🔺 قالبهای ترويج ملیگرايی
2️⃣ قومگرایی
🔹 ب) #پانترکیسم
🔸 «پانترکسیم» ایدئولوژی ملیگرایانه (#ناسیونالیستی) و توسعهخواهانهای است که بر پایه آن، همه مردمانی که به زبانی ترکی سخن میگویند، ملت واحدی هستند که باید تحت رهبری دولتی واحد متحد شوند.
🔸 اندیشه پانترکیسم، نخستین بار از سوی یک خاورشناس مجارستانی یهودیتبار، به نام #آرمینیوس_وامبری در دهه ۱۸۶۰ ساخته و مطرح گشت. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده بود ولی در نهان، برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار میکرد. در اوائل سده بیستم، ترکان جوان در امپراطوری عثمانی این ایده را انتخاب و ترویج کردند.
🔸 پس از فروپاشی شوروی در اوایل نیمه اول دهه ۱۹۹۰، تمایلات فروخورده پانترکیستی، به شکلی نهچندان چشمگیر، در جمهوری آذربایجان فرصت ظهور یافته و حتی احزابی با نامهای «حزب گرگ خاکستری آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان بوزقورت پارتیاسی) و «حزب توران معاصر آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان چاغداش توران پارتیاسی) در آنجا تشکیل شده است.
🔸 هم اکنون این تفکر در مناطقی مانند آذربایجان، فعال است و حتی شعار مشهور مردم آذربایجان، «آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار انقلاب است) را به «آذربایجان اویاخدی، اوز دیلینه دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار زبان مادری خود(ترکی) است) تغییر دادند.
🔸 پیشینهای از این تفکر را میتوان در آراء و نظرات سیدکاظم #شریعتمداری، مؤسس حزب خلق مسلمان، در سال ۵۸ دید که با همکاری با سرویسهای جاسوسی بیگانه و عواملی چون صادق #قطبزاده، درصدد #کودتا در جمهوری اسلامی ایران و استقلال آذربایجان بود که با هوشیاری ملت و رهبری امام خمینی(ره) خنثی شد.
🔸 البته پانترکیسم در ایران، به عللی همچون: تدین مردم ترک زبان، اختلاف مذهبی بین آذربایجان و ترکیه، جنگهای طولانی بین ایران و عثمانی و تجارب تلخ اشغال آذربایجان از سوی نیروهای #عثمانی، مجالی برای رشد قابل ملاحظه نیافته و بهطور کلی بیش از آنکه درونجوش باشد، پدیده وارداتی ناپایداری بوده است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پرسش پنجم:
🔹 تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب را در چه اموری میتوان یافت؟ تاثیر انقلاب اسلامی بر حوزه علمیه چه بود و حوزه بعد از انقلاب چه دستاوردهایی به دست آورده است؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
#انقلاب_اسلامی
🆔 @asbaat_ir
🔰 انعکاس پیام مخاطبین:
🔸 پرسش سوم:
🔹چرا #روشنفکران_غربگرا و همچنین برخی از افراد منتسب به جریان #نواندیش_دینی که در بسیاری از مسائل از پایگاه #حوزه_علمیه اظهار نظر مینمایند و برای برخی از امور غیر ضروری، نشست علمی و همایش برگزار میکنند، نسبت به #تحریف در عزاداریها و برخی #انحرافات در هیاتهای مذهبی از خود حسّاسیت نشان نمیدهند و موضع نمیگیرند؟
🔺 پس از طرح پرسش سوم در کانال اسباط با عنوان «#پرسمان_اسباط»، پاسخی از سوی یکی از مخاطبین محترم کانال به ادمین اسباط ارسال گردید که در آن نام «احمد نجمی» مدیر محترم کانال مباحثات آورده شده بود، پس از آن، جناب آقای نجمی نیز جهت دفاع از عملکرد مباحثات، جوابیه ارسال کرد که جهت احترام به همه مخاطبین محترم و رعایت اصل بیطرفی، این جوابیه در ادامه منتشر خواهد شد:
🔹 مدیر محترم کانال اسباط
سلام علیکم
پیرو درج مطلب یکی از خوانندگان محترم که از اینجانب نام برده شده و بیان شدهاست که چرا در قبال نواندیشان دینی و مواجهه آنان با عزاداری مطلبی نوشته نشده است.
به اطلاع میرساند مباحثات در چند ماه اخیر پروندهای با موضوع نواندیشی دینی منتشر کردهاست که در حال تکمیل است و به زودی چند مطلب دیگر اضافه خواهد شد.
در این آدرس قابل مشاهده است:
🌐 yon.ir/89CP6
همچنین دو پرونده درباره مسائل قابل توجه در عزاداری محرم که مطابق موضوع سایت یعنی حوزه و روحانیت بود هم تقدیم میشود:
🌐 http://mobahesat.ir/21572
🌐 http://mobahesat.ir/21574
لطفا توضیح فوق را جهت اطلاع آن خواننده محترم و دیگر مخاطبان کانال منتشر نمائید.
با تشکر
احمد نجمی
🆔 @asbaat_ir
🔰 مقدمات و ادله مرحوم #نائینی در دفاع از #مشروطه
🔺 این مسئله باید بررسی شود که مرحوم نائینی طبق چه استدلالی از مشروطه دفاع کرده و #شیخ_فضل_الله_نوری که در آغاز از مدافعان مشروطه بوده، چگونه در ادامه راه به نظریه حرمت مشروطه رسیده است؟ فهم علت و دلیل اختلاف میتواند برای وضعیت کنونی کشور ما نیز راهگشا باشد.
🔺 اولین مسئلهای که نائینی میبایست به حل آن میپرداخت، بررسی اصل نظریه تعطیل یا تعلیق حکومت بود. به اعتقاد مرحوم نائینی، در عصر #غیبت، حکومت تعطیل نیست. نائینی برای روشن کردن بحث، مقدماتی مطرح کرده تا استدلالش را درباره مشروطه بیان نماید. مقدمات استدلال مرحوم نائینی عبارت است از:
🔺 تکلیف به قدر مقدور است؛ ظلم قبیح است؛ مقدمه واجب، واجب است؛ قرآن و اسلام جاودانی و ابدیاند و احکام قرآن و اسلام به حضور امام معصوم علیه السلام اختصاص ندارد.
🔺 برای اجرای احکامی، همچون قاعدة نفی سبیل، قصاص، لزوم حفظ #دارالاسلام، امنیت مسلمانان، حدود، دیات، حج، دفاع، زکات، خمس و …، به حکومت نیاز است و از آنجا که عمل به این احکام واجب است، در عصر غیبت، همچنان مکلف به تشکیل حکومت خواهیم بود، چرا که مقدمه واجب، واجب است.
🔺 به نوشته ایشان، در حکومت #استبدادی، سه ظلم یعنی «ظلم به خدا»، «ظلم به مردم» و «ظلم به أمام زمان (عج)»، وجود دارد، حال آنکه در حکومت مشروطه، ظلم تقلیل یافته و فقط «ظلم به امام زمان (عج)»، به دلیل غاصب بودن شاه در امر حکومت، مطرح میباشد؛ بنابراین با توجه به امکان تقليل ظلم، ایجاد مشروطه واجب است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام
🔺 در بخش قبلی این یادداشت موج اول نهضتهای فکری معرفتی جهان اسلام با عنوان «#دعوت» بیان شد. این مرحله بیشتر جنبه فرهنگی، معرفتی و شناختی داشت و در مورد نخبگان جهان اسلام روی داد.
🔺الگوگیری از غرب، ملیگرایی و بازگشت به اصول اسلامی سه رویکرد کلانی بود که نخبگان جهان اسلام در پیش گرفتند. اسلامگرایانی که خواستار بازگشت به اصول اسلامی بودند نیز علی رغم تنوعشان به دو گروه #سنتگرایان و #تمدنگرایان تقسیم شدند.
🔺 در ادامه، در این یادداشت سه موج دیگر را بررسی میکنیم. در این مسیر نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بیشتر به سمت عملگرایی و عرصههای سیاسی و اجتماعی پیش میروند.
2️⃣ موج دوم: نهضتسازی و جنبش
🔸 تفکرات گرایش تمدنگرا، مسلمانان را وارد مرحله جدیدی از نهضت اسلامی کرد که دین را مبنای مبارزه و اصلاح سیاسی و اجتماعی قرار میداد.
🔸 البته نگرشهای #تجددگرا و #ملیگرا نیز نهضتهایی را پایهریزی کردند ولی نتوانستند در مسیر مبارزه با استعمار و استبداد موفقیت زیادی کسب کنند و مردم را با خود همراه سازند.
🔸 به این ترتیب با تقویت جنبههای مردمی، نهضتهای مبارزاتی مسلمانان برای تحقق چشمانداز جامعه اسلامی وارد مرحله جدید شد.این نهضتها در تمام جوامع اسلامی ایجاد شدند و به طبقه خاصی از اجتماع اختصاص نداشتند و سازماندهی و تشکیلات جایگزین حرکتهای فردی شدند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش پنجم
💠 اهداف و مأموریتها
🔺 با توجه به اینکه اهداف دفتر تبلیغات به صورت تجمیع شده و یکجا منتشر نشده است بلکه در لابلای مصاحبهها و گفتگوهای هیئت مؤسسین، آن هم به صورت پراکنده طرح شده است، بر آن شدیم همه آنها را یکجا لیست کنیم.
1️⃣ تبلیغ دین خدا: #جعفری_گیلانی که از ابتدا جزو هیئت مؤسسین دفتر تبلیغات بود، حاکم شدن مكتب اسلامی و مكتب تشيع در همه بخشهای جامعه را انگیزه اصلی تأسیس دفتر میداند، لذا هنگامی که از ایشان برای سخنرانی در همایش تکریم سه دهه فعالیت وی در دفتر تبلیغات دعوت میشود هدف تأسیس دفتر تبلیغات را از منظر #حضرت_امام (ره) تبلیغ دین خدا برمیشمارد.
🔸 از این رو میتوان گفت که شاه بیت اهداف ذکر شده برای دفتر تبلیغات، #تبلیغ دین خداست و بقیه اهداف در واقع در امتداد این هدف مقدس است.
2️⃣ تشکیل کلاسهای آموزشی #سیاسی برای طلاب: جعفری گیلانی در این رابطه گفت: «پس از اعزام ۳ هزار مبلغ که مایه مباهات حضرت امام شد، در پی دستور ایشان در زمینه آموزش سیاسی طلاب، آموزش را که هدف اولیه تاسیس دفتر بود خیلی جدی و محکم آغاز کردیم. آموزشها در #فیضیه و #دارالشفا آغاز شد.
🔸 اما متاسفانه در زمان بسیار کوتاهی به علت شیطنت بعضیها و ایجاد بدبینی برای برخی آقایان در قم نسبت به دفتر، مجبور شدیم بعد از حدود ۲ ماه از فیضیه و دارالشفا خارج شویم و جلسات آموزشی را در حجتیه و چهارمردان برگزار کنیم».
3️⃣ آمادهسازی طلاب برای حضور در فضای فکری سیاسی: یکی دیگر از اهداف که در سایت دفتر تبلیغات مورد اشاره قرار گرفته است، بحث آمادهسازي حوزويان و روحانيان براي حضور مؤثر در فضاي فكري سياسي آن زمان است؛ زیرا با فرا رسیدن ایام تبلیغ و نزدیک شدن انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی جهت تنویر افکار عمومی برای شرکت گسترده در انتخابات و مشارکت حداکثری مردم به عنوان نماد #مردم_سالاری_دینی و نیز انتخاب فرد اصلح برای آن مجلس، لازم بود طلاب مبلغ ساماندهی شوند که به دستور حضرت امام(ره) این کار برعهده دفتر تبلیغات نهاده شد.
4️⃣ بهرهگیری از توان علمی و تبلیغی حوزههای علمیه جهت تأمین پشتیبانیهای لازم از نظام فرهنگی و تبلیغی کشور، در راستای تحقق اندیشههای امام خمینی(ره) و #مقام_معظم_رهبری(مدظله العالی): هدف بعدی را حجت الاسلام ریشهری که از اعضای هیئت مؤسسین دفتر تبلیغات بود و جلسات اولیه اعضاء هیئت مؤسسین دفتر در منزل ایشان تشکیل میشد، بیان کرد که «هدف اصلی ما جذب فضلای جوان حوزه و سازماندهی آنان در جهت نشر افکار نورانی حضرت امام در برابر جریانهای مخالف بود».
5️⃣ ارائه خدمات آموزشی، کمک آموزشی و تحقیقاتی به حوزه های علمیه: یکی دیگر از اهدافی که برای دفتر تبلیغات ذکر شده است، بحث آموزش و پژوهش است. محمدعلی #ایازی که در آن برهه سرپرست انتشارات دفتر تبلیغات و سردبیری مجله حوزه را نیز برعهده داشت در خصوص این دو مقوله میگوید:
🔸 «آن مجموعه در آغازش به دلیل شرایط کشور اهتمام خود را به امر تبلیغ گذاشت و مبلغان زیادی را به نقاط مختلف کشور فرستاد؛ بعدها که مسائل جنگ اتفاق افتاد و اعزام مبلغ به مناطق جنگی پیش آمد، این حرکت را در اعزام مبلغ انجام داد. اما در کنار آن شروع به کارهای آموزشی و پژوهشی کرد و در ابعاد مختلف امور دینی پرداخت.
🔸 در کارهای آموزشی بیشتر هدفش این بود که روحانیت را با نیازهای جدید آشنا کنند و دانشهای مختلفی که در حوزه آن زمان مرسوم و متداول نبود، مثل #علوم_سیاسی، علوم اقتصادی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و مسائل دیگر را برای طلاب آموزش دهند. در بخش تحقیقات هم یکسری کارهای بنیادی شروع شد و یک بخشی هم بهعنوان پاسخ به سوالات و نیازها تاسیس شد».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| لزوم بهرهگيری از منابع متقن در روضهخوانی
💠 #امام_خامنه_ای: سيدبن طاووس - كه علیبن طاووس باشد - فقيه است، عارف است، بزرگ است، صدوق است، موثق است، مورد احترام همه است، استاد فقهای بسيار بزرگی است؛ خودش ادیب و شاعر و شخصيت خيلی برجستهای است.
🔹 ايشان اولين #مقتل بسيار معتبر و موجز را نوشت. البته قبل از ايشان مقاتل زيادی است. استادشان - ابننَما - مقتل دارد، «#شيخ_طوسی» مقتل دارد، ديگران هم دارند. مقتلهای زیادی قبل از ایشان نوشته شد؛ اما وقتی «#لهوف» آمد، تقريباً همه آن مقاتل، تحتالشعاع قرار گرفت. این مقتلِ بسیار خوبی است؛ چون عبارات، خيلی خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است.
🗓 18 ادريبهشت 1377
به مناسبت 15 محرم سالروز ولادت #سیدبن_طاووس
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش سیزدهم
🔰 #حمایت_از_دراویش
🔺 در زمستان سال ۹۶ عدهای از اراذل و اوباش در پوشش دراویش و به بهانه آزاد کردن فردی که به اتهام سرقت و با شاکی خصوصی دستگیرشده بود، با رفتاری داعش گونه ۴ تن از نیروهای انتظامی و بسیجی را به شهادت رسانده و بیش از ۳۰ مأمور پلیس را مجروح کردند.
🔺 این اراذل و اوباش همانند داعش با اتوبوس و خودرو، فرزندان این ملت را به زیر گرفته و با قمه و سنگ و چماق و پارهآجر و تفنگ ساچمهای به حافظان امنیت حملهور شده و آنان را مظلومانه به شهادت رساندند. این غائله درنهایت با دستگیری ۳۰۰ تن از اغتشاشگران پایان یافت.
🔺 این رفتار وحشیانه قلب هر انسان آزادهای را به درد میآورد؛ اما گویا به شهادت رسیدن مظلومانه حافظان امنیت کشور برای اصلاح طلبان اهمیتی نداشته است!
🔺 در همین رابطه برخی از #روزنامههای_اصلاح_طلب با سانسور رفتار وحشیانه اراذل و اوباش در پوشش دراویش، این اتفاق را صرفاً یک درگیری دوطرفه میان دراویش و نیروی انتظامی معرفی کرده و از به کار بردن عنوان «شهید» و «شهادت» نیز امتناع کردند.
🔺 متاسفانه یونسی نه تنها همانند بسیاری دیگر از اصلاح طلبان، جنایت این عده از دراویش در خیابان پاسداران را نادیده گرفت، بلکه برخورد با دراویش را اشتباه خواند و گفت:
🔸 «به نظر من، این یک اشتباهی است که از طرف بخشی از حکومت و حاکمیت صورت میگیرد. مثلا تا مدتی عدهای افراطی و تندرو، با آداب و آرایش ظاهر «اهل حق» مشکل پیدا کرده بودند و به هر بهانهای با آنان برخورد میکردند و بنابراین عدهای از این دراویش، در اعتراض، دست به حرکاتی زده و به خود آسیب رساندند.»
🔴 البته این نوع حمایت از دراویش توسط علی یونسی سابقه قبلی نیز دارد وی در جریان دستگیری برخی از این دراویش در سالهای گذشته گفته بود: «این دستگیریها خودسرانه بود.» این سخن یونسی از سوی نهادهای وابسته به غرب مستمسکی برای فشار #حقوق_بشری به نظام اسلامی شد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir