🔖 #شورای_نگهبان/ بخش 2
🎙 #گفتگو| اشکالات پیشنویس قانون اساسی
🔹 #حجت_الاسلام_والمسلمین_محمدرضا_مومن:
🔺 در مورد ساختار شورای نگهبان بحثهای زیادی صورت گرفته است. در پیشنویس قانون اساسی که در پاریس نوشته شده، اصلاً شورای نگهبان به این شکل پیشنهاد داده نشده بود و فقط یک حق اعتراض برای مراجع با ضمانت اجرایی ضعیف قرار داده شده بود.
🔺 دولت موقت یک پیشنویس آورده بود که مجلس ۵ نفر فقیه از میان کسانی که مراجع معین میکنند انتخاب کند و ۶ نفر حقوقدان که ۳ نفر از اساتید دانشگاه و ۳ نفر از قضات دیوان عالی کشور باشند.
🔺 اما این وظایف که الآن برای شورای نگهبان آمده، غالبش نبود و خیلی وظایف ابتداییتر و مختصرتر برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده بود که پس از بحث و بررسی مفصل در مجلس خبرگان قانون اساسی، شورای نگهبان به این شکل درمیآید.
🔺 از کسانی که خیلی نقش در این زمینه داشتند، نائب رئیس مجلس که مدیر جلسه بود یعنی #شهید_بهشتی رضوان الله تعالی علیه و بعضی از نمایندگان مثل #شهید_آیت، و بعضی مراجع فعلی که آن زمان در مجلس بودند مثل آیتالله #مکارم_شیرازی در باب اسلامیت نظام و شورای نگهبان خیلی محکم صحبت کردند.
🔺متن پیشنهادی که گفته بود ۵ نفر فقیه از میان کسانی باشند که مراجع معرفی میکنند، اینجا یک امر ضابطهمندی نبود که مراجع چه کسانی هستند، اینها را چگونه معرفی میکنند و این فقهایی که باید معرفی شوند چه شرایطی دارند.
🔺 چون مراجع همهشان که نسبت به همه فقها شناخت ندارند، هر مرجع نسبت به شاگردان خودش آن هم نه کامل بلکه به برخی ممکن است شناخت داشته باشند.
🔺 ضمن اینکه ممکن است از بعضی ویژگیهای اخلاقی آنها که از جمله مهمترین آنها عدالت و وثوق است، اطلاع نداشته باشد. بنابراین با چه سازوکاری باید مراجع، اینها را معرفی کنند.
🔺 علاوه بر اینکه قوانین نظام باید زیر نظر #ولی_فقیه باشد و او باید این کنترل را انجام دهد، اما این نظارت از دست فقیه حاکم خارج میشد و به دست مراجع سپرده میشد و سازوکار مناسبی هم برای نظارت نداشت.
🔺 اشکال دیگر این بود که تعداد فقها کمتر از تعداد حقوقدانان بود و در رأیگیری ممکن بود که اکثریت حقوقدانان به قانونی رأی دهند که در آن متخصص نبودند و اشکال شرعی نتوانند به آن بگیرند، این یکی از اشکالات اساسی بود که بعدا تعداد برابر شد.
🔺 سومین اشکال این بود که حقوقدانانی که باید از اساتید دانشگاه و قضات دیوان باشند را چه کسی باید معرفی کند تا مجلس انتخاب کند، در اینجا پیشنویس قانون اساسی ساکت بود که چگونه باید معرفی شوند، از میان چه کسانی و چه شرایطی باید داشته باشند، مسلمان باشند یا غیرمسلمان هم میتواند باشد، دقیق مشخص نشده بود.
🔺 بعداً تفکیک وظیفه شد و گفتند در اظهارنظر در عدم مغایرت با موازین شرعی فقها اظهارنظر کنند و در باب قانون اساسی همه ۱۲ نفر اظهارنظر کنند. در مجموع این اشکالات وارد بود. البته این اشکالات در آن مجموعه مشروح مذاکرات قانون اساسی آمده است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4976
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| پدافند هوایی در نگاه #شهیدلطفی_نیاسر از شهدای هوا فضای سپاه
#سپاه
#مقاومت
#جهاد
#شهادت
#پدافند_هوایی
#هوافضا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| قطع وابستگی به بیگانگان
💠 #شهید_نواب_صفوی (ره): اگر با کاشتن گندم بر پشت بام خانه می توانی رفع احتیاج از بیگانه کنی بهتر است به این کار اقدام کنی تا اینکه دست گدایی بسوی دشمن اسلام دراز کنی!
#اقتصاد_مقاومتی
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#دشمن_شناسی
#مبارزه
#نبرد
#بصیرت
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 20 💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات 2️⃣ اموال مص
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 21
💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات
2️⃣ اموال مصادرهای
🔺 ج- #بنیاد_مستضعفان 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 21
💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات
2️⃣ اموال مصادرهای
🔺 ج- #بنیاد_مستضعفان
🔺 هنوز یازده ماه از نامه قبلی #عبائی_خراسانی (سرپرست دفتر تبلیغات) به حضرت امام جهت دریافت بخشی از اموال عوامل شاه نگذشته بود که وی در نامه بعدی که مورخ 22 دیماه 1365 نگارش یافت درخواست میکند این بار بخشی از اموال بنیاد مستضعفان، به دفتر تبلیغات سپرده شود تا بتوانند بخشی از مخارج دفتر را از این طریق تأمین کنند. حضرت امام نیز موافقت میکنند. متن هر دو نامه به این شرح است:
🔺 اجازه نامه
زمان: 30 دی 1365 / 19 جمادی الاول 1407
مکان: تهران، جماران
موضوع: تأمین بودجۀ دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم
مخاطب: عبایی خراسانی، محمد (مسئول دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم)
[آقای محمد عبایی خراسانی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم، طی نامه ای به تاریخ 22 / 10 / 1365 به محضر امام خمینی با بیان اینکه:
«... دفتر تبلیغات اسلامی قم با توجه به مخارج بسیار سنگین که از نظر اعزام مبلغین به جبهه های جنگِ حق علیه باطل و پادگانها و ستادهای بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی و کارخانجات و غیره متحمل می شود و مضاف بر اینهمه، وظایف دیگری نیز در عهده دارد از قبیل: تحقیقات در علوم اسلامی و آموزش و انتشارات و فعالیتهای فرهنگی و هنری و غیره که همه موجب مخارج سنگین برای این مجموعه بوده و دفتر را در تنگنا قرار داده است...»، خواستار اجازۀ تأمین بخشی از نیازها از محل امکانات در اختیار بنیاد مستضعفان، با هماهنگی نخست وزیر، شده است، امام خمینی در پاسخ چنین نوشته اند:]
🔺 بسمه تعالی
موافقت می شود. ان شاءالله تعالی موفق باشید.
30 دی 65
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 16
💠 کاربرد آموزشی بیت حضرت امام در شهر قم
🔸 مسئولین موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام باید بیش از پیش به رسالت خود در امر نشر و گسترش آثار امام راحل در داخل و خارج از کشور وجه همت گمارند و از ظرفیت عظیم مرقد مطهر استفاده کنند و با طراحی روشهای نو، عاشقان خمینی را با آرمانها و دستاوردهای انقلاب اسلامی آشناتر ساخته و به ارائه الگوی #جامعه_اسلامی موفق برای جهانیان تلاش نمایند.
🔸 #آستان_مقدس_امام_خمینی (ره) سرمایه بزرگ معنوی برای انقلاب اسلامی است و میتواند بازتابدهنده آرمانهای امام راحل و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و حلقه وصل مسلمانان مظلوم در سراسر جهان باشد.
🔸 با توجه به تجمیع برخی مراکز دیگر موسسه در اطراف حرم مطهر از جمله #پژوهشکده_امام_خمینی (ره) و #انقلاب_اسلامی، #حوزه_علمیه، کتابخانه، موزه و… امید میرود این نهاد با بکارگیری مدیریت انقلابی و #جهادی و بصیر و در خط ولایت بتواند حق امام و انقلاب اسلامی را ادا نماید.
🔸 از دیگر اماکنی که به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ملحق شده میتوان #حسینیه_جماران و منزل اجارهای امام راحل در جماران، منزل شخصی حضرت امام در شهر مقدس قم و منزل پدری ایشان در شهر #خمین را نام برد.
🔸 اخیرا منزل حضرت امام در #نجف_اشرف نیز به آنها افزوده شده است. همچنین شعبه موسسه در اصفهان نیز در سالیان گذشته افتتاح شده و هم اکنون به فعالیتهای خود ادامه میدهد.
🔸 شایان ذکر است که هر یک از این مراکز در زمینهای خاص نمود پیدا کرده مثلا بیت حضرت امام در قم بیشتر کاربرد آموزشی و فرهنگی دارد و در طول روز پذیرای بازدیدکنندگان است و برخی دروس حوزوی نیز در این مکان برگزار میگردد. البته شعبه موسسه در قم هم دارای کتابخانه و بخشهای مختلف آموزشی و پژوهشی است که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
ادامه دارد …
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4911
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش 6
📝 #یادداشت| دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت
🔺 دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت چیست و چه ضرورتی بر این امر مترتب است. طبق آنچه میتوان از دیدگاه مقام معظم رهبری در این مورد بیان کرد، ۶ علت مهم است که ذیلا به آن میپردازیم:
1️⃣ وابستگی این نظام به #روحانیت
🔺 یکی از مهمترین دلایل لزوم سیاسی بودن حوزههای علمیه، وابستگی نظام جمهوری اسلامی به روحانیت و علمای دین است. بر همین اساس لازم است تا روحانیان نسبت به مسائل سیاسی آگاهی کامل داشته باشند:
🔸 «نظام جمهوری اسلامی به طبیعت خود، نظامی وابسته به علمای دین است؛ و علمای دین، هم از این حیث که در پدید آوردن این نظام سهم وافر را داشتهاند و هم از این جهت که مردم درباره نظام به آنها مراجعه میکنند و هم از این جهت که خود از جهات مختلف و در مشاغل مختلف، در نظام مسؤولند …
🔸 باید از وضعیت و موجودیت نظام، آن چنان که هست، مطلع باشند؛ نقایص را بشناسند و پیشرفتها را بدانند؛ آن جا که کمک لازم است، آن را تشخیص بدهند؛ آن جا که دشمن به آن توجه پیدا کرده و هدف گرفته است، آن را شناسایی کنند تا بتوانند نقش صحیح خود را در تداوم این نظام ایفا کنند. حوزه علمیه و علمای دین و جوامع دینی و روحانی نمیتوانند از وضع نظام بی خبر باشند و بیخبر بمانند و این بیخبری را تحمل کنند.»
2️⃣ نیاز نظام به روحانیت
🔺 همانگونه که این نظام وابسته به روحانیت است، به این نهاد نیز نیاز دارد. به اعتقاد مقام معظم رهبری: «علت فعّالیت حوزههای علمیّه……. نیاز حکومت اسلامی است که در طول تاریخ بعد از حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی علیهم الصّلاة والسلام، دیگر حکومتی با این خصوصیّات، متکّی بر احکام و مقرّرات دینی تا امروز تشکیل نشده است.
🔸 این اوّلین بار است که حکومتی بر اساس قرآن تشکیل میشود و جامعهای اسلامی -با همه مشکلات و زحماتی که این کار داشته و دارد- به وجود آمده است. این نظام و حکومت الهی، برای عمل، اوّلاً به معارف و مقرّرات اسلامی احتیاج دارد. ثانیاً در برخی از جاها به اشخاصی برای اداره بعضی از امور این نظام نیاز است که بایستی این دو نیاز را حوزهها تأمین کنند.»
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4919
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 13
📝 #یادداشت|تاکتیک تبلیغاتی جریان اصلاحات
🔸 آقای خاتمی در این دوره با عنوان «دکتر خاتمی» از سوی #مجمع_روحانیون_مبارز برای کاندیداتوری مطرح شد. در این میان آنچه تعجب همگان را برانگیخت، حمایت حزب کارگزاران سازندگی از کاندیداتوری آقای خاتمی بود.
🔸 حمایتی که پیوند دو جریان «#چپ_مدرن» و «#راست_سنتی» را نشان میداد و #هاشمی را رسما از تیم روحانیت مبارز جدا میساخت.
🔸 البته این روند با یک تاکتیک تبلیغاتی هوشمندانه نیز همراه بود زیرا با وجود اینکه #کارگزاران_سازندگی به طور رسمی و آشکار از کاندیداتوری آقای خاتمی حمایت کرده بود و شخص آقای هاشمی نیز طبعا ریاست جمهوری آقای خاتمی را «روند تکاملی» دولت خود میدانست، اما جریان چپ ترجیح داد به نقد عملکرد دولت آقای هاشمی رفسنجانی بپردازد و انتقاد از ایشان را به عنوان رئیس جمهور جریان راست، در محور مبارزات انتخاباتی خود قرار دهد.
🔸 در چنین فضایی، جریان چپ یک هدف اساسی دیگر را نیز دنبال میکرد و آن، کشاندن عقبه تئوریک حلقههای «#کیان»، «#آئین» و «#سلام» به عرصه جامعه و سیاست بود.
🔸 اندیشههای این جریان به واسطه سخنرانیهایی که آقای خاتمی و حامیانش در مناطق و شهرهای مختلف کشور انجام میدادند به سرعت در قالب برنامههای انتخاباتی رواج مییافت.
🔸 محور این مباحث غالبا تبیین ادبیات اندیشه #سکولاریسم و پیاده نمودن آن اصول در جامعه ایران بود. از این رو در این سخنرانیهای تبلیغاتی مباحثی همچون«#جامعه_مدنی»، «جایگاه #ولایت_فقیه»، «توسعه سیاسی»، «#آزادی» و … مطرح گردید و آقای خاتمی گاهی آشکار و گاهی با ادبیاتی محتاطانه و در لفافه، به باز تعریف جایگاه «ولی فقیه» و لوازم «توسعه سیاسی» در ایران میپرداخت.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2207
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892