🔰 تو می خواهی گرگ باشی؟
✍ آیت الله #بهاءالدینی
🔹 منشأ همه ی رذائل اخلاقی و افعال قبیح نفس است. یعنی اگر زبان و دست و چشم و گوش انسان؛ معصیتی انجام دهد مبدأ آن نفس است. نفوس بشری مبدأ همه ی هلاکت هاست. حتی هلاک خودش؛ خودش را هم نابود می کند. ادیان الهی؛ انبیاء؛ مواعظ و نصایح؛ همه برای این است که این نفس را از عیوب تطهیر کنند. مکتب انبیاء و اولیاء برای سازندگی این نفس است. اگر نفس شناخته شد؛ رذائل اخلاقی تمام می شود؛ باب همه ی شرارت های زبان و دست و چشم و گوش؛ مسدود می شود؛ چون مبدأ حرکت همه ی شرور؛ نفس است. این نفس را باید اصلاح کرد.
🔹 هر کسی دنبال هوی برود هلاک می شود؛ همین جا مرده است؛ منتها نمی داند مرده است. خبر از حیات علمی؛ حیات تقوایی و حیات انبیاء ندارد. زبان و چشم و دستش را اصلاح نکرده است؛ مرده ی تقواست. از حیث تقوی و علم و عاقله مرده است. آدم عاقل این غلطها را نمی کند؛ با حیوانات هیچ فرقی ندارد؛ آنها هم اَکل و شُربی دارند. گرگ یک بره را هم می خورد ولی آخرش گرگ است. آیا تو هم می خواهی گرگ باشی؟ تو باید انسان باشی! اگر بخواهی گرگ باشی! خودت ضرر کرده ای.
🔹 ادراکات نفوس بشری تا وقتی که گرفتار تعصبات و سایر امور و رذایل نفسانی است نمی تواند حقایق را درک کند. باید از این ها فراغت پیدا کند؛ آن گاه کلمات انبیاء و کتاب الله را می فهمد. همه ی آثار روحانیت؛ مال اهل عقل و فهم است. درجات ایمان و هدایت و درجات علمی؛ همه بر اساس درجات عقلی است. یعنی اگر کمال عقلی داشته باشد؛ کمال علم را هم دارد؛ کمال هدایت و ایمان را هم پیدا می کند.
📚سلوک معنوی ص ٢۱۰ و ٢۱۱
🆔 @ashora_karbala
#حدیث | فضیلت معیت با قرآن
💠 پيامبر اکرم (صلّي الله عليه و آله) فرمودند: "إنّ الذي ليسَ في جَوفِهِ شيءٌ من القرآنِ كالبَيتِ الخَرِبِ"
كسى كه در اندرونش چيزى از قرآن نيست، همانند خانه اى ويران است.
💠 امام علي (عليه السّلام) فرمودند:
"إنّ فيهِ شِفاءً مِن أكبَرِ الداءِ ، وهُو الكُفرُ والنِّفاقُ ، والغَيُّ والضَّلالُ"
در قرآن، درمان بزرگترين دردهاست : درد كفر و نفاق و تباهى و گمراهى.
💠 امام سجاد (عليه السّلام) فرمودند:
"علَيكَ بالقُرآنِ ، فإنَّ اللّهَ خَلقَ الجَنّـةَ وجَعلَ دَرَجاتِها على قَدْرِ آياتِ القُرآنِ، فمَن قَرأَ القُرآنَ قالَ لَهُ: إقْرَأْ وارْقَ، ومَن دَخلَ مِنهُمُ الجَنّةَ لَم يَكُنْ في الجَنّةِ أعلى دَرَجةً مِنهُ ما خلا النَّبِيّونَ والصِّدِّيقـونَ"
با قرآن باش ؛ زيرا خداوند بهشت را آفريد و درجات آن را به اندازه آيات قرآن قرار داد. پس هر كه قرآن بخواند، قرآن به او گويد: بخوان و بالا رو. و هر كس از اين افراد وارد بهشت شود در آن جا بلند مرتبه تر از او نخواهد بود مگر پيامبران و صدّيقان.
📚 منتخب ميزان الحكمه ۴۶۰ , ۴۵٨؛
بحار الأنوار : ٨ / ۱٣٣ / ٣٩
🆔 @ashora_karbala
29.mp3
6.23M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "شرح بخشی از دعای آغازین تلاوت قرآن/ فضیلت قرآن و انس با آن/ شروط دریافت معارف قرآن"
☑️ قرآن كلام كيست؟ «وَ كَلَامُك». خدايا سخن تو است، تو حرف زده اي و حقايقي را كه مي خواستي به ما برساني در قالب كلام ريخته اي. «كَلَامُكَ النَّاطِق»، كلام گوياي تو است. اين كلام صامت هم نيست بلکه با هرکس به اندازه ظرفش حرف مي زند. وقتي وجود مقدس نبيّ اكرم، آيه قرآن را مي خوانند هر كسي به اندازه خودش اين كلام را مي شنود و اين كلام با او حرف مي زند. با همه به طور یکسان سخن نمی گوید. سلمان يك طور مي فهمد و مي شنود و ابوذر يك طور دیگر مي شنود. پس قرآن كلام ناطق خدا است، با هر كسي به اندازه خودش حرف مي زند و از اسرار به اندازه ظرفیتش به او مي گويد. لذا كتاب خدا كه علم خدا در او هست خزانه اسرار الهي است و كلام ناطق خدا كه با ما سخن می گوید، گويا است.
☑️ وصف دیگر در مورد قرآن این است که «حَبْلًا مُتَّصِلًا فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ عِبَادِك»، خدايا اين كتاب تو يك رشته و ريسماني است. مانند اینکه اگر در چاهی بیفتیم، رشته اي در چاه مي اندازند تا بتوانیم به وسيله اين رشته از چاه بيرون بياييم. بعد از هبوط حضرت آدم، ما هم هبوط كرده ايم و اکنون مي خواهيم به طرف خدا بازگردیم. قرآن رشته اي است كه آمده ما را از اين ظلمات و تاريكخانه و از اين عالم خاكي، نجات داده و به وسیله آن مسافت را طي كنيم و به قرب خدا برسيم. «حبلٌ» يك رشته است.
⏰ مدت: ۴۶:٢۴ دقیقه
📶 حجم: ۵ مگابایت
🗓 در جمع اهالی قرآن استان البرز
🆔 @ashora_karbala
🔰 اُنس با قرآن
▫ #امام_خامنه_ای
🔸حقیقت این است که ما هنوز از قرآن خیلى دوریم و خیلى فاصله داریم. دلهاى ما باید قرآنى بشود. جان ما باید با قرآن انس بگیرد. اگر بتوانیم با قرآن انس بگیریم، معارف قرآن را در دل و جان خودمان نفوذ بدهیم، زندگى ما و جامعه ما قرآنى خواهد شد؛ اصل این است که دلمان، جانمان و معرفتمان حقیقتاً قرآنى باشد. انس با قرآن، آشنائى با قرآن، ما را نزدیک می کند.
🔸 من باز هم به جوانان عزیزمان توصیه می کنم که با قرآن انس بگیرید، با قرآن مجالست کنید. "و ما جالس هذا القران أحد الّا قام عنه بزیادة او نقصان، زیادة فى هُدى او نقصان من عَمى"؛ هر بارى که شما با قرآن نشست و برخاست کنید، یک پرده از پرده هاى جهالت شما برداشته می شود؛ یک چشمه از چشمه هاى نورانیت در دل شما گشایش پیدا می کند و جارى می شود. انس با قرآن، مجالست با قرآن، تفهم قرآن، تدبر در قرآن، اینها لازم است.
🔸 خواهش می کنم پدر و مادر به فرزندان کوچکشان ؛ قرآن را یاد بدهند ؛اهتمام بورزند. در فضاى زندگى ما هم ؛باید قرآن حکومت کند و برکات قرآنى موج بزند. در سایه قرآن است که معرفت و بصیرت و شجاعت و اقدام ما معنا پیدا می کند و به سمت هدفهاى درست متوجه می شود. همه شما برادران و خواهران، باید هر روز قرآن بخوانید و سعی کنید با آن مأنوس شوید و آن را بیاموزید و دریابید. مهم، قطع رابطه نکردن با قرآن است. چه نیم صحفه و یک ورق بخوانید، چه یک حزب و یا یک جزء؛ رابطه نباید قطع شود. به هر حال، همه، هر چقدر وقت، همّت و حوصله دارند، باید قرآن بخوانند.
🎙 بیانات در دیدار قاریان قرآن ۱۳۸۹/۰۴/۲۴
🆔 @ashora_karbala
🔰سلوک با قرآن...
💠 درست به یاد دارم که در جلسۀ اوّل تشرّف به محضر استاد (علامه طهرانی) از ایشان پرسیدم: چه کتابِ سلوکی را مطالعه کنیم؛ تا در تقویت سلوکمان مؤثر باشد؟ فرمود: قرآن را با توجّه و ترتیل تلاوت کنید؛ از ۱۰۰۰ کتاب سلوکی اثرش بیشتر است.
💠 در روایت است که مؤمن در بهشت به مقدار «قرآنی بودنش» رشد و تعالی دارد. به او میگویند: «اقْرَأْ وَ ارْقَه» یا «اقْرَأْ وَ اصْعَدْ دَرَجَۀ» با خواندن قرآن بالا برو.
💠 میفرمود: «برای کسانی که تجلّی ذاتی رخ میدهد؛ غالباً در یکی از این دو حالت است: یا در حال قرائت قرآن و یا در حال توسّل به ساحت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)
💠 برکت قرآن در حدّی است که نگاه به خط او بهجتآفرین و تأثیرگذار است و حتی کسانی که عربی نمیفهمند، مأمورند آن را تلاوت کنند. علامه طهرانی حتی به بیسوادها دستور میداد وضو بگیرند و رو به قبله بنشینند و دست روی خط قرآن بکشند و صلوات بفرستند.
💠 می فرمود: هرچه قرآن میخوانید، به نیت رسول الله (ص)بخوانید و حتی اگر میخواهید کسی مانند روح پدر یا مادر بهرهمند شود، بخوانید و ثوابش را از طرف آنها به رسول الله (ص) هدیه کنید.
📚کتاب سیر و سلوک؛طرحی نو در عرفان عملی شیعی، ص ۲۹۵ تا ۲۹۷
🆔 @ashora_karbala
🔰 کتاب عقل؛ شک مقدس
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔸 یکی از کتاب هایی که سرسختانه با تقلید مبارزه کرده است، قرآن است. شاید در دنیا کتابی پیدا نشود که این مقدار بر این موضوع تأکید و اصرار کرده باشد. یک وقتی من در آیات قرآن تتبع کردم، دیدم از زبان هر پیغمبری- بدون استثناء- تقلید و تبعیت کورکورانه از اَسلاف و گذشتگان و محیط را انتقاد کرده است. از زبان مردم می گوید: «انا وجدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون» می گوید این ها جواب پیغمبران را این جور می گفتند: ما گذشتگان و اسلاف خودمان را بر یک طریقه ای یافته ایم و دنبال همان طریقه پدران خودمان می رویم. یا گفتند راه درست همان راهی است که پدران ما رفتند. قرآن در جایی می فرماید: «او لو کان اباوهم لایعقلون شیئا و لا یهتدون» ممکن است پدران این ها شعورشان به هیچ چیزی نمی رسیده است؛ باز هم باید از پدرانشان پیروی کنند؟
🔸قرآن وقتی که دعوت می کند به اینکه رشته تقلید را از گردن دور بیندازید، دعوت به شک می کند؛ یعنی تردید کنید در آنچه از پدران و مادران و اسلاف خودتان فرا گرفته اید. اما قرآن که می گوید تردید کنید، منظورش این نیست که تردید، خوب است؛ بلکه تردید کنید تا بتوانید تحقیق کنید. تا زمانی که انسان در سُنن محیط خودش و در تقالید پدران و مادران تردید نکند، هرگز موفق به تحقیق نخواهد شد
🔸 پس اینکه عرض کردم قرآن هم دعوت به شک کرده،می گوید در صحت این چیزها که گرفته اید، تردید کنید برای اینکه بتوانید مجالی برای تحقیق بیابید؛ من این شک را «شک مقدس» می نامم، یعنی شکی که برای تحقیق و مقدمه تحقیق است
📚 تجلی پیام؛ صفحه ٣۰
@ashora_karbala