eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸درآمدی بر جریان‌های علمی، سیاسی و فکری حوزه‌های علمیه | بخش نهم🔸 🔴بررسی انواع گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی حوزه 🔴 🔻جریان شناسی حوزوی یکی از حوزه های مطالعاتی است که سابقه زیادی از عمر آن نمی گذرد. جریان های حوزوی را می توان از جهات مختلف دسته بندی کرد. جریان های عرفانی، جریان های کلامی، جریان های فقهی و اصولی، جریان های تفسیری، جریان های حدیثی و نیز جریان های سیاسی برخی از این وجوه و جهات هستند. در این مقاله می کوشیم به ضرورت جریان شناسی حوزوی، پیشینه و انواع آن اشاره ای داشته باشیم. در بخش اول از این مقاله ساختار کلی بحث، تعریف و پیشینه جریان شناسی مورد بررسی قرار گرفت. بخش دوم مقاله به بررسی ملاک ها و معیارهای جریان به شمار آمدن جریان ها و نیز ضرورت جریان شناسی پرداختیم. بخش سوم مقاله به بررسی انواع طبقه بندی جریان های حوزوی و نیز بررسی کلان جریان ها و خرده جریان ها پرداخت. خرده جریان به جریان های علمی و نیز جریان های سیاسی تقسیم شد. در این بخش که بخش پایانی این مقاله به شمار می آید، به طبقه بندی انواع جریان های سیاسی حوزوی می پردازیم و سپس با نتیجه گیری بحث را به پایان می رسانیم. 🔺 🖊نگارنده:حسین ایزدی ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2427 🆔 @asbaat_ir
🔸 زمينه‌سازان هجوم به شيعه🔸 🔻در سال‌هاي اخير، برخي افراد بي‌مهري‌هاي زيادي نسبت به روايات شيعه کرده‌اند که زمينه هجوم به روايات شيعه و به دنبال آن، هجوم به عقايد و ارزش‌هاي شيعه را فراهم کرده است. بنيان‌گذاران اين تفکر در اين زمان، سه نفر از شاگردان مرحوم آيت‌الله خوئي هستند اما کسان ديگري نيز به آنان اقتدا کرده و راه آنان را ادامه داده‌اند. البته اين تفکر در تاريخ شيعه سابقه‌اي چند صد ساله دارد. بنيان‌گذار اين شيوه در ميان شيعيان، مرحوم علامه حلي است. تا قبل از علامه حلي، علماي بزرگ شيعه همانند: مرحوم کليني، شيخ صدوق و شيخ طوسي(رضوان‌الله‌عليهم‌اجمعين)، در ارزيابي احاديث، مصدرمحور بودند نه راوي‌محور. بدين معني که در آن زمان، اگر حديثي در کتابي آمده بود که آن کتاب، نزد بزرگان شيعه معتبر بود و نسخه آن کتاب نيز از اعتبار لازم برخوردار بود، چنين حديثي را معتبر مي‌دانستند، گرچه راوي آن توثيق نشده بود.🔺 🖊به قلم: مصطفی اسکندری ✔️لینک مطلب 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2432 🆔 @asbaat_ir
🎤مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام قوامی : 🔹در حال حاضر چه جریانات فعالی در مدارس و حوزه‌های علمیه وجود دارد؟ : 🔸در مورد جریانات فعال در مدارس و حوزه‌های علمیه اگر بگوییم دو جریان کلی آیات نظام و در حوزه مشغول فعالیت هستند، بیشتر شبیه طنز است؛ اما این سخن واقعیت دارد. 🔹آیات نظام به‌نظام جمهوری اسلامی و کمک به این ، فقه نظام، نظامات و مانند آن اعتقاد دارند. آیات عظام نیز بیشتر جنبه علمی صرف و و همان شیوه غیر حکومتی و غیرانقلابی را دنبال می‌کنند که البته رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «انگیزه‌هایی است که حوزه دیگر نباشد». انقلابی نباشد به این معنا که طرفدار نظام نباشد. 📝متن کامل در:👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2560 🆔 @asbaat_ir
💢جریان مخالف مذاهب اسلامی(۱) ✍ اتحاد مذاهب اسلامی یکی از مهمترین موضوعات در است. متاسفانه برخی جریانات در داخل حوزه‌ها اقدام به ایجاد تفرقه و جدایی بین مذاهب مختلف می‌نمایند و برای کارشان نیز توجیهاتی از آیات و روایات ذکر می‌کنند. به جرات می‌توان گفت یکی از مهمترین اقداماتی که توسط علمای پایه‌گذاری شد؛ همین اتحاد بین مذاهب اسلامی است 📝بیشتر بخوانید:👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2567 🆔 @asbaat_ir
💢جریان مذاهب اسلامی(۲) ✍ فهم علت و دلیل مخالفت برخی از علمای در برابر اتحاد مذاهب اسلامی مسلما از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است. دلایل مختلفی برای مخالفت با اتحاد بین مذاهب اسلامی وجود دارد و در این بین برخی از علما به آیات و نیز استناد می‌نمایند. البته جریان تفرقه افکن چه در میان تشیع و چه در میان هواداران مختلفی دارد و هر کدام برای خویش دلایلی را ذکر می کنند. ✍ مهم‌ترین دلایل مخالفت جریان مخالف اسلامی را عمدتاً می‌توان در دو دلیل اصلی ناشی از «نادانی و جهالت آنان نسبت به احکام و آموزه‌های دینی» و یا «دست‌نشاندگی و برای دشمنان اسلام و حمایت از منافع آنان» خلاصه کرد 📝بیشتر بخوانید:👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2571 🆔 @asbaat_ir
🎤مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام در مورد جریان‌های اصولی در حوزه‌های علمیه : 🔸سیر رشد در حوزه‌های علمیه به چه صورت بوده است؟ : 🔹اگر بخواهیم از دید محتوایی به آن بپردازیم، به نظر می‌رسد که در دوران پس از انقلاب با پیش از آن تفاوت محتوایی در علم اصول صورت نگرفته است و در حقیقت محتوای آن تغییری نکرده است، اما ازنظر ابزارهای مختلف که سبب رشد و علوم مختلف می‌شود و نه‌تنها اصول، ابزارهای مختلفی پس از انقلاب به وجود آمده که بسیاری از علوم را تحت تأثیر قرار داده است. 📝متن کامل در:👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2577 🆔 @asbaat_ir
📗برشی از حجت الاسلام اسکندری ✍ در دو سه سال اخير، افرادي مشاهده شده‌اند که به دنبال کساني که سابقه انقلابي داشته‌اند، افتاده‌اند و درصدد هستند تا به نوعي از آنان اعتراف بگيرند که از توبه کرده‌اند. متأسفانه بر اساس نقل برخي از اين افراد، کساني نيز پيدا شده و گفته‌اند که اگر امکان برگشت به سال‌هاي قبل از انقلاب را داشتيم، به جاي انقلاب، به اصلاح رژيم شاه اقدام مي‌کرديم. زهي خيال باطل! اما اين تفکر به صورت متشکل، در قالب انجمن حجتيه فعال است. ✍ اين انجمن که نام کامل آن «انجمن خيريه حجتيه مهدويه» است مقارن با ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شمسي تأسيس شد. هدف انجمن در دوره قبل از انقلاب، مبارزه با بهائيت بود ولي بعد از انقلاب، هدف خود را مبارزه با اهل‌سنت قرار دادند. 📝بیشتر بخوانید:👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2573 🆔 @asbaat_ir
🔸جریان مخالف مذاهب اسلامی(۳) ✍ یکی از مهمترین برکات انقلاب اسلامی، جهانی شدن ندای میان فرقه‌های مختلف اسلام است. استعمار پیر که تنها راهکار خود در جهت حکومت بر مسلمانان را تفرقه‌افکنی می‌داند با تمام قوا سعی در ایجاد و التهاب بین فرقه‌های مختلف اسلام می‌کند. در این بین یکی از جریانات وابسته به این هدف پلید انگلستان، جریان تشیع لندنی و یا بصورت دقیق‌تر، بیت میباشد. 📝ادامه مطلب👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2585 🆔 @asbaat_ir
💢فقاهت، ، شجاعت، از جنس انقلاب 🔸شاید برخی از آقایان، در همان فضای و ساده‌زیستی، تغییرات اندکی در ساختمان منزلشان دادند، اما در منزل برخی مانند آیت‌الله میانجی هیچ تغییری اتفاق نیفتاد. آقای مؤمن هم جزو این افراد بود. یادم نیست که از خود ایشان شنیدم یا از حاج‌آقای اسکندری [ارتباط بیشتری با ایشان داشت]، که در طول انقلاب، سه‌شاخه تیرآهن خرید و اتاقی به‌عنوان دفتر کار، بالای خانه‌ای که در آن زندگی می‌کرد، ساخت. این تمام بهره گرفتن ایشان از انقلاب بود. 🔹یکی از شاگردان من که از اهالی زنجان و ساکن منطقه نیروگاه قم است [پدر وی از علما و جزو نمایندگان سابق زنجان بوده است]، از پدر خود نقل می‌کرد که یک روز از کنار منزل آقای مؤمن رد می‌شدم که دیدم یک نفر بر درودیوار منزل ایشان بوسه می‌زند. علت این کارش را از وی پرسیدم. گفت که آقای مؤمن یکی از علمایی است که هیچ‌گاه زندگی‌اش تغییر نکرد. 📝متن کامل سخنان در مصاحبه با :👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2603 🆔 @asbaat_ir
📝یادداشت| عزمی رسانه‌ای بر ایجاد تفرقه ✍ طبق بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده، در حال حاضر حدود ۲۰ شبکه ماهواره‌ای وابسته به سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل برای ایجاد و گسترش تفرقه میان مسلمین به فعالیت مشغول‌اند. هدف از تأسیس این شبکه‌ها، ترویج افکار تفرقه‌افکنانه و معرفی مرجعیت ساختگی به دورترین مناطق و با زبان‌های مختلف است. ✍ این شبکه‌ها غالبا از سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده‌اند و همواره آزادانه به فعالیت مشغول بوده‌اند. هزینه راه‌اندازی و تولید برنامه‌های این شبکه‌ها بسیار سنگین می‌باشد بطوریکه آقای هدایتی مدیر درباره میزان هزینه‌های فقط یکی از این شبکه‌ها می‌گوید: «هزینه‌های پخش و تولید ما ماهیانه بالغ بر ۹۵ هزار دلار است. ۷۵ هزار دلار آن استودیو پخش و ۲۰ هزار دلار آن به تولید برنامه اختصاص دارد.» 📌ادامه در:👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2617 🆔 @asbaat_ir
animation.gif
306.4K
🎙مصاحبه| بررسی مفهوم، ویژگی‌ها و ابعاد انقلابی 🔸حوزه‌ی علمیه به عنوان یک مرکز و جایگاه سابقه‌دار و ریشه‌دار در رابطه با علوم و معارف اسلامی است. به دنبال اجرای عینی در متن حیات بشر و اقامه اسلام در قالب حاکمیت دینی بر اساس آموزه‌های اسلام ناب است. این اندیشه که اسلام برنامه همه جانبه و عملیاتی برای هدایت و اداره امور جامعه دارد، نوعی نگرش است که از دل آن حوزه انقلابی در می‌آید. 🔹حوزه اگر انقلابی نباشد به همان مقدار از حقیقت خارج شده است؛ حوزه آن است که آموزه‌های دین را آن‌چنان که اولیای دین پیغمبر و ائمه‌ی معصومین خواستند عمل و پیاده کند و این‌ها را در میان مردم نشر دهد و دین را اصلاً عملیاتی کند. 📝متن کامل (بخش اول) سخنان حجت‌الاسلام محمد محمدی قائینی در با اسباط:👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2697 🆔 @ASBAAT_IR
animation.gif
269.5K
🎙مصاحبه| جریان‌ها و روش‌های تفسیری در قرن حاضر 🔸قرآن دارای ظرفیت عظیمی است که به تناسب نزول آن برای انسان، می‌تواند تا پایان ، پاسخ‌گوی همه نیازها باشد. در گذشته هرچه دانش بشر بیشتر و زندگی بشر مرکب‌تر و پیشرفته‌تر می‌شد، به تناسب آن، سؤال‌های جدیدتری مطرح می‌شد که برای پاسخ آن، سراغ متخصصان می‌رفتند و متخصصان باید پاسخ می‌دادند که تا امروز هم ادامه دارد. 🔹اینها مجموعه اتفاقاتی بود که را از دوره پیامبر اکرم(ص) تا امروز، توضیح می‌دهند و به طور معمول هم انتظار می‌رود که هر چند ماه جلوتر برویم، ابعاد زندگی بشر پیشرفته‌تر شود و سؤال‌های بیشتری را در ابعاد مختلف، محضر قرآن مطرح کنند و باید جریانی به عنوان باشند که به آنها پاسخ گویند. 📝متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در با اسباط:👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2733 🆔 @ASBAAT_IR
animation.gif
279.8K
🎙مصاحبه| تقابل جریان نو اندیشی در با منورالفکرهای نفوذی 🔸شاید از آن روزی که مشروطیت در ایران رونق می گرفت پروژه نیز ریشه می دواند. افراد منورالفکری که در سازگاری دین و مدرنیته تلاش می کردند تا جامعه ایران که میان این دو مقوله گاهی سازگار و گاهی ناسازگار بوده است را با طرح مباحثی متناسب با مقتضیات روز از سردرگمی فکری در این موضوعات برهانند. 🔹اما زماني كه قرار است اين نوگرايي و نوطلبي در حوزه علم و معرفت، به‌ويژه در قلمرو دين و دين‌پژوهي، در قالب و نوآوري بروز و ظهور يابد، مسئله شكل حادتر و دقيق‌تري به خود گرفته، از اهميت بيشتري برخوردار مي‌گردد. 📝متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین برهان در با اسباط:👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2752 🆔 @ASBAAT_IR
🎙مصاحبه|جریان شناسی حوزه‌های علمیه لبنان 🔹در طول تاریخ حوزه‌های علمیه عهده‌دار پاسداری از فرهنگ و اندیشه شیعه بودند. آشنایی با حوزه‌های علمیه شیعه در لبنان بسیار حائز اهمیت است، زیرا این حوزه بعد از دو حوزۀ مهم نجف و قم، از پیشینه و اهمیت زیادی برخوردار است. 🔹در لبنان عالِم، حوزه علمیه و جریان شیعی نداریم که با جمهوری اسلامی ایران و با انقلاب اسلامی ایران زاویه داشته باشد، یعنی شما خیلی بعید است یک حوزه علمیه پیدا بکنید که ادعای انتساب به مثلا شیعه انگلیسی داشته باشد! البته شاید یه عالمی باشد و فعالیتی بکند اما وقتی جایگاه اجتماعی نداشته باشد چیکار می‌خواد بکند؟ 📝متن كامل بخش سوم مصاحبه با را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:👇 🌐 www.asbaat.ir/?p=2765 🆔 @asbaat_ir
📌 آینده روشن انقلاب (ره)؛ 🔹رسالت علما همان رسالت انبیاء الهی است لذا هدایت فکری و تعالی معنوی جامعه، سرپرستی و حکومت بر آن وظیفه علما و روحانیت اصیل و متعهد است. شرط این هدایتگری و سرپرستی، خودسازی و تزکیه نفس است. عالمِ خودساخته، سخن و رفتارش الگوی جامعه می‌شود، مردم به او اعتماد می‌کنند و او می‌تواند جامعه را به حرکت درآورد. 🔹محل حَرب و جهاد روحانیت، مِحراب مسجد است، اگر او توانست در این تنازع و حَرب، از سدّ نفس اماره عبور کند و بر امیال خود غلبه نماید، می‌تواند در جامعه موثر واقع شود. اگر اتکای عالم دین به خداوند باشد و بتواند توحید را در خود پیاده سازد، رنگ خدایی می‌یابد و می‌تواند تحول‌آفرین باشد و انقلاب ایجاد کند. 🔹در عصر حاضر بزرگترین عالم اسلام‌شناس و عظیم‌ترین شخصیتی که توانست با مجاهدت و قیام علیه نفس، خداباوری را در خود نهادینه سازد و خود را از تعلّقات و ظلمات خودخواهی برهاند و به معنای واقعی برای خدا خالص شود، حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) است و به همین جهت توانست عمیق‌ترین و گسترده‌ترین قرن را علیه مستکبرین عالم با حرکت دادن آحاد ملت به وجود آورد و چنان تحولی در کشور ایجاد کند که الگوی مجاهدان و آزادی‌خواهان جهان شود و شجاعت به میدان آمدن علیه طاغوت‌های زمان را در آنان ایجاد کند. 🔹او دست هدایت الهی برای حق‌طلبان و دست قدرت و انتقام خداوند علیه زورگویان و ظالمان عالم بود، قطعا انقلاب او تمدن پوشالی شرق و غرب را در هم خواهد کوبید و به سرانجام و مقصد نهایی خود خواهد رسید. جهان استکبار و ایادی داخلی او تلاش‌های فراوانی داشته‌اند و هر روز توطئه‌ و جدیدی طراحی کرده‌اند که مانع حرکت انقلاب او شوند و یا آن را تحریف کنند اما حقانیّت، عظمت و نورانیت امام و جانشین شایسته او و مردمی که تربیت کرده‌اند، اجازه آن را نخواهند داد. او انقلاب را بر جان و فطرت مردم استوار نمود از این رو همه فتنه‌ها و دشمنی‌ها در برابر این انقلاب حقیر و ضعیف خواهند بود و در حرکت کلی آن خللی ایجاد نخواهند کرد. 🔹او با بینشی الهی، به خواست خداوند اتفاقی عظیم را در ۴ دهه گذشته رقم زد و با اطمینان این وعده را داد که این قرن، به خواست خدا قرن پیروزی بر عالم خواهد بود؛ و با همین آرامش، با دلی آرام و قلبی مطمئن و ضمیری امیدوار به فضل خدا، به جایگاه ابدی خود سفر کرد. انقلاب او ماندگار، قوی و پر شتاب شد و ما هر روز شاهد تحقق وعده‌های الهی او هستیم. وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ. القصص/۵ 🖋 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رضایی 🆔 @asbaat_ir
📌 به مناسبت ۱۴ خرداد رحلت ملکوتی 💎 تفاوت جوهری امام خمینی با دیگر علماء و مراجع 🔹 آيت الله جوادی آملی: خصوصیّت بارز امام (رضوان الله علیه) این بود که از مرگ نمی‌ترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود. وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود، وقتی که ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی کم نمی‌آورد و بقیه مسائل برای او حلّ است. از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد می‌فرمودند: این ها می‌ترسیدند، من نمی‌ترسیدم . 🔹همچنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: وقت تقیّه است و ساکت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند: شما روی مُغول را سفید کردید! 🔹کسی که از مرگ نترسد، چنین آثاری دارد: اَلْعارِفُ شُجاعٌ‌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت. و کسی از مرگ طبیعی نمی‌ترسد، که بالاترش را تجربه کرده باشد، و آن مرگ ارادی است. انسان وقتی امیالش را اِماته کند، متحرّک بِالهَواء نباشد، متحرّک بِالهَوس نباشد، متحرّک بِالمِیل نباشد، بلکه متحرّک بِالولایه باشد، از مرگ هراسی ندارد. وقتی که از مرگ هراسی نداشت، چنین می‌شود. در انجام وظیفه آن چه که جلوی دیگران را می گرفت و می‌گیرد، همان ترس از مرگ است. 🔹بنده در همان بحبوحه قیام ایشان رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کرده اند و مشغول مطالعه بحث تقیّه هستند. او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند، ولی حرف جهاد را می‌زد و فکر تقیّه در ذهنش بود. امّا امام حرف را می‌زد، فکر جهاد را می‌کرد، و قلبش برای جهاد می‌تپید. 🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹حضرت امام(ره): 🔹از خداوند تعالی مسئلت می‌کنم که ظهور حضرت ولی‌عصر(سلام‌الله‌علیه)را نزدیک فرماید. چشم‌های ما را به جمال مقدسش روشن کند. ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت بکنیم ، انتظار اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند. 📚صحیفه نور، جلد ٧، صفحه ٢۵۶ 🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 نماهنگ معرفی | 🔺️ روایتی از چهل سال سیره انقلابی آیت‌الله خامنه‌ای در عهد با انقلاب و ملت ‌‌ 🔹️ آیات عهد، یک روایت تصویری ویژه از فعالیتها و نقاط مهم عملکرد انقلابی حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است که مخاطبان را با گوشه‌های بی‌نظیری از کنش‌های اثرگذار ایشان از آغاز پیروزی انقلاب و سی سال رهبری نظام اسلامی آشنا می‌کند. ‌ 🔸️ این مجموعه با نخستین اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای در روزهای آغازین پیروزی انقلاب آغاز شده و سپس روایتی از کنش‌های ناگفته و اثرگذار ایشان در دوران عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی مجلس، امامت جمعه تهران، ریاست جمهوری و رهبری انقلاب اسلامی به تصویر در آمده است. منبع:Khamenei.ir 🆔 @asbaat_ir
📝 اعلامیه تاریخی حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی در حمایت از در خرداد ۴۲ 🔹بعد از دستگیری امام خمینی در سحرگاه #۱۵خرداد۴۲، نخستین مرجعی که در حمایت از ایشان به میدان آمد، آیت‌الله مرعشی نجفی بود. 🔹 ایشان با صدور اعلامیه ای (به تاریخ ۱۲محرم ۱۳۸۳/برابر با ۱۵خرداد ۴۲)، از امام به عنوان «آیت الله العظمی آقای خمینی» یاد کرد و تلویحا اشاره کرد که حاضر است خون خود را در این راه نثار کند. 🔹 در بخشی از این اعلامیه تاریخی، چنین آمده است: «بدانید که یکی از آیات عظام و مجاهدین بزرگ اسلامی را دستگاه جبار از تاریکی شب استفاده کرده و ایشان را از خانه خود غفلتا بیرون و به جای نامعلومی برده است. وقاحت و بی شرمی دولت بجایی رسیده که به مراجع وقت حمله می کند.... مبادا از پشتیبانی مراجع عظام دریغی داشته باشید. ما بدینوسیله (هل من ناصر ینصرنا) گفته و تا آخرین لحظه استقامت خواهیم ورزید. خون ما رنگین تر از خون برادر عزیزمان حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی نیست....» (منبع: اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص ۱۰۲) 🔶حاشیه 📛 برخی از ضدانقلاب فراری خاصه یک شیخ لندن نشین از افراد بیت آقای منتظری، در سال های اخیر با سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی نسل جدید، تلاش کرد مرجعیت امام را امر سیاسی و مرهون اقدامات مراد خود معرفی کند! 📛 عینا همین رویه توسط حامیان داخلی و خارجی آقای شریعتمداری تکرار نیز تکرار شد! ✅ در حالی که یازده خرداد ۴۲، یعنی چهار روز قبل از دستگیری امام، رساله توضیح‌المسائل ایشان به قلم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی، وارد بازار شده بود. ✅ پیش از این نیز بارها سران حکومتی در سطح نخست وزیر، با امام به عنوان یکی از مراجع تقلید اربعه قم دیدارهایی داشتند که در رسانه‌ها نیز انعکاس یافته بود. ✅ از این گذشته اگر قرار به ملاک بودن تأییدات دیگران باشد، آیت‌الله مرعشی نجفی پیشتر از همگان بر مسأله مرجعیت امام تأکید ورزیده اند. منبع: روزنه 🆔 @asbaat_ir
✍️ مرجعیّت‌سازی آل‌سعود در حوزه نجف! 🔻 در خبرها آمده است که طبق توافق مقامات سعودی با مسئولین عراقی، قرار است سرکنسولگری عربستان در نجف اشرف تأسیس شود. محمد رایجی پژوهشگر مسائل جهان اسلام در یاداشتی ضمن بررسی ابعاد امنیتی و سیاسی این موضوع، از زمینه‌سازی آل‌سعود برای ایجاد اختلاف در روابط نجف ـ قم و پیشبرد پروژه مرجعیّت‌سازی پرده برداشته و چنین نوشته است: 💢 حوزه علمیه نجف اشرف، افتخار جهان تشیّع، مهد تربیت عالمان بزرگ دینی و دوشادوش حوزه قم از بزرگترین و مهمترین مراکز شیعی جهان اسلام است که از دیرباز، روابط بسیار نزدیکی با حوزه قم داشته و دارد اما عربستان خواستار اختلاف افکنی و از بین بردن وحدت حوزه‌های علمیه از طریق «رقیب تراشی» است. 💢 عربستان سعودی با صرف میلیون‌ها دلار به دنبال ایجاد شبکه بزرگی از روابط درون حوزوی، صف بندی و تحریک جریان‌های مختلف حوزوی عراق برای مقابله با حوزه علمیه قم و نظام جمهوری اسلامی است. 💢 سعودی‌ها با ایجاد دو قطبی تشیّع عراقی ـ تشیّع ایرانی، درصدد معرّفی حوزه عملیه نجف به عنوان نماد و مظهر اعتدال، اصالت و عقلانیت شیعی و معرّفی حوزه علمیه قم به عنوان مهد افراط‌گرایی، تندروی و سیاست‌زدگی به جهانيان است. 💢 بی‌شک افتتاح کنسولگری عربستان در نجف، بستر بسیار مناسبی را در قلب جهان تشیّع و در جوار علمای بزرگ حوزه و مرجعیّت دینی برای سعودی‌ها فراهم کرده تا با نفوذ در جامعه شیعی عراق، از اخبار و اسرار ، حوزه‌های علمیه عراق، مدارس و طلاب علوم دینی آگاهی یافته و از این معلومات برای فتنه‌انگیزی و ایجاد اختلاف و شکاف در میان حوزویان سوء استفاده کند. 💢 پروژه مرجعیّت سازی نیز از دیگر اقداماتی است که عربستان از طریق کنسولگری خود در نجف دنبال خواهد کرد. دشمنان قسم خورده جهان تشیّع، از قدرت علما و مراجع عظام تقلید در ناکام گذاشتن سیاست‌های استکباری خود به خوبی آگاهند از این رو پروژه مرجعیّت سازی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. 💢 دستگاه اطلاعاتی بیگانه و سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل از طریق کنسولگری عربستان در نجف، به سهولت می‌توانند پروژه مرجعیّت سازی را از نزدیک مدیریت کنند. حمایت دستگاه اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل از تشیّع انگلیسی تنها یکی از هزاران شاهد برای اثبات این مدعاست از این رو حوزه‌های علمیه و دستگاه اطلاعاتی عراق باید بیش از پیش مراقب جریان نفوذ در نجف اشرف باشند. منبع: خبر حوزه 🆔 @asbaat_ir
🎙 مصاحبه| تقسیم‌ بندی جریانات موجود در حوزه علمیه 🔹 می‌‌توان سه جریان را به صورت کلان در حوزه‌‌های علمیه تشخیص داد. جریان اول موجود در ، جریان فرد گرا و غیر اجتماعی است؛ جریان دوم یک جریان فکری، طرفدار اسلام سیاسی است؛ جریان سوم جریانی است که ما آن را اسلام انتحالی می ‌نامیم. بر خلاف جریان فرد گرا، دو جریان دیگر، به مسائل اجتماعی توجه می‌کنند. و از این نظر با هم رقابت دارند. 🔹 جریان دوم در حوزه علمیه، به دنبال تبیین و توصیف ابعاد اجتماعی اسلام و تحقق این مفاهیم در جامعه اسلامی هستند. این جریان فکری با محوریت حضرت امام (ره)، شهید صدر، شهید مطهری و شهید بهشتی به وجود آمد. این جریان در حوزه های مختلف دارای مختصات و ویژگی های متفاوتی است. ما در حوزه فقه از این جریان فکری با تعابیری مانند فقه اجتماعی و یا اسلام سیاسی، یاد می‌کنیم. اساسا این جریان فکری، طرفدار اسلام سیاسی است. 🔹 جریان فکری سومی که در حوزه‌‌های علمیه وجود دارد جریانی است که ما آن را اسلام انتحالی می‌نامیم. انتحال به معنای چیزی را به غلط به چیز دیگری منسوب کردن است. مهم‌ترین خصوصیت این جریان، تاویل عناصر اندیشه اسلامی در ذیل مفاهیم مدرن غربی هست. به عنوان مثال می‌گویند که ما باید فقه را در ذیل بحث حقوق بشر بفهمیم. یا می‌گویند فلسفه اسلامی باید در ذیل یکی از گفتمان‌های فلسفه غربی تعریف بشود. 📝 متن کامل بخش اول مصاحبه حجت الاسلام عابدی نژاد با را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید:👇 🌐https://www.asbaat.ir/?p=2820 🆔 @asbaat_ir
💠 مرجع سازی؛ واقعیت یا ادعا؟ 🔹 حجت الاسلام والمسلمین واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا با پدیده‌ای به عنوان مواجه هستیم یا این بیشتر یک ادعا است؟ گفت: اگر بخواهم خیلی واقع بینانه صحبت کنم ممکن است براساس تمایلات سیاسی تلاش‌هایی در خصوص حمایت‌های خاص از برخی شخصیت‌ها و اساتید در رده‌های پایین صورت بگیرد و به آنها امکاناتی داده شود، اما در رابطه با رده بالای این اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد. 🆔 @asbaat_ir
📝 یادداشت| نبرد، پشت خاکریز خاطرات ✍️ هر چند که شرح حال نویسی بزرگان و عالمان دینی از سنت‌های دیرینه حوزه‌های علمیه است اما شاید نگارش و چاپ کتاب خاطرات آقای منتظری را بتوان اولین شرح حال‌نویسی و خاطره‌نگاری مهندسی شده‌ای نامید که از سوی برخی افراد معلوم الحال با هدف زیر سئوال بردن حرکت امام و انقلاب، آن هم به نام تاریخ‌نگاری نهضت و انقلاب به رشته تحریر در آمد و زمینه نگارش و انتشار کتبی دیگر در داخل و خارج را فراهم ساخت، که پرداختن به آنها مجال دیگری را می‌طلبد. ✍️ خاطره نگاری و شرح حال‌نویسی که می‌توان در یک جمله از آن به عنوان تلاش برخی برای سوژه‌‌یابی و سوژه‌سازی برای رسانه‌های بیگانه در جهت فشار به و اسلام انقلابی و پاشیدن بذر یأس و ناامیدی و ناامنی در داخل کشور و حوزه‌های علمیه یاد کرد. ✍️ در کنار این حرکت دنباله‌دار در داخل و خارج از سوی عناصر شناخته شده، از چند سال پیش و با تأسیس چند شبکه‌ی رسانه‌ای بنام حوزه و با پشتیبانی مالی و معنوی برخی در داخل و خارج، فضای مجازی هم جولانگاه روندی از خاطره‌نگاری و تاریخ‌نویسی از سوی برخی افراد معمّم و غیر معمّم شده است که همان هدف سوژه‌سازی را دنبال و در لایه‌های گوناگون اسلام انقلابی در نوک پیکان تهاجم خود قرار داده است. 📌 ادامه استاد ابراهیم‌زاده را در لینک زیر بخوانید:👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2840 🆔 @asbaat_ir
🎙 وزیر اسبق اطلاعات| تلاش برای نفوذ در حوزه‌های علمیه پس از فتنه 88 💢 اکنون این سئوال مطرح است که اردشیر امیر ارجمندی، مشاور یکی از کاندیداهای سال 88 الان کجاست؟ این فرد بعد انتخابات از کشور خارج شد و با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه طراحی تحریم‌ها را انجام داد. 💢 یک جزوه پس از 88 توسط یکی از مؤسسات وابسته به CIA منتشر شد که این جزوه را دستگاه اطلاعاتی کشور به دست آورد؛ در این جزوه می‌گویند اشتباه کردیم از اول انقلاب ایران، همه سرمایه خود را در دانشگاه گذاشتیم در صورتی که باید در حوزه‌ها نیز کار می‌کردیم. به همین دلیل بعد از انتخابات 88 برای در حوزه‌های علمیه نیز دست به کار شدند و اقداماتی انجام دادند. 🆔 @asbaat_ir