🔴 اگه دنبال pdf کتاب در موضوعات مختلف هستی یه سر به کانال پایین بزن
👇👇👇👇👇
📡 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
*سیستمهای احمق یا مدیران جلسهای؟
همه ما میدانیم که مدیران بسیار سرشان شلوغ است. یکی از مهم ترین دلائل این مشغله این است که دائم جلسه دارند. چون باید در مورد موضوعات متعددی تصمیم بگیرند.
البته بر کسی پوشیده نیست که بخشی از اینجلسات تشریفاتی است. چرا بخشی از این تصمیمات از طریق دیگری گرفته نمیشود؟
به عنوان نمونه چرا کارهای گسترده کارشناسی در قالب یک گزارش خوب تهیه نمیشود و مدیر از طریق خواندن آن گزارش تصمیم نمیگیرد؟ میتوان گفت به همان دلیل که بسیاری از اساتید، پایان نامه دانشجویان را نمیخوانند و تنها در جلسه به ارائه وی گوش میدهند و نظر میدهند.
ریشه این ماجرا پدیده «احمق بودن سیستمها» است. بسیاری از سیستمها در کشور ما احمق هستند و این باعث میشود که درست کار نکنند و در نتیجه مدیران ناچار هستند دائم با آنها کلنجار رفته و آنها به سمت جلو هل دهند. پس با دو نوع سیستم مواجه هستیم: سیستم احمق و سیستم هوشمند روبرو هستیم. اما فرق این دو نوع سیستم در چیست؟ مثلا آیا سیستم بیمارستانی ما هوشمند است یا احمق؟ سیستم حمل و نقل؟ سیستم علمی؟ مالیاتی؟ ثبت اسناد؟ تامین اجتماعی؟ گمرک؟ بازنشستگی؟ آموزش و پرورش؟ کنکور؟
سیستم هوشمند ظاهری ساده داشته و شما به راحتی با آن مواجه میشوید و کار خود را انجام میدهید ولی در پشت آن، پیچیدگی بسیار زیادی وجود دارد که شما اصلاً آنرا نخواهید دید. شما از کار کردن با سادگی آن لذت می برید در حالیکه نمیدانید چقدر طراحی آن پیچیده است. در مقابل، سیستم احمق سیستمی است که ظاهری پیچیده دارد و شما هنگام مواجه با آن دچار دردسر میشوید در حالیکه پشت آن بسیار ساده است و توان خاصی ندارد. در عمل اتفاقی که میافتد این است که در سیستم هوشمند، شما بار خاصی متحمل نمیشوید و خیلی ساده با آن کار میکنید در حالیکه در سیستم احمق، همه بار بر روی دوش شماست
۸خصوصیت مهم مدیران که موجب موفقیت در کسبوکار میشود
ا- توجه به جزئیات
یکی از ویژگیهای مدیران موفق، توجه به جزئیات است که در انجام کارها از دقت کافی برخوردار هستند، تمام برنامهها و محصولات را بررسی میکنند و از انجام کارها به درستی اطمینان مییابند. هیچ نکتهای نباید از چشمشان پوشیده بماند، بهتر است به مسائلی دقت کنند که دیگران به آنها بیتوجه هستند همچنین با در نظر گرفتن جزئیات و آیندهکاری، عواقب تصمیمات و روشهای ممکن را بررسی کنند.
۲- نظم
از صفات دیگر مدیران برجسته قطعا میتوان به داشتن مهارتهای سازمانی اشاره کرد که علاوهبر آشنایی به وظایف خود میدانند چه زمان کارها را بر اساس جدول و مهلت زمانی انجام دهند. همچنین از پروژههای در حال انجام و آینده کارمندان با خبر هستند. بر اساس سیستم سازمانی، کارهای مهم و جلسات را به سرعت انجام میدهند و برگزار میکنند و در جریان امور و اتفاقات پیرامون خود قرار دارند. برای فعالیتها و ارتباطاتی که تاثیر بیشتری بر موفقیتشان دارند برنامهریزی دقیقتری دارند و زمان بیشتری را به آنها اختصاص میدهند.باید به این نکته توجه داشت که برای رسیدن به عملکرد بهتر در این زمینه طراحی فهرست اولویتهای کاری و ضربالاجلها تاثیر بسزایی خواهد داشت. شما از این طریق درمییابید که وقت ارزشمندتان را به چه صورت صرف کردهاید و چه نتایجی را رقم زدهاید.
۳- معلومات
یکی از خصوصیات بسیار بارز مدیران، دانش و معلومات است. آنها همواره در حال یادگیری مهارتهای گوناگون، ارتقای سطح اطلاعات در زمینه صنعت و تخصص هستند تنها در این صورت است که دیگران هم به نصایح و نظرات آنها توجه میکنند.
۴- الگو بودن
توانایی الگو بودن یکی دیگر از صفات مدیران لایق است.کارمندان رفتار مدیران را زیر نظر داشته و از انتظارات خود مطلع هستند. اگر برای مثال مدیری از کارمندان بخواهد اضافه کاری کنند یا اگر قرار باشدکارمندان با یکدیگر ارتباطات خاصی برقرار کنند در ابتدا باید خود الگو باشند. مدیران آگاه همیشه مراقب رفتارهای خود هستند زیرا میدانند کارمندان رفتارهایشان را زیر نظر داشته و از آنها الگو برداری میکنند.
۵- خدمتگزاری
مدیران در کنار مدیریت سازمان به خدمتگزاری نیز مشغول هستند که از جمله وظایف مهم آنها نیز محسوب میشود. به خواستهها، شادی، انگیزه کارمندان و اطرافیان توجه خاصی دارند همچنین روی نیازهای مشتریان تمرکز میکنند مدیران باید از آنچه موجب خرسندی مشتریان میشود اطلاع داشته تا بتوانند در زمینههای مختلف به آنها کمک کنند.
۶- صداقت
درستکاری یکی از ویژگیهای مدیران خاص است. روراست هستند، از دروغ، تقلب یا دزدی اجتناب کرده به طوری که دیگران میتوانند به آنها اعتماد کنند. مدیران اغلب بهدلیل انجام کارهای مهم یا حساستر بیشتر مورد اعتماد هستند. سایر کارمندان هم با اعتماد به مدیر صداقت را در دستور کارهای خود قرار میدهند و صحیحترین تصمیمات را میگیرند. کارهای مدیران برای کارمندان باید به طوری شفاف و واضح باشد تا هیچگونه سوءتفاهمی به وجود نیاید همچنین از قبول مسوولیت دیگران، احساس آرامش و رضایت کنند.
۷- وقت گذاشتن
مدیران حاضر هستند به خاطر شغل و کسبوکار خود اگر لازم باشد زمان بیشتری هم بگذارند و وظایف خود را بدون توجه به مسائل گوناگون انجام دهند اصلا درگیر ساعات کاری نیستند و بیشتر از زمان لازم و انتظارات، برای انجام کارها وقت میگذارند. اما صرف بیشتر زمان به این معنا نیست که ساعات کار استاندارد را بیهوده هدر میدهند بلکه از زمان بهطور صحیح و مناسب استفاده میکنند، متمرکز هستند و کارها را به نحوی سازماندهی میکنند تا بتوانند بیشترین کار را در زمان مورد نظر انجام دهند همیشه هم در جستوجوی راهکارهایی بهمنظور افزایش بهرهوری هستند.
۸- اشتیاق
مدیران احساس غرور و مالکیتی نسبت بهکار دارند، فراتر از یک شغل به آن مینگرند، کارها را با عشق و اشتیاق انجام میدهند و دیگران را هم تشویق میکنند تا نسبت بهکار خود احساس اشتیاق داشته باشند. هرگز از کار رضایت کامل ندارند و دائما به فکر ترقی و پیشرفت بیشتر هستند در ضمن کارمندان را به توسعه و پیشرفت در زمینههای مختلف، تشویق میکنند.
@ejmaemodiranemovafagh
۱- شخصیت بی ملاحظه
اینکه کسی هر از گاهی آنقدر هیجان زده شود که کلام فرد دیگری را قطع کند طبیعی است، اما شخصیتی که در این مورد از آن صحبت می کنیم مدام میان صحبت های دیگران می پرد: در جلسات، در مکالمات غیر رسمی و حتی از پشت تلفن. این کار نه تنها اعصاب شما را خرد می کند، بلکه باعث می شود نتوانید به درستی با او کار کنید.
راه حل
دفعه ی بعدی که کنار یکدیگر قرار گرفتید (چه در میان جمع و چه به تنهایی)، قطع شدن صحبت های خود برای اولین بار را بدون آنکه چیزی بگویید نادیده بگیرید. بار دومی که این موضوع تکرار شد، مؤدبانه به او بگویید «لطفاً اجازه بدهید حرفم را تمام کنم، بعد از آنکه حرفم تمام شد خوشحال می شوم نظر شما را نیز بشنوم. همانطور که می گفتم ...»
تغییر جهت بدن به سمت جمع نیز می تواند بعد از به زبان آوردن این جملات مفید باشد. سپس بعد از آنکه صحبتهایتان تمام شد، روی خود را به سمت او برگردانید تا نشان دهید الان می تواند صحبت کند.
۲- شخصیت فضول
شما ممکمن است هفته ای 40 ساعت به بالا از وقت خود را در کنار همکارانتان سپری کنید و این می تواند صمیمیتی میان شما ایجاد کند. اما این حق شماست که بخواهید جزئیات زندگی خود را خصوصی نگه دارید. متأسفانه این شخص نمی تواند به این حد و مرزها احترام بگذارد و از شما درباره ی انتخاب های احساسی، سلامتی، وزن، حقوق، ازدواج و مسائل دیگری که ترجیح می دهید خصوصی باقی بمانند سؤالات نامناسبی می پرسد.
راه حل
اگر نگران آن هستید که مبادا احساسات او را جریحه دار کنید، به این سؤالات وی با خنده و شوخی پاسخ سربالا بدهید. در مواقع دیگر ممکن است لازم باشد رویکرد مستقیم تری اتخاذ کنید. می توانید رک و راست به او بگویید: «راستش دوست ندارم پاسخ این سؤال شما را بدهم» یا «این مسئله شخصی است. ترجیح می دهم راجع به موضوع دیگری صحبت کنیم»؛ سپس بحث را عوض کنید.
۳- شخصیت بامزه
شوخ طبعی در محیط کار عالی است، مگر آنکه با بازده شما تداخل داشته باشد. این شخصیت مدام جوک های نامناسب تعریف می کند و به نظر می رسد هیچ چیز را جدی نمی گیرد و برایش فرقی نمی کند موقعیت چقدر پر تنش یا اورژانسی باشد. با اینکه این عادت وی ممکن است اوایل سرگرم کننده به نظر برسد، اما با گذشت زمان، هر چیزی می تواند باشد به جز سرگرم کننده.
راه حل
برای آنکه این شخصیت را از ادامه ی این روند دلسر کنید، فقط کافی است دیگر به او توجه نکنید. اگر لطیفه ای تعریف کرد، لبخند کوتاهی بزنید، سپس به مکالمه ی خود سمت و سوی جدی ترو سازنده تری ببخشید.
اگر فرد مورد نظر روی ایمیل و یا چت سعی دارد همین کار را انجام دهد، کافی است به جز قسمت های مربوط، باقی بخش های گفته های او را نادیده بگیرید.
۴- شخصیت کنترل گر
این فرد همکار و هم رده ی شماست، اما طوری رفتار می کند که گویی بالاتر از شما قرار دارد. او مدام برای شما خرده فرمایش دارد، اطلاعات غیر ضروری به شما می دهد و از شما انتقاد سازنده به عمل می آورد. این کار نه تنها در سطح فردی شما را کلافه می کند، بلکه در سطح سازمانی نیز صلاحیتتان را نزد اعضای تیم و هر کسی که گزارش عملکرد شما را می نویسد مخدوش می کند.
راه حل
از آنجایی که این مکالمه، گفتگوی حساسی به شمار می رود توصیه می شود آن را جایی دور از سایر همکاران و در محیطی خنثی انجام دهید. وقتی با فرد مورد نظر تنها شدید صحبت های خود را اینگونه آغاز کنید: «واقعاً مشخص است که خودتان را وقف شرکت کرده اید و سعی دارید برای به موفقیت رساندن آن سخت تلاش کنید. این برای من واقعاً قابل تقدیر است». آغاز کردن گفتگو با تعریف و تمجید، او را نسبت به بخش دوم گفتگو پذیرا تر خواهد کرد. سپس اضافه کنید: «با این حال حس می کنم انتقادات سازنده ی شما جلوی بهره وری من را می گیرد و با اهدافی که رئیسمان برای من مشخص کرده تداخل پیدا می کند». سپس یک نمونه از این رفتار ها را که به تازگی از سوی وی سر زده مثال بزنید و صحبت های خود را اینگونه به پایان برسانید: «با وجود ارزشی که برای نظرات شما قائل هستم، ممنون می شوم اگر نظرات خود را به مواردی محدود کنید که مستقیماً به نقش و وظایف شما مربوط می شوند».
@ejmaemodiranemovafagh
ادامه....
۵- شخصیت زورگو
شاید فکر می کردید با این شخصیت در دبیرستان خداحافظی کرده اید، اما متأسفانه تقریباً در هر محیط کاری می توان شخصیت های زورگو را یافت. آنها همان کسانی هستند که کنایه آمیز صحبت می کنند، مدام از کار شما انتقاد می کنند، قضاوت هایتان را زیر سؤال می برند و غیره.
راه حل
واکنش شما به شدتِ رفتار طرف مقابلتان بستگی خواهد داشت. اگر رفتار او به بی ادبی و ایمیل های واکنشی و ناشی از عصبانیت محدود می شود، هم می توانید آنها را نادیده بگرید و هم اینکه با خونسردی پاسخ دهید «از این حرفتان خوشم نیامد» یا «ترجیح می دهم در فرصت مناسب شخصاً پاسخ شما را بدهم چون به نظر می رسد با هم اختلاف نظر داریم».
با این حال اگر مورد سؤ استفاده ی لفظی قرار می گیرید، تهدید می شوید، مورد استهزاء و یا زورگویی قرار می گیرید، بهتر است موضوع را با مدیر (و یا در صورت لزوم، مسئول نیروی انسانی) خود در میان بگذارید.
هر کجا هم که کار کنید، به طور قطع حد اقل یک نفر وجود خواهد داشت که اعصاب شما را خرد کند. بنابراین نفس عمیقی بکشید، و پیش از آنکه جایگاهتان در محیط کار مخدوش شود توصیه های بالا را به کار ببندید.
@ejmaemodiranemovafagh
*مدیران موفق چه زمانی از خواب بیدار میشوند؟
سحرخیزی خصوصیت رایج بسیاری از مدیران عامل معروف، مدیران ارشد دولتی و خصوصی و بسیاری افراد دیگر است. برنامه خواب و بیداری مدیران موفق کاملا منظم است و همه آنها صبح خیلی زود از خواب بیدار میشوند. بهتر است بدانید افراد سحرخیز فعالترند و بهرهوری بالاتری دارند. زود بیدار شدن میتواند «فرصتهای کیفی» را نیز برای ما ایجاد کند. بسیاری از موفقترین افراد دنیا نه تنها تمام استفاده را از زمان میکنند بلکه با کمکردن ساعت خواب، وقت بیشتری را برای خود میخرند.
@ejmaemodiranemovafagh