اصول فکری جریان مدعی #اصلاحات/ بخش پایانی
3️⃣ عدم اعتقاد و پایبندی به #ولایت_فقیه
🔸 جریان مدعی اصلاحات نظریه ولایت فقیه را مخالف #دموکراسی میدانست و لذا بر منوط بودن مشروعیت نظام به رأی مردم -یعنی همان مفهومی که از عنوان دموکراسی غربی قابل استنباط است- تأکید میکرد.
🔸 این جریان علاوه بر این عدم اعتقاد به ولایت فقیه، در عمل نیز پایبند به این اصل قانونی نبود از این رو زمانی که رهبر انقلاب در موارد متعدد، نارضایتی خود را از عملکرد #وزارت_ارشاد بیان کردند و حتی از این که برخی از مطبوعات به پایگاه دشمن تبدیل شدهاند، وزارت ارشاد را مورد انتقاد قرار دادند اما وزیر ارشاد وقت (عطا ا… #مهاجرانی) با صراحت در برابر این سخنان موضع گرفت و آن را نادرست خواند و با کمال تعجب رئیس جمهور نیز از او حمایت کرد!
4️⃣ رویکرد غیردینی به سیاست خارجی
🔸 رویکرد آقای #خاتمی به سیاست خارجی رویکردی غیر دینی و بر مبانی غربی استوار بود؛ در حالی که رهبر انقلاب خطوط اصلی در سیاست خارجی را بر حفظ سه رکن عزت، حکمت و مصلحت ترسیم مینمود و بر همین اساس ایشان رابطه با برخی دولتها همچون رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را خارج از این چارچوب ارزیابی نموده و ممنوع میدانست.
🔸 اما دولت آقای خاتمی گویا به این اصول اعتقادی نداشت و به برقراری رابطه ایران و #آمریکا میاندیشید. و جالب اینکه این سیاست غالبا از سوی همان کسانی هم دنبال میشد که بخشی از آنان با اشغال سفارت آمریکا در آبان ۵۸ موجب قطع این رابطه از طرف آمریکا شده بودند!
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3179
🆔 @asbaat_ir
📌 انقلاب اسلامی و جریانشناسی رویکرد حوزه علمیه به #حج/ بخش نخست
📝 #يادداشت| میراث علمی و عملی حوزه علمیه در حج
🔺 حج یکی از واجبات دینی است که همواره با #حوزه_علمیه و روحانیت همراه بوده است. نحوه برخورد حوزه با این فریضه الهی تا حد زیادی به تفسیر کلی ما از دین و دینداری برمیگردد.
🔺 آنچه این موضوع را مهمتر میکند این است که حج ابعاد #سیاسی #اجتماعی متعددی دارد و الگوی دینداری فردی مناسکی میتواند نحوه متفاوتی از اجرا و بروز حج را در مقایسه با الگوی سیاسی اجتماعی دین بروز دهد.
🔺 حج دارای ابعاد گوناگونی است:
1️⃣ فقهی
2️⃣ اخلاقی و عرفانی
3️⃣ تاریخی
4️⃣کلامی
🔺 میراث سنتی علمی و عملیاتی حوزه در این ۴ حوزه فعال بوده است. در این بین ابعاد سیاسی-اجتماعی حج جایگاهی پیدا نکرد. این موضوع تا حد زیادی به رویکرد کلی حوزه نسبت به دین و الگوی تبیین و تشریح دین در حوزههای علمیه بازمیگشت که خود را متولی ترمیم و ارتقای ارتباطات اعضای جامعه با خداوند و یکدیگر میدانست و با تمرکز بر فقه، نوعی مناسکگرایی #فردگرایانه را مدنظر قرار داده بود.
🔺 البته نباید در این مسئله این نکته را نادیده گرفت که حوزه علمیه در شرایطی که #حکومت_اسلامی را در اختیار ندارد، نمیتواند به راحتی در عرصه سیاسی و اجتماعی حج وارد شود. ولی در اين شرایط نیز حوزه میتوانسته در عرصه نظریهپردازی وارد شود و ابعاد سیاسی اجتماعی حج را تبیین کند و توجه حجاج و عموم اعضای جامعه و جهان اسلام را به این موضوع جلب کند.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3679
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| ارائه راهکارهایی برای گسترش حوزه انقلابی
آيت الله محمد محمدی قائينی:
1️⃣ تبین و تفسیر آرا و افکار رهبر کبیر انقلاب
🔹 افکار امام باید تفسیر و تبین بشود؛ امام چه گفت؟ بر اساس کدام آیه؟ استدلالش چه بود؟ چه میخواست بکند؟ اگر عظمت و طهارت و تخصص و علمیت و شجاعت امام نبود، برخی مراجع زمان، چه بسا بعضیها بزرگتر از او بودند و قویتر از او، زیر بار ایشان نمیرفتند. ولی چرا همه قبول کردند و حمایت کردند؟
🔹 امام خمینی«ره» هم در علمیت، هم در تهذیب نفس، فردی غیر عادی است یعنی شخص شاخصی است.لذا افکار امام باید تبیین شود متاسفانه ما در دانشگاهها واحدی به این نام داریم ولی در حوزه علمیه نداریم.
🔹 اندیشه امام بود که این حرکت عظیم# انقلاب_اسلامی را در جهان معاصر پدید آورد. این اندیشه وجه تمایز امام با سایر علما است. و این اندیشه است که انقلاب را به پیش میبرد. پس باید این اندیشه را شناخت، تبیین و معرفی کرد و توسعه داد.
2️⃣ معرفی تطبیقی انقلاب اسلامی
🔹 تشریح وضعیت کشور قبل از انقلاب، مقارن و بعد از انقلاب؛ به شکل جزوه و کتاب و مقاله که بگویند اصلا چه شد انقلاب اسلامی پدید آمد و عظمت این انقلاب در چیست؟ و چه تغییری نسبت به قبل ایجاد کرده است؟ این نسل جوان نمیداند که انقلاب چه بود و چه شد؟
🔹 آیا مثلا در حد یک کودتا و یک تحول بوده که اسمش شده انقلاب؟ خیر؛ مسئله بالاتر از اینهاست پس باید طلاب تاریخ ایران و جهان را دقیق بخوانند و تخصص پیدا بکنند، حتی در حد دکترا، که چه بود؟ و چه شد؟
3️⃣ تدریس مبانی انقلاب اسلامی
4️⃣ تجلیل از مجاهدان انقلاب
🔹 ما یک سیدعلی اندرزگو داریم که ده تا «چگوارا» هم به پای او نمیرسد، ولی او را چقدر تبلیغ میکنیم؟ باید برای معرفی و اسطورهسازی و الگوسازی از این مجاهدان بزرگ، برنامه بسازیم تا نشان بدهیم چه کسانی داشتهایم، چه کارهایی انجام دادهاند، چه اقدامات مهمی انجام دادهاند.
5️⃣ معرفی نخبگان انقلاب اسلامی
6️⃣ شناسایی و تقویت اساتید انقلابی
#حوزه_انقلابی
#امام_خمينی(ره)
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش سوم 🔰 #تحصن_مجلس_ششم: 🔺 يونسی در اظهار
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش چهارم
🔰 #ناکارآمدی_در_مدیریت:
🔺 به اذعان بسیاری از کارشناسان امنیتی و سیاسی، با انتشار نامه محرمانه توسط #روزنامه_سلام، جرقه #فتنه 78 زده شد. این روزنامه به مدیر مسئولی #موسوی_خوئینیها در بحبوحه جنجال روزنامه های زنجیره ای در خصوص قانون مطبوعات، نامه محرمانه سعید امامی را در پانزدهم تیرماه 1378 منتشر کرد.
🔺 این نامه که به طرح #سعید_امامی برای سامان دادن وضع مطبوعات معروف است اصلا مانند طرح مجلس برای قانون مطبوعات نبود بلکه محتوای طرح این بود که مطبوعات مانند پزشکان و مهندسان یک نظام صنفی خاص داشته باشند.
🔺 اما انتشار نامه منسوب به سعید امامی که در قضایای #قتل_های_زنجیره_ای نوک اتهام به سمت او بود، یک حرکت خباثتآمیزی بود برای اینکه طرح مجلس پنجم را خراب کنند و چنین عنوان کنند که طرح مجلس همان طرح سعید امامی است.
🔺 از آنجایی که این روزنامه علاوه بر اینکه #سندی_محرمانه را افشا کرد، آن را تحریف نیز کرده بود، #وزارت_اطلاعات شکایتی علیه مدیرمسئول آن روزنامه به جرم افشای اسرار نظام تنظیم کرد و روزنامه سلام ساعت 10 شب 16 تیرماه توقیف شد.
🔺 علی یونسی وزیر وقت اطلاعات، در مصاحبهای علت شکایت را اینگونه بیان کرد: «نامه، مربوط به سعید امامی نبوده، بلکه از حوزه مشاورین وزیر، خطاب به وزیر ارسال شده و موضوع نامه نیز مربوط به اصلاح قانون مطبوعات نیست. روزنامه سلام با حذف صدر و ذیل نامه، صرفآ استفاده جناحی و سیاسی نموده است». وی همچنین بعدها اعلام کرد: «سندی که روزنامه سلام چاپ کرد، درحقیقت یک نوع #سرقت بود که نباید چنین کاری صورت می گرفت».
🔺 اما هنوز سه روز از شکایت وزارت اطلاعات از روزنامه سلام نگذشته بود که در شب 19 تیر، وزارت اطلاعات شکایت خود را از روزنامه سلام پس میگیرد.
🔺 روابط عمومی وزارت اطلاعات در بیانیهای رعایت بیطرفی و استقلال، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش و تقویت سیاستهای دولت خدمتگذار درباره توسعه سیاسی و آزادیهای قانونی مطبوعات را بهعنوان دلیلهای انصراف از شکایت ذکر میکند.
🔺 روز یکشنبه 20 تیرماه هیأت دولت تصمیم می گیرد روزنامه سلام رفع توقیف شود به همین منظور یونسی به همراه شمخانی و مظفر به دیدار #مقام_معظم_رهبری می روند تا تصمیم هیأت دولت را به عرض ایشان برسانند.
🔺 رهبری در آن جلسه با حالت #توبیخ رو به یونسی می فرمایند: «آقای یونسی تو چرا آمدی شکایتت را پس گرفتی؟ یعنی چه روزنامه سلام باز بشود؟ آخه چه کشوری است شما درست کردید، که نامه «محرمانه» او باید سر از روزنامه سلام در بیاورد، روزنامهها بزنند، این چه مدیریتی است؟ شما اصلاً #مدیریت ندارید. تا یک خطری احساس کردید آمدید و عقبنشینی کردید و شکایت خودتان را پس گرفتید.» (به نقل از روح الله حسینیان، سخنرانی در جمع طلاب مدرسه حقانی تابستان 78)
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| جریان سنتی حوزه باید به سمت علوم انسانی اسلامی حرکت کند
حجت الاسلام والمسلمین لونی:
🔸 یکی دیگر از مسائل ما در زمان حاضر، نوع تحصیل دانشهای غربی است. در حال حاضر برخی مراکز دانشگاهی در قم به وجود آمده است که طلبهها میتوانند در آن تحصیل کرده و با #علوم_غربی هم آشنا بشوند.
🔸 اما چون برخی از آنها خیلی مسلح به #مبانی_اسلام نیستند، علوم غربی را می خوانند و تحت تأثیر آنها قرار گرفته و شیفته آنها میشوند. بعد هم سعی می کنند اسلام را با آن وفق بدهند، ولی موفق نشده و دچار توجیهگری میشوند و در مطالب آنها تفسیر به رای وارد میشود.
🔸 بخش #سنتی هم که با این مطالب مواجه میشود، به دانشگاه حمله کرده و میگوید که اساسا شما نباید به سراغ علوم غربی بروید. چون بخش سنتی همیشه میخواهد داشتههای خود را حفظ کرده و از آنچه جدید است، پرهیز کند.
🔸 بخش #نواندیش_ناب بر خلاف دو جریان قبلی، متعبد بر چارچوبها است و با ملاکهای سنتی به سراغ موضوعات جدید میرود و آنها را بررسی میکند. بخش نواندیش ناب میگوید که اگر در دانشگاهها مطالب معارض دینی و نگاه #سکولار مطرح میشود، به خاطر کمکاری #حوزه_علمیه است.
🔸 در حال حاضر ما باید به سراغ به وجود آوردن دانشگاههای #علوم_انسانی_اسلامی برویم. متاسفانه بخش سنتی فقط به دانشگاه اعتراض و نقد وارد میکند. البته نقد به شرطی که مقدمه اصلاح باشد، مفید است.
🔸 ولی سوالی که در اینجا از بخش سنتی باید پرسید این است که شما چه جایگزینی برای وضع موجود دارید؟ چون نقد به تنهایی مسئله را حل نمیکند. نقد باید مقدمه اصلاح باشد. بخش سنتی از ارائه جایگزین ناتوان و فراری است.
🔸 لذا بخش #التقاطی ورود کرده و نسخه خود را ارائه میکند و اتفاقا در اینجا موفق میشود که بخش سنتی را هم با خود همراه کند. مخصوصاً بخش التقاطی، آسیب های #حکومت_اسلامی را برجسته کرده و بهانهای برای این کار انجام می دهد. به هر حال ما باید به سمت علوم انسانی اسلامی برویم که راه کار آن هم بسیار واضح و روشن است.
#حوزه_انقلابی
#تحول
#حوزه_علمیه
#علوم_انسانی_اسلامی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2903
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نجات و تباهی یک ملت در دستان روحانیت
💠 #امام_خمینی (ره): یک شخص روحانی میتواند یک ملت را #نجات بدهد و یک شخص روحانی میتواند یک ملت را به #تباهی بکشد! توجه داشته باشید که مبادا [شما روحانیون] از آن اشخاصی بشوید که یک ملت را به تباهی بکشید. (صحیفه امام، ج 8، ص 262)
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_درباری
🆔 @asbaat_ir
💢 ملیگرایی در قالب باستانگرایی در برابر اسلامگرایی
🔺 ناسيوناليسم برگرفته از ناسيون يعنى ملت و به معناى «ملّىگرايى» و «ملتباوری» است. تفکر ملیگرايی در تاريخ دو دوره دارد: دوره اول: ملّىگرايى به معناى اعتقاد به برترى قوم و نژاد خاصى از انسانها، بر اقوام و نژادهاى ديگر.
🔸 دوره دوم: ملیگرايی مدرن که به معني حق حاکميت ملتهاست. اين مليگرايی همان ليبرال دموکراسی است. آنچه در کشور تحت عنوان جريان ملیگرايی وجود دارد، همان معناي اول است که امروزه با پيشوند يونانی «پان»(به معنای همه) مطرح میشود.
🔺 اين تفکر در بردارنده نوعی نژادپرستی است؛ زيرا يک قوم يا ملت را برتر از ديگر اقوام و مليتها میداند و در پیِ گسترش سلطه آن قوم بر قوم ديگر است. ملیگرايی بدين معنی، ريشه در اموری مانند: جهل، نژادپرستی، آپارتايد و جداگري و تحريکات استعماری دارد.
🔺 قالبهای ترويج ملیگرايی
1️⃣ قالب باستانگرايی
🔸 سردمداران اين تفکر، در پی تجديد هويت ايرانيان باستان و احياء سنتهای ملی آنان در دوران باستان هستند و اسلام را به عنوان عامل عقبماندگی ايران معرفی میکنند. البته ملیگرايی در قالب باستانگرايی، در تاريخ ايران امری تازه نيست و به کمی قبل از مشروطه بر میگردد.
🔸 اوج تفکر باستانگرايی را بايد مربوط به دوران حکومت پهلوی، به خصوص رضاشاه دانست که افرادی همانند محمدعلی فروغی به آن دامن میزدند.
ادامه دارد ...
#ناسیونالیسم
#باستان_گرایی
#ملی_گرایی
#نژادپرستی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📝 #یادداشت| تبیین جریانهای مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی 🔹 مرحله #بیداری_اسلام
🚩 تبیین جریانهای مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی
🔺 ب) ملي گرايی
🔸 استعمار در مقابل اين قيامهای مردمی, برای جلوگیری از ابعاد ضدغربی و اسلامی آن, علاوه بر حذف فيزيکي سران نهضتها و هدايت اهداف و انگیزه قيامها به سمت #ليبرال_دموکراسی، انقلابيون بهخصوص عربها را به #ناسيوناليسم ترغيب کرد. اين گرايش بر ارزشهای ملی و نژادی تمرکز داشت و اسلام را در درجه دوم و حتی ابزاری در خدمت ملیگرايی میدانست.
🔺 ج) بازگشت به ارزشهای اسلامی (اسلام گرايان)
🔸 گرايش اسلامگرا را میتوان در دو سطح طبقهبندی و بررسی کرد.
1️⃣ #سنت_گرايان
🔸رشيدرضا يکی از نامداران اين تفکر در جهان عرب است که از اصلاحگری، #نوانديشی و ترقیخواهی افرادی مثل سيد جمال و محمد عبده فاصله دارد او با اصرار بر اصلاح خلافت سنی و اعاده آن به شکلی که در صدر اسلام معمول بود، به دنبال بازسازی نظام اسلامی بود که به آن عناصری از آرمانگرايی صدر اسلام افزوده میشد.
2️⃣ #تمدن_گرايان
🔸 اين گروه با ارائه تفسير جديدی از دين و سنت، ضمن اينکه برای اسلام مبانی و ابعاد تمدنی قائل شدند، در مورد غرب نيز قائل به تفصيل شدند و ظواهر علمی و تکنولوژی غرب را از مبانی فرهنگی و معرفت شناختی آن تمييز دادند.
🔸 انديشمندانی همچون #امام_خمينی (ره)، شهيد محمدباقر صدر و سيد قطب در اين بخش قرار میگيرند که انديشه جديدی را در مقابله با غرب و اعتلای تمدن اسلامی مطرح نمودند. امام خمينی با نوشتن کتاب #ولايت_فقيه و #شهيد_صدر با نوشتن کتاب اقتصادنا و کتاب فلسفتنا، ابعاد تمدني اسلام را بازگو کردند.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش پنجم
3️⃣ موج سوم: مبارزه با افراطیگرايی فمينيستی و اعاده ارزشهای خانوادگی
🔸 افراطگرايی موج دوم، يکی از مهمترين عوامل زمينهساز موج سوم شد. حمله فمينيستهای موج دوم، به خانواده و همه ارزشهای #پدرسالارانه، سبب شد تا دهه ۱۹۸۰ شاهد رستاخيز «راست جديد» در اروپا و آمريکا و تأکيد مجدد بر اهميت خانواده پدرسالارانه سنّتی، حملات به #قانون_سقط_جنين و #حقوق_مدنی نيز باشد.
🔸 زيرا آثار سوء افراط در حركتهاى #زن_مدارانه، بيش از همه دامان زن را گرفت و خشونت روز افزون در محيط خانواده و محيط كار و عدم #امنيت_جنسى، از آثار دوره پيش بود.
🔸 دولتهای تاچر و #ريگان در دهه ۱۹۸۰، آشکارا با اين نهضت ستيز کردند و خواستار اعاده «ارزشهای خانوادگی» شدند و بر نقش سنتی زنان، به عنوان مادر خانه و خانم خانهدار تأکيد کردند.
🔸 «راست نو» کوشيده است تا ارزشها و عقايد پدرسالارانه «هواداری از خانواده» را از نو عنوان کند، نهتنها به اين دليل که اين ارزشها طبيعی میباشند، بلکه همچنين به اين خاطر که تضمينی براي نظم و ثبات #اخلاقی هستند. البته موج سوم نيز در موارد زيادی نيز همان حملات افراطی به #مردسالاری را حفظ کرده است.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🆔 @asbaat_ir
🔻شاگردان شیخ هادی نجم آبادی
🔸 در ارتباط با شاگردان شیخ هادی نجم آبادی میتوان به افراد مشهوری اشاره کرد، در واقع کمتر کسی از رجال مشهور #مشروطه را میتوان نام برد که یا به طور مستقیم شاگرد شیخ هادی نجم آبادی نبوده یا با وی ارتباط نداشتهاند.
🔸 از جمله معروفترین این افراد ميتوان به سيد محمد طباطبايي، ملك المتكلمين، علی اکبر #دهخدا، علامه محمد قزوینی، میرزا جهانگیرخان شیرازی(صور اسرافیل)، میرزا حسن رشدیه، ناظم الاسلام كرمانی و سيد اسد الله خرقانی اشاره كرد.
🔻 اسدالله خرقانی
🔸 در دوران نهضت مشروطه، خرقانی از فعالان این نهضت بود و نقش رابط میان مشروطهخواهان و علمای #نجف را برعهده داشت. وی در جلسهای که در سال ۱۳۲۲ در باغ #میرزا_سلیمان_خان_میکده تشکیل شده و رهبران جنبش تجددخواهانه مشروطه در آن حضور داشتند، شرکت کرد و از سوی آنها جزو هیأت نه نفره منتخب بود که جهت همراه کردن علمای نجف با این جریان، به نجف بازگشت تا بر مواضع علما تاثیر گذاشته و بین آنها و جریان دینی اصیل در ایران جدایی بیفکند.
🔸 کتاب «محو الموهوم و صحو المعلوم» از مهمترین و آخرین کتابهای خرقانی است که تأثیر زیادی بر پیروان افکار شبه سلفی در ایران و مدعیان اصلاح و نوسازی در عقاید مسلمین بر جای گذاشت؛ وی در این کتاب به دنبال از بين بردن برخي از افكار و سنن شیعی است كه به ظنّ وی وهم و خيال شمرده میشد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3554
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| استقلال مکتبی شرط موفقیت
✍️ #شهید_استاد_مطهری (ره): جمهوری اسلامی ایران آنوقت موفق خواهد شد که بر اساس یک تز، یک ایدئولوژی که همان #ایدئولوژی_اسلامی است ادامه پیدا کند. اگر این مکتب و ایدئولوژی، اسلامی محض باشد - یعنی اگر #استقلال مکتبی داشته باشیم، واقعا آنچه که اسلام خودمان است همان را بیان کنیم، خجلت و شرمندگی در مقابل دیگران نداشته باشیم - ما در آینده موفق خواهیم بود.
📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص 96-97
🆔 @asbaat_ir
💢 پاسخ کوبنده حجت الاسلام #فلسفی به #عَلَم نخست وزیر وقت
🔺 اوایل آذرماه هم زمان با ایام فاطمیه دوم بود. مساجد و مجالس تهران با طرح مسئله #لایحه_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی نهضت را به اوج رساندند. مهمترین این مجالس، #مسجد_ارک بود که از شب ۲۳ جمادی الثانی (۳۰ آبان) شروع شده بود.
🔺 در این دهه آقای فلسفی سخنرانی میکرد. نخست وزیر هم در همان ایام (ششم آذر) دست به یک جنگ روانی زد و در یک نطق رادیویی اعلام کرد چرخ زمان به عقب برنمیگردد و دولت از اصلاحاتی که شروع کرده عقب نشینی نخواهد کرد.
🔺 آقای فلسفی چند ساعت بعد در مسجد ارک پاسخی کوبنده به علم گفت: «امروز کشور ایران به صورت یک گورستان در آمده و #دیکتاتوری با تمام قدرت فعالیت میکند. تمام مظاهر آزادی در این مملکت مرده است.
🔸 مجلس شورای ملی و مجلس سنا مرده است. #قانون_اساسی عملا لگدکوب شده و مطبوعات در حداکثر خفقان هستند و قدرت ندارند که حتی یک جملهی مخالفتآمیز را بنویسند. تنها یک نور امیدبخش و یک چراغ آزادگی در این مملکت روشن است و آن چراغ حضرت محمد بن عبد الله (ص) است.
🔸 این فرومایگان تصمیم گرفتند این یگانه نور امید را هم خاموش کنند و تنها مرجع و ملجأ مردم را نیز از دست آنها بگیرند تا #دیکتاتوری مطلق در سراسر این کشور حاکم باشد؛ ولی به فضل الهی روحانیت بیدار و جوانان غیور مسلمان از حریم مقدس پیغمبر (ص) دفاع خواهند کرد.»
🔺 سخنرانی آقای فلسفی و تظاهرات نیروهای مذهبی تأثیر به سزایی در عقب نشینی دولت و پس گرفتن لایحه داشت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3658
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| جریان نواندیش دینی و موجه سازی گزارههای غربی
حجت الاسلام رضائیان/بخش سوم:
🔺 بعضی وقتها شخص به دلیل همین ضعف در مبانی، نظراتی را در حوزه #اعتقادات ارائه میکند که با مبانی همه علما و فقها متفاوت است.
🔺 جریانی در حوزه وجود دارد که گویا مبانی را کنار گذاشتهاند و فقط به دنبال موجه نشان دادن گزارههای پذیرفته شده #غربی با تمسک به دین هستند. لذا این افراد معمولا با استناد به ظاهر برخی از آیات و روایات، در پی موجه نشان دادن نظریات خود برای عموم مردم هستند.
🔺 یک نکتهای که وجود دارد این است که شریعت برگرفته از علم مطلق الهی است. تغییر در خدایی که علم مطق دارد، راهی ندارد. برخی از این احکام با توجه به موضوع #اجتماعی دارای ثبات و تغییر است و این مسئله صحیح است.
🔺 اما این به این معنا نیست که قسمت اعظم فقه هم از جمله احکام متغیر باشد. اساسا جعل چنین احکامی خلاف حکمت است. چون چیزی که بخش اعظم آن در حال تغییر است، نیازی به #جعل ندارد.
🔺 این #عرفی_نگری در خیلی از حوزهها از جمله اعتقادات و #فلسفه_اخلاق به دلیل عدم استحکام در مبانی فکری و همچنین ضعف سلوک عملی است.
🔺 میتوان گفت که برخی از افراد منتسب به این جریان، عرفینگری را به مرزهای #سهلانگاری رسانده اند. یعنی آن قدر شریعت را تنزل دادهاند که حتی از معنای عرف هم آن را سهلتر دیدهاند.
#نواندیشی
#سهل_اندیشی
#ضعف_مبانی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3269
🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش نخست
🔺 یکی از مسائل مهم دوره صفویه، بحث اصولیگری و اخباریگری است. در این دوران، پس از استقرار مذهب تشیع در ایران، مسائل مهمی اتفاق افتاد که پیآمدهای سیاسی خاصی داشت، از جمله میتوان به مبانی اخباریها و اصولیون و تعارض آنها را مطرح کرد. كه در ذيل به برخی از تفاوتها در حوزه فقه سياسی اشاره میشود.
1️⃣ از دیدگاه اصولیون ادله یا منابع به چهار دسته تقسیم می شوند: کتاب، سنت، اجماع و عقل اما اخباریون، که طیف گستردهای از افراد افراطی و غیرافراطی را در خود جای دادهاند، در خصوص منابع، دیدگاههای مختلفی ارائه کردهاند.
🔸 اخباریون افراطی، حدیث را تنها منبع معتبر میشناسند، زیرا در دیدگاه اینها، فقط معصومین علیهم السلام مخاطب قرآن میباشند و غیر معصوم نمیتواند از این کتاب الهی استفاده کند؛ پس کتاب نمیتواند برای ما حجت باشد. و باید به احادیث ائمه مراجعه کنیم.
🔸 آنها اجماع را هم معتبر نمیدانند، زیرا آن هم به معصوم مربوط است. به نظر این گروه، عقل نیز معتبر نیست، چرا که عقل نمیتواند در خصوص آیات و احادیث اظهار نظر کند.
🔸 در این خصوص میتوانیم طیفی را در نظر بگیریم که در یک طرف آن اصولیها و در طرف دیگرش اخباریها قرار میگیرند؛ به گونهای که هر چه به وسط این طیف نزدیکتر شویم، اعتدال بیشتر میشود؛ به عبارت دیگر، در بین اصولیها و اخباریها، افراط و تفریط به چشم میخورد.
2️⃣ تفاوت دیگر اخباریها با اصولیها، مربوط به نوع تقسیم جامعه است: اخباریها مردم را به دو بخش «محدِّث» و «مستمع» تقسیم میکنند.
🔸 صنف محدث کسانی هستند که با احادیث ائمه آشنا بوده، آنها را برای مردم میخوانند؛ در حالی که صنف مستمع، به تکالیفی که محدثین بیان کردهاند، عمل مینمایند. در مقابل، اصولیها جامعه را به دو بخش مقلَّد (مجتهد) و مقلِّد (پیرو) تقسیم می کنند.
#اخباری_گری
#اصوليون
#اهل_حديث
برای مطالعه بيشتر میتوانيد به لينك زير مراجعه كنيد: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
🔹 باید پرچم ما را روی سفارتخانه بیگانه نصب کنند
🔺 مشروطهخواهان پس از برقراری حکومت به تصفیه حساب با مخالفان مشروطه پرداختند. طرفداران استبداد یعنی شاه و درباریان وحشت زده هر کدام به جایی پناه بردند امّا مشروطه مشروعه به رهبری شیخ فضل الله چون کوه مقاوم و استوار بودند.
🔺 پیشنهادهای مختلفی به شیخ فضل الله رسید تا به جایی پناهنده شود. سعدالدوله برای او پیام فرستاد که با وزیر مختار روس و انگلیس گفتگو کردم و برای شما جای مناسبی در سفارتخانه تهیه کردهام تا از خطر محفوظ باشید. یاران شیخ فضل الله خوشحال شدند امّا شیخ بدون عکس العمل در مقابل این پیام «لا حول و لا قوه الاّ بالله» میگفت.
🔺 پیشنهاد شد که اجازه بدهید پرچم هلند را که کشور بیطرفی است بر بام خانه نصب کنیم تا در امان باشید. شیخ با تبسمی استهزا گونه فرمودند: «باید پرچم ما را روی سفارتخانه بیگانه نصب کنند. چطور ممکن است که صاحب شریعت به من که از مبلغین احکام هستم اجازه فرماید، پناهنده به خارج از شریعت شوم.»
🔺 وی در پاسخ پیشنهاد دیگری اینچنین فرمود: «آیا رواست که من پس از هفتاد سال که محاسنم را برای اسلام سفید کردهام حالا بیایم و زیر پرچم بیگانه بروم!»
🔺 سرانجام مشروطهطلبان برای انتقام از شیخ فضل الله به منزل وی حمله کردند و شیخ را به شهربانی بردند. شیخ فضل الله چند روزی در شهربانی بود و در روز سیزدهم رجب برای محاکمه او را به عمارت گلستان بردند.
#مشروطه
#شيخ_فضل_الله
#روحانيت_متعهد
#روحانيت_اصيل
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3740
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش چهارم 🔰 #ناکارآمدی_در_مدیریت: 🔺 به اذعا
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش پنجم
🔰 #یونسی_و_قتلهای_زنجیره_ای:
🔸 محمد خاتمی در فتنه قتلهای زنجیرهای پس از چند سخنرانی آتشین، گروهی سه نفره را مأمور پیگیری ماجرا کرد. #علی_ربیعی، مسئول اجرایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، #علی_یونسی، رئیس وقت سازمان قضایی نیروهای مسلح و ناصر سرمدی پارسا، معاون وقت امنیت داخلی وزارت اطلاعات اعضای این کمیته سه نفره بودند که گفته میشود، #سعید_حجاریان آنها را به محمد خاتمی پیشنهاد کرده است.
🔸 علی ربیعی بعدها در تنها مصاحبهاش درباره قتلهای زنجیرهای درباره چگونگی دستگیری متهمان میگوید: ما به افراد عمده این گروه یعنی عالیخانی و اسلامی (#سعيد_امامی)، بدون تردید شک داشتیم و حدس قوی میزدیم که قتلها کار آنها است.
🔸 لذا یک برنامهای در جلسهای ریخته شد که من یقین داشتم که به گوش اسلامی میرسد. در آن جلسه گفتیم که قرار است در چند روز آینده این افراد دستگیر شوند و اتفاقاً با آقای یونسی نیز هم نظر بودیم.
🔺 حجت الاسلام والمسلمین روح الله #حسینیان درباره سرنوشت کمیته تحقیق #خاتمی میگوید: «بعد از یک سال از رسیدگی به این پرونده خود آقای خاتمی به این نتیجه رسید که آن گروه، جریان رسیدگی را منحرف کردند.
🔹 پس از کشف این موضوع که گروه بازجویی اول انحرافی عمل کرده است، یونسی #وزیر_اطلاعات وقت در جلسهای از طرف آقای خاتمی پیام آورد که این مسئله در هیأت دولت مطرح شده است اما ما جواب حسینیان را چه بدهیم و خاتمی خواهش کرده بود که من دیگر موضوع را پیگیری نکنم تا به آن رسیدگی شود.»
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
1️⃣ پرسش نخست:
🔹 چرا برخی از روحانیون و یاران حضرت امام(ره) در دهه اول #انقلاب همسو با ایشان مواضع بسیار محکمی در مقابل دشمنان به ویژه آمریکا داشتند اما با گذشت زمان با تغییر مواضع خود، روند گذشته را نادرست دانسته و در سالهای اخیر جزء حامیان #مذاکره بلکه ارتباط با #آمریکا شدهاند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#مذاكره
#آمريكا
🆔 @asbaat_ir
🔖#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش نخست
🔰#جوانترین_نماينده_مجلس:
🔺مجید انصاری نحوه آشنایی خود با حضرت امام را چنین شرح می دهد: سالها قبل از انقلاب، اولین بار نام امام خمینی (ره) را از زبان حضرت آیت الله سبحانی که با دعوت ابوی در روستای خانوک منبر می رفت شنیدم و با دیدن تمثال مبارک ایشان بر روی کارت پستال شیفته ایشان شدم و اینها انگیزه ای شد برای رفتن به حوزه علمیه و قدم نهادن در راه انقلاب.
🔺اوج مبارزات مجید انصاری بين سال های 56 و 57 است که به شهرهای مختلف سفر کرده و در مبارزات مردمی ایفای نقش می کند. وی در جریان تظاهرات 19 دیماه در شهر قم مجروح شده و بعد از بهبودی مبارزات خود را ادامه می دهد.
🔺در آستانه پیروزى انقلاب در زرند کرمان و پابدانا مرکز معادن ذغالسنگ کشور به امر سازماندهى مبارزات کارگرى و دیگر اقدامات ضرورى مشغول می شود.
🔺وی در سالهای پس از انقلاب در کنار برخی دیگر از هم رزمان خود به تشکیل و سازماندهی کمیتههای انقلاب اسلامی پرداخت. مجید انصاری در سال 1359، در سنّ 26سالگى به نمایندگى از سوى مردم زرند کرمان به مجلس شوراى اسلامى راه می یابد و به عنوان جوان ترین عضو مجلس در هیئت رئیسه سنی مجلس قرار می گیرد.
🔺وی در دفتر و بیت حضرت امام و بعدها در مؤسّسه تنظیم و نشر آثار و مرقد امام خمینى(ره) مشغول فعاليت های سیاسی می شود.
🔺پیش از آغاز جنگ، محمود انصارى یکی از اخوان انصاری در مصاف با گروهک هاى ضدّ انقلاب در کردستان به شهادت می رسد. بعدها مجید انصاری در حسرت شهادت چنین می نویسد: نمی دانم چرا علی رغم حضور در جبهه از هنگام حصر آبادان، عملیّات بیت المقدّس، فاو و غیره و علی رغم عضویّت ثابت در جلسه هفتگى حزب جمهورى اسلامى ایران و دیگر صحنه هاى ایثار و شهادت، از قافله شهیدان عقب مانده و در کویر عطش زاى زندگى دنیایى، همچنان در حسرت جرعه آبى از کوثر شهادت به سر می برم.
ادامه دارد...
پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| گسترش شبكه شیعه
💠 #امام_خامنه_ای: در شهر سامرا عدهای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی (عليه السلام) توانست آنها را اداره كند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند. این شبكههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست را همین عده توانستند رواج بدهند و تعداد افراد مؤمن به این مكتب را زیادتر كنند. 84/5/20
#امام_هادی
#امامت
#تشیع
#قم
#یمن
🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش نخست
🔺 برداشت دیگری از اسلام وجود دارد که به «اسلام آناتولیایی» مشهور است. اسلام آناتولیایی، چهرهای مدرن و بیآزار از اسلام ارائه میکند و منادی اسلامی است که دین را به حد شخصی تقلیل میدهد. رهبران این تفکر، آن را «اسلام رحمانی» نیز معرفی میکنند. این برداشت از اسلام نیز نوعی التقاط با لیبرالیسم است.
🔺 اسلام آناتولیایی امروز توسط محمد فتحالله گولن رهبری میشود. وی معتقد است، رهیافتی سکولار که ضدیتی با دین ندارد و اجازه آزادی مذهبی را میدهد هیچ مغایرتی با اسلام ندارد. وی عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است. او معتقد به گفتگوی بین ادیان الهی و پیروان کتابهای آسمانی است.
🔺 گولن نوعی لیبرالیسم را در نگاه به ادیان رواج داد که بر مبنای آن نوعی بیقیدی نسبت به فعالیتهای ضد اسلامی سایر ادیان، به ویژه ادیان غیرالهی، ترویج میشود. گولن به شدت با حکومت جمهوری اسلامی ایران مخالف است.
🔸 بعد از انقلاب، طرح اسلام رحمانی و ترویج آن عمدتاً با انگیزه ترویج لیبرالیسم و یا به قصد مقابله با انقلاب اسلامی صورت میگیرد. این انگیزه، به خصوص در کلمات کسانی چون محسن کدیور، چهره خارجنشینِ ضد انقلاب، هویدا است.
🔸 زیرا وی طرح اسلام رحمانی را بهانه قرار داده تا حکومت جمهوری اسلامی را دیکتاتور معرفی کند و در نهایت نهادهای مدعی حقوق بشر را علیه ایران تحریک نماید.
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| نقش علماء و روحانیون، قبل و بعد از انقلاب
✍️ دکتر اسدالله بادامچیان/ بخش نخست
🔺در این سال (1341) استکبارجهانی ضد اسلام یعنی آمریکا، انگلیس و صهیونیسم، تصور کردند که با رحلت مرحوم آیتالله العظمی بروجردی، محوریت مرجعیت مقتدر در ایران دچار تفرّق مرجعیت دینی شده و با رحلت مرحوم آیتالله کاشانی، مرجعیت سیاسی اسلامی، از بین رفته و با تسلط استبداد و دیکتاتوری محمدرضا شاه پهلوی و سلطه شبکه فراماسونری و فرهنگ غربی، زمان برای براندازی اسلام و تشیع عاشورایی و مهدوی، مساعد شده و میتوانند در پوشش اصلاحات! ملوکانه و انقلاب شاه و مردم و همه پرسی ملی (رفراندم) زمینه را برای لغو متمم قانون اساسی مشروطه که دین رسمی کشور را اسلام و مذهب را شیعه اثنی عشری اعلام کرده و آن را اصل لایتغیر تا ظهور امام زمان(عج) دانسته است، مساعد کنند تا یک نظام غیر دینی(لائیک) در ایران حاکمیت یابد و برای همیشه از مزاحمت اسلام، قرآن، عاشورا و مهدویت راحت شوند.
🔺 این برنامه که مورد حمایت و تأیید دولت آمریکا بود توسط نخستوزیر، اسدالله عَلَم که خود و پدرانش نوکران انگلستان در ایران بودند با پوشش لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی آغاز گردید.
🔺 امام خمینی(ره) به سرعت توطئه را شناخت و با مراجع تقلید در نشست منزل مرحوم آیتالله حائری در قم موضوع را به بررسی نهاد و توافق روحانیت را برای مقابله جدی با این توطئه شوم براندازی اسلام کسب نمود و سپس حرکت مردمی خود را با مردم متعهد مسلمان مطرح فرمود که اسلام در خطر است و من برای حفظ اسلام، یاری میطلبم.
🔺 مردم مسلمان و متعهد نیز با رهبری امام خمینی(ره) در صحنه حضور یافتند و ظرف دو ماه نهضت روحانیت به پیروزی مقدماتی رسید. شاه و عَلَم و اربابان آنها عقبنشینی کردند و لایحه مذکور با اعلام رسمی دولت لغو شد.
🔺 این قیام اولین قیام مردمی اسلامی ایران پس از کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد سال۳۲ بود که با رهبری مرجعیت و حضور روحانیت و قیام مردم متدین به پیروزی رسید و نقش روحانیت در این پیروزی نقش اوّل بود.
🔺 امام خمینی پس از این رویداد هشدار داد که این یک آزمایش بود و رژیم بهزودی برنامه اصلی توطئه را شروع میکند و از مردم خواست تا صفوف مجاهدان مردمی فشردهتر باشد.
🔺 شاه در دیماه سال ۴۱ این توطئه را شخصاً شروع کرد یعنی با تمام قوا وارد جنگ با اسلام شد و امام با بسیج مردم متدین به مقابله برخاست و ظرف ۱۶ سال نظام ستمشاهی را پایان داد و نظام جمهوری اسلامی آغاز گردید.
🔺 رهبری این انقلاب با مرجعیت و مدیریت اصلی در تودههای مردم با روحانیت بود و الا گروهها و احزابی مثل جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق یا چریکهای کمونیست هیچکدام قادر به رهبری مردم ایران نبودند.
🔺 بنابراین روحانیت، همانطور که امام بارها فرمودهاند نقش مهم و ارزشمندی در همه نهضتهای قبل از انقلاب و درون انقلاب اسلامی داشتهاند و امام در برابر خطوط منهای روحانیت و مخالف روحانیت بارها هشدار دادند که روحانیت سد محکم در مقابل استعمار و استکبار و همه ضد ارزشهاست و شما این سد را نشکنید و قدر بدانید.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#مرجعیت
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1967
🆔 @asbaat_ir
💠 ضرورت کار تشکیلاتی، درس مبارزاتی امام هادی برای مقابله با دشمن
🔹 در نبرد بین امام هادی (علیهالسّلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیهالسّلام) بود.
🔻 در زمان امامت آن بزرگوار شش خلیفه، یکی پس از دیگری، آمدند و به درک واصل شدند. آخرین نفر آنها، «معتز» بود که حضرت را شهید کرد و خودش هم به فاصلهی کوتاهی مُرد.
🔻 این خلفا غالباً با ذلت مردند؛ یکی بهدست پسرش کشته شد، دیگری به دست برادرزادهاش و به همین ترتیب بنیعباس تارومار شدند؛ به عکسِ شیعه. شیعه در دوران حضرت هادی و حضرت عسگری (علیهماالسّلام) و در آن شدت عمل روزبهروز وسعت پیدا کرد؛ قویتر شد.
🔹 حضرت هادی (علیهالسّلام) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند؛ آنجا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی میکردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را معتصم ساخت.
🔹 در همین شهر سامرا عدهی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی (علیهالسّلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام – با نامهنگاری و… – برساند.
🔹 این شبکههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همهی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبهروز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. این عده چون شبکهی قویای بهوجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمیتوانست به آنها دسترسی پیدا کند.
📚کتاب انسان 250 ساله
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3757
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| عدم حمایت از بنیصدر نشانهای از بصیرت سیاسی جامعه مدرسین
دکتر یعقوب توکلی:
🔺 پس از انقلاب، مسؤولیت جامعه مدرسین تغییر کرد و از صورت مبارزه با رژیم طاغوتی به صورت مشارکت در تأسیس و تثبیت حکومت اسلامی تبدیل شد.
🔺 در همین رابطه در نهادهای مختلف حضور فعال پیدا کرد، مانند شورای انقلاب، مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، دستگاه قضائی، شورای تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، که تعدادی از اعضای جامعه مدرسین در این نهادها حضور فعال داشته و دارند.
🔺 در انتخابات مختلف، رأی جامعه مدرسین یک رأی بسیار تأثیرگذار بود، البته گاهی هم ممکن بود که مردم به نظر جامعه مدرسین اقبال نمیکردند. یکی از این موارد عدم اقبال که بعداً سند افتخاری شد در دفتر جامعه مدرسین به عنوان یک جریان با بصیرت، این بود که علیرغم اقبال عمومی و حتی حزبی از بنیصدر، جامعه مدرسین ابتدا از جلالالدین پارسی حمایت کرد.
🔺 اما بعد به دلیل مشکل شناسنامهای که وی داشت و از انتخابات کنار کشید، جامعه مدرسین به سمت حسن حبیبی رفت. این موضوع دقیقاً زمانی بود که بنیصدر توانسته بود آراء مختلف را به طرف خود بکشاند؛ اما در عین حال جامعه مدرسین به دلیل معلومالحال بودن بنیصدر از وی حمایت نکرد و رضایت به شهرت و اشتهار فراگیر او در فضای سیاسی کشور که منتهی به ریاست جمهوری او شد نداد.
#روحانیت_اصیل
#بصیرت
#جامعه_مدرسین
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1185
🆔 @asbaat_ir