آیت الله سعادت پرور:
بالاخره روزي ما را از اين تعلقات و آنچه كه بدان دل بسته ايم جدا مي كنند و مي برند و به تعبير شاعر: «عمري است پرده بستيم بر ديده خدابين / عمر دگر بيايد اين پرده ها دريدن» ما هر روز پرده اي روي پرده هاي غفلت قبلي مي آوريم و مرتب وابستگي جديدي به وابستگي هاي قبلي مان اضافه مي كنيم. مال و مقام و چيزهاي ديگر، هر كدام زنجيري است كه به روح مان مي بنديم، آن وقت هنگامي كه ملك الموت مي آيد و مي خواهد چيزهايي را كه ما 60 يا 70 سال برگردن بسته ايم در يك لحظه قطع كند، براي مان دشوار است. اجمالاً بهتر است نبنديم تا نخواهيم باز كنيم، يا آن طور وابسته نباشيم كه دل كندن مشكل باشد
✍🏻سایت معاونت تهذیب حوزه های علمیه/اخبار
@Asemani_bashim
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک نگاه خاص
حاج آقا هاشمی نژاد
@Asemani_bashim
https://chat.whatsapp.com/CX1T9HwZujk0VVetUFPu9d
🔭 هابل تصویری خیرهکننده از یک کهکشان زیبای مارپیچی با هستهای درخشان ثبت کرد
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
کدامیک از نعمتهای پروردگارتان را انکار میکنید؟
@Asemani_bashim
https://chat.whatsapp.com/CX1T9HwZujk0VVetUFPu9d
آیت الله بهجت:
ترس مقربان از سقوط است نه فقط از آتش؛ صبرت علی عذابک فکیف أصبر علی فراقک: گیرم که بر عذابت صبر کردم، چگونه بر جدایی ات صبر کنم؟!
این ها برای کسانی است که خیلی خیلی از ما بالاترند. ما هنوز به مقام آن ها نرسیده ایم. سلمان و مقداد و ابوذر، در چه مقامی بوده اند؟! اما این ها را نشناخته ایم. چطور می خواهیم انبیا و اوصیا را بشناسیم؟!
✍🏻گوهرهای حکیمانه: 55
@Asemani_bashim
حاج آقا قرهی:
وقتی فکر کسی، الهی شد، اوّل از همه به خودش خدعه نمیزند و مکر به خود نمیکند، بعد به دیگران هم مکر نمیزند. اینقدر این، مهم است که باز مولیالموالی(علیه الصّلوة و السّلام) فرمودند: «الْمَکْرُ بِمَنِ ائْتَمَنَکَ کُفْرٌ»[۵]، مکر کردن به آن کسی که به تو اعتماد کرده، کفر است.
ذیل این مطلب، ملّای نراقی(اعلی اللّه مقامه الشّریف)، جملهی زیبایی فرمودند. ایشان میفرمایند: کدام مکری بالاتر از این که انسان، به خودش، مکر کند؟ آن کسی که به خودش مکر کند، معلوم است که به دیگران هم راحت مکر میکند. آن کسی که به خودش مکر میکند، کیست؟ آن کسی که فکر و اعضاء و جوارحش را یله و رها کرده و تصوّر میکند با یک عمل خیر، همهی آنها را از بین میبرد، بلافاصله هم برایش عبارت «یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات»[۶]، تداعی میشود و فکر میکند خداوند، سیّئات را به حسنات تبدیل میکند.
ایشان میفرمودند: «یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات»، برای وقتی است که انسان یک عمر در سیّئات هست، حالا فهمید اشتباه کرده، برمیگردد، «تُوبُوا إِلَی اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً»[۷]، دیگر مکری به خودش نمیکند، به دیگران مکر نمیزند، اعضاء و جوارحش را کنترل میکند، از گذشتهی خود به راستی پشیمان و متنفّر است که اصلاً نمیخواهد به گذشتهی خود فکر کند، حالش، حال خرابی است، وقتی یاد گذشته خود میافتد، دائم در اضطراب، نگرانی و وحشت است و میگوید: خاک بر سرت، تو انسان بودی؟! این عمر شریفت را چگونه گذراندی؟! خودت را به چه چیزی مبتلا کردی؟! بدبخت! بیچاره! لذا چنین کسی که به خودش برمیگردد، امّا دیگر به گناه برنمیگردد، مشمول «یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات» خواهد شد. نه این که کسی دائم گناه کند، بگوید: یک نماز اوّل وقت، جبّار و جبرانکننده است!
✍️سایت اطلاع رسانی عقیق
@Asemani_bashim
حاج آقا فاطمی نیا:
مستحب با جایز فرق دارد. مستحب یعنی وقتی انجامش دادی یک چیزی هم گیرت می آید. حالا یکی از مستحبات قاضی که در مسند قضا نشسته این است که اگر متهمی را پیش او آوردند، دید موضوع اتهام از حقوق مردم است، باید ساکت شود شواهد را جمع کند و حکم کند.
اما اگر قضیه از حقوق خدا بود، مستحب است، یعنی مثل نماز نافله می ماند، که قاضی حرف در دهان متهم بگذارد. مثلا متهمی را بیاورند که این شراب خورده است. قاضی بگوید: کی؟ نه! یک داروهایی هست برای درد دندان که بوی بدی می دهند، این بنده خدا از آن ها استفاده کرده است. قاضی باید این ها را بگوید. اگر دین این چیزی بود که در کوچه خیابان می دیدیم، صرف نمی کرد امام حسین در راهش شهید بشود.
✍️سایت عصر ایران
@Asemani_bashim