eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 #عکس_نوشته| نقش مبارزاتی روحانیت 💠 آیت الله #شهید_مدنی (ره): روحانیت از اول نقشه خائنانه #استعمار را درهم کوبید. #میرزامحمدتقی_شیرازی (ره) بود که #انگلیس را از عراق بیرون راند و مرحوم #مدرس (ره) بود که به واسطه یک پیمان، #وثوق_الدوله را از کابینه‌اش بیرون انداخت؛ لذا دست به #تضعیف_روحانیت زده‌اند. اما امروز جامعه از نعمت بزرگی برخوردار است؛ آگاهی مردم و #رهبری بی‌نظیر. #روحانیت_متعهد #روحانیت_مبارز #دشمن_شناسی #ولایت_فقیه #بصیرت 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #حوزه‌های_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش نهم 🎙 #مصاحبه| فضای فکری لبنان مانعی برای اخباری‌گری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش نهم 🎙 | فضای فکری لبنان مانعی برای اخباری‌گری 🔺 حجت الاسلام شاکر در پاسخ به این سؤال که آیا آیا تفکر اخباری‌گری هم هنوز در لبنان وجود دارد ؟ گفت: این برمی‌گردد به نوع مردم، نوع جامعه بیروت که این‌ اخباری‌گری‌ها اصلاً آنجا وجود ندارند. 🔺 مثلاً فرض کنید در بغداد ما اخباری‌گری نداشتیم در تاریخ، چرا نداشتیم؟ چون آنجا معتزلی بود، اشعری بود، یعنی تضارب آراء بود، آنجا مثلاً شیخ مفید وقتی صحبت می‌کرد خیلی حواسش بود که چه می‌گوید چون مخاطب مستقیمش سران معتزله بودند، اشعری بودند، مذاهب دیگر بودند، واو به واوش را حواسش بود، یعنی به ‌اصطلاح دیپلماتیک صحبت می‌کرد، حواسش بود من یک‌جوری نگویم که مکتب به خطر بیفتد، ولی در قم الی‌ماشاءالله در مشهد الی‌ماشاءالله اخباری‌گری موجود است. 🔺 در لبنان، چون از دیرباز هفده ‌تا مذهب دینی وجود دارد و همین امروز پنج ‌تا مذهب اسلامی آنجا وجود دارد، از اهل سنت، از مسیحیت، از یهود، وقتی شما در بین این‌ها زندگی می‌کنید نمی‌توانید اخباری باشید، یعنی شیعه‌ی معقول می‌تواند آنجا رشد کند. 🔺 نمی‌خواهم بگویم اخباری‌ها معقول نیستند نمی‌خواهم به این مورد وارد بشوم، اما خب به ‌هر حال این‌ها باعث شده که در نوع مردم و جامعه بیروت و لبنان اخباری‌گری نمود و بروز نداشته باشد. 🔺 ما اگر بخواهیم یک آقایی که اخباری نه اما خیلی اهل خبر است، اهل حدیث است، معرفی کنیم، علامه سید جعفر مرتضی است، علامه سید جعفر مرتضی انسان خیلی به‌روزی بود. ما در قم تقریباً می‌شود گفت که مثل ایشان نداریم که این چنین مرجع به‌روزی باشد. مرجعی باشد که مثلاً در مورد مسائل روز صحبت کند، اما مثلاً آقای سید جعفر مرتضی که در قم در صف اول روشن‌فکری می‌ایستد، در لبنان می‌رود صف آخر، این به خاطر فضای لبنان است. 🔺 مثلاً شما الآن هیچ‌وقت نمی‌توانید قبول کنید که یک خانم محجبه کامل باشد، حجاب شرعی داشته باشد و یک خانم دیگر سر لخت و بی‌حجاب باشد و اینها با هم خواهر باشند و به همدیگر عشق بورزند، یک مقدار درکش برای ما سخت است. 🔺 من در لبنان خانواده‌ای را می‌شناسم، سه دختر دارد، یک دخترش حجاب به ‌اصطلاح طلبگی قم را دارد، یک دخترش حجاب شرعی متناسب با لبنان دارد مثلاً بلوز شلواری است و چادر ندارد و دختر سومش هم بی‌حجاب است، بعد اینها عاشق هم هستند این‌قدر همدیگر را دوست دارند. ما برایمان سخت است این‌ها چه جوری باهم می‌سازند، دعوا نمی‌کنند؟ فضای لبنان این‌ها را دیگر هضم کرده، حل کرده در خودش. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری پس از انقلاب اسلامی/ بخش چهارم و پایانی 💠 آیت الله شریعتمداری در جریان دو کودتا 2️⃣ #کودتای_قطب‌زاده 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله پس از انقلاب اسلامی/ بخش چهارم و پایانی 💠 آیت الله شریعتمداری در جریان دو کودتا 2️⃣ 🔸 دو سال پس از کودتای نوژه در اردیبهشت ۱۳۶۱، کودتای جدیدی کشف شد که در پی براندازی جمهوری اسلامی بود. قطب‌زاده با همراهی آیت الله شریعتمداری رهبری این کودتا را بر عهده داشتند. 🔸 این بار دخالت شریعتمداری در کودتا مستقیم بود. او پانصد هزار تومان به کودتاگران کمک کرده بود و اعتراف نمود که در جریان کودتا بوده است ولی اقدامی در جهت جلوگیری از آن به عمل نیاورده است. 🔸 زمانی که اعترافات متهمین منتشر شد، خشم مردم برانگیخته شد و جامعه مدرسین قم، پس از بررسی اعلام کرد که شریعتمداری شرایط مرجعیت را از دست داده است و دیگر تقلید از او جایز نمی‌باشد شریعتمداری با صدایی لرزان و ظاهری مضطرب در صفحه تلویزیون ظاهر شد و ضمن استغفار، تعهد کرد که دیگر در امور مشابه شرکت نداشته باشد. 🔸 اگرچه در جریان محاکمه‌های مربوط به کودتاء همکاری شریعتمداری در این اقدام مخرب به اثبات رسید؛ اما امام (ره) اجازه بازجوبی و محاکمه آقای شریعتمداری را به مسئولین ندادند. حتی هنگامی که در فروردین ۱۳۶۱ همکاری او در جریان توطئه قطب‌زاده افشا شد نیز امام اگرچه برای آقای محمدی ری­‌شهری وزیر اطلاعات وقت اجازه انجام بازجویی محترمانه جهت تکمیل تحقیقات را صادر نمودند، اما باز هم از محاکمه آقای شریعتمداری صرف نظر شد. 🔸 با این حال لازم دیده شد که با انجام اقدامات امنیتی و کنترلی بیشتر بر وی، از ارتباط‌گیری‌های آتی او با عوامل مخرب جلوگیری به عمل آید. شریعتمداری تا پایان عمر یعنی فروردین ۱۳۶۵ که به علت سرطان کلیه درگذشت، در انزوا بود. 🔸 امروز دیگر شریعتمداری فقط به عنوان یک عبرت و تجربه تلخ در مورد عواقب دنیازدگی و جاه طلبی روحانیت مطرح است. مرحوم آیت الله مشکینی درباره شریعتمداری می‌گوید: 🔺 «من بیست سال است که این آدم را می‌شناسم. این آدم تقوی نداشت از روز اول. این آدم عدالت نداشت. این آقا آنقدر حب ریاست داشت که اگر در راه حب ریاستش هزارها تومان، میلیون‌ها تومان، سهم امام مصرف می‌شد، تلف می‌شد، این آقا حاضر بود تلف بشود، نامش را به خوبی ببرند. چندین انسان تلف بشوند، خون‌ها ریخته شود ولی این آقا به یک مقام بالاتر برسد … به خدا از روز اول، وجود این مرد، چوب لای چرخ این انقلاب بود.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4230 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش دوازدهم 🔸 ♦️مقایسه ملکم خان با آخوندزاده 🔹 در مقام مقایسه ملکم خان با آخوندزاده به لحاظ اندیشه و تفکر ، ملکم­ خان در پی‌­ریزی اندیشه­‌های التقاطی یک گام جلوتر از امثال آخوندزاده حرکت می­‌کند. 🔹 آخوندزاده ضمن طرح پروتستانتيزم اسلامی، با گذر از التقاط به الحاد، هدم اسلام را آشکارا اعلام می‌­کند و التقاطی که او پیشنهاد می­‌دهد، مکتبی است که در اصل اومانیسم و لیبرالیسم است اما رنگ و ظاهری اسلامی بر آن زده شده؛ اما ملکم ­خان در صدد است به تعبير خودش فکر «ترقی مادی» را در «لفّافه دین» عرضه بدارد: 🔺 «… در اروپا که بودم، سیستم­‌های اجتماعی و سیاسی و مذهبی مغرب را مطالعه کردم. با اصول مذاهب گوناگون دنیای نصرانی و همچنین تشکیلات سرّی و فراماسونری آشنا شدم. طرحی ریختم که «عقل سیاست مغرب» را با «خرد دیانت مشرق» به هم آمیزم. 🔺 چنین دانستم که تغییر ایران به صورت اروپا کوشش بی‌فایده­‌ای است. از این رو، فکر «ترقی مادی» را در «لفّافه دین» عرضه داشتم تا هموطنانم آن «معانی نیک» را دریابند». 🔹 او در جای دیگری از لزوم «پیرایشگري اسلام» سخن می‌­گوید و از محتوای سخن او می­‌توان دریافت که این پیرایشگری یعنی آمیختن اسلام با اومانیسم غربی؛ زیرا به ذات آدمی توسل می­‌جوید و بر عقل خودبنیاد نیز تأکید می‌­ورزد. او در بحث پیرایشگري اسلام چنین می­‌گوید: 🔺 «دوستان و مردم معتبری را دعوت کردم و در محفل خصوصی از لزوم پیرایشگری اسلام سخن راندم و به شرافت معنوی و جوهر ذاتی آدمی توسل جستم. یعنی انسانی که مظهر عقل و کمال است». 🔹 درباره تأکید بر عقل خودبنیاد و بریده از وحی الهی، آرزوی میرزا ملکم ­خان این بود که در همه امور بشری عقل ملاک عمل قرار گیرد نه حدیث مذهبی. 🔹 ملکم­ خان چون به حساسیت علما و جامعه مذهبی ایران آگاه بود، در تلاش استتاری­‌اش برای طرح اصول تمدن مادی غرب و اندیشه‌­های اومانیستی و لیبرال در لفّافه دین، چنین پیشنهاد کرد: 🔺 «شک نیست که ما باید اصولی را که شالوده آن در اروپا ریخته شده و ریشه تمدن آنها را تشکیل می­‌دهد، به ­نحوی اتخاذ کنیم؛ ولی به جای آنکه آن­ها را از لندن یا پاریس کسب کنیم، به ­جای اینکه بگوییم فلان موضوع مثلا از جناب فلان سفير القا می­‌شود و یا اینکه فلان دوست پیشنهاد می­‌کند که به­ هیچ ­وجه هم مورد قبول واقع نخواهد شد، خیلی آسان‌­تر و سهل­‌تر خواهد بود که بگوییم این اصول از اسلام ناشی می­‌شود». 🔹 ملکم خان در جایی دیگر در این­باره یعنی ترویج اصول و مبانی اندیشه غربی به زبان اسلام می­‌گوید: «ما دریافته­‌ایم که آن دسته از افکار که هنگام ورود از طریق عوامل شما در اروپا، به­ هیچ ­وجه پذیرفتنی نبود، زمانی که ثابت می‌شد در ذات اسلام وجود دارد، به یکباره با کمال میل پذیرفته می­‌شد. 🔺 می­‌توانم به شما اطمینان دهم که اندک پیشرفتی را که در ایران و عثمانی خصوصا در ایران می­‌بینید، به واسطه این حقیقت است که بعضی از مردم، اصول اروپایی شما را گرفته و به­ جای آنکه بگویند این اصول از انگلیس، فرانسه یا از آلمان آمده، گفته­‌اند ما هیچ کاری با اروپاییان نداریم؛ اما این­ها اصول حقیقی دین ماست (و در واقع، این امر کاملا درست است) که اروپاییان آنها را اخذ کرده‌­اند. این امر اثر حیرت‌انگیزی داشته است». 🔸 به این ترتیب، ملکم خان اندیشه‌­ای التقاطی یا ترکیبی از اسلام با اومانیسم و لیبرالیسم را تبلیغ و ترویج می­‌کند و بسیار می­‌کوشد تا افکارش را از طریق فراماسون‌های عضو تشکیلات فراموش­خانه و همچنین دانشجویان دارالفنون و روزنامه قانون و دیگر آثارش ترویج کند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش نهم و پایانی 🔰 ! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان / بخش نهم و پایانی 🔰! 🔸رسانه روسیاه بی بی سی در سال 95 با انتشار سخنان جهت دار منتظری که به وسیله ایادی داخلیش، تدارک دیده شده بود، به‎زعم خود به تخریب شخصیت امام راحل و مسئولان قضایی دهه شصت پرداخت؛ 🔹سید محمد موسوی بجنوردی عضو شوراى عالى قضایى در دوران امام خمینی(ره) سخنان منتشر شده منتظری را ناشی از اطلاعات غلطی دانست که مغرضانه در آن زمان به وی منتقل شده‎بود که بعدا بسیارى از آنها براى او هم معلوم شد. 🔸بجنوردی مطالب منتشر شده از بی بی سی طی روزهای اخیر را غلط و کاملا مغرضانه دانست و تأکیدکرد: شوراى عالى قضایی کاملا مستقل و غیر قابل نفوذ بود و در آن، تصمیمات همیشه به رأى گذاشته مى‎شد و ملاک اکثریت بود. 🔹وی با تأکید بر این‎مسئله که منافقین رذل‎ترین و خشن‎ترین گروهی بودند که به محاربه با نظام اقدام کرده و احمقانه به آغوش صدام پناه برده‎بودند، گفت: من نمى‎دانم که انتشار سخنان منتظرى در این روزهایى که منافقین جلاد و آدمکش، آلت‎دست حکام سعودى شده‎اند و عملا در صدد احیاى جریان نفاق هستند از کدام پشتوانه عقلى، ملى و شرعى برخوردار است. 🔸موسوی بجنوردی سخنان منتشر شده از منتظری را آمیخته و مملو از سخنان غلط و پیش‎داورى دانست و با اشاره به اتهاماتی که در این سخنان به مرحوم یادگار امام وارد شده بود، تأکید کرد: مرحوم حاج احمدآقا پاک‎ترین و مهربان‎ترین شخصیت سیاسى در دوره خود بود و آنچه درباره ایشان مطرح شده با هیچ معیارى سازگار نیست. 🔹البته با موج آفرینی خط رسانه‎ای دشمنان انقلاب اسلامی به‎خصوص بی بی سی مکار انگلیس و تمرکز آنان بر جعل وقایع تاریخی انقلاب اسلامی ایران، جناح‎ها و افراد مختلف به‎ دفاع از عملکرد نظام اسلامی پرداختند و در رأس همه مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام هشدار دادند و اهل فکر را به تأمل در حقایق و واقعیت‎های دهه شصت فراخواندند و فرمودند مراقب باشیم تا در دهه شصت جای شهید و جلاد عوض نشود، و این هجمه رسانه‎ای را ناکام گذاشتند. 🔸وسخن آخر اینکه، ای‎کاش آقای موسوی بجنوردی که مدعی‎اند از هرکسی به افکار و روش حضرت امام نزدیک‎تر هستند و توفیق درک درس ولایت فقیه ایشان را در نجف اشرف داشته‎اند، وظیفه خود در دفاع از نظام و انقلاب را تا زمان امام حاضرانقلاب، امتداد می‎دادند 🔹و در سال‎هایی که دشمنان، اصل نظام اسلامی یعنی ولایت فقیه را نشانه گرفته بودند، مردانه به میدان می‎آمدند و اجازه نمی‎دادند از جناح متبوعشان در فتنه 88 سوء استفاده شود و با مرزبندی و عدم همنشینی با سران فتنه، ولایت پذیری عملی را به منصه ظهور می‎رساندند و سرمشق دیگران می‎شدند، ای کاش!. پایان. 🆔 @asbaat_ir
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش نخست 📝 #یادداشت| نفوذ اندیشه #سکولاریسم دربدنه حوزه‌های علمیه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش نخست 📝 | نفوذ اندیشه دربدنه حوزه‌های علمیه 🔺 جداسازی روحانیت از سیاست و در نتیجه، بیرون راندن این نهاد از عرصه اجتماع و فرهنگ و همینطور تضییق و تحدید فعالیت‌های روحانیان از نقشه‌های دشمنان به شمار می‌آید. 🔺 با عملی ساختن این توطئه، وظیفه حوزه‌ها فقط در کنج حجره‌ها و یا حداکثر در محراب مسجد معنا می‌یابد و بدینگونه پای روحانیت از اجتماع و قطع می‌شود. این توطئه را می‌توان در قالب همان تئوری «نفوذ اندیشه سکولاریسم در بدنه حوزه‌های علمیه» مورد اشاره قرار داد. 🔺 در این مورد باید گفت كه تنها جایی كه دعوای دین و دولت از همان آغاز بر جدایی و تفكیك وظایف دینی و سیاسی استوار بود، تاریخ مسیحیت و دنیای غرب است. 🔺 كلیسا با پذیرش نظریه «دو شمشیر» قلمرو امپراطور را از قلمرو كلیسا جدا كرده و آن را به رسمیت می‌شناسد. اما روحانیّت شیعه و حوزه‌های علمیه؛ برخلاف روحانیّت مسیحی و كشیش‌های كلیسا، سیاست و حكومت را جدا از دیانت ندانسته‌اند. آنها به فراخور موقعیت و مصلحت، هم در مسایل سیاسی و هم در مسایل حكومتی، نقش پررنگی داشتند. 🔺 روحانیان برای ایفای نقش‌های سیاسی در برابر دولت از برگ‌های برنده‌ای برخوردار بودند كه اقشار دیگر آن را دارا نبودند كه از جمله آن می‌توان به اموری از قبیل «استقلال مالی از دولت‌ها» و «قدرت مذهبی آنها در قالب صدور احكام و فتواها» اشاره نمود. 🔺 این مسائل باعث می‌شد تا روحانیّت نقش مهمی در رویدادهای سیاسی كشور ایفا نمایند. از آغاز قرن نوزدهم میلادی، روحانیان به طور فعال در رویدادهای مهم سیاسی كشور مشاركت كردند و این امر آنها را به پیشینه و تجربه‌سیاسی مهمی مجهز كرد. 🔺 بدین ترتیب قشری كه به امور سیاسی كشور وقوف كامل دارند، توانستند بسیاری از جریان‌ها را هدایت كنند. نقطه شروع این گونه اقدامات، همان جنگ‌های ایران و روس بود كه باعث مشكل‌تر شدن روحانیون و اعتلای جایگاه سیاسی و اجتماعی آنها شد. 🔺 البته در عصر ، تعامل و نزدیكی روحانیّت و دولت، چشمگیرتر از هر دورانی بود. ولی این تعامل،‌ صرفاً جنبه آیینی و آموزه‌ای داشت. 🔺 در دوران حكومت صفویه، پس از هزار سال زندگی در مبارزه با سلاطین و حكام عمدتاً سنی مذهب، شاهد شكل‌گیری حكومتی شدند كه اولا شیعی مذهب بود و ثانیاً درگیر نبرد با سلاطین سنی عثمان بود. 🔺 این نزدیكی در طول دوران صفویه به ویژه پس از گرایش فكری در میان عالمان شیعی، كاملاً مشهود است و به طور كلی می‌توان اهمیت این دوران را در تقویت جنبه متشرعانه‌تر تشیع در مقایسه با سیمای متصوفانه‌ای دانست كه در طول مبارزه با سلاطین سنی مذهب گذشته با در آمیخته بود در دیگر دوران نیز رابطه حوزه‌ها و دولت،‌ بر اساس مصالحی از قبیل حفظ اسلام و مسلمین ادامه داشت. 🔺 این روند تا پیش از كم و بیش، پیگیری می‌شد. در هر صورت هرچند همواره روحانیت اصیل حضوری معتنابه در عرصه سیاست داشته است، اما نباید انکار کرد که دشمنان نیز بیکار ننشسته و با تلاش جهت ترویج سکولاریسم در حوزه های علمیه آن هم با استعانت جستن از سوی عده‌ای آفت‌زده ، به عملی ساختن خواسته‌های خود مبادرت می‌ورزند. ✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش پنجم 🔰 مهم­ترین خواسته من جدایی دین از حکومت است 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔰 مهم­ترین خواسته من جدایی دین از حکومت است 🔸 در سال ۱۳۸۲ دوباره صدای سید حسین خمینی از نجف شنیده شد که در مصاحبه با روزنامه هلندی هندلزیلاد مواضع عجیب­‌تری اتخاذ کرده بود: 🔹 «به رغم ناامنی در عراق و خطراتی که از جانب ماموران مخفی جمهوری اسلامی برایم وجود دارد اکنون فضای باز و آزاد در عراق به من امکان می‌­دهد قفل سربسته دهانم را باز کنم و آنچه را رهبران ایران به نام مذهب و خدا بر سر مردم ایران می­‌آورند را افشا سازم. 🔹 بدانید دیکتاتورهای مذهبی قادر نخواهند بود مانع من شوند. مهم­ترین خواسته من جدایی دین از حکومت است چرا که تا زمان امام دوازدهم هیچ کس نمی­‌تواند به نام خدا و اسلام حکومت را به دست بگیرد.» 🔸 در این مصاحبه او آن­چنان به انتقاد از نظامی که امام (ره) ساخته بود، پرداخت که حتی این سخنان برای بیت امام هم سنگین آمد؛ به طوری که مطبوعات داخل کشور از قول یکی از نزدیکان بیت امام و بدون ذکر هویت او اعلام نمودند که اظهارات منتسب به سیدحسین خمینی در باب نظام جمهوری اسلامی جعلی بوده و تکذیب می‌شود. 🔸 اما سید حسین بار دیگر در مصاحبه صوتی­‌اش با علیرضا نوری­‌زاده در رادیو باران همان نقطه نظرات را تکرار و تبیین کرده و بدین­ وسیله آن تکذیبیه را تکذیب کرد. 🔸 این در حالی است که حضرت امام (ره) همواره بر پیوند دین و سیاست تأکید داشته و فرموده­‌اند: « امروز همه فهمیدند این را … که این مسئله دخالت در امور سیاسی از بالاترین مسائلی است که انبیاء برای او آمده بودند. 🔹 قیام بالقسط و مردم را به قسط واردکردن مگر می­‌شود بدون دخالت در امور سیاسی؟ مگر امکان دارد بدون دخالت در سیاست و دخالت در امور اجتماعی و در احتياجات ملت­‌ها، کسی بدون اینکه [درامور سیاسی] دخالت کند، قيام بالقسط باشد؟ «يقوم الناس بالقسط» باشد.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir