🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش پنجم
🔰 متون دینی توان پاسخ گویی به مسائل روز را ندارند!!!
🔺 ادامه مصاحبه غرویان با خبرنگار #روزنامه_شرق(خانم پروین بختیارنژاد): «موضوع عقلانیت در روزگار ما مسأله مهمی است. انسان یک موجود ثابت از همه جهات نیست. انسان یک موجود متحولی است و در هر زمان در طول اعصار یک زاویه وجودی تازه ای از انسان کشف می شود.
🔸 به اضافه اینکه محیط انسان دائما در تحول و دگرگونی است و محیط سیاسی، محیط اجتماعی، محیط طبیعی و جزئیاتی مانند پوشاک، و خوراک، روابط زندگی و غیره نیز تابع این تغییر است. پس می توان چنین تصور کرد که ابعاد مختلف زندگی انسان مرتبا در حال تحول است.
🔸 از طرح این مسائل می خواهم چنین استفاده کنم و بگویم بسیاری از حقوق انسان هم هست که چه بسا در گذشته های دور اصلا موضوعیت نداشته و مطرح نبوده مانند کارکردن و اشتغال زن در کنار مردان در جامعه.
🔸 در دوره هایی بوده که نیازی نبوده زنان خارج از خانه کار کنند، اما اینک شرایط اقتصادی، شرایط سیاسی، اجتماعی، طوری است که اقتضا می کند که زن هم در کنار مرد و درست پا به پای مرد فعالیت داشته باشد. ما برای اینکه حقوق انسانِ متحول را به دست بیاوریم، چاره ای نداریم جز اینکه به عقلای قوم در هر عصری مراجعه کنیم.
🔸 و اتفاقا سیره عقلا از نظر فقه و مبانی دینی ما، همیشه حجت بوده و مورد احترام قرار گرفته است. عقل و عقلانیت یکی از منابع تشخیص احکام دینی است.
🔸 عقل خود نیز یک منبع شناخت است همانطوری که سنت منبع است، همان طوری که اجتماعات علما در طول تاریخ برای فقیه و مجتهد و مستنبط احکامی دینی حجت است، عقل هم حجت است.
🔸 در روایات و آیات قران، عقل به عنوان یک پیغمبر باطنی معرفی شده است. حال اگر بخواهیم از عقل به عنوان پیغمبر واقعی استفاده کنیم، در حال حاضر چه باید بکنیم؟
🔸 من معتقدم که در هر عصری عقلای بشر آنهایی که یک وفاق نسبی جمعی روی آنها هست انسانهای فرهیخته و برگزیده هستند، اینها باید در هر عصری بنشینند و حقوق بشر به خصوص حقوق زنان و حقوق کودکان را، حقوق مردان، حقوق کارگران و غیره را تدوین و تبیین کنند. البته نگاهی هم به متون دینی داشته باشند.
🔸 به هر حال #متون_دینی هم، بیانان و اشاره هایی به حقوق اصناف مختلف دارند ولی آنها کافی نیست و حرف نهایی را باید عقلای امروز بزنند.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 3
🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت سوم
💠 شخصیتِ محوری سازمان
🔸 محوریترین شخصیت این سازمان #بهزاد_نبوی است. از وی در عرصه سیاست ایران به «#چریک_پیر» یاد میشود. بهزاد نبوی در سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. پدر وی اهل سبزوار و مادرش اهل تبریز بود.
🔸 پدر و پدر بزرگ وی هر دو متهم به همکاری با گروههای#مارکسیستی بودند، گرچه خود نبوی آنان را «دارای عقاید و جهتگیریهای کاملاً #لیبرالی و طرفدار نظام #شاهنشاهی و نیز تا اندازهای مخالف با عقاید و معتقدات دینی» معرفی میکند.
🔸 پدر بهزاد، حسن نبوی، پیش از انقلاب، عنوان پایاننامهی خود را «از انقلاب #مشروطه تا #انقلاب_سفید» برگزید که نشان از عمق وابستگی او به رژیم سابق داشت.
🔸 مادر وی، خانم شیفته هروآبادی نیز از خانوادهای با تفکر چپ است، گرچه منصوره پیرنیا از عناصر ضد انقلاب در مریلند آمریکا سال ۱۹۹۵ درکتابی تحت عنوان «سالار زنان ایران»، وی را #فمینیست و به عنوان رئیس انجمن پرستاران ایران و عضو هیات داوران انتخاب پرستاران نمونه در دوره ستمشاهی معرفی میکند.
🔸 بهزاد نبوی دارای مدرک لیسانس الکترونیک از دانشگاه پلیتکنیک میباشد. نام مستعار وی در دوران قبل از انقلاب حمید جهانبین و اهل مراغه بوده است.
🔸 بهزاد نبوی سابقه #کمونیستی دارد. قبل از سال ۱۳۵۱ با گروه مصطفی شعاعیان به نام «جبهه دمکراتیک خلق» که همه مارکسیست بودند، همکاری داشت.
🔸 در سال ۵۱ دستگیر شد و در زندان «#قزل_قلعه» نمازخوان شد اما به مجاهدین خلق پیوست. در زندان با #شهیدرجایی و عباس دوزدوزانی آشنا شد و همین موجب شد تا بعد از اعلام تغییرایدئولوژی سازمان از آنان جدا شود.
🔸 گروهی از کسانیکه بعد از تغییرایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق، از آنان جدا شده بودند، گروه جدیدی را به عنوان «#امت_واحده» تشکیل دادند.
🔸 بهزاد نبوی، صادق نوروزی، مهدی نیکدل، محمد سلامتی از شاخصترین این افراد بودند. با این حال، این افراد تا مدتها با اعضای مجاهدین در ارتباط بودند. در آستانهی انقلاب اسلامی، بهزاد نبوی و همراهانش از زندان آزاد شدند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829
🆔 @asbaat_ir
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 4
🔰 ائتلاف گروههای مشروطهخواه
🔺 مجموعا این تحولات یعنی تماس و برخورد با آموزههای غرب از یکسو و مورد مقایسه قرارگرفتن وضعیت ایران با غرب از سوی دیگر و همچنین برخی سیاستهای دولتی که نهایتا به وابسته و تحت الحمایه نمودن ایران به کشورهای اروپایی منجر شد، موجب بروز نارضایتی اجتماعی فراگیری در جامعهی ایران شد.
🔺 این نارضایتیها ابتدا در قالب جنبشهایی با ماهیت دینی و مذهبی و رهبری مرجعیت شیعی نظیر #نهضت_تنباکو خود را نشان داد. بروز چنین جنبشهایی، #ناصرالدین_شاه را وادار به اعمال محدودیت سیاسی بیشتر و جلوگیری از ادامهی تغییر و تحولات نمود.
🔺 اما با روی کار آمدن #مظفرالدین_شاه، محدودیتهای سیاسی کاهش یافت و مرزهای کشور به روی روزنامههای منتقدی چون «#حبلالمتین» و «پرورش» که در کلکته و #قاهره منتشر میشدند، باز شد و ممنوعیت مسافرتها نیز لغو گردید.
🔺 این سیاست که با هدف فرونشاندن مخالفت مردم اعمال میشد، مخالفان را به تشکیل سازمانهای نیمه مخفی تشویق کرد. نهایتا این تحولات در مرداد ۱۲۸۰ ش، منتهی به #انقلاب_مشروطه شد که این انقلاب در واقع محصول اتحاد میان #بازرگانان، #روحانیت و #روشنفکران_مدرن بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795
🆔 @asbaat_ir
🎙#گفت_وگو| تفاوت دیدگاه شیعه و غیر شیعه نسبت به حاکمان
🔹 آیت الله #سيدجعفر_مرتضی_عاملی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تهاجماتى جهان تشيع را تهديد مىكند و از بين اين تهاجمات كدام هجمه خطرناكتر است؟ گفت:
🔹 ما شيعيان از جهات مختلف مورد #هجوم و حمله هستيم؛ از طرفى مذاهب فكرى و طرفداران آن مذاهب با ما دشمنى دارند. علت اين دشمنى اين است كه توان مقابله فكرى و علمى با ما را ندارند و به همين دليل به تهمت زدن رو مىآورند و با #فحش، #تكفير، #جنگ_تبليغاتى و تحريك احساسات، جوانان خود را از ما دور مىكنند؛ يعنى با تعصبّ و ايجاد تشنج از ما فاصله مىگيرند؛ نه با گفتگوى علمى و دليل.
🔹 از طرف ديگر دشمنان هميشگى شيعه، حكام، ثروتمندان و هوسرانانِ دنياطلب جامعه هستند؛ چون فرهنگ شيعه رفتار و افكار آنها را نادرست مىداند؛ آنها شيعه را مقابل خود و سدّ راه خود مىدانند و نمىتوانند وجود شيعه را تحمل كنند؛ به همين دليل به شكلهاى مختلف و با تمام توان با شيعه مىجنگند: جنگ تبليغاتى، #محاصره_اقتصادى، #تحريم، منزوى ساختن، زندانى كردن، جنگ نظامى، كشتن، آواره كردن، دور كردن از مجامع علمى جهانى (تا آن مجامع را در مسير اهداف خود به كار گيرند) و… .
🔹 بنابراين نه حاكمان، نه ارباب مذاهب و نه دنياطلبان هيچ يك ما را تحمل نمىكنند؛ چون ما با كسى اهل #مدارا نيستيم؛ مثلاً اگر حاكمى مرتكب عملى خلاف شريعت شود، بر خود واجب مىدانيم او را نهى از منكر كنيم.
🔹 در حالى كه غير شيعه چنين روشى ندارند و معتقدند ما در هر صورت پيرو دستورات حاكميم؛ اگر حاكم نسبت به مسألهاى راضى باشد ما هم راضى هستيم و اگر غضب كند ما هم غضبناكيم.
🔹 آنها مىگويند: همراه حاكم باش هرچند تازيانه بر پشتت زند يا اموالت را غصب كند! حاكم در ديدگاه غيرشيعه سايهی خدا بر روى زمين است؛ خدا حاكم را سركار آورده. اما شيعه چنين نيست و به همين دليل حاكمان، شيعه را براى خود خطر مىدانند و ما هميشه مورد هجمههاى مختلف هستيم؛ چون تحمل ما برايشان سخت است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4837
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| اذعان علمای اعلام به مدیریت عالی رهبری در فتنه 88
💠 آیت الله #سیدجعفر_شبیری_زنجانی: این قضیه (فتنه 88) همه را نگران کرده بود و حضرت آیت الله خامنهای به بهترین وجه، مملکت را اداره کردند. این را دیگر همه علمای اعلام هم تصدیق میکنند که هیچ کدام نمیتوانستند به این شکل بحران را اداره کنند.
#فتنه_88
#بصیرت
#امام_خامنه_ای
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 2
🔰 کسی ما را نمیشناسد!!!!!
🔸 حجت الاسلام نواب در بخشی از گفتگوی خود که در پست قبل منتشر شد، تصریح داشت: «خارج از کشور که رفتم متوجه شدم کسی تشیّع و اسلام را نمیشناسد. حرفهایی که میزنند #بُلوف است؛ هیچ کس ما را دقیق و عمیق نمیشناسد؛ چیزی از ما نمیدانند.» در خصوص این سخن جناب آقای نواب، نقدها و نکات قابل تأملی مطرح است که به بخشی از آنها اشاره می شود.
🔸 این سخن آقای نواب حتی مورد تایید کارشناسان غیر ایرانی و غیر مسلمان و خارجی نیست تا چه رسد به آنانی که در طول 40 سال گذشته با مجاهدتهای خود در این عرصه فعالیت داشتهاند.
🔸 معلوم نیست آقای نواب در سفرهای خارجی کجا و با چه کسانی ملاقات میکند که به این برداشت رسیده است که شناخت و رویکرد هزاران انسان در همه قارهها به مکتب #تشیع را بلوف!! میخواند.
🔸 رویکردی که ابتدا با ظاهر شدن چهره مقدس #امام_خمینی (ره) بر صفحه تلویزیونهای دنیا آغاز و هم اکنون در راهپیمایی عظیم #اربعین خود را نشان میدهد.
🔸 مشاورین و مدعوین آقای نواب چه کسانی هستند که نوک حمله پیکان را همگام با عناصر #متحجر و #سکولار متوجه نقش 40 ساله انقلاب در #ترویج و #تبلیغ تشیع میکنند؟
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش 9
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
🔸 تلاش برای تخریب چهره رهبری!
🔹 یکی دیگر از عوامل به میدان آمدن طیف مهدی هاشمی معدوم، انتخاب آیت الله العظمی خامنهای به رهبری نظام اسلامی و بر باد رفتن آرزوها و خیالهای خام این جریان است.
🔹 چرا که با انتخاب معظمله به عنوان #ولی_فقیه این طیف توان فعالیتهای زیرزمینی و نفوذ در دوایر دولتی و تصاحب پستهای کلیدی را برای خود منتفی میدید.
🔹 از این رو با تأسی به مهدی هاشمی تا قبل از اعدام، که از هیچ تهمت و افترایی نسبت به امام و آیت الله #خامنهای پرهیز نداشت، این بار در دامنه وسیعی بر علیه مقام عظمای ولایت شروع به فعالیت کرد.
🔹 مهدی هاشمی در ارتباط با سابقه دشمنی خود با مقام معظم رهبری و تلاشهای خود جهت مشوش ساختن ذهن حضرت امام (ره) نسبت به ایشان اعتراف کرده و تصریح میکند که: «آقا #هادی (هاشمی) نقش بیشتری از من در این قضیه (مخدوش کردن چهره مقام معظم رهبری) داشت».
🔹 به علاوه تلاشهای دیگری همچون شایعهسازی، تهیه و پخش اعلاميه و شبنامه و … جهت تخریب چهره مقام معظم رهبری داشته که در جای دیگری به آن #اعتراف کرده است.
🔹 وی نامهای در دو صفحه خطاب به مقام معظم رهبری (زمان تصدی ریاست جمهوری ایشان ) در تاریخ 66/05/22 به رشته تحریر در آورد و ضمن عذرخواهی از بی ادبیها، اهانتها ، غيبتها، تهمتها وتضعيفها درخواست عفو نموده است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4885
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش 9
🎙 #مصاحبه| دونبشهای حوزوی
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر در خصوص نقش مباحث اخلاقی در به وجود آمدن جریانات افراطی و تفریطی که سابقا بیان شد گفت:
🔸تا اینجا عرصه اندیشه بین #افراط و #تفریط را عرض کردم، دسته سوم عرصه اخلاق است، این جریان همه چیز را یاد دارد، همه چیز را میداند، اما دنیا و رفاه خود را چکار کند؟ در واقع گرفتار آن است.
🔸 عزیزی نقل میکرد که یکی از موجّهین و بزرگان انقلاب به درخواست دوستی به خانه او رفت. وقتی وارد خانه شدند صاحبخانه اصرار کرد که این آقای مهمان که عرض کردم از نخبگان و برجستگان است، ایشان را به زیرزمین ببرند محافظان او با توجه به سن بالای این شخصیت، مناسب ندیدند که ایشان بتواند این پلهها را طی کند چون این مسیر برایش آسیبرسان بوده است و وضعیت جسمی خوبی نداشته است، در نتیجه اصرار از صاحبخانه و انکار از محافظان صورت میگیرد.
🔸 یکی دو محافظ گفتند که بگذارید ما برویم ببینیم رفتوآمد چگونه است، میتوانیم ایشان را ببریم و بیاوریم؟ داخل زیرزمین رفتند و هم مسیر را شناسایی کردند و هم خانه را دیدند که چه شکلی است، خانه گلیم بود و عکس آقا بود و زندگی ساده بود؛ بالا که آمدند گفتند ما بههیچوجه ایشان را پایین نمیبریم، بایستی حتماً بالا برویم، بالا که رفتیم دنیای دیگری بود، خانه دیگری بود خانهای #اشرافی بود.
🔸 این قُماش در حوزه کم نیستند؛ و اینها اتفاقاً عامل جوش دادن این دو جریان ضد هستند. لذا شما وقتی به صحنه عمل بروید، یک آدمهایی را میبینید که با این دو ضد کنار میآیند، همین که گفتم دو نبش، بعضیها با #دو_نبش_سیاسی، بعضی با دو نبش عقیدتی، بعضی با دو نبش دیگر، جورِ جور هستند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4841
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| فتنه گران، دلها را داغدار کردند
💠 #آیت_الله_خزعلی (ره): سال 88 عکس #امام (ره) را پاره کردند و به #امام_حسین علیه السلام توهین کردند. این کارها را میرحسین و کروبی انجام دادند و الآن هم دل ما از دست اینها داغدار است.
#فتنه_88
#میرحسین_موسوی
#کروبی
#براندازان
#بصیرت
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892