#شرح_صحیفه_سجادیه
🍃كان من دعائه عليه السلام في الاستعاذه ؛ مِنَ الْمَكَارِهِ وَ سَيِّئِ الْأَخْلَاقِ وَ مَذَامِّ الْأَفْعَالِ (دعای ٨)
در پناه جستن به خداوند از ناملایمات و اخلاق ناستوده و كردارهاى ناپسنديده.
#شرح
🔹حضرت فرمودند: «اَللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ؛ خدايا، من به تو پناه مىبرم»، این کلمه برای شما شناخته شده است، یک واژهی قرآنی مورد استفاده قرار گرفته است. در جایی که مضطرّ میشوید، میترسید و احساس خطر میکنید، درست مثل بچهای که وقتی احساس خطر میکند، بیدرنگ خود را در آغوش مادر یا پدرش میاندازد، این حالت را پناهنده شدن میگویند و در آنجا این کلمه به کار میرود.
🔹کلمه(اعوذ بک) هیچ ربطی به لفظ ندارد.از الان تا قیامت، بگو: «أَعُوذُ»، «أَسْتَعِیذُ»، هیچ خبری نمیشود تا آن اتّفاق اصلی نیفتد. برای مثال، جلوی یک شیر وقتی در حالت حمله است، با لفظ؛ طلبِ پناهندگی کن، هیچ اتفاقی نمیافتد. باید بدوی، باید خودت را به پناهگاه برسانی.
🔹در این دعا ۴۴ خطر بیان شده است که از آنها به آغوش رحمت حق میگریزیم و به سوی خدای متعال فرار میکنیم. بخشیشان از قبیل مکاره به معنی امور ناپسند هستند که گاهی از بیرون به سر ما آمده است؛ مانند غلبهی شیطان یا سلطان که قدرت شوم بیرونی بر انسان مسلّط میشود و شما به خدا پناه میبرید. یا ممکن است از قبیل ابتلائات باشد، مانند فقر؛ یا از قبیل امتحانها باشد، مانند بیماری.
🔹«سَيِّئِ الْأَخْلَاقِ»، درونی است؛ از درون ما میجوشد و به اخلاق مربوط است. «مَذَامِّ الْأَفْعَالِ»، مربوط به رفتارهای بیرونی است که افعال ناپسند میباشد
@sh_enayatnejad
💢 کِی #انقلاب_اسلامی شکست می خورد؟
♻️ بعید میدانم در جنگ اقتصادی که آمریکایی ها راه انداخته اند حریف جمهوری اسلامی شوند، هرچند سختی هایی تحمیل می کنند اما دوره کوتاهی است که می گذرد. بعیدتر آنکه در جنگ نظامی بتوانند انقلاب را تسلیم کنند هم قدرت نظامی ما ارتقا پیدا کرده و هم دشمن آن برتری سابق را ندارد.
♻️ اما وقتی هر روز دانش آموزان زیادی پیام میدهند و میپرسند اعتقادم به خدا از بین رفته است؟ معلم دینی سوالتمان را درست جواب نمیدهد!
وقتی دانشجو میگوید جنگ در کربلا برسر قدرت بوده و ما خودمان اساطیر ایرانی داریم!
وقتی نوجوان ۱۲ ساله از علت حرام بودن همجنس بازی در اسلام می پرسد و دختر نوجوان در مدرسه از من از تناقض در قرآن سوال میکند؟
وقتی رضاشاه دیکتاتور را مصلح و قهرمان می دانند چون چند کلیپ در اینستاگرام و مستندی از شبکه من و تو دیده اند.
وقتی متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ نسل تربیت شده در فضای مجازی هزاران سوال بی جواب در اعتقادات دارند یعنی نسلی در حال تربیت است که ده سال دیگر بدون حمله نظامی و اقتصادی دشمن از درون پوسیده میشویم.
♻️ اصل جنگ اینجاست، حوزه، مساجد، مدارس، دانشگاه، رسانه، هیاتها و... خط مقدم جنگی هستند که برای آن آمادگی ندارند، به روز نیستند، تنوع و جذابیت ندارند. نه بنیان مطهری را داریم، نه مدیریت بهشتی و نه هنر آوینی را.
🆔 @ashora_karbala
4_5919995398239290584.pdf
7.33M
📚پیشنهاد #دانلود_کتاب
✍ حقوق بگیران انگلیس در ایران
🔹 نویسنده: اسماعیل رائین
📝 توضیحات: کتاب حقوق بگیران انگلیس در ایران به معرفی عوامل و جاسوسان انگلیس در دوره قاجار از جمله میرزا ابوالحسن خان ایلچی و... و عملکرد افراد خائن در دربار و عملکرد جاسوسان انگلیس در ایران در دوره قاجار میپردازد.
همچنین رائین به معرفی خانوادههای خائن ایرانی و درباریان خائنی که خود را به دولت انگلیس فروخته بودند میپردازد.
@sh_enayatnejad
🍃وَ اذاسَئَلَكَ عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریب اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعان فَلیستَجیبُوالی وَ لیؤمِنُوا بی لَعَلَّهُم یرشُدُون
(بقره آیه ۱٨۶)
#ترجمه
ای پیامبر! هر گاه بندگان من از تو در مورد من سؤال كردند بگو ؛من بسیار نزدیكم، هر گاه كسی مرا بخواند، اجابت میكنم پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند.
#تفسیر
🔹مفسّر بزرگ قرآن علامه طباطبایی این آیه را یكی از زیباترین و لطیفترین آیات قرآن در زمینه دعا میداند. خداوند در این آیه هفت بار لفظ _مَن_ را بكار برده است.
🔹 این آیه در وصف رابطه خدا با بندگان ؛مسأله دعا و نیایش و ضمانت كردن استجابت دعای ایشان است
در اين آيه روى سخن را به پيامبر كرده، مىگويد
هنگامى كه بندگانم از تو در باره من سؤال كنند بگو من نزديكم
(وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ)
نزديكتر از آنچه تصور كنيد، نزديكتر از شما به خودتان و نزديكتر از شريان گردنهايتان چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
میفرماید من دعاى دعا كننده را به هنگامى كه مرا مىخواند اجابت مىكنم
أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ
پس بايد بندگان من دعوت مرا بپذيرندفَلْيَسْتَجِيبُوا لِي و به من ايمان آورند وَ لْيُؤْمِنُوا بِي
باشد كه راه خود را پيدا كنند و به مقصد برسند لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
🔹امام صادق(ع) :زياد دعا كنيد زيرا دعا كليد بخشش خداوند و وسيله رسيدن به هر حاجت است ، نعمتها و رحمتهائى نزد پروردگار است كه جز با دعا نمى توان به آن رسيد! و بدان هر در را كه بكوبى عاقبت گشوده خواهد شد
@sh_enayatnejad
#حکمت_٢
🍃وَ قَالَ عليه السلام أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ ضُرَّهُ وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ
🍃آن كه طمع را شعار خود گرداند خود را خرد نماياند، و آن كه راز سختي خويش بر هر كس گشود، خويشتن را خوار نمود. و آن كه زبانش را بر خود فرمانروا ساخت خود را از بها بينداخت
#شرح
🔹واژه طمع به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است. بديهى است که افراد طماع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلتى بدهند و دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند
🔹در دومين نکته مى فرمايد: کسى که سفره دل خويش را نزد اين و آن بدون هيچ فايده باز کند و مشکلات خود را فاش سازد رضايت به ذلت خود داده است . روشن است هرگاه انسان نزد طبيب درد خود را بگويد و از وى راه درمان بطلبد يا پيش قاضى ظلمى را که بر او رفته بيان سازد و از او احقاق حق بخواهد يا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگويد کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشايى بوده؛ اما طرح مشکلات نزد کسانى که هيچ گونه توانايى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت
🔹درادامه فرمود منظور از امير شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگويد
سخنانى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نمى گيرد مشکلاتی به بار میآورد که انسان قادر بر جبران آن نيست و گاه اسباب رنجش افراد و سبب ايجاد اختلاف در ميان مردم و کينه و دشمنى نسبت به گوينده و دیگران مى شود
@sh_enayatnejad
(دعای ۱۱ #صحیفه_سجادیه
در طلب عاقبت بخیری)
🍃وَ إِذَا انْقَضَتْ أَیّامُ حَیَاتِنَا،
وَ تَصَرّمَتْ مُدَدُ أَعْمَارِنَا،
وَ اسْتَحْضَرَتْنَا دَعْوَتُکَ الّتِی لَا بُدّ مِنْهَا وَ مِنْ إِجَابَتِهَا،فَصَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ،
🍃 و وقتی روزگار زندگی من منقضی میشود و وقتی مَدد و مدّت عمرهای ما سپری میشود و دعوت شما را احضار میکند که چارهای هم از آن نیست و از اجابت آن هم چارهای نیست.
#شرح
🔹یک مسئله این است که ایام حیات ما منقضی میشود و عمرهای ما سپری میشود؛ توجّه به انقضای حیات و سپری شدن عمر خود جزء عبرتها است و ما عبرت نمیگیریم. روزهایی که از دست دادیم، دیگر برنمی گردد. هر کاری کردیم، کردیم ؛ نکردیم از دست دادیم.
دیگر هم برگشتی نسبت به روز قبل و روزهای قبل نیست، گذشت.
🔹نکتهی دوم این است که حضرت میفرماید:
«وَ اسْتَحْضَرَتْنَا دَعْوَتُکَ الَّتِی لَا بُدَّ مِنْهَا» خدای متعال همه را احضار میکند.
یعنی ما به اختیار خود نمیرویم. همانگونه که دادگاه برای اشخاص متّهم احضاریّه میفرستد، اگر نیامد مأمور به سراغ او میآید؛ خدا هم برای بردن ما احضاریّه میفرستد. این مقام، مقام قهّاریّت خدا است، این از صفات جلالیّهی حق است. قهّاریّت خدا که خدای متعال ملائکه را میفرستد و ما را احضار میکند. هم احضار خدا «لَا بُدَّ مِنْهَا» یعنی خدا ارادهی قطعی کرده است، به ما هم خبر داده است . «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ» هیچ کسی استثناء نیست.
@sh_enayatnejad