🔰اگر عدالت برقرار نباشد...
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💢اگر در جامعهای عدالت اجتماعی برقرار نباشد، پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت، توأم با یکدیگر میباید در جامعه برقرار کرد. در جامعهای که عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بیمار روانی به وجود میآیند.
💢 محرومیّتها، ایجاد عقدههای روانی میکند و عقدههای روانی، تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی (علیه السلام) به دو گروه گرسنه گرسنه و سیرِ سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمیماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد. یک گروه گرفتار بیماریهایی نظیر تفرعُن، خودبزرگبینی و… میشوند و گروه دیگر دچار ناراحتیهای ناشی از محرومیت!
📚 آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۷۹
🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰خاطره ای جالب از علامه جعفری
🔸 #علامه_جعفری از قول یکی از دوستان مشترکشان با شهید مطهری میگوید :
👤این دوستمان میگفت ؛ من سالها در شهرمان از شهرهای استان فارس خدمات بسیاری از قبیل ساختن مدرسه، درمانگاه، پل، مسجد و… انجام دادم
🔹روزی به این فکر افتادم که با این همه خدمات و کمکهای من در این شهر و دیگر شهرها، اکنون مقام من در پیشگاه خداوند چگونه است؟
🔹برای پیدا کردن پاسخ این سوال، گفتم برای زیارت به مشهد مقدس میروم و از امام رضا (ع) خواهش میکنم به گونه ای مرا در جریان چگونگی مقام من قرار بدهد!!!
🔹 روزی که به زیارت امام رضا (ع) در حرم رفتم؛ روبروی ضریح ایستادم و با نیّتی که داشتم، از ایشان تقاضا کردم از خدا بخواهند شخصی از زوّار که در اینجا در حال زیارت است، از جلوی من عبور کند و چیزی بگوید که مربوط به اجر و مقام من باشد.
🔹 به محض این که این نیّت از ذهنم عبور کرد، خانمی از جلوی من عبور کرد که فکر کردم همسر برادرم است، زیرا در آن روزها قرار بود برادرم وخانوادۀ ایشان نیز به مشهد مشرّف شوند.
🔹 این خانم از کنار من که رد شد، نامش را بردم و سلام کردم. آن خانم وقتی صورت خود را برگرداند، دیدم همسر برادرم نیست. ناگهان گفت: خیلی خری...
🔹من بنا به نیّتی که از روزها پیش در ذهن خود داشتم در دل گفتم امام رضا عجب رُک حرف میزنند لذا خنده ام گرفت.
🔹آن خانم ناراحت شد و بلافاصله گفت: شک داری؟ به این امام رضا قسم خیلی خری...
🔹این خاطره را که برای شهید مطهری گفتند ایشان بیست دقیقه فقط میخندید
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۵٣)
💠امام(ع) در اين گفتار حكيمانه به نكته دقيق و آموزنده اى اشاره كرده، مى فرمايد:
🍂السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً، فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَة فَحَيَاءٌ وَتَذَمُّمٌ
سخاوت آن است كه ابتدايى و بدون درخواست باشد؛ اما آنچه در برابر تقاضا داده مى شود يا از روى "حياست" و يا براى فرار از "مذمّت"
💠سخاوت را اين گونه تفسير كرده اند: حالت و فضيلتى درونى است كه انسان را به بذل مال به مستحقان و نيازمندان بدون عوض وا مى دارد.
💠بر اين اساس اگر كسى درخواستى كند و از آبروى خود به وسيله درخواست مايه بگذارد، آنچه سخاوتمندانه مى بخشد در واقع عوض آبروى اوست و به راحتى نمى توان نام آن را سخاوت گذاشت و نيز بخشش كه پس از درخواست صورت مى گيرد ممكن است بدين سبب باشد كه اگر بخشش نكند، درخواست كننده و يا مردمى كه از آن آگاهى مى يابند او را نكوهش و مذمت كنند، بنابراين بخشش در برابر نجات از مذمت مردم واقع شده است و بدون عوض نيست و به تعبير عموم مردم براى رودربايستى است. بنابراين سخاوت خالص و حقيقى آن است كه انسان پس از آگاهى بر نيازمندى افراد آبرومند، در حل مشكل آنها به صورت پنهانى بكوشد و نيازى به سؤال نباشد
💠قرآن مجيد در سوره بقره [آیه ٢٧٣] هنگامى كه سخن از اهميت انفاق و آثار و بركات آن به ميان مى آورد بر انفاق به كسانى تأكيد مى كند كه روى سؤال ندارند و به دليل عفت و مناعت طبع؛ مردم آنها را در زمره اغنيا مى دانند، مى فرمايد:
🍃يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسيمَاهُمْ لاَ يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا
🌐 @ashora_karbala
944-fa-sharhe-ziyarate-jameeye-kabireh.pdf
7.69M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(الشموس الطالعه شرح زیاره الجامعه الکبیره) شرح زيارت #جامعه_كبيره
✍مولف : علامه سید حسین همدانی
(ترجمه محمدحسین نائیجی)
🔰آیت الله جوادی آملی
قرآن، تفسیری دارد که مفسّران فراوانی به این نعمت نایل شدند اما ولایت، تفسیر میخواهد. آن روایتها و جملههای کوتاه که امامت و ولایت را شرح میدهد آنها لازم بود ولی کافی نبود. وجود مبارک امام دهم #امام_هادی (ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است این زیارت نورانی جامعه کبیر به منزله تفسیر امامت است. یعنی همانطوری که قرآن، احتیاج به تفسیر دارد امامت هم احتیاج به تفسیر دارد که هر کدام از ائمه(ع) یک آیه یا چند آیه قرآن را تفسیر کردند، ولی وجود مبارک امام هادی کلّ قرآن را تفسیر کرد، چون عترت و قرآن همتای هم هستند.
📘این اثر یکی از بهترین شروحی است که بر زیارت بسیار عظیم الشأن جامعه کبیره نگاشته شده، مؤلف گرانقدر این اثر فقیهی عارف و وارسته است که از دامن بزرگانی چون میرزای شیرازی و ملاحسین قلی همدانی سال ها خوشه های معرفت چیده و معارف بلند زیارت جامعه کبیره با استناد به آیات و روایات و براهین استوار شرح و تبیین کرده است. زیارت جامعه که می توان گفت به تعبیری مهمترین سند امام شناسی شیعه است و توسط امام معصوم انشاء شده و آشنایی با آن مورد تأکید فراوان معصومین علیهم السلام و بزرگان دین بوده است.
📘خواندن این اثر ارزشمند برای مخاطب آن، آشنایی با یک دوره از عمیق ترین معارف تشیع را به دنبال خواهد داشت. مؤلف ضمن بیانات خود به برخی از مهمترین شبهات اعتقادی نیز به خوبی و مستند و مستدل پاسخ گفته است
🌐 @ashora_karbala
🔰این همه بُت...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠من آن روزها وقتى پاى منبرها مىنشستم كه مىگفتند در كعبه سيصد و چند بت گذاشته بودند، تعجب مىكردم كه در يك اطاق و اينقدر بت؟
ولى بعدها ديدم كه در دل كوچك من بتهاى بىشمار صف بستهاند؛ و بتهاى بزرگ نفس و خَلق و دنيا و شيطان، با بىحساب بتهاى كوچك، در من غوغايى راه انداختهاند و شب و روزم را پر كردهاند. آنها محّركهاى من بودند و من مىخواستم كه اينها را مهار كنم. و مىخواستم از كفر به شرك و به توحيد برسم. و تنها يك محرك براى خودم داشته باشم
💠يكى از بزرگان وعده داده بود كه: ايها الناس! جمع شويد تا براى شما حرفى را بگويم كه نه نبى و پيامبرى و نه وصىّ و رهبرى، هيچ كس نگفته
مردم مىگفتند: اين ديگر چه مىخواهد بگويد و چه ادعايى دارد؟!
و آن بزرگ مرد گفته بود: مردم! تمام انبياء، تمام اوصياء، تمام اولياء آمدند و گفتند موحد شويد؛ جز اللَّه حاكم و محركى نداشته باشيد؛در وجود شما جز او متصرف نباشد و امر و نهى نكند. همه گفتند: [قولوا لا اله الا اللَّه] ولى من مىگويم: نامردها بياييد! مشرك شويد. بياييد يك پا هم خدا را شريك كنيد؛ آخر هميشه براى غير او؟ بياييد در برابر اين همه بت، يك سهمى هم براى خدا بگذاريد
💠به راستى كه ما خوبهايمان كافر هستند و خوبترهامان مشرك، از ما تا توحيد فاصلههاست. و اينكه مىگويم كافر هستيم، نه كفر در اعتقاد است، كه منظورم كفر در عمل است. با اينكه به او رسيدهايم، و به او علاقهمند شدهايم، در كارها و در زندگى از او چشم مىپوشيم و او را كنار مىگذاريم
📚روش نقد ج ٢ ص ٣٢
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(بخش پایانی تفسیر آیه ٢/ عنکبوت)
💠یکی از بحث های کلیدی معارف قرآنی، امتحان و آزمایش است که در آیات متعددی از آن سخن به میان آمده است و از زوایای مختلفی به آن نگریسته شده است. آزمایش و امتحان برای زندگی ضروری است و بدون آزمایش، بشر روی تکامل را نخواهد دید. به همین دلیل هیچ کسی از آزمایش الهی مستثنی نیست. حتی مقرب ترین افراد نزد خداوند از آزمایش سخت تری برخوردارند
💠قرآن به خاطر این سنت همگانی و عمومی، راهکار برون رفت پیروزمندانه ای را ذکر نموده که عبارت است از صبر و تسلیم و خویشتن داری و...
برای توجه دادن بشر به عمومیت این سنت، هم بعضی از ابزار آزمایش و هم آزمایش شدن پیامبران و اقوام آن ها را ذکر نموده است و عکس العمل انسان ها را در برابر آزمایش الهی بیان فرموده است
💠از مهمترین آثار ابتلاء به بلاها این است که حالات و نگرش انسان را تغییر میدهد ؛حالاتی که دامنگیر انسان می شود و نتیجة آن هم تن دادن به پستی ها و زشتی ها است. حالت غفلت، بی خبری از خداوند متعال و بی توجهی به هویت و نیازهای واقعی انسانی!
این ابتلائات انسان را متذکر میکند
💠حالت دیگری که آدمی به مرور زمان با انجام اعمال زشت گرفتار آن می شود، عذر تراشی و توجیه آفرینی او بر اعمال ناپسند است. بلاء انسان را متوجه اعمالش میکند که بداند جزای اعمال را خواهد دید چه در دنیا و چه در آخرت و نمیتواند عندالله هم معذور باشد
💠حالت دیگر ذات فزونی طلب انسان است که در پرتو فزون طلبی، تن به طغیان گری و تعدی می دهد. ابتلائات سبب میشود که متنبه گردد و بفهمد این امور ماندنی نیستند.
🌐 @ashora_karbala