14823-fa-ensan-az-tangena.pdf
1.77M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"انسان؛ از تنگنای بدن تا فراخنای قرب الهی"
✍مؤلف: استاد اصغر طاهر زاده
📘 به راستی ما برای کدام انسان برنامهریزی میکنیم؟! آیا تعریفی که از انسان برای خود کردهایم، با همهی واقعیت انسان تطبیق دارد؟! آیا ممکن است ابعادی از آن را نادیده گرفته باشیم و در نتیجه انسان را ناقص تعریف کنیم و برای بعضی از ابعاد انسانها برنامه ریزی نکنیم و به همان اندازه در نظام تعلیم و تربیت در جامعه دچار بحران شویم؟!
📘 باید از خود بپرسیم تعریفی که ما از انسان داریم مطابق با کدام یک از تعاریف انسانشناسیِ موجود در دنیا است، مطابق با انسانی است که مکتب لیبرالیسم معرفی میشود؛ یا مطابق با انسانی است که مکتب مارکسیسم معرفی مینماید و یا... راهکاری که معلوم میکند انسان مورد نظر ما در تعلیم و تربیت و اقتصاد؛ انسانی است که مکتب اسلام معرفی مینماید چیست؟
📘 اینها سؤالاتی است که نویسنده سعی دارد مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا معلوم شود ریشهی بحران در نظام تربیتی اقوام مختلف در غفلت از جایگاه حقیقی انسان است. عظمت بحث وقتی روشن میشود که بدانیم ما به جهت فرهنگ غنی اسلامی میتوانیم در این فضای آشفته معبری به سوی حقیقت انسان در جامعهی خود باز کنیم. ما در نظام اسلامی قبل از هر اقدامی باید متوجه باشیم برای کدام انسان برنامهریزی میکنیم و با دقت کامل متوجه انسانی باشیم که اسلام مدّ نظر دارد وگرنه ممکن است ناخواسته برای انسانِ مکتب لیبرالیسم برنامهریزی کنیم ولی رفتار و اخلاق مناسب با انسان اسلام را از او انتظار داشته باشیم
🆔 @ashora_karbala
beheshti30.mp3
5.27M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙آیت الله #شهید_بهشتی
🔰موضوع: "حق و باطل از دیدگاه قرآن"
☑️ در هستیِ انسان طرحی است، نقشه اي است و این طرح؛ براي هدفی؛ و متناسب با هدفی است. کدام کار حق است؟ کدام کارِ
ما انسانها حق است؟کاری که با ماندن انسان در مسیر استکمال و تکامل و رسیدن او به هدفی که در عالمِ آفرینش براي وي در نظر گرفته شده سازگار و هماهنگ باشد. اخلاق، حقوق، شرع، همه با حق ارتباط پیدا می کنند، ولی نه حقِ پا در هوا. اگر اختلافی باشد دیگر درشناخت حق است نه خود حق. "اصل حق"چیز قراردادي نیست، خود حق یک واقعیت عینی است.
☑️ حق یعنی؛ هر چیز درجاي خود بودن. اگر در عالم هستی جایی براي چیزي
نباشد دیگر هر چیزي در جاي خود بودن یعنی چه؟ هرچیزي جائی دارد و در صورتی می گوئیم این حق است که در جاي خود باشد و در صورتی می گوییم باطل است که درجاي خود نباشد. و به این معنا حق به معناي" باید " است که حتی نسبت به جهان طبیعت هم درست است. این چیز حق است؛ یعنی در جایی است که" باید "آنجا باشد. یعنی چه" باید "باشد؟یعنی متناسب با هدف
کلی خلقت است. بنابراین اگر ما براي جهانی که هدف کلی قائل شدیم و گفتیم جهان هستی تحرك دارد، پویاست، روند دارد و
این پویش به سوي یک هدف عمومی است، حق به معنی "باید" باشد، حتی در جهان غیر انسانها هم معنا پیدا می کند. در عالم
انسانها مطلب دیگر بی معیار و پا در هوا نیست، دیگر هرکس تابع سلیقه خود نیست، بلکه قصه آفرینش است.
2⃣جلسه دوم
⏰ مدت: ۴٣:۵٣ دقیقه
📶 حجم: ٣ مگابایت
🗓 در جمع انجمن اسلامی پزشکان
🆔 @ashora_karbala
🔰وادادگی و ضعف...
✍ حضرت #امام_خمینی "رحمت الله علیه" :
🔸 يأس و خود کم بینی از جنود ابليس است، يعنى شيطانها انسان را به يأس وا مىدارند. همين ابليس هايى كه مىبينيد در طول تاريخ ملتهاى ضعيف را مأيوس كرده اند. همين هايى كه به ملتهاى ضعيف تزريق كردند كه ما هيچ نمىدانيم و هيچ نمىتوانيم. همين هايى كه به ملتهاى ضعيف به واسطه وابستِگيشان به خارج گفتند كه ما بايد غربى باشيم. ما ارتشمان هم بايد از غرب برايش يك كسى بيايد. كارخانه هايمان هم بايد از غرب بيايد راهَش بيندازد. ما بايد اين جنود ابليس را كنار بزنيم.
🔸 در مقابل آن؛ اميد و روحیه استغناء، كه از جنودُاللَّه است را ؛ در خودمان زنده بكنيم. به خودمان اميدوار باشيم. تكيه به اراده خودمان بكنيم؛ به تَبَعِ اراده ديگران نباشيم.
📚 صحيفه نور؛ ج۱۳ ص ۵۳۶
🆔 @ashora_karbala
هدایت شده از کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
💠زیارت #سید_الشهدا فقط با یک سلام
✍ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
🍃زيارت سيدالشهدا(ع) در روایات با حج مقایسه شده است. حج، خودش عمل فوقالعادهای است و ثوابهای بیشماری برایش ذكر شده و یک عمل معمولی نيست. فردی به حضرت(ع) عرض کرد من امسال نتوانستم به حج بروم، چه قدر پول بدهم؟ گویا از ثروتمندان مكه بوده. حضرت به او فرمودند اگر به اندازه كوه هم طلا بدهی جای حج را نمیگيرد.
از آن طرف هم روایت امام صادق(ع) است که فرمودند ثواب زيارت امام حسین(ع) به اندازه يك حج عمره است، تا هفتاد هزار حج
🍃گاهی ما به خاطر بخل و كوچكی خودمان نمیتوانيم با خدا معامله كنيم و این ثوابها باورمان نمیآيد.
🍃امام صادق(ع) به سدیر فرمودند آیا هر هفته به زيارت جدم میروی؟ گفت راه من خيلی دور است، چگونه هر هفته به كربلا بروم؟ حضرت فرمودند به بالای بلندی برو و نگاهي به چپ و راستت کرده و رو كن به سيدالشهداء(ع) و بگو السلام عليك يا ابا عبدالله السلام عليك و رحمه الله و بركاته
اين، ثواب يك حج و يك عمره دارد.
🍃آیا باورمان میآيد؟ اگر باورمان میآمد كه ترك نمیكرديم! سدیر میگفت گاهی من در ماه بيست بار امام حسين(ع) را بدین شکل زيارت میكنم.
هر بار میرود بالای پشت بام و سلام میدهد و میآيد. خيلی وعده بزرگی است
#شب_جمعه
#شب_زیارتی
🌐 @ashora_karbala
🔰 مصیبت از این بالاتر!؟
✍آیت الله #بهجت
🔹 سبب غیبت امام زمان(عج) خود ما هستیم! وگرنه اگر ظاهر شود چه کسی او را می کشد!؟ آیا جنّ حضرت را می کشد؟ قاتل او انسان است! ما از پیش؛ امتحان خود را پس داده ایم که چگونه از امام تحفّظ یا اطاعت می کنیم و یا اینکه او را به قتل می رسانیم
🔹 انحطاط انسان به قدری است که قوم حضرت صالح (ع) ناقه را با اینکه وسیله ی ارتزاق و نعمت آنها بود پِی کردند. چنانکه قرآن درباره آن میفرماید: "لها شِرب و ٌلکم شِربُ یومٍ معلومٍ" یعنی یک روز آب سهم شما باشد و روز دیگر سهم آن. آن ناقه یک روز آب چاه را می خورد و در عوض به آن ها شیر می داد! بنابراین؛ همان گونه که ممکن است عقلا خزینه و انبار نعمت خود را نابود کنند؛ همچنان که ناقه صالح را کشتند؛ امکان دارد که ما انسان های عاقل نیز امام زمان را که تمام خیرات از او است برای اغراض شخصیه ی خود به قتل برسانیم!
🔹 همین مصیبتی که به آن مبتلا هستیم! یعنی فقدان امام(ع) چه مصیبتی از این بزرگتر؟ خدا می داند که بواسطه آن فقدان چه محرومیت ها داریم؟
🔹 آن آقا گفت: چرا برای تعجیل فرج دعا می کنید؟ آیا می خواهید بیاید و او را هم بکشید؟ برای اینکه مزاحم خط و مردم و حکومت و حاکمیت شما خواهد بود؟ آنان که سائر ائمه را کشتند دیوانه که نبودند! بلکه آن بی دینی بود! آیا الان دیگر آن طور نیست! آن کسانی که در زمان ائمه(ع) به بنی امیه و بنی عباس گرایش داشتند مگر دیوانه بودند؟ آن ها از میان دو راه دین و دنیا؛ دنیا را انتخاب می کردند. و هنوز مناصب آنها به ما عرضه نشده تا امتحان خود را پس بدهیم
📚 ٧۰۰ نکته؛ ج ٢؛ ص ٢۱٧
🆔 @ashora_karbalaی
13940312_11625_192k.mp3
5.06M
🎧 کلیپ صوتی "سربازی امام زمان"
🎙 #امام_خامنه_ای
🔸 بزرگترین وظیفهی منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند.
🔸کسانی که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت می کردند، منتظران حقیقی بودند. کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آمادهی دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم بر افراشتهی اسلام است، میتواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت.
🔸 اما کسانی که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را میبازند و زانوانشان سست میشود؛ کسانی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حرکتی که مطامع آنها را به خطر میاندازد، انجام دهند؛ اینها چطور میتوانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسی که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینههای صلاح را آماده سازد و کاری کند که بتواند برای تحقق صلاح بایستد.
🔸 انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم. سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بینالمللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشنبینی دارد. ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفهای نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. سربازىِ امام زمان، کار آسانی نیست.
♻️ بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم تهران ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
🆔 @ashora_karbala