eitaa logo
عاشورا پژوهی
389 دنبال‌کننده
263 عکس
113 ویدیو
7 فایل
مطالب تخصصی پیرامون امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا . اللهم سَلّم و تَمّم ارتباط با ادمین : @hoseinhamzeh313
مشاهده در ایتا
دانلود
هنگامی که امام حسین(ع) قصد خروج از مکه را داشت ، برای یارانش سخنرانی کرد و بعد از حمد و سپاس خداوند فرمود: همه ستایش ها از آن خداست ، آنچه او خواهد، خواهد شد و جزء به او ، هیچ توانی نیست، مرگ همچون گردن بند دختران، آویزه گلوی بنی آدم است و من، چونان اشتیاق یعقوب به یوسف، مشتاق دیدار گذشتگان خویشم! به راستی که مرا قتلگاهی است که آن را ملاقات می کنم و گویا به بند هایم می نگرم که درندگان در بیابان ها ، آنها را از هم می گسلند و شکم های خود را از آن می آکنند، از آنچه با قلم تقدیر الهی رقم خورده، گریزی نیست، خوشنودی خدا، خوشنودی ما خاندان پیامبر است، بر بلای او شکیباییم که او، پاداش کامل صابران را به ما عطا کند، ذریه رسول خدا(ص) از او جدا نخواهد شد ، آنان در حریم قدس کبریایی، نزد او گرد آیند، چشم او به دیدارشان روشن شود و وعده خدا را در حقشان وفا کند، هر کس خون خویش را در راه ما بدهد، خود را آماده دیدار خدا کرده است، با ما رهسپار شودکه من به خواست خدا فردا حرکت می کنم. تیسیر المطالب ص۱۹۹ مثیرالاحزان ص۴۱ کشف الغمه ج۲ص۲۹ الملهوف ص۲۶ @ashoora_61
اثر استاد مسعود نجابتی از اسامی شهدای کربلا @ashoora_61
گزارش ۳۷: تاریخ خروج کاروان امام حسین (ع) از مکه
طبری نقل کرده است که امام حسین(ع) هشتم ذی الحجه سال شصت، روز سه شنبه و روز ترویه یعنی همان روزی که مسلم بن عقیل(ع) در کوفه قیام کرده بود، از مکه بیرون رفت( تاریخ طبری ج ۵ص۳۸۱/ مروج الذهب ج۳ص۷۰) بلاذری روز عرفه که چهارشنبه بود را روز خروج کاروان حسینی دانسته است( انساب الاشراف ج۳ص۳۷۱)در نقلی از امام محمد باقر (ع) یک روز پیش از ترویه( کامل الزیارات باب ۲۳حدیث ۱۸۴) و در روایتی از امام صادق(ع) نیز روز ترویه( تهذیب الاحکام ج۵حدیث ۱۵۱۶) گزارش شده است ، احتمال اینکه یک روز قبل از ترویه را صحیح بدانیم بیشتر است چرا که روایت امام صادق(ع) که توسط ابراهیم بن عمریمانی صادر شده به صحت نزدیک تر می باشد( الکافی کتاب الحج باب ۳۳۴ حدیث ۳). @ashoora_61
گزارش ۳۸: چه تعداد افراد در کاروان حسینی بودند؟
ابن اعثم کوفی نقل کرده است که هنگام خروج از مکه، امام حسین(ع) یارانش را که به همراه او قصد حرکت به سمت عراق داشتند را جمع کرد و به هر کدام از آنها ده دینار و یک شتر برای حمل توشه و اثاثشان داد، آنگاه خانه خدا و صفا و مروه را طواف نمود و آماده رفتن شد و دختران و خواهرانش را بر کجاوه ها سوار کرد( الکافی کتاب الحج باب ۳۳۴ حدیث ۳) برخی منابع همراهان حضرت را شصت نفر( الطبقات الکبری ج۱ص۴۵۱)دسته ای دیگر هشتاد دو نفر( الفتوح ج۵ص۶۹/ مقتل خوارزمی ج۱ص۳۱۷) و در نهایت نود نفر( الامامه و السیاسه ج۲ص۱۰)ذکر کرده اند ، به نظر می رسد این اختلاف عدد، از تخمین روایات نشات گرفته باشد و سر شماری دقیقی در این باره انجام نشده است که بتوان به طور قطع و اطمینانی درباره آن سخن گفت اما با این حال نیز میان این ارقام اختلاف فاحشی وجود ندارد. @ashoora_61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوارزمی از ابومخنف نقل می کند : یزید، فرمان داد که سر شریف حسین را بر در خانه اش بیاویرند. مقتل خوارزمی ج۲ص۷۳ @ashoora_61
تحليل_تاريخی_ايدئولوژی_بنی_اميه_در_دين_و_قدرت_۱.mp3
25.78M
تحلیل تاریخی ایدئولوژی بنی امیه در دین و قدرت ..... استاد حسن انصاری : جلسه اول. @ashoora_61
مقتل الحسین علیه السلام_240713_163811.pdf
5.33M
مقتل الحسین علیه السلام من کتاب تاریخ الخلفاء حدود صد سال پیش نسخه‌خطی کهنی متعلق به قرن ۶-۷ به عنوان «تاریخ الخلفاء» توسط مستشرقین روس یافت شد و مورد بررسی آنان قرار گرفت. کتاب دارای ناقصی بوده و قسمت موجود از خلافت عمر تا ابوالعباس سفاح را در بر دارد. مؤلف مجهول است و حدس زده شده که در اوائل قرن ۵ کتاب را تحریر نموده است. معهد آسیا شناسی آکادمی علوم شوروی، متن نسخه را به صورت عکسی در ۱۹۶۷ منتشر و ترجمه کرد اما ظاهرا تا به حال هیچ تصحیحی از کتاب صورت نگرفته است. آقای رسول جعفریان قسمت مربوط به مقتل سید الشهداء علیه السلام از این نسخه را به صورت مستقل تصحیح کرده و همراه معرفی کوتاهی در مجله تراثنا ش۶۸ منتشر ساخته است. مقتل الحسين عليه السلام الطبراني @ashoora_61
السنی فی قتل اولاد النبیPDF_240710_125631.pdf
40.88M
🔹فایل نسخه‌ی خطی کتاب نایاب و ارزشمند السنی فی قتل أولاد النبی (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) که به وسیله استاد سید محمد موسوی‌نژاد در حال تصحیح است و به زودی منتشر خواهد شد. @ashoora_61