🔰 شرط حصول کمالات معنوی و رشد شخصیت واقعی انسان چیست؟
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹 روی سخن ما با کسانی است که بویی از معنویت به مشامشان رسیده است. اگر کسی بویی از معنویت برده باشد، میداند که تا انسان از قید هواپرستی آزاد نگردد، و تا طفل جان از پستان طبیعت گرفته نشود، و تا مسائل مادّی از صورت هدف خارج نشود و به صورت وسیله در نیاید، سرزمین دل برای رشد احساسات پاک و اندیشههای تابناک و عواطف ملکوتی آماده نمیگردد. این است که میگویند: "زهد، شرط اصلی معرفت افاضی است و پیوندی محکم و نا گسستنی با آن دارد"
🔹 "حق پرستی" به معنی واقعی کلمه، یعنی شور محبت و خدمت حق را داشتن، و با یاد او مأنوس بودن، و از پرستش او لذت بردن، و در حال توجه و حضور و ذکر دائم بودن ؛ که با خودپرستی و لذتگرایی و در اسارت زرق و برق مادیات بودن، به هیچ وجه سازگار نیست.
🔹 عشقها و پرستشها، بر خلاف علمها و فسلفهها، چون سر و کارشان با دل و احساسات است، رقیب نمیپذیرند. هیچ مانعی ندارد که یک نفر عالم یا فیلسوف، بندهی درم و دینار باشد و به موقع فکر و اندیشه را در مسائل فلسفی و منطقی و طبیعی ریاضی به کار اندازد. ولی امکان ندارد قلب چنین فردی، کانون یک عشق، آن هم عشق به یک معنی، از قبیل نوع انسان، و یا مرام و مسلک بوده باشد، تا چه رسد به این که بخواهند کانون عشق الهی باشد و از عشق الهی برافروخته گردد. پس، خانهی دل را از تعلقات مادی خالی و فارغ نگهداشتن، و بتهای سیم و زر را از کعبهی دل فرود آوردن و شکستن، شرط حصول کمالات معنوی و رشد شخصیت واقعی انسان است
📚 سیری در نهج البلاغه ص ٢۴٢
🆔 @ashora_karbala
🔰 #حضرت_زینب (س) سرور و رهبر و اسوۀ زندگی شماست و اوست که حق را به شما میآموزد...
✍ #امام_موسی_صدر
🔸 ما باید آماده باشیم، چه در گذشته و چه اکنون و چه در آینده ممکن نیست که زنان وظیفه ای نداشته باشند و اگر زنان در ادای وظایفشان مشارکت نکنند، نمیتوانیم این وظایف را ادا کنیم. خواهران، افزون بر مواضع عمومی و تأیید، بر شماست که خود آماده باشید. اکنون و در این اوضاع بر ماست که از جنبۀ شخصی و معنوی آماده شویم و به آنچه برای ما گفته میشود، گوش فرا دهیم. ما باید مواضعی استوار و نیرومند داشته باشیم و امروز نباید غیر از این باشد.
🔸 شما زنان باید دائماً زینب را در پیش چشم داشته باشید. او سرور و رهبر و اسوۀ زندگی شماست و اوست که حق را به شما میآموزد. آنکه به شما میگوید اسلام گوشه گیری و فرار است، حرف نادرست میزند. اسلام راستین در زینب مجسم میشود: زینب را در دارالاماره ببینید، در برابر یزید ببینید، در جنگ ببینید. این است زن مؤمن، این است زن مسلمان. باب ایمان در برابر شما مفتوح است. هر کدام از شما میتواند زنی مؤمن و صالح باشد.
🔸 اما چگونه میتوانیم مؤمن شویم؟ آن هنگام که گناهان کوچک را ترک میکنیم و آن هنگام که وقتمان را عملاً در راه تقویت ایمان به کار میگیریم. اکنون ما در ۲۴ ساعت چه میکنیم؟ آیا برنامۀ روزانۀ خود را ملاحظه کرده اید؟ چگونه آن را سپری میکنیم؟ چند ساعت را صرف شکممان و خودمان میکنیم؟ چند ساعت را در راه تقویت ایمانمان صرف میکنیم؟ مشکل اینجاست. ما باید آماده شویم.
📚 گام به گام با امام، ص ۱۴٨؛ سخنان امام موسی صدر در جمع بانوان شهر صور لبنان
🆔 @ashora_karbala
🔰 ما چون لفظ نداریم این حرفها را می زنیم...
✍ علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
🔹زنی، شیرزنی، درس خوانده ای از زبان دو معصوم، دو حجت الله ، از زبان امیرالمؤمنین، از زبان فاطمه زهرا حرف یاد گرفته، تحصیل کرده، کمال به چنگ آورده، جان یافته. آنچنان خردمند بود؛ عقیل، یعنی آدم خردمند. عقیل یعنی مرد خردمند، عقیله یعنی زن خردمند. بی بی #حضرت_زینب کبری را در میان زنان بنی هاشم می گفتند عقیله بنی هاشم؛ که در میان زنان بنی هاشم کسی به خردمندی آن جناب نبود؛ کسی به عقل و هوش و درایت او نبود. عقیله یعنی زن خردمند و بی بی عقیله ی بنی هاشم بود. در میان زنان بنی هاشم کسی به پایه ی هوش و استعداد و عقل و شعور و فهم و بینش او نبود برای همین حضرت ابا عبدالله الحسین او را منطق خودش قرار داد؛ او را خطیب خودش گرفته؛ او را مبلّغ خودش گرفته.
🔹 ما چون لفظ نداریم می گوییم که حضرت زینب لنگر کشتی کربلا بود؛ لفظ نداریم این حرفها را می زنیم؛ سبحان الله از مقام شامخ #زینب_کبری؛ الله اکبر، چه حوادث، چه مشکلات دیدند؛ چه دیدند؛ چه کشیدند؛ شهادت، شهادت؛چه عرض کنم؟ سطر سطر ورق بزنید ببینید از کربلا تا شام چه گذشت بر این خانواده ی پیغمبر.
🔹 این حدیث را به عرض برسانم؛
برایم مشکل است ولی به عرض می رسانم، به محضرتان. از حضرت ابا عبدالله الحسین به زینب کبری روایت می خوانم: فرمود: خواهرم، در نماز شب مرا فراموش نکن.
📚 متن پیاده شده از سخنرانی حضرت علامه حسن زاده آملی
🆔 @ashora_karbala
🔰چرا آمریکایی ها غیرمنطقی هستند؟
🔹 #امام_خامنه_ای
💢 من اين را به شما عرض بكنم: دولتمردان آمريكا مردم غيرمنطقىاى هستند؛ آنها چطور غيرمنطقىاند؟ نشانهى غير منطقى بودن آنها، همين تناقضهائى است كه بين حرفهاى آنها و بين كارهاى آنها هست؛ حرف يك جور مي زنند، كار جور ديگرى انجام مي دهند. خب، از اين نشانهاى واضحتر براى غير منطقى بودن نيست. انسانِ منطقى يك حرف قانع كنندهاى مي زند، بعد هم دنبال آن حرف راه مىافتد. اين دولت مردان آمريكائى و ديگر تبعهى آنها از غربىها؛ اين جورى نيستند؛ يك حرفى مي زنند، يك ادعائى مي كنند، اما در عمل، درست عكس آن را انجام مي دهند. من حالا چند نمونه عرض بكنم: دروغ گویی و تناقض در حرف و عمل آمریکایی ها در ادعای حمایت از حقوق بشر. در ادعای تعهد به عدم تكثير سلاح هستهاى. در ادعای حمایت از دموکراسی. در ادعای حل مسئله شان با ایران.
💢 حرفشان غيرمنطقى است، عملشان غيرمنطقى است، زورگويانه است؛ توقع دارند ديگران در مقابل كار غيرمنطقى آنها و زورگوئى آنها تسليم شوند؛ خب، بعضى هم تسليم مي شوند؛ بعضى از دولتها، بعضى از نخبگان سياسى؛ در مقابل پرروئى و زورگوئى آنها تسليم مي شوند.
💢 اما ملت ايران و نظام جمهورى اسلامى تسليمشدنى نيست. جمهورى اسلامى حرف دارد، منطق دارد، توانائى دارد، اقتدار دارد؛ لذا در مقابل حرف غير منطقى و كار غير منطقى تسليم نمیشود. جمهوری اسلامی ایران در طول این سالها؛ در قضایای مختلف جهانی، به روشنی دریافته است که طرف مقابل او کیست، چگونه رفتار می کند و چگونه باید با او برخورد کرد.
🎙بیانات در دیدار مردم تبریز ٩۱/۱۱/٢٨
🆔 @ashora_karbala
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
#شرح_نهج_البلاغه (شرح حکمت ٧٩) 💠 خلاصه این کلام گهربار این است که سخنان حکمت آمیز را از هر کس باید
#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ٧٩)
💠 در اینجا این سؤال مطرح مى شود که در بعضى از روایات از جمله روایتى که از امام باقر(ع) در ذیل آیه شریفه "فَلْیَنْظُرِ الاْنْسانِ إلى طَعامِهِ" آمده است که امام(ع) فرمود: منظور از طعام "عَلْمُهُ الَّذى یَأخُذُهُ مِمَّنْ یَأخُذُهُ" دانشى است که فرا مى گیرد باید نگاه کند از چه کسى فرا مى گیرد» بنابراین گرفتن سخن حکمت آمیز از منافق چه معنا دارد.
💠 پاسخ سؤال این است که گاه سخن حکمت آمیز به قدرى واضح و روشن است که از هر جا و از هر کس که باشد باید آن را پذیرفت. ولى در موارد دیگر که انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گیرد باید نزد کسى برود که از نظر دیانت و علمیت مورد اعتماد باشد.
💠در شرح نهج البلاغه علاّمه شوشترى اشاره به نکته جالبى شده است که با ذکر آن این سخن را پایان مى دهیم، نقل مى کند: 'ابن مبارک' به عنوان نظارت بر شهر در کوچه ها راه مى رفت چشمش به مرد مستى افتاد که آواز مى خواند و مى گفت:( أضَلَّنى الْهَوى وَأنَا ذَلیلٌ *** وَلَیْسَ إلى الَّذى أهْوى سَبیلٌ ) هواى نفس مرا ذلیل کرد و افسوس که راهى به آن کس که به او علاقه دارم، نیست. ابن مبارک از آستین خود کاغذى درآورد و این بیت را نوشت. به او گفتند: شعرى را از شاعر مست مى نویسى؟ او گفت: مگر ضرب المثل معروف را نشنیده اید که "رُبَّ جَوْهَرَة فى مَزْبَلَةً" اى بسا گوهرى در میان زباله ها افتاده باشد؟ گفتند: آرى. گفت: این هم گوهرى بود از مزبله
🆔 @ashora_karbala
🍃 دست هایی که به هم پیوسته است
از دل و دیده گرامی تر هم
آیا هست؟.....
آری؛ ز دل و دیده گرامی تر؛ .... دست
زین همه گوهر پیدا و نهان در تن و جان؛
بی گمان دست گرانقدر تر است
هر چه حاصل کنی از دنیا؛
دست آورد است
هر چه اسباب جهان باشد در روی زمین
دست دارد همه را زیر نگین
سلطنت را که شنیدست چنین؟
شرف دست همین بس که نوشتن با اوست
خوشترین مایه دلبستگی من با اوست
در فرو بسته ترین دشواری
در گرانبار ترین نومیدی
بارها بر سر خود بانگ زدم
هیچَت اَر نیست مخور خون جگر؛
دست که هست
بیستون را یاد آر
دستهایت را؛ بِسپار به کار
کوه را چون پر کاه؛ از سر راهت بردار
وَه چه نیروی شگفت انگیزیست
دست هایی که به هم پیوسته است
به یقین هر که به هر جای در آید از پای
دست هایش بسته است
دست در دست کسی؛ یعنی....
پیوند دو جان
دست در دست کسی؛ یعنی....
پیمان دو عشق
دست گنجینه ی مهر و هنر است
خواه بر پرده ساز
خواه در گردن دوست
✍ #فریدون_مشیری
🆔 @ashora_karbala
🔰 مهمترین آفت سلوک
✍ #علامه_طهرانی (ره)
🔹 قلبی که در افکار غیر صحیح و غیر واقعی دارد دور می زند، آن فیض می آید و رد میشود، نمیایستد، گیرنده وجود ندارد، فرستنده هست، گیرنده نیست، نمی گیرد. پس باید شرایطش را آماده کرد، موانع را از سر راه برداشت تا اینکه انسان بتواند فیض بیشتری ببرد، هر چه حالت سکوت و حالت سکون و آرامش بیشتر باشد واردات بیشتر خواهد شد و بالعکس. سکوت یک وِزانى را در انسان به وجود مى آورد که با حرف، یک همچنین وزان و یک همچنین متانتی بدست نمی آید.
🔹 ملائکه در جایى که تشویش و اضطراب است نمى آیند، ملائکه در جاى سکون و آرامش مى آیند، ملائکه در جایى که دائماً محلّ جَوَلان فکر و تخیّلات و خیالات است نمی آیند. افرادى که زیاد صحبت مى کنند، قلب آنها مشوّش است، اضطراب دارد. بعضىها که ما مثلًا دیدیم، مرحوم علّامه طباطبایى یا مثلًا مرحوم آقاى حدّاد، در مجلس که مىنشستند، تا از ایشان سؤال نمىکردیم حرف نمی زدند؛ با علّامه طباطبائى، یک ساعت می نشستیم، همینطور به انسان نگاه مىکرد.
🔹 ولى بعضىها مىگویند: آقا! یعنى چه؟ انسان بنشیند هِى همینطورى نگاه بکند، ساکت، یک حرفى بزنیم، یک چیزى. آقا! هوا گرم است، خیابان شلوغ است، جنسها گران شده، یک حرفى بالأخره بزنیم، این روش یعنى چه؟ ارتباط انسان با اینگونه افراد براى انسان مضرّ است. انسان با افرادى باید ارتباط داشته باشد که این حالت در آنها کمتر است، حالت سکون و آرامش در آنها بیشتر است و در این زمینه روایات زیاد است که ملائکه در سکون اند، شیاطین در اضطرابند.
📚 پای درس عارفان؛ ص ٣٢۶
🆔 @ashora_karbala
🔰شرط رساندن یک پیام الهی این است که وسیله مشروع باشد.
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔸 اولين شرط رساندن يك پيام الهى اين است كه از هرگونه وسيلهاى نمىتوان استفاده كرد؛ يعنى براى اينكه پيام الهى رسانده بشود و براى اينكه هدف مقدس است، نبايد انسان اينجور خيال كند كه از هر وسيله كه شد براى رسيدن به اين هدف بايد استفاده كنيم، مىخواهد اين وسيله مشروع باشد و يا نامشروع.
🔸 مىگويند: «الْغاياتُ تُبَرِّرُ الْمَبادى» يعنى نتيجهها مقدمات را تجويز مىكنند؛ همين قدر كه هدف هدف درستى بود، ديگر به مقدمه نگاه نكن. چنين اصلى مطرود است. ما اگر بخواهيم براى يك هدف مقدس قدم برداريم، از يك وسيله مقدس و حداقل از يك وسيله مشروع مىتوانيم استفاده كنيم. اگر وسيله نامشروع بود، نبايد به طرف آن برويم.
📚 حماسه حسینی، ج۱ ص ۳۱۳
🆔 @ashora_karbala
💠 بنویس و منتشر کن
✍ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ اَلْبَرْقِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ اَلْخَيْبَرِيِّ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اُكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّهُ يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لاَ يَأْنَسُونَ فِيهِ إِلاَّ بِكُتُبِهِمْ .
✍ امام صـادق (علیه السلام) به یکی از اصحاب خود فرمودند: بنویـس و منتـشر ساز دانـش خود را در میـان بـرادران دیـنی ات؛ پس چون مرگـت فرا رسـد، کتـاب های خود را میراث اولادت قـرار بده؛ زیرا بـراستی زمـان آشفتـگی و هـرج و مرجـی بر مـردم خواهـد آمـد که در آن جـُز به کتـب خودشان اُنـس نمی گیرند!
📚الکافي؛ الجزء الأول؛ كِتَابُ فَضْلِ اَلْعِلْمِ؛ بَابُ رِوَايَةِ اَلْكُتُبِ وَ اَلْحَدِيثِ وَ فَضْلِ اَلْكِتَابَةِ وَ اَلتَّمَسُّكِ بِالْكُتُبِ؛ جلد ۱؛ صفحه ۵٢
🆔 @ashora_karbala
🔰 دوره ی طلایی مطالعه...
✍ #امام_خامنه_ای
🔹 من در دوران جوانی زیاد مطالعه می کردم. غیر از کتاب های درسی خودمان که مطالعه می کرد و می خواندم؛ هم کتاب تاریخ؛ هم کتاب ادبیات؛ هم کتاب شعر؛ هم کتاب قصه و رمان می خواندم. به کتاب قصه خیلی علاقه داشتم و خیلی از رمان های معروف را در دوره نوجوانی خواندم. شعر هم می خواندم. من در دوره نوجوانی و جوانی؛ با بسیاری از دیوا های شعر آشنا شدم. به کتاب های تاریخ علاقه داشتم و چون درس عربی می خواندم و با زبان عربی آشنا شده بودم؛ به حدیث علاقه داشتم.
🔹 الآن حدیثی یادم است که آنها را در دوره ی نوجوانی خواندم و یادداشت می کردم. احادیثی را که دیروز یا همین هفته نگاه کرده باشم؛ یادم نمی ماند؛ مگر اینکه یادآوری وجود داشته باشد؛ اما آن هایی را که در آن دوره خواندم؛ کاملا یادم است.
🔹 شماها واقعاً باید دوره ی نوجوانی و جوانی را قدر بدانید. هر چه امروز مطالعه کنید؛ برایتان می ماند. این دوره ی نوجوانی و جوانی؛ برای مطالعه و یاد گرفتن؛ دوره ی خیلی خوبی است؛ واقعاً یک دوره ی طلایی است و با هیچ دوران دیگری قابل مقایسه نیست. من می بینم با اینکه درس های موجود از لحاظ حجم و محتوا خیلی سنگین نیست؛ اما بعضی از جوانان ما فرصتی برای خودشان نمی بینند که بتوانند مطالعات جنبی بکنند؛ در حالی که به نظر من جوان می تواند هم درس بخواند؛ هم مطالعه کند و هم ورزش کند.
📚 من و کتاب؛ ص ۱٩
🆔 @ashora_karbala
نصایح.pdf
3.66M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
نصایح ـ سخنان چهارده معصوم "علیهم السلام" و هزار و یک سخن
✍مؤلف: آیت الله علی مشکینی
📘 موضوع این اثر بیان احادیث معصومین (ع) می باشد. شیوه درج حکمت ها به این گونه است که در هفتاد و اندی باب ودر هر باب تعدادی فصل؛ تحت عناوین حکمت های یگانه، دوگانه، سه گانه، ... و ده گانه طبق محتوای هریک از روایات که به چه تعداد از حکمت ها اشاره نموده، تحت هر یک از عناوین مربوطه درج گردیده است
📘.اصل اين كتاب به نام نصايح است كه سال ها پيش تهيه و تنظيم و به طبع رسيده بود، سپس تجديد نظری در آن به حذف برخي از مطالب غير لازم انجام يافته و يك بار به نام "سخن چهارده معصوم" و دوباره روي غفلت و اشتباه بعضي به نام "هزار و يك سخن" منتشر شده، و اينك هر سه كتاب در اين مجموعه با اضافاتی سودمند به دوستان علوم اهل بيت (عليهم السلام) و حكم و معارف اسلامی تقديم گردیده است.
📘 ویژگی ممیزه و در عین حال شاخص کتاب، ابواب آن است که محتوای آن تطابق عددی با شمارگان هر باب دارد. به عنوان مثال در فصل اول باب ششم که پندهای ششگانه ذکر شده، از پیغمبر اکرم (ص) و سلم نقل شده است که: «شش چیز را برای من تعهد کنید تا من بهشت را برای شما ضامن شوم: دروغ نگویید، از وعده تخلف نکنید، در امانت خیانت ننمایید، چشم از حرام بپوشید، بیعفتی نکنید و دست و زبان را نگه دارید؛ این شش کاری است که هر که بکند وارد بهشت شود.» کتاب در هفتاد باب و بالاتر از آن، تنظیم و دستهبندی شده است. کتاب نصایح با ویرایش و اضافات جدید و به شکلی مُنقّح و مُصحَّح توسط انتشارات الهادی منتشر شده است.
🆔 @ashora_karbala
💠 اگر شهید نباشد...
✍شهید #سید_مرتضی_آوینی
اگر شهید نباشد خورشید طلوع نمی کند و زمستان سپری نمی شود، اگر شهید نباشد چشمه های اشک می خشکد، قلب ها سنگ می شود و دیگر نمی شکند و سرنوشت انسان به شب تاریک شقاوت و زمستان سرد قساوت انتها می گیرد و امید صبح و انتظار بهار در سراب یأس گم می شود...
#عصر_پنجشنبه
#زیارت_اهل_قبور
#زیارت_شهدا
#گلزار_شهدا
🆔 @ashora_karbala