📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش هفتم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
4️⃣ جریان سازی رسانهای و مسئله سازی انحرافی
🔺 فرید مدرسی سعی میکند شاگرد خوبی برای #محمد_قوچانی باشد. هر چند هنوز پختگیها و وزانت قوچانی را پیدا نکرده است ولی تلاش میکند گام به گام رشد کند.
🔺 یکی از اقدامات وی در حوزه تلاش در مسیر «مسئله سازیهای #انحرافی» است. مسئله سازی به این معنی که همه توجهات را به یک امر معین معطوف دارد. حال این امر میتواند فی حد نفسه اصلی یا فرعی باشد ولی وقتی همه توجهات به آن معطوف شد، عملاً مسئله اصلی شده است.
🔺 گاه اتفاقی که یک «مسئله» به شمار نمیآید را با کار رسانهای به «مسئله» تبدیل می کنند. همه توجهات به آن معطوف شده و همه از آن سخن میگویند.
🔺 در حالی که یا اساسا آن مسئله هیچ اهمیتی ندارد یا وسیلهای برای تعقیب هدفی دیگر است یا برجسته شدن آن زمینه به فراموشی سپردن مسئله اصلی را پدید میآورد.
5️⃣ خط رسانهای و عملکرد #کانال_تلگرامی مدرسی
🔺 فرید مدرسی سالهاست کانال معروفی در تلگرام دارد. بر خلاف تصور عمومی که وی به تنهایی این کانال را اداره میکند، این کانال با همکاری تیمی در حدود ۲۰ نفره اداره میشود که عملا هیئت تحریریه کانال وی به شمار میآیند.
🔺 این هیئت تحریریه در یک گروه تلگرامی با هم مرتبط بوده و روند کانال را ارزیابی میکنند. گاه بحث و جدلهای جدی بین آنها رخ میدهد.
🔺 به گزارش برخی اعضای این هیئت تحریریه فرید مدرسی برخلاف ظاهر آرامش، کمی عصبانی مزاج است و زود از کوره در میرود. او در این کانال و بعدها در توئیتر اهداف خود را پیگیری میکند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
📝 #يادداشت| رسالت حوزه علمیه در #پشتیبانی از #انقلاب و #مقابله با #شبکه_نفاق؛
🔹اوضاع بسیار عجیبی است، در حالی که تمام #جبهه_کفر با تمام #جبهه_حق در دنیا در حال صفآرایی است و برخی کشورها و افراد با مشاهده قدرت ایران، در حال پیوستن به جبهه حق به رهبری ایران هستند، #شبکه_نفاق_داخلی با #شایعهسازی و #برجستهسازی موضوع غیر واقعیِ خودکشی دختری که وارد ورزشگاه شده بود، و با به خدمت گرفتن ابزار رسانه، برای آینده سیاسی خود در انتخابات مجلس در حال تلاش است.
🔹جالب اینجاست که برخی #مسوولین_ارشد نظام اسلامی(هم در دولت و هم در مجلس) نیز به جای تحقیق و بررسی درباره صحت و سقم مساله، آن را تکرار کردند و همان سخنی را مطرح نمودند که خواسته دشمنان انقلاب و شبکههای ماهوارهای بود.
🔹روشن است برخی افراد و حلقههای طراح اینگونه مسائل چه کسانیاند، انتظار است #قوه_قضائیه به این موضوع ورود کرده و با کسانی که همه چیز را فدای منافع خود میکنند و با شایعهسازی، امنیت روانی جامعه را به هم میریزند برخورد مناسبی انجام دهد.
🔹از نوع بازی و گستردگی پوشش رسانهای موضوع کنونی میتوان پیشبینی کرد که در این چند ماهه باقیمانده تا انتخابات مجلس، التهابات ایجاد شده از ناحیه این شبکه نفاق، هر روز بیشتر خواهد شد.
🔹 #حوزه_علمیه و #بزرگان_حوزه نیز باید در این زمینه ورود قویتری داشته باشند، باید نسبت به ورود زنان به ورزشگاهها قاطعتر، شفافتر و صریحتر سخن بگویند تا شبکه نفاق، نظر چند نفر خاص را به عنوان #دیدگاه_حوزه_علمیه جا نزند.
🔹علاوه بر آن علمای دین باید نسبت به #شیطنت شبکه نفاق و جریان ضد انقلاب و کسانی که امنیت جامعه را به هم میریزند، احکام قاطع اسلام را بیان نمایند تا #دستگاههای_اطلاعاتی و #امنیتی با این پشتوانه راحتتر بتوانند به این مساله ورود کنند و جلوی جَوَلان این جریان گرفته شود.
🔹موثرین و صاحبنظران حوزوی نباید این را از یاد ببرند که دشمنیِ دشمن با انقلاب اسلامی منحصر به یک عرصه نیست بلکه #همه_عرصهها را شامل میشود، اکنون که جنگ نظامیای در کار نیست، نباید #خیال_آسوده داشت و به امور روزمره حوزوی مشغول بود بلکه باید با #رصد هر روزه مسائل کشور ببینند دشمن و عناصر داخلی او کجا را هدف گرفتهاند، در نتیجه به آن مساله ورود کنند و با قاطعیت و از موضع #عالم_دین از انقلاب اسلامی دفاع کنند. انقلاب از #درون_حوزه ایجاد شد، خود حوزه نیز باید پشتیبان و نگهبان اصلی آن باشد.
✍️ حجت الاسلام محسن رضایی
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش دوم
💠 نقش مهم ملاعبدالله شوشتری در گسترش حوزه علميه اصفهان
🔹 با استقرار سلطنت #شاه_عباس اول و اقدامات او عالمان شیعی نفوذ بیشتری پیدا کردند و حتی میتوان ادعا کرد که حوزه علمیه اصفهان در این دوره تأسیس شد.
🔹 یکی از عالمان بزرگی که حتی از او به عنوان پدر حوزه علمیه اصفهان یاد میشود، ملاعبدالله #شوشتری است. وی که در نجف، نزد احمد بن محمد اردبیلی معروف به #مقدس_اردبیلی تحصیل کرده بود، حدود سال ۱۰۰۶ قمری از کربلا به اصفهان آمد و سپس به مشهد رفت و در آنجا ساکن شد؛ اما بنا به درخواست شاه عباس اول به اصفهان بازگشت.
🔹 شاه در اصفهان برای او مدرسهای ساخت و تدریس در آن را به او سپرد. وی در آن مدرسه به تدریس فقه و اصول و حدیث و رجال پرداخت و نقش مهمی در گسترش حوزه علمیه اصفهان داشت.
🔹 به گفته محمد تقی #مجلسی، تعداد محصلان علوم دینی در زمان ورود شوشتری به اصفهان پنجاه نفر و در زمان وفاتش(۱۰۲۱) نزدیک به هزار نفر بوده است. از شاگردان وی میتوان به ملا محمد تقی مجلسی (۱۰۷۰)، میرمصطفی تفرشی (صاحب نقد الرجال) و میرزا رفیع الدین محمد بن حیدر نائینی (صاحب شرح اصول کافی) اشاره کرد.
🔹 از دیگر اشخاص تأثیرگذار در شکلگیری حوزه اصفهان میتوان به بهاءالدین عاملی معروف به #شیخ_بهایی (۱۰۳۰) اشاره کرد.
🔹 وی شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از آن جمله میتوان به محمد تقی مجلسی، صدر الدین شیرازی (۱۰۵۰)، ملامحسن فیض کاشانی (۱۰۹۱)، سید ماجد بحرانی (۱۰۲۸)، سید حسین مجتهد کرکی (۹۴۰)، جواد بن سعد بغدادی، ملاحسنعلی شوشتری (۱۰۷۵)، ملاصالح مازندرانی (۱۰۸۶) و رفیع الدین محمد نائینی(۱۰۸۰) اشاره کرد.
🔹 از دیگر دانشمندانی که در این دوره در حوزه اصفهان به تحصیل و تدریس اشتغال داشتند، میتوان به لطف الله بن عبدالکریم میسی( ۱۰۳۲)، زين الدين بن محمد بن حسن جبعی، نواده شهید ثانی (۱۰۶۳)، میرداماد( ۱۰۴۰)، میرفندرسکی(۱۰۵۰)، ملارجبعلی تبریزی (۱۰۸۰)، آقاحسین خوانساری (۱۰۹۹) و پسرش آقاجمال خوانساری (۱۱۲۵)، علامه محمد باقر مجلسی (۱۱۱۰) و میر محمد اسماعيل حسینی خاتون آبادی (۱۱۱۶) اشاره کرد.
🔹 در این دوره حوزه علمیه اصفهان مهمترین حوزه علمی شیعیان شد و علمای بزرگ در بلاد مختلف بر آمده از این حوزه بودند.
🔹 عالمانی هم که خود در این شهر تحصیل نکرده بودند، نظر علمای اصفهان را در موارد خاص جویا میشدند؛ برای مثال محمد امین #استر_آبادی مؤسس #مكتب_اخباری کتاب #فوائد_المدنیه خود را برای اظهار نظر به اصفهان فرستاد. او همچنین پیش از مهاجرت به مکه معظمه و ابداع شیوه اخباریگری به اصفهان آمده و با #میرفندرسکی مباحثهای داشته است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
4️⃣ پاسخِ پرسش چهارم اسباط/ بخش نخست
🔹 سؤال: به چه دلیل #جریان_لیبرال و غربگرا تلاش دارد واقعیت ماجرای کربلا را تغییر دهد؟ چرا حقیقت #عاشورا که اوج #جهاد علیه #طاغوت و قیام در برابر #انحراف در دین پیامبر اکرم(ص) و #سازش_نکردن با دشمن بود را به گفتگو، #مذاکره و تعامل با ظالم، معنا میکنند؟
🔹 چه افراد و جریانهایی در #حوزه_علمیه از این تحریف آشکار، استقبال کردند و آن را #توجیه نمودند؟ کدام #رسانه_های_حوزوی با انتشار برخی مطالب، برای تثبیت این تحریف تلاش نمودند؟ چه ارتباطی بین جریان لیبرال درون نظام و جریان توجیهگر آن در داخل حوزه وجود دارد؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1️⃣ محمد: جریان لیبرالی درون نظام و جریان توجیه گر آن در داخل حوزه، تنها دو لبه یک قیچی برای اسلام انقلابی نیستند، بلكه قلب هر یک از آنان در سینه دیگری می تپد، زنده بودن هر یکی بستگی به زنده بودن دیگری دارد.
2️⃣ آرام: جای هیچ نگرانی نیست دیگر تموم شد، لیبرالها و جریانهای طرفدار آنها در حوزه هرگز نمی توانند به خواسته های خود در حوزه برسند، محرم و صفر، عاشورا و اربعین به انقلاب و شهدا گره خورده ما دیگر منتظر ظهور آفتابیم!
3️⃣ ب.ن: یکی از سیاستهای لیبرالها، #سکولار کردن هیئتها به صورت آرام و ناپیدا است، لیبرالها این کار را با ارائه تحلیلهای روشنفکر مآبانه و شعارهای به اصطلاح نو می کنند. در حوزه هم سکولارها و متحجرین همین سیاست را در قالب حرفهایی چون حفظ قداست مجالس عزای حسینی و نیالودن به سخنان دنیوی و ... دنبال میکنند. متأسفانه برخی از منبریها و مداحهای ما هم دارند به دام اینها میافتند که باید چارهای اندیشید.
4️⃣ علی: پیشنهاد می کنم طراحان لباس یک لباس خاص برای #لیبرالها و طرفداران آنها در حوزه طراحی کنند، لباسی راه راه با رنگ سفید و سیاه، آخر چگونه میشود کسی هم سخن از امام حسین (ع) و قیام عاشورا بزند و هم آمریکا و يزيديان را به رسمیت و اهل مذاکره بخواند؟!
5️⃣ طاووس اهل جنت: وقتی حضرت زینب (سلام الله علیها) آنچه را که در عاشورا رخ داد به زیبایی یاد کردند و فرمودند «ما رایت الا جمیلا» باید گفت: چیزی جز زشتی در تسلیم و سازش و #مذاکره با یزيديان دیده نمیشود.
6️⃣ زهرا: پس از شش سال، آخرش در ریاست جمهوری مجلسی برپا شد و صدای روضه و سینهزنی به گوش رسید هرچند سخنران این مجلس فردی ممنوع التصویر در تلویزیون بود، اما همین هم غنیمت است و آن را باید از برکات مقاومت رهبری، مردم و نظام برشمرد که در مقابل تفكر #سازش و تسلیم و برخی دولتمردان و لیبرالها خواند.
7️⃣ اصغر: وقتی در دوره اصلاح طلبان امام خامنهای با شجاعت فرمودند: «اگر اینجا اتفاقی بیفتد #صلح امام حسن (ع) نیست»، آنها به فکر #تحریف عاشورا افتادند.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
4️⃣ پاسخِ پرسش چهارم اسباط/ بخش پایانی
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش چهارم:
8️⃣ محمد: چند سال قبل از خرداد ۷۶ و به قدرت رسیدن اصلاحطلبان، کنگرهای به نام امام خمینی (ره) و عاشورا از سوی دفتر نشر آثار حضرت امام برگزار شد و آقایان #سروش، علوی تبار، حاتم قادری، محمد خاتمی و سعید #حجاریان مطالبی ايراد و مجموعه سخنان آنان در ویژه نامهای به چاپ رسید. جالب اینجاست همه اینها از رسیدن انقلاب به دوران عقلانيت سخن به میان آوردند، در میان سخنان این جمع سخنان دو نفر قابل توجه بود یکی محمد خاتمی که گفت وارد دوران گفتوگو شدهايم و یکی از سخنان آقای سعید حجاریان، حجاریان اظهار داشتند که ما از دوران امام حسین (ع) به دوران امام صادق (ع) رسیدهایم!! از عاشورا به اربعین!!، از فنا به بقا!! او اظهار داشت هر كسی در تفکر عاشورایی بماند زیدی مسلك است!! آنها از همان زمان یعنی از سال 74 و دوسال قبل دوم خرداد در مقابل تفکر امام خمینی (ره) ایستادند. خاتمی پس از پیروزی سخن از گفت وگو با دشمن زد و امروز روحانی سخنان امام حسین (ع) را مذاکره با داشتن میخواند! میخواهم عرض كنماينها يعنی ليبرالهای داخل نظام و روحانيون طرفدار آنان پس از رحلت امام خمينی (ره) حركت فرهنگی خود را بر علیه انقلاب عاشورایی جهت دادند.
9️⃣ الی بیت المقدس: امام خمینی (ره) احياگر عاشورای واقعی بودند، احياگر عاشورای سوگ و حماسه و پیام كه منجر به انقلاب اسلامی شد، ليبرالها و سكولارها به دنبال عاشورای سوگ هستند و حذف حماسه و پیام و اگر بتوانند در یک پروسه زمانی میان مدت و طولانی مدت، عاشورا را به عاشورای سوگ تبدیل کنند، انقلاب اسلامی رو به افول خواهد رفت چرا که انقلاب به عاشورا و محتوای آن گره خورده است، البته موفق به این کار نخواهند شد؛ چون عاشورای واقعی از مرزهای ایران هم گذشت.
🔟 بهرام: یک انتقاد از هیئتهای خودمان دارم، در دوران دفاع مقدس، هنگام سینه زنی وقتی سینه زنان شور میگرفتند، مداح یا سینه زنان نامی هم از شهدای حسینیه و مسجد محله هم بر زبان میآوردند كه حالا متاسفانه از یاد رفته است و الآن متاسفانه در برخی از موارد به بهانه سیاه پوشی برای مجلس عزا برخی موارد عکسهای شهدا گم میشود، حال اينكه باید عکس شهدای محلهها در هنگام سیاه پوش شدن با چراغهای قرمز و سبز کم رنگ هنگام سينه زدن جلوه خاصی به سینه زنی بدهد.
1️⃣1️⃣ كبری: جریان توجیه گر در درون حوزه، وامدار جریان لیبرال درون نظام است بسیاری از محققین و نویسندگان و منبریها و مداحان این طیف به انحاء مختلف مورد حمایت لیبرالها هستند.
2️⃣1️⃣ فطرس: همه آنانی که امام خمینی (ره) یا از آنها به مارهای خوش خط و خال یاد میکردند یا متحجرين، همه مطرودين امام و نظام از بیوت آقایان منتظری و شریعتمداری و ... و همه آنانی که #امام_خمینی (ره) آنان را شاگردان عزیز #بازرگان و روشنفکران غربزده می خواندند، همه به یکباره دنبال عاشورای سكولار هستند؛ زیر این بیعت پنهان و همراهی با هم، ترس آنان از عاشورایی انقلابی نهفته است.
3️⃣1️⃣ استاد: به این بزرگان نشست اساتید بگویيد، همانگونه که مواضع خود را گاهی درباره اسلام انقلابی و مدافعان آنان در حوزه به صورتی شفاف بیان میکنند، در باره اسلام لیبرالی و طرفداران آنها هم در حوزه شجاعانه اظهارنظر نمایند این که نشد، یکجا «باب علم مفتوح» باشد و يكجا باب علم مسدود؟!
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش اول
🔰#انقلابی_خسته!
🔸سیدمحمد موسوی بجنوردی متولد نجف اشرف است او تحصیلات علوم حوزوی را در این شهر آغاز نموده و پس از تبعيد #امام_خمينی (ره) به نجف اشرف، از محضر ایشان نیز بهره میگیرد.
🔸 تدریس علوم حوزه به زبان عربی، برای طلاب عرب زبان، از سوابق وی است. سيد عباس موسوی و شيخ راغب حرب از شهدای برجسته حزب الله لبنان از جمله شاگردان موسوی بجنوردی در آن دوران بودهاند.
🔸در سال 1357با هجرت حضرت امام به فرانسه، موسوی بجنوردی هم از جمله کسانی است که ایشان را همراهی مینماید. ولی پس از مدتی به نجف اشرف برمیگردد و مدتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر میکند.
🔸 اولین مسئولیت او عضویت در #دفتر_استفتائات امام خمینی(ره)است. در سال 59 با راهاندازی دادگاه عالی قضات، بجنوردی وارد تشکیلات قضایی میشود.
🔸همچنین عضویت در #شورای_عالی_قضایی از سال 60 موجب ماندگاری موسوی بجنوردی در سیستم قضایی تا سال 68 میگردد. او علت جدا شدنش از نظام قضایی را خستگی و در جایی تغییر قانون اساسی ذکر میکند.
🔸وی در مصاحبه با سالنامه اعتماد میگوید: «اعضای شورای عالی قضایی خسته شده بودند و خودمان از عوامل و دلایل اصلی منحل کردن شورای عالی قضایی بودیم دیدیم که تنها راه فرار ما از کار اجرایی، منحل کردن شوراست. من خیلی آدم عاطفیای بودم. نامهای که از افراد مختلف برای من میآمد تحت تاثیر قرار میگرفتم.
🔹 برای مثال یک کسی قرار بود اعدام شود، پدرش یا همسرش نامه برای من میفرستادند، خسته شده بودم. به خدا قسم بعضی روزها سه، چهار مرتبه گریه میکردم.
🔹 اشکهایم را پاک میکردم میرفتم ببینم نامهاش چقدر درست است و میشود کار او را درست کرد یا نه. همین هم سبب مریضی من شد.
🔹 مردم هم این روحیه من را میشناختند و برای من نامه مینوشتند. همین مسایل واقعا خستهمان کرده بود. برای من از این دست نامهها زیاد میآمد و من هم دنبال این نامهها میرفتم».
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| امام سجاد (ع)، مبارزِ قهرمانِ آشتیناپذير
💠 #امام_خامنهای: آن چهره مظلوم بی صدای سر به زيرِ منفعلی كه از امام سجاد (ع) درست كردند به كلی برخلاف واقع است؛ چهره حقيقی #امام_سجاد (ع) چهره يك #مبارز قهرمان خستگی ناپذير آشتی ناپذير پيگيری است، كه با تدبير تمام، با دقت كامل راهها را میشناسد و انتخاب میكند و به سمت هدفها اين راهها را میپيمايد، خودش خسته نمیشود و دشمن را خسته میكند.
🗓 4 مهر 1365
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش دوم
🔺 میرزا عسگرخان افشار ارومی سفیر ویژه فتحعلی شاه در فرانسه
🔸 عسگرخان از سال ۱۲۲۱ تا ۱۲۲۴ ق برابر با ۱۸۰۸ تا ۱۸۱۰ میلادی، در مقام سفیر ویژه #فتحعلی شاه در فرانسه بود و شاه، تحت عناوین «عالیجاه عمدة الخوانين الكبار، عسگرخان افشار» او را به ناپلئون معرفی کرده بود.
🔸 حضور عسگرخان در #فرانسه، در حالی بود که دو قدرت بزرگ آن دوره یعنی #روسیه و #انگلستان، در راستای منافع خود، با عجله مقدمات عضویت عسگرخان را در تشکیلات #فراماسونری در فرانسه فراهم کرد، و تشریفات ماسونی که دست کم شش ماه طول میکشید، در مدت کوتاهی پایان یافت.
🔸 عسگرخان نیز برای اظهار ارادت خالصانه خود به تشکیلات ماسونی در محفل ماسونها، در حالی که شمشیر خود را از کمر باز میکرد، چنین گفت:
🔹 «آقایان! من در نزد شما دوستی، وفاداری و احترام خود را تعهد میکنم. از قراری که شنیدهام و شک ندارم، فراماسونها نیکوخصال و شفیقاند و به پادشاهان، بینهایت علاقهمند میباشند. خواهش دارم این هدیه را که شایسته یک #فراماسون حقیقی است، از من قبول فرمایید. این شمشیر را [که] در ۲۷ جنگ به کمر داشتهام، به شما تقدیم میکنم! و امیدوارم این مراسم تحلیف، این آیین برایم حاصل شده، متقاعد سازد.» عسگرخان پس از ۲۱ روز از تحلیف وی، به درجه استاد اعظمی ارتقا یافت.
🔺 مسجدی با عنوان مسجد جنرال
🔸 کاسپارد دروویل که از سال ۱۸۱۲ میلادی به مدت سه سال در ایران بود، در کتابش با عنوان روابط ناپلئون با ایران، ضمن ستایش از عسگرخان به اثر پذیری او از فرهنگ #اومانیستی غربی اشاره کرده، اعلام میکند که من آزادانه به حرمسرای او رفت و آمد داشتم و گویی میان یکی از خانوادههای اروپایی به سر میبردم.
🔸 این در حالی است که عسگرخان همچنان خود را به اسلام علاقهمند میدانست؛ تا آنجا که در ارومیه، مسجدی با عنوان مسجد #جنرال که همان عسگرخان افشار ارومی است، وجود دارد.
🔸 به هر روی، عسگرخان که با سمت سفارت به پاریس رفته بود و مأموریت او جلب حمایت بیشتر #ناپلئون بود، بدون اینکه کار مفیدی برای سیاست خارجی ایران انجام دهد، توسط جاسوسان و لژهای فراماسونری انگلیس شکار شد و به عضویت لژ انجمن پاریس ( order of paris) در آمد و با مأموریت تشكيل لژ فراماسونری در اصفهان، به ایران بازگشت.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3866
🆔 @asbaat_ir
🔺 قالبهای ترويج ملیگرايی
2️⃣ قومگرایی
🔹 ب) #پانترکیسم
🔸 «پانترکسیم» ایدئولوژی ملیگرایانه (#ناسیونالیستی) و توسعهخواهانهای است که بر پایه آن، همه مردمانی که به زبانی ترکی سخن میگویند، ملت واحدی هستند که باید تحت رهبری دولتی واحد متحد شوند.
🔸 اندیشه پانترکیسم، نخستین بار از سوی یک خاورشناس مجارستانی یهودیتبار، به نام #آرمینیوس_وامبری در دهه ۱۸۶۰ ساخته و مطرح گشت. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده بود ولی در نهان، برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار میکرد. در اوائل سده بیستم، ترکان جوان در امپراطوری عثمانی این ایده را انتخاب و ترویج کردند.
🔸 پس از فروپاشی شوروی در اوایل نیمه اول دهه ۱۹۹۰، تمایلات فروخورده پانترکیستی، به شکلی نهچندان چشمگیر، در جمهوری آذربایجان فرصت ظهور یافته و حتی احزابی با نامهای «حزب گرگ خاکستری آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان بوزقورت پارتیاسی) و «حزب توران معاصر آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان چاغداش توران پارتیاسی) در آنجا تشکیل شده است.
🔸 هم اکنون این تفکر در مناطقی مانند آذربایجان، فعال است و حتی شعار مشهور مردم آذربایجان، «آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار انقلاب است) را به «آذربایجان اویاخدی، اوز دیلینه دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار زبان مادری خود(ترکی) است) تغییر دادند.
🔸 پیشینهای از این تفکر را میتوان در آراء و نظرات سیدکاظم #شریعتمداری، مؤسس حزب خلق مسلمان، در سال ۵۸ دید که با همکاری با سرویسهای جاسوسی بیگانه و عواملی چون صادق #قطبزاده، درصدد #کودتا در جمهوری اسلامی ایران و استقلال آذربایجان بود که با هوشیاری ملت و رهبری امام خمینی(ره) خنثی شد.
🔸 البته پانترکیسم در ایران، به عللی همچون: تدین مردم ترک زبان، اختلاف مذهبی بین آذربایجان و ترکیه، جنگهای طولانی بین ایران و عثمانی و تجارب تلخ اشغال آذربایجان از سوی نیروهای #عثمانی، مجالی برای رشد قابل ملاحظه نیافته و بهطور کلی بیش از آنکه درونجوش باشد، پدیده وارداتی ناپایداری بوده است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پرسش پنجم:
🔹 تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب را در چه اموری میتوان یافت؟ تاثیر انقلاب اسلامی بر حوزه علمیه چه بود و حوزه بعد از انقلاب چه دستاوردهایی به دست آورده است؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
#انقلاب_اسلامی
🆔 @asbaat_ir
🔰 انعکاس پیام مخاطبین:
🔸 پرسش سوم:
🔹چرا #روشنفکران_غربگرا و همچنین برخی از افراد منتسب به جریان #نواندیش_دینی که در بسیاری از مسائل از پایگاه #حوزه_علمیه اظهار نظر مینمایند و برای برخی از امور غیر ضروری، نشست علمی و همایش برگزار میکنند، نسبت به #تحریف در عزاداریها و برخی #انحرافات در هیاتهای مذهبی از خود حسّاسیت نشان نمیدهند و موضع نمیگیرند؟
🔺 پس از طرح پرسش سوم در کانال اسباط با عنوان «#پرسمان_اسباط»، پاسخی از سوی یکی از مخاطبین محترم کانال به ادمین اسباط ارسال گردید که در آن نام «احمد نجمی» مدیر محترم کانال مباحثات آورده شده بود، پس از آن، جناب آقای نجمی نیز جهت دفاع از عملکرد مباحثات، جوابیه ارسال کرد که جهت احترام به همه مخاطبین محترم و رعایت اصل بیطرفی، این جوابیه در ادامه منتشر خواهد شد:
🔹 مدیر محترم کانال اسباط
سلام علیکم
پیرو درج مطلب یکی از خوانندگان محترم که از اینجانب نام برده شده و بیان شدهاست که چرا در قبال نواندیشان دینی و مواجهه آنان با عزاداری مطلبی نوشته نشده است.
به اطلاع میرساند مباحثات در چند ماه اخیر پروندهای با موضوع نواندیشی دینی منتشر کردهاست که در حال تکمیل است و به زودی چند مطلب دیگر اضافه خواهد شد.
در این آدرس قابل مشاهده است:
🌐 yon.ir/89CP6
همچنین دو پرونده درباره مسائل قابل توجه در عزاداری محرم که مطابق موضوع سایت یعنی حوزه و روحانیت بود هم تقدیم میشود:
🌐 http://mobahesat.ir/21572
🌐 http://mobahesat.ir/21574
لطفا توضیح فوق را جهت اطلاع آن خواننده محترم و دیگر مخاطبان کانال منتشر نمائید.
با تشکر
احمد نجمی
🆔 @asbaat_ir
🔰 مقدمات و ادله مرحوم #نائینی در دفاع از #مشروطه
🔺 این مسئله باید بررسی شود که مرحوم نائینی طبق چه استدلالی از مشروطه دفاع کرده و #شیخ_فضل_الله_نوری که در آغاز از مدافعان مشروطه بوده، چگونه در ادامه راه به نظریه حرمت مشروطه رسیده است؟ فهم علت و دلیل اختلاف میتواند برای وضعیت کنونی کشور ما نیز راهگشا باشد.
🔺 اولین مسئلهای که نائینی میبایست به حل آن میپرداخت، بررسی اصل نظریه تعطیل یا تعلیق حکومت بود. به اعتقاد مرحوم نائینی، در عصر #غیبت، حکومت تعطیل نیست. نائینی برای روشن کردن بحث، مقدماتی مطرح کرده تا استدلالش را درباره مشروطه بیان نماید. مقدمات استدلال مرحوم نائینی عبارت است از:
🔺 تکلیف به قدر مقدور است؛ ظلم قبیح است؛ مقدمه واجب، واجب است؛ قرآن و اسلام جاودانی و ابدیاند و احکام قرآن و اسلام به حضور امام معصوم علیه السلام اختصاص ندارد.
🔺 برای اجرای احکامی، همچون قاعدة نفی سبیل، قصاص، لزوم حفظ #دارالاسلام، امنیت مسلمانان، حدود، دیات، حج، دفاع، زکات، خمس و …، به حکومت نیاز است و از آنجا که عمل به این احکام واجب است، در عصر غیبت، همچنان مکلف به تشکیل حکومت خواهیم بود، چرا که مقدمه واجب، واجب است.
🔺 به نوشته ایشان، در حکومت #استبدادی، سه ظلم یعنی «ظلم به خدا»، «ظلم به مردم» و «ظلم به أمام زمان (عج)»، وجود دارد، حال آنکه در حکومت مشروطه، ظلم تقلیل یافته و فقط «ظلم به امام زمان (عج)»، به دلیل غاصب بودن شاه در امر حکومت، مطرح میباشد؛ بنابراین با توجه به امکان تقليل ظلم، ایجاد مشروطه واجب است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام
🔺 در بخش قبلی این یادداشت موج اول نهضتهای فکری معرفتی جهان اسلام با عنوان «#دعوت» بیان شد. این مرحله بیشتر جنبه فرهنگی، معرفتی و شناختی داشت و در مورد نخبگان جهان اسلام روی داد.
🔺الگوگیری از غرب، ملیگرایی و بازگشت به اصول اسلامی سه رویکرد کلانی بود که نخبگان جهان اسلام در پیش گرفتند. اسلامگرایانی که خواستار بازگشت به اصول اسلامی بودند نیز علی رغم تنوعشان به دو گروه #سنتگرایان و #تمدنگرایان تقسیم شدند.
🔺 در ادامه، در این یادداشت سه موج دیگر را بررسی میکنیم. در این مسیر نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بیشتر به سمت عملگرایی و عرصههای سیاسی و اجتماعی پیش میروند.
2️⃣ موج دوم: نهضتسازی و جنبش
🔸 تفکرات گرایش تمدنگرا، مسلمانان را وارد مرحله جدیدی از نهضت اسلامی کرد که دین را مبنای مبارزه و اصلاح سیاسی و اجتماعی قرار میداد.
🔸 البته نگرشهای #تجددگرا و #ملیگرا نیز نهضتهایی را پایهریزی کردند ولی نتوانستند در مسیر مبارزه با استعمار و استبداد موفقیت زیادی کسب کنند و مردم را با خود همراه سازند.
🔸 به این ترتیب با تقویت جنبههای مردمی، نهضتهای مبارزاتی مسلمانان برای تحقق چشمانداز جامعه اسلامی وارد مرحله جدید شد.این نهضتها در تمام جوامع اسلامی ایجاد شدند و به طبقه خاصی از اجتماع اختصاص نداشتند و سازماندهی و تشکیلات جایگزین حرکتهای فردی شدند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش پنجم
💠 اهداف و مأموریتها
🔺 با توجه به اینکه اهداف دفتر تبلیغات به صورت تجمیع شده و یکجا منتشر نشده است بلکه در لابلای مصاحبهها و گفتگوهای هیئت مؤسسین، آن هم به صورت پراکنده طرح شده است، بر آن شدیم همه آنها را یکجا لیست کنیم.
1️⃣ تبلیغ دین خدا: #جعفری_گیلانی که از ابتدا جزو هیئت مؤسسین دفتر تبلیغات بود، حاکم شدن مكتب اسلامی و مكتب تشيع در همه بخشهای جامعه را انگیزه اصلی تأسیس دفتر میداند، لذا هنگامی که از ایشان برای سخنرانی در همایش تکریم سه دهه فعالیت وی در دفتر تبلیغات دعوت میشود هدف تأسیس دفتر تبلیغات را از منظر #حضرت_امام (ره) تبلیغ دین خدا برمیشمارد.
🔸 از این رو میتوان گفت که شاه بیت اهداف ذکر شده برای دفتر تبلیغات، #تبلیغ دین خداست و بقیه اهداف در واقع در امتداد این هدف مقدس است.
2️⃣ تشکیل کلاسهای آموزشی #سیاسی برای طلاب: جعفری گیلانی در این رابطه گفت: «پس از اعزام ۳ هزار مبلغ که مایه مباهات حضرت امام شد، در پی دستور ایشان در زمینه آموزش سیاسی طلاب، آموزش را که هدف اولیه تاسیس دفتر بود خیلی جدی و محکم آغاز کردیم. آموزشها در #فیضیه و #دارالشفا آغاز شد.
🔸 اما متاسفانه در زمان بسیار کوتاهی به علت شیطنت بعضیها و ایجاد بدبینی برای برخی آقایان در قم نسبت به دفتر، مجبور شدیم بعد از حدود ۲ ماه از فیضیه و دارالشفا خارج شویم و جلسات آموزشی را در حجتیه و چهارمردان برگزار کنیم».
3️⃣ آمادهسازی طلاب برای حضور در فضای فکری سیاسی: یکی دیگر از اهداف که در سایت دفتر تبلیغات مورد اشاره قرار گرفته است، بحث آمادهسازي حوزويان و روحانيان براي حضور مؤثر در فضاي فكري سياسي آن زمان است؛ زیرا با فرا رسیدن ایام تبلیغ و نزدیک شدن انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی جهت تنویر افکار عمومی برای شرکت گسترده در انتخابات و مشارکت حداکثری مردم به عنوان نماد #مردم_سالاری_دینی و نیز انتخاب فرد اصلح برای آن مجلس، لازم بود طلاب مبلغ ساماندهی شوند که به دستور حضرت امام(ره) این کار برعهده دفتر تبلیغات نهاده شد.
4️⃣ بهرهگیری از توان علمی و تبلیغی حوزههای علمیه جهت تأمین پشتیبانیهای لازم از نظام فرهنگی و تبلیغی کشور، در راستای تحقق اندیشههای امام خمینی(ره) و #مقام_معظم_رهبری(مدظله العالی): هدف بعدی را حجت الاسلام ریشهری که از اعضای هیئت مؤسسین دفتر تبلیغات بود و جلسات اولیه اعضاء هیئت مؤسسین دفتر در منزل ایشان تشکیل میشد، بیان کرد که «هدف اصلی ما جذب فضلای جوان حوزه و سازماندهی آنان در جهت نشر افکار نورانی حضرت امام در برابر جریانهای مخالف بود».
5️⃣ ارائه خدمات آموزشی، کمک آموزشی و تحقیقاتی به حوزه های علمیه: یکی دیگر از اهدافی که برای دفتر تبلیغات ذکر شده است، بحث آموزش و پژوهش است. محمدعلی #ایازی که در آن برهه سرپرست انتشارات دفتر تبلیغات و سردبیری مجله حوزه را نیز برعهده داشت در خصوص این دو مقوله میگوید:
🔸 «آن مجموعه در آغازش به دلیل شرایط کشور اهتمام خود را به امر تبلیغ گذاشت و مبلغان زیادی را به نقاط مختلف کشور فرستاد؛ بعدها که مسائل جنگ اتفاق افتاد و اعزام مبلغ به مناطق جنگی پیش آمد، این حرکت را در اعزام مبلغ انجام داد. اما در کنار آن شروع به کارهای آموزشی و پژوهشی کرد و در ابعاد مختلف امور دینی پرداخت.
🔸 در کارهای آموزشی بیشتر هدفش این بود که روحانیت را با نیازهای جدید آشنا کنند و دانشهای مختلفی که در حوزه آن زمان مرسوم و متداول نبود، مثل #علوم_سیاسی، علوم اقتصادی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و مسائل دیگر را برای طلاب آموزش دهند. در بخش تحقیقات هم یکسری کارهای بنیادی شروع شد و یک بخشی هم بهعنوان پاسخ به سوالات و نیازها تاسیس شد».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| لزوم بهرهگيری از منابع متقن در روضهخوانی
💠 #امام_خامنه_ای: سيدبن طاووس - كه علیبن طاووس باشد - فقيه است، عارف است، بزرگ است، صدوق است، موثق است، مورد احترام همه است، استاد فقهای بسيار بزرگی است؛ خودش ادیب و شاعر و شخصيت خيلی برجستهای است.
🔹 ايشان اولين #مقتل بسيار معتبر و موجز را نوشت. البته قبل از ايشان مقاتل زيادی است. استادشان - ابننَما - مقتل دارد، «#شيخ_طوسی» مقتل دارد، ديگران هم دارند. مقتلهای زیادی قبل از ایشان نوشته شد؛ اما وقتی «#لهوف» آمد، تقريباً همه آن مقاتل، تحتالشعاع قرار گرفت. این مقتلِ بسیار خوبی است؛ چون عبارات، خيلی خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است.
🗓 18 ادريبهشت 1377
به مناسبت 15 محرم سالروز ولادت #سیدبن_طاووس
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش سیزدهم
🔰 #حمایت_از_دراویش
🔺 در زمستان سال ۹۶ عدهای از اراذل و اوباش در پوشش دراویش و به بهانه آزاد کردن فردی که به اتهام سرقت و با شاکی خصوصی دستگیرشده بود، با رفتاری داعش گونه ۴ تن از نیروهای انتظامی و بسیجی را به شهادت رسانده و بیش از ۳۰ مأمور پلیس را مجروح کردند.
🔺 این اراذل و اوباش همانند داعش با اتوبوس و خودرو، فرزندان این ملت را به زیر گرفته و با قمه و سنگ و چماق و پارهآجر و تفنگ ساچمهای به حافظان امنیت حملهور شده و آنان را مظلومانه به شهادت رساندند. این غائله درنهایت با دستگیری ۳۰۰ تن از اغتشاشگران پایان یافت.
🔺 این رفتار وحشیانه قلب هر انسان آزادهای را به درد میآورد؛ اما گویا به شهادت رسیدن مظلومانه حافظان امنیت کشور برای اصلاح طلبان اهمیتی نداشته است!
🔺 در همین رابطه برخی از #روزنامههای_اصلاح_طلب با سانسور رفتار وحشیانه اراذل و اوباش در پوشش دراویش، این اتفاق را صرفاً یک درگیری دوطرفه میان دراویش و نیروی انتظامی معرفی کرده و از به کار بردن عنوان «شهید» و «شهادت» نیز امتناع کردند.
🔺 متاسفانه یونسی نه تنها همانند بسیاری دیگر از اصلاح طلبان، جنایت این عده از دراویش در خیابان پاسداران را نادیده گرفت، بلکه برخورد با دراویش را اشتباه خواند و گفت:
🔸 «به نظر من، این یک اشتباهی است که از طرف بخشی از حکومت و حاکمیت صورت میگیرد. مثلا تا مدتی عدهای افراطی و تندرو، با آداب و آرایش ظاهر «اهل حق» مشکل پیدا کرده بودند و به هر بهانهای با آنان برخورد میکردند و بنابراین عدهای از این دراویش، در اعتراض، دست به حرکاتی زده و به خود آسیب رساندند.»
🔴 البته این نوع حمایت از دراویش توسط علی یونسی سابقه قبلی نیز دارد وی در جریان دستگیری برخی از این دراویش در سالهای گذشته گفته بود: «این دستگیریها خودسرانه بود.» این سخن یونسی از سوی نهادهای وابسته به غرب مستمسکی برای فشار #حقوق_بشری به نظام اسلامی شد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💢 احزاب و فريضه امر به معروف و نهی از منكر
🔺 شکی نیست که در فرهنگ دینی حق و باطل و حرام و حلال نسبی و دارای اندازه و حجم و مقدار نیست، بلکه مثلاً یک گام نهادن در میدان باطل قرار گرفتن در برابر حق تلقی میشود.
🔺 اما در میان منکرات و معروفات به گونههایی برمیخوریم که حتی در فرهنگ دینی از آنان به کلید و مادر منکرات دیگر و سرچشمه و آغازگر ورود به دیگر مشکلات یاد شده است.
🔺 اگر امروز #حفظ_نظام_اسلامی بزرگترین معروف سرچشمه و آغازگر معروفهای دیگر در کشور، منطقه و بین الملل به شمار آوریم، تخریب و تضعیف چنین نظامی را بزرگترین منکر و سرچشمه و آغازگر منکرات دیگر در گسترهای فراتر از داخل و منطقه میتوان به حساب آورد.
🔺 باید گفت #احزاب و گروهها و جناحهای سیاسی کشور نه تنها رسالت بزرگ تاریخی را نسبت به نظام و مردم بر دوش دارند بلکه در امتحان بزرگی قرار دارد که نسل آینده این سرزمین به ویژه مومنان درباره عملکرد و موضع گیریهای آنان به قضاوت خواهند نشست.
🔺 بر این اساس است که #امام_راحل (ره) حفظ نظام را از اوجب واجبات بر میشمردند و #رهبری_معظم_انقلاب بزرگترین معروف را حفظ نظام میخوانند.
🔺 رهبری فرمودند بزرگترین معروفها در درجه اول عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی نداريم.
🔺 بر اساس رهنمودهای رهبری معظم انقلاب هر #حزب و جریانی که در تضعیف و تخریب چهره نظام اسلامی گامی برخلاف پایههای اصلی نظام سلطه بردارد در دایره #منکر قرار دارد.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش هشتم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
5️⃣ پوشش رسانهای نشست اساتید
🔸 فريد مدرسی در توئیتر و کانال خود، اخبار «نشست دوره ای اساتید» را پوشش میدهد. او حتی پا را از پوشش رسانهای فراتر نهاده و در قامت ارگان رسانهای و روابط عمومی نشست عمل میکند.
🔸 وی انتقادات به نشست را پاسخ میدهد، عملکردها نسبت به نشست را به نقد و چالش میکشد، و هر اقدامی که موجب تقویت نشست میشود را در دستور کار خود قرار میدهد. کافی است هشتک #نشست_دوره_ای_اساتید را در رسانههای منسوب به وی جستجو کنید، آنگاه حجم پرداختن وی به این مسئله را در مییابیم.
🔸 به عنوان نمونه یکی از اعضای نشست اساتید گزارشی ناقص از جلسات بین اعضای جامعه مدرسین و نشست اساتید مطرح کرد. فرید مدرسی نیز بسیار ذوق زده از این گزارش یک طرفه و ناقص به بازتاب آن با ادبیاتی خاص پرداخت.
🔸 ادبیاتی که به مخاطب چنین القا میکند که نشست، مجموعهای مظلوم است که #جامعه_مدرسین به عنوان نهاد منتسب به جریان انقلابی در صدد خاموش کردن آن بوده است.
🔸 او نمیتواند علاقه بی حد خود به نشست را پنهان کند. جالب اینکه بسیاری از اخباری را که از نشست منتشر میکند، تحت عنوان «خبر اختصاصی» از آن ها یاد میکند. مگر چه نسبتی بین فرید مدرسی #اصلاح_طلب و نشست دورهای اساتید است که اخبار دسته اول و اختصاصی از آن را چنین فردی باید پوشش دهد؟
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
🎙 #امام_خامنه_ای| مراجع تقلید کنونی، تضعیف این نظام را حرام قطعی میدانند
🔺 این که یک آقائی در یک گوشهای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است.
🔺 #روحانی باید از وجود یک چنین نظامی که پرچمش اسلام است، قانونش #فقه_اسلامی است، با همهی وجود استقبال کند.
🔺 #مراجع_تقلید کنونی، مکرر متعددیشان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی حرام قطعی میدانیم. خیلیشان از روی لطف به من پیغام میدهند یا میگویند که ما تو را مرتباً دعا میکنیم. این نشاندهندهی قدرشناسی از نظام اسلامی است.
🔺 حالا یک معممی یک گوشهای بیاید خودش را از نظام کنار بگیرد؛ بهانه هم این است که ما فلان انتقاد را داریم. خیلی خوب، صد تا انتقاد داشته باش؛ دویست تایش به خود ما #عمامه_ای_ها وارد است. مگر به ما انتقاد وارد نیست؟
🔺 وجود انتقاد و عیب در یک مجموعه مگر موجب میشود که انسان این همه #محسنات و نقاط قوت را در آن مجموعه نبیند و ملاحظه نکند؟ در روحانیت هم همین جور است؛ عیوب الی ماشاءاللّه.
🔺 بنده آخوندم، طلبه هستم، از قبل از بلوغ طلبه بودم تا الان؛ بیائید برای شما همین جا یک فهرست از بر بنویسم. صد تا اشکال در ما هست؛ اما این صد تا اشکال موجب میشود ما از روحانیت اعراض کنیم؟ ابداً.
🔺 در مقابل این صد تا اشکال، هزار تا حُسن وجود دارد. در کسر و انکسار #مصالح و #مفاسد است که انسان میتواند خط مستقیم را پیدا کند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3899
🆔 @asbaat_ir