 🔺اين حزب که در دوره حکومت اصلاح‌طلبان شکل گرفت، به شدت حامي ‌دولت خاتمي بوده و در مقابل نيز از حمايت‌هاي سياسي، مالي و تشکيلاتي دولت اصلاحات برخوردار بود و همراه با عناصر سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، اکثريت مناصب دولتي را در اختيار داشتند.🔺 🌐http://www.asbat.ir/?p=1899 🆔 @asbat_ir
🔸بخش اول🔸 ♦️تکان بدنه تبلیغ، نجات از مرگ یا انزوا♦️ 🔺چالش‌ها و آسیب‌های تبلیغ، وجود سازمان‌های موازی در حوزه تبلیغ و عدم اتخاذ رویکرد تخصصی در آن امروز تبلیغ دینی را در کشور به سمت‌وسویی کشانده که اثرگذاری آن با شک و ابهام بسیاری همراه است و علاوه بر این ارزیابی دقیقی هم از نتایج تبلیغ در سراسر کشور وجود ندارد، این ضعف و آسیب در عرصه تبلیغ روی کار آمدن گروه‌های جهادی تبلیغی را به همراه داشته که خود این مسأله هم گاهی با چالش‌هایی همراه شده است.🔺 🔺در این رابطه پژوهشگر پایگاه تخصصی جریان‌شناسی اسباط گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سید محمد مطلبی‌پور، مدیر مؤسسه تبلیغی جهادی میقات ترتیب داده‌ است.🔺 📖 مطالعه مطلب از طریق لینک ذیل: 🌐http://www.asbat.ir/?p=1942 🆔 @asbat_ir
🔸بخش دوم🔸 ♦️معیارهای جریان به شمار آمدن یک تفکر و انواع نفش آفرینی جریان‌ها♦️ ⭕️معیار‌های جریان به‌شمارآمدن یک نوع تفکر: ✔️برخورداری از اندیشه‌ای منسجم و مبتنی بر مبانی خاص ✔️دارای اثرگذاری و نقش‌آفرینی اجتماعی ✔️برخورداری از بدنه اجتماعی و همراهان فکری ⭕️انواع نقش‌آفرینی جریان‌های فکری در نسبت با مخاطبان خود: ✔️هدف‌گذاری کلان و آرمان‌سازی برای مخاطبان ✔️ایجاد نظام ارزشی و سبک زندگی حوزوی و اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های جریان ✔️طراحی نظام آموزشی و علمی ویژه برای رسیدن به آرمان مد نظر ✔️ایجاد نظام مشاوره، متناسب با رویکرد‌های کلان جریان 🖊نگارنده: حسین ایزدی 🌐http://www.asbat.ir/?p=1959 🆔 @asbat_ir
🔹نقد و بررسی کتاب جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران|کلیپ🔹 ♦️جلسه نقد و بررسی کتاب درسنامه جریان‌نشاسی احزاب و گروه های زاویه‌دار، به قلم مصطفی اسکندری با حضور اساتید حوزه علمیه، دکتر حسن ابراهیم زاده، حجت‌الاسلام عالمیان، حجت‌الاسلام ملک‌زاده، حجت‌الاسلام لیالی، حجت‌الاسلام غفاری‌فر ، حجت‌الاسلام نعیمیان، ححجت‌الاسلام رهبری، حجت الاسلام مؤمنی و حجت‌الاسلام رضایی در محل موسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت برگزار گردید.♦️ 🎥مشاهده فیلم از طریق لینک ذیل👇 🌐http://www.asbat.ir/?p=1990 🆔 @asbat_ir 💳ا از طریق لینک زیر اقدام به خرید کتاب نمایید: 🌐http://yon.ir/l0jqc
🔸دارالتبلیغ در یک نگاه«بخش چهارم»🔸 ♦️دارالتبلیغ، حزب خلق مسلمان و شرکت در کودتای نوژه♦️ 🔻سیر فکری مرحوم شریعتمداری قبل و بعد از انقلاب اسلامی تفاوتی نداشت و فقط روش ایشان متفاوت بوده است. شیوه‌ای که ایشان قبل از انقلاب در پیش گرفته بود، انحراف و انصراف حوزه از مسیر مبارزه با سلطنت طاغوتی با تأسیس دارالتبلیغ بود که به فرمایش رهبر معظم انقلاب حکم ترمز برای جوانان انقلابی را ایفا میکرد و پس از انقلاب و به فاصله کمتر از یک ماه در اسفند ۵۷ با راه اندازی حزب خلق مسلمان در حرکتی سیاسی به مقابله مستقیم با نظام اسلامی برخاست.🔺 🖋نگارنده: علیرضا فلاحی 🔹لینک مطلب: 🌐 http://www.asbat.ir/?p=2017 🆔 @asbat_ir
🔸بخش دوم🔸 ♦️نظام‌سازی در حوزه نجات از مرگ یا انزوای آن♦️ 🔺رهبر معظم انقلاب در سال ۸۶ فرمودند که حوزه اگر به همین منوال بخواهد ادامه دهد اگر نمیرد به انزوا کشیده خواهد شد، یکی از ابعاد و جوارح حوزه هم همین نظام تبلیغی است. گروه‌های اقماری به همین دلیل تشکیل می‌شود که حوزه رسالت خود را به درستی انجام نداده است، گروه‌های خودجوش برای جبران ضعف‌ها و نواقص تشکیل می‌شوند، روی‌گردانی از نظام های تبلیغی بسیار جدی است اگر نظام تبلیغی حوزه بخواهد با همین روال ادامه بدهد در مسابقه موجودیت خود بازنده است و می توانیم پیش بینی کنیم که در سال های آینده فلان نظام تبلیغی اعزام مبلغ وجود نخواهد داشت، اینده نظام‌های تبلیغی موجود هم همان اینده حوزه است که اگر تکان نخورند اگر نمیرند به انزوا کشیده خواهند شد.🔺 📖 مطالعه مطلب از طریق لینک ذیل: 🌐http://www.asbat.ir/?p=2026 🆔 @asbat_ir
🔸با عرض پوزش از مخاطبان گرامی، به دلیل بروز برخی مشکلات برای مشاهده مطالب پایگاه تخصصی جریان‌شناسی اسباط از طریق لینک زیر اقدام نمایید.🔸 🌐http://www.asbaat.ir/
🔸دارالتبلیغ در یک نگاه«بخش ششم»🔸 ♦️علت مخالفت با دارالتبلیغ، مبارزه با تحجر یا همراهی با ساواک«بخش دوم»♦️ 🔻آنچه در بخش اول این گفت‌وگو مطرح شد حکم‌فرمایی تحجر و فضای بسته دهه چهل در حوزه علمیه ، دلایل مخالفت حضرت امام با دارالتبلیغ بود؛ علاوه بر این آیت‌الله بطحایی مبارزه با تحجر را علت اصلی مخالفت برخی حوزویان با دارالتبلیغ برشمرد؛🔻 🔻اما در بخش دوم پژوهشگر اسباط با این سؤال که اگر صرف داشتن ایده اصلاح‌گری علت مخالفت با دارالتبلیغ بوده، چرا مراکز دیگری مانند مدرسه حقانی که در همان دوره با رویکرد اصلاحی در نظام آموزشی حوزه تأسیس شدند مورد مخالفت جدی حوزویان قرار نگرفتند، پای صحبت‌های آیت‌الله بطحایی نشسته است. 🔻 🖋نگارنده: علیرضا فلاحی 🌐https://www.asbaat.ir/?p=2051 🆔 @asbat_ir
🔸گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه «بخش پنجم»🔸 ♦️جریان مخالف دخالت دین در سیاست|بخش دوم♦️ 🔺همان‌گونه که پیش از این اشاره شد، در بررسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه، نمی‌توان به جریان مخالف دخالت دین در سیاست توجه نداشت. در شماره قبل ضمن تفکیک سیاست به دو قسم الهی و غیر الهی، اشاره شد که سیاست واقعی همان سیاست الهی است و تاکید اسلام از دخالت دین در سیاست نیز دخالت در همان سیاست الهی و دینی می‌باشد. در ادامه این بحث، ضمن تبیین سیاست غیر الهی، این موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد.🔺 🖊نگارنده: محمد ملک‌زاده 🌐http://www.asbaat.ir/?p=2043 🆔 @asbat_ir
🔸درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه» 🔸 ♦️بخش سوم| انواع طبقه بندی جریان‌ها♦️ 🔻جریان‌های حوزوی را می‌توان بر اساس معیار‌ها و ملاک‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. البته این معیار‌ها موجب انحصار نمی‌شود؛ یعنی بر اساس یک معیار گاه فردی داخل در یک جریان شمرده می‌شود و بر اساس معیاری دیگر، داخل در جریانی دیگر. معیار طبقه‌بندی جریان فکری باید دارای توان همسو نمودن عده‌ای با یکدیگر در راستای اندیشه‌ای واحد و برای نیل به هدفی واحد و معین باشد. صرف هر نوع اختلاف سلیقه که از آبشخور اختلاف مبانی تغذیه نمی‌شود را نمی‌توان عامل و معیار تفکیک جریانات از همدیگر شمرد. همان‌گونه که در ابتدای سخن گذشت برای جریان نامیدن عده‌ای که متمسک به روش و اندیشه‌ای هستند، لوازم و شرایط خاصی لازم است. عدم اثرگذاری و فقدان مخاطب در جامعه حوزوی و به تبع آن عدم نقش‌آفرینی همه اموری است که مانع جریان نامیدن یک جمع دارای اندیشه واحد می‌گردد.🔻 🖋نگارنده: حسین ایزدی 🌐https://www.asbaat.ir/?p=2057 🆔 @asbat_ir
🔸«درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه» 🔸 ♦️بخش چهارم| بررسی مؤلفه‌های جریان سنتی♦️ 🔻هنگامی که در فرهنگ دنیای مدرن به سنت نظاره می‌کینم، موجی از آلام و درد‌ها در ذهن ما تداعی می‌شود. این نگاه با فضای کلیسا و حوزه دینی مسیحیت تا حدودی دارای مطابقت است؛ ولی نمی‌توان آن را بر تاریخ حوزه‌های شیعی تطبیق نمود. حوزه را اگر به معنای مدرن سنتی بدانیم، حوزه سنتی مفهومی بسیار ناگوار و ناخوشایند خواهد بود؛ ولی ما از حوزه سنتی معنایی به‌مراتب رقیق‌تر اراده می‌کنیم؛ هرچند وجوه منفی آن را از نظر دور نمی‌داریم. تاریخ هزار ساله حوزه‌های شیعی مملو از افتخارات و دستاورد‌های بی‌نظیری است که همین دنیای مدرن نیز برخی از پیشرفت‌های خود را مدیون ترجمه تولیدات علمی آن حوزه‌ها می‌داند.🔻 🔺اما حوزه سنتی، حوزه‌ای است که نسبتی خاص با مسائل و تحولات اجتماعی دارد. این رویکرد شامل تمام حوزه و همه تاریخ پرافتخار آن نمی‌شود؛ بلکه بخشی از حوزویان همواره مشی و نگرشی خاص داشته‌اند. این مشی و نگرش اختصاص به دوران کنونی ندارد، اما موج نیازمندی‌های این عصر و بی‌پاسخ ماندن بسیاری از پرسش‌ها، موجب شده حوزه و بخش‌های کم نمود آن در کانون توجه و مطالبه اجتماعی و حتی بین‌المللی قرار گیرند.🔺 🖋نگارنده: حسین ایزدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2108 🆔 @asbat_ir
🔸گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه|بخش هفتم🔸 🔴جریان مخالف دخالت دین در سیاست(بخش چهارم )🔴 🔻با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس نخستین حکومت دینی مشروع در عصر غیبت بر مبنای ولایت فقیه، جریان مخالف دخالت دین در سیاست همچنان به عنوان یکی از جریان‌های مطرح در حوزه نمود روشن‌تری یافته است. جریانی که در لفافه دین و به نام دفاع از آن به مخالفت دخالت دین در عرصه سیاست برخاسته است. این جریان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مشخص می‌توان در شاخه‌هایی از گفتمان موسوم به اصلاحات مورد مطالعه و بررسی قرار داد. طیف اصلاح طلب خود دارای جریانها و شاخه‌های متعددی با عقاید و دیدگاه‌های متفاوت است که بعضا خود را در دایره ولایت تعریف نموده و سیطره دین بر تمام ابعاد زندگی بشر را نیز پذیرفته است اما نوشتار حاضر معطوف به شاخه‌های افراطی از این جریان است که تاکنون ولایت مطلقه فقیه را زیر سوال برده و با تمسک به رویکرد عقل‌گرایانه محض بر جمهوریت نظام به جای اسلامیت آن تاکید ورزیده‌ است؛ در اصل این گفتمان به دین حداقلی و جدایی آن از سیاست متمایل شده‌ است. و در نهایت مهم‌ترین ویژگی این طیف را می‌توان در نفی یا تضعیف مرجعیت دینی و حاکمیت سیاسی علما و فقهاء شیعه در عصر غیبت توصیف نمود. 🔺 🖊نگارنده:محمدملک زاده ✔️لینک مطلب 🌐 http://yon.ir/4QQZy 🆔 @asbat_ir
🔸درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه | بخش پنجم🔸 🔴بررسی مولفه های جریان نواندیش متعهد (بخش اول )🔴 🔻جریان شناسی حوزوی یکی از حوزه های مطالعاتی است که سابقه زیادی از عمر آن نمی گذرد. جریان های حوزوی را می توان از جهات مختلف دسته بندی کرد. جریان های عرفانی، جریان های کلامی، جریان های فقهی و اصولی، جریان های تفسیری، جریان های حدیثی و نیز جریان های سیاسی برخی از این وجوه و جهات هستند. در این مقاله می کوشیم به ضرورت جریان شناسی حوزوی، پیشینه و انواع آن اشاره ای داشته باشیم. کلان جریان های حوزوی به سه دسته سنتی (یا منجمد)، روشنفکر (متجدد) و روشنفکر دینی (یا مجدد) تقسیم می شوند. در این بخش به بررسی مولفه های جریان نواندیش متعهد می پردازیم. 🔺 🖊نگارنده:حسین ایزدی ✔️لینک مطلب 🌐 http://yon.ir/jUCh7 🆔 @asbat_ir
🔸عرفان‌هاي نوظهور ايرانی🔸 🔻یکی از سرفصل‌های موجود در «دین‌گریزان معنویت‌گرا» عرفان‌های نوظهور ایرانی است. فرقه‌ها و عرفان‌هایی که عمدتا با انحرافات گسترده همراه هستند و به دلیل نزدیکی برخی آیین و رسومات آنها به فرهنگ اسلامی وایرانی، تهدیدی جدی برای جوانان محسوب میشوند. در ادامه با این عرفان‌ها آشنا خواهیم شد.🔺 🖊نگارنده: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2163 🆔 @asbat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مستند نقد آقای غفاری (مدعی عرفان) 🔸 🌐https://www.asbaat.ir/?p=2186 🆔 @asbat_ir
🔸 لیبرالیسم و تفاوت آن با آزادی در اسلام | بخش سوم🔸 🔻آیت الله خامنه ای در مورد ریشه آزادی در غرب می فرمایند: « منشاء آزادی و ریشه‌ی آزادی در فرهنگ غربی با منشاء و ریشه‌ی آزادی در بینش اسلام و در فرهنگ اسلامی بکلی متفاوت است. اینی که شما میبینید در تمدن کنونی غرب میگویند بشر باید آزاد باشد، این یک فلسفه‌ای دارد، یک ریشه و منشاء فکری دارد و اینی که اسلام میگوید بشر و انسان باید آزاد باشد، فلسفه‌ی دیگری دارد و ریشه و منشاء دیگری. ریشه‌ی آزادی در غرب عبارت است از خواست انسان، تمایلات انسان. وقتی میگوئیم خواست و تمایلات انسان، مقصود همه، تمایلات عقلانی و منطقی هم نیست؛ یعنی انسان یک سلسله خواستها دارد، تمایلات دارد، بعضیاش مهم است، بعضیاش حقیر است؛ بعضیاش منطقی است، بعضیاش پوچ و واهی است، بعضیاش مربوط به مسائل شهوانی است، بعضی مربوط به مسائل فکری و روحی و چیزهای دیگر است، اما هر چه هست، چون انسان دارای یک خواستی هست، یک تمنائی هست، یک میلی هست، باید بتواند این میل خود و تمنای خود و خواست خود را اعمال کند. این به طور کوتاه و خلاصه فلسفه‌ی آزادی در غرب است.»🔺 ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2178 🆔 @asbat_ir
🔸آشنایی با فرقه‌های انحرافی🔸 🔻در دو قرن اخير برخي فرقه‌هاي استعماري در کشورهاي اسلامي و به خصوص در‌ ايران پيدا شده‌اند که خود را دين معرفي مي‌کنند.‌ اين فرقه‌ها بعد از انقلاب به حالت نيمه‌تعطيل درآمدند و چندان فعال نبودند اما اخیرا زمينه فعاليت مجدد آن‌ها پيدا شده و امروزه برخي از آن‌ها تهديدي براي جوانان مسلمان شده‌اند. در ادامه با برخی از این فرقه‌ها آشنا خواهیم شد.🔺 ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2197 🆔 @asbat_ir
🔸 مرز آزادی در اسلام و دیگر فرهنگ ها از منظر مقام معظم رهبری🔸 🔻هر کسی آزادی را به گونه ای تعریف کرده و در عین حالی که در زندگی بشر بسیار ملموس است تعریف شفافی ندارد. به باور آیزایا برلین: واقعیت آن است که مفهوم آزادي مستقیماً زاییده نظریاتی است که درباره ماهیت نفس و شخص انسان ابراز می شود. درواقع با تعریف انسان و آزادي می توان آن قدر بازي کرد تا این کلمات هر معنی دلخواهی را افاده کند. برخی براي تعریف آزادي، آن را مقید و متصف به افاده و عقلانیت نموده اند. ازجمله علامه محمدتقی جعفري می گوید: آزادي عبارت است از باز بودن راه فعل و ترك فعل براي یک انسان، اعم از اینکه یکی از دو طرف یا هر دو طرف داراي ارزش یا ضدارزش بوده باشد. آنچه که آزادي را موصوف به معقول یا نامعقول می سازد، مربوط به بهره برداري از آزادي است که اگر مطابق اصول و قوانین مفید انسانی باشد، آزادي معقول و اگر برضد اصول و قوانین مفید انسانی باشد، آزادي نامعقول نامیده می شود. 🔻 🖊نگارنده: سعید ابوالقاضی ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2210 🆔 @asbat_ir
🔸 آشنایی با تصوف🔸 🔻در مورد معناي واژه «صوفي» اختلاف است اما مي‌توان گفت قوي‌ترين قول‌ آن است که واژه صوفي از «صوف» به معناي پشم است و لذا صوفي به معناي پشمينه‌پوش است؛ چون صوفيان اوليه، لباس‌هاي پشمي مي‌پوشيدند. جامه پشمين علامت زجر دادن بدن و به نوعي نشانه دنياگريزي بود؛ لباس پشمي، راحتي لباس نرم را ندارد. کساني مانند عبدالحسين زرين‌کوب که از مدافعان صوفيه است، نيز همين معني را تأييد کرده‌اند🔺 🖊به قلم: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2229 🆔 @asbat_ir
🔸آشنایی با سلفیه🔸 🔻«سلفيه» يکي از گرايش‌هاي فکري اهل‌سنت هستند که خود را پيرو «سلف صالح» مي‌دانند و درپي بازگشت به شيوه زندگي و راه و رفتار آنان مي‌باشند.‌ اين گروه، در عصر عباسيان و پس از اختلاف با معتزله و اهل کلام و شيعيان پديد آمدند. سلفيه، از سلف گرفته شده است. «سلف» در لغت به معناي گذشتگان از پدران و خويشاونداني است که در سن و فضيلت بالاتر از انسان باشند يا به معناي پدران و خويشاونداني است که قبل از انسان از دنيا رفته باشند.بنابر‌اين، سلفي از نظر لغوي يعني، کسي که راه گذشتگان را مي‌پيمايد.🔺 🖊به قلم: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2305 🆔 @asbat_ir