🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه|تفاوت حوزههای علمیه منتسب به حزبالله و حزب امل/ قسمت دوم
حجت الاسلام شاکر 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه|تفاوت حوزههای علمیه منتسب به حزبالله و حزب امل/ قسمت دوم
حجت الاسلام شاکر:
🔺 حزب أمل یک اندیشه این چنینی دارد که اگر زمانی ما این پشتوانه حکومتی شیعه را از دست دادیم، از بین نرویم، چون به نوعی از بین رفتن این احزاب تقریباً مساوی است با از بین رفتن شیعه، حال نه اینکه شیعیان فرد فرد و آحادشان از بین برود، بلکه موجودیت اجتماعی و سیاسی #شیعه از بین میرود.
🔺 مثلاً به شما گفته شود که به عنوان مثال به مسجد امام صادق(ع) و القائم(عج) در لبنان بروید و نماز ظهر را در یکی از مساجد و نماز مغرب و عشا را در مسجد بعدی بخوانید، همین که شما این دو رکعت نماز را بخوانید و برگردید متوجه میشوید که مسجدها و موسسات منتسب به #حزبالله از نشاط خیلی بالاتری برخوردارند، مسجد مسجد است فرق نمیکند، اما گرایش و استقبال مردم به مجتمعها و موسسات دینی، مساجد و حسینیههای زیر نظر حزبالله خیلی خیلی بیشتر از حزب أمل است.
🔺 من مکرر در مسجد امام صادق(ع) در لبنان بودم، در این مسجد نهایتا پانزده تا پیرمرد هستند که همگی افتخار آشنایی با #امام_موسی_صدر را داشتند، مثلاً یکی از آنها میگفت من راننده امام موسی صدر بودم، یکی دیگر میگفت من راننده #شهیدچمران بودم، بر عکس در مسجد القائم(عج) شما خیلی کم پیرمرد میبینید، غالبشان جوانند، این تفاوتها دیده میشود.
🔺 اگر بخواهم در بحث #حوزه_علمیه مثال بزنم، مطالبی را در کتابم آوردم که حتی برادر مرحوم علامه شمسالدین از من خیلی ناراحت شد که شما برای چه این مطالب را در کتابتان نوشتید؟ مثلاً من نوشتهام در اینجا حدود هفتاد #طلبه است که اکنون فعالیت این مدرسه به شدت ضعیف است، من که نمیتوانم ملاحظه بکنم، درست است که موسّس آن حوزه آدم بزرگی بوده است، الان هم مدیر فعلیاش که برادر کوچک علامه فضلالله است، ایشان هم آدم بزرگی است، در بزرگی و در جایگاه اجتماعی و والا بودن آنها شکی نیست، اما فعالیت ضعیف است.
🔺 وابسته به حزب أمل به این معناست که اینها أملی هستند. اما در مقابل، حوزه الرسول الاکرم(ص) که درست همان جامعهالمصطفی (ص) است و فقط رئیس و معاون امور مالیاش ایرانی است و همه حوزه به دست علمای لبنان میچرخد، اصلاً قابل مقایسه نیست.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش سوم
🔰ارکان شیطانپرستی
مهمترین ارکان شیطانپرستی در امور زیر خلاصه میشود.
1️⃣ انسانگرایی
🔸 اینكه «محور و مركز عالم، انسان است»، مسأله خاص شیطانپرستان نیست، بلکه تفکر حاکم بر نوع انسانهای موجود در #غرب_مدرن است که از عصر رنسانس به یادگار مانده است. در تفکر حاکم بر غرب امروز، بشر جای خدا را میگیرد و اوست که به جای خدا، محور هستی میشود. پس باید به دنبال کسب رضای انسان بود، نه کسب رضای الهی.
2️⃣ پوچگرایی و انکار هدف متعالی زندگی
🔸 در دنیای غرب بسیاری از انسانها به #پوچگرایی رسیدهاند و زندگی آنان فاقد هدفی متعالی است.
3️⃣ استفاده ابزاری از اخلاق
🔸 برای انسانهای پوچگرا طبیعی است که اخلاقیات بیاهمیت باشد.
4️⃣ مخالفت با #دین
🔸 دین در صورتی معنی پیدا میکند که انسان به خدایی حاکم بر خود قائل باشد که تکالیفی را از او خواسته است اما کسی که محور هستی را انسان میداند و نه خدا، روشن است که به دینی قائل نباشد و با آن مخالفت کند.
5️⃣ گناهگرایی، سرکشی و ستیزهجویی در برابر خدا
🔸 گناهگرایی، #سرکشی و ستیزهجویی در برابر خدا و مسائل اخلاقی ازز ویژگی های خاص ایشان است. سرسپردگی به شیطان، جز سرکشی در برابر خدا و #مسائل_اخلاقی نتیجه نخواهد داد.
6️⃣ لذتطلبی و رنجگریزی افراطی
🔸 ایشان مفهوم زندگی را در #لذت و فرار از رنج خلاصه میکنند. هر انسان فاقد هدف متعالی، در این نقطه متوقف خواهد شد و زندگی را در لذایذ مادی محدود میداند.
7️⃣ بیبندوباری #جنسی
🔸 بیبند و باری جنسی و خلاصه کردن لذت، در شهوترانی و سکس، به عنوان تنها چیزی که به زندگی مفهوم میبخشد. این نیز در نتیجه طبیعی همان فقدان هدف متعالی خواهد بود.
8️⃣ #خودکشی برای فرار از رنج
🔸 تأکید بر خودکشی برای فرار از رنج، حتی رنجهای کوچک و سخیفی چون نمره پایین و یا ناکامی در عشق!
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaa_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش هشتم اسباط
8️⃣ پرسش هشتم:
🔹امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین واجبات دین است، از آنجایی که بارزترین و مهمترین حیطه این فریضه الهی، مربوط به عملکردِ مسؤولین و کارگزاران حکومت اسلامی میشود، آیا حوزه علمیه در این زمینه به رسالت خود عمل میکند؟
🔹 چرا ساز و کار مشخصی از سوی حوزه علمیه برای رصد عملکرد مسؤولین و امر به معروف و نصیحت آنها در صورت لزوم، وجود ندارد؟ و آیا برای تحقّق همه جانبه این امر مهم، صِرف دیدارهای مسؤولین با برخی از علما و بزرگان و دریافت توصیههایی از جانب آنها کافی است؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ برخی از این مسوولین وقتی قم میآیند میترسند نزد برخی از #مراجع_بزرگ بروند، از امر به معروف و نهی از منکرشان میترسند لذا میروند پیش برخی از این «مراجع خودخوانده» تا از آنها تعریف و تمجید کنند.
2️⃣ جا به جایی «معروف» با «منکر»، امروز در دستور کار دشمنان حوزههای علمیه و انقلاب قرار گرفته، بخشی از آن توسط برخی از محققان و پژوهشگران وابسته به جریان #اصلاحات و #اعتدال در حوزه علمیه صورت میگیرد، آنها به پشتوانه #مالی و #رسانهای این جریان به هر قیمتی میخواهند #لیبرال_دموکراسی را با برخی از روایات ضعیف و نظریات شاذ بزرگان تئوریزه کنند. بزرگترین امر به معروف در حوزه علمیه تذکر به اینان و بزرگترین نهی از منکر جلوگیری از نظریات و نقد شجاعانه دیدگاههای منحرف آنهاست.
3️⃣ کلاه خودتان را قاضی کنید، آن مسوولی که فقط به خاطر بودنِ در یک #حزب و #جریان روی کار آمده یا آن نمایندهای که با دروغ گفتن به مردم به مجلس راه یافته و از اول با #منکرات_سیاسی بر کرسی قدرت تکیه زده آیا چنین فردی قابل امر به معروف و نهی از منکر است؟!
4️⃣ امروز دفاع از #اسلام_انقلابی در حوزه، بزرگترین معروف و تضعیف آن بزرگترین منکر است چرا که تشیع و سرنوشت آن با دین اسلام و با این انقلاب گره خورده است.
5️⃣ حوزه باید یک درسی را برای طلبهها با استفاده از آیات و روایات قرار دهد، درسی مانند #معروفشناسی و #منکرشناسی. واقعا برخی از طلبهها با همه فضلشان نمیدانند منکرات و معروفهای امروز چه چیزهایی هستند و یا امروز در چه قالب و لباسی خودشان را عرضه میکنند. بنابراین معروف و منکر، #موضوعشناسی میخواهد.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش دوم
🔰 ارادتمند دکتر #شریعتی
🔸 شیخ علی تهرانی با همشهری خود دکتر علی شریعتی روابط بسیار گرمی داشت. دکتر شریعتی درباره وی گفته است: «علی تهرانی درست همان کسی است که محتاجش بودیم و سخت منتظرش … و شکر خدا که رسید.»
🔸 شیخ علی تهرانی از ارادتمندان به دکتر شریعتی بود و به همین مناسبت، دکتر یادداشتی درباره کتاب شناخت وی نوشت که در پشت جلد آن به چاپ رسید. شگفت آن که شریعتی با تمام بی علاقگیاش به مباحث فلسفی، از کتاب کاملا فلسفی تهرانی ستایش کرد.
🔸 شریعتی به تهرانی پیشنهاد هم میکند که نام کتاب وی «فلسفه شناخت» باشد. زیرا این نام هم با متن مناسبتر است و هم آن جزوه معروف را تداعی نمیکند.
🔸 منظور از جزوه معروف جزوه شناخت سازمان #مجاهدین_خلق بود که تهرانی خود به بدنام بودن آن اثر اشاره دارد. دی ماه ۱۳۵۶ همه جا سخن از متنی بود که شیخ علی تهرانی در ستایش از دکتر شریعتی نوشته بود. وی متنی با عنوان خصایص روحی یک انسان برای سالگرد فوت دکتر شریعتی نوشت و ارادت خود را به شریعتی نشان داد.
🔸 احسان شریعتی هم در مقالهای برای همین یادنامه نوشت: «گرچه دشمنان علی، به همان سنت سیاه همیشه تاریخ، خواستند در غیبتش دوباره تحریف و تهمت و… را آغاز کنند، اما رویش رستمانه علمایی چون تهرانیها بود که نقش بر آبشان کرد.»
🔸 آیت الله شهید مطهری در نامهای که در انتقاد از شریعتی به امام نوشت اشاره کرده است: «شنیدم به یکی از دوستان مشهد که اخیرا به نجف مشرف شده بود، تذکر مفیدی دادهاید و دورادور اطلاع دارم که مؤثر بوده و در روش ایشان که اخیرا خیلی خطرناک شده بود، مؤثر واقع شده و الحمدالله.»
🔸 #امام_خمینی (ره) گاه با اشاره به کتاب «اخلاق اسلامی» و «توحید و خداشناسی در مکتب اسلام» علی تهرانی میفرمود: «کسی که کتاب اخلاق و توحید مینویسد، اما خودش از آن بی خبر است!»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش ششم
🔺 آخوندزاده با چهرهای #منافقانه در برابر اسلام
🔸 گفتنی است که برخی نویسندگان از دو نوع #پروتستانتیسم در دنیای اسلام سخن میگویند: پروتستانتیسم نسخی و پروتستانتیسم مسخی.
🔸 آخوندزاده ابتدا چهرهای منافقانه در برابر اسلام دارد؛ اما به زودی نفاقش را با طرح پروتستانتیسم نسخی به #الحاد تبدیل میکند. آخوندزاده در دوره #قاجار، خیلی ناشیانه این کار را کرد و به نتیجهای هم نرسید.
🔸 او اعتقاد داشت در اسلام باید نهضت پروتستانی ایجاد کنیم. سپس مثالهایی که میزد اصلا با جامعه ایرانی که بالاخره اسلام در تمام وجود مردم آن تثبیت شده بود، هماهنگ نبود. او معتقد بود همان کاری را که «حسن على ذكره السلام» اسماعیلی انجام داد، باید به شکل نهضت پروتستانی در اسلام صورت داد.
🔸 حسن علی ذکره السلام (حسن دوم از رهبران فرقه اسماعیلیه) روز هفده ماه مبارک رمضان را قیامت اعلام کرد؛ مطرب آوردند، شراب آوردند و روزه خود را با این جور چیزها شکستند و دور جدیدی در قلاع اسماعیلیه آغاز شد که عملا بی دینی بود. یعنی شریعت وجود نداشت و از اسلام هم خارج شدند.
🔸 بر اساس روش آخوندزاده، آن چیزی که قرار بود در آخر این نهضت پروتستانی اتفاق بیفتد یعنی نفی شریعت و اباحیگری، همان اول رخ میداد یعنی نفی اسلام و جمع کردن بساط شریعت.
🔸 بعدها برخیها آمدند از تحرک فرقه تروریستی بابیه و سپس #بهاییه نیز به عنوان نوعی نهضت پروتستانتیی در اسلام یاد کردند که آن هم باز نفی اسلام بود. آنها اعلام کردند که اسلام، نسخ و دورهاش تمام شده و دین جدیدی آمده است.
🔸 ما به این سیاست، پروتستانتیسم نسخی میگوییم؛ به این معنا که میآیند و اعلام میکنند که اسلام نسخ شده و قیامت شده است و دیگر شریعت به اصطلاح، جاری و ساری نیست.
🔸 پروتستانتیسم اسلامی دیگری نیز داریم که آن را میتوانیم از نوع مسخی بنامیم؛ یعنی پی نسخ و پایان اسلام نیست، اما میآید مسخ میکند و میخواهد چهره دیگری از اسلام نمایش دهد.
🔸 حالا این مسخ در شکلهای مختلف صورت میگیرد و خودش را نشان میدهد. شاید مشیای که «#میرزاملکم_خان» داشت، در همین نوع پروتستانتیسم باشد؛ به رغم اینکه خود حتی در زمان مرگ مسلمان نبود و اصلا به هیچ دینی باور نداشت.
🔸 او معتقد بود که همه بدبختی جهان از همین ادیان ثلاثه یعنی #یهودیت، مسیحیت و اسلام است. حتی تدفین او طبق دستورات این سه آینن نبود.
🔸 او روش مسخ را پیگیری میکرد و معتقد بود که باید نهضتی پروتستانی در اسلام ایجاد کنیم. به این معنا که باورهای غربی و آیینهای غربی را به نوعی تقلیل بدهیم و به اسم اسلام به جامعه اسلامی تلقین کنیم.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش هشتم
🔰 دفاع از برخورد با فتنه و غائله #شریعتمداری👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش هشتم
🔰 دفاع از برخورد با فتنه و غائله #شریعتمداری
🔸سال 1391 برخی رسانهها به شبههافکنی پیرامون وقایع اول انقلاب از جمله غائله شریعتمداری پرداخته و به نحوه برخورد حضرت امام و نظام، با فتنه شریعتمداری و عوامل کودتا انتقاد کردند،
🔸 سیدمحمد موسوی بجنوردی به عنوان عضو شورای عالی قضایی در دوران حضرت امام، از برخورد با فتنه کودتا و جریان شریعتمداری در ابتدای انقلاب دفاع میکند و میگوید:
🔹 «آیت الله شریعتمداری مرجع تقلید بودند و جایگاه و شأن ایشان مشخص و مورد احترام بود اما بحثی که منجر به حوادثی پیرامون ایشان شد شکلگیری کودتایی توسط برخی افراد از جمله آقای #قطب_زاده بود که عوامل آن اعتراف کردند جریان را به آیت الله شریعتمداری گفتیم و ایشان هیچگونه ممانعتی نکردند. در حالی که خود ایشان در انقلاب دست داشت و انتظار میرفت ایشان کودتاگران را از کارشان نهی کند و ممانعت کند.
🔹 اطلاع ایشان از طرح کودتا و سکوتشان در قبال آن و عدم اقدام برای ممانعت از کودتا به معنای تایید آن بود همین باعث شد که دادستانی انقلاب تصمیم بگیرد که جلوی رفت و آمدهای ایشان را بگیرد. اما حضرت امام به آقای #موسوی_اردبیلی تاکید کردند که مراقب باشید به ایشان تعرض نشود و جلوی حمله به منزل ایشان گرفته شود.»
🔸موسوی بجنوردی در ادامه ضمن اشاره به برخی گمانه زنیها و انتساب برخی اخبار به حضرت امام اظهار داشت: اینکه گفته شود امام مانع از برداشتن محدودیتهای آقای شریعمتداری جهت درمان بیماریشان شدهاند، قطعاً دروغ است و روحیه امام هیچ وقت اینگونه نبود که حتی با یک دشمن چنین برخوردی کنند؛ چه برسد به برخورد با یک مرجع تقلید؛ اگر چنین چیزی وجود داشت ما در شورای عالی قضایی میشنیدیم.
🔹بجنوردی تصریح میکند: «اما اقدام آقای شریعتمداری در همراهی با کودتا قابل توجیه و گذشت نبود و به واسطه جایگاه و شأن ایشان مسئولیتشان نیز سنگینتر بود و ظن آن میرفت که در صورت عدم ممانعت از ارتباطهای ایشان موارد مشابهی تکرار شود.»
🔸موسوی بجنوردی با اشاره به برخی نسبتهای ناروا به حضرت #امام_خمینی (ره) هم گفت: امام ناموس #انقلاب_اسلامی است و خدشه به امام، خدشه به انقلاب اسلامی است. من متاسفم که برخی افراد با گذشت سه دهه این مطالب غیر واقعی را در مورد امام بیان می کنند. قطعاً یک معصیت بزرگ است و من برادرانه به کسانی که اینگونه سخن میگویند میگویم که از بیان این دست مطالب خودداری کنند.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir