#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیات ۴۵ و ۴۶ سوره هود)
💠آیات فوق، یکى دیگر از عالى ترین درس هاى انسانى و تربیتى را در ضمن بیان سرگذشت نوح(ع) منعکس مى کند، درسى که در مکتب هاى مادى مطلقاً مفهوم ندارد، اما در یک مکتب الهى و معنوى یک اصل اساسى است
💠پیوندهاى مادى (نسب، خویشاوندى، دوستى و رفاقت)، در مکتب هاى آسمانى همیشه تحت الشعاع پیوندهاى معنوى است. در این مکتب، نور چشمى و امتیاز خویشاوندى در برابر پیوند مکتبى و معنوى مفهومى ندارد.
💠آنجا که رابطه مکتبى وجود دارد، سلمان فارسىِ دور افتاده، که نه از خاندان پیامبر؛ نه از قریش، و نه حتى از اهل مکّه بود، بلکه اصولاً از نژاد عرب نبود،[سَلْمانُ مِنّا أَهْلَ الْبَیْت] مى شود، ولى فرزند واقعى و بلا فصل پیامبرى همچون نوح بر اثر گسستن پیوند مکتبیش، آن چنان طرد مى شود که با «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ» روبرو مى گردد
💠به همین دلیل، در احادیث اهل بیت، درباره شیعیانى که تنها نام «تشیع» بر خود مى گذارند، و اثری از تعلیمات اهل بیت؛ در زندگانى آنها دیده نمى شود، جمله هاى صریح و تکان دهنده اى مى خوانیم که بیانگر همان روش قرآن است
💠از امام رضا(ع) نقل شده: روزى پرسیدند: مردم این آیه را چگونه تفسیر مى کنند: «إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِح» یکى عرض کرد: معنى آن این است که فرزند نوح (کنعان) فرزند حقیقى او نبود. امام فرمود: نه، چنین نیست، او به راستى فرزند نوح بود، اما هنگامى که گناه کرد، و از جاده اطاعت فرمان خدا قدم بیرون گذاشت، خداوند فرزندى او را نفى کرد، همچنین کسانى که از ما باشند ولى اطاعت خدا نکنند، از ما نیستند
🆔 @ashora_karbala
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰این ماتم و اشک برای چیست؟
🎬 #مقام_معظم_رهبری
▪️می گویند چرا ماتم و گریه و اشک را در بین مردم رواج می دهید؟ این ماتم و اشک برای ماتم و اشک نیست، برای ارزش هاست. آنچه پشت سر این عزاداری ها، بر سر و سینه زدن ها، اشک ریختن ها وجود دارد، عزیزترین چیزهائی است که در گنجینه ی بشریت ممکن است وجود داشته باشد؛ او همان ارزش های معنوی الهی است. اینها را می خواهند نگه دارند که حسین بن علی مظهر این ارزش ها بود. یادِ آنهاست؛ زنده نگه داشتن آنهاست. و ملت اسلام اگر نام حسین را و یاد حسین را زنده نگه بدارد و آن را الگو قرار بدهد برای خود، از همه ی موانع و مشکلات عبور خواهد کرد.
🆔 @ashora_karbala
28.safaee_gheyameashoraTSB-4.mp3_98396.mp3
6.44M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : قیام عاشورا (۴)
▪️ اصول حاکم بر حرکت اباعبدالله؛
بعد از اصل تسلیم و وحدت و تفویض و اصل هدایت و نصرت؛ اصل عزت است.
عزت برای کسی است که دو بال صبر و شکر را به همراه داشته باشد.
4⃣[ جلسه چهارم ]
⏰ مدت: ٢۶:۴٨
📶حجم: ۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰خصوصیات مؤمنین
🔻۴_اقامه نماز (بخش دوم)
🔹 احتمال دیگر این است که "الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاَةَ" نماز را به پا میدارند، یعنی در جامعه به پا میدارند، جامعه را جامعه نمازخوان میکند.
🔻بعضیها دلشان خوش است که خودشان نماز میخوانند، به جای هفده رکعت در شبانه روز، پنجاه ویک رکعت میخوانند، غیر از نمازهای مستحبی دیگر. اگر بگویند، بابا، مردم گروه گروه از دین دارند رو برمیگردانند، غمشان نیست.
🔻گفت: آن گِلیم خویش به در میبرد ز موج. میگوید آقا، ما گلیم خودمان را درببریم خیلی کار است، خیلی هنر است، به دیگران نمیرسیم، بعضی این جوری اند.
🔹آن عملی که نشانه ایمان است، این عمل نیست. هرکسی نماز خوب بخواند، اما خودش بخواند، دیگران کاری نداشته باشد، این درست نیست. درست نیست، یعنی کامل نیست.
⁉️نشانه ایمان چیست؟ اقامه صلاة، نماز را در جامعه به پا داشتن، همگان را نمازخوان کردن، نه به معنای اینکه یک عبادت همه جانبه انجام بدهند، نه اینکه فلانی نمازخوان نیست، نمازخوانش
کنیم؛ یعنی جامعه نمازخوان، یعنی جامعه ای که دائماً به یاد خدا و درراه خداست. جامعه ای که می گوید "إِیاکَ نَعْبُدُ وَ إِیاکَ نَسْتَعِینُ" جز خدا کسی را عبادت و عبودیت نمیکند و جز به خدا به هیچ کس دیگر اتکا و از کسی استعانت نمیجوید.
🔻 جامعه نمازخوان یعنی آن جامعه ای که هرروز از سردمداران فساد، یعنی "مغضوب علیهم" و از دنباله روان فساد، یعنی از "ضَّالِّینَ " تبّری میجوید. نماز اینهاست.
🔹اگر کسی سعی کند انسانهای دیگر را نمازخوان کند به این معنا، این در حقیقت تلاشی و کوششی در راه عبودیت مطلق حق، در راه ریشه کن کردن فساد، در راه از بین بردن من و ما، در راه ایجاد وحدت اجتماعی و انسانی میان آحاد امت مسلمان و آحاد بشریت، تلاشی در این راه انجام داده، اقامه صلاة یعنی این؛
🔻 یعنی شما کاری بکنید که همه مردم، در هرروزی پنج نوبت و هر نوبتی چند بار بگویند "إِیاکَ نَعْبُدُ وَ إِیاکَ نَ سْتَعِینُ" خدا! فقط در مقابل تو گردن عبودیت و پشت عبودیت خم میکنیم، نه در مقابل غیر تو.
🔻هرروزی چند نوبت و هر نوبتی چند مرتبه از "مَغْضُوبِ عَلَیهِمْ" و از "ضَّالِّینَ" یعنی از سردمداران فساد و از دنباله روان آنان تبری بجوید، بیزاری بجوید، یک چنین جامعه ای درست کند. امکان دارد اقامه صلاة هم به این معنا باشد.
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰کار حسین (علیهالسلام) فقط یک جنگ نبود.
✍استاد شهید #سید_محمد_باقر_صدر
🔳ای مؤمنان! ای شیعیان حسین (علیه السلام) امام والای شما وقتی خونش جاری میشد، وقتی محرومیت را حتی از آب فرات به جان میخرید، حال آن که دنیا برایش فراهم بود، وقتی با هر قربانیِ جدیدی که از فرزندان و خاندان خود میداد، شادی و شادمانی در چهرهاش فزونی مییافت، وقتی حتی فرزند شیرخوارش را فدا کرد و آن خونخواران او را در دامان ایشان به قتل رساندند، وقتی زمین میخورد و سپس برمیخاست تا نبرد را پی گیرد، وقتی واپسین نفَسهای پاکش را بر زمین کربلا میکشید....
🔳حسین (علیهالسلام) در همه این لحظهها فقط به عملیاتی جانبازانه نمیپرداخت، بلکه داشت امتی را میساخت و ارادهای را حفظ میکرد و با تاریخ رسالت به پیش میرفت و جهاد گران راه اسلام در هر زمان و مکان را رهبری میکرد.
📚اهل بیت (علیهم السلام) مرزبانان حریم اسلام، ص ۵۴۵
🆔 @ashora_karbala
🔰کمال در این است عبرت و عَبره با هم باشد...
✍ آیت الله #جوادی_آملی
🔲سالار شهیدان فرمود من برای دو چیز شهید شدم؛ هم برای عبرت و هم برای عَبره! عبرت گرفتن به آن عزاداری میگویند که حرکت کند، پویا باشد، از جهل به علم و از جهالت به هدایت، از کُندروی به اعتدال و از بیراهه رفتن به استقامت عبور کند، این را میگویند عبرت، عبرت یعنی عبور.
🔲 آن عزاداری که تنها تماشا میکند او اهل عبرت نیست او فقط مینالد، اهل اشک است، دو روز که از عاشورا سپری شد برای او دیگر اثری ندارد چون او عبرت نگرفت و عبور نکرد و تنها تماشا کرد. اصرار قرآن کریم بر این است که «فَاعْتَبِرُوا»؛ آیات فراوانی است که خدا فرمود عبرت بگیرید، آدم ایستا که اهل عبرت نیست! آنکه عبور کرد از رذیلت به فضیلت و فرشتهخوی شد او عبرت گرفته است.
🔲اما عبره؛ این اشک خاصیتش چیست؟ آنکه میگوید عاشورا برای عبرت است سخنی گفته است؛ ولی ناقص است نه کامل، کمال در این است که عبرت با عَبره همراه باشد، اهل عبره و اشک؛ اهل عبرت هستند و عبور میکنند. عبره یعنی اشک ریختن به قدری که تمام صورت را پر کند «أنا قتیل العبرات»
🔲 اینکه در بخشهای فراوانی از قرآن کریم فرمود: «یعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَیزَکِّیهِمْ»؛ یعنی علم به تنهایی سودمند نیست بلکه باید با وارستگی همراه باشد! علمِ بیوارستگی اگر زیانبار نباشد سودمند نخواهد بود. آن هم همینطور است.
🆔 @ashora_karbala
5855-fa-partovi-az-azamate-imam-hossein.pdf
3.62M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
پرتوي از عظمت امام حسين (عليه السلام)
✍مؤلف: آیت الله صافي گلپايگاني
📘 این كتاب، متضمن مطالبی از فضایل حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و تاریخ اسلام در آن زمان و نیز پارهای از علل و نتایج واقعه كربلاست كه به صورت تحقیقی و تحلیلی به رشته تحریر درآمده است. نویسنده این کتاب با تکیه بر مستندات تاریخی، تحلیلی رسا و آگاهانه از حادثه عظیم کربلا ارائه داده است و میتواند منبع بسیار خوبی برای مطالعه تاریخ و تحلیل واقعه بزرگ عاشورا باشد.
📘از ویژگیهای مهم كتاب، قلم ساده آن است كه علیرغم انتقال مطالب علمی و تحلیلی، مخاطب را از هر طبقه فكری و سطح سواد كه برخوردار باشد، با اندک مایه علمی، بهرهمند میسازد.
📖نكته قابل توجه، استفاده فراوان از منابع عامه و اهل سنت در مستندات است كه فهرست منابع اهل سنت با بیش از ٧۰ مورد به همراه نام نویسنده آنها در كتاب درج شده است. پاسخ به برخی از مهمترین شبهات درباره قیام امام حسین (ع) نیز بر غنای كتاب افزوده و سبب آگاهی و معرفت بیشتر خواننده كتاب شده است.
🔰علامه محمد تقی جعفری، این کتاب را یکی از جامعترین و محققانهترین کتابهایی معرفی کرد که تاکنون در عظمت شخصیت امام حسین (ع) نوشته شده است.
🌐 @ashora_karbala
🔰برای کسی که وجاهت عندالله میخواهد...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠اللهم اجعلنى عندك وجيها بالحسين ... براى كسى كه وجاهت و آبرو را در حوزۀ خانواده و فاميل و شهر و منطقه و مملكتى و يا تمام زمين مىخواهد، وسيلههاى وجاهت مىتواند محبت و بخشش و خدمت و شهرت و طرفداران و هواخواهان و تأثير و تبليغات باشد
💠اما براى كسى كه از حوزۀ زمين فراتر مىرود و عظمت در آسمانها و وجاهت عندالله و در حضور حق را خواستار مىشود، وسيلۀ وجاهت هم متفاوت خواهد شد و ديگر نمىتواند به وسائلى در سطح خانواده و بستگان و همشهرىها و هموطنها و اهل خاك، دل خوش كند.
💠كه وجاهت در حضور او و در محضر او براى كسانى است كه با سر رفتهاند و جام را تا آخر نوشيدهاند و توجه از غير او برداشتهاند و به وفا راه يافتهاند و يا با وفاداران و سرافرازان پيوندى بستهاند و رشتهاى در ميان رشتهها انداختهاند.
💠 آدمها با انتخابها و پيوندها و وفا و سرشار كردنشان به ارزش و آبرو مىرسند و خريدار پيدا مىكنند؛ « انّ اللّه اشترى من المؤمنين ...»، خدا از عاشقها خريدار است و اين چنين متاعى را از خاك بر مىدارد؛ « معاذ الله ان نأخذ الاّ من وجدنا متاعنا عنده » یوسف /٧٩
📚 تو مي آيي، صفحه ٢٢
🆔 @ashora_karbala