﷽
⛔️شبهه:
کلیپ تقطیع شده:
رهبر انقلاب:فقر مردم گناه فرمانروایان است، آنها هستند که موجب فقر مردم میشوند، چون آنچه را که از ثروت و منافع به دست میآید برای خودشان میخواهند، این موجب فقر مردم میشود.
❇️پاسخ:
رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی که در تاریخ
۱۳۸۳/۰۸/۲۰در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت وقت انجام شده است به تشریح نامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر میپردازند، که بصورت مغرضانه ای تقطیع شده است.
اصل سخنان ایشان در این زمینه که در سایتشان هم موجود است این بوده
نامه ی حضرت به مالک اشتر خیلی عجیب است. واقعاً حِکَمی که در این نامه هست، «لا تُعدّ و لاتُحصی» است. گفت:
هرچه گویم عشق را شرح و بیان
چون به عشق آیم خجل باشم از آن
وقتی انسان به اعماق این نامه باز می گردد، واقعاً در مقابل عظمتی که در هر فراز و جمله بندی آن وجود دارد، احساس حقارت می کند. می فرماید: «و انّما یؤتی خراب الأرض من اعواز اهلها»؛ ویرانی زمین از تنگدستی مردم زمین حاصل می شود؛ یعنی وقتی مردم تنگدست بودند، زمین ویران می شود. حضرت این را به عنوان یک نکته ی فلسفی بیان نمی کنند؛ به عنوان یک واقعیت بیان می کنند. «ارض»ی هم که این جا می گویند، همان سرزمین مصر است که مالک اشتر دارد می رود.
البته آن وقت شام و عراق و ایران و مدینه و هر نقطه ی دیگر دنیا که حاکمی دارد، با مصر قابل مقایسه است. می گویند سرزمینی که تو داری به آن جا می روی، اگر توانستی مردمش را ثروتمند کنی، آباد خواهد شد؛ اما اگر مردم را فقیر نگه داشتی یا فقیر کردی و نتوانستی، این سرزمین هم آباد نخواهد شد؛ ویرانه خواهد ماند. مردم هستند که باید با نشاطِ خودشان و با توانایی هایی که پیدا می کنند، سرزمین شان را آباد کنند. ابتکار آحاد مردم است که همه جای زمین را آباد می کند. بعد می فرمایند: «و انّما یعوز اهلها». اعواز، باب افعال است؛ اما لازم است: مردم تنگدست می شوند. حضرت با لامِ تعلیل می فرمایند: «لاشراف انفس الوُلاة علی الجمع»؛ فقر مردم، تقصیر فرمانروایان است؛ آنها هستند که موجب فقر مردم می شوند؛ چون آنچه را که از ثروت و منافع به دست می آید، برای خودشان می خواهند؛ این موجب فقر مردم می شود. البته یک وقت فرمانروایان مثل مستبدهای قدیم هستند؛ مانند رضاخان که همه چیز را می خواست و به حدی قانع نبود. یک عده هم از بغل او استفاده می کردند؛ آنها هم می بردند. اول، سهم پادشاه بود و بعد هم بتدریج آنهایی که در حاشیه ی پادشاه قرار داشتند، هر کدام به قدر خودشان می بردند. استبدادهای قدیم این طور بود.
البته شکل مدرن ترش در حکومت پهلوی بود؛ شکل قدیمی ترش را هم در کتابها، از قاجاریه و دوره ی ناصرالدین شاه و بقیه خوانده ایم. یک شکل هم روش مدرن است؛ یعنی روش حکومتهای بظاهر دمکرات که باطن استبدادی دارند؛ امروز زمام این حکومتها به دست کمپانی های اقتصادی است؛ اینها طراح سیاستها هستند. بظاهر کاره یی نیستند، اما در باطن نماینده ی مجلس را اینها می فرستند؛ رئیس جمهور را اینها روی کار می آورند. رئیس جمهور اعوان و انصاری دارد، سفرایی دارد، وزرایی دارد، مدیران گوناگونی در رده های مختلف دارد؛ در واقع این مجموعه حاکمند.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3259
#پاسخ_به_شبهات
یا دنیا!
غُرّی غَیری...
ا؎ دنیا! از من دور شو...
-امیرالمؤمنینِجآن-
•حکمت⁷⁴.نهجالبلاغھ•
در بھ رو؎ همھ باز است
دربان هم ندارد،هیچ عنوان
و رسم هم نمیخواد جز اینکھ:
در کو؎ ما شکستھ دلی میخرند و بس،
بازار خود فروشی از آنسو؎ دیگر است!:)
#علامہحسنزادهآملی
#شهیدمحمدحسینمحمدخانی
میگفتن:
دعا کن باز؎ نخوریم
دنیا بدجور آدما رو باز؎ میده!..
دل ، نیست کالا کھ دم به دم فروشم
دُرِ گرانیست دل ، جز بھ دلبر نفروشم! ˘˘
• شبخیز تبریزے
فَکَیفَ أصبِرُ عَلی فِراقِک
عزیزُنا
خودت بگو اصلا
فراقِ چون تویی را
چگونھ تاب بیاورد
دل من؟...
-دعایکمیل #عربیجآت