🔰ما جامعه زلزله زده هستیم
✍ آیت الله #حائری_شیرازی
🔹آنچه از غرب بعنوان علوم انسانی آمده کم نيست. زلزله اي که آمده کوچک نيست. ديواري که بر سر ما فرو ريخته بسیار سنگین است. ما جامعه زلزله زده اي هستيم از نظر فرهنگي مخصوصاً از نظر جامعه شناسي و شناخت.
🔹 ما بايد از زير اين سنگ ها بيرون بيائيم تا بتوانيم قرآن را بفهميم و قرآن را بپذيريم. ما بايد به خيلي از طاغوتها کفر بورزيم تا زمينه ايمان به الله در ما تقويت شود: «...فَمَنْ يَکفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ». ما بايد به طاغوت فرهنگي، کفر پيدا کنيم.
🔹 فرهنگي که مي خواهد به ما شک در فطرت، شک در ذاتيات انسان، شک در آگاهي انسان، شک در عقل، شک در جهت يابي را تزریق کند، کفر بورزيم. کفر به اين طاغوت مقدمه ايمان به خداست است.
📚کتاب اخلاق اسلامی؛ ص ٨۵
🆔 @ashora_karbala
13584-fa-shebhe-moderniteh-dar-iran.pdf
1.68M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"شبه مدرنیته در ایران"
✍مؤلف: شهریار زرشناس
📘 ايران با تاريخي كهن، حوادث تلخ و شيرين بسياري براي عبرت آموزي دارد. از جمله اين حوادث، تاريخ روشنفكري است؛ تاريخ مولودي كه از ابتدا بيمار به دنيا آمد، ولي ضربه ها و صدمه هاي آن تا كنون نيز انديشه و فرهنگ ايران اسلامي را مي آزارد.
📘 اين روشنفكري كه در دوران قاجار شكل گرفت، شيفته و فريفته غرب بود و ايراني را از نوك پا تا فرق سر غربي مي پسنديد و به دنبال آن بود كه مناسبات فرهنگ غرب را بر خُرد و كلان كشور حاكم گرداند. با اين حال، از آن جا كه سردمداران اين روشنفكري عمدتا در دربار همين پادشاهان کم خرد و متکبر قاجار؛ لانه گزيده بودند و با آنها حشر و نشر داشتند؛ حتي نتوانستند يك الگوي كامل از غرب را در اين كشور پياده كنند.
📘 تنها اندوخته اين روشن فكري از غرب، حذف دين از زندگي مردم بود و مبارزه با هر آنچه به عنوان فرهنگ ديني در بين مردم رواج داشت. البته با وجود كوشش فراوان خودباختگان داخلي و پشتيبانان خارجي آنها، فرهنگ اسلامي ايران مستحكم تر از آن بود كه در مقابل اين هجمه ها فرو ريزد.
📘 مطالعه تاريخ اين برهه بايد در پي اين باشد كه ريشه اين استحكام كجاست؟ چرا در كشورهاي ديگر و حتي در بعضي از كشورهاي اسلامي، مدرنيته به راحتي فرهنگ بومي را مي روبد و در آن جا لانه مي گستراند، ولي در ايران ناكام مي ماند، چرا مدرنيته در يك كشور كاملاً حاكم مي شود و در كشور ديگر شبه آن مجال بروز مي يابد؟ نقاط ضعف و قوت فرهنگ ها كجاست؟ روش ها و ابزارهاي مدرنيته براي نفوذ در يك ملت كدامند؟ راه مقابله چيست؟
🆔 @ashora_karbala
🔰 فرق عالم نجف رفته با آخوند فرنگ رفته...
✍ #دکتر_علی_شریعتی
🔹دفاع، نگاهبانی و جانبداری از این جامعه ی علمی (روحانیت) نه تنها وظیفه هر مسلمان مؤمن است؛ بلکه از آن جا که آخرین و تنها سنگریست که در برابر هجوم استعمار فرهنگی غرب ایستادگی می کند، وظیفه هر روشنفکرِ مسئول است ولو معتقد به مذهب هم نباشد.
🔹 من به عنوان کسی که رشته کارش تاریخ و مسائل اجتماعی است، ادعا می کنم، در تمام این دو قرن گذشته در زیر هیچ قرارداد استعماری، امضای یک آخوند نجف رفته نیست. در حالیکه در زیر همه ی این قراردادهای استعماری، تا دلت بخواهد امضای آقای دکتر و آقای مهندس فرنگ رفته هست. باعث خجالت بنده و سرکار !
🔹 این یک طرف قضیه، از طرف دیگر، پیشاپیش هر نهضت مترقی ضد استعماری در این کشورها، همواره بدون استثناء قیافه ی یک یا چند عالم راستین اسلامی و بخصوص شیعی وجود دارد. از سید جمال بگیر و میرزا حسن شیرازی و بشمار تا مشروطه و..."
📚 درس اسلام شناسی؛ در سال ۱٣٣٨، انجمن دانشجویان ایرانی فرانسه
🆔 @ashora_karbala
غربگرایی، ریشهٔ بحرانها .MP3
9.28M
🎧بشنوید | قطعه صوتی
🎙آیت الله سیدمحمدمهدی #میر_باقری
🔰موضوع: "نقشِ الگوهای غربی در ایجاد بحرانهای اقتصادی در کشور"
☑️ بعضی انقلابیون حرفهای ناامیدانه نزنند. در دام جنگ روانیِ دشمن نیفتیم. انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی به ارمغان آورده است. عدهای الآن هم حرفشان همان «یٰا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُون» است؛ شیفتهٔ توسعهٔ غربیاند. اگر نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی تردید و یأس گسترش پیدا کند و حاکم شود، ممکن است جامعه را قرنها از مسیر درست عقب بیندازد.
☑️ دنیای غرب و غربگراها و مرتجعین میخواهند ریشه مشکلات را به اسلام و ولایت برگردانند. به نظر حقیر، سهم عمدهٔ بحرانهای اجتماعی بر دوش علمِ مدرن و تکنوکراتها و غربگراهاست که با تئوریهای غربیشان (و ناهماهنگ با سیاستهای نظام)، در این چند دهه برای کشور برنامهریزی علمی کردهاند و کشور را بهسمتِ لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بردهاند و همیشه بحرانهای بزرگی ایجاد کردهاند که آخرینِ آن، بحرانِ تورمِ فعلی است.
☑️ مردم باید بدانند که پایهٔ اصلیِ بحرانهای که در مسیرِ انقلاب پیش میآید، علم مدرن است و تکنوکراتهایی که همیشه ژست اپوزیسیون میگیرند. با گفتوگوهای علمی ریشهٔ مشکلات را نشان دهید. اگر آنها درشتنمایی میکنند و میخواهند جُرم خودشان را بر دوش نظام بیندازند، شما واقعنمایی کنید و ریشه اصلیِ مشکلات را به مردم نشان دهید. اگر آنها انقلاب را نقد میکنند، پاتکش این است الگوهای مدرن را نقد کنید.
🆔 @ashora_karbala
🔰راه مواجهه با غرب از نگاه سید جمال الدین اسد آبادی....
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💢سید جمال الدین اسدآبادی در مجله «عروة الوثقی» داستان مسجد مهمان كش را آورد و چه زیبا آورده است و چه داستان زیبایی است!
💠میگوید مثلی است كه در مثنوی آمده که؛ در یكی از شهرها مسجدی بود كه به «مسجد مهمان كُش» معروف شده بود.
می دانید قدیمها مهمانخانه و مانند آن نبوده و اگر كسی وارد محلی می شد و دوست و آشنایی نمی داشت مسجد را مسكن می گزید.
💠مسجدی بود كه معروف شده بود كه هر كس می آید اینجا شب می خوابد، صبح كه می روند، جنازه اش را بیرون می آورند و كسی هم نمی دانست علت قضیه چیست.
🍃یک حکایت گوش کن ای نیکپی
مسجدی بُد بر کنار شهر ری
هیچ کس در وی نخفتی شب ز بیم
که نه فرزندش شدی آن شب یتیم
👤 یك آدم غریبی آمد، رفت در آن مسجد بخوابد، مردم گفتند آنجا نرو، این مسجد نمی دانیم چگونه است كه هر كس می آید شب در اینجا می خوابد صبح جنازه اش را بیرون می آورند، زنده نمی ماند.
🍃قوم گفتندش که هین اینجا مَخُسپ
تا نکوبد جانستانت همچو کسپ
👈گفت: من دیگر از زندگی بیزارم و از مرگ هم نمی ترسم، من می روم. هر كار كردند گوش نكرد؛ آدم شجاع و دلیری بود؛ و رفت در آنجا خوابید.
🍃گفت او؛ ای ناصحان؛ من بی ندم
از جهان زندگی سیر آمدم
مرگ شیرین گشت و نقلم زین سرا
چون قفس هشتن پریدن مرغ را
🌘 آن نیمه های شب كه شد صداهای هولناكی از اطراف این مسجد بلند شد: آی تو كی هستی كه آمده ای اینجا؟ الان خفه ات می كنیم، الان ریز ریزت می كنیم؛ یك صداهای مهیبی در آن تاریكی كه زهره شیر می تركید. تا این صداها را شنید، این هم از جا بلند شد و گفت: تو كی هستی؟ صدایش را بلندتر كرد: هر كه هستی بیا جلو، من از مرگ نمی ترسم، من دیگر از این زندگی بیزارم، بیا هر كاری می خواهی بكنی بكن. شروع كرد فریادِ بلندتر كشیدن.
🍃گفت با خود هین ملرزان دل، کزین
مُرد جانِ بددلانِ بییقین
وقت آن آمد که حیدر وار من
ملک گیرم یا بپردازم بدن
💠 یك مقدار كه جلو رفت و فریاد كشید صدای مهیبی از داخل مسجد بلند شد، ناگهان دیوارها فرو ریخت و طلسم هایی كه در آنجا بود شكست و گنجهایی كه در آنجا مدفون بود پیش پای آن آدم فرو ریخت. فردا صبح از آنجا با یك سلسله گنجها بیرون آمد.
💢سید جمال بعد از بیان این داستان مثنوی؛ می گوید غربِ امروز؛ آن مسجد مهمان كش است. آدمهای ضعیف كه به اینجا بیایند خود را می بازند و میمیرند. باید فریاد كشید و این طلسم دروغین را شكست، كه خودش همین كار را كرد و مصداق آن آدم دلیر بود. در آن زمانی كه مبارزه با انگلستان در دِماغ احدی نمی توانست خطور كند فریاد مبارزه با سیاست استعماری انگلستان را بلند كرد و برای اولین بار این حالت خودباختگی را از مردم گرفت و روی خودِ اسلامی مردم تكیه كرد.
💠 برای تمام ملتهای اسلامی یك منش، یك هویت و یك «من» قائل بود، یك «من» تحقیر شده، یك «من» مستَذَلّ، یك من پامال شده، یك منی كه شرافت و كرامت خودش را فراموش كرده، تاریخ خودش را فراموش كرده. این «من» و «خود» ش را باید به یاد او آورد. این بود كه به تاریخ صدر اسلام، به گذشته اسلام، به تمدن اسلامی در گذشته، به فرهنگ اسلامی در گذشته تكیه می كرد، «خود» این ملت را به یادش می آورد، به این ملت روحیه می داد.
📚 آینده انقلاب اسلامی(ص ۱۵٣)
📚مثنوی دفتر سوم (بخش ۱٨٩)
🆔 @ashora_karbala
🔰 حالا که جوان هستید سیر خودتان را شروع بکنید.
✍ #امام_خمینی (ره)
🔸 اول قدم این است که از این بیت بنا بگذارید خارج بشوید. اول قدم این است که انسان قیام کند، قیام لله؛ بیدار بشود، خواب نباشد، مثل ما. ما الآن خوابیم، در صورت بیدار، بیداری حیوانی است و خواب انسانی. ما خوابیم همه؛ "اَلنّاسُ نيامٌ فَاِذا ماتُوا انْتَبَهوا" مردم در خوابند و همین که میمیرند بیدار میشوند. الآن نیام است، خواب است، وقتی که موت حاصل شد، آن وقت تنبه پیدا میشود که چه هیاهویی بوده است.
🔸 ما تا حالا راه نیافتادهایم. هفتاد سالمان است، هشتاد سالمان است و هنوز راه نیافتادهایم. تا حالا هجرت نکردهایم، ما در زمین متوقف شدهایم و تا آخر هم همینطور میمانیم؛ ولی باید راه بیافتیم، چاره نیست. ما را میبرند، منتهی ما را از آن طرف میبرند. باید خودمان بیدار بشویم و از آن راه مستقیمی که باید برویم، برویم. باید تحت تربیت انبیا واقع بشویم.
🔸 شما جوانها بهتر میتوانید این راه را پیدا کنید. از ما گذشته؛ ما قدرتهامان رفته است دیگر سراغ کارش. شما جوانها بهتر میتوانید تهذیب نفس کنید؛ شما به ملکوت نزدیکتر هستید از پیرمردها. در شما آن ریشههای فساد کمتر است، هر روز تأخیر بیاندازید، مشکلتر میشود. نگذارید برای ایّام پیری؛ حالا که جوان هستید سیر خودتان را بکنید، شروع کنید. یک پیر بخواهد اصلاح بشود، بسیار مشکل است؛ جوان زودتر اصلاح میشود. هزاران جوان اصلاح میشوند و یک پیر نمیشود.
📚 تفسیر سوره حمد؛ جلسه دوم؛ ص ۱٢٨
🆔 @ashora_karbala