🔰 نحوه ی تحقق ظهور...
✍استاد #اصغر_طاهر_زاده
🔹 همیشه ظهور رحمت حق؛ خیلی غیر منتظره است. مثلاً كسانی که در فعالیت های مبارزاتی انقلاب اسلامی بودند گاهی فکر میکردند باید حدود ٢۰ سال با ارتش شاه جنگید تا آرام آرام و سنگر به سنگر پیروز شد. ولی اصلاً معلوم نشد که چطور یک دفعه شاه رفت، بختیار از ساختمان نخست وزیری فرار کرد و انقلاب پیروز شد. ما فكر نمیكردیم كه رژیم شاهنشاهی به این سرعت سرنگون شود. باید حواسمان باشد که ما با اسلحه و مهمات پیروز نشدیم. این ها بهانه بود!
🔹 این ها مثل این است که آدمی بخواهد بمیرد؛ بالاخره یک طوری میمیرد؛ حالا یا از کلیه اش میمیرد، یا از قلبش و یا ازمغزش میمیرد. شاه بر اساس سنت الهی بنا بود برود، یک طوری رفت. شوروی هم بنا بود برود، یك طوری رفت. "ظهور رحمت حق هم همینطور است، ناگهانی است". این که شما بگویید ما مینشینیم برنامه های پنج ساله تنظیم میکنیم برای این که آقا بیایند و آقا در برنامه پنج ساله تشریف میآورند، این طوری نیست! امام زمان که رحمت کل حضرت حق به بشریت است یک دفعه تشریف میآورند.
🔹عمده این است که ما بدانیم که ظهور و خفای آن نور مقدس دست ماست. شما دیدید ملت شیعه یك مقداری تلاش كرد و یك ظهور و انكشاف نسبتاً با ارزشی به نام انقلاب اسلامی با این همه بركت؛ نصیبش شد. ظهور انقلاب اسلامی و ظهور حضرت امامخمینی (ره) ظهور خیلی خوب و مباركی بود ولی مگر با ظهور حضرتحجت (عج) قابل مقایسه است؟ ظهور تام یعنی ظهور وجود مقدس امامزمان(عج). همین که ما آماده آمدن حضرت شویم، حضرت میآیند.
📚 مبانی معرفتی مهدویت؛ ص ۱۴٢
🆔 @ashora_karbala
💠 این جمعه هم گذشت...
ساعات عمر من همگی غرق غم گذشت
دست مرا بگیر که آب از سرم گذشت
مانند مرده ای متحرک شدم، بیا
بی تو تمام زندگی ام در عدم گذشت
می خواستم که وقف تو باشم تمام عمر
دنیا خلاف آنچه که می خواستم گذشت
دنیا که هیچ، جرعه آبی که خورده ام
از راه حلق تشنه من، مثل سم گذشت
بعد از تو هیچ رنگ تغزل ندیده ایم
از خیر شعر گفتن، حتی قلم گذشت
تا کی غروب جمعه ببینم که مادرم
یک گوشه بغض کرده که این جمعه هم گذشت
مولا شمار درد دلم بی نهایت است
تعداد درد من به خدا از رقم گذشت
حالا برای لحظه ای آرام می شوم
ساعات خوب زندگی ام در حرم گذشت
✍غزل سید حمید رضا برقعی درباره #امام_زمان(عج)
🆔 @ashora_karbala
🔰 طریق خداشناسی منحصر است به بندگی...
✍ #حاج_شیخ_حسنعلی_نخودکی
🔹 از نزد خدا آمده ایم و بازگشت ما نیز به سوی اوست؛ امّا برای چه کار آمده ایم؟ برای عبادت و خداشناسی؛ ولی چرا خداوند "لِیَعبدِون" گفت و "لِیَعرِفون" نفرمود؟ برای اینکه بفهماند طریق خداشناسی منحصر است به بندگی و عبادت؛ زیرا آدمی به هر کس که نزدیکتر شد؛ شناسایی اش از او بیشتر می شود و شناسایی هر کس نسبت به خداوند؛ به اندازه ی قُرب او به خداست. این است که در همه ی عبادات ؛ نیت و قُرب شرط است و هر عبادتی را به وقت نیت میگویی "قربهً اِلی اللّه"
🔹 پس بدان ای عزیز اگر در "ایاّکَ نَعبُدُ" راستگو شدی؛ به یقین که در "ایاّکَ نَستَعین" هم صادقی؛ زیرا اگر کسی خدا را شناخت و به عنوان عبودیّت او را سجده کرد؛ نمی تواند از دیگری استعانت جوید؛ امّا اگر او را نشناخت و نتوانست او را سجده کند؛ در کارهای خود حیران و سرگردان می ماند و هر لحظه؛ به جایی نگران است؛ زیرا رسم است که بنده از مولای خود استعانت جوید. حال اگر انسان خدای خود را نشناخت و سجده اش به قلب نبود؛ بلکه به صورت بود؛ همچون گدایان کوچه و بازار؛ در به در و سر گردان خواهد بود.
📚 پای درس عارفان؛ صاحب کرامت ص ۶٢
🆔 @ashora_karbala
🔰 عقل علمی جدید با غفلت از آسمان و آنچه آسمانی است بهوجود آمده...
✍شهید #سید_مرتضی_آوینی
🔻 تاریخ تمدن، تاریخ تکامل ابزار تولید است و از هر آنچه خارج از این سیر قرار گرفته غفلت دارد و همان طور که گفتیم، نامگذاری اعصار مختلف نیز خود حکایت از همین معنا دارد. عقل علمی جدید اصلاً با غفلت از آسمان و آنچه آسمانی است بهوجود آمده و بدینترتیب، نباید انتظار داشت که این مسائل را درک کند.
🔻 آنها برای نگاشتن تاریخ تمدن با یک پیشتحلیل داروینیستی از سیر تکامل تدریجی جهان، تنها به سراغ مدارک و وقایعی رفتهاند که با این سیر تحلیلی سازگار است و بالتبع همهی وقایع دیگر، هر چند همچون طوفان نوح(ع) جنبهی جهانی داشته باشد، از تاریخ تمدن حذف خواهد شد.
🔻 اگر حضرت نوح نبی(ع) کشتی بخار ساخته بود شاید میتوانست جا و مقامی در تاریخ تمدن بیابد، اما ایشان نیروی بخار را نساخت و آنچنان که در قرآن آمده است کشتی خود را با بسمالله هدایت میفرمود: "بسم الله مجریها و مرسیها"
📚 مقاله انسان از نسل میمون؛ خرافه ای جاهلانه
🆔 @ashora_karbala
🔰ویژگیهای تمدن و فرهنگ غربی
🔸 #امام_خامنه_ای
🔹 ما با تحمیل فرهنگ غرب بر ملتهای مسلمان مخالفیم فرهنگ غرب؛ فرهنگی است که در عین برخورداری از نقاط مثبت؛ نقاط منفی هم دارد؛ ما معتقد به تبادل فرهنگی هستیم ما می گوییم ملّتی مثل ملت ایران یا دیگر ملل مسلمان باید در میان فرهنگهای عالم نگاه کنند و آنچه که برایشان مفید و بدرد بخور است جذب و از آن استفاده کنند؛ آنچه را هم که برایشان لازم و مفید نیست باید طرد کنند.
🔹 اما دولتهای غربی؛ سردمداران نظام های استکباری و به خصوص آمریکا اصرار دارند با انواع و اقسام طرق؛ فساد و بی بندباری را که جزو خصوصیات فرهنگ غربی است را به ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی تزیق و تحمیل کنند
🔹لذا ما نمی خواستیم و نمی توانستیم الگو بگیریم چون غرب چیزهایی داشت؛ اما به قیمت از دست دادن چیزهای مهمتری بود در غرب علم بود اما اخلاق نبود؛ ثروت بود اما عدالت نبود؛ فناوری پیشرفته بود اما همراه با تخریب طبیعت و اسارت انسان؛ اسم دمکراسی و مردم سالاری بود اما در حقیقت سرمایه سالاری بود نه مردم سالاری؛ امروز هم همین طور است.
🔹زوال تمدنها معلول انحرافهاست؛ ما نشانه این انحطاط را امروز در تمدّن غربی مشاهده می کنیم که تمدّن علم بدون اخلاق؛ مادّیت بدون معنویت و دین و قدرت بدون عدالت است. فرهنگ بی بند باری؛ بی دینی؛ خود پرستی؛ گرایش به پول وماده و اصیل دانستن مادّی گری و ارزشهای مادی؛ فرهنگهای غلطی است که امروز غرب دچار اینهاست.
🎙بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران ٧٩/٢/٢٣
🆔 @ashora_karbala
1374_lobolmizan.ir_686_Enghelab eslami Boron Raft Az Aalam Gharb.pdf
2.1M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"انقلاب اسلامی؛ برون رفت از عالم غربی
✍مؤلف: استاد اصغر طاهر زاده
📘 مؤلف با اعتقاد به اینکه دنياي مدرن ديگر جايي در عالم ندارد، به انقلاب اسلامي به عنوان روح معنويِ اين عصر که هرگز کهنه نميشود، نظر دارد و خواننده را متوجه اين امر مهم ميکند که در عصر گسترش عالَم غربي که سعي دارد ساير ملل را بيعالَم و بيتاريخ کند، انقلابي متولد شده که در جوهر و ماهيت خود، تحولي است بيرون از حوزهي فکر و تمدن غربي.
📘ما نباید انقلاب را با عینک غربي بنگريم چون در این صورت هرگز به حقيقت آن آگاهي نمييابيم. به گفتهي ميشل فوکو: «وقتي ايرانيان از حکومت اسلامي حرف ميزنند، وقتي جلوي گلوله در خيابانها، آن را فرياد ميزنند، و با اين کار شايد خطر يک حمام خون را به جان ميخرند؛ به نظر من به واقعيتي ميانديشند که به ايشان بسيار نزديک است. چون کوششي است براي اينکه سياست، يک بُعد معنوي پيدا کند.
📘 مؤلف با توجه به اين قاعده "که با آغاز عهد تازه، تأثير آنچه به گذشته تعلق دارد، کم ميشود" روشن ميکند که چگونه با حضور انقلاب اسلامي در عالم، عهد الهي از ياد رفتهي بشر به او برمی گردد و در آن راستا فرهنگ غربي در عالَم به سرعت فرو کاسته ميگردد و به اين دليل بايد به آيندهي انقلاب اسلامي اميدوار بود.
📘 از آنجا که زبان فرهنگِ مدرنيته؛ زباني نيست که بتواند جايگاه انقلاب اسلامي را تبيين کند؛ لذا مؤلف سعي فراوان کرده تا در ماوراء گفتماني که تحت تأثير فرهنگ غرب است، ذات انقلاب اسلامي را بنماياند تا حقيقتاً با چهرهي واقعي انقلاب اسلامي روبهرو شويم
🆔 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ٧٩)
💠 خلاصه این کلام گهربار این است که سخنان حکمت آمیز را از هر کس باید پذیرفت حتى اگر گوینده آن منافق باشد. مى فرماید: "خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ" «حکمت و دانش را فرا گیر هرجا که باشد» سپس به دلیل آن اشاره کرده، مى افزاید: "فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ" فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ «زیرا حکمت گاهى در سینه منافق است؛ اما در سینه او آرام نمى گیرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت هاى دیگر در سینه مؤمن جاى گیرد»
💠 تعبیر به "تَلَجْلَجُ" با توجه به اینکه این واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است که جایگاه کلام حکمت آمیز سینه منافق نیست، ازاین رو در آنجا پیوسته ناآرامى مى کند تا خارج شود و در جایگاهى که متناسب آن است؛ یعنى سینه شخص مؤمن در کنار سایر سخنان حکمت آمیز قرار گیرد.
💠 نتیجه این سخن همان است که از روایات مختلف معصومین (ع) استفاده کردیم که علم و دانش هیچ محدودیتى ندارد; نه از نظر زمان: "أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ" و نه از نظر مکان: "أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّینِ" و نه از نظر مقدار تلاش و کوشش: "أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ" و نه از نظر گوینده همان گونه که در این حکمت و در حکمت بعد آمده است. چون علم وحکمت به حدى اهمیت داردکه هیچ محدویتى را به خودنمى پسندد.
♻️ادامه دارد...
🆔 @ashora_karbala
🔰عادت به کتابخوانی
✍ #امام_خامنه_ای
📖 اگر کسی اینجا نشسته باشد و در اتاق بغل فردی باشد که دستش خبر و چیز تازه و حرف جدیدی باشد؛ کمتر کسی است که طاقت بیاورد اینجا بنشیند و بلند نشود و سر بکشد ببیند اتاق بغل چه خبر است.
📖 همه اطراف ما را خبرهای تازه پر کرده است؛ این قدر معلومات؛ این قدر معارف در همه ی زمینه ها؛ ما چطور حاظر نیستیم سَرک بکشیم و نگاهی بکنیم و ببینیم چه خبر است و در این دنیای معارف چه می گذرد؟!
📖 راهش این است که کتاب بخوانیم. هر کس که کتاب بخواند؛ از بخشی از معارف موجود عالم؛ از خبرهایی که در دنیا هست؛ از چیزهایی که بوده است؛ حتّی از آنچه که در همه ی زمینه ها خواهد بود؛ مطلع خواهد شد. بنابراین بایستی کتابخوانی را برای خودمان عادت قرار بدهیم.
📚 من و کتاب؛ ص ۱٣
🆔 @ashora_karbala
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
✍ استاد #علی_صفایی_حائری در پاسخ به نامه یک جوان که گرفتار مشکلات جنسی بود، نوشتند : 🔻من به خاطر تج
✍ استاد #علی_صفایی_حائری در پاسخ به نامه یک جوان که گرفتار مشکلات جنسی بود، نوشتند :
✔️ بخش دوم
2⃣ نكته دوم اين كه دوستان مناسب را جستجو كن و فضاى مناسب را فراهم كن. گوسفندِ تنها، طعمه گرگ مىشود؛ تنهايى آفت بدى است. در تنهايى به فكر توليد و تكثير باش و دوستان را خلق و يا كشف كن.
3⃣ به مشكلات هجوم بياور. زندگى يعنى مشكل و انسان يعنى كسى كه اين مشكلات را از ميان بر مىدارد، نه خودش را ببازد و خودكشى كند. اگر مشكلات را محاصره نكنى، مشكلات تو را محاصره مىكنند و نااميد و ذليل مىسازند.
4⃣ براى تمركز جديد، شهوات را با ازدواج و يا ورزش و دوستان خوب كنترل كن. و ترس از آينده و رنج نااميدى را با تكيه بر فضل خدا و محبّت او مهار كن؛ كه خود باختگى در شهوت و ترس و نااميدى سه پايه محكم شيطان هستند.
5⃣ در هر حال تو با اين همه اُفت و خيز طبيعى هستى و سعى كن به جريان بالاتر از اين طبيعت همگانى دست بيابى اين سعى شامل شناخت و عشق و تمرين و عمل و در هنگام ناتوانى و زمين خوردن حتى عجز و اضطرار تو مىشود؛ كه «أَمَّن يُجيبُ الْمَضْطَرَّ اذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوء» را فراموش مكن و مؤمن عاجز مىشود؛ اما مأيوس هرگز.
✍ با انتظار رشد بيشتر
على صفائى حائرى- ۷۵/۸/۲۵
📚 رد پای نور در خاطرات من، ص ٧۴
🆔 @ashora_karbala
🔰 مراقبت از خود؛ دروازه تقوا
✍آیت الله #حائری_شیرازی
🔹کس ندیده است ز مشک خُتَن نافهی چین
آنچه من هر سحر از باد صبا می بینم
این نسیم صبح که از دید حافظ پیام آور است، محبّتِ خدا است، امّا تا شامه ی انسان باز بشود و بوی این نسیم را بشنود باید خیلی کار بکند، باید چشمش را کنترل کند، گوشش را کنترل کند، زبانش را کنترل کند، دستش را کنترل کند که اینها به نجاست گناه آلوده نشود، والّا اگر انسان به این امور عادت کرد دیگر بوی خوبی را نمی شنود، بوی بدی را هم نمیشنود. ندیدید آنهایی که سیر خوردند بوی سیر را متوجه نمیشود. انسان هم همین طور است، وقتی گناه کرد دیگر بوی بد گناه را نمی شنود، حسّش از کار می افتد. امّا وقتی توبه کرد و توبه اش پذیرفته شد این بو ها را میفهمد و خودش هم خوش بو می شود.
🔹 چشمتان را مواظب باشید چه پسر چه دختر؛ حرف زدن هایتان را مواظب باشید برای لذت جنسی اجازهی یک نگاه ندهید، چَشم افسار پایین تنه است، (سرِ چشمه شاید گرفتن به بیل) شوخی های جنسی گوش نگیرید سَمّ است مسموم می کند. با هرزه گی انسان نمی تواند به جائی برسد.
🔹 برای هر چیزی مرز داشته باشید ( وَالحافظونَ لِحُدودِ اللّه) یک وقتی شوخی نکنید یک کسی برنجد این مخالف با حدود الهی است. گفتم که حرام لذت ندارند آدم مردم را مسخره کند و لذت ببرد؟ این حرام است! کسی را سبک نکنید هتک حرمت نکنید درد دلت را با شوخی شوخی از دلت بیرون نکنی این انصاف نیست، مزاح برای إدخال سرور است نه برای أدفاع غیض، حواست باشد إدخال سرور را با إدفاع غیض اشتباه نگیری.
🎙 بیانات در جمع طلاب مدرسه دارالسلام ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مؤمن خردمند نگردد تا آنگاه که ده خصلت در او گرد آید
🎬 شرح حدیث استاد #الهی_قمشه_ای
🔸روایتی را از رسول خدا (ص) نقل می کنند که حضرت فرمودند:
خداى عزَّوجلّ به چیزى که نیکوتر از عقل باشد پرستش نشده است و مؤمن خردمند نگردد تا آنگاه که ده خصلت در او گرد آید:
۱. ▭ خیرش به همه می رسد. همه به نیکی او امیدوار باشند
٢. ▭ مردم از شر و بدی او در امان باشند؛ یعنی خیالشان راحت باشد که او به کسی بدی و ستم نمی کند.
٣. ▭ کمترین خوبى دیگران را بسیار بزرگ می شمارد.
۴. ▭ خوبی فراوان خود را بسیار اندک می بیند.
۵. ▭ دائماً دنبال علم است. در تمام عمرِ خود از دانشجویی و طلب علم خسته نمی شود.
۶. ▭ از مراجعه نیازمندان به نزد او ناراحت نمی شود و کسی را رد نمی کند
٧. ▭ اهل تواضع است و فروتنی را از سربلندى دوست تر داشته باشد.
٨. ▭ تنگدستی را از ثروتمندى دوست تر دوست تر داشته باشد.
٩. ▭ بهره اش از دنیا همان خوراک روزانه باشد.
۱۰. ▭ دَهُم و چه دهمی! کسی را نبیند مگر آنکه با خود گوید: که از من بهتر و پرهیزکارتر است. که مردم دو قسم بیشتر نیستند؛ مردمى که واقعا از او بهتر و پرهیزکارتر هستند. و قسم دیگرى که از او بدتر و پست تر است. پس چون کسی را بیند که از او بهتر است و پرهیزکارتر؛ براى او فروتنی کند تا مگر به مقام او برسد. و چون کسی را که بدتر و پست تر از او است ملاقات کند گوید: نیکی این شخص در نهان است و بدى اش در عیان و شاید فرجام کارش خیر باشد. پس چون چنین کرد بزرگواریش والاتر شود و بر اهل زمان خود سرور گردد.
🆔 @ashora_karbala
🔰 جوان مؤمن انقلابی
🔹 #امام_خمینی (ره)
💢 اينك به تمام متصديان امور و دست اندركاران كشور هشدار مىدهم كه قدر اين جوانان حزب اللهى را بدانيد، و از آنان قدردانى كنيد و آنان را تشويق نماييد و در آغوش محبت خود حفظ كنيد. اينان بودند كه ايران را نجات دادند؛ و از اين پس همين ها هستند كه انقلاب را پاسدارى مىكنند، و همين ها هستند كه با صرف هزينه اى كم در ظرف مدت كوتاهى با روشن بينى خاص خويش كارهاى تعجب آورى نمودند كه گمان نمىشد در ايران بتوان انجام داد.
اين مغزهاى متعهد بايد تشويق شوند تا شكوفا گردند. مسئولين صاحبان اصلى انقلاب را با بهانه هاى بىاساس پس نزنند تا به جاى آنان كسانى را كه وارثان رژيم گذشته و وابستگان فكرى آنان هستند جايگزين كنند. البته بايد از متخصصان متعهد يا لااقل غير معاند استفاده شود، لكن نه به قيمت كنار گذاشتن صاحبان اصلى انقلاب. ۱
🔹 #امام_خامنه_ای
💢 راجع به جوانهای مؤمن و انقلابی چند جملهای گفتم؛ جنجالی راه انداختند که فلانی جوانهای انقلابی را تقویت میکند. این چیز جدیدی نیست، پنهان هم نیست. بنده به جوانان انقلابی متدین ارادت دارم. مسئولین کشور جوان های انقلابی را گرامی بدارند؛ این همه جوان حزباللّهی و انقلابی را برخی از گویندگان و نویسندگان نکوبند به اسم افراطی و امثال اینها. جوان انقلابی را باید گرامی داشت، باید به روحیّهی انقلابی گری تشویق کرد؛ این روحیّه است که کشور را حفظ می کند، از کشور دفاع می کند؛ این روحیّه است که در هنگام خطر به داد کشور میرسد. ٢
📚 ۱) صحيفه امام (ره)، ج۱٩، ص ۱۵۱
🎙 ٢) بیانات در تاریخ ۹۵/۳/۲۵
🆔 @ashora_karbala
اولین قدم در ایجاد تمدن اسلامی.wma
13.05M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد #حسن_عباسی
🔰موضوع: "اولین قدم در ایجاد تمدن نوین اسلامی"
☑️ اولین قدم در ایجاد تمدن اسلامی چیست؟ جهاد کبیر در دنیای امروز چه مواردی است؟ مگر می شود با سنجه ها و معیارهای غربی در بانک و علوم انسانی و ... تمدن سازی کرد؟ معیارهای تمدن سازی در اسلام کدام است؟ برای ایجاد یک حرکت جدید چگونه از ساختارهای موجود عبور کنیم؟ اولِ کتابهایمان بسم الله بزنیم و ادامه ی نام بانک ها را اسلامی بزنیم و بگوییم میخواهیم تمدن نوین اسلامی بسازیم؟!
☑️ دکتر حسن عباسی در این همایش به پاسخ سوالات فوق و دیگر سوالات مرتبط با بحث تمدن اسلامی می پردازند.
⏰مدت: ٨۰ دقیقه
📶 حجم: ۱٢ مگابایت
🆔 @ashora_karbala